Gasten van 2014quote:Zomergasten is een Nederlands televisieprogramma van de VPRO dat elk jaar in de zomer, meer bepaald rond augustus, op zondagavond rechtstreeks uitgezonden wordt. Het programma bestaat sinds 1988 en werd bedacht door Krijn ter Braak. In een avondvullend programma mag iedere zondag een bekende of interessante Nederlander, Vlaming of Nederlandssprekende buitenlander zijn of haar favoriete televisieavond samenstellen. De gast komt meestal uit de literatuur, wetenschap, televisie, de politiek of het bedrijfsleven. De gekozen fragmenten worden getoond en aan de hand daarvan wordt de gast geïnterviewd door een interviewer/presentator. Het programma is in zijn anno 2013 25-jarig bestaan uitgegroeid tot een van de bekendste programma's van de Nederlandse publieke omroep. Na elke aflevering van het programma wordt sinds een aantal jaren een film uitgezonden die door de zomergast van de avond werd uitgekozen.
Ik vind ze gewoon niet interessant. Met wat ze doet al helemaal niet. Je kan er zo weinig mee.quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:49 schreef golfer het volgende:
[..]
Maar je kunt het, al trollend, niet benoemen?
Pak je eigen dvd er bij anders.quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:53 schreef Apostrof het volgende:
Jammer dat er geen fragment uit Moonrise Kingdom wordt getoond.
Gaat te snel deze avond!
Je kan ook gewoon je bek houden als je niks te melden hebt.quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:53 schreef Webschip het volgende:
[..]
Ik vind ze gewoon niet interessant. Met wat ze doet al helemaal niet. Je kan er zo weinig mee.
Ik ga het ook doen met zoonlief, hoor. Ons stille verzet tegen de knutselwerkjes.quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:54 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Haha, ja, waarom niet? Ik voel me geïnspireerd om mijn eigen uitleg/ verhaal meer met beeldmateriaal te gaan ondersteunen.
Ik stelde niet dat eea nutteloos is, maar dat eea wordt overschat. Dat is heel wat anders.quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:50 schreef Deckard het volgende:
[..]
Ik ben blij dat je dat via je computer even aan ons meldt.
Op zich niets mis met schrijvers. Wel met Saskia Noort.quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:54 schreef Parafernalia het volgende:
Leuke aflevering, leuk, enthousiast mens._O_ van mij mogen er veel vaker wetenschappers komen. Veel interessanter dan schrijvers enzo
Wie kan daar nog voor in aanmerking komen die nog niet is geweest?quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:53 schreef Mainport het volgende:
Ik zou wel eens wat meer Dionysische gasten willen zien in plaats van al die Appolonische. Hans Teeuwen was een goede.
Ik doel meer op fragmenten op de beamer. Ik vind het zo ontspannend en boeiend tegelijkertijd, haar verhaal gecombineerd met de fragmenten die ze gekozen heeft.quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ga het ook doen met zoonlief, hoor. Ons stille verzet tegen de knutselwerkjes.
quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:53 schreef Webschip het volgende:
[..]
Ik vind ze gewoon niet interessant. Met wat ze doet al helemaal niet. Je kan er zo weinig mee.
En wat voor type presentator?quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:53 schreef Mainport het volgende:
Ik zou wel eens wat meer Dionysische gasten willen zien in plaats van al die Appolonische. Hans Teeuwen was een goede.
En waarom zou dat onzin zijn?quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:56 schreef Webschip het volgende:
[..]
Met onzin dingen als getallen reeksen, inderdaad.
Berry van Aerle.quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:56 schreef Tem het volgende:
[..]
Wie kan daar nog voor in aanmerking komen die nog niet is geweest?
Daar zit ook schoonheid in.quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:56 schreef Webschip het volgende:
[..]
Anderen kunnen daar wel wat mee, dat heeft ze ook al uitgelegd.quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:56 schreef Webschip het volgende:
[..]
Wat moet je ermee? Je moet het ver zoeken.quote:
Zoals?quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:59 schreef Webschip het volgende:
Dan kan je je energie beter aan iets anders vergooien.
Ah.. daar is het antwoord.quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:57 schreef Tinkepink het volgende:
Snap dit stukje documentaire niet in relatie tot de eerdere fragmenten.
Wat ze heeft onderzocht heeft wel degelijk praktische toepassingen. Maar waarom zou onmiddelijke toepasbaarheid een verreiste moeten zijn? De meeste wiskundige ontdekkingen kunnen pas decennia later worden toegepast, maar kunnen wel een enorme impact hebben in ons leven.quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:53 schreef Webschip het volgende:
[..]
Maar ook: uiteindelijk doet alleen de liefde er werkelijk toe. (Zoiets zei ze eraan voorafgaand.)quote:
Ja, dermate leuk dat ik nog wakker ben terwijl ik erg vroeg op moet morgen en bekaf ben.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:01 schreef speknek het volgende:
Uitgerekend vanavond had ik een verjaardag. Maar dit is een leuke zomergast dus?
Yup.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:01 schreef speknek het volgende:
Uitgerekend vanavond had ik een verjaardag. Maar dit is een leuke zomergast dus?
Ja. En nog mooi ook.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:01 schreef speknek het volgende:
Encryptie is ook onzin?quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:56 schreef Webschip het volgende:
[..]
Mijn vrouw geniet ook met volle teugen over dit onderwerp. Ik ben meer de filosofische kant en toepassing en veel van wat ze zegt snap ik dan ook niet.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:01 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ja, dermate leuk dat ik nog wakker ben terwijl ik erg vroeg op moet morgen en bekaf ben.
Laat gaan. Getallen, taal, muziek, schilderijen.... allemaal (on)zinnig.quote:
Ten eerste was de essentie van daar fragment helemaal niet de getallenreeks an sich, maar goed.quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:59 schreef Webschip het volgende:
[..]
Wat moet je ermee? Je moet het ver zoeken.
Dan kan je je energie beter aan iets anders vergooien.
Best een interessante opmerking. Voor mijn gevoel legt ze alles heel eenvoudig uit en ik vind het een intrigerend idee dat schijnbaar niet iedereen haar verhaal goed kan volgen.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:03 schreef waxmask het volgende:
[..]
Mijn vrouw geniet ook met volle teugen over dit onderwerp. Ik ben meer de filosofische kant en toepassing en veel van wat ze zegt snap ik dan ook niet.
Wat oppervlakkig, het uiterlijk van vrouwen interesseert mij helemaal niks.quote:
Begon mij ook al op te vallenquote:Op zondag 17 augustus 2014 23:03 schreef Targhor het volgende:
Waarom knippert ze zoveel met haar ogen?
quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:05 schreef speknek het volgende:
Wat oppervlakkig, het uiterlijk van vrouwen interesseert mij helemaal niks.
Ik vertel het je alleen omdat ik weet dat ik je daarmee over de streep trek.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:05 schreef speknek het volgende:
[..]
Ow dat wel hoor. Maar ik pak dan toch meer op het gebied van formules. De algehele uitleg doet ze best goed, maar daar is ze dus ook journalist voor. Maar wat er bv wiskundig gebeurde in die ruimte straks, dat ging me echt te boven.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:04 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Best een interessante opmerking. Voor mijn gevoel legt ze alles heel eenvoudig uit en ik vind het een intrigerend idee dat schijnbaar niet iedereen haar verhaal goed kan volgen.
Volgens mij heeft ze last van haar make up. Veel te te veel mascara.quote:
Stel je bent autist met een wiskunde knobbel. Zie je dat soort fenomenen dan in de "broncode" zoals in de Matrix. Beetje zoals je heel flauw zegt tegen een verlief stel dat er een stofje is aangemaakt wat maar een jaar blijft?quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:05 schreef speknek het volgende:
[..]
Omdat ze nooit populair was op school.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:03 schreef Targhor het volgende:
Waarom knippert ze zoveel met haar ogen?
Fragment van de man in je UI is al geweest.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:09 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Schakel nu pas in, is het zo goed als met Dijkgraaf?
Feynman zit er inquote:Op zondag 17 augustus 2014 23:09 schreef Tem het volgende:
[..]
Fragment van de man in je UI is al geweest.
terugkijken dusquote:
Is toch eigenlijk meer een kinderfilm, niet? Leuk voor een keer, maar vind het ook weer geen echte ZG film die bij het thema aansluit. Dan was Good Will Hunting of die codekraker met Russel een meer wiskundige film.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:10 schreef ddx het volgende:
Mooie film heeft ze uitgekozen voor straks, aanrader van voor mensen die hem nog niet gezien hebben.
Je bedoelt A beautiful mind over Nash?quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:13 schreef waxmask het volgende:
[..]
Is toch eigenlijk meer een kinderfilm, niet? Leuk voor een keer, maar vind het ook weer geen echte ZG film die bij het thema aansluit. Dan was Good Will Hunting of die codekraker met Russel een meer wiskundige film.
Tja..quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:14 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Is 3 keer 5
Ja, en 5 keer 3
Inderdaad, een computer stelt natuurlijk niet zoveel voor in de hedendaagse maatschappij.quote:Op zondag 17 augustus 2014 22:55 schreef Webschip het volgende:
[..]
Ik stelde niet dat eea nutteloos is, maar dat eea wordt overschat. Dat is heel wat anders.
Ja, die.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je bedoelt A beautiful mind over Nash?
Dijkgraaf was denk ik nog net iets beter, maar dit was zeker niet slecht. Het was bijvoorbeeld wel weer beter dan Rinnooy Kan.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:09 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Schakel nu pas in, is het zo goed als met Dijkgraaf?
Niet echt voor kinderen bedoelt volgens mij hoor en tja aansluiten misschien iets minder maar wel erg leuke film.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:13 schreef waxmask het volgende:
[..]
Is toch eigenlijk meer een kinderfilm, niet? Leuk voor een keer, maar vind het ook weer geen echte ZG film die bij het thema aansluit. Dan was Good Will Hunting of die codekraker met Russel een meer wiskundige film.
http://www.openculture.co(...)ndersons-movies.htmlquote:Op zondag 17 augustus 2014 23:13 schreef waxmask het volgende:
[..]
Welnee man, ouwe snob.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:13 schreef golfer het volgende:
Dat is nou weer een domper op de avond. Dat laatste fragment.
Alsof je naar een feestje ging waarvan je dacht vroeg thuis te zijn...quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:16 schreef Claudia_x het volgende:
Het laatste fragment was inderdaad ruk, maar het is haar vergeven, want het was verder een avond die boeiend bleef. Heel knap gedaan van d'r.
Er is weinig veranderd op dat gebied hoor. Het principe is nog steeds hetzelfde, en ze borduren gewoon voort op oude principes die verre van ideaal zijn. Echt ontwikkeling blijven uit.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:15 schreef Deckard het volgende:
[..]
Inderdaad, een computer stelt natuurlijk niet zoveel voor in de hedendaagse maatschappij.
Niet echt. Ik heb hier voorspeld dat het een prima aflevering zou worden omdat ze niet alleen bevlogen is maar het ook belangrijk vindt om anderen daar deelgenoot van te maken. En dat was precies wat deze avond tot een succes maakte.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:17 schreef waxmask het volgende:
[..]
Alsof je naar een feestje ging waarvan je dacht vroeg thuis te zijn...
Jij kwam toch net binnen?quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:19 schreef speknek het volgende:
Film had natuurlijk Pi van Aronofsky moeten zijn. Maar Moonrise Kingdom is ook helemaal prima.
Inderdaad, het feit dat we binnenkort nieuwe organen 3d printen is een zware overschatting van de wetenschap. We moeten wel met beide benen op de grond blijven.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:19 schreef Webschip het volgende:
[..]
Er is weinig veranderd op dat gebied hoor. Het principe is nog steeds hetzelfde, en ze borduren gewoon voort op oude principes die verre van ideaal zijn. Echt ontwikkeling blijven uit.
Hooguit evolutie op dat terrein. Geen revolutie.
Leuk, had er van te voren ook de hoogste verwachtingen van. Al lijkt mij volgende week ook heel leuk worden.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:16 schreef thabit het volgende:
[..]
Dijkgraaf was denk ik nog net iets beter, maar dit was zeker niet slecht. Het was bijvoorbeeld wel weer beter dan Rinnooy Kan.
Er waren ook niet ineens stoomtreinen. Dat was een gevolg van het ontwikkelen van voorgaande uitvindingen. Wij denken wel in eureka momenten, maar die zijn uiterst zeldzaam. Maar kijk je er meer dan 100 jaar op terug dan is voor ons gevoel de industrieele revolutie in no-time gegaan. Maar leefde je toen was het een logisch vervolg op eerdere ontwikkelingen.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:19 schreef Webschip het volgende:
[..]
Er is weinig veranderd op dat gebied hoor. Het principe is nog steeds hetzelfde, en ze borduren gewoon voort op oude principes die verre van ideaal zijn. Echt ontwikkeling blijven uit.
Hooguit evolutie op dat terrein. Geen revolutie.
He bah, wat een hosanna voor de wetenschap, hou eens op.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:22 schreef waxmask het volgende:
[..]
Er waren ook niet ineens stoomtreinen. Dat was een gevolg van het ontwikkelen van voorgaande uitvindingen. Wij denken wel in eureka momenten, maar die zijn uiterst zeldzaam. Maar kijk je er meer dan 100 jaar op terug dan is voor ons gevoel de industrieele revolutie in no-time gegaan. Maar leefde je toen was het een logisch vervolg op eerdere ontwikkelingen.
Ik zou een 3d printer geen revolutie willen noemen.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:21 schreef Deckard het volgende:
[..]
Inderdaad, het feit dat we binnenkort nieuwe organen 3d printen is een zware overschatting van de wetenschap. We moeten wel met beide benen op de grond blijven.
Wat zou dat boeien?quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:23 schreef Webschip het volgende:
[..]
Ik zou een 3d printer geen revolutie willen noemen.
En er is een discrepantie tussen het werkelijke "uitvinden" en het commercieel aantrekkelijk maken voor de gewone man.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:23 schreef Webschip het volgende:
[..]
Ik zou een 3d printer geen revolutie willen noemen.
Commercie maakt veel dood kan ik je zeggen. Alles is vraaggestuurd...quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:24 schreef waxmask het volgende:
[..]
En er is een discrepantie tussen het werkelijke "uitvinden" en het commercieel aantrekkelijk maken voor de gewone man.
Heel veel, het leid ertoe dat goede producten vervallen ten gunste van makkelijk fabriceerbaar spul. Zie VHS/VCC/Betamax.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:25 schreef Webschip het volgende:
[..]
Commercie maakt veel dood kan ik je zeggen. Alles is vraaggestuurd...
Mij heel veel. Dat echte uitvindingen, waar wetenschap ten grondslag ligt, vinden amper plaats.quote:
Oh okee, leukquote:Op zondag 17 augustus 2014 23:21 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jij kwam toch net binnen?
Ze is de avond erg wiskundig begonnen en slaat steeds meer een brug met alfa's en de 'arts'.
Ook onzin. Geen vrouw is te lief en onschuldig voor flirten. Wilfried is voor haar gewoon onaantrekkelijk (in ieder geval intellectueel).quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:27 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Daar is ze veel te onschuldig en lief voor.
Ik bedien mezelf af en toe van een hyperbooltje links of rechts. Niet alle kunstenaars zijn oninteressant. Maar bijna alle wetenschappers zijn interessanter. Voor mijquote:Op zondag 17 augustus 2014 22:56 schreef tong80 het volgende:
Paremafalia....wat zijn schrijvers enzo
Wolkers was geweldig.
Dit is een cirkelredenatie van mijn lik mijn vestje.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:27 schreef Webschip het volgende:
[..]
Mij heel veel. Dat echte uitvindingen, waar wetenschap ten grondslag ligt, vinden amper plaats.
Dan kom ik op mijn punt waar ik begon: overschatting van de rol van de wetenschap in de maatschappij.
Hahaha nee denk dat zij in het "easy to get" kamp zat... Dit zijn de meiden die er bij sluitingstijd nog zijn.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:27 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat zijn de ergste!quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:27 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Pi zou me zwaar zijn tegengevallen van haar, wat een kutfilm.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:19 schreef speknek het volgende:
Film had natuurlijk Pi van Aronofsky moeten zijn. Maar Moonrise Kingdom is ook helemaal prima.
Ik vond het interessant en ook herkenbaar dat ze zei dat ze als wiskundige middelmatig zou zijn geweest, maar dat ze in hetgeen ze nu doet (wetenschapsjournalistiek) kan uitblinken. Het kan juist een verdienste zijn om van veel verschillende dingen een beetje te weten zodat je op de grensvlakken kunt werken.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:27 schreef speknek het volgende:
[..]
Oh okee, leuk. Ben zelf in wetenschappelijke carriere ook van Beta via Gamma naar semi-Alfa gegaan. Geeft veel voldoening om buiten de gebaande paden te gaan en een andere kijk op de materie te krijgen.
Mwoah, bij zo'n Ionica zie ik meer de kluns die per ongeluk ergens inrolt.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ook onzin. Geen vrouw is te lief en onschuldig voor flirten. Wilfried is voor haar gewoon onaantrekkelijk (in ieder geval intellectueel).
Ik vermoed dat ik even een concreet voorbeeld nodig heb. Begrijp echt geen bal van wat je wil zeggenquote:Op zondag 17 augustus 2014 23:27 schreef Webschip het volgende:
[..]
Mij heel veel. Dat echte uitvindingen, waar wetenschap ten grondslag ligt, vinden amper plaats.
Dan kom ik op mijn punt waar ik begon: overschatting van de rol van de wetenschap in de maatschappij.
Nou ja, ze is natuurlijk niet zo'n aandachtshoer als Victoria Koblenko die doelbewust flirt.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:31 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Mwoah, bij zo'n Ionica zie ik meer de kluns die per ongeluk ergens inrolt.
Ook al is het wel een leuke vrouw verder.
quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:14 schreef Disana het volgende:
Prima avond, ook voor een simpele alfa.
Ik vind de raakvlakken ook erg leuk, en ze heeft de avond heel erg mooi opgebouwd, retorisch eigenlijk, dat is ook wel weer alfa.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:27 schreef speknek het volgende:
[..]
Oh okee, leuk. Ben zelf in wetenschappelijke carriere ook van Beta via Gamma naar semi-Alfa gegaan. Geeft veel voldoening om buiten de gebaande paden te gaan en een andere kijk op de materie te krijgen.
Die is ook wel iets knapper. Die veinst dan echter weer een intellectualisme dat ze eigenlijk ontbeert.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou ja, ze is natuurlijk niet zo'n aandachtshoer als Victoria Koblenko die doelbewust flirt.
hrmpfquote:Op zondag 17 augustus 2014 23:31 schreef thabit het volgende:
[..]
Pi zou me zwaar zijn tegengevallen van haar, wat een kutfilm.
Je moet roeien met de riemen die je hebt, dat is waar.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Die is ook wel iets knapper. Die veinst dan echter weer een intellectualisme dat ze eigenlijk ontbeert.
Dat is de cultuur van herkomst. ZO komen die meiden daar uit de armoede.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:33 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Nou ja, ze is natuurlijk niet zo'n aandachtshoer als Victoria Koblenko die doelbewust flirt.
Ja.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:35 schreef thabit het volgende:
Film kijk ik een andere keer wel. Staat-ie op Netflix?
Zelfde hier; ik was een bagger informaticus, maar merk dat ik gemakkelijker tussen de vakgebieden kan zitten dan sommigen die weer heel goed specialistisch zijn.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:31 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vond het interessant en ook herkenbaar dat ze zei dat ze als wiskundige middelmatig zou zijn geweest, maar dat ze in hetgeen ze nu doet (wetenschapsjournalistiek) kan uitblinken. Het kan juist een verdienste zijn om van veel verschillende dingen een beetje te weten zodat je op de grensvlakken kunt werken.
De scout leader is ook een wiskunde leraar, als we dan toch bezig zijn.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:39 schreef speknek het volgende:
Overigens is de actrice, Kara Hayward, lid van Mensa.
Ik heb niet veel op met Mensa, maar toch enigszins topical.
Lui oog...quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:39 schreef Friek_ het volgende:
Ik heb ook de hele tijd het idee alsof Ionica een klein beetje loenst. Maar ik weet nog steeds niet of het zo is.
Ben toch maar weer gaan kijken, blijft goede film maar duidelijk geen kinderfilm.quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:13 schreef waxmask het volgende:
[..]
Is toch eigenlijk meer een kinderfilm, niet?
Zitten er kinderen in? Nuff-said...quote:Op zondag 17 augustus 2014 23:52 schreef ddx het volgende:
[..]
Ben toch maar weer gaan kijken, blijft goede film maar duidelijk geen kinderfilm.
Je merkte inderdaad wel overduidelijke verschillen tussen de geïnterviewde en de interviewer. Af en toe bedoelde Ionica zaken net iets abstracter dan dat Wilfried ze opvatte.quote:Op maandag 18 augustus 2014 00:01 schreef Krunsj het volgende:
Die Wilfried zat weer eens op een totaal andere golflengte dan zijn gast.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |