Ja echt he, de verwijzing ook naar dit topicquote:
Die jeugd van Sparta is sowieso erg goed. Aangezien het Ajax de laatste jaren maar niet lukt om goede flankspelers op te leiden is dit een prima aankoop.quote:
Mwah, met Fischer, Kishna en El-Ghazi hebben we toch wel een paar goede talentjes uit de jeugdopleiding van Ajax.quote:Op zondag 10 augustus 2014 20:16 schreef Ruif het volgende:
[..]
Die jeugd van Sparta is sowieso erg goed. Aangezien het Ajax de laatste jaren maar niet lukt om goede flankspelers op te leiden is dit een prima aankoop.
Fischer komt niet uit de Ajax opleiding. Ook Kishna en El ghazi zijn weggeplukt uit andere opleidingen. Ik vind een gekochte speler van 15+ al geen product meer van eigen opleiding.quote:Op zondag 10 augustus 2014 20:21 schreef Tyron het volgende:
[..]
Mwah, met Fischer, Kishna en El-Ghazi hebben we toch wel een paar goede talentjes uit de jeugdopleiding van Ajax.
De UEFA wel.quote:Op maandag 11 augustus 2014 09:15 schreef Ruif het volgende:
Ik vind een gekochte speler van 15+ al geen product meer van eigen opleiding.
Nee hoor. De UEFA geeft daarover geen waardeoordeel. Je krijgt een onkostenvergoeding voor de jaren dat jij in een jonge speler genvesteerd. Maar vind jij El Ghazi dan een voorbeeld van een door Ajax opgeleide jeugdspeler?quote:
Tuurlijk wel. In de Champions League bijvoorbeeld moet je minimaal een x-aantal zelfopgeleide spelers meenemen. Er zijn regels voor wanneer een speler zelf opgeleid is of niet.quote:Op maandag 11 augustus 2014 09:22 schreef Ruif het volgende:
[..]
Nee hoor. De UEFA geeft daarover geen waardeoordeel.
Nee, dat is een beetje ironisch bedoeld, omdat iedereen hier altijd zeurt dat spelers volgens hun geen eigen jeugd is omdat ze niet vanaf hun 8ste bij een club zitten, terwijl dat gewoon is vastgelegd.quote:Op maandag 11 augustus 2014 09:22 schreef Ruif het volgende:
Maar vind jij El Ghazi dan een voorbeeld van een jeugdspeler van Ajax?
Dat is toch geen zeuren? Dat de UEFA deze regels heeft, houdt niet in dat ze juist zijn. Zo hebben clubs als Man City en Chelsea vast heel veel toppers in de jeugdopleiding, maar die spelers komen bijna zonder uitzondering bij andere (buitenlandse) clubs vandaan. De spelers worden op hun 16e gekocht en zijn ze volgens de UEFA ineens 'zelf opgeleide spelers' Ik vind dat onjuist.quote:Op maandag 11 augustus 2014 09:25 schreef GGMM het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. In de Champions League bijvoorbeeld moet je minimaal een x-aantal zelfopgeleide spelers meenemen. Er zijn regels voor wanneer een speler zelf opgeleid is of niet.
[..]
Nee, dat is een beetje ironisch bedoeld, omdat iedereen hier altijd zeurt dat spelers volgens hun geen eigen jeugd is omdat ze niet vanaf hun 8ste bij een club zitten, terwijl dat gewoon is vastgelegd.
Als iemand een jaar in de jeugdopleiding speelt stroomt hij als jeugdspeler dus door, natuurlijk is het wat anders dan een Daley Blind maar een jeugdspeler is een jeugdspeler.quote:Op maandag 11 augustus 2014 09:15 schreef Ruif het volgende:
[..]
Fischer komt niet uit de Ajax opleiding. Ook Kishna en El ghazi zijn weggeplukt uit andere opleidingen. Ik vind een gekochte speler van 15+ al geen product meer van eigen opleiding.
Die discussie opzich is wel interessant, maar het constant aanhalen bij elke speler werd op een gegeven moment een beetje vermoeiend.quote:Op maandag 11 augustus 2014 09:34 schreef Ruif het volgende:
[..]
Dat is toch geen zeuren? Dat de UEFA deze regels heeft, houdt niet in dat ze juist zijn. Zo hebben clubs als Man City en Chelsea vast heel veel toppers in de jeugdopleiding, maar die spelers komen bijna zonder uitzondering bij andere (buitenlandse) clubs vandaan. De spelers worden op hun 16e gekocht en zijn ze volgens de UEFA ineens 'zelf opgeleide spelers' Ik vind dat onjuist.
Gelukkig scouten wij jongens ook op een evenwichtige, sterke persoonlijkheid. Iets wat bij andere clubs nog wel eens wordt vergeten.quote:Op maandag 11 augustus 2014 12:20 schreef Gramulanion het volgende:
http://www.at5.nl/artikel(...)ax-wij-zijn-de-beste
Sympathieke jongen.
Denk ook wel een beetje de verdienste van de Boer. Lijkt me een goede peoplemanager.quote:Op maandag 11 augustus 2014 12:42 schreef Drxx het volgende:
Eindelijk een Marokkaan die wl past binnen de cultuur van Ajax?
Ja dat hebben we 4 jaar geleden allemaal kunnen zien.quote:Op maandag 11 augustus 2014 12:24 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Gelukkig scouten wij jongens ook op een evenwichtige, sterke persoonlijkheid. Iets wat bij andere clubs nog wel eens wordt vergeten.
Ja en in de jaren 80 ook.quote:Op maandag 11 augustus 2014 18:38 schreef MPC60 het volgende:
[..]
Ja dat hebben we 4 jaar geleden allemaal kunnen zien.
Die is niet door Overmars/de Boer gehaald.quote:Op maandag 11 augustus 2014 18:38 schreef MPC60 het volgende:
[..]
Ja dat hebben we 4 jaar geleden allemaal kunnen zien.
Aisatti ook welquote:Op maandag 11 augustus 2014 12:42 schreef Drxx het volgende:
Eindelijk een Marokkaan die wl past binnen de cultuur van Ajax?
Prima interview.quote:Op maandag 11 augustus 2014 12:20 schreef Gramulanion het volgende:
http://www.at5.nl/artikel(...)ax-wij-zijn-de-beste
Sympathieke jongen.
Aissati.quote:
Het is een beetje de tegenhanger van mensen die bij zo'n El Ghazi zeggen; 'weer een exponent uit de jeugdopleiding van Ajax/Feyenoord/PSV etc' Die jongen speelt pas sinds 2013 bij de Amsterdammers en is wat mij betreft gewoon een prima aankoop, geen opgeleide jeugdspeler. Clubs scouten tegenwoordig massaal op jonge (betaalbare) spelers, stoppen ze een paar jaar in hun jeugdopleiding en roepen dan dat hun opleiding zo geweldig is. Het publiek in Nederland gaat daarin mee. Tegelijkertijd vinden we de jeugd van Chelsea een bij elkaar gekocht zooitje, terwijl die precies hetzelfde doen als wij in Nederland.quote:Op maandag 11 augustus 2014 11:40 schreef GGMM het volgende:
[..]
Die discussie opzich is wel interessant, maar het constant aanhalen bij elke speler werd op een gegeven moment een beetje vermoeiend.
Vind je? Ik had hoge verwachtingen, maar daar kwam niets van terecht...quote:
Frankie-era:quote:"Binnenkort moet ik maar even met de directie om tafel gaan zitten. Ik wil elke week spelen, dus als het niet bij Ajax is, dan bij een andere club."
quote:“Ik zit in hetzelfde schuitje als Mounir El Hamdaoui.” De Boer ziet geen potentie in de Marokkaan en Aissati betreurt dat. “Ik ken Frank de Boer persoonlijk niet en hij mij ook niet. We hebben nog nooit een n-op-n-gesprek gehad. Eigenlijk zit ik in hetzelfde schuitje als Mounir. Daarom trekken we ook heel veel met elkaar op. Hij is een geweldige voetballer, maar vooral ook een fantastisch persoon.”
Zieke goal, 2 invalbeurten en 1 assist en 1 goal. Denk dat het niet lang meer duurt voordat hij de plek van Kishna overneemt.quote:
piep piepquote:Op zondag 17 augustus 2014 14:27 schreef DatZijnTeksten het volgende:
Het is nu al een irritant ventje.
de Boer weet daar wel raad mee.quote:Op zondag 17 augustus 2014 14:27 schreef DatZijnTeksten het volgende:
Alles kits onder de eierdopquote:Op zondag 17 augustus 2014 14:27 schreef DatZijnTeksten het volgende:
quote:El Ghazi: "De Boer heeft me ook al op mijn kloten gegeven"
Anwar El Ghazi is na de wedstrijd tegen AZ (1-3 verlies) tot de orde geroepen door trainer Frank de Boer. De jonge aanvaller lokte zijn tegenstander uit en daar was de oefenmeester van de Amsterdammers absoluut niet blij mee. Na afloop van het duel kreeg El Ghazi dat te horen.
"Dat had ik niet moeten doen", doelde El Ghazi in gesprek met de NOS op het moment waarop hij zijn tegenstander uitlokte door meerdere schaarbewegingen. "Ik had het er net met de trainer over, die heeft me ook al op mijn kloten gegeven. Hij zei dat het juist goed was dat ik die schop kreeg, zodat ik het nooit meer ga doen. Het was stom, ik had dat nooit moeten doen."
Ook het opstootje kwam ter sprake tijdens het interview. "Ik kreeg de bal van Boilesen en wilde die bal gewoon vasthouden. Toen kreeg ik een volle trap op mijn kuit. Toen ben ik gelijk weggegaan. Gelukkig namen mijn teamgenoten het voor mij op. Die probeerde het rustig te krijgen en dat hebben ze ook gedaan", zo vervolgde El Ghazi zijn relaas.
De jonge aanvaller slaagde er tegen AZ ook in om het doel te vinden. "Het is zeker een droom. Vorig jaar keek ik nog samenvattingen, dan is het mooi dat ik er nu zelf kan staan en zo'n schitterend doelpunt kan maken", aldus El Ghazi, die ook alvast vooruit kijkt naar de Champions League. "Daar droom ik van. Als dat uit gaat komen, krijg ik echt kippenvel.
Zo verstandig kwam hij op momenten niet over idd.quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:44 schreef DatZijnTeksten het volgende:
[..]
Hij was toch gewoon irritant bezig of niet dan?
Je bent zelf irritant bezigquote:Op zondag 17 augustus 2014 17:44 schreef DatZijnTeksten het volgende:
[..]
Hij was toch gewoon irritant bezig of niet dan?
Wat raar zeg.quote:Op zondag 17 augustus 2014 18:28 schreef DatZijnTeksten het volgende:
hoop dat ie het de volgende wedstrijd weer probeert en de tribune in geschopt wordt.
Stoere jongen jijquote:Op zondag 17 augustus 2014 18:28 schreef DatZijnTeksten het volgende:
Boehoe, ik zeg iets negatiefs over die Ghazi van jullie. Maar prima joh, hoop dat ie het de volgende wedstrijd weer probeert en de tribune in geschopt wordt.
quote:'Iets in mij zegt: verwen het publiek'
Hij is de benjamin van het stel. Bij Ajax, maar ook binnen een gezin met drie zussen. Met hun discipline en gedrevenheid zijn zij een voorbeeld voor de dit jaar doorgebroken Anwar El Ghazi. Ajax.nl legde de 19-jarige aanvaller zes willekeurige dilemma’s voor.
Korte of lange hoek?
,,Een schot in de lange hoek. Dan heb je de meeste kans om te scoren. Vooral als je als rechtsbuiten buitenom gaat, dan is het moeilijk om in de korte hoek te schieten. Maar kom ik van links, zoals bij mijn doelpunt tegen AZ, dan maakt het niet uit.’’ In de uitwedstrijd in Alkmaar maakte hij een schijnbeweging, alvorens hij naar binnen trok en verwoestend uithaalde in de linkerbovenhoek. Een heerlijke binnenkomer voor het jonge talent. ,,Dat heeft mijn voorkeur als ik vanaf links kom. Vooral omdat de keeper er niet op rekent. Als jij naar binnen komt, doet hij ook een stap naar links. Maar op dat moment moet je als aanvaller meteen schieten, omdat hij nog naar links stapt en het schot nog niet verwacht. Vaak zijn keepers dan te laat met reageren.’’
Panna of mooie pass?
Grijnzend: ,,Als ik heel eerlijk ben: een panna. Ik wil altijd wat laten zien. Het klopt wat ze soms zeggen: je kunt een speler van de straat halen, maar je haalt de straat niet uit de speler. Ik poort liever nog iemand en geef daarna een mooie pass. Dat is mijn stijl. Na de wedstrijd tegen AZ ben ik toegesproken door de trainer, nadat ik rond de middenlijn mijn tegenstander had uitgedaagd. Hij zei dat ik alleen acties moet maken als ze functioneel zijn. Geen nutteloze trucs of acties om een verdediger te sarren. Als je het doet zonder nut, is het terecht dat je op je donder krijgt.’’
,,Iets in mij zegt: verwen het publiek. Je kunt niet altijd mooi spel laten zien, maar de 50.000 mensen komen niet alleen voor doelpunten en punten. Ze moeten ook genieten. Ricardo Kishna is ook zo’n speler die af en toe mooie dingen laat zien. Davy Klaassen is weer iemand die bijna altijd functioneel speelt. Hij heeft een perfecte balbehandeling en doet zelden wat geks. Ik heb dat nog niet. Daar werk ik aan.’’
In het kader van de Champions League: Zlatan of Messi?
,,Zlatan. Wat een mooie voetballer. Als je ook afgelopen week bij de interlands weer zag hoe hij het publiek bezighoudt, geweldig. En hij (de spits van Ajax' komende opponent Paris Saint-Germain red.) maakt mooie doelpunten. Die slalom tegen NAC kan ik nog zo voor me halen. Messi is ook een wereldspeler, maar met hem heb ik die klik niet. Ik zou liever shirtje ruilen met Zlatan. ’’
Bloed, zweet en tranen of de hymne van de Champions League?
,,Zeker weten die van de Champions League. Die heb ik van kinds af aan gehoord. Vaker dan Bloed, zweet en tranen, dat ik ook een mooi nummer vind. Maar van het geluid van de Champions League krijg ik kippenvel. Soms zelfs voor de televisie. Ik ben fit, dus de trainer zou me dinsdag kunnen opstellen tegen Paris Saint-Germain. Het is erg spannend; stiekem hoop ik dat hij me opstelt. Ik heb veel mooie duels van Ajax gezien, tegen Real Madrid en vorig jaar tegen Barca, en zou het nu graag zelf meemaken.’’
Extra schietoefeningen of rust pakken?
,,Na elke training doe ik extra oefeningen. Rust is ook belangrijk, maar je moet veel arbeid leveren, anders kom je jezelf tegen. Stel dat ik een kans krijg en daar veel op heb geoefend, dan is de kans groter dat ik scoor. Na elke training trap ik 20 ballen: 10 met links, 10 met rechts. 100 zou weer te veel zijn. Of ik moest wennen aan de intensiteit van de trainingen? Zeker. Het is zwaarder dan in de A1. Maar mijn lichaam is er nu aan gewend.’’
Advocaat of logopedist?
,,Een heel moeilijke. Dat zijn de beroepen van twee van mijn drie zussen. De logopediste heeft het hardst gestudeerd, maar advocaat vind ik ook een erg mooi beroep. Je helpt mensen, al doet mijn andere zus dat ook. Dat zij zo hard hebben gestudeerd, past bij ons gezin. Mijn ouders stimuleerden ons om wat te bereiken in het leven. Je moet ervan genieten, maar dat niet alleen. Zelf probeer ik dat ook, al heb ik als tiener wat strubbelingen gehad. Mijn zussen waren meer gedisciplineerd. Zij maakten pas lol als hun huiswerk af was. Ik was zo niet. Voetbalde liever op het plein. Of het vermoeiend is, drie zussen? Ze zeggen wel eens dat ik vier moeders heb, maar ik zie er juist de voordelen van. Ik word vaak verwend en krijg tips van ze. Ik ben de benjamin in huis.’’
quote:El Ghazi en Ajax mondeling akkoord over contractverlenging
Anwar El Ghazi heeft een mondeling akkoord bereikt met Ajax over het verlengen van zijn contract tot medio 2019.
"We moeten alleen nog even kijken wanneer ik mijn handtekening zet. Dat zal heel snel zijn. Mondeling ben ik akkoord met Ajax", aldus El Ghazi zaterdag tegen NU.nl.
Eerder deze week kwam al naar buiten dat 19-jarige buitenspeler een akkoord met Ajax naderde. Zijn huidige contract met de Amsterdammers loopt medio 2015 af.
Ajax nam El Ghazi in de zomer van 2013 over uit de jeugdopleiding van Sparta. Na een seizoen in de A1 beleeft hij dit jaar zijn doorbraak in de Arena. Zaterdagavond tegen sc Heerenveen maakte hij zijn vijfde eredivisietreffer van dit seizoen.
