Zo goed ken ik de site niet maar het zou goed kunnen.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 10:58 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
NÍET DE WET .audio bestand op jullie site, gaat die er toevallig over?
Dingen die mij erg raakten zijn:quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:07 schreef Jigzoz het volgende:
Ze zeggen wel toffe dingen:
“Geestelijke groei is gekenmerkt met een besef van je eigen zwaktes en een eeuwig groeiende voldoening in je rechtvaardigheid in Jezus!”
Doet me een beetje denken aan:
"To wander the journey is to become one with it. This life is nothing short of a condensing vision of zero-point will. The totality is electrified with bio-feedback."
Dat is volkomen naast de zaak. Al die dingen betekenen hetzelfde.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:11 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Mattheüs 5:18: "Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. "
Matteüs 5:17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen
Afschaffen: deze vertaling past in de letterlijke context, maar het drukt niet de volledige betekenis uit. Het Griekse woord is kataluô, waarvan de primaire betekenis is “vernietigen, ” “met de grond gelijk maken,” “ontmantelen” als in een huis of een tempel of “een steen van een gebouw verwijderen.”
Dat getuigt van een vreselijk naïeve leeswijze. Hij is gekomen om de voorspellingen van de profeten te vervullen. Niet om de wet te vervullen. Hoe zou je überhaupt een wet kunnen vervullen? Over de wet zegt hij expliciet dat hij niet gekomen is om die af te schaffen en dat die voor eeuwig van kracht blijft.quote:De wet is vervuld, daarmee de zonde verdwenen.
Vertel eens dan, wat mis ik?quote:Maar ook hier zou je dan naar het ontstaan van de religieuze wet en de reden daarvan moeten kijken. En uiteraard ook naar de problematiek die de religieuze wet met zich meebracht en de reden waarom die vervuld moest worden.
Eens, alleen wanneer de negativiteit zich in semi-bashen gaat uiten, wordt het tijd voor een moderator om het weer in goede banen te leiden.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 09:07 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik volg al zo'n 10 jaar discussies tussen gelovigen en ongelovigen. in die tijd heb ik misschien 3 personen ontmoet die hun geloof een beetje fatsoenlijk konden onderbouwen met met methoden die geaccepteerd zijn in de retorica. en ook bij die personen bleek bij diepgaande analyse dat hun geloof op niets dan gevoel was gebaseerd.
De meeste gelovigen komen niet eens zover, die zijn volkomen onwetend (op dit gebied) en rijgen de ene drogreden aan de andere. De verstandigen beseffen dit en doen dus niet eens een poging, maar accepteren dat hun geloof een kwestie van gevoel is en niet van ratio
Vandaar dat deze discussies altijd verzanden in flauwekul of zelfs gescheld. De uitgangspunten van beide kampen zijn gewoon te verschillend waardoor er te weinig fundament is om een discussie op te bouwen. Dit kan tot frustratie leiden aan beide kanten waardoor de genoemde negativiteiten de overhand krijgen.
Nou ja, laten we zeggen dat je er behoefte aan moet hebben voordat je er iets mee kunt.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:20 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Dingen die mij erg raakten zijn:
Aaaaiiii.. Neem eens de NPV, toch een redelijk gereformeerd bolwerk. Die doen zoveel goeds voor mensen die hulp nodig hebben (een gratis thuiszorg bijvoorbeeld) waar het geloof van de ontvanger er niet toe doet en ook niet gepredikt wordt.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:11 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Mooi dat het weer goed gaat met je broer. Jammer dat hij alleen hulp kon vinden bij zo'n enge uitbuitende groep. 'Wij helpen je, maar alleen als we je mogen hersenspoelen'.
Lees nou verdomme eerst eens wat er staat, voordat je weer begint met zeveren.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:28 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Aaaaiiii.. Neem eens de NPV, toch een redelijk gereformeerd bolwerk. Die doen zoveel goeds voor mensen die hulp nodig hebben (een gratis thuiszorg bijvoorbeeld) waar het geloof van de ontvanger er niet toe doet en ook niet gepredikt wordt.
Waarom zou hij dat doen? Omdat hij dat leuk vindt? Of omdat hij slechts behandeld wordt zolang de kerk denkt dat hij meedoet met hun wanen?quote:Eerst deed mijn broer of hij gelovig was en op den duur is hij echt gaan geloven.
Yep. Ik vond dat in het begin ook wat unheimisch, mensen die met hun handen omhoog haast in trance staan te dansen en juichen. Gelukkig is dat geen verplichting of verwachting.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:17 schreef Jigzoz het volgende:
"God is gek op jou. En niet alleen dat: Hij houdt onvoorwaardelijk van je. Ervaar Zijn liefde, deel Zijn passie met anderen en ontmoet Hem tijdens één van onze samenkomsten."
Dat taalgebruik van dat soort juichchristenen komt vaak nogal seksueel over. Grappig. Doet me een beetje denken aan de ene South Park-aflevering waarin Cartman christenmuziek gaat maken.
Dat is nogal moeilijk te bepalen in hoeverre je vrijwillig van het geloof aannemen kunt spreken wanneer je uit zo'n situatie komt als het voorbeeld van Childofthestars. Je bent dan toch in een zeer kwetsbare positie. Naastenliefde is op zich een goed iets wanneer je een luisterend oor kunt aanbieden of een steun voor iemand kunt zijn,alleen iemand in zo'n positie gaan bekeren vind ik dan nou weer niet van naastenliefde getuigen. Eigenlijk wel jammer van dat laatste, want naastenliefde kan positief zijn.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:28 schreef Ouder1 het volgende:
Ja, ik heb ook mensen bekend gemaakt met mijn geloof en sommigen zijn nog steeds actief lid. Maar ik heb nooit iemand gehersenspoeld, het is hun eigen keuze geweest.
Mijn vriend gaat weleens mee naar de kerk, vind het wel grappig en de band goed, maar hij kiest er niet voor. Mijn beide zoons hetzelfde. Is prima en ze zijn nog steeds van harte welkom bij diensten, bijeenkomsten en leuke dingen als bbq's en weekeinden terwijl ze niet mee doen met het religieuze deel.
Als ik dat echt moet gaan uitleggen dan ben ik weken bezig. Het is namelijk een geheel, niet één zinnetje tekst. Je kunt ook zelf onderzoek doen natuurlijk. Je kent de naam van de kerk en je bent vrij om ze te benaderen en face-to-face de discussie met leden/voorgangers aan te gaan.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Vertel eens dan, wat mis ik?
Of ervaren. Maar het is een vrije keuze; het hoeft niet. Je gaat ook niet naar de hel als je er niet voor kiest.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:25 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou ja, laten we zeggen dat je er behoefte aan moet hebben voordat je er iets mee kunt.
Nou, ervaren... Als ik die hyperchristenen zie worshippen met hun handen in de lucht, dan ziet dat er in mijn optiek niet bepaald aantrekkelijk uit. Ik vind het eerder zorgelijk, of misschien zelfs wel eng.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:36 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Of ervaren. Maar het is een vrije keuze; het hoeft niet. Je gaat ook niet naar de hel als je er niet voor kiest.
Ik ken de kerk niet en de manier niet waarop dat gegaan is. Ik zie echter geen kwaad in een vrijblijvende handreiking waar het om het geloof gaat. Ik bedoel maar.. mijn vriend gelooft niet, mijn zoons doen er eigenlijk niets mee (maar zeggen wel te geloven) en ik en de leden van mijn kerk verbinden daar geen enkele consequentie aan.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:33 schreef rosability het volgende:
[..]
Dat is nogal moeilijk te bepalen in hoeverre je vrijwillig van het geloof aannemen kunt spreken wanneer je uit zo'n situatie komt als het voorbeeld van Childofthestars. Je bent dan toch in een zeer kwetsbare positie. Naastenliefde is op zich een goed iets wanneer je een luisterend oor kunt aanbieden of een steun voor iemand kunt zijn, alleen iemand in zo'n positie gaan bekeren vind ik dan nou weer niet van naastenliefde getuigen.
Zo werkt het niet in een discussie. Anders moet jij maar even bij een atheïstische conventie langsgaan om te leren waarom je onzin verkoopt.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:34 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Als ik dat echt moet gaan uitleggen dan ben ik weken bezig. Het is namelijk een geheel, niet één zinnetje tekst. Je kunt ook zelf onderzoek doen natuurlijk. Je kent de naam van de kerk en je bent vrij om ze te benaderen en face-to-face de discussie met leden/voorgangers aan te gaan.
quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:43 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Zo werkt het niet in een discussie. Anders moet jij maar even bij een atheïstische conventie langsgaan om te leren waarom je onzin verkoopt.
Ik kijk anders tegen een vrijblijvende handreiking aan. Geloof moet uit iemand zijn eigen motivatie komen. Wanneer het duidelijk is dat iemand er oprecht geinteresseerd in, heb ik er niks op tegen dat er over gesproken wordt. Maar zoals ik al zei, voor de rest doen missiezusters of andere gelovigen goed werk, omdat ze, tenminste dat idee heb ik, met de mensen zijn begaan.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:40 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik ken de kerk niet en de manier niet waarop dat gegaan is. Ik zie echter geen kwaad in een vrijblijvende handreiking waar het om het geloof gaat. Ik bedoel maar.. mijn vriend gelooft niet, mijn zoons doen er eigenlijk niets mee (maar zeggen wel te geloven) en ik en de leden van mijn kerk verbinden daar geen enkele consequentie aan.
Precies, dat is even belachelijk. Dus vertel mij eens: wat is de problematiek van de religieuze wet en waarom moest die vervuld worden?quote:
Ik heb daar ook moeite mee... Eens was hij een erg slimme jongen, en dat zijn intellect is aangetast door die leefstijl begrijp ik, maar inmiddels denkt hij helemaal niet meer na en stelt helemaal geen kritische vragen meer. Sterker nog, hij wordt enkel kwaad wanneer dat gebeurt.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:11 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Mooi dat het weer goed gaat met je broer. Jammer dat hij alleen hulp kon vinden bij zo'n enge uitbuitende groep. 'Wij helpen je, maar alleen als we je mogen hersenspoelen'.
Daar kan ik wel een beknopt antwoord op geven maar ik daar geen zin meer in omdat ik door jouw toon en woorden sterk het gevoel/idee krijg dat jij niet daadwerkelijk geïnteresseerd bent maar puur er op uit bent om mij en mijn geloof belachelijk te maken en af te zeiken. Ik wens je daar niet bij ter wille te zijn.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:51 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Precies, dat is even belachelijk. Dus vertel mij eens: wat is de problematiek van de religieuze wet en waarom moest die vervuld worden?
Dat is behoorlijk hypocriet van die organisatie dan.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:54 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik heb daar ook moeite mee... Eens was hij een erg slimme jongen, en dat zijn intellect is aangetast door die leefstijl begrijp ik, maar inmiddels denkt hij helemaal niet meer na en stelt helemaal geen kritische vragen meer. Sterker nog, hij wordt enkel kwaad wanneer dat gebeurt.
Het vervelende is dat hij eerder door een dergelijke organisatie ook zo weer naar buiten is gegooid omdat hij zich toen niet bekeerde.
Maar goed... Ik ben blij dat hij van de straat is en het is mijn probleem dat ik de broer van vroeger nog verwacht. Inmiddels is die er echt niet meer en is hij onnadenkend en volgzaam als het maar kan.
Ik ben er niet op uit om jou belachelijk te maken. Ik ben er ook niet op uit om je geloof belachelijk te maken - dat is slechts een bijproduct. Ik ben erop uit om je geloof te ontkrachten. Als je werkelijk staat achter wat je gelooft, dan heb je niets te vrezen.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:54 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Daar kan ik wel een beknopt antwoord op geven maar ik daar geen zin meer in omdat ik door jouw toon en woorden sterk het gevoel/idee krijg dat jij niet daadwerkelijk geïnteresseerd bent maar puur er op uit bent om mij en mijn geloof belachelijk te maken en af te zeiken. Ik wens je daar niet bij ter wille te zijn.
Van de stortregen in de drup. Jammer dat de christelijke naastenliefde zich soms zo uit.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:54 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Ik heb daar ook moeite mee... Eens was hij een erg slimme jongen, en dat zijn intellect is aangetast door die leefstijl begrijp ik, maar inmiddels denkt hij helemaal niet meer na en stelt helemaal geen kritische vragen meer. Sterker nog, hij wordt enkel kwaad wanneer dat gebeurt.
Het vervelende is dat hij eerder door een dergelijke organisatie ook zo weer naar buiten is gegooid omdat hij zich toen niet bekeerde.
Maar goed... Ik ben blij dat hij van de straat is en het is mijn probleem dat ik de broer van vroeger nog verwacht. Inmiddels is die er echt niet meer en is hij onnadenkend en volgzaam als het maar kan.
Waarom wil je dat? Krijg je daar een stijve van? Waarom kan je mij niet gewoon met rust laten zoals ik jou met rust laat (ondanks al jouw beschuldigingen)?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik ben erop uit om je geloof te ontkrachten
Een persoonlijke aanval? Is dat nou de christelijke naastenliefde?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 12:00 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Waarom wil je dat? Krijg je daar een stijve van?
Dat is een gevolg van eerdere dingen in dit topic:quote:Waarom kan je mij niet gewoon met rust laten zoals ik jou met rust laat (ondanks al jouw beschuldigingen)?
Het is een vraag, in de taal die jij spreekt.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 12:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Een persoonlijke aanval? Is dat nou de christelijke naastenliefde?
Lees dan de hele post even, vriend:quote:Op donderdag 14 augustus 2014 12:05 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Het is een vraag, in de taal die jij spreekt.
Dus kom maar op.. Waarom heb jij er zo'n sterke behoefte aan om mijn geloof te ontkrachten? at is jouw belang daar in?
quote:Dat is een gevolg van eerdere dingen in dit topic:
- ik zeg dat christenen bepaalde dingen geloven
- jij zegt van niet, want jij gelooft dat niet
- ik wil aantonen dat jouw geloof slecht christendom is, want niet in overeenstemming met Bijbel.
- jij zegt van wel, maar legt niet uit waarom
- ik vraag je dat uit te leggen
- jij wordt kwaad want ik moet je maar met rust laten.
Als je er zeker van bent dat het het enige goede christendom is, dan ben je ook niet bang om dat geloof bloot te stellen aan kritiek. En ik kan geen kritiek geven als ik (volgens jou) niet goed weet wat jij gelooft.
Sommige mensen kun je beter in de waan laten.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 12:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Een persoonlijke aanval? Is dat nou de christelijke naastenliefde?
[..]
Dat is een gevolg van eerdere dingen in dit topic:
- ik wil aantonen dat jouw geloof slecht christendom is, want niet in overeenstemming met Bijbel.
Als je er zeker van bent dat het het enige goede christendom is, dan ben je ook niet bang om dat geloof bloot te stellen aan kritiek. En ik kan geen kritiek geven als ik (volgens jou) niet goed weet wat jij gelooft.
Waar claim ik dat? Tussen jouw oren? Je hebt kritiek en kritiek. Jouw soort kritiek is nogal... onaangenaam en zinloos om het heel netjes te zeggen.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 12:03 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je een geloof volgt, mag ik toch aannemen dat je denkt dat dat juist is. En aangezien je zo zeker weet hoe je de Bijbel moet interpreteren, zul je ook aannemen dat anderen dat verkeerd doen, dus is jouw geloof het enige goede.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 12:07 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Waar claim ik dat? Tussen jouw oren?
Ik denk ook niet dat ik jou kan bekeren. Daar ben je veel te koppig voor. Maar ik wil niet dat er hier iemand meeleest en denkt: ah, die Ser gaat zomaar akkoord met de Ouder1, dan zal Ouder1 wel een punt hebben. Dat heb je namelijk niet.quote:Je hebt kritiek en kritiek. Jouw soort kritiek is nogal... onaangenaam en zinloos om het heel netjes te zeggen.
Ik heb je de zin ervan uit proberen te leggen:quote:Althans.. de zin ervan wil of kan je niet uitleggen, vandaar mijn vraag of je daar een stijve van krijgt.
quote:Dat is een gevolg van eerdere dingen in dit topic:
Oh ja, ik vind het leuk om te debatteren. Ik ben wat dat betreft nogal een querulant. Uithalen is het niet, het is gewoon dat ik mijn kritiek graag scherp formuleer. Sommige tere zieltjes kunnen daar niet tegen, maar och. We laten ons toch zeker niet beperken door de laagste gemene deler zeker?quote:Ik doe met mijn geloof niemand kwaad. Jij daarentegen haalt blijkbaar jouw voldoening uit het uithalen naar o.a. mij. Iets met pot en ketel of splinter en balk?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |