abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 14:10:24 #245
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_143590515
Ik vind het aannemelikker dat het OM een reden heeft om eea nog niet te delen dan dat het ergens op een stapel ligt en betreffende medewerker dat na zn vakantie eens gaat bekijken. Al zal dat laatste misschien gebruikt worden om het OM in panama niet op de achterste benen te laten staan.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 14:12:34 #246
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_143590622
Even hoodletters van OM gemaakt ivm google translate voor de panamese meelezer.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 14:14:34 #247
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_143590717
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 14:10 schreef Marrije het volgende:
Ik vind het aannemelikker dat het OM een reden heeft om eea nog niet te delen dan dat het ergens op een stapel ligt en betreffende medewerker dat na zn vakantie eens gaat bekijken. Al zal dat laatste misschien gebruikt worden om het OM in panama niet op de achterste benen te laten staan.
Als het OM dan eindelijk een keer die gegevens opstuurt, zeggen ze in Panama: Dát is snel.
Ze zijn daar wel wat gewend als het gaat om bureaucratie.
Qua huisdieren en Fokkers heb ik alleen de schildpadden van Domnivoor en de hond van @:mascara-klodder irl gezien (Koen66)
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 19 augustus 2014 @ 14:23:05 #248
163650 Greys
pi_143591055
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 14:12 schreef Marrije het volgende:
Even hoodletters van OM gemaakt ivm google translate voor de panamese meelezer.
:D
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 14:43:23 #249
37248 BertV
Klei indiaan
pi_143591755
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 11:23 schreef Grijzemassa het volgende:
Heeft iemand een idee hoe het kan dat er zoveel verschil in kwaliteit van de de 2 foto's zit; de foto van Lisanne op de mirador is helder en duidelijk (volgens mr. Ping 100% zeker niet bewerkt) en de foto van Kris bij het watertervalletje is erg onduidelijk.
Ik weet niet wie mr Ping is, maar mr BertV zegt nog steeds dat het een samenstelling is van foto's van die gids en een andere foto van Lisanne door haar broer. Wellicht door frustratie dat er geen foto's naar buiten gebracht mochten worden.
Handgemaakt
pi_143591854
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 14:43 schreef BertV het volgende:

[..]

Ik weet niet wie mr Ping is, maar mr BertV zegt nog steeds dat het een samenstelling is van foto's van die gids en een andere foto van Lisanne door haar broer. Wellicht door frustratie dat er geen foto's naar buiten gebracht mochten worden.
Ja gaat mij nu meer om de kwaliteit van de foto's gezien dat de camera waterschade had. Dat andere is al lang genoeg besproken wat mij betreft tenminste ;) Vraag me af of de rugtas zolang in het water heeft gelegen als wordt beweerd.
pi_143591890
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 12:04 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Mwah. Het scenario van Mata zelf vergeten? Ook ingevuld met fantasie en geschreven op een zeer gedramatiseerde ( :r ) wijze.
Ja toen het nog op NWS stond, dat was half niet zo erg dan de quatsch hier
pi_143591969
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 14:46 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Ja gaat mij nu meer om de kwaliteit van de foto's gezien dat de camera waterschade had. (Moet je er idd wel van uitgaan dat de foto echt is wat ik ook nog steeds betwijfel hoor) Dat andere is al lang genoeg besproken wat mij betreft tenminste ;) Vraag me af of de rugtas zolang in het water heeft gelegen als wordt beweerd.
pi_143592248
WS > Baru

The Chiriqui highlands have been hit by a disaster in the last days, the Chiriqui river grew and caused massive destruction in the village of Cerro Punta
The Chiriqui viejo river is not as dangerous as the Culebra river and in this case there are ten dead and 9 missing. There have already found some corpses after a few hours, the bodies were found without clothes. There are 9 missing yet, we have to see how they are found in the next few days these corpses. The terrain on Culebra River basin is much more dangerous.
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_143592249
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 14:46 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Ja gaat mij nu meer om de kwaliteit van de foto's gezien dat de camera waterschade had. Dat andere is al lang genoeg besproken wat mij betreft tenminste ;) Vraag me af of de rugtas zolang in het water heeft gelegen als wordt beweerd.
Geen idee. Kan allerlei oorzaken hebben, vooral de lichtinval en mate. Foto Lisanne is gemaakt in het volle zonlicht. Foto Kris is gemaakt in de jungle, ws onder bomen en dus met veel minder licht.

Ja, ik denk zelf dat de rugzak wel daar is aangespoeld en ook in het water heeft gelegen. Het zou mij echter niet verbazen als hij veel eerder is gevonden dan wordt beweerd.
Zover ik me kan herinneren is het verhaal dat een indiaan (m/v of beiden; bronnen wisselen daarin) hem vond en meenam naar huis. Toen zij hoorden van de vermissing van twee jonge vrouwen hebben ze hem naar Boquete gebracht. Enige schaamte voor het mee naar huis nemen en thuis houden lijkt mij menselijk (zou ik tenminste hebben) en ik zou het dan ook niet erg vreemd vinden als ze wat gesjoemeld hebben met de exacte dag waarop ze hem hebben gevonden.
pi_143592370
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 15:00 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Geen idee. Kan allerlei oorzaken hebben, vooral de lichtinval en mate. Foto Lisanne is gemaakt in het volle zonlicht. Foto Kris is gemaakt in de jungle, ws onder bomen en dus met veel minder licht.

Ja, ik denk zelf dat de rugzak wel daar is aangespoeld en ook in het water heeft gelegen. Het zou mij echter niet verbazen als hij veel eerder is gevonden dan wordt beweerd.
Zover ik me kan herinneren is het verhaal dat een indiaan (m/v of beiden; bronnen wisselen daarin) hem vond en meenam naar huis. Toen zij hoorden van de vermissing van twee jonge vrouwen hebben ze hem naar Boquete gebracht. Enige schaamte voor het mee naar huis nemen en thuis houden lijkt mij menselijk (zou ik tenminste hebben) en ik zou het dan ook niet erg vreemd vinden als ze wat gesjoemeld hebben met de exacte dag waarop ze hem hebben gevonden.
Het verschil in die beide foto's is al uitgelegd, die van Kris is een screenshot. Dan zou j er van uit kunnen gaan dat die in het echt net zo goed van kwaliteit is als die van Lisanne. Zou de rest van de foto's dan ook zo'n goede kwaliteit hebben, afgezien van dat ze in het donker zijn genomen
pi_143592556
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 15:04 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Het verschil in die beide foto's is al uitgelegd, die van Kris is een screenshot. Dan zou j er van uit kunnen gaan dat die in het echt net zo goed van kwaliteit is als die van Lisanne. Zou de rest van de foto's dan ook zo'n goede kwaliteit hebben, afgezien van dat ze in het donker zijn genomen
Als ik die uitleg van de onderzoekers bekijk dan zou ik niet weten waarom niet. Het is een precies werkje om die data uit de telefoon te halen als het geheugen last heeft van oxidatie, maar het kan dus wel en hoeft dan geen invloed te hebben op de kwaliteit van die data.
pi_143592589
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 15:10 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Als ik die uitleg van de onderzoekers bekijk dan zou ik niet weten waarom niet. Het is een precies werkje om die data uit de telefoon te halen als het geheugen last heeft van oxidatie, maar het kan dus wel en hoeft dan geen invloed te hebben op de kwaliteit van die data.
oke dat wist ik niet
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 15:16:00 #258
37248 BertV
Klei indiaan
pi_143592722
Het is een screenshot van een video-opname van een print van een foto... dus het enorme verschil in kwaliteit verbaasde mij ook niet.
Handgemaakt
pi_143592862
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 15:16 schreef BertV het volgende:
Het is een screenshot van een video-opname van een print van een foto... dus het enorme verschil in kwaliteit verbaasde mij ook niet.
ja oke, ik wist alleen niet dat je van een camera die lange tijd in het water heeft gelegen toch nagenoeg
perfecte foto's kan halen :D
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 15:24:51 #260
37248 BertV
Klei indiaan
pi_143593005
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 15:20 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

ja oke, ik wist alleen niet dat je van een camera die lange tijd in het water heeft gelegen toch nagenoeg
perfecte foto's kan halen :D
yup, ze halen de geheugenchips eruit om ze zo uit te lezen.
Die chips zelf zijn waterdicht, hooguit dat de "pootjes" ook nog eens verroest zijn.

Blijft knap werk natuurlijk. Je hebt grote kans dat je na bovenstaande handeling 100% kan terughalen.
Handgemaakt
pi_143593221
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 15:24 schreef BertV het volgende:

[..]

yup, ze halen de geheugenchips eruit om ze zo uit te lezen.
Die chips zelf zijn waterdicht, hooguit dat de "pootjes" ook nog eens verroest zijn.

Blijft knap werk natuurlijk. Je hebt grote kans dat je na bovenstaande handeling 100% kan terughalen.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:29:43 #262
432454 StayingFan
Niet mopperen, maar opperen!
pi_143595301
Krantenartikel over Feliciano

Boquete is een stadje waar tot voor kort maar weinigen van hadden gehoord. Verscholen in de bergen van Panama werkten de inwoners er in de veeteelt, de landbouw of op de koffieplantages. Af en toe namen ze een verdwaalde toerist op sleeptouw door het regenwoud of beklommen ze met hem Panama’s enige vulkaan. Het leven, kortom, was er rustig.

Zó rustig zelfs dat een Amerikaans tijdschrift voor gepensioneerden het stadje vijf jaar geleden uitriep tot een van de beste plaatsen om van een ongestoorde oude dag te genieten. Sindsdien verandert Boquete. Was er vijf jaar geleden nog maar één bank, inmiddels zijn er een stuk of vijf. Er zijn supermarkten en restaurants en in het lulligste winkeltje kun je nu met een creditcard betalen. Rondom Boquete verrijzen ondertussen in rap tempo kapitale villa’s en gated communities, terwijl in het centrum de makelaars in vloeiend Engels en met gelikte kleurenfoto’s het paradijs te koop aanbieden.

‘Als we vroeger een advocaat nodig hadden, moesten we naar David, 60 kilometer verderop. Nu zit er eentje op elke straathoek’, gniffelt Feliciano . Al twintig jaar werkt hij als berggids en zoals zoveel anderen plukt hij nu de vruchten van de toegenomen belangstelling van de Amerikanen voor z’n geboortestreek.

Toch vraagt Feliciano zich sinds kort af hoe lang hij en zijn stadgenoten hier nog van profiteren. Want onlangs ontfermde hij zich over twee jonge Amerikanen. Dagenlang nam hij ze mee langs de mooiste vergezichten, vertelde over de natuur en wees ze op bijzondere planten en zeldzame vogels. De Amerikanen fotografeerden honderduit en Feliciano was tevreden. Totdat hij een paar weken later de foto’s terugzag in een glimmende brochure. Aangeboden: wandelingen rond Boquete, onder leiding van twee ervaren Amerikaanse berggidsen.

‘Amerikanen komen hier omdat het leven hier voor ze prettiger is dan in de Verenigde Staten. Maar met Panamezen hebben ze liever niets te maken’, zegt Feliciano. ‘Ze worden liever door andere Amerikanen geholpen. Zo zal het straks ook gaan in de restaurants, de hotels en de winkels. Voor ons zal er geen werk meer zijn.’

Het heeft hem achterdochtig gemaakt, vertelt hij somber. Hij twijfelt soms of hij toeristen nog wel moet vertellen wat hij allemaal weet. Moet hij ze nog wel elk mooi fotomoment op een dienblaadje aanreiken? Het maakt de zwerftochten voor hem natuurlijk niet leuker. Maar dan klaart zijn gezicht op. Rond Boquete valt de regen met bakken uit de hemel. En zelfs naar niet-tropische maatstaven is het gemeen koud. Vandaag is er niets te zien dat ooit een reclamefolder zal halen.

Feliciano krijgt er zin in. ‘Dit wordt een goede wandeling.

Uit bovenstaand krantenartikel blijkt voor mij het volgende:
(1) Feliciano is al heel lang gids in Boquete: meer dan 25 jaar!
(2) Feliciano vreest in 2008 voor zijn baan als gids, omdat Amerikanen ook als gids gaan optreden.

Wat mij opvalt is dat hij een voorbeeld noemt m.b.t. een advocaat. Vreemd voorbeeld. Ik zou als gids eerder de toename van winkeltjes of hotels noemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lavenderr op 19-08-2014 16:34:39 ]
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:39:57 #263
432454 StayingFan
pi_143595648
Belevenis met Feliciano en zijn zoon Henry

Misschien valt hier wat interessants uit te halen? Bijvoorbeeld dat Feliciano lacht om een toerist die bibberend over één van de hangbruggen gaat en daarna vertelt dat onlangs iemand is omgekomen bij die brug.
pi_143595876
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 16:39 schreef StayingFan het volgende:

Misschien valt hier wat interessants uit te halen? Bijvoorbeeld dat Feliciano lacht om een toerist die bibberend over één van de hangbruggen gaat en daarna vertelt dat onlangs iemand is omgekomen bij die brug.
Welke kant wil je op ? :7
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:47:31 #265
163650 Greys
pi_143595882
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 16:29 schreef StayingFan het volgende:
Krantenartikel over Feliciano

Wat mij opvalt is dat hij een voorbeeld noemt m.b.t. een advocaat. Vreemd voorbeeld. Ik zou als gids eerder de toename van winkeltjes of hotels noemen.
In dat verhaal worden de winkels toch óók gewoon genoemd? :) Dan zal hij daar vast over gepraat hebben en misschien ook voorbeelden van genoemd hebben. Het stuk haalt er één voorbeeld uit om te quoten, dat dat toevallig over een advocaat gaat vind ik niet opvallend. Het is een goed voorbeeld omdat ze daar eerst 60 km. voor moesten reizen en nu haast over struikelen. Ik vind dat een leuker voorbeeld om te lezen dan 'er zaten in Boquete eerst 4 supermarkten en nu 9.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:55:00 #266
163650 Greys
pi_143596107
quote:

Zo, da's wel een HEEL vrije interpretatie van de gebrekkige vertaling :D

quote:
We staken de drie rivieren in de volgende kabel dood-bruggen. Ik schoof over, bang elke keer. Op de eerste dood-brug was ik zo bang dat mijn benen schudden maakte de kabels wiebelen. Feliciano lachten me urenlang - en vermeldde niet tot later dat een lokale onlangs was overleden aan een kruising.
Meisje heeft misschien als een wicht lopen krijsen en gillen (als ze écht doodsbang was had ze het daarna vast niet nog twee keer gedaan maar omgekeerd...) en Feliciano heeft haar gewoon vriendschappelijk daarom uitgelachen. Als een van mijn vriendinnen bang is voor een muis en daarom gilt, lach ik haar ook rustig uren later nog uit :+
Hij heeft expres pas later gezegd dat er wel eens een local bij zo'n brug was overleden. Anders had ze er vast helemaal niet over gedurfd.

Verder rept ze alleen maar vriendelijk over hem en zijn zoon in die vertaling, dus wat is je punt? :P
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:57:23 #267
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_143596187
quote:

Als je goed leest zie je dat 'daarna' uren later is:
quote:
Feliciano made fun of me for hours — and didn’t mention until later that a local had recently died on a crossing
Leuk verslagje trouwens. Ik zie die wandeltocht ook wel zitten. ^O^
Qua huisdieren en Fokkers heb ik alleen de schildpadden van Domnivoor en de hond van @:mascara-klodder irl gezien (Koen66)
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:04:27 #268
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_143596430
quote:
Dat viel mij ook op. Geen notais oid, maar uitgerekend een advocaat.
pi_143596493
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:04 schreef Marrije het volgende:

[..]

Dat viel mij ook op. Geen notais oid, maar uitgerekend een advocaat.
wat is een notais ?
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:06:39 #270
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_143596506
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:05 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

wat is een notais ?
notaris
mijn r valt vaak weg
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:05 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

wat is een notais ?
notaris
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:16:25 #271
163650 Greys
pi_143596781
Waarom vinden jullie dat zo opvallend? Je noemt als voorbeeld toch JUIST iets wat eerst totaal niet in je woonplaats/werkgebied zit en waar je eerst ver voor weg moest en nu over struikelt?

En met de komst van Amerikanen is júist advocaat een prima voorbeeld, want die slepen je voor alles voor het gerecht. Voor de komst van al die Amerikanen (want daar gaat het artikel nou net over) hadden ze kennelijk bijna nooit een advocaat nodig. Misschien is één van die Amerikanen wel 'de dader'! :7
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_143597273
Tjonge ik heb heel wat gemist.
De meiden zijn dus waarschijnlijk verdwaald als ik de tijdlijn zo bekijk?
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:30:39 #273
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_143597298
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 13:57 schreef jackie12 het volgende:

[..]

precies lekker belangrijk
Onzorgvuldig taalgebruik vergroot de kans dat men je niet serieus neemt.
pi_143597768
Sinds wanneer is deze eigenlijk in BNW?
pi_143598003
Goed, ik heb dezelfde tactiek gevolgd als jackie en Miss Escobar es aan de tand gevoeld wat zij nou van de zaak vindt. Vanaf het begin wist ze dat ik er zo mee bezig was en vroeg me telkens of er nog nieuws was (met name in "het gat" tussen begin april en 11 juni -de vondst van de rugzak-).

Ik heb haar op een open manier gevraagd:
- zou Feliciano de dader van een misdrijf kunnen zijn?
- wat zou jij doen als je met een vriendin verdwaald was?

Misdrijf:
• ze stelt dat een misdrijf zeer onwaarschijnlijk is, en met name door een ervaren gids in het gebied. De meest ervaren persoon kent die selva ("jungle") op zijn duimpje en zou twee lichamen makkelijk begraven hebben buiten het pad/de rivier, ergens midden in de wildernis waar ze nooit ofte nimmer gevonden zouden worden
• bekend met de Latijns-Amerikaanse cultuur vindt ze het ook heel vreemd dat het geld nog in de rugzak zat, naast alle andere waardevolle spullen
• ook acht ze het vreemd dat uitgerekend een gids, die van het toerisme leeft, zich zo'n risico op ontdekking op zijn hals zou halen
• ze sluit uit dat een misdadiger de meiden hun telefoons niet zou afpakken

Verdwaling:
• net zo onervaren als Kris en Lisanne zou ze in het geval van samen zijn inderdaad de eerste nacht op/rond het pad doorbrengen door een campuche (een soort geimproviseerd schuilplaatsje) te maken en de volgende dag teruglopen over hetzelfde pad
• net zo onbekend met de natuurlijke mogelijkheden van orientatie (zon, sterren) zou zij ook niet weten waar het noorden (en dus de andere windrichtingen) was
wat ze wel heel duidelijk zei is dat ze wel zou weten dat als ze de vorige dag de bergkam is overgestoken om aan de noordkant van de waterscheiding te komen, dat ze dan terug bergop zou moeten en niet verder bergaf naar een onbekende rivier
• zij zou niet denken dat je "ook via de noordkant wel terug kan lopen naar Boquete" en zeker niet "es gaan zoeken naar een dorpje dat mogelijk daar zou moeten liggen"
• ze zou als ze verdwaald was, het pad markeren "als Hans en Grietje" om zo de weg terug te kunnen vinden
• als eerste zei ze: "Ik zou altijd samenblijven met mijn vriendin"

Dat laatste is inderdaad het meest logische. Je zou niet expres van elkaar weggaan, zeker niet die eerste avond/nacht. En juist daarom denk ik dat dat wel gebeurd is. En dat verklaart voor mij de verdwaling. Het is niet "we gaan samen verdwalen", maar "we zijn elkaar kwijt en kunnen elkaar niet terugvinden" waardoor de stress (langdurige panische situatie, [iets wat ik altijd zo genoemd heb, omdat Ouder1 gelijk heeft dat "paniek" een kortdurende toestand is]) exponentieel toeneemt en de keuzes alleen maar onlogischer worden.

Voor een misdrijf bestaan gewoon geen aanwijzingen en het punt is; er zijn wel heel veel aanwijzingen tegen een misdrijf (bezit van de telefoons, langdurige oproepen (of in ieder geval pogingen daartoe), de vondsten van de resten (en dus niet diep in de wildernis begraven). Voor een misdrijf is wel een motief, namelijk verkrachting. Maar, zonder aanwijzingen is dat motief natuurlijk niet na te gaan. En dat is precies wat de misdrijfscenario-aanhangers hier wel doen. Ze gaan uit van een misdrijf en passen daarna de feiten en aanwijzingen erin. Dat is geen zuivere "onderzoeksmethode".
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_143598579
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:49 schreef anonymoussie het volgende:
Sinds wanneer is deze eigenlijk in BNW?
Sinds 7 augustus.
pi_143598706
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:19 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Sinds 7 augustus.
Ah ok. Gracias ;)
pi_143598940
quote:
17s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:56 schreef El_Matador het volgende:
ze stelt dat een misdrijf zeer onwaarschijnlijk is, en met name door een ervaren gids in het gebied. De meest ervaren persoon kent die selva ("jungle") op zijn duimpje en zou twee lichamen makkelijk begraven hebben buiten het pad/de rivier, ergens midden in de wildernis waar ze nooit ofte nimmer gevonden zouden worden
quote:
Voor een misdrijf bestaan gewoon geen aanwijzingen en het punt is; er zijn wel heel veel aanwijzingen tegen een misdrijf (bezit van de telefoons, langdurige oproepen (of in ieder geval pogingen daartoe), de vondsten van de resten (en dus niet diep in de wildernis begraven). Voor een misdrijf is wel een motief, namelijk verkrachting. Maar, zonder aanwijzingen is dat motief natuurlijk niet na te gaan. En dat is precies wat de misdrijfscenario-aanhangers hier wel doen. Ze gaan uit van een misdrijf en passen daarna de feiten en aanwijzingen erin. Dat is geen zuivere "onderzoeksmethode.
Wat ik niet begrijp is dat een misdaad blijkbaar een moord moet zijn. En dat het motief voor dat misdrijf dan een verkrachting is. Een verkrachting is namelijk op zichzelf al een misdrijf. Een aanranding is al een misdrijf. Het kan zelfs alleen een ernstige bedreiging zijn en dat is ook een misdrijf. Of een mishandeling, is ook een misdrijf.

Als je dat moord nu eens weghaalt.. dan verandert het perspectief onmiddellijk. En hoef je je hoofd niet meer te breken over hoe een misdadiger zich van de lichamen ontdaan heeft. Wordt het ook logischer dat ze hun spullen nog hadden.

Ik heb geen zin om het terug te zoeken maar ik heb hier een aantal links gepost over misdaad in en rond Boquete.
- 2x : Toeristen echtpaar op de Pianista trail beroofd onder bedreiging van een vuurwapen. Daders bekend maar niet vervolgd omdat de toeristen in beide gevallen weer naar huis gingen voor het afronden van het proces. En dan laat Panama ze dus lopen.
- Meerdere malen buitenlandse pensionada's of hun huisoppassers in of rond hun huis vermoord
- Vrouw bij de Pianista trail aangevallen door Panamese jongeman die probeerde haar rugzak te stelen met geweld. Zij heeft hem met een paar welgemikte trappen in zijn kruis en hard gillen weten af te slaan. Dader niet vervolgd.

Misdaad bestaat dus gewoon in Boquete. En ook op, juist op, de Pianista trail en jegens buitenlanders. Daarom stond die waarschuwing ook bij de tekst over de Pianista trail op Lonely Planet. Echter niet in de tekst van de taalschool want zij vonden het onzin en veilig.

Ik sluit een misdrijf dus niet uit, kan één van de logische verklaringen zijn:
- Dat de meiden doorliepen na de Mirador omdat ze gezelschap hadden die de weg kent en als gids(en) kan dienen
- Dat de meiden 112/911 belden terwijl ze in een gebied zaten waar verdwalen zeer moeilijk is en ze blijkbaar niet fataal gewond waren of immobiel waren geraakt
- Dat de meiden niet terug gingen naar de Mirador (angst voor de misdadiger{s})
- Dat de meiden niet snel vooruit kwamen (trail is beloopbaar vanaf Boquet in 2,5 tot max 5 dagen en ze zijn niet gezien door indianen zover we weten)
- Dat ze na circa 11 dagen overleden (wondjes opgelopen die zijn ontstoken - bloedvergiftiging)

Wat zou er dan gebeurd kunnen zijn voor misdrijf?
- Poging tot beroving die in een handgemeen is afgeslagen
- Verkrachting
- Gewelddadige aanranding

Uiteraard kunnen er vele andere oorzaken zijn waarom ze niet terug gingen, waarom ze 112/911 belden. Maar als ze ernstig gewond waren of een fataal letsel hadden zoals een beet van een giftige slang, dan is het vreemd dat ze nog vooruit zijn gekomen. Terwijl als ze geen letsel hadden opgelopen (elkaar kwijt, verdwaald) dan is het vreemd dat ze lopend niemand hebben kunnen bereiken en het 'maar' 11 dagen volhielden.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 18:35:55 #279
432454 StayingFan
pi_143599044
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 16:47 schreef StaceySinger het volgende:

[..]

Welke kant wil je op ? :7
Ik probeer een beeld te krijgen van de man Feliciano -edit, geen achternamen-. Ik kan bijv. aan deze reactie aflezen hoe Feliciano reageert. Het is volgens mij een vrolijke man, die kan lachen om iemands gestumper. Alhoewel hij ook weet dat het gevaarlijk kan zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lavenderr op 19-08-2014 19:01:28 ]
pi_143599124
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:32 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

[..]

Wat ik niet begrijp is dat een misdaad blijkbaar een moord moet zijn. En dat het motief voor dat misdrijf dan een verkrachting is. Een verkrachting is namelijk op zichzelf al een misdrijf. Een aanranding is al een misdrijf. Het kan zelfs alleen een ernstige bedreiging zijn en dat is ook een misdrijf. Of een mishandeling, is ook een misdrijf.

Als je dat moord nu eens weghaalt.. dan verandert het perspectief onmiddellijk. En hoef je je hoofd niet meer te breken over hoe een misdadiger zich van de lichamen ontdaan heeft. Wordt het ook logischer dat ze hun spullen nog hadden.

Ik heb geen zin om het terug te zoeken maar ik heb hier een aantal links gepost over misdaad in en rond Boquete.
- 2x : Toeristen echtpaar op de Pianista trail beroofd onder bedreiging van een vuurwapen. Daders bekend maar niet vervolgd omdat de toeristen in beide gevallen weer naar huis gingen voor het afronden van het proces. En dan laat Panama ze dus lopen.
- Meerdere malen buitenlandse pensionada's of hun huisoppassers in of rond hun huis vermoord
- Vrouw bij de Pianista trail aangevallen door Panamese jongeman die probeerde haar rugzak te stelen met geweld. Zij heeft hem met een paar welgemikte trappen in zijn kruis en hard gillen weten af te slaan. Dader niet vervolgd.

Misdaad bestaat dus gewoon in Boquete. En ook op, juist op, de Pianista trail en jegens buitenlanders. Daarom stond die waarschuwing ook bij de tekst over de Pianista trail op Lonely Planet. Echter niet in de tekst van de taalschool want zij vonden het onzin en veilig.

Ik sluit een misdrijf dus niet uit, kan één van de logische verklaringen zijn:
- Dat de meiden doorliepen na de Mirador omdat ze gezelschap hadden die de weg kent en als gids(en) kan dienen
- Dat de meiden 112/911 belden terwijl ze in een gebied zaten waar verdwalen zeer moeilijk is en ze blijkbaar niet fataal gewond waren of immobiel waren geraakt
- Dat de meiden niet terug gingen naar de Mirador (angst voor de misdadiger{s})
- Dat de meiden niet snel vooruit kwamen (trail is beloopbaar vanaf Boquet in 2,5 tot max 5 dagen en ze zijn niet gezien door indianen zover we weten)
- Dat ze na circa 11 dagen overleden (wondjes opgelopen die zijn ontstoken - bloedvergiftiging)

Wat zou er dan gebeurd kunnen zijn voor misdrijf?
- Poging tot beroving die in een handgemeen is afgeslagen
- Verkrachting
- Gewelddadige aanranding

Uiteraard kunnen er vele andere oorzaken zijn waarom ze niet terug gingen, waarom ze 112/911 belden. Maar als ze ernstig gewond waren of een fataal letsel hadden zoals een beet van een giftige slang, dan is het vreemd dat ze nog vooruit zijn gekomen. Terwijl als ze geen letsel hadden opgelopen (elkaar kwijt, verdwaald) dan is het vreemd dat ze lopend niemand hebben kunnen bereiken en het 'maar' 11 dagen volhielden.
Er zijn andere mogelijkheden voor een misdrijf dan moord, maar dan nog:
- zouden de waardevolle spullen afgepakt zijn (op zijn minst de telefoons)
- zouden de meiden op welke manier dan ook teruggekund hebben naar de Mirador (criminelen blijven niet 10 dagen op de Mirador hangen)

Ja, er is criminaliteit in Boquete en rond de Pianista (berovingen).

Een beroving was het niet, want alle waardevolle spullen hadden de meiden nog. Een mislukte beroving? Dan hadden ze nog steeds teruggekund.

Een verkrachting? Ook dan; een verkrachter zal in ieder geval zorgen dat de sporen uitgewist worden door telefoons en paspoort mee te nemen en ergens te verstoppen/begraven/verbranden.

Een verkrachting van 2 sterke lange (!) meiden is bovendien onmogelijk voor 1 crimineel, dan moeten er meer zijn. De kans dat de meiden precies die dag precies die groep rondtrekkende kutmarokkanen tegenkomt in precies het meest onherbergzame gebied vanuit Boquete gezien, is zo onnoemelijk klein...

Dat er in Boquete criminaliteit plaatsvindt, wil niet zeggen dat dat in een onherbergzame wildernis ook plaatsvindt.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

dinsdag 19 augustus 2014 @ 18:51:59 #281
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_143599573
quote:
19s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:38 schreef El_Matador het volgende:

[..]

De kans dat de meiden precies die dag precies die groep rondtrekkende kutmarokkanen tegenkomt in precies het meest onherbergzame gebied vanuit Boquete gezien, is zo onnoemelijk klein...

pi_143599680
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:51 schreef penny-wise het volgende:

De kans dat de meiden precies die dag precies die groep rondtrekkende kutmarokkanen tegenkomt in precies het meest onherbergzame gebied vanuit Boquete gezien, is zo onnoemelijk klein...

pi_143599764
quote:
19s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:38 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Er zijn andere mogelijkheden voor een misdrijf dan moord, maar dan nog:
- zouden de waardevolle spullen afgepakt zijn (op zijn minst de telefoons)
- zouden de meiden op welke manier dan ook teruggekund hebben naar de Mirador (criminelen blijven niet 10 dagen op de Mirador hangen)

Ja, er is criminaliteit in Boquete en rond de Pianista (berovingen).

Een beroving was het niet, want alle waardevolle spullen hadden de meiden nog. Een mislukte beroving? Dan hadden ze nog steeds teruggekund.

Een verkrachting? Ook dan; een verkrachter zal in ieder geval zorgen dat de sporen uitgewist worden door telefoons en paspoort mee te nemen en ergens te verstoppen/begraven/verbranden.

Een verkrachting van 2 sterke lange (!) meiden is bovendien onmogelijk voor 1 crimineel, dan moeten er meer zijn. De kans dat de meiden precies die dag precies die groep rondtrekkende kutmarokkanen tegenkomt in precies het meest onherbergzame gebied vanuit Boquete gezien, is zo onnoemelijk klein...

Dat er in Boquete criminaliteit plaatsvindt, wil niet zeggen dat dat in een onherbergzame wildernis ook plaatsvindt.
Ik vind je nogal stellig. Ik heb je eerder gevraagd; Hoe vaak berooft een verkrachter zijn slachtoffer?
Hoe klein is de kans dat die twee echtparen een stel rovers tegen kwamen midden in de wildernis? Toch deden ze dat.
Wie zegt dat zij ze tegenkwamen bij dat bergbeekje? Waarom niet op de Pianista trail? Dat zou verklaren waarom ze doorgelopen zijn; ze hadden iemand of iemanden bij zich die de weg kenden.

Je stuk over een verkrachting snijdt geen hout. Ik denk dat je een vreemd beeld hebt bij een verkrachting. Waarom zou een verkrachter paspoorten gaan begraven? Een verkrachting eindigt maar zelden met een moord. Dus; verkrachten en weglopen. Geen diefstal, geen moord.

En als het een mislukte beroving was met een handgemeen, kunnen de meiden net zo goed te bang zijn geweest om terug te lopen.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 18:57:35 #284
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_143599799
AMERSFOORT - Het OM verwacht dat het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) volgende week de resultaten van het onderzoek naar de spullen in de gevonden rugzak van Kris en Lisanne over zal dragen aan de autoriteiten in Panama.

Het NFI levert de resultaten aan bij het OM, die nog druk bezig is om alle gegevens bij elkaar te verzamelen. "We wachten nog op stukken van de politie. We verwachten volgens week alle acht deelrapporten over te dragen aan Panama", laat woordvoerder Mary Hallenbeek weten.

BEZOEK
In juli brachten de Panamese autoriteiten een bezoek aan Nederland. Hallenbeek: "Toen hebben we ook alle informatie die we al hadden met elkaar gedeeld."

Maandag deed de familie van Kris en Lisanne via een persbericht een dringende oproep aan het NFI om de gegevens zo snel mogelijk aan Panama te overhandigen. Volgens de familie zitten de autoriteiten in Panama met smart op de resultaten te wachten.

Kris en Lisanne verdwenen op 1 april in Panama. In juni werd een rugzak gevonden met daarin onder andere mobiele telefoons en een digitale camera. Later werden ook botresten van de twee vrouwen teruggevonden in de Panamese jungle.

http://www.rtvutrecht.nl/(...)eek-naar-panama.html

Ze gaan er nog een weekje over nadenken :Z
pi_143599814
quote:
12s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:54 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Tja.. Alleen deden die twee echtparen dat los van elkaar wel. Vreemd hé?
pi_143599894
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:57 schreef Domnivoor het volgende:
AMERSFOORT - Het OM verwacht dat het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) volgende week de resultaten van het onderzoek naar de spullen in de gevonden rugzak van Kris en Lisanne over zal dragen aan de autoriteiten in Panama.

Het NFI levert de resultaten aan bij het OM, die nog druk bezig is om alle gegevens bij elkaar te verzamelen. "We wachten nog op stukken van de politie. We verwachten volgens week alle acht deelrapporten over te dragen aan Panama", laat woordvoerder Mary Hallenbeek weten.

BEZOEK
In juli brachten de Panamese autoriteiten een bezoek aan Nederland. Hallenbeek: "Toen hebben we ook alle informatie die we al hadden met elkaar gedeeld."

Maandag deed de familie van Kris en Lisanne via een persbericht een dringende oproep aan het NFI om de gegevens zo snel mogelijk aan Panama te overhandigen. Volgens de familie zitten de autoriteiten in Panama met smart op de resultaten te wachten.

Kris en Lisanne verdwenen op 1 april in Panama. In juni werd een rugzak gevonden met daarin onder andere mobiele telefoons en een digitale camera. Later werden ook botresten van de twee vrouwen teruggevonden in de Panamese jungle.

http://www.rtvutrecht.nl/(...)eek-naar-panama.html

Ze gaan er nog een weekje over nadenken :Z
Ze wachten nog op stukken van de politie. De verslagen van de verhoren?
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 18:59:43 #287
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_143599902
quote:
12s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:54 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Moest het ff een paar keer lezen....
Waarom doel je specifiek op Marokkanen in dit verhaal....?
pi_143600114
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:56 schreef Ouder1 het volgende:
Hoe vaak berooft een verkrachter zijn slachtoffer?
Iemand die in staat is tot verkrachten (verkrachten is geen beroep ofzo) is doorgaans niet iemand die zwemt in het geld. Die zou zeker de makkelijke 83/89 dollar meenemen en waarschijnlijk ook de goed doorverkoopbare telefoons, camera en eventueel het paspoort van Lisanne.

Zeker in Latijns-Amerika, waar gewoon veel meer gejat wordt dan in Europa.

quote:
Hoe klein is de kans dat die twee echtparen een stel rovers tegen kwamen midden in de wildernis? Toch deden ze dat.
Welke twee echtparen heb je het over? :?

quote:
Wie zegt dat zij ze tegenkwamen bij dat bergbeekje? Waarom niet op de Pianista trail? Dat zou verklaren waarom ze doorgelopen zijn; ze hadden iemand of iemanden bij zich die de weg kenden.
Dat valt niet uit te sluiten en is een goede mogelijkheid, dat ze iemand zijn tegengekomen op/rond de Mirador.

quote:
Je stuk over een verkrachting snijdt geen hout. Ik denk dat je een vreemd beeld hebt bij een verkrachting. Waarom zou een verkrachter paspoorten gaan begraven? Een verkrachting eindigt maar zelden met een moord. Dus; verkrachten en weglopen. Geen diefstal, geen moord.
Waarom heb "ik een vreemd beeld bij een verkrachting"? Jij bent expert?

Ik kan me zo voorstellen dat een verkrachter (of een groep, want een Panamees van gemiddeld 1,70 kan echt niet twee langere (1,76 en 1,84) meiden aan) in ieder geval ervoor zorgt dat de sporen uitgewist worden.

quote:
En als het een mislukte beroving was met een handgemeen, kunnen de meiden net zo goed te bang zijn geweest om terug te lopen.
En dat al die dagen lang? Het is een mogelijkheid, maar een mislukte beroving met een handgemeen zou dat niet eerder leiden tot beschadigingen van de waardevolle spullen?

Stel dat er een mislukte beroving was:
- de meiden hadden de rugzak om
-> ze moeten gevochten hebben met hun belager
-> bij dit gevecht zijn ze niet op hun rug gevallen (dan zouden in ieder geval de goedkope zonnebrilletjes geplet en dus gebroken zijn)
-> ze zijn er "makkelijk" vanaf gekomen
- de meiden hadden de rugzak niet om
-> welk doel had de rover dan?
-> hoe kan hij niet de rugzak hebben kunnen meenemen als die ergens stond?

pi_143600120
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:59 schreef penny-wise het volgende:

[..]

Het lijkt er op dat Mata bedoelt dat de kans dat je op een druk belopen pad in de jungle een crimineel, of een paar criminelen tegenkomt, zo klein is dat je dat eigenlijk kunt uitsluiten. Die twee echtparen waren dus aan het liegen.
Of nee.. Hij bedoelt ws achter de Pianista, bij dat bergbeekje of in die paddock. Waarbij hij vergeet dat ze via de Pianista zijn gekomen en ze daar dus al kunnen hebben ontmoet of zelfs dat ze daar gezien zijn en vanaf daar gevolgd zijn.

Dat verwoord hij uiteraard op geheel eigen wijze.
pi_143600143
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:59 schreef penny-wise het volgende:

[..]

Swa, dat is toch een bekende meme op FOK!... Je snapt toch wel wat ik bedoelde? :o

pi_143600146
quote:
19s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 19:04 schreef El_Matador het volgende:
mand die in staat is tot verkrachten (verkrachten is geen beroep ofzo) is doorgaans niet iemand die zwemt in het geld. Die zou zeker de makkelijke 83/89 dollar meenemen en waarschijnlijk ook de goed doorverkoopbare telefoons, camera en eventueel het paspoort van Lisanne.
Aanname, aanname, aanname. Niet ondersteund door cijfers bij verkrachtingen.
pi_143600212
quote:
Welke twee echtparen heb je het over?
Lees maar terug. Het is zo vervelend om steeds weer dingen te moeten gaan uitleggen die al lang en breed besproken zijn. (niet letterlijk maar wel jouw woorden; Oeps I did it again)
pi_143600213
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 19:05 schreef Ouder1 het volgende:
Niet ondersteund door cijfers bij verkrachtingen.
Welke cijfers bij welke verkrachtingen in welke gebieden in welk land?

pi_143600271
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 19:06 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Lees maar terug. Het is zo vervelend om steeds weer dingen te moeten gaan uitleggen die al lang en breed besproken zijn.
Welke echtparen? Heb je geen link ofzo? Wat bedoel je? Ik vraag gewoon iets, kan je het uitleggen toch? Doe ik ook als mensen niet snappen wat ik zeg.

Jij begint over 2 echtparen. Leg dan uit wat je bedoelt, zou ik zeggen.

dinsdag 19 augustus 2014 @ 19:08:06 #295
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_143600307
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 18:59 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ze wachten nog op stukken van de politie. De verslagen van de verhoren?
De politie moet de verklaring van MeloD nog uittypen en daardoor ligt de hele zaak nu stil ;)
Een slap excuus van het OM. Ze moeten gewoon opsturen wat ze hebben.
pi_143600315
quote:
Waarom heb "ik een vreemd beeld bij een verkrachting"? Jij bent expert?Ik kan me zo voorstellen dat een verkrachter (of een groep, want een Panamees van gemiddeld 1,70 kan echt niet twee langere (1,76 en 1,84) meiden aan) in ieder geval ervoor zorgt dat de sporen uitgewist worden.
Welke sporen? Die meiden leven daarna toch nog? Waarom zou je slachtoffers van een verkrachting in leven laten maar paspoorten begraven? :?
Een verkrachting wordt maar zelden gevolgd door een moord.
pi_143600406
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 19:08 schreef Ouder1 het volgende:
Een verkrachting wordt maar zelden gevolgd door een moord.
Ik zeg het er duidelijk bij als ik iets aanneem, dan wel blijkt het uit de context.

Jij doet deze stellige uitspraak nu al een paar keer. Welke cijfers heb je? En zijn dat cijfers van Latijns-Amerika? Ben je uberhaupt bekend met Midden-Amerikaanse landen?

pi_143600437
quote:
19s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 19:10 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ik zeg het er duidelijk bij als ik iets aanneem, dan wel blijkt het uit de context.

Jij doet deze stellige uitspraak nu al een paar keer. Welke cijfers heb je? En zijn dat cijfers van Latijns-Amerika? Ben je uberhaupt bekend met Midden-Amerikaanse landen?
Even gewoon de stats erbij pakken:
https://www.osac.gov/pages/ContentReportDetails.aspx?cid=14201
pi_143600510
quote:
En dat al die dagen lang? Het is een mogelijkheid, maar een mislukte beroving met een handgemeen zou dat niet eerder leiden tot beschadigingen van de waardevolle spullen?
Kan, maar hoeft niet tot beschadiging te leiden.
Dagenlang.. Mijn theorie (ja, in deze een theorie) is dat als je doorloopt en weet hoelang die trail is én dat er indianen langs die trail wonen.. Je op een gegeven moment weet dat doorlopen wel eens slimmer kan zijn dan terug.
2,5 dagen deed die man er over. 3-5 dagen staat er voor. Vanaf Boquete.
1 dag hebben ze er al opzitten.. 1 dag terug lopen (met angst voor de daders of iets anders; een stier bv) of 2 dagen doorlopen met de kans die indianen te vinden.
pi_143600573
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 19:12 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Kan, maar hoeft niet tot beschadiging te leiden.
Dagenlang.. Mijn theorie (ja, in deze een theorie) is dat als je doorloopt en weet hoelang die trail is én dat er indianen langs die trail wonen.. Je op een gegeven moment weet dat doorlopen wel eens slimmer kan zijn dan terug.
2,5 dagen deed die man er over. 3-5 dagen staat er voor. Vanaf Boquete.
1 dag hebben ze er al opzitten.. 1 dag terug lopen (met angst voor de daders of iets anders; een stier bv) of 2 dagen doorlopen met de kans die indianen te vinden.
5-7 dagen wordt op de website van de trail gezegd, heb ik al eerder gepost.

Hoe wisten ze zo zeker dat ze een dorp zouden bereiken? En als ze echt zo bang waren voor "verkrachters" zou het dan logisch zijn om onbekende inheemsen te gaan opzoeken (met meer risico op geweld)?

pi_143600583
vol, Rubella, reageer in het nieuwe deel op je link, dank.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')