Gasten van 2014quote:Zomergasten is een Nederlands televisieprogramma van de VPRO dat elk jaar in de zomer, meer bepaald rond augustus, op zondagavond rechtstreeks uitgezonden wordt. Het programma bestaat sinds 1988 en werd bedacht door Krijn ter Braak. In een avondvullend programma mag iedere zondag een bekende of interessante Nederlander, Vlaming of Nederlandssprekende buitenlander zijn of haar favoriete televisieavond samenstellen. De gast komt meestal uit de literatuur, wetenschap, televisie, de politiek of het bedrijfsleven. De gekozen fragmenten worden getoond en aan de hand daarvan wordt de gast geïnterviewd door een interviewer/presentator. Het programma is in zijn anno 2013 25-jarig bestaan uitgegroeid tot een van de bekendste programma's van de Nederlandse publieke omroep. Na elke aflevering van het programma wordt sinds een aantal jaren een film uitgezonden die door de zomergast van de avond werd uitgekozen.
Zoals ik zei, met lezen heb jij erg veel moeite.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 13:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Of plaatjes kijken,of zwemmen, of blowen. Alsjeblieft kutpuber, hier heb je je gymnasiumdiploma omdat je zoveel plezier hebt gehad. Zoiets?
Geef je hem een diploma als hij ja zegt?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals ik zei, met lezen heb jij erg veel moeite.
Komt dat omdat je een toetertje gerookt hebt?
Nee, op het moment dat hij begrijpend kan lezenquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:07 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Geef je hem een diploma als hij ja zegt?
Maakt het niveau van de tekst daarbij nog uit, of is het begrijpend kunnen lezen van Nijntje voldoende?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, op het moment dat hij begrijpend kan lezen
Het gaat er toch om dat gymnasiumleerlingen plezier hebben, daar krijgen ze toch een diploma voor? Of begrijp ik je nou verkeerd?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, op het moment dat hij begrijpend kan lezen
Dan krijgt hij een nijntjediploma en een sticker in zijn schriftquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:11 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Maakt het niveau van de tekst daarbij nog uit, of is het begrijpend kunnen lezen van Nijntje voldoende?
Waarom geef je geen antwoord op mijn vraag?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan krijgt hij een nijntjediploma en een sticker in zijn schrift
Probeer eens een vraag te stellen die ingaat op wat ik schreefquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:41 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Waarom geef je geen antwoord op mijn vraag?
Jij schreef dat ze een Suske en Wiske op hun lijst mogen zetten omdat het belangrijkste is wat je ze kunt leren is plezier in het lezen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Probeer eens een vraag te stellen die ingaat op wat ik schreef
Is er een ander doel van literatuur?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:07 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jij schreef dat ze een Suske en Wiske op hun lijst mogen zetten omdat het belangrijkste is wat je ze kunt leren is plezier in het lezen.
Dan is mijn vraag of volgens jou een gymansiumdiploma moet worden uitgereikt aan kinderen die hebben laten zien dat ze plezier gehad hebben in het een of ander.
Hoe kom je nou weer bij literatuur? Het ging je toch om het leesplezier? Dat kun je ook van lectuur als de Suske en Wiske hebben.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is er een ander doel van literatuur?
Is er een ander doel van literatuur?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoe kom je nou weer bij literatuur? Het ging je toch om het leesplezier? Dat kun je ook van lectuur als de Suske en Wiske hebben.
Of Celine bewerkt door Tardi?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:13 schreef Tem het volgende:
Is de bewerking van De Avonden door Dick Matena dan wel of niet toegestaan?
Is Suske en Wiske literatuur?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, ik zei dat ik een leraar ken die asterix accepteerd op de boekenlijstquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:24 schreef Apostrof het volgende:
Als we het gewoon heel droog stellen: voor het vak Nederlands worden bij het niveau VWO/Gymnasium bepaalde eisen gesteld aan het lezen van literatuur. Begrippen zoals intertekstualiteit, existentialisme en de historische relevantie van de boeken die je leest spelen hierbij een rol.
Saskia Noort heeft op dit gebied weinig te bieden: je kan dit boek niet gebruiken tijdens de examinering om de kennis die van je verwacht wordt als VWO leerling te testen.
Zag in het vorige topic dat iemand wel blijkbaar Asterix en Obelix voor zijn lijst mocht lezen; vind het zelf een beetje raar maar de strips hebben wel veel historische verwijzingen en knipogen naar bekende literatuur.
Vraag je nu naar een onderscheid anders dan in leesplezier?quote:
Is dat ook degene die je grammatica heeft geleerd?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, ik zei dat ik een leraar ken die asterix accepteerd op de boekenlijst
Is er een ander doel van literatuur?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:29 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Vraag je nu naar een onderscheid anders dan in leesplezier?
Dat is geen antwoord op de vraag.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
wat wil je bereiken met een boekenlijst in het middelbaar onderwijs?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:31 schreef DO2 het volgende:
Elke mongool begrijpt dat je onmogelijk alles op de literatuurlijst kan gooien. Anders kan je 'm netzo goed afschaffen.
Dus moeten er grenzen bewaakt worden. Dus valt zo'n nietszeggend boekje nu eenmaal buiten de boot. Klaar. Punt. Uit.
Daar weet jij alles van, nietwaar?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:32 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op de vraag.
Ja, waarom durf je de vraag niet te beantwoorden?quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Daar weet jij alles van, nietwaar?
Laten we het op algemene ontwikkeling houden.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
wat wil je bereiken met een boekenlijst in het middelbaar onderwijs?
Neuh, ben gewoon een beetje klaar met je gedraaiquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, waarom durf je de vraag niet te beantwoorden?
Goh, je komt op mij over als iemand die iets ondoordachts gezegd heeft en nu onder de discussie probeert uit te komen met een grote frequentie aan inhoudsloze posts.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Neuh, ben gewoon een beetje klaar met je gedraai
http://nl.wikipedia.org/wiki/Projectie_(psychologie)quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Goh, je komt op mij over als iemand die iets ondoordachts gezegd heeft en nu onder de discussie probeert uit te komen met een grote frequentie aan inhoudsloze posts.
En je bevestigt het nog even met wederom een ontwijkende post. Je doorzichtigheid is best koddig.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Projectie_(psychologie)
Donequote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:45 schreef golfer het volgende:
Piet, kan jij de OP nog even aanpassen en die tekst over Jim Taihuttu even vervangen door een tekst over Saskia Noort?
quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:38 schreef golfer het volgende:
Ik verheug me nu al op deze komende uitzending.
Als ze tijdens de uitzending ook de gemoederen zo los laat komen, kan het niet anders dan een top-uitzending van Zomergasten worden.
Heb Boyhood niet gezien, maar als ik zo lees wat er over geschreven wordt zou ik zeker naar het filmhuis gaan en zomergasten opnemenquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 16:57 schreef Apostrof het volgende:
[..]
Ik wou misschien als intellectueel VPRO vermaeck naar het filmhuis om Boyhood te kijken aanstaande zondag maar ik twijfel nu al.
Wouquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 16:57 schreef Apostrof het volgende:
[..]
Ik wou misschien als intellectueel VPRO vermaeck naar het filmhuis om Boyhood te kijken aanstaande zondag maar ik twijfel nu al.
Wel een beetje spreektaal.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 12:05 schreef Ringo het volgende:
[..]
De verleden tijd van wil. Mag ook: wilde.
Dit.quote:
Standaard Nederlands. In spreektaal welliswaar.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 14:55 schreef Ringo het volgende:
[..]
Nee hoor, is gewoon Standaardnederlands.
Helaas zit alleen Wilfried er, die vast miet uren over haar broddelwerk zal klagen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:38 schreef golfer het volgende:
Ik verheug me nu al op deze komende uitzending.
Als ze tijdens de uitzending ook de gemoederen zo los laat komen, kan het niet anders dan een top-uitzending van Zomergasten worden.
Standaardnederlands is Standaardnederlands. Ook in schrijftaal is wou prima.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 15:28 schreef tong80 het volgende:
Standaard Nederlands. In spreektaal welliswaar.
Sinds wanneer zijn vrouwen mietjes ?quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 15:31 schreef pfaf het volgende:
[..]
Helaas zit alleen Wilfried er, die vast miet uren over haar broddelwerk zal klagen.
Heb altijd begrepen dat wou alleen in spreektaal kan.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 18:57 schreef Ringo het volgende:
[..]
Standaardnederlands is Standaardnederlands. Ook in schrijftaal is wou prima.
Wie zijn al die mensen? Nog even en ze vragen mijn buren.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Gasten van 2014
20 juli - Freek de Jonge
[ afbeelding ]
27 juli - Jim Taihuttu
[ afbeelding ]
3 augustus - Saskia Noort
[ afbeelding ]
10 augustus - Reinbert de Leeuw
[ afbeelding ]
17 augustus - Ionica Smeets
[ afbeelding ]
24 augstus - David van Reybrouck
[ afbeelding ]
Dat is de schoolmeestersdoctrine, die laat je ook een broodje hamburger eten met mes en vork.quote:Op zaterdag 2 augustus 2014 19:57 schreef tong80 het volgende:
Heb altijd begrepen dat wou alleen in spreektaal kan.
quote:Op zondag 3 augustus 2014 06:53 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat is de schoolmeestersdoctrine, die laat je ook een broodje hamburger eten met mes en vork.
Zelfs een Chaplingifje. Ze kent de regels.quote:Op zondag 3 augustus 2014 12:19 schreef Gehenna het volgende:
Weer nieuwe Zomergifjes, met Stephanie Louwrier
http://www.vpro.nl/vprotv(...)phanie-louwrier.html
[ afbeelding ]
edit: wat een tof wijf zeg![]()
![]()
Terecht als keuzegifjequote:Op zondag 3 augustus 2014 14:38 schreef Apostrof het volgende:
[..]
Zelfs een Chaplingifje. Ze kent de regels.
Dit is inderdaad huisvrouwentelevisie.quote:Op zondag 3 augustus 2014 20:23 schreef DeeBee het volgende:
Echt te hoge huisvrouwen-factor die Saskia Noort.
We zijn net 15 min. onderweg...quote:Op zondag 3 augustus 2014 20:28 schreef Gehenna het volgende:
Hmm![]()
Ik heb nog niet heel veel zomergasten afleveringen gezien (dit is zelfs de eerste die ik 'live' bekijk), maar diegene die ik gezien heb, waren het de gasten die het publiek iets nieuws vertelden en ons proberen iets te leren, maar het lijkt nu alleen maar om haarzelf te gaan. En ik vind haar eerlijk gezegd nog niet zo heel interessant...
klopt, maar ik heb nu al zoiets dat ik het uit wil zettenquote:Op zondag 3 augustus 2014 20:30 schreef truthortruth het volgende:
[..]
We zijn net 15 min. onderweg...
Jij gaat echt geen zg uitzitten...Never nooit nietquote:Op zondag 3 augustus 2014 20:32 schreef Gehenna het volgende:
[..]
klopt, maar ik heb nu al zoiets dat ik het uit wil zettennormaal zou ik nu dus gaan skippen
Hans Teeuwen en Freek de Jonge waren leuke afleveringen en ook Jim Taihuttu was grotendeels wel interessant. Het is me dus al gelukt, maar vanavond denk ik nietquote:Op zondag 3 augustus 2014 20:34 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Jij gaat echt geen zg uitzitten...Never nooit niet
Voorlopig ook nog op een vrij matige manier.quote:Op zondag 3 augustus 2014 20:36 schreef Scorpion_17 het volgende:
Gaan we t alleen maar over crime hebben?
Als je het eenmaal ziet, ga je erop letten.quote:Op zondag 3 augustus 2014 20:40 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Ik begin het nu ook op te vallen en aan te ergeren
Ze houdt haar hoofd vast zodat ze niet wobbelt het beeld scherp blijft.quote:Op zondag 3 augustus 2014 20:48 schreef waxmask het volgende:
[..]
Over je eigen anders voor doen op internet gesproken...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 3 augustus 2014 20:51 schreef waxmask het volgende:
NICE!ach, geeft nietSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Voor je het weet gaat het weer luchtig worden en zit je naar Kaandorp te kijken.quote:Op zondag 3 augustus 2014 21:00 schreef truthortruth het volgende:
Benieuwd of Wilfried er nog doorheen gaat prikken , nu een beetje rustig en dan straks al die valse normen en waarden ter discussie stellen
Nederlandse schrijvers of Nederlands-talige schrijvers?quote:Op zondag 3 augustus 2014 21:05 schreef waxmask het volgende:
Nou nee hoor met de Nederlandse pulp schrijvers kan je al gauw een boek per jaar uit poepen.
Gelukkig houdt hij het alleen bij films.quote:Op zondag 3 augustus 2014 21:07 schreef waxmask het volgende:
Als ik er achter zou komen dat Stephen King worstelt, zou ik hem nooit meer willen lezen.
Inderdaad. Maar dat kon je vooraf al wel zien aankomen. Ik vraag me dan ook af wie er dan ook uberhaupt met het idee komt om haar uit te nodigen.quote:Op zondag 3 augustus 2014 21:08 schreef golfer het volgende:
Oppervlakkige vrouw met oppervlakkige fragmenten en oppervlakkige gedachtes.
Ben bang dat er niet erg veel meer in zit de rest van deze avond.
Belgen doorgaans beter in de Nederlandse taal, en grappiger. En niet alle Nederlandse schrijvers zijn pulp, maar niemand kan ontkennen dat het boekenbal jaarlijks degradeert tot een tokkie feest.quote:Op zondag 3 augustus 2014 21:07 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nederlandse schrijvers of Nederlands-talige schrijvers?
Dimitri Verhulst vind ik namelijk wel erg goed.
wutquote:Op zondag 3 augustus 2014 21:08 schreef Deckard het volgende:
[..]
Gelukkig houdt hij het alleen bij films.
Ow gelukkig. Ik kijk nooit worstel films.quote:Op zondag 3 augustus 2014 21:08 schreef Deckard het volgende:
[..]
Gelukkig houdt hij het alleen bij films.
Hebben we Broke Back Mountain aan hem te danken?quote:Op zondag 3 augustus 2014 21:11 schreef Deckard het volgende:
[..]
Dat hij films maakt die ook niet om aan zijn te zien.
Klinkt nu helemaal niet zo slecht.quote:Op zondag 3 augustus 2014 13:23 schreef eriksd het volgende:
Gewoon lekker Ranking the Stars kijken, veel leuker.
Hij maakt zelf geen films.quote:Op zondag 3 augustus 2014 21:11 schreef Deckard het volgende:
[..]
Dat hij films maakt die ook niet om aan zijn te zien.
Ik ben gezwicht.quote:Op zondag 3 augustus 2014 21:17 schreef superniger het volgende:
SHO / [Ranking the Stars] Vanaf zondag weer terug.
Hier verder.
De Jong moet eigenlijk ook gewoon weer sporters gaan interviewen.quote:Op zondag 3 augustus 2014 21:08 schreef golfer het volgende:
Oppervlakkige vrouw met oppervlakkige fragmenten en oppervlakkige gedachtes.
Ben bang dat er niet erg veel meer in zit de rest van deze avond.
Dat is veilig als je zo bang bent. Stel je voor dat mensen je niet leuk vinden, dan doen ze je nog wat !quote:Op zondag 3 augustus 2014 21:25 schreef Disana het volgende:
Ze wil graag aardig gevonden worden. Ja dat is te merken.
Het maakt haar ook kleurloos.quote:Op zondag 3 augustus 2014 21:26 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Dat is veilig als je zo bang bent. Stel je voor dat mensen je niet leuk vinden, dan doen ze je nog wat !
Vast niet.quote:
Inderdaad.quote:
Ja, maar ik vond die met artsen ook heel goedquote:Op zondag 3 augustus 2014 21:47 schreef golfer het volgende:
Deze eerste serie van Coen Verbraak van Kijken in de Ziel was echt heel erg goed.
Ja hoor. Meer dan genoeg.quote:Op zondag 3 augustus 2014 21:53 schreef marcodej het volgende:
Is er ooit weleens een gast geweest die wel drie uur lanh boeiend was?
Ik vond Daan Roosegaarde vorig jaar interessant.quote:Op zondag 3 augustus 2014 21:53 schreef marcodej het volgende:
Is er ooit weleens een gast geweest die wel drie uur lanh boeiend was?
Die kon zeer boeiend vertellen.quote:Op zondag 3 augustus 2014 21:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vond Daan Roosegaarde vorig jaar interessant.
Ronald Giphart, Rob van Erkelens, Joris Moens, Hermine Landvreugd, Don Duyns, Arnon Grunberg, Jerry Goossens, Serge van Duynhoven, Paul Mennes en Joost Zwagerman.quote:
Dan stelt armoede in een westers land deze tijd maar weinig voor.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:10 schreef DeeBee het volgende:
Vrij armoedige 4-kamer flat ja, hard knock life.
Ach kom er zijn kleinere flatjes in Amsterdam waar je al snel 800 per maand voor neerlegt.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:10 schreef DeeBee het volgende:
Ik vroeg me ook al af of dit armoede moest voorstellen.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:10 schreef DeeBee het volgende:
quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:11 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dan stelt armoede in een westers land deze tijd maar weinig voor.
Als ik een boek ga schrijven moet ik blijkbaar nog wat aan m'n sarcasme werken als stijlvorm.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:11 schreef waxmask het volgende:
[..]
Ach kom er zijn kleinere flatjes in Amsterdam waar je al snel 800 per maand voor neerlegt.
Precies.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Ronald Giphart, Rob van Erkelens, Joris Moens, Hermine Landvreugd, Don Duyns, Arnon Grunberg, Jerry Goossens, Serge van Duynhoven, Paul Mennes en Joost Zwagerman.
Haha, ik herkende het wel hoorquote:Op zondag 3 augustus 2014 22:12 schreef DeeBee het volgende:
[..]
[..]
Als ik een boek ga schrijven moet ik blijkbaar nog wat aan m'n sarcasme werken als stijlvorm.
Of je raapt gewoon wat mythes en sagen bij elkaar en gooi er een sympathiek hoofdpersoontje in met een comic-relief sidekick. Succes formule!quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:12 schreef DeeBee het volgende:
[..]
[..]
Als ik een boek ga schrijven moet ik blijkbaar nog wat aan m'n sarcasme werken als stijlvorm.
Wieringa staat er niet tussen.quote:
Succesvolquote:Op zondag 3 augustus 2014 22:12 schreef golfer het volgende:
Saskia die Rawlings aankondigt met alles wat zij zelf nou juist niet is: mooi, charmant, gevoelig, interessant...
Er is juist veel neergekeken op de zogenaamde Generatie Nix. Denk aan Ronald Giphart.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wieringa staat er niet tussen.
Groot schrijver.
Grappig dat de generatie Nix zo geliefd was bij critici en daar hun "succes" aan te danken heeft en Tommy er voor heeft moeten vechten.
Wieringa is echt goed. Grünberg soms ook trouwens,hoor.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Wieringa staat er niet tussen.
Groot schrijver.
Grappig dat de generatie Nix zo geliefd was bij critici en daar hun "succes" aan te danken heeft en Tommy er voor heeft moeten vechten.
Thanks voor de tips, ga snel aan de slag binnenkort!quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:14 schreef waxmask het volgende:
[..]
Of je raapt gewoon wat mythes en sagen bij elkaar en gooi er een sympathiek hoofdpersoontje in met een comic-relief sidekick. Succes formule!
Kwal van een vent, als ik hem op TV zie. Maar kan inderdaad een aardig stukje schrijven. Las hem ook nog wel eens in de Volkskrant en hou er wel van dat hij ook terug kwam op opiniestukken en reageerde op e-mails of brieven die hij ontving.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:18 schreef golfer het volgende:
[..]
Wieringa is echt goed. Grünberg soms ook trouwens,hoor.
quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:18 schreef DeeBee het volgende:
Wow het eerste stuk waar ze wat boeiends vertelt vanuit haar eigen ervaring.
Heb Tommy vanaf zijn eerste boeken al gelezen, al vanaf Dormantiques Manco.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:18 schreef golfer het volgende:
[..]
Wieringa is echt goed. Grünberg soms ook trouwens,hoor.
Dat is ook niks. Hij kan leuk schrijven maar hij heeft niet zoveel te vertellen. Dat is al meer dan Zwagerman weliswaar, het is echter ook iemand die slechts kan uitblinken wanneer hij geen pretenties ontwikkelt.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er is juist veel neergekeken op de zogenaamde Generatie Nix. Denk aan Ronald Giphart.
Vond z'n boekenweekschrijfsel, Een mooie jonge vrouw, wel iets minder.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb Tommy vanaf zijn eerste boeken al gelezen, al vanaf Dormantiques Manco.
Groot schrijver en hij is nog lang niet op zijn top
Was ook wel lastige tijd in de schaduw van de gevestigde schrijvers die elkaar al regelmatig verbaal te lijf gingen.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is ook niks. Hij kan leuk schrijven maar hij heeft niet zoveel te vertellen. Dat is al meer dan Zwagerman weliswaar, het is echter ook iemand die slechts kan uitblinken wanneer hij geen pretenties ontwikkelt.
Waarom?quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:21 schreef waxmask het volgende:
[..]
Kwal van een vent, als ik hem op TV zie.
Zijn dat niet per definitie geen losse verhalen van schrijvers die ze nog ergens hadden liggen. Op een uitzondering daargelaten.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:24 schreef golfer het volgende:
[..]
Vond z'n boekenweekschrijfsel, Een mooie jonge vrouw, wel iets minder.
Dat was de typische kritiek op boeken van de generatie Nix: die gaan nergens over, hebben alleen als doel om prettig leesbaar te zijn en zijn daarmee geen literatuur. Grunberg was misschien wel de enige die goed lag bij recensenten, maar het is twijfelachtig of je hem als een typische Nix'er kunt zien.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is ook niks. Hij kan leuk schrijven maar hij heeft niet zoveel te vertellen. Dat is al meer dan Zwagerman weliswaar, het is echter ook iemand die slechts kan uitblinken wanneer hij geen pretenties ontwikkelt.
Je hebt Fleetwood Mac gemistquote:Op zondag 3 augustus 2014 22:26 schreef Ringo het volgende:
Ik kijk niet, en dat is een wijs besluit geweest, volgens mij.
Houding, blik, arrogantie. Het past hem wel, dat geef ik toe, maar hij komt over alsof hij zich beter voelt, of anders, anderen minderwaardig zijn. Dat vind ik niet prettig om te zien. Maar het is wel typisch Grunberg.quote:
Euh? Had het over Tommy Wieringa, niet over Grunberg.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:27 schreef waxmask het volgende:
[..]
Houding, blik, arrogantie. Het past hem wel, dat geef ik toe, maar hij komt over alsof hij zich beter voelt, of anders, anderen minderwaardig zijn. Dat vind ik niet prettig om te zien. Maar het is wel typisch Grunberg.
Giphart kan heel leuk schrijven, vakman. Maar als hij het boegbeeld van een generatie moet zijn dan moet die generatie maar dicht bij de haven blijven en de grote vaart vermijden.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:25 schreef waxmask het volgende:
[..]
Was ook wel lastige tijd in de schaduw van de gevestigde schrijvers die elkaar al regelmatig verbaal te lijf gingen.
quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb net Hitchcock gekeken, biopic over hoe Psycho tot stand kwam, erg vermakelijk en goed gespeeld. Anthony Hopkins als Hitchcock, Helen Mirren als zijn vrouw.
Geloof dat dit een betere besteding was van mijn avond
Waar ik op reageerde was je 2 naam Grunberg, daar regeerde ik dus op, maar sorry voor het misverstand.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Euh? Had het over Tommy Wieringa, niet over Grunberg.
Tommy is trouwens niet arrogant, eerder verlegen.
Hoe heet die?quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:30 schreef waxmask het volgende:
[..]Die is wel mooi ja, net als de docu over begin tijd van Kubrick en de strijd met producers en geldschieters.
geeft niet, hebben we het duidelijk, en ja, Grunberg is een kwal.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:30 schreef waxmask het volgende:
[..]
Waar ik op reageerde was je 2 naam Grunberg, daar regeerde ik dus op, maar sorry voor het misverstand.
Stanley Kubrick: A Life in Pictures (2001) - IMDbquote:
Dat vind ik ook wel terechte kritiek. Wij hebben geen lokale Brett Easton Ellis gehad of ook maar iets dat er in de buurt komt.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat was de typische kritiek op boeken van de generatie Nix: die gaan nergens over, hebben alleen als doel om prettig leesbaar te zijn en zijn daarmee geen literatuur. Grunberg was misschien wel de enige die goed lag bij recensenten, maar het is twijfelachtig of je hem als een typische Nix'er kunt zien.
Ja, die vond ik destijds ook wel goed.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Heb net Hitchcock gekeken, biopic over hoe Psycho tot stand kwam, erg vermakelijk en goed gespeeld. Anthony Hopkins als Hitchcock, Helen Mirren als zijn vrouw.
Geloof dat dit een betere besteding was van mijn avond
ik heb ook niets met teksten, in t Engels, bij mijn favoriete nummersquote:Op zondag 3 augustus 2014 22:33 schreef k_man het volgende:
[..]
Haar favoriete song en dan de tekst niet snappen.
Die ook verguisd is in eigen land, zoals we net zagen.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat vind ik ook wel terechte kritiek. Wij hebben geen lokale Brett Easton Ellis gehad of ook maar iets dat er in de buurt komt.
I saw a bush. A big brown al fluffy like bush....quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:35 schreef TUFKAL het volgende:
Die vagina's waren even schrikken voor fokkers
Jij hebt Psyco natuurlijk nog in de bioscoop gezien toen die uitkwamquote:Op zondag 3 augustus 2014 22:34 schreef golfer het volgende:
[..]
Ja, die vond ik destijds ook wel goed.
Verketterd zelfs, maar hij schreef ook iets om verketterd om te worden. Daarvoor moet je mensen raken, zelfs mensen die het boek zelf niet gelezen hebben.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Die ook verguisd is in eigen land, zoals we net zagen.
Ik heb wel eens eerder filmpjes gezien van dames die elkaars vagina onderzoeken.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:35 schreef TUFKAL het volgende:
Die vagina's waren even schrikken voor fokkers
Toen was film kijken nog wel echt een angstaanjagende beleving. Fastforward ruim 30 jaar en we zitten achterover laks al het Transformer geweld te absorberen als of het de normaalste zaak is en gaan we teleurgesteld de bioscoop uit.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij hebt Psyco natuurlijk nog in de bioscoop gezien toen die uitkwam
Mocht ik van mijn ouders niet . Ze vonden me toen nog te jong.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:37 schreef Pietverdriet het volgende:
![]()
Jij hebt Psyco natuurlijk nog in de bioscoop gezien toen die uitkwam
Of een Thomas Pynchon, Joseph Heller, Neal Stephensonquote:Op zondag 3 augustus 2014 22:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat vind ik ook wel terechte kritiek. Wij hebben geen lokale Brett Easton Ellis gehad of ook maar iets dat er in de buurt komt.
quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:36 schreef waxmask het volgende:
[..]
I saw a bush. A big brown al fluffy like bush....
Vergeet Baas in Eigen Buik niet.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:39 schreef KWAKje het volgende:
Mislukt; feminisme gaat volgens haar over het uiterlijk. Volgens mij over dat vrouwen gemiddeld 30% minder salaris ontvangen dan mannen voor hetzelfde werk in het Westen.
oh deden ze toen gek met de tong enzo? Die film ken ik.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:38 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik heb wel eens eerder filmpjes gezien van dames die elkaars vagina onderzoeken.
Daar begon het ongeveer mee. Dolle Mina.quote:
ik plaag je maar een beetje, omdat ik je graag magquote:Op zondag 3 augustus 2014 22:39 schreef golfer het volgende:
[..]
Mocht ik van mijn ouders niet . Ze vonden me toen nog te jong.
Het verbranden van de bh's kwam pas laterquote:Op zondag 3 augustus 2014 22:40 schreef golfer het volgende:
[..]
Daar begon het ongeveer mee. Dolle Mina.
I know.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:40 schreef Pietverdriet het volgende:
ik plaag je maar een beetje, omdat ik je graag mag
In 90% van de gevallen krijgen vrouwen de kinderen toe gewezen.... Dan hoor je ze niet.. En waar zijn die vrouwelijke bouwvakkers en vuinisophalers?quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:39 schreef KWAKje het volgende:
Mislukt; feminisme gaat volgens haar over het uiterlijk. Volgens mij over dat vrouwen gemiddeld 30% minder salaris ontvangen dan mannen voor hetzelfde werk in het Westen.
En nu klagen dat ze zijn gaan hangen zeker?quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:41 schreef Disana het volgende:
[..]
Het verbranden van de bh's kwam pas later
Van het Reve-achtige praktijken, inderdaad.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:38 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Verketterd zelfs, maar hij schreef ook iets om verketterd om te worden. Daarvoor moet je mensen raken, zelfs mensen die het boek zelf niet gelezen hebben.
Ik roep al een poosje dat het familierecht in Nederlnd zo krom als een hoepeltje is.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:41 schreef waxmask het volgende:
[..]
In 90% van de gevallen krijgen vrouwen de kinderen toe gewezen.... Dan hoor je ze niet.. En waar zijn die vrouwelijke bouwvakkers en vuinisophalers?
En ik wil zeggen dat feminisme ook 1-zijdig is, en niet naar het brede kijken, ze willen er alleen maar beter mee worden, niet gelijk.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:43 schreef KWAKje het volgende:
[..]
Ik roep al een poosje dat het familierecht in Nederlnd zo krom als een hoepeltje is.
Over dat oorzakelijk verband zijn de meningen verdeeld.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:42 schreef waxmask het volgende:
[..]
En nu klagen dat ze zijn gaan hangen zeker?
Films met primitieve Afrikaanse stammen hebben mij overtuigd.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:45 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Over dat oorzakelijk verband zijn de meningen verdeeld.
Ik heb als puber genoten van de bob evers serie, maar het was gewoon broodschrijverij, pulpfiction zoals Perry Rhodanquote:Op zondag 3 augustus 2014 22:43 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Van het Reve-achtige praktijken, inderdaad.![]()
Ik ben het niet met je oneens dat onze Generatie Nix onderdoet voor de Amerikaanse evenknie, maar ik heb als puber met veel plezier boeken van Giphart gelezen en omarm nog steeds waar de beweging (voor zover je van een beweging kunt spreken) voor stond. Giphart had gelijk, al mag je zijn boeken natuurlijk middelmatig vinden.
Open jij even een topique op de goede plek waar we van mening kunnen verschillen over de betekenis van feminisme?quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:45 schreef waxmask het volgende:
[..]
En ik wil zeggen dat feminisme ook 1-zijdig is, en niet naar het brede kijken, ze willen er alleen maar beter mee worden, niet gelijk.
Ik vind zijn boeken wel wat meer dan middelmatig, het leest in ieder geval bovenmiddelmatig lekker. Dat is wel een gave hoor, er zijn niet zoveel Nederlandse schrijvers met zo'n soepele stijl. Hij vertelt alleen niet zo heel veel, net als de rest van zijn generatie. Dan steekt zo'n generatie wat bleekjes af bij andere generaties.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:43 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Van het Reve-achtige praktijken, inderdaad.![]()
Ik ben het niet met je oneens dat onze Generatie Nix onderdoet voor de Amerikaanse evenknie, maar ik heb als puber met veel plezier boeken van Giphart gelezen en omarm nog steeds waar de beweging (voor zover je van een beweging kunt spreken) voor stond. Giphart had gelijk, al mag je zijn boeken natuurlijk middelmatig vinden.
Die nihilistische insteek zit ook in bijvoorbeeld The Big Lebowski en Seinfeld, beide briljant. Ik houd van zulke films/series/boeken, die ogenschijnlijk nergens over gaan maar om uiteenlopende redenen erg goed zijn. De Generatie Nix heeft de Nederlandse literatuur wel van De Oorlog verlost; dat mag als een verdienste worden gezien.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik vind zijn boeken wel wat meer dan middelmatig, het leest in ieder geval bovenmiddelmatig lekker. Dat is wel een gave hoor, er zijn niet zoveel Nederlandse schrijvers met zo'n soepele stijl. Hij vertelt alleen niet zo heel veel, net als de rest van zijn generatie. Dan steekt zo'n generatie wat bleekjes af bij andere generaties.
Enge gristelijke kop..maar vooral veel bidden.quote:
Dat is op zich wel belachelijk, maar het heeft er wel aan bijgedragen dat een paar vrouwen in dit land van timmeren hun vak hebben kunnen maken omdat ze dat wilden. Dat is ook belangrijk.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Kan me nog de feministen uit de jaren 70 herinneren, die wonden zich bij Sonja Barend op over het sexisme van het woord Timmerman, ik dacht toen al, als dat je probleem is...
TTK / Waarom ik me reet afveeg met de Nederlandse Literatuurquote:Op zondag 3 augustus 2014 22:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Die nihilistische insteek zit ook in bijvoorbeeld The Big Lebowski en Seinfeld, beide briljant. Ik houd van zulke films/series/boeken, die ogenschijnlijk nergens over gaan maar om uiteenlopende redenen erg goed zijn. De Generatie Nix heeft de Nederlandse literatuur wel van De Oorlog verlost; dat mag als een verdienste worden gezien.
Psies, ontwikkeling gaat nooit volgens een kaarsrechte lijn.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is op zich wel belachelijk, maar het heeft er wel aan bijgedragen dat een paar vrouwen in dit land van timmeren hun vak hebben kunnen maken omdat ze dat wilden. Dat is ook belangrijk.
Bij een schrijfster verwacht je toch dat ze ook naar de tekst kijkt, maar misschien is dat een verkeerde aanname.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:35 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
ik heb ook niets met teksten, in t Engels, bij mijn favoriete nummers
De Bon Jovi van de jaren 60quote:Op zondag 3 augustus 2014 23:04 schreef KWAKje het volgende:
Mick Jagger in een tutu. Nu heb ook ik zin om verliefd te worden
Ja, ok, maar daarvoor hoefde die generatie alleen maar een generatie te zijn. Dat kwam met de leeftijd, en is niet zozeer een verdienste. The Big Lebowski ging vooral over een eerdere generatie, die van LSD en Vietnam.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:56 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Die nihilistische insteek zit ook in bijvoorbeeld The Big Lebowski en Seinfeld, beide briljant. Ik houd van zulke films/series/boeken, die ogenschijnlijk nergens over gaan maar om uiteenlopende redenen erg goed zijn. De Generatie Nix heeft de Nederlandse literatuur wel van De Oorlog verlost; dat mag als een verdienste worden gezien.
Dat is flauw; vechten tegen het establishment is altijd een verdienste, zelfs als elke generatie het doet.quote:Op zondag 3 augustus 2014 23:06 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, ok, maar daarvoor hoefde die generatie alleen maar een generatie te zijn. Dat kwam met de leeftijd, en is niet zozeer een verdienste. The Big Lebowski ging vooral over een eerdere generatie, die van LSD en Vietnam.
De babyboomers zijn een verschrikkelijker establishment als waar zij tegen vochtenquote:Op zondag 3 augustus 2014 23:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is flauw; vechten tegen het establishment is altijd een verdienste, zelfs als elke generatie het doet.
Ik zie dat ik zelfs nog in je topic heb gepost indertijd.quote:Op zondag 3 augustus 2014 22:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
TTK / Waarom ik me reet afveeg met de Nederlandse Literatuur
Heeft ook met groepsdynamiek te maken.quote:Op zondag 3 augustus 2014 23:02 schreef Claudia_x het volgende:
Het blijft merkwaardig dat veel vrouwen mannen als groep als een bedreiging zien. Waar een man is, is een verkrachter. Ik heb mezelf goddank nooit op een dergelijk gevoel kunnen betrappen en mijn vriend lacht me - terecht - keihard uit als ik hem morgen vertel dat hij andere mannen moet aanspreken op hun gedrag opdat ze geen verkrachter worden.
Klopt, maar heeft die generatie wel hard genoeg gevochten dan?quote:Op zondag 3 augustus 2014 23:08 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat is flauw; vechten tegen het establishment is altijd een verdienste, zelfs als elke generatie het doet.
En, nog van mening veranderd?quote:Op zondag 3 augustus 2014 23:10 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zie dat ik zelfs nog in je topic heb gepost indertijd.
dancing in the streetquote:Op zondag 3 augustus 2014 23:10 schreef waxmask het volgende:
Was toch een clip met Bowie met een scene dat ze samen in een roze tutu dansen? Dancing in America?
de babyboomers? Niet in verhouding tot hun ouders en grootoudersquote:Op zondag 3 augustus 2014 23:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Klopt, maar heeft die generatie wel hard genoeg gevochten dan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |