abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 12:49:34 #276
430880 mig72
De Professional
pi_143229277
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:43 schreef Rubella het volgende:

[..]

Je laat overal DNA op achter. Ieder mens doet dat. Een haarborstel waar haren in zitten, kleding die gedragen is. Je hebt maar weinig monster nodig om een bruikbaar vergelijkingsmonster te krijgen.
Dat steunt mijn stelling alleen maar dat de autoriteiten van Panama dezelfde monsters hebben teruggestuurd naar Nederland en het NFI om bevestiging te krijgen. Als de zoektocht niet snel beeindigd was verloor Panama met de dag bakken met toerismegeld. Dat kan een motief zijn.
pi_143229291
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:37 schreef mig72 het volgende:

[..]

En ergens klopt heg toch niet. Als iemand wil sjoemelen en correct het DNA profiel kan voorspellen, kan die dan de zaak manipuleren om valse resultaten te produceren?

Nogmaals hrb je een bron dat het NFI bevestigd heeft?
En de ouders van Lisanne kregen wél een schriftelijke bevestiging en de ouders van Kris niet. Dat blijf ik wel vreemd vinden. Het is ook zeer toevallig dat er twee resten gevonden zijn en twee DNA profielen. Komt de autoriteiten natuurlijk wel goed uit.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 12:54:27 #278
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_143229357
Ik heb het nog even opgezocht: De weefselmonsters zijn door twee Nederlandse rechercheurs uit Panama meegenomen. De kans dat er mee gesjoemeld is lijkt me niet zo groot.

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)rug-uit-Panama.dhtml
Op woensdag 10 september 2025 schreef ChocoFan het volgende:
Jij en domni nog een setje? volgens mij wel *;
pi_143229373
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:50 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

En de ouders van Lisanne kregen wél een schriftelijke bevestiging en de ouders van Kris niet. Dat blijf ik wel vreemd vinden. Het is ook zeer toevallig dat er twee resten gevonden zijn en twee DNA profielen. Komt de autoriteiten natuurlijk wel goed uit.
Ik vond een artikel in een oude NRC:

http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ak-froon-en-kremers/

Quote: een dubbelcheck is heel normaal in dit soort zaken, aldus Jens.
pi_143229385
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:43 schreef NedKelly het volgende:

[..]

Geloof nooit dat dat de werkwijze van het NFI is, omdat daar teveel fout mee kan gaan en die onzekerheden elimineren ze. Dus ze vragen zelf gegevens van de familie hier in Nederland (niet via Panama) en de monsters van gevonden spullen in Panama worden daarmee vergeleken. Als Panama sjoemelt met de monsters komt dat bij NFI naar voren.
Ik heb geen idee hoe dat gaat. Wordt er een stukje bot/beenmerg opgestuurd naar het INF? Zodat zij ook een DNA test kunnen doen? Of wordt er zo'n buisje vloeistof met DNA dat door de onderzoekers in Panama is gemaakt opgestuurd? Of wordt de uitslag op papier (het DNA profiel) opgestuurd?
Met de eerste mogelijkheid valt natuurlijk maar moeilijk te sjoemelen, maar met de andere twee wel.

Toch kan ik me niet herinneren dat het NFI de DNA match heeft bevestigd. Dat klopt in mijn ogen ook niet met de klacht van de vader van Kris. Waarom zou hij zich daar druk over maken als hij wel een bewijs van de match van het INF heeft gekregen of heeft kunnen krijgen?
pi_143229391
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 10:55 schreef Mr.Ping het volgende:
Er wordt gewaarschuwd voor berovingen tijdens deze tocht, de meiden wisten dit niet omdat het copy & past infomapje van hun school dit eruit had gelaten.

Volgens mij zijn ze op afstand in de gaten gehouden, al vanaf het begin van de tocht.

Na de foto van Kris is het fout gegaan, het tweede beekje was de moeite niet waard om te fotograferen maar misschien wel geschikt om zich ongestoord te verfrissen na een paar uur gelopen te hebben.

Op dit punt kunnen de BH's en de broek van Kris in de tas van Lisanne gestopt zijn.
Ze worden hierbij gestoord door iemand en vluchten weg. Lisanne vlucht met haar tas naar beneden, en bij het pakken van haar telefoon om 911 te bellen verliest ze de broek van Kris.

Ze weet de weg terug, maar durft deze niet meer te nemen.
Volgens mij was er bij die beekjes net genoeg water om je handen te wassen en hooguit tot je enkels in het water te staan. Lijkt me echt heel sterk dat ze daarvoor bh's en broekje uit doen.
Maar goed, niets is zeker, dus ook dit niet natuurlijk.

Edit: Ouder1 was me voor zie ik nu ;-)
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 12:57:40 #282
430880 mig72
De Professional
pi_143229410
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:54 schreef Domnivoor het volgende:
Ik heb het nog even opgezocht: De weefselmonsters zijn door twee Nederlandse rechercheurs uit Panama meegenomen. De kans dat er mee gesjoemeld is lijkt me niet zo groot.

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)rug-uit-Panama.dhtml
Waarom zou er niet gesjoemeld kunnen worden voordat ze die in handen kregen? Misschien was de uitslag bij voorbaat gedoemd want de exemplaren die ze meenamen waren niet de juiste.
pi_143229440
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:56 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik heb geen idee hoe dat gaat. Wordt er een stukje bot/beenmerg opgestuurd naar het INF? Zodat zij ook een DNA test kunnen doen? Of wordt er zo'n buisje vloeistof met DNA dat door de onderzoekers in Panama is gemaakt opgestuurd? Of wordt de uitslag op papier (het DNA profiel) opgestuurd?
Met de eerste mogelijkheid valt natuurlijk maar moeilijk te sjoemelen, maar met de andere twee wel.

Toch kan ik me niet herinneren dat het NFI de DNA match heeft bevestigd. Dat klopt in mijn ogen ook niet met de klacht van de vader van Kris. Waarom zou hij zich daar druk over maken als hij wel een bewijs van de match van het INF heeft gekregen of heeft kunnen krijgen?
Nee, om wetenschappelijk geldig te zijn moet het NFI toegang hebben tot het bronmateriaal. In dit geval de botten, dan een eigen sample afgenomen bij de ouders. De uitkomsten zijn dan geheel onafhankelijk van het onderzoek in Panama.
pi_143229452
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:56 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat weet ik niet zeker, gebruikelijk is dacht ik (een stukje van) gevonden fragment, omdat daar zoals je stelt minste fout mee kan gaan.

Ik weet ook niet zeker óf er iets naar NFI is gegaan. Ik ging alleen maar in op de veronderstelling dat NFI ook in complot van Panama zou zitten en gaf wat achtergrond (zover ik die weet) hoe NFI werkt.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 13:01:45 #285
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_143229487
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:59 schreef Rubella het volgende:

[..]

Nee, om wetenschappelijk geldig te zijn moet het NFI toegang hebben tot het bronmateriaal. In dit geval de botten, dan een eigen sample afgenomen bij de ouders. De uitkomsten zijn dan geheel onafhankelijk van het onderzoek in Panama.
Het zou ook onzinnig zijn als ze helemaal naar Panama reizen maar niet zelf de monsters nemen.
pi_143229499
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 11:55 schreef Greys het volgende:

[..]

Daarom vind ik het zo 'eng' om van 'zeker' te spreken ;)
Ik vind het ook onwaarschijnlijk dat het een ander was, maar dat ze zeker 11 dagen hebben geleefd is allerminst waterdicht zeker.
Mee eens Er worden in dit topic te veel dingen die wellicht 'aannemlijk' zijn als 'zekerheid' neergezet.
Hoe moeilijk soms ook, daar moeten we voorzichtig mee zijn.

Misschien doe ik het zelf soms ook, in dat geval hoor ik het graag.
Om enige tunnelvisie van mijn kant en het redeneren met verkeerde feiten te voorkomen.
pi_143229506
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 13:01 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Het zou ook onzinnig zijn als ze helemaal naar Panama reizen maar niet zelf de monsters nemen.
Klopt. De kans dat de uitslagen in twijfel getrokken kan worden is dan nihil.
pi_143229517
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:59 schreef Rubella het volgende:

[..]

Beter beschreven dan ik het had, kwam niet zo goed uit mijn bewoordingen. :)
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 13:04:09 #289
430880 mig72
De Professional
pi_143229531
Het rare van alles is dat als ik op google zoek onder

NFI bevestigt match Lisanne'

er geen enkele treffer is waarin het woord NFI in het artikel staat als bevestigende bron alleen Panama.

http://www.google.com/sea(...)m4LQAw&start=10&sa=N
pi_143229593
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:15 schreef mig72 het volgende:
Ik gok dat die botresten niet eens van Lisanne en Kris zijn maar we worden voor de gek gehouden om iets te verdoezelen. Misschien is er gesjoemeld met monsters die naar het NFI zijn gestuurd, die eigenlijk dat van de familie zijn en niet Lisanne en Kris.
Online gokken is pas vanaf 2015 toegestaan
bron: http://www.nu.nl/tech/3480769/online-gokken-2015-toegestaan.html
pi_143229601
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 13:04 schreef mig72 het volgende:
Het rare van alles is dat als ik op google zoek onder

NFI bevestigt match Lisanne'

er geen enkele treffer is waarin het woord NFI in het artikel staat als bevestigende bron alleen Panama.

http://www.google.com/sea(...)m4LQAw&start=10&sa=N
Heb jij mijn link naar het artikel in het NRC gelezen? Het NFI zou onderzoek doen. Op dat moment is nog niet bekend gemaakt naar wat, maar je mag aannemen dat het ook naar de botresten is.
Dit zal wel moeten, omdat er anders in Nederland geen overlijdensverklaring uitgegeven kan worden. Het moet zeker zijn dat L&K overleden zijn.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 13:07:51 #292
430880 mig72
De Professional
pi_143229618
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 13:06 schreef Rubella het volgende:

[..]

Heb jij mijn link naar het artikel in het NRC gelezen? Het NFI zou onderzoek doen. Op dat moment is nog niet bekend gemaakt naar wat, maar je mag aannemen dat het ook naar de botresten is.
Dit zal wel moeten, omdat er anders in Nederland geen overlijdensverklaring uitgegeven kan worden. Het moet zeker zijn dat L&K overleden zijn.
Dat ze onderzoek zouden doen is niet gelijk aan dat ze onderzoek hebben gedaan en bevestigd.
pi_143229634
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:23 schreef Rubella het volgende:
In dat geval hebben ze ergens weefselmonsters vandaan getoverd die een nauwe verwantschap vertonen met het DNA van de ouders maar niet identiek zijn. Ach ja... in BNW is alles mogelijk :')
Graag weer zo snel mogelijk naar NWS. Logica is soms ver te zoeken.
[/quote]

Als dat zou kunnen inderdaad. Héél graag.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 13:08:36 #294
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_143229639
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 13:07 schreef mig72 het volgende:

[..]

Dat ze onderzoek zouden doen is niet gelijk aan dat ze onderzoek hebben gedaan en bevestigd.
Er zijn voor de ouders genoeg juridische middelen om druk uit te oefenen op het NFI als ze daar traag zijn met hun onderzoek.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 13:09:43 #295
430880 mig72
De Professional
pi_143229657
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 13:06 schreef Stupidisco het volgende:

[..]

Online gokken is pas vanaf 2015 toegestaan
bron: http://www.nu.nl/tech/3480769/online-gokken-2015-toegestaan.html
Beetje irrelevant stuk.

Ik gebruikte opzettelijk dat woord gok omdat ik mijzelf geen zekerheidstaal kan aanmeten aangezien het alleen een theorue kan zijn. Of zijn dat 100 tal uiteenlopende theorieën van jullie ineens zekerheid?
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 13:11:30 #296
430880 mig72
De Professional
pi_143229692
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 13:08 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Er zijn voor de ouders genoeg juridische middelen om druk uit te oefenen op het NFI als ze daar traag zijn met hun onderzoek.
Zolang er geen aannemelijke bron is dat ze daadwerkelijk getest hebben kun je dat niet zomaar veronderstellen.
pi_143229706
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:30 schreef Ouder1 het volgende:
Er zijn daar 26 (!!) mensen van de aardbodem verdwenen, bij die trail.
Weten we al over welke periode dit is geweest? 5 jaar of 100 jaar? Lijkt me een belangrijk gegeven.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 13:13:08 #298
430880 mig72
De Professional
pi_143229729
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 13:11 schreef Stupidisco het volgende:

[..]

Weten we al over welke periode dit is geweest? 5 jaar of 100 jaar? Lijkt me een belangrijk gegeven.
Waarschijnlijk sinds 1990. Als ik moet gokken...
pi_143229736
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 13:11 schreef mig72 het volgende:

[..]

Zolang er geen aannemelijke bron is dat ze daadwerkelijk getest hebben kun je dat niet zomaar veronderstellen.
Denk je niet dat als het waar is wat je schrijft dat het NFI geen onderzoek naar de resten zou hebben gedaan, dat de ouders van Kris niet allang aan de bel hadden getrokken? Zij zijn mondig genoeg en hebben al moeite om te accepteren dat hun dochter overleden is. Elke escape dat het misschien toch niet zo is wordt met beide handen aangenomen.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 13:13:57 #300
430880 mig72
De Professional
pi_143229740
Jullie doen vanaf topic 1 niks anders dan gokken trouwens. Dus nerm het mij ook niet kwalijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')