Ah, nu vind je hem toch goed, vorige keer beweerde je nog bij hoog en laag dat je stellig had beweerd dat je ook vond dat Locadia niet kon voetballen.quote:Op dinsdag 25 november 2014 00:54 schreef Cavaliers het volgende:
[..]
Locadia tweede, maar die kon er volgens GGMM zo weinig van.
Voetballen =/= afmaken.quote:Op dinsdag 25 november 2014 00:55 schreef GGMM het volgende:
[..]
Ah, nu vind je hem toch goed, vorige keer beweerde je nog bij hoog en laag dat je stellig had beweerd dat je ook vond dat Locadia niet kon voetballen.
Dat hij het grootste deel van zijn gemaakte minuten maakte op een positie waar hij totaal niet thuishoort laat je maar even achterwegen, of dat was je misschien vergeten toevallig?quote:Op dinsdag 25 november 2014 01:01 schreef GGMM het volgende:
[..]
Drie goals, 143 minuten per goal, geweldige afmaker ja.
Ja, daar heeft hij namelijk 2 van de 3 goals gemaakt. Zou zo lullig zijn om hem puur af te rekenen op de gemiddeldes van z'n eigen positie.quote:Op dinsdag 25 november 2014 01:09 schreef Cavaliers het volgende:
[..]
Dat hij het grootste deel van zijn gemaakte minuten maakte op een positie waar hij totaal niet thuishoort laat je maar even achterwegen, of?
Wereldafmaker.quote:De negentienjarige spits staat in de Eindhovense hoofdmacht nu op dertien doelpunten in 25 officile wedstrijden. Dat zijn op zich al aardige cijfers, maar ze winnen nog meer aan waarde als we zijn aantal speelminuten daarbij onder de loep nemen.
Locadia had in totaal 1.082 minuten nodig voor zijn dertien treffers, wat leidt tot een fraai doelpuntengemiddelde van n goal per 83,23 minuten.
Zoals gezegd; z'n gemiddelde werd juist opgevijzeld door de wedstrijdjes die hij niet op zijn positie had gespeeld.quote:Op dinsdag 25 november 2014 01:22 schreef Cavaliers het volgende:
Heb je ook direct een wat grotere sample size dan zeven wedstrijdjes, waarvan het grootste deel niet eens op zijn positie werd gespeeld
Ja, juli 2013.quote:Op dinsdag 25 november 2014 01:22 schreef Cavaliers het volgende:
De Google skills moesten er aan te pas komen, maar bij dezen. Heb je ook direct een wat grotere sample size dan zeven wedstrijdjes, waarvan het grootste deel niet eens op zijn positie werd gespeeld. Overigens zegt min/goal nog niet eens veel, aan conversion rate heb je meer.
[..]
Wereldafmaker.
Sample size van 25 wedstrijden > sample size van 7 wedstrijden.quote:Op dinsdag 25 november 2014 01:34 schreef GGMM het volgende:
[..]
Zoals gezegd; z'n gemiddelde werd juist opgevijzeld door de wedstrijdjes die hij niet op zijn positie had gespeeld.
[..]
Ja, juli 2013.
Inmiddels is het gemiddelde gedaald naar 142 minuten per goal.
Die 142 minuten per goal gaat over al z'n wedstrijden buiten de Jupiler League om.quote:Op dinsdag 25 november 2014 01:36 schreef Cavaliers het volgende:
[..]
Sample size van 25 wedstrijden > sample size van 7 wedstrijden.
Die 83 minuten per goal ook.quote:Op dinsdag 25 november 2014 01:37 schreef GGMM het volgende:
[..]
Die 142 minuten per goal gaat over al z'n wedstrijden buiten de Jupiler League om.
Dat gemiddelde over die 25 wedstrijden blijft gewoon staan hoor.quote:Op dinsdag 25 november 2014 01:39 schreef GGMM het volgende:
[..]
Ja, maar die klopt dus inmiddels niet meer.
Duh, ik zeg toch dat het inmiddels gedaald is? Maar je puur wel focussen op die leuke periode ipv z'n hele gemiddelde over 80 wedstrijden vind ik het prima hoor, je ongelijk toegeven is voor sommige mensen nou eenmaal lastig.quote:Op dinsdag 25 november 2014 01:40 schreef Cavaliers het volgende:
[..]
Dat gemiddelde over die 25 wedstrijden blijft gewoon staan hoor.
Haha, is goed.quote:Op dinsdag 25 november 2014 01:41 schreef GGMM het volgende:
[..]
Duh, ik zeg toch dat het inmiddels gedaald is? Maar je puur wel focussen op die leuke periode ipv z'n hele gemiddelde over 80 wedstrijden vind ik het prima hoor, je ongelijk toegeven is voor sommige mensen nou eenmaal lastig.
Nee. Tevens El Ghazi>Locadiaquote:Op dinsdag 25 november 2014 08:19 schreef Ajacied422 het volgende:
Gaan we het in een El Ghazi-topic werkelijk over Jrgen Locadia hebben?
quote:El Ghazi wil nog geen keuze maken
Anwar El Ghazi heeft zijn plek gevonden in de ploeg van Frank de Boer. De aanvaller kijkt openhartig vooruit naar de topper tegen PSV en het tweeluik met Dnipro in de UEFA Europa League. El Ghazi voelt zich nog niet rijp genoeg voor de keuze voor een nationale ploeg.
Anwar, hoe kijk jij terug op Legia Warschau - Ajax?
,,Het was een vreselijk slecht veld, dat maakte het lastig voetballen. We waren erg blij dat we vroeg scoorden. We wisten hoe belangrijk een uitgoal zou zijn. Dan is het lekker om binnen een kwartier 0-2 voor te staan. Ik ben tevreden met de overwinning. We willen er een mooi seizoen van maken, dan is dit belangrijk. Maar het geeft ook een goed gevoel voor zondag.''
Dan staat PSV - Ajax op het programma.
,,Precies. Mijn eerste topper in Eindhoven, daar kijk ik erg naar uit. Ik heb de Klassieker al gehad. Dat was mooi om mee te maken. Deze komende wedstrijd lijkt me ook heel mooi. PSV staat bovenaan en wij willen wat laten zien. Het is gewoon zaak dat we vanaf het begin er vol op gaan.''
Jullie hebben op de club de loting voor de Europa League gekeken. Wat dacht je toen Dnipro uit de koker kwam?
,,Ik hoopte zelf op een Spaanse club. Of bijvoorbeeld op Everton. Over deze tegenstander weet ik eerlijk gezegd nog niet veel meer dan dat ze donderdag Olympiakos hebben uitgeschakeld. En ik hoorde dat we in Kiev spelen en niet in het stadion van Dnipro. Maar hoe dan ook; net als gisteren in Warschau zal ook dit een mooie ervaring zijn. Europees voetbal brengt toch iets extra’s met zich mee, dus ik heb er zin in.''
Maar je had dus liever een, voor de meesten, bekendere tegenstander geloot?
,,Ik vind het moeilijk om daarover te oordelen. Maar ook al spreekt de naam niet zo aan, ik hoop dat de supporters net als tegen Legia massaal kaarten kopen. De sfeer bij Ajax - Legia was fantastisch. Die steun hebben we nu natuurlijk weer nodig.''
Af en toe duiken er geruchten op over je toekomst als international. De keuze tussen Marokko en Nederland. Wat is de waarheid?
,,Voor mij is het heel simpel: ik vind mezelf nog niet goed genoeg voor de nationale ploeg. Niet voor Marokko en niet voor Nederland. Ik heb de tijd om daar over na te denken. Het speelt dus niet. Pas als dat zover is neem ik een beslissing. Die zal ik dan zelf naar buiten brengen en niemand anders. De afgelopen periode verschenen een paar keer berichten in de media dat ik al wel een keuze zou hebben gemaakt. Onzin. Het leidt tot allerlei reacties en het is op niks gebaseerd. Onrust om niks. Ik moet en wil me op Ajax concentreren, dat is het belangrijkste. Ik wil hier een vaste waarde worden, belangrijk zijn voor de ploeg. Daar gaat het om. Wat er verder komt, zien we dan wel weer.''
quote:Anwar El Ghazi - the Ajax winger who has it all
PROFILE: The 19-year-old wideman can also play through the middle and he stole the show for Ajax on Sunday as they beat league leaders PSV 3-1
An incredible 14 points clear at the top of the Eredivisie and a seemingly unstoppable machine heading into their clash with a suffering, limp opponent, all the attention was on PSV when they faced reigning champions Ajax on Sunday.
Phillip Cocu's PSV have been dominant this term, led by Memphis Depay, Georginio Wijnaldum, Jetro Willems, Luuk de Jong and Andres Guardado. They were expected to stroll to an easy victory against Ajax, who have struggled to match the standards of the last few seasons.
While PSV controlled the match as expected, the champions elect were surprisingly overshadowed by a man-of-the-match performance from Anwar El Ghazi, 19.
The game was thrilling, with Depay, Wijnaldum, De Jong, Guardado and Adam Maher seeing a great deal of the ball and heaping relentless pressure on Ajax.
But while the hosts were wasteful, their opponents were effective and El Ghazi was crucial.
Spotting the threat posed by the winger, full-back Willems sat deeper than usual and got the upper hand in the early stages but, such is El Ghazi's blend of intelligence and skill, he soon started to get the better of the battle.
Staying wide and using his pace and strength, the Netherlands Under-21 international managed to overpower Willems. His cross was pacy, well placed and easily converted by Ricardo Kishna to put Ajax ahead against the run of play.
From then on it seemed that whenever Ajax wanted to create a chance, El Ghazi was the man to go through.
It has been an excellent debut season for El Ghazi in the Eredivisie. In his first three games he scored two and set up another. He was the first person to score against Barcelona at Camp Nou this season when he fired home in the Champions League.
However, it has not been entirely easy emerging in a side enduring an abysmal season by their standards. The lack of creativity in key areas and Frank de Boer’s reluctance to drop the underwhelming Lasse Schone saw El Ghazi start from the bench for a while, but he is back in the first team and thoroughly deserves his place.
Eligible to play for Netherlands and Morocco, the 6ft 2in El Ghazi has unmistakable ability and potential. Strong, skilfull and quick, he operates out wide with his good crossing ability but can also act as a direct goal threat when he cuts inside.
He is versatile, too. De Boer pulled some masterstrokes in the preceding four title winning years by using a midfielder as a false nine to cover for faltering strikers. This season, he tried it with Lasse Schone and the result was disastrous.
When Schone emerged from the bench in place of the injured Arek Milik in the Philips Stadion, he immediately went wide and El Ghazi tucked in. It was the right decision and raises questions as to why De Boer didn’t implement the switch sooner.
Able to hold off defenders with his back to goal and quick enough to burst forward and threaten centre-backs, El Ghazi proved he can play up front. Taking on a pass from Davy Klaassen, a swivel of the hips, a drop of the shoulder and a change in direction saw him completely fool Nicolas Isimat-Mirin on the edge of the box before he smashed in his side’s third goal in injury time, killing PSV off once and for all.
15 - Only three players have been involved in more Eredivisie goals than Anwar El Ghazi (8 goals, 7 assists) this season. Comet.
— OptaJohan (@OptaJohan) March 1, 2015
It was his eighth goal of the season, making him Ajax’s second top goalscorer behind Milik. He also has seven assists. El Ghazi has only started 15 games, making seven appearances from the bench, yet only three players have been involved in more Eredivisie goals, which says a lot about his effectiveness.
Furthermore, Schone is the only Ajax player to have completed more crosses, with 35 of his 141 attempted centres reaching their target. El Ghazi’s success rate is much more impressive though, completing 30 out of 97. Also, he has completed more dribbles than any other Ajax player this term.
Overall against PSV, Ajax were poor. They have been all season. But El Ghazi, a former Feyenoord youth player, has usually been there to give them hope. His close control, pace, technique and lethal shot make him a joy to watch.
This season has been an embarrassment for the team, but this talented youngster will be absolutely pivotal for Ajax as they look to recover and regain their place at the pinnacle of Dutch football.
That's the short term. In the long term, there's no telling how far El Ghazi himself can go.
Wederom Man of the matchquote:Doelpunt vergoedt veel voor El Ghazi
AMSTERDAM - Voor de tweede wedstrijd op rij vertolkte Anwar El Ghazi een hoofdrol bij Ajax. Na zijn treffer en assist vorige week in de uitwedstrijd bij PSV (1-3) tekende hij zondag tegen Excelsior voor het winnende doelpunt: 1-0.
,,Het is fantastisch om matchwinner te zijn'', zei El Ghazi na de benauwde zege. ,,Want dan ben je belangrijk voor het team. Toch was het niet mijn dag. Het ging moeizaam en ik had het ook lastig tegen mijn directe tegenstander Bas Kuipers. Maar ik weet dat ik ook in mindere wedstrijden beslissend kan zijn. Gelukkig heb ik dat kunnen laten zien.''
,,We speelden soms best aardig, maar kregen te weinig kansen'', vond El Ghazi. ,,Dan is het mooi als je een mogelijkheid weet te benutten
quote:UEFA.com's weekly wonderkid: Anwar El Ghazi
Seven months after making his senior debut, 19-year-old AFC Ajax forward Anwar El Ghazi has already contributed nine league goals – just how special is he?
UEFA.com continues its weekly wonderkid feature by looking at AFC Ajax's Anwar El Ghazi ...
Name: Anwar El Ghazi
Club: AFC Ajax
Debut: 3 August 2014
Position: forward
Nationality: Dutch
Date of birth: 3 May 1995
Preferred foot: right
Height: 189cm
They say ...
"He has that gift of getting in front of goal and he's a real killer when he's there. As a winger he is already worth a fortune, but once he has developed into a striker Ajax could double their money."
Former Netherlands forward Pierre van Hooijdonk
"El Ghazi is dangerous even when he is not in good form. He is always near goal at decisive moments; the ball often seems to fall at his feet."
Ajax coach Frank de Boer
"El Ghazi has got everything it takes to reach the absolute top. A beautiful player to watch, he is physically strong and has good looks, which is also important in football!"
Ex-PSV Eindhoven and Netherlands attacker Ren van der Gijp
Background ...
El Ghazi, of Moroccan descent, grew up in Barendrecht, a suburb of Rotterdam. He started at local side BVV Barendrecht before spending two years with the Feyenoord youth academy. He then had a further four years in Sparta Rotterdam's academy, but joined Ajax in 2013. The 19-year-old made his senior debut in the Dutch Super Cup on 3 August and is the most valuable player in this season's Eredivisie having been involved in 16 goals as of 8 March – nine scored, seven assists.
Playing style ...
El Ghazi is a tall, strong forward who allies technical prowess with power, making him a menace to mark. His unpredictability can also be particularly challenging to track, for he can equally drop deep on the right or cut inside and shoot at goal himself. Latterly he has also been deployed as a central striker.
A blend of ...
His speed, movement and nose for goal elicit inevitable comparisons with Cristiano Ronaldo. "Ronaldo was and is the example I follow, but I am aware I'm not as good as him yet! I also look to follow fantastic players such as Eden Hazard and Arjen Robben."
Eureka moment ...
Having dribbled past a few defenders, El Ghazi finished into the top-right corner with a delightful curler. This was the moment he sealed Ajax's 3-1 triumph at PSV Eindhoven on 1 March, a victory which helped ensure that the title race is not yet over. El Ghazi occupied a more central role in impressive fashion, offering a possible glimpse to where his future lies.
Best-case scenario ...
He may only have made his debut at the start of this campaign, but El Ghazi is already Ajax's most valuable asset – the sky really is the limit. Equally importantly, he looks to be a cool character who is currently focused solely on developing at Ajax. "I am totally focused on Ajax for now – I want to become a regular here, improve and become important to the club. I can think later about what the future holds."
He says ...
""I possess certain qualities, I can always be decisive in a match even if I am not really in the game" – I have had this ability since I was a kid. This is all about instinct and is just part of me. Something can happen at any moment."
http://www.uefa.com/uefaeuropaleague/news/newsid=2221379.html
Klopt, als ze 2 wedstrijden aardig spelen dan staan ze al in Oranje. Vooral ook omdat er verder weinigs beter rondloopt, dat is dus het grote probleem van het Nederlandse voetbal.quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 23:07 schreef Pleun2011 het volgende:
Mensen roepen te snel dat een speler de nieuwe ster is.. Geldt voor El Ghazi maar nog meer voor die walgelijke Depay
Stel dan gewoon Lens op.quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 23:11 schreef Pedroso het volgende:
[..]
Klopt, als ze 2 wedstrijden aardig spelen dan staan ze al in Oranje. Vooral ook omdat er verder weinigs beter rondloopt, dat is dus het grote probleem van het Nederlandse voetbal.
Meesterlijke Depay heeft echter al veel meer laten zien in zijn carrire tot nu toe dan die vreselijke El Gazi. Iedere speler krijgt ooit een dip.quote:Op dinsdag 13 oktober 2015 23:07 schreef Pleun2011 het volgende:
Mensen roepen te snel dat een speler de nieuwe ster is.. Geldt voor El Ghazi maar nog meer voor die walgelijke Depay
Bij Memphis op visite?quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:06 schreef GGMM het volgende:
Even een kleine kick
El Ghazi is gisteren naar de dierentuin geweest, hier een aantal foto's.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |