Nou jawel, bij de 2e kabelbrug. Maar exact hoe het daar lag, niet nee.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ah, dan is het dus niet zo dat ik het niet meer weet, maar dat het gwoon niet bekend is gemaakt waar de jeansshort precies is aangetroffen.
quote:Op woensdag 6 augustus 2014 21:56 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Of als markering (al is dat wellicht wel ver gezocht). Weet ook niet (meer) waar/hoe dat ding precies gevonden is. Wie nog welIn jouw spoiler verhaal moeten ze dan dus ver boven de tweede oversteek in het water zijn gekomen. Kleding spoelt niet stroomopwaarts namelijk.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar
Hé een collega terrariaan. Leuk. Ja, dit zijn de echte jongens om bang voor te zijn.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:19 schreef Domnivoor het volgende:
[..]
Deze hier, daar moet je voor uitkijken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Recluse_spider
Ook verkrijgbaar in Panama.
Ja, ik verzorg al jaren spinnen
Maar ziet er lang niet zo eng uit...quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:15 schreef Rubella het volgende:
[..]
Dit gaat ernstig off topic, maar goed.
De gevaarlijkste spinnen zijn de kleinste. Een zwarte weduwe is vele malen kleiner dan een vogelspin en tig keer zo giftig.
@Whiskers: je moet inderdaad iets overwinnen om zo een dier voor de eerste keer beet te pakken, maar het went wel.
Dat vind ik persoonlijk veel en veel te veel aannames. Sorryquote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:17 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik heb je al proberen uit te leggen dat dat niet onlogisch is.
Al denk ik dat ze bij elkaar gestorven zijn (Kris bij het lichaam van Lisanne die al eerder dood was).
[..]
1 april = dag 0
Laatste noodoproep = 10 dagen
Rugzak = 72 dagen
Schoen Lisanne + pelvis = 75 dagen
"schoen Kris" = 77 dagen
Nieuwe vondsten = 125 dagen
Wat vind je veel te veel aannames?quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:21 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat vind ik persoonlijk veel en veel te veel aannames. Sorry
Hoe hoog zou het water gestaan hebben? en zouden ze er ook lopend (zonder de brug) doorheen gegaan kunnen zijn?quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ah, dan is het dus niet zo dat ik het niet meer weet, maar dat het gwoon niet bekend is gemaakt waar de jeansshort precies is aangetroffen.
Voor de beeldvorming nog even de eerste en tweede kabelbrug in op de kiek:
1e kabelbrug:
[ afbeelding ]
2e kabelbrug:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vermoedelijk wel. Het water stond laag. April is het begin van de regentijd. De eerste hoosbuien na ~ 2 weken droogte waren op 4 april.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:22 schreef Stupidisco het volgende:
[..]
Hoe hoog zou het water gestaan hebben? en zouden er er ook lopend (zonder de brug) doorheen gegaan kunnen zijn?
Ik ook. Nogmaals: dat "de schuld geven" of "verdacht vinden" obv niks hoeft van mij niet zo.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:17 schreef Stupidisco het volgende:
[..]
Ik zou zeggen 'ongelukkige' beslissing.
Staat ook al in de OP:quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:22 schreef Gorraay het volgende:
Is deze al langsgekomen? Onder de vulkaan, radiodocumentaire (37 min. 30 sec.) door Okke Ornstein, die al dertien jaar in Panama woont. Eerste kwartier is meer inleiding, daarna wordt het interessant, als het over de Panamese onmacht / onwil gaat. Er komt een andere, ter zake kundige en ook in Panama wonende Nederlander aan het woord voor wie een misdaad de meest waarschijnlijke optie is. De nieuwe tijdlijn was nog niet bekend -- uitgezonden op 20 juli.
http://content1b.omroep.n(...)Onder_de_vulkaan.mp3
Ook toen die jeansshort daar belannde ja? Dan weet jij meer dan ikquote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:18 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
lijkt heel wat die kabeltjes ,maar het was al 10 dagen extreem droog
Ik meen me te herinneren in hoog struikgewas/lage boomtakken. Werd met een lange stok er uit gehengeld (hing hoger) vanaf het eerste/laatste stukje kabelbrug. Maar ik kan ernaast zitten.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:05 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, bij de eerste kabelbrug meen ik. Of was het de 2e (@Mata)?
Maar ik bedoel eigenlijk hoe/waar precies aangetroffen (hangend aan een paal van de kabelbrug, op de oever, blijven hangen aan een rots in het water?). Ik weet het niet meer
Niet te hard roepen, anders zeg ik nog ja ook.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:22 schreef El_Matador het volgende:
Da's dan geregeld;
Eind maart 2015 geologische/biologische/crime investigation FOK!-expeditie naar Boquete & Bocas.
Deelnemers?
Ja, daar vroeg ik toch juist naarquote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:20 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nou jawel, bij de 2e kabelbrug. Maar exact hoe het daar lag, niet nee.
Er zijn geen foto's gemaakt van de vindplaatsen (of althans niet bekendgemaakt), helaas.
Plinio heeft duizenden rupsen en schoolmeisjes op zijn Facebook staan. Geen foto van waar wat precies.
Alleen de schoen van Lisanne, die lag achter een boom (video met Feliciano, niet gescreencapped).
Zolang je niet stiekem een Bothrops asper onder je jas verborgen houdt, heb ik daar geen enkel bezwaar tegen, integendeel. Leer ik een hoop biologie en jij wat geologie.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:25 schreef Rubella het volgende:
[..]
Niet te hard roepen, anders zeg ik nog ja ook.
http://elsiglo.com/cronic(...)/23771963/foto/14322quote:El bloque privado de búsqueda encontró en un árbol tallada una letra ‘K’. (¿De Kriss?) La vieron ayer. La marca aparenta tener varios días, y es de unos 4 centímetros de alto.
Ik dacht zelf dat dat kledingstuk uiteindelijk niet van hun bleek te zijn. Maar ik kan er naast zitten.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:25 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik meen me te herinneren in hoog struikgewas/lage boomtakken. Werd met een lange stok er uit gehengeld (hing hoger) vanaf het eerste/laatste stukje kabelbrug. Maar ik kan ernaast zitten.
Wow, nee. K is niet normaal in het Spaans idd.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:27 schreef ednet94 het volgende:
Over markering gesproken. Kwam het volgende tegen uit een bericht van half mei:
[..]
http://elsiglo.com/cronic(...)/23771963/foto/14322
Ze hebben dus in een boom de letter K (van Kriss?)in een boom gegrafeerd gevonden. Nu is die letter vrij zeldzaam in het Spaans, wordt eigenlijk nooit gebruikt.
Is dat al eerder voorbij gekomen? En is dat al verder uitgezocht? Kan er verder namelijk niets over vinden.
Ja, daar voel ik wel wat voor.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:22 schreef El_Matador het volgende:
Da's dan geregeld;
Eind maart 2015 geologische/biologische/crime investigation FOK!-expeditie naar Boquete & Bocas.
Deelnemers?
quote:
Nieuw voor mij. Nu wil het nog niet zoveel zeggen, er zijn natuurlijk meer hikers die daar voorbij zijn gekomen die wellicht een naam hebben die met de K begint. Maar toch, interessant om meer over te weten.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:27 schreef ednet94 het volgende:
[..]
Ze hebben dus in een boom de letter K (van Kriss?)in een boom gegrafeerd gevonden. Nu is die letter vrij zeldzaam in het Spaans, wordt eigenlijk nooit gebruikt.
Is dat al eerder voorbij gekomen? En is dat al verder uitgezocht? Kan er verder namelijk niets over vinden.
Niks spoelt stroomopwaarts (uiteraard!!). Maar waarom zou dat niet kunnen? In mijn spoilerverhaal (ik zeg NIET dat het zo gegaan is) is er reeds sprake van losse onderdelen.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:20 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
In jouw spoiler verhaal moeten ze dan dus ver boven de tweede oversteek in het water zijn gekomen. Kleding spoelt niet stroomopwaarts namelijk.
quote:Op woensdag 6 augustus 2014 21:22 schreef VaLkyRie het volgende:
[..]
Ben hem ook aan t kijken, interessant en eng. Wil niet spoileren, maar hij maakt bepaalde dingen mee die ook bij K+L een rol kunnen spelen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb de film bekeken, en ik vind het zeer indrukwekkend, ontroerend maar ook..
dat ik denk ik nu pas echt een idee heb wat de jungle is en wat er met je gebeurd als je verdwaald bent.
Je recente (elke keer wat meer bijgeschaafde scenario). Onder andere dat ze niet bij elkaar gebleven zijn en nog een hoop meer dingen. Ik persoonlijk zie er nl. vooralsnog geen concrete aanwijzingen voor.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:22 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Wat vind je veel te veel aannames?
Hiermee is het verdwaalscenario nog meer voor de hand gaan liggen.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:27 schreef ednet94 het volgende:
[..]
Ze hebben dus in een boom de letter K (van Kriss?) gegrafeerd gevonden. Nu is die letter vrij zeldzaam in het Spaans, wordt eigenlijk nooit gebruikt.
Dat kan, voor mij is het logischer om zo de onlogische keuzes te verklaren.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je recente (elke keer wat meer bijgeschaafde scenario). Onder andere dat ze niet bij elkaar gebleven zijn en nog een hoop meer dingen. Ik persoonlijk zie er nl. vooralsnog geen concrete aanwijzingen voor.
Inderdaad nogal apart ja.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:33 schreef El_Matador het volgende:
Wel een beetje privejournalistiek, maar goed:
Quienes las vieron por el pueblo coinciden en que las chicas eran sumamente hermosas.
Degenen die [de meiden] in het dorp zagen zijn het er over eens dat de meisjes erg knap waren.
Maar is er nou ook een foto van?quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:35 schreef Falco het volgende:
[..]
Hiermee is het verdwaalscenario nog meer voor de hand gaan liggen.
Want?quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:35 schreef Falco het volgende:
[..]
Hiermee is het verdwaalscenario nog meer voor de hand gaan liggen.
Ligt er aan wanneer ze er waren, en hoe ze er aan toe warenquote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:22 schreef Stupidisco het volgende:
[..]
Hoe hoog zou het water gestaan hebben? en zouden ze er ook lopend (zonder de brug) doorheen gegaan kunnen zijn?
Staat ook niet waar het is, er wordt gesproken over een auto waar ze ingestapt zouden zijn (maar niet uitgestapt)...quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:36 schreef Stupidisco het volgende:
[..]
Inderdaad nogal apart ja.
Apart stukje ook over dat geluid wat ze hebben gehoord. Echter begrijp ik dat deze zoektocht ergens begin/half mei was....dus dat kunnen K&L niet meer gewees zijn....
Maar dat was begin/half mei dus lijkt me sterk dat dat K&L zijn geweestquote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:36 schreef StaceySinger het volgende:
Op woensdag, de zoektocht begon private blok oplopen binnen en vond iets: fysieke sporen. En stemmen (nogal luid!) Op de bodem van een ravijn werden gehoord.
Ja dat heb ik ook al vier keer gezegd. Maar blijkbaar zijn logische gedachten minder aannemelijk dan minder voor de hand liggende.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:06 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Of om te drogen wellicht (op een zondoorstoofde rots)
(Geo)logisch.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
Heb overigens van Baru begrepen dat dat alleen voor de rivier bij 1e kabelbrug geldt. De rivier bij de 2e kabelbrug valt nooit (bijna) droog, maar is altijd goed gevuld.
Ok, dank je. Mocht je gelijk hebben, dan vraag ik me af hoe het ding daar kwam.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:25 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik meen me te herinneren in hoog struikgewas/lage boomtakken. Werd met een lange stok er uit gehengeld (hing hoger) vanaf het eerste/laatste stukje kabelbrug. Maar ik kan ernaast zitten.
Omdat het om een globale berekening gaat:quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:17 schreef El_Matador het volgende:
1 april = dag 0
Laatste noodoproep = 10 dagen
Rugzak = 72 dagen
Schoen Lisanne + pelvis = 75 dagen
Schoen Kris = 77 dagen
Nieuwe vondsten = 125 dagen
Dat hengelen was volgens mij een zwart T-shirt wat van een dikke Panamees was, niet van K&L.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:38 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ok, dank je. Mocht je gelijk hebben, dan vraag ik me af hoe het ding daar kwam.
Ja, excact, dat is wat ik ook dacht ja...quote:Op woensdag 6 augustus 2014 21:52 schreef VaLkyRie het volgende:
Nog ff over die docu. Hij is na 10 a 11 dagen dus zo goed als dood. Hallucinaties enzo. Niet meer kunnen staan.. die tijd komt dus wel redelijk overeen met de laatste oproep van K+L.
Op de dag van hun vermissing. Maar niet gedurende de dagen dat ze nog in leven zijn geweest.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:18 schreef StaceySinger het volgende:
[..]
lijkt heel wat die kabeltjes ,maar het was al 10 dagen extreem droog
Ik vrees dat dat soort berekeningen veel te simplistisch zijn. Er is software voor, waar je een model mee kan bouwen (heb er nog aan gedacht dat in "mijn" software te doen), maar dan moet je precies de hoeveelheid regen en de droge tijden (+ verdamping/peil laten zakken) ertussen weten, anders is het echt niet goed te berekenen.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:39 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Omdat het om een globale berekening gaat:
Tussen overlijden (11 dagen?) (al heftige regen) en vondst bekken (75 dagen) zit dan 64 dagen.
Tussen vondst bekken en de nieuwe resten (125 dagen) zit dan 50 dagen.
In die 50 dagen is ongeveer 4,5 km door de resten afgelegd. Dat is 0.09 km per dag.
Als je dat als richtlijn zou nemen (zeer globaal dus) zouden de lichamen op 5.76 km stroomopwaarts van het bekken te water moeten zijn geraakt.
Waar komen we dan uit op de kaartjes?
Ze hadden allen (voor zover we weten) geen mes ofzo bij.. Al kan een scherpe steen wellicht ook.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:30 schreef Stupidisco het volgende:
[..]
Nieuw voor mij. Nu wil het nog niet zoveel zeggen, er zijn natuurlijk meer hikers die daar voorbij zijn gekomen die wellicht een naam hebben die met de K begint. Maar toch, interessant om meer over te weten.
Je zou je kunnen indenken dat, als ze daar werkelijk 11 dagen (of wellicht langer) hebben rondgezworven er bepaalde sporen zijn achtergelaten.
Het kanquote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:38 schreef Stupidisco het volgende:
[..]
Maar dat was begin/half mei dus lijkt me sterk dat dat K&L zijn geweest
Wordt niet gezegd:quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:41 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ze hadden allen (voor zover we weten) geen mes ofzo bij.. Al kan een scherpe steen wellicht ook.
Ben nog ff iets anders aan het doen ook: WAAR precies is die K aangetroffen? Voor of na de Mirador? Wat staat er in het stukje?
Nee, is zeker niet gek. Vaak verzamelt zich ook allerlei "troep" (bladeren, takken, afval, you name it) in bepaalde bochten en op bepaalde stukken. Iig in NL. Hoe dat in een bergbeek/rivier precies werkt (met rotsen/keien erin en een flink verval) weet ik niet, maar ook daar zul je dat hebben (al is het maar door juist verschillende snellere en langzamere stromingen door de keien die in in liggen).quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:35 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat kan, voor mij is het logischer om zo de onlogische keuzes te verklaren.
Maar wat ik uitlegde aan Ouder is niet dat scenario, maar basale fyische geografie/geologie. Rivieren zetten juist zaken af in groepjes.
Bone beds zijn helemaal niet gek. En daar zitten soms honderdduizenden jaren tussen.
Exactemundo.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:45 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nee, is zeker niet gek. Vaak verzamelt zich ook allerlei "troep" (bladeren, takken, afval, you name it) in bepaalde bochten en op bepaalde stukken. Iig in NL. Hoe dat in een bergbeek/rivier precies werkt (met rotsen/keien erin en een flink verval) weet ik niet, maar ook daar zul je dat hebben (al is het maar door juist verschillende snellere en langzamere stromingen door de keien die in in liggen).
Owh, daar heb ik een foto van gezien jaquote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat hengelen was volgens mij een zwart T-shirt wat van een dikke Panamees was, niet van K&L.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |