abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 september 2004 @ 17:41:42 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_22133122
1) Ik heb geen heimwee naar indie
2) Ik ben niet gereformeerd opgevoed
3) Ik heb geen zin in sexuele frusties die hun frustraties van zich af schrijven
4) Ik ben van ruim na de oorlog
5) Ik heb de schurft aan de maagdenhuisgeneratie

Goed, nu valt het meeste wel af. Dat wat overblijft is verdomt weinig,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_22133166
quote:
Op woensdag 22 september 2004 17:41 schreef Pietverdriet het volgende:
3) Ik heb geen zin in sexuele frusties die hun frustraties van zich af schrijven

Ik ben deze onderwerpen ook redelijk beu. Bij voorbaat doet zo'n boek bij mij al af. Als ik begin te lezen of erover hoor dan komt er vanzelf weer dat zinnetje: neeee niet weer.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_22133195
Ik lees nooit boeken van Nederlandse schrijvers, ik vind ze zo ontzettend saai! Ik lees wel erg veel, gemiddeld 2 boeken per week
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
  woensdag 22 september 2004 @ 17:46:05 #4
45206 Pietverdriet
pi_22133206
Volgens mij is het ook een belangrijke reden waarom er onder jongeren steeds minder nederlandse literatuur wordt gelezen.
pi_22133211
Ik denk dat je in het buitenland ook patronen wel kunt terugvinden door de jaren heen, alleen ben je daar niet zo mee bekend (neem ik aan).

En daarnaast is het geen slechte literatuur bij voorbaat, als 1 of meer van deze onderwerpen aan bod komen.
pi_22133225
het lijkt er idd op dat als je een succesvol schrijver wil worden je iig op een bepaald onderwerp goed gefrustreerd moet zijn
Als de natuur perfect was...
... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
  woensdag 22 september 2004 @ 17:51:16 #7
45206 Pietverdriet
pi_22133302
quote:
Op woensdag 22 september 2004 17:46 schreef Cheese het volgende:
Ik denk dat je in het buitenland dezelfde patronen wel kunt terugvinden door de jaren heen, alleen ben je daar niet zo mee bekend (neem ik aan).
Nooit aan assumpties doen,
Ik ben verdomd goed bekend met wat er in bv in het Duits en het Engels verschijnt.
Ik lees voornamelijk engelse en Amerikaanse literatuur.
quote:
En daarnaast is het geen slechte literatuur bij voorbaat, als 1 of meer van deze onderwerpen aan bod komen.
Zeg ik dat het slecht is?
Ik zeg dat ik me reet er mee afveeg, dat me de zure gal opkomt als ik weer eens het gehuil over Indië of de zoveelste refo frust met zijn eigen problemen bezig is, dan wil ik een teiltje want dan moet er een chinees naar buiten.
  Trouwste user 2022 woensdag 22 september 2004 @ 17:51:27 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_22133305
'Me reet' ?

Ik had toch meer Nederlandse boeken gelezen als ik jou was.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_22133389
Maagdenhuisgeneratie?
Sorry, ik lees veel literatuur, maar blijkbaar niet genoeg óver diezelfde literatuur...
Overigens vind ik een lekkere refo-frusti met onderdrukte homoseksuele gevoelens-roman vaak wel spannend. Al is het maar omdat je spontaan blij wordt dat je zelf geen griffo-doos bent...
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_22133411
quote:

dan kun je alle literatuur wel van je afduwen, of is het wel leuke als een knappe spaanse of zuidamerikaanse schrijver dat doet, of een amerikaan...

Wat ik wel jammer vind, is dat nederland geen grote thriller- en suspense-schrijvers heeft (niet voor niks zijn er geen nederlande termen voor de genres)

Baantjer en De Cock, Thomas Ross misschien en beetje ...
Maar voor een cultuur als de nederlandse, die toch verder nauw verwantschappen heeft met de angelsaksische cultuur (alhoewel weer niet met de angelsaksische letterkund) is dat een groot gemis ...

Opvallend is wel dat de Duitse Tatort-televisieseries wel weer vaak nederlandse schrijvers kent (Chiem van Houweninge, maar in het nederlandse taalgebied maakt die dan weer zaken als 'zeg ns aaah' of 'oppassen'...)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 22 september 2004 @ 18:00:59 #11
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_22133469
quote:
Ik kan best lachen om Giphart.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  woensdag 22 september 2004 @ 18:01:38 #12
45206 Pietverdriet
pi_22133485
Sterker nog, in Nederland wordt de Thriller of Fanatasy niet als serieuze literatuur gezien.
  Trouwste user 2022 woensdag 22 september 2004 @ 18:02:35 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_22133505
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Sterker nog, in Nederland wordt de Thriller of Fanatasy niet als serieuze literatuur gezien.
Thomas Ross en Tim Krabbé krijgen genoeg aandacht lijkt me.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 22 september 2004 @ 18:05:03 #14
45206 Pietverdriet
pi_22133556
Daarom staat het in de boekwinkel ook in een aparte kast, Tong80, net als kookboeken en tuinboeken.
  Trouwste user 2022 woensdag 22 september 2004 @ 18:07:04 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_22133598
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Daarom staat het in de boekwinkel ook in een aparte kast, Tong80, net als kookboeken en tuinboeken.
Heb het gouden ei gewoon gekocht toen ik hem tussen de literatuur zag staan.

woensdag 22 september 2004 @ 18:12:05 #16
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_22133686
Welke buitenlandse literatuur vind je goed dan?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  woensdag 22 september 2004 @ 18:26:21 #17
45206 Pietverdriet
pi_22133879
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:12 schreef Flurry het volgende:
Welke buitenlandse literatuur vind je goed dan?
Daar gaat het hier niet om, het gaat hier om de thema´s in de Nederlandse literatuur waar ik geen zin in heb,
  Trouwste user 2022 woensdag 22 september 2004 @ 18:28:52 #18
7889 tong80
Spleenheup
pi_22133923
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Daar gaat het hier niet om, het gaat hier om de thema´s in de Nederlandse literatuur waar ik geen zin in heb,
Dus je leest helemaal niet.

woensdag 22 september 2004 @ 18:29:00 #19
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_22133929
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik vind het wel degelijk relevant. Ik denk namelijk dat je vrij licht buitenlands werk vergelijkt met nogal zwaar Nederlands werk. De zware buitenlandse literatuur heeft, daar ben ik van overtuigd, afhankelijk van de afkomst van de schrijver ook hetzelfde soort thematiek als de zware Nederlandse literatuur.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_22134106
quote:

Goh, je staat dus alleen open voor schrijvers die hun boeken speciaal op jou afstemmen, tolerant hoor. Ik ben bijvoorbeeld ook niet gereformeerd opgevoed, ook van ver na de oorlog en ben nog nooit in Indië geweest, dsu kan er ook geen heimwee naar hebben, maar dat betekent niet dat die dingen me dan ook maar gelijk geen zak interesseren.
Waarover moeten schrijvers dan schrijven, over zeikerds die sommige onderwerpen te zwaar of te saai (Na 2 bladzijden was er nog niemand dood!!) vinden en dan als toppunt van hun frustratie een berichtje op een internetforum zetten? Lijkt me niet dat daar een erg grote doelgroep is. <-- Let trouwens eens op het juiste gebruik van het woord 'me'.
Het leven is wat je er van maakt, soms gekleed, soms naakt.
  woensdag 22 september 2004 @ 18:39:49 #21
45206 Pietverdriet
pi_22134119
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:29 schreef Flurry het volgende:

[..]

Ik vind het wel degelijk relevant. Ik denk namelijk dat je vrij licht buitenlands werk vergelijkt met nogal zwaar Nederlands werk. De zware buitenlandse literatuur heeft, daar ben ik van overtuigd, afhankelijk van de afkomst van de schrijver ook hetzelfde soort thematiek als de zware Nederlandse literatuur.
En ik denk dat jij voor mij niets moet invullen.
  Trouwste user 2022 woensdag 22 september 2004 @ 18:40:44 #22
7889 tong80
Spleenheup
pi_22134134
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je het zelf niet doet moet ie wel.

woensdag 22 september 2004 @ 18:44:32 #23
45206 Pietverdriet
pi_22134223
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:39 schreef De_idioot het volgende:

[..]

Goh, je staat dus alleen open voor schrijvers die hun boeken speciaal op jou afstemmen, tolerant hoor. Ik ben bijvoorbeeld ook niet gereformeerd opgevoed, ook van ver na de oorlog en ben nog nooit in Indië geweest, dsu kan er ook geen heimwee naar hebben, maar dat betekent niet dat die dingen me dan ook maar gelijk geen zak interesseren.
Waarover moeten schrijvers dan schrijven, over zeikerds die sommige onderwerpen te zwaar of te saai (Na 2 bladzijden was er nog niemand dood!!) vinden en dan als toppunt van hun frustratie een berichtje op een internetforum zetten? Lijkt me niet dat daar een erg grote doelgroep is. <-- Let trouwens eens op het juiste gebruik van het woord 'me'.
Schrijvers mogen van mij schrijven wat ze willen, voor mijn part over deze thema´s
Maar verwacht niet van me dat ik dat lees.
vind het trouwens nogal van een arrogantie getuigen dat je voor mijn invult wat ik zou lezen, om daar vervolgens een aantal conclusies aan te verbinden. Je bent hiet trouwens niet de enige die dat doet.
  Trouwste user 2022 woensdag 22 september 2004 @ 18:47:07 #24
7889 tong80
Spleenheup
pi_22134298
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:44 schreef Pietverdriet het volgende:

vind het trouwens nogal van een arrogantie getuigen dat je voor mijn invult wat ik zou lezen, .
  woensdag 22 september 2004 @ 18:47:49 #25
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_22134314
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als dit het enige is dat je tegen mijn idee hebt in te brengen, dan vraag ik me af wat je de afgelopen 39 jaar geleerd hebt
pi_22134390
quote:

[..]

Schrijvers mogen van mij schrijven wat ze willen, voor mijn part over deze thema´s
Maar verwacht niet van me dat ik dat lees.
vind het trouwens nogal van een arrogantie getuigen dat je voor mijn invult wat ik zou lezen, om daar vervolgens een aantal conclusies aan te verbinden. Je bent hiet trouwens niet de enige die dat doet.
Ik verwacht helemaal niets van jou. Het is alleen wel grappig dat je anderen beschuldigt van arrogantie, terwijl jij degene bent die denkt dat zijn lompe houding ten opzichte van Nederlandse literatuur er zo toe doet dat hij een apart topic waard is.
En ik vul helemaal niet in wat jij leest, ik maak je alleen een beetje (volkomen terecht) belachelijk.
  woensdag 22 september 2004 @ 18:52:33 #27
45206 Pietverdriet
pi_22134444
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:47 schreef Flurry het volgende:

[..]

Als dit het enige is dat je tegen mijn idee hebt in te brengen, dan vraag ik me af wat je de afgelopen 39 jaar geleerd hebt
Dat je niet een vraag moet stellen die je zelf al invult met vooroordelen bijvoorbeeld.
pi_22134455
Goh, de schoolkrantredacteur van MAVO 3 mag ook een topic openen?

Beetje kortzichtig hoor.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 woensdag 22 september 2004 @ 18:53:36 #29
7889 tong80
Spleenheup
pi_22134469
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat je niet een vraag moet stellen die je zelf al invult met vooroordelen bijvoorbeeld.
Die zijn aan jou om te ontkrachten. Discussieforum weet je nog.

woensdag 22 september 2004 @ 18:54:23 #30
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_22134487
quote:

[..]

*zucht* je begrijpt echt helemaal niets, heh?
Ik vraag je wat je leest om me een gefundeerde mening te kunnen vormen. Je wilt niet antwoorden omdat je het geen relevante vraag vind. Ik vertel je mijn hypothese om uit te leggen waarom ik het wel relevant vind en vervolgens vind je mij vooringenomen en arrogant? Zoek het verschil tussen hypothese en conclusie eens op.
  woensdag 22 september 2004 @ 19:00:47 #31
45206 Pietverdriet
pi_22134620
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:54 schreef Flurry het volgende:

[..]

*zucht* je begrijpt echt helemaal niets, heh?
Ik vraag je wat je leest om me een gefundeerde mening te kunnen vormen.
Ga je weer,
Nee, je stelt niet normaal een vraag, je slaat onder de gordel.
Je doet dit op een manier zoals een rel journalist dat doet, om diegene waar je mee spreekt al bij voorbaat in een hoek te drukken.
Lees dit nog maar eens door.
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:29 schreef Flurry het volgende:

[..]

quote:
Je wilt niet antwoorden omdat je het geen relevante vraag vind. Ik vertel je mijn hypothese om uit te leggen waarom ik het wel relevant vind en vervolgens vind je mij vooringenomen en arrogant? Zoek het verschil tussen hypothese en conclusie eens op.
Als je het een relevante vraag vindt dan kan je hem ook anders onderbouwen.
  woensdag 22 september 2004 @ 19:02:44 #32
45206 Pietverdriet
pi_22134672
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:53 schreef tong80 het volgende:

[..]

Die zijn aan jou om te ontkrachten. Discussieforum weet je nog.

Ah,
goed, ga nu maar de dt fouten uit posts van flurry halen. Hilaries.
  woensdag 22 september 2004 @ 19:03:55 #33
45206 Pietverdriet
pi_22134697
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:53 schreef methodmich het volgende:

Beetje kortzichtig hoor.
Heb je er weer zo eentje,
  woensdag 22 september 2004 @ 19:11:21 #34
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_22134863
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat ik dat zou doen is _jouw_ vooroordeel.
Ik heb geen zin meer in deze discussie. Ik verdom het om open te staan voor iemand die dat ook niet doen.
pi_22135052
quote:
Op woensdag 22 september 2004 19:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ah,
goed, ga nu maar de dt fouten uit posts van flurry halen. Hilaries.
Zegt de man die tot nu in elke reactie in dit topic een taalfout maakte.
www.thuisuiteten.nl
pi_22135134
quote:
Op woensdag 22 september 2004 17:51 schreef Pietverdriet het volgende:

Zeg ik dat het slecht is?
Ik zeg dat ik me reet er mee afveeg, dat me de zure gal opkomt als ik weer eens het gehuil over Indië of de zoveelste refo frust met zijn eigen problemen bezig is, dan wil ik een teiltje want dan moet er een chinees naar buiten.
Klaagbaaktopic.

Kan iemand deze schaamteloos ongefundeerde tirade verhuizen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 22 september 2004 @ 19:23:11 #37
45206 Pietverdriet
pi_22135156
quote:
Op woensdag 22 september 2004 19:11 schreef Flurry het volgende:

[..]

Dat ik dat zou doen is _jouw_ vooroordeel.
Ik heb geen zin meer in deze discussie. Ik verdom het om open te staan voor iemand die dat ook niet doen.
Moeilijk, hé? toegeven dat je fout zit…
Stel je vraag een beleefd onderbouwt, misschien antwoord ik dan zelfs wel.
  woensdag 22 september 2004 @ 19:26:41 #38
45206 Pietverdriet
pi_22135245
quote:
Op woensdag 22 september 2004 19:19 schreef methodmich het volgende:

[..]

Zegt de man die tot nu in elke reactie in dit topic een taalfout maakte.
Held
De een post grammaticaal correct, een ander inhoudelijk.
Het eerste is een kunstje, het tweede een intellectuele prestatie.
pi_22135684
Nou, jij levert wel commentaar op een ander. Dat is wat raar als je zelf ook fouten maakt. Snap je?
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 22 september 2004 @ 19:49:48 #40
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_22135866
Door middel van kunst in het algemeen en literatuur in het bijzonder verwerkt een maatschappij (de leden er van) zijn trauma's en ervaringen, daar ben ik van overtuigd, in het buitenland net zo goed als hier in Nederland. Kijk bv naar de manier waarop de hele kwestie Lewinsky in de Amerikaanse literatuur is verwerkt in The Human Stain van Philip Roth. Of naar schietpartijen op scholen in Hey Nostradamus van Douglas Coupland, of de film White Elephant.
Het is dus niet meer dan logisch dat het canon van de Nederlandse literatuur van de afgelopen jaren met Nederlandse collectieve trauma's worstelt, i.e. de Tweede Wereldoorlog, Indië, streng Gereformeerde burgerlijkheid, etc, etc. Zie ook bv Casino van Marja Brouwers, die over onder meer de IRT affaire gaat.
Wat dat betreft ben ik het dus met Flurry eens; ook de buitenlandse literatuur waarvan Pietverdriet claimt dat die géén zware thema's heeft, kampt met dit soort terugkerende elementen; ze zijn alleen anders dan de Nederlandse. Dat die buitenlandse thema's Pietverdriet meer boeien dan de Nederlandse waar hij zo prozaisch zijn reet mee afveegt, is een kwestie van smaak. Al vermoed ik -gezien zijn opmerking over Thrillers en Fantasy- dat de thema's van de buitenlandse literatuur hem ook niet zullen aanstaan, maar dat hij deze populaire genres verwart met echte literatuur. Of is dit soms ook onder de gordel?
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  woensdag 22 september 2004 @ 19:49:59 #41
104233 Rubber_Soul
Vulva in de gloria
pi_22135871
Het gloeilampje oogt enigzins wat bruin-achtig
Als ik al Dick Bruna lezende
Mezelf tot bezinning drijf en me bedenk
Dat er vast dunnere en soepelere boekjes zijn
Om mijn reet van zijn of haar oer-truffel te ontdoen

Ondertussen probeert iemand, tevergeefs, een boom op te tillen
  woensdag 22 september 2004 @ 20:11:28 #42
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_22136435
PietVerdriet !

Dat is precies wat mij ook tegenstaat in de na-oorlogse Nederlandse literatuur.
Een individueel boek kan mij nog wel aanspreken zo af en toe, maar als geheel staat het mij zwaar tegen en ben ik minder bereid om een boek een kans te geven.

Vooroorlogs lees ik wel en dat is een onderscheid dat ik niet maak in bijv. Engelse of Amerikaanse literatuur.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  woensdag 22 september 2004 @ 20:14:54 #43
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_22136530
quote:
Op woensdag 22 september 2004 19:26 schreef Pietverdriet het volgende:
inhoudelijk.
Inhoudelijk? Je zit continu te posten dat mensen niet zomaar dingen moeten aannemen. Je hebt nog niet 1 keer ontkracht dat je buitenlandse pulp leest omdat de genoemde onderwerpen te zwaar voor je zijn. Ja, inhouden hoor.
  woensdag 22 september 2004 @ 20:17:36 #44
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_22136592
quote:
Op woensdag 22 september 2004 20:14 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Inhoudelijk? Je zit continu te posten dat mensen niet zomaar dingen moeten aannemen. Je hebt nog niet 1 keer ontkracht dat je buitenlandse pulp leest omdat de genoemde onderwerpen te zwaar voor je zijn. Ja, inhouden hoor.
Wat is het voor onzin om aan te nemen dat de onderwerpen te zwaar zouden zijn?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  woensdag 22 september 2004 @ 20:18:56 #45
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_22136619
quote:
Op woensdag 22 september 2004 20:17 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Wat is het voor onzin om aan te nemen dat de onderwerpen te zwaar zouden zijn?
Tsja, dat zijn ook niet mijn woorden, ik zeg ook niet het ermee eens te zijn. Maar na meerdere berichten van Pietverdriet gelezen te hebben, kan ik niet zeggen dat ik hij er inhoudelijk op posts ingaat.
  woensdag 22 september 2004 @ 20:21:14 #46
45206 Pietverdriet
pi_22136673
quote:
Op woensdag 22 september 2004 19:49 schreef Svyatagor het volgende:
Door middel van kunst in het algemeen en literatuur in het bijzonder verwerkt een maatschappij (de leden er van) zijn trauma's en ervaringen, daar ben ik van overtuigd, in het buitenland net zo goed als hier in Nederland. Kijk bv naar de manier waarop de hele kwestie Lewinsky in de Amerikaanse literatuur is verwerkt in The Human Stain van Philip Roth. Of naar schietpartijen op scholen in Hey Nostradamus van Douglas Coupland, of de film White Elephant.
Het is dus niet meer dan logisch dat het canon van de Nederlandse literatuur van de afgelopen jaren met Nederlandse collectieve trauma's worstelt, i.e. de Tweede Wereldoorlog, Indië, streng Gereformeerde burgerlijkheid, etc, etc. Zie ook bv Casino van Marja Brouwers, die over onder meer de IRT affaire gaat.
Wat dat betreft ben ik het dus met Flurry eens; ook de buitenlandse literatuur waarvan Pietverdriet claimt dat die géén zware thema's heeft, kampt met dit soort terugkerende elementen; ze zijn alleen anders dan de Nederlandse. Dat die buitenlandse thema's Pietverdriet meer boeien dan de Nederlandse waar hij zo prozaisch zijn reet mee afveegt, is een kwestie van smaak. Al vermoed ik -gezien zijn opmerking over Thrillers en Fantasy- dat de thema's van de buitenlandse literatuur hem ook niet zullen aanstaan, maar dat hij deze populaire genres verwart met echte literatuur. Of is dit soms ook onder de gordel?

Ik claim niet dat buitenlandse literatuur geen zware thema’s heeft. Ik heb mijn buik vol ervan dat de Nederlandse literatuur weinig meer voortbrengt dan deze thema’s (of liever, datgene wat zijn weg vind door de molens der uitgevers) die mij niet interesseren
Verder is de scheiding tussen thriller en echte literatuur een zeer bekrompen insteek. Eentje die geen stand houd. Immers, Umberto Eco schrijft ook thrillers, net als Thomas Pynchon of Neal Stephenson, geworteld in de traditie van bv Joseph Conrad, Hemmingway, Jack London. Fantasy, dat is ook Tolkien, Mary Shelly, Bram Stoker…
  woensdag 22 september 2004 @ 20:25:16 #47
45206 Pietverdriet
pi_22136768
quote:
Op woensdag 22 september 2004 20:18 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Tsja, dat zijn ook niet mijn woorden, ik zeg ook niet het ermee eens te zijn. Maar na meerdere berichten van Pietverdriet gelezen te hebben, kan ik niet zeggen dat ik hij er inhoudelijk op posts ingaat.
Omdat ik eigenlijk de boel ontopic wil hebben, namelijk de thema’s van de (moderne) Nederlandse literatuur. Dit is mijn persoonlijke mening hierover. Gek genoeg wordt er daar niet of nauwelijks op ingegaan.
  woensdag 22 september 2004 @ 20:27:47 #48
45206 Pietverdriet
pi_22136831
quote:
Op woensdag 22 september 2004 20:14 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Omdat mij de vooringenomen conclusie en de topic verandering mij niet aanstaat?
  Trouwste user 2022 woensdag 22 september 2004 @ 20:47:45 #49
7889 tong80
Spleenheup
pi_22137287
quote:
Op woensdag 22 september 2004 20:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Omdat mij de vooringenomen conclusie en de topic verandering mij niet aanstaat?
Ben je God ofzo ?

woensdag 22 september 2004 @ 20:50:58 #50
45206 Pietverdriet
pi_22137370
Wat ik bv mis in Nederland is de prachtige literaire journalistiek, wat de amerikanen Gonzo Journalism noemen, mensen als Hunter S. Thompson en PJ O´Rourke. Een Genre wat uit het Nederlands geheel niet ken.,
  Trouwste user 2022 woensdag 22 september 2004 @ 20:54:47 #51
7889 tong80
Spleenheup
pi_22137474
Nou uit het Nederlands kan ik je geweldige boeken aanraden van Ischa Meier en Frénk van der Linden.

Hunter S. Thompson schreef een verhaal over een moordpartij. Het grootste gedeelte bleek fictie te zijn.

woensdag 22 september 2004 @ 21:21:25 #52
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_22138140
quote:
Op woensdag 22 september 2004 19:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Moeilijk, hé? toegeven dat je fout zit…
Stel je vraag een beleefd onderbouwt, misschien antwoord ik dan zelfs wel.
Ik zat er over te twijfelen om m'n woorden terug te nemen, maar ik betwijfelde of jij hetzelfde zou doen, terwijl dat mijns inzien ook op zijn plaats is. Vooringenomen misschien, maar ik heb in dit topic voldoende van je gezien om niet verder te willen kijken.
  Trouwste user 2022 woensdag 22 september 2004 @ 21:25:09 #53
7889 tong80
Spleenheup
pi_22138239
quote:
Op woensdag 22 september 2004 21:21 schreef Flurry het volgende:

maar ik heb in dit topic voldoende van je gezien om niet verder te willen kijken.
Ik geniet daar juist van.

woensdag 22 september 2004 @ 21:25:47 #54
45206 Pietverdriet
pi_22138253
quote:
Op woensdag 22 september 2004 21:21 schreef Flurry het volgende:

[..]

Ik zat er over te twijfelen om m'n woorden terug te nemen, maar ik betwijfelde of jij hetzelfde zou doen, terwijl dat mijns inzien ook op zijn plaats is. Vooringenomen misschien, maar ik heb in dit topic voldoende van je gezien om niet verder te willen kijken.
Doei
pi_22138311
Heerlijk - als Pietverdriet iets stom vind, dan vind ik het leuk.

Ook nu weer

* SCH heeft de nieuwe Maarten 't Hart uit en is net in de nieuwe Grunberg begonnen - Rene Appel, Melvin Post en David Sandes staan ook bij het rijtje: net gelezen. Stuk voor stuk lezenswaardige boeken.

wat is de Nederlandse literatuur toch rijk en machtig mooi
  Trouwste user 2022 woensdag 22 september 2004 @ 21:30:12 #56
7889 tong80
Spleenheup
pi_22138371
quote:
Op woensdag 22 september 2004 21:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Doei
Met smilies iemand weerwoord geven in Lit.

Je wordt steeds leuker.

pi_22138417
quote:
Op woensdag 22 september 2004 21:30 schreef tong80 het volgende:

[..]

Met smilies iemand weerwoord geven in Lit.

Je wordt steeds leuker.

Hij neukt met een duitser dus heeft moeite met de NederlandSCHe taal. In Duitsland schrijven ze MenSCH dan wel weer met SCH
  Trouwste user 2022 woensdag 22 september 2004 @ 21:33:05 #58
7889 tong80
Spleenheup
pi_22138459
quote:
Op woensdag 22 september 2004 21:31 schreef SCH het volgende:

[..]

Hij neukt met een duitser dus heeft moeite met de NederlandSCHe taal. In Duitsland schrijven ze MenSCH dan wel weer met SCH
Dan moet ie Harrie Mulisch toch waarderen.

pi_22138530
Begrijp ik het goed dat de TS denkt dat de thema's die hij in de OP opnoemt, de onderwerpen in de Nederlandse literatuur dekken???

Dan mag ik hierbij vaststellen dat de TS geen Nederlandse literatuur leest en voor de zoveelste keer een onzinnig edoch hilarisch topic heeft geopend!!!
  Trouwste user 2022 woensdag 22 september 2004 @ 21:39:16 #60
7889 tong80
Spleenheup
pi_22138649
Ja ik lach me ook kapot SCH.

pi_22140882
quote:
Op woensdag 22 september 2004 20:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Omdat ik eigenlijk de boel ontopic wil hebben, namelijk de thema’s van de (moderne) Nederlandse literatuur. Dit is mijn persoonlijke mening hierover. Gek genoeg wordt er daar niet of nauwelijks op ingegaan.
Ik vraag mij ten sterkste af over welke Nederlandse literatuur (of over welk Nederland) u het heeft als u handelt over 'de (moderne) Nederlandse literatuur'. Is u bijvoorbeeld Peter Verhelst ontgaan, of een Dirk van Bastelaere of Stefan Hertmans? En wat te denken van klassiekers als Bordewijk, Multatuli of Hildebrand? Of de (als dat niet mag) niet-oorlogsboeken van WF Hermans? Of Willem Elschot? Welke thema's weten u wel te raken?
  woensdag 22 september 2004 @ 23:21:16 #62
45206 Pietverdriet
pi_22141697
quote:
Op woensdag 22 september 2004 22:57 schreef JolienJolienJolienJolien het volgende:

[..]

Ik vraag mij ten sterkste af over welke Nederlandse literatuur (of over welk Nederland) u het heeft als u handelt over 'de (moderne) Nederlandse literatuur'. Is u bijvoorbeeld Peter Verhelst ontgaan, of een Dirk van Bastelaere of Stefan Hertmans? En wat te denken van klassiekers als Bordewijk, Multatuli of Hildebrand? Of de (als dat niet mag) niet-oorlogsboeken van WF Hermans? Of Willem Elschot? Welke thema's weten u wel te raken?
Okay, modern is niet het juiste woord, ik bedoel, grofweg de naoorlogse periode, en dan specifiek deze thema’s die mij niet aanstaan, zoals gezegd er blijft niet veel over, neem de werken met deze 5 thema´s weg en ontstaat een vacuüm. Ja, er is meer, maar niet veel-
Onder Professoren is trouwens briljant
  Trouwste user 2022 donderdag 23 september 2004 @ 00:07:13 #63
7889 tong80
Spleenheup
pi_22142909
Ach meneer kent ook een boek van W.F Hermans.

pi_22144364
Volgens mij is het enige vacuum hier aanwezig te vinden in uw hoofd meneer Piet. Als die thema's jou dan toevallig niet aanstaan betekent dat nog niet dat dat een absolute waarheid is, als zoiets uberhaupt bestaat. Als jij een topic maakt waarin je je kont afveegt met de Nederlandse literatuur en, in mijn ogen, daar niet bepaald goede redenen voor noemt, dan zou je ook moeten kunnen begrijpen dat mensen die het niet met je eens zijn de Nederlandse literatuur verdedigen of gewoon, ongezouten, hun mening geven.
Misschien moet je de volgende keer je boodschap in een ietwat appetijtelijkere vorm gieten, waardoor hij beter aankomt en mensen zich niet meteen doodergeren. Het is maar een suggestie, misschien wil je je reet er wel mee afvegen. Dat mag, als je daar gelukkig van wordt.
pi_22144396
Hoewel ik wegens de verplichte boekenlijst van het voortgezet onderwijs een hekel heb aan literatuur in het algemeen...
Ik lees een boek als een boek. Ik ben benieuwd naar de mening van de schrijver en hoe hij die verwoordt. Het boeit me dan niet zo erg, over welk onderwerp het gaat.
Ik lees graag science fiction of fantasy, maar vooral om te zien hoe de auteur ermee omgaat.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_22144516
quote:
Op woensdag 22 september 2004 20:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Verder is de scheiding tussen thriller en echte literatuur een zeer bekrompen insteek. Eentje die geen stand houd. Immers, Umberto Eco schrijft ook thrillers, net als Thomas Pynchon of Neal Stephenson, geworteld in de traditie van bv Joseph Conrad, Hemmingway, Jack London. Fantasy, dat is ook Tolkien, Mary Shelly, Bram Stoker…
Zoveel idioterie in één zin. Ik geef het je te doen. Hulde.
Sint dat die coninc sinen ban / Hevet gheboden ende sinen vrede / So weetic wel dat hine dede / Dinc ne gheene dan of hi ware / Hermite ofte clusenare.
pi_22146489
Pietverdriet drukt zich ongelukkig uit en haalt er bovendien nog een hoop onzin bij, maar ergens heeft hij wel een punt. Ik heb het idee dat veel Nederlandse schrijvers van een wat oudere generatie vastzitten in een bepaalde symboolcultuur. Een symboolcultuur die de literaire ontwikkelingen nogal kan beperken. Dat bepaalde thema's veel voorkomen in een generatie van schrijvers lijkt me niet ongewoon, in wat voor land je ook zit. Maar het gebrek aan nieuwe benaderingen op die thematiek, of nieuwe benaderingen per se, levert wel een bepaalde symboolcultuur op die creativiteit en nieuwe benaderingen belemmert en buitensluit.
  donderdag 23 september 2004 @ 12:20:44 #68
45206 Pietverdriet
pi_22148809
quote:
Op donderdag 23 september 2004 02:55 schreef De_Gelaarsde_Kat het volgende:

[..]

vandaar dat het zo eenvoudig voor je is dat met argumenten te weerleggen, niet?
pi_22151119
Ik ben wel benieuwd welke Nederlandse boeken PV de laatste tijd heeft gelezen.
pi_22156381
quote:

Waarom koop je dan niet gewoon wc-papier in plaats van dure boeken?
  Trouwste user 2022 donderdag 23 september 2004 @ 23:05:23 #71
7889 tong80
Spleenheup
pi_22163261
quote:
Op donderdag 23 september 2004 14:11 schreef SCH het volgende:
Ik ben wel benieuwd welke Nederlandse boeken PV de laatste tijd heeft gelezen.
Het bleef nog heel erg lang stil.

pi_22165727
quote:
Op donderdag 23 september 2004 23:05 schreef tong80 het volgende:

[..]

Het bleef nog heel erg lang stil.

Wij hebben geduld hoor, ik lees gewoon verder over gefrustreerde refo's die masturberen op WOII
pi_22165768
quote:

En welke auteurs heb jij gelezen?
Er zijn genoeg Auteurs bij die goed schrijven zonder maar ook ergens gefrustreed over te zijn.....

En in de vertaalde literatuur zit ook altijd wel wat in wat je kan irriteren.
Mijn vraag wat lees je dan wel graag zonder dat je jezelf ergerd? Kookboeken?
Thank Drunk I'm a Goddess!
  vrijdag 24 september 2004 @ 07:25:01 #74
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_22167037
quote:

Ik val onder 3 en 5.

Maar toch vind ik sommige boeken best okay. Alleen de oorlog is wel erg uitgekauwd (alhoewel de tweeling erg mooi is)

Overigens is de Nederlandse kinder literatuur wel enorm goed
  vrijdag 24 september 2004 @ 08:13:56 #75
45206 Pietverdriet
pi_22167231
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 01:30 schreef prupke het volgende:

[..]

En welke auteurs heb jij gelezen?
Er zijn genoeg Auteurs bij die goed schrijven zonder maar ook ergens gefrustreed over te zijn.....

En in de vertaalde literatuur zit ook altijd wel wat in wat je kan irriteren.
Mijn vraag wat lees je dan wel graag zonder dat je jezelf ergerd? Kookboeken?
Onder een van de 5 vallen is genoeg.
* Pietverdriet leest de laatste jaren hoofdzakelijk engelstalig, dus niet vertaald
pi_22167637
Precies wat ik dacht: je weet niet waar je het over hebt.

Ga vooral zo door kleintje
pi_22167935
Ik kan Piet niet helemaal ongelijk geven dat die thema's wel errug vaak opduiken in de Nederlandse literatuur. En eigenlijk valt een boek voor mij ook bijna altijd direct af als het onderwerp Indië, de oorlog, of worstelingen met Joods-zijn is. Mijn roots liggen zelf in Indië, dus het is niet dat het een ver van mijn bed show is, maar het gaat gewoon vervelen. Maar er zijn ook heel erg veel hele goeie schrijvers in Nederland die over andere onderwerpen schrijven hoor, je moet er alleen wat beter naar zoeken omdat de prominenten nu eenmaal wat meer die vaste thema's hebben. Neem bijvoorbeeld Desanne Brederode of Renate Dorrestein. En voor de thrillers hebben we aan Saskia Noort echt wel een goeie nieuwkomer.
mooi he, alles
pi_22169056
Die thema's komen misschien wel vaak voor in de nederlandse literatuur maar om er dan meteen je reet mee af te vegen gaat natuurlijk nergens over. Je bent toch helemaal niet verplicht om die boeken te lezen! En er is dus genoeg ander leesvoer waar deze onderwerpen helemaal niet in voorkomen.
pi_22170652
Bovendien is dat een kenmerk van de literatuur in elk land, dat bepaalde thema's en kenmerken wat vaker terugkomen. In de Arabische literatuur komt de islam wat vaker voor dan in de Nederlandse, gek he

Bovendien - ik heb niet zo heel veel met Indie, dus die boeken lees ik dan ook met mate - alhoewel ik van Sleuteloog wel genoten heb.
  vrijdag 24 september 2004 @ 12:11:15 #80
45206 Pietverdriet
pi_22170851
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 10:45 schreef prupke het volgende:
Die thema's komen misschien wel vaak voor in de nederlandse literatuur
ik schat rond de 95% ?
quote:
maar om er dan meteen je reet mee af te vegen gaat natuurlijk nergens over. Je bent toch helemaal niet verplicht om die boeken te lezen!
Zeg ik dat? Natuurlijk charcheer ik, ik maak een punt, en hak lekker met een botte bijl.
En wat zou dat ik me zo uitdruk? Dat is nog een puntje waar ik me aan erger, dat eeuwige niet duidelijk uitspreken en kop boven maaivelden mogen uitsteken. Zoals gezegt, dit is mijn mening geen wetenschappelijke analyse.
quote:
En er is dus genoeg ander leesvoer waar deze onderwerpen helemaal niet in voorkomen.
Noem me buiten deze 5 nog een belangrijk thema in de Nederlandse literatuur...
  vrijdag 24 september 2004 @ 13:00:21 #81
45206 Pietverdriet
pi_22171907
quote:
Op donderdag 23 september 2004 12:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Schijnbaar toch niet zo eenvoudig...
  vrijdag 24 september 2004 @ 15:49:24 #82
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_22175927
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 13:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Schijnbaar toch niet zo eenvoudig...
Als mensen weglopen omdat ze niet meer met je willen praten, denk je dan dat je gelijk hebt?
  vrijdag 24 september 2004 @ 16:44:56 #83
45206 Pietverdriet
pi_22177175
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 15:49 schreef Flurry het volgende:

[..]

Als mensen weglopen omdat ze niet meer met je willen praten, denk je dan dat je gelijk hebt?
Zoals gezegt, weerleg de stelling maar eens.
pi_22177240
Piet je hebt gelijk!
pi_22185769
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 16:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zoals gezegt, weerleg de stelling maar eens.
Ik heb mijn best gedaan, maar ik kan geen stelling vinden in je posts.
Ik zie dat je de Nederlandse literatuur verengt tot de naoorlogse literatuur, en dat de thema's die jij daarin meent aan te treffen je niet aanspreken.
Als dat je stelling is, dan is die onweerlegbaar.

En als mensen een poging ondernemen om te reageren op wat ze denken dat je bedoelt, wanneer ze een te bediscussiëren stelling proberen te ontdekken, zak maar zeggen, word je pissig en enigszins onheus.

Dus, voor de lieve vrede: Pietverdriet heeft gelijk! De thema's die Pietverdriet meent aan te treffen zijn voor Pietverdriet reetafveegwaardig. Waarvan acte.

[ Bericht 0% gewijzigd door OllieA op 24-09-2004 23:19:16 ]
And it's only the giving
That makes you
What you are
  zaterdag 25 september 2004 @ 10:49:31 #86
45206 Pietverdriet
pi_22191239
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 23:13 schreef OllieA het volgende:

[..]

Ik heb mijn best gedaan, maar ik kan geen stelling vinden in je posts.
Ik zie dat je de Nederlandse literatuur verengt tot de naoorlogse literatuur, en dat de thema's die jij daarin meent aan te treffen je niet aanspreken.
Als dat je stelling is, dan is die onweerlegbaar.

En als mensen een poging ondernemen om te reageren op wat ze denken dat je bedoelt, wanneer ze een te bediscussiëren stelling proberen te ontdekken, zak maar zeggen, word je pissig en enigszins onheus.

Dus, voor de lieve vrede: Pietverdriet heeft gelijk! De thema's die Pietverdriet meent aan te treffen zijn voor Pietverdriet reetafveegwaardig. Waarvan acte.
Sja, Olliebolliebillebeer
Wellicht weet je niet waar je precies op reageerd.
Het ging bij mijn uitdaging om de stelling te weerleggen niet op de openingspost, maar om een post van een andere user waar ik op reageerde, Olliebolliebillebeer

Deze post reageerde ik op

quote:
Op woensdag 22 september 2004 19:49 schreef Svyatagor het volgende:
snip / snap
Al vermoed ik -gezien zijn opmerking over Thrillers en Fantasy- dat de thema's van de buitenlandse literatuur hem ook niet zullen aanstaan, maar dat hij deze populaire genres verwart met echte literatuur. Of is dit soms ook onder de gordel?
Waarop ik antwoorde
quote:
Ik claim niet dat buitenlandse literatuur geen zware thema’s heeft. Ik heb mijn buik vol ervan dat de Nederlandse literatuur weinig meer voortbrengt dan deze thema’s (of liever, datgene wat zijn weg vind door de molens der uitgevers) die mij niet interesseren
En daarop werd gereageerd door de gelaarsde kat, die dat als volgt bekommentarieerde.
quote:
Op donderdag 23 september 2004 02:55 schreef De_Gelaarsde_Kat het volgende:

Hierop zei ik
quote:
Op donderdag 23 september 2004 12:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zo, Olliebolliebillenbeertje,
Nu ben je er uit, je hebt moeite met begrijpend lezen, zoals ik wel eens een dt fout maak. Allemaal niet erg. Maar waar het dus om gaat is mijn stelling dat de scheiding tussen "echte literatuur" en "thriller" en "fantasy" geen stand houd.
Begrijp je het nu een beetje, Olliebollebillenbeertje?
Hij is braaf! En je kan nu OF toegeven dat je het allemaal niet begrepen had, OF eens proberen deze stelling te weerleggen. En vertel dan gelijk waarom de "streekromannetjes" geen literatuur zijn (zoals de Mill and the Floss of Wuthering Heights)
pi_22192532
Jezus Piet - jij hebt echt geen enkele zelfreflectie he
  zaterdag 25 september 2004 @ 12:56:37 #88
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_22193051
De scheiding tussen literatuur en lectuur is subjectief. Als jij vind dat dat science fiction, thrillers en streekromannetjes literatuur zijn, dan mag dat.
Als je zo'n brede definitie van literatuur aanhangt, dan vraag ik me echter wel af hoe je tot de conclusie komt dat de Nederlandse literatuur slechts 5 thema's kent.
  zaterdag 25 september 2004 @ 13:06:17 #89
45206 Pietverdriet
pi_22193204
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 12:56 schreef Flurry het volgende:
De scheiding tussen literatuur en lectuur is subjectief. Als jij vind dat dat science fiction, thrillers en streekromannetjes literatuur zijn, dan mag dat.
Als je zo'n brede definitie van literatuur aanhangt, dan vraag ik me echter wel af hoe je tot de conclusie komt dat de Nederlandse literatuur slechts 5 thema's kent.
Het was Fantasy, niet SF wat ik noemde, fluffy
Maar dat is niet het punt
Wil je daar mee zeggen dat de door mij genoemde werken geen Literatuur vind?
Wil je dat serieus beweren dat Umberto Eco, Joseph Conrad, thomas Pynchon, Jack London, Hemmingway, Tolkien, Mary Shelly, Bram Stoker, Emily Bronte, George Elliot geen literauur hebben geschreven? Whahahahaha
Enne, die 5 thema´s
Noem mij 5 andere thema´s van de NL literatuur van na de oorlog die net zo zijn uitgemolken...
pi_22193222
Wat is er interessant aan de vraag of het literatuur is? Het zijn benamingen, het is geen waarde-oordeel.
  zaterdag 25 september 2004 @ 13:12:26 #91
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_22193293
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 13:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het was Fantasy, niet SF wat ik noemde, fluffy
Maar dat is niet het punt
Wil je daar mee zeggen dat de door mij genoemde werken geen Literatuur vind?
Wil je dat serieus beweren dat Umberto Eco, Joseph Conrad, thomas Pynchon, Jack London, Hemmingway, Tolkien, Mary Shelly, Bram Stoker, Emily Bronte, George Elliot geen literauur hebben geschreven? Whahahahaha
Enne, die 5 thema´s
Noem mij 5 andere thema´s van de NL literatuur van na de oorlog die net zo zijn uitgemolken...
Haal eens diep adem en lees mijn post nog eens rustig door. Ik beweer niets over de door jouw genoemde werken.
In het verlengde van jouw reeks sneren naar mensen in dit topic kan ik dan ook toevoegen dat je zelf maar eens begrijpend moet leren lezen, stuk verdriet.
  zaterdag 25 september 2004 @ 13:13:23 #92
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_22193302
Oh.
Daarom.

Ok.
...dass wir fliegen.
  zaterdag 25 september 2004 @ 13:17:45 #93
45206 Pietverdriet
pi_22193370
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 13:12 schreef Flurry het volgende:

[..]

Haal eens diep adem en lees mijn post nog eens rustig door. Ik beweer niets over de door jouw genoemde werken.
In het verlengde van jouw reeks sneren naar mensen in dit topic kan ik dan ook toevoegen dat je zelf maar eens begrijpend moet leren lezen, stuk verdriet.
Whahaha
Sja
Daar sta je met je leeuwebekje vol tanden, niet?
Zoals ik al eerder zei, de scheiding tussen "echte literatuur" vs "fantasy" en "Thriller" is niet houdbaar, het is onzin, komplete HUMBUG een genre af te doen als geen "echte literatuur" En dat is heel wat anders als mij in de mond te willen leggen dat SF en thrillers allemaal literair zijn.
pi_22195341
Als je "als-dan" fouten gaat maken wordt het wel heel moeilijk om je serieus te nemen. Maar is er trouwens niet nogal ver afgeweken van de eerste "stelling", ik zie nu dat het er over gaat of SF en Fantasy (wat het verschil ook moge zijn) wel of niet literatuur zijn.
Zoals jij zegt is het onzin om een compleet genre af te doen als geen echte literatuur. Daarop wil ik zeggen dat het ook complete onzin is om een compleet genre (of thema) af te doen, omdat je je er niet voor interesseert. Als ik een boek lees gaat het me om de schrijfstijl, het verhaal en dan pas om in welke tijd het boek speelt en/of welk groot thema erin wordt behandeld.
Er bestaan vast tientallen boeken die gaan over of spelen in, de tweede wereldoorlog, maar ik denk dat die boeken allen enorm verschillen. Zoals jij een ieder die iets tegen je in brengt beschuldigt van slecht lezen, niet luisteren of wat dan ook, zo beschuldig ik jou van onverschilligheid. Als jij je niet interesseert voor Indie, de Tweede Wereldoorlog, het Jodendom en seks, dan negeer je gewoon een zeer belangrijk deel van de Nederlandse (en Europese) geschiedenis. Dat deze dingen gewoon nog steeds van toepassing zijn en ook nog steeds elke dag meespelen bij van alles en nog wat kan er bij jou kennelijk niet in.
Prima hoor, maar ga niet andere mensen beschuldigen van slecht lezen of wat dan ook, terwijl jij bij de geschiedenisles lag te slapen of een beetje in de stad aan het rondhangen was.
  zaterdag 25 september 2004 @ 16:40:02 #95
45206 Pietverdriet
pi_22196633
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 15:33 schreef De_idioot het volgende:
Als je "als-dan" fouten gaat maken wordt het wel heel moeilijk om je serieus te nemen. Maar is er trouwens niet nogal ver afgeweken van de eerste "stelling", ik zie nu dat het er over gaat of SF en Fantasy (wat het verschil ook moge zijn) wel of niet literatuur zijn.
Zoals jij zegt is het onzin om een compleet genre af te doen als geen echte literatuur. Daarop wil ik zeggen dat het ook complete onzin is om een compleet genre (of thema) af te doen, omdat je je er niet voor interesseert. Als ik een boek lees gaat het me om de schrijfstijl, het verhaal en dan pas om in welke tijd het boek speelt en/of welk groot thema erin wordt behandeld.
Er bestaan vast tientallen boeken die gaan over of spelen in, de tweede wereldoorlog, maar ik denk dat die boeken allen enorm verschillen. Zoals jij een ieder die iets tegen je in brengt beschuldigt van slecht lezen, niet luisteren of wat dan ook, zo beschuldig ik jou van onverschilligheid. Als jij je niet interesseert voor Indie, de Tweede Wereldoorlog, het Jodendom en seks, dan negeer je gewoon een zeer belangrijk deel van de Nederlandse (en Europese) geschiedenis. Dat deze dingen gewoon nog steeds van toepassing zijn en ook nog steeds elke dag meespelen bij van alles en nog wat kan er bij jou kennelijk niet in.
Prima hoor, maar ga niet andere mensen beschuldigen van slecht lezen of wat dan ook, terwijl jij bij de geschiedenisles lag te slapen of een beetje in de stad aan het rondhangen was.

Ik denk dat je literatuur en geschiedschrijving niet door elkaar moet halen, dus wie heeft er niet op zitten letten.
  zaterdag 25 september 2004 @ 16:54:08 #96
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_22196881
Iedereen heeft recht op zijn eigen waarheid; dat maakt het nog geen feit, maar voor hem is het een waarheid.
Mij rest je slechts veel leesplezier te wensen en dat u maar veel boeken zult treffen die u kunnen bekoren!

Dat de nederlandse literatuur uitsluitend bestaat, of zoals jij beweert voor 95%, uit de door jou genoemde 5 pijlers, is geen absoluut feit. Dat is jouw ervaring, laat dat dus ook zo.
Ik deel je mening niet, maar kan me heel goed voorstellen dat je wellicht slechte tips hebt ontvangen of te vaak in hetzelfde hoekje van de bilbliotheek hebt gehangen.

Gelukkig mag je lezen wat je wenst te lezen
pi_22196920
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 15:33 schreef De_idioot het volgende:
Ik zou zeggen, lees eens wat van die boeken dan...
quote:
TS doet dat helemaal niet af, maar is het gewoon beu dat dat alleen nog maar NL literatuur mag genoemd worden...
quote:
Het is een beetje onverschil om bij Nederlands alleen deze thema's te behandelen. Het zelfde om bij Engels alleen maar Shakespeare te lezen.
pi_22210173
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 16:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik denk dat je literatuur en geschiedschrijving niet door elkaar moet halen, dus wie heeft er niet op zitten letten.
wat versta jij onder literatuur?

Ik bedoel de een vind wolkers literatuur schrijven en de ander dus niet.
De grens van de literatuur is een beetje zoek.:)

MIjn fovorieten zijn Bernlef en Mortier....
  zondag 26 september 2004 @ 12:30:13 #99
101909 CrackerJack
the truth shall set you free
pi_22212257
Tijd om aan de non-fictie te beginnen zou ik zeggen...
  zondag 26 september 2004 @ 12:39:01 #100
45206 Pietverdriet
pi_22212399
quote:
Op zondag 26 september 2004 05:12 schreef prupke het volgende:

[..]

wat versta jij onder literatuur?

Ik bedoel de een vind wolkers literatuur schrijven en de ander dus niet.
De grens van de literatuur is een beetje zoek.:)

MIjn fovorieten zijn Bernlef en Mortier....
De term litertuur in deze is niet mijn definitie maar zoals die in NL gebruikt wordt door de zelfbenoemde experts, dus met uitsluiting van Thrillers,bv, en als dan iemand als Eco een thriller schrijft wordt dat dan plotseling een literaire thriller genoemd.
Ik geef geen nieuwe definitie voor literatuur, ik geloof persoonlijk namelijk niet dat dit objectief kan.
pi_22212983
Ik maak een onderscheid tussen boeken die ik mooi vind en niet mooi vind. Of het literatuur is of niet zal me een worst wezen.

Ik vind het nogal merkwaardig dat de alom geprezen Eco hier in de slachtofferrol wordt gezet trouwens.
  zondag 26 september 2004 @ 13:18:35 #102
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_22213026
quote:

Ik geef je geen ongelijk. Maar het grootste probleem met de Nederlandse literatuur-wereld is de samenstelling van de zogenaamde experts. De mensen om de boeken heen zijn de figuren waar ik van kan walgen. Zelfingenomen gedrochten die niet vaak genoeg kunnen zeggen dat ze zo verschrikkelijk veel beter zijn dan de rest van Nederland.

Jouw probleem, jouw vijf vlakken, zijn meer een reactie van de Nederlandse literauur-wereld. Het is de in-crowd die deze vijf thema's verkozen en verheven hebben tot goud. In Nederland is iets al heel snel pulp als het niet binnen deze vijf thema's valt, en de mensen die er hun neus voor ophalen zijn de mensen die zich als kenners hebben gebombardeerd.

Nederlandse science fiction bestaat niet, Fantasy trouwens ook niet. Je kunt heus wel Nederlandse schrijvers opnoemen die binnen deze twee genre's schrijven, maar die schrijvers vallen eigenlijk zo goed als buiten de verheven wereld van de Nederlandsche Literatuur, omdat ze niet werken met die thema's. Ze worden niet voor volwaardige auteurs gezien, tenzij ze naast hun fantasy werk ook werk hebben van de vijf thema's.

Tolkien, had de goede man in het huisige Nederland geleefd en zijn Lord of the Rings epos geschreven, zou het werk met moeite kunnen verkopen aan een uitgever en zou van geen hond in de elitaire kringen waardering of erkenning krijgen.
Had Frank Herbert zijn Dune geschreven in het hedendaagse Nederland, dan had hij nooit een uitgever gevonden die zijn werk had durven uit te geven, en net als Tolkien, zou hij worden genegeerd en bespot en weggemoffeld worden in een donkere hoek, zo goed als verstoten.

Als je al de Nederlandse Literatuur wil haten, haat dan de pretentieuze hoerenlopers die zich hebben opgeworpen als "het wereldje" of "the scene". Dat zijn namelijk de figuren die telkens weer hetzelfde tot goud uitroepen en iedere verandering van hun norm verafschuwen en afstoten.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
pi_22213072
quote:
Op zondag 26 september 2004 13:18 schreef Kugari-Ken het volgende:
Tolkien, had de goede man in het huisige Nederland geleefd en zijn Lord of the Rings epos geschreven, zou het werk met moeite kunnen verkopen aan een uitgever en zou van geen hond in de elitaire kringen waardering of erkenning krijgen.
Had Frank Herbert zijn Dune geschreven in het hedendaagse Nederland, dan had hij nooit een uitgever gevonden die zijn werk had durven uit te geven, en net als Tolkien, zou hij worden genegeerd en bespot en weggemoffeld worden in een donkere hoek, zo goed als verstoten.
Dat zijn me nogal een aannames. Ik denk niet dat je dat hard kunt maken en ik geloof er eerlijk gezegd ook weinig van.
  zondag 26 september 2004 @ 13:24:07 #104
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_22213139
quote:
Op zondag 26 september 2004 13:20 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat zijn me nogal een aannames. Ik denk niet dat je dat hard kunt maken en ik geloof er eerlijk gezegd ook weinig van.
Hoeveel gerenomeerde Nederlandse Fantasy en Science Fiction schrijvers ken jij die zich vooral hebben weten te profileren door hun werk binnen het genre van Sci Fi en Fantasy?
Hoeveel van die schrijvers ontvangen van de Literaire Wereld lof?
Hoeveel uitgevers in Nederland geven Fantasy uit? Hoeveel van die Fantasy is van Nederlandse bodem?

En hoeveel succesvolle Nederlandse science fiction boeken ken jij die ook door de literaire wereld worden erkent als zijnde literatuur?
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
pi_22213225
quote:
Op zondag 26 september 2004 13:24 schreef Kugari-Ken het volgende:

[..]

Hoeveel gerenomeerde Nederlandse Fantasy en Science Fiction schrijvers ken jij die zich vooral hebben weten te profileren door hun werk binnen het genre van Sci Fi en Fantasy?
Hoeveel van die schrijvers ontvangen van de Literaire Wereld lof?
Nederland is een veel kleiner taalgebied dus je kunt daar niet al te veel conclusies aan verbinden.
quote:
Hoeveel uitgevers in Nederland geven Fantasy uit? Hoeveel van die Fantasy is van Nederlandse bodem?
Ik weet niet hoeveel schrijvers er zijn die zich aan dit genre wagen. Maar er bestaat wel degelijk een Nederlandse tak in deze stroming. Ook in de jeugdboekenwereld.
quote:
En hoeveel succesvolle Nederlandse science fiction boeken ken jij die ook door de literaire wereld worden erkent als zijnde literatuur?
Vind ik niet zo'n interessante vraag want ik heb nog nooit een geldende definitie van literatuur gehoord. Je hebt goede boeken en slechte boeken en recensenten zijn er voor om boeken te beschrijven en te beoordelen. En dan bepaal ik zelf wel wat ik er van vind.

Van sommige recensenten weet ik dat ik een boek absoluut moet lezen als zij er gehakt van maken.

In het jeugdboekengenre (ik ben in een vorig leven een periode jeugdboekenrecensent geweest) wordt die discussie ook altijd gevoerd. Carry Slee wordt niet als literatuur gezien: maar ze verkoopt wel als een tierelier en krijgt alle prijzen van de kids zelf.
  zondag 26 september 2004 @ 13:47:01 #106
45206 Pietverdriet
pi_22213569
quote:

Ik geef je geen ongelijk. Maar het grootste probleem met de Nederlandse literatuur-wereld is de samenstelling van de zogenaamde experts. De mensen om de boeken heen zijn de figuren waar ik van kan walgen. Zelfingenomen gedrochten die niet vaak genoeg kunnen zeggen dat ze zo verschrikkelijk veel beter zijn dan de rest van Nederland.
De rest van Nederland is in hun optiek vaak ook alles buiten de grachtengordel
quote:
Jouw probleem, jouw vijf vlakken, zijn meer een reactie van de Nederlandse literauur-wereld. Het is de in-crowd die deze vijf thema's verkozen en verheven hebben tot goud. In Nederland is iets al heel snel pulp als het niet binnen deze vijf thema's valt, en de mensen die er hun neus voor ophalen zijn de mensen die zich als kenners hebben gebombardeerd.
Yep, merk ik ook als ik in boekwinkels ben, ik ben er wel eens op aangesproken door de eigenaar van een zeer gerenomeerde boekwinkel die niet snapte zoals hij zei, dat iemand die zulke prachtige werken las en bovendien een klassieke studie had gedaan ook zoveel amerikaanse pulp las (Dingen als Thrillers). Heb nog regelmatig discussies met hem, aardige vent, maar we zullen het nooit eens worden.
quote:
Nederlandse science fiction bestaat niet, Fantasy trouwens ook niet. Je kunt heus wel Nederlandse schrijvers opnoemen die binnen deze twee genre's schrijven, maar die schrijvers vallen eigenlijk zo goed als buiten de verheven wereld van de Nederlandsche Literatuur, omdat ze niet werken met die thema's. Ze worden niet voor volwaardige auteurs gezien, tenzij ze naast hun fantasy werk ook werk hebben van de vijf thema's.
Sja, zoals ik een stukje onder mijn OP al schreef, het is niet zozeer dat het niet geschreven wordt, maar heb eerder de indruk dat het nooit door de molens der uitgevers zal komen.
quote:
Tegen tolkien had men waarschijnlijk gezegt dat het boek te moeilijk is als kinderboek.
quote:
Als je al de Nederlandse Literatuur wil haten, haat dan de pretentieuze hoerenlopers die zich hebben opgeworpen als "het wereldje" of "the scene". Dat zijn namelijk de figuren die telkens weer hetzelfde tot goud uitroepen en iedere verandering van hun norm verafschuwen en afstoten.
Een uitzondering op het geheel is trouwens Marten Toonder, maar dat moet dan ook opeens weer een "literaire" strip zijn, en zeer tot zijn verdriet geeft de Bezige Bij dat zo uit dat de tekeningen zeer verdrongen raken, en de tekst verhoudings gewijs veel ruimte in neemt. Het geheel toont wel aan hoe men hier men hier met een prachtig werk om denkt te moeten gaan.
  zondag 26 september 2004 @ 13:57:03 #107
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_22213735
quote:
Op zondag 26 september 2004 13:28 schreef SCH het volgende:
Nederland is een veel kleiner taalgebied dus je kunt daar niet al te veel conclusies aan verbinden.
Waarom verkoopt Fantasy, vooral buitenlandse Fantasy dan behoorlijk goed in Nederland? We lezen het, we kopen het... maar we schrijven het niet zelf, beter gezegd... we publiceren vrijwel geen werk van eigen bodem, en we noemen het nauwelijks in andere publicaties en media.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
  zondag 26 september 2004 @ 14:02:33 #108
45206 Pietverdriet
pi_22213839
quote:
Op zondag 26 september 2004 13:57 schreef Kugari-Ken het volgende:

[..]

Waarom verkoopt Fantasy, vooral buitenlandse Fantasy dan behoorlijk goed in Nederland? We lezen het, we kopen het... maar we schrijven het niet zelf, beter gezegd... we publiceren vrijwel geen werk van eigen bodem, en we noemen het nauwelijks in andere publicaties en media.
Heb eerlijk gezegt dat iemand die in NL fantasy schrijft daar vol mee gefrustreerd zal raken omdat hij geen uitgever zal vinden.
pi_22219826
quote:
Op zondag 26 september 2004 13:57 schreef Kugari-Ken het volgende:

[..]

Is dat zo? Is er helemaal geen aandacht voor? Lord of the Rings heeft anders behoorlijk veel aandacht gehad en de uitgevers staan in de rij. Ik weet niet of er veel Nederlandse schrijvers zijn die hier mee bezig zijn. Als er geen aanbod is, kan een uitgever het ook niet uitgeven. Als er een markt voor is, zal een uitgever dat wel doen. Dat zijn tenslotte commerciele bedrijven - en er zijn ongelooflijk veel uitgevers in Nederland. Ik weet niet of het genre in Nederland niet wordt uitgeoefend, want het heeft mijn interesse niet zo..

Wat betreft thrillers: daar is juist de laatste jaren weer erg veel aandacht voor en ik ben het niet met pv eens dat er met dedain op dat genre wordt neergekeken.
  zondag 26 september 2004 @ 18:58:45 #110
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_22220006
Inderdaad! Ik studeer Nederlands en ik word doodgegooid met die boeken van tegenwoordig. Zie ik een nieuw boek van Jessica Durlacher, en natúúrlijk gaat het weer over joden en over Israël (omdat haar papa een Jood is). Net als met dat nieuwe boek van Arnon Grunberg. Dat lijkt me ook tien keer niks. Dus maar weer terug naar de boeken van begin 20e eeuw: Marcellus Emants - Een nagelaten bekentenis, Frederik van Eeden - Van de koele meren des doods, Louis Couperus - van oude menschen en dingen die doorbij gaan et cetera. Geen Indië, geen oorlog, geen maagdenhuis
Niet meer actief op Fok!
pi_22221723
quote:
Op zondag 26 september 2004 18:58 schreef Viking84 het volgende:
Inderdaad! Ik studeer Nederlands en ik word doodgegooid met die boeken van tegenwoordig. Zie ik een nieuw boek van Jessica Durlacher, en natúúrlijk gaat het weer over joden en over Israël (omdat haar papa een Jood is).
Moet ze dan over China schrijven?
Alsof Cuperus en Van Eeden niet schreven over dingen die hen bezig hielden.
  Trouwste user 2022 zondag 26 september 2004 @ 20:21:24 #112
7889 tong80
Spleenheup
pi_22221857
Wat een drogredenen, begin deze eeuw was het item Nederlands Indië.

Het bekendste Nederlandse boek heeft dat zelfs als hoofdthema. Of had Multatuli niet moeten schrijven over wat hem bezighield ?

pi_22222092
quote:
Op woensdag 22 september 2004 17:51 schreef Pietverdriet het volgende:
...
Ik ben verdomd goed bekend met wat er in bv in het Duits en het Engels verschijnt.
Ik lees voornamelijk engelse en Amerikaanse literatuur.
Dat is dan ook wel te zien aan jouw belabberde Nederlands, want het lukt je werkelijk nog niet om drie foutloze Nederlandse zinnen achter elkaar te typen. Je maakt jezelf dus nogal belachelijk met het beginnen van zo'n topic...
quote:
Op woensdag 22 september 2004 19:26 schreef Pietverdriet het volgende:
De een post grammaticaal correct, een ander inhoudelijk.
Het eerste is een kunstje, het tweede een intellectuele prestatie.
Tja, maar het gaat aan je voorbij dat je minder serieus zult worden genomen wanneer je een topic opent over hoe je de Nederlandse literatuur haat en dat topic vervolgens volpropt met taalfouten. Niet alleen grammaticale fouten, maar ook diverse andere slordigheden... - En inhoudelijk heb je ook al niet veel te melden. Tja... dan wordt het wel heel moeilijk...

[ Bericht 37% gewijzigd door #ANONIEM op 26-09-2004 20:36:09 ]
pi_22222150
  zondag 26 september 2004 @ 22:31:21 #115
45206 Pietverdriet
pi_22225016
quote:
Op zondag 26 september 2004 20:30 schreef dVTB het volgende:

[..]

Dat is dan ook wel te zien aan jouw belabberde Nederlands, want het lukt je werkelijk nog niet om drie foutloze Nederlandse zinnen achter elkaar te typen. Je maakt jezelf dus nogal belachelijk met het beginnen van zo'n topic...
[..]

Tja, maar het gaat aan je voorbij dat je minder serieus zult worden genomen wanneer je een topic opent over hoe je de Nederlandse literatuur haat en dat topic vervolgens volpropt met taalfouten. Niet alleen grammaticale fouten, maar ook diverse andere slordigheden... - En inhoudelijk heb je ook al niet veel te melden. Tja... dan wordt het wel heel moeilijk...
Ah, als je het niet kan weerleggen wat er inhoudelijk gezegd wordt dat ga je in op hoe het gezegd wordt. Zwaktebod, demagogie...
  zondag 26 september 2004 @ 22:43:55 #116
45206 Pietverdriet
pi_22225368
* Pietverdriet moet toch erg lachen dat de mensen die het niet met hem eens zijn hier het vooral op de persoon en om zijn taalgebruik aanvallen, maar niets maar dan ook helemaal niets inhoudelijks aan tegengas kunnen bieden.
Ik wacht nog steeds op 5 andere thema´s in de NL Literatuur die ook maar half zo uitgemolken zijn als die ik noemde
Ik wacht nog steeds op een weerwoord betreffende Thriller en fantasy
Nope, veel gezeur, veel op de persoon gespeel, veel woorden in de mond leggen en veel boeken in de kast geschoven, maar serieus weerwoord heb ik nog niet gezien.
  Trouwste user 2022 zondag 26 september 2004 @ 22:56:50 #117
7889 tong80
Spleenheup
pi_22225763
Nee, als je leest wat je wil lezen zie je niks. Heb jij oogkleppen bij geboorte gekregen ? Vooral in het begin werd er inhoudelijk ingegaan op je argumenten. Maar wat gebeurt er ? Meneer Pioetverdriet schiet in de verdediging en speelt op de man. Ik vraag me echt af met wat voor een rede jij deze discussie hebt opgestart. Had je gewild dat men in je kont kroop een aai over je bol zou geven en zeggen dat het goed is Pietje ?

Na 4 pagina's weten we nog niet wat je echt bedoelt omdat je stelselmatig weigert op de standpunten van anderen in te gaan.

Jeetje wat een energie verbruik ik voor iemand die dit toch niet leest.

pi_22226082
quote:
Op zondag 26 september 2004 18:58 schreef Viking84 het volgende:
Inderdaad! Ik studeer Nederlands en ik word doodgegooid met die boeken van tegenwoordig. Zie ik een nieuw boek van Jessica Durlacher, en natúúrlijk gaat het weer over joden en over Israël (omdat haar papa een Jood is). Net als met dat nieuwe boek van Arnon Grunberg. Dat lijkt me ook tien keer niks. Dus maar weer terug naar de boeken van begin 20e eeuw: Marcellus Emants - Een nagelaten bekentenis, Frederik van Eeden - Van de koele meren des doods, Louis Couperus - van oude menschen en dingen die doorbij gaan et cetera. Geen Indië, geen oorlog, geen maagdenhuis
Haar vader is niet zomaar een Jood, hoor. Bovendien staan de drie boeken die je opnoemt in het teken van thema's die men destijds ook wel kon dromen.
pi_22226194
quote:
Op zondag 26 september 2004 22:43 schreef Pietverdriet het volgende:
* prupke moet toch erg lachen dat de mensen die het niet met hem eens zijn hier het vooral op de persoon en om zijn taalgebruik aanvallen, maar niets maar dan ook helemaal niets inhoudelijks aan tegengas kunnen bieden.
Ik wacht nog steeds op 5 andere thema´s in de NL Literatuur die ook maar half zo uitgemolken zijn als die ik noemde
Ik wacht nog steeds op een weerwoord betreffende Thriller en fantasy
Nope, veel gezeur, veel op de persoon gespeel, veel woorden in de mond leggen en veel boeken in de kast geschoven, maar serieus weerwoord heb ik nog niet gezien.
Jij hebt het over thema's die vaak genoeg uitgemolken zijn in de nederlandse literatuur.
Ik heb daarop een keer gereageerd dat er ook genoeg boeken zijn die geen van die thema's bevat.
Jij vraagt daarop meteen naar de 5 thema's die niet uitgemolken zijn.

Thema's die niet uitgemolken zijn:
1) kinderen
2) gezondheid
3) familie
4) bovennatuurlijke dingen
5) fictie/nonfictie
  Trouwste user 2022 zondag 26 september 2004 @ 23:15:29 #120
7889 tong80
Spleenheup
pi_22226281
Prupke alsof ie Renate Dorrenstein, Remco Campert, PF Thomése of Suske en Wiske ooit heeft gelezen.

pi_22226433
quote:
Op zondag 26 september 2004 23:15 schreef tong80 het volgende:
Prupke alsof ie Renate Dorrenstein, Remco Campert, PF Thomése of Suske en Wiske ooit heeft gelezen.

Waarschijnlijk niet.....
Ook van Erwin Mortier of Vonne van der Meer of Rascha Peper of Karel Glastra van Loon en Jaap Scholten heeft hij of nooit van gehoord en als hij ze wel kent dan heeft hij daar nog niet van gelezen.
pi_22227509
De nederlandse literatuur heeft inderdaad een ernstig gebrek aan diversiteit. Als het niet om boeken van Boudewijn Buch's keurmerk (te veel sex en inrichtingen met strenge figuren) gaat, dat is het wel de oude bekende oorlog of iets anders waar waarschijnlijk de schrijver een flink trauma heeft zitten.

Niet als de TS lees ik veel buitenlandse literatuur aangezien deze wel aan mijn eisen voldoet. Het is alleen niet nederlands.

Overigens vind ik het opmerkelijk dat voor de boeken die voor kinderen of middelbare scholieren geschreven worden ook helaas aan de voorgaande eisen voldoen. Vind je het gek dat dan bijna niemand leest

Nee, afgezien van een paar ware literaire hoogstandjes is de nederlandse literatuur hopeloos. Helaas, want met meer variatie wordt het 10x beter.
pi_22227909
Maar pietverdriet, lees nou toch eens Dorrestein "een nacht om te vliegeren" of "de sterke man", Desanne Brederode "ave verum corpus" en WFH "nooit meer slapen". Een paar van de prachtigste literaire werken ooit geschreven in de wereld. Het zal je mening niet totaal (totaal niet) veranderen, maar je zult wel genieten.
mooi he, alles
pi_22227935
quote:

Zeer goed samengevat!
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_22231237
Ik vind die thema's die PV noemt zo slecht gekozen en zo bezijden iedere realiteitszin dat het helemaal geen nut heeft de discussie aan te gaan en enkele andere thema's te noemen.

Als je zo verschrikkelijk weinig weet van de Nederlandse literatuur is het logisch dat je tot het openen van zulke topics komt.
  maandag 27 september 2004 @ 10:13:18 #126
45206 Pietverdriet
pi_22231344
quote:
Op maandag 27 september 2004 00:27 schreef phileine het volgende:
Maar pietverdriet, lees nou toch eens Dorrestein "een nacht om te vliegeren" of "de sterke man", Desanne Brederode "ave verum corpus" en WFH "nooit meer slapen". Een paar van de prachtigste literaire werken ooit geschreven in de wereld. Het zal je mening niet totaal (totaal niet) veranderen, maar je zult wel genieten.
Natuurlijk, maar dat is niet het punt, het punt wat ik maak (zoals gezegt, gecharcheerd) dat werken als dit een hoge uitzondering zijn. Het gros van de Nederlandse literatuur waar je van jongs af aan al van wordt ingestampt dat de echte literatuur is over deze 5 thema´s gaat.
pi_22231361
Heb je net zoveel moeite met lezen als met schrijven eigenlijk? Dat zou een hoop verklaren.
  maandag 27 september 2004 @ 10:19:29 #128
45206 Pietverdriet
pi_22231422
quote:
Op zondag 26 september 2004 23:12 schreef prupke het volgende:

[..]

Jij hebt het over thema's die vaak genoeg uitgemolken zijn in de nederlandse literatuur.
Ik heb daarop een keer gereageerd dat er ook genoeg boeken zijn die geen van die thema's bevat.
Jij vraagt daarop meteen naar de 5 thema's die niet uitgemolken zijn.

1) kinderen
2) gezondheid
3) familie
5) fictie/nonfictie
1) en 3) zijn eigenlijk hetzelfde, en geef eens een paar voorbeelden?
2) als literair thema in NL literatuur? Okay, kan, maar geef eens een paar voorbeelden?
4) Wordt net als Thrillers, SF en Fantasy niet als literatuur beschouwd in NL
5) is geen literair thema, maar indeling
pi_22231435
quote:
Op maandag 27 september 2004 10:19 schreef Pietverdriet het volgende:
De ontdekking van de hemel wordt niet als literatuur beschouwd?
  maandag 27 september 2004 @ 10:38:45 #130
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_22231688
Ik ben het grotendeels eens met TS.
Naast Mulisch, Nooteboom en Hermans (niet toevallig schrijvers die ook veel gereisd dan wel in het buitenland gewoond hebben!) bestaat de nederlandse literatuur voornamelijk uit proza die je alleen kunt lezen met de afzuigkap op maximaal.

Hieronder een m.i. treffend verhaal van een (onbevooroordeelde) engelse:
quote:
Even Dutch literature's most beloved of children's books, "Kees De Jongen" makes the opening chapters of Roald Dahl's books (before the golden ticket, before the giant peach) or Lemony Snicket's books read like Noddy. Dutch literature itself, rather like Dutch cinema, is morose, depressing and peppered with titillating but cold and meaningless sex. The Dutch narrative is sometimes so bereft of cheer and hope that many Dutch readers come shamefacedly to us clandestinely asking for Lad Lit and Chick Lit because reading Dutch books makes them want to tie their Harry Mullisch boxed sets to their ankles and chuck themselves into the nearest canal.

I suspect that the Dutch aren't actually always enjoying what they read but they soldier on because they hope that they are being enriched. You've done it yourself; bought Ulysses, or War and Peace and gave up after the first few chapters. You bought those books because you hoped they would enrich you. The difference between you and the Dutch is that they're too parsimonious not to read to the end of a boring book which they've paid for.

If Dutch literature were a colour it would be the sludgy, brownish grey of sulfurous spa mud. You get the feeling that it's good for you in some way but it still stinks.
bron: http://www.bornsquishy.com/2002_07_01_bornsquishy_archive.html
"the same sun that melts the wax, hardens the clay"
pi_22231743
Die Engelse onbevooroordeeld? Kom op zeg, ze haalt meteen ook even de Nederlandse film er nog bij en dat slaat al helemaal niks op. Maar Nederlanders hebben van nature de neiging tot zelfhaat en zijn dol op dit soort kastijding.
  maandag 27 september 2004 @ 10:45:02 #132
45206 Pietverdriet
pi_22231777
quote:
Op maandag 27 september 2004 10:38 schreef Litman het volgende:
quote:
Naast Mulisch, Nooteboom en Hermans (niet toevallig schrijvers die ook veel gereisd dan wel in het buitenland gewoond hebben!) bestaat de nederlandse literatuur voornamelijk uit proza die je alleen kunt lezen met de afzuigkap op maximaal.
quote:
[..]

Hilaries
Moest hier hardop om lachen

Eigenlijk is het net als Hanneke Groenteman,
Lelijk
Achterhaald
Bittter
Snerend naar alles buiten de grachtengordel dat het stinkende provincialen zijn
vol met onverwekte trauma´s en volledig niet intressant.
In de states zou ze een gast van Jerry Springer zijn
  maandag 27 september 2004 @ 11:04:33 #133
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_22232051
quote:
Op maandag 27 september 2004 10:43 schreef SCH het volgende:
Kom op zeg, ze haalt meteen ook even de Nederlandse film er nog bij en dat slaat al helemaal niks op.
Als ik denk aan al die 'juweeltjes' van van Warmerdam en Seunke en al die andere gesubsidieerde rommel kan ik haar geen ongelijk geven.
quote:
Maar Nederlanders hebben van nature de neiging tot zelfhaat en zijn dol op dit soort kastijding.
Ik geloof niet, dat nederlanders meer tot zelfkastijding geneigd zijn dan andere nationaliteiten. Mensen voelen haarscherp aan wanneer ze belazerd worden. Met andere woorden, wanneer rommel als kunst wordt verkocht.
pi_22232149
quote:
Op maandag 27 september 2004 11:04 schreef Litman het volgende:

[..]

Als ik denk aan al die 'juweeltjes' van van Warmerdam en Seunke en al die andere gesubsidieerde rommel kan ik haar geen ongelijk geven.
pi_22232169
quote:

[..]

2) als literair thema in NL literatuur? Okay, kan, maar geef eens een paar voorbeelden?
1) Vonne van der Meer : Reis naar het kind, Oscar van den Boogaard : Liefdesdood
2) Bernlef : hersenschimmen, eclips
3) Carry Slee :Moederkruid
4) Rascha Peper : Dooi
5)Jaap Scholten : Morgenster
  maandag 27 september 2004 @ 11:15:55 #136
44377 Litman
Live a sunny life!
pi_22232211
quote:
Op maandag 27 september 2004 10:45 schreef Pietverdriet het volgende:

Eigenlijk is het net als Hanneke Groenteman,
Lelijk
Achterhaald
Bittter
Snerend naar alles buiten de grachtengordel dat het stinkende provincialen zijn
vol met onverwekte trauma´s en volledig niet intressant.
In de states zou ze een gast van Jerry Springer zijn
Ja, ik vind haar inderdaad een typische exponent van de nederlandse culturele sector: zelden schrijven of praten over echt belangwekkende thema's, maar liever een ego-document schrijven over je vraatzucht.

Hoewel ik geen fan van hem ben, is bijv. Leon de Winter ook een schrijver die wat 'wereldser' thema's behandeld: het globale machtsevenwicht en de palestijnse kwestie etc.
pi_22248044
U wilt sterven als een Romein?

Dixit Gompie Gomperts
Niets baeten sal. Nogh caers nogh bril. Als den uyl niet sien en wil.
pi_22250567
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 10:49 schreef Pietverdriet het volgende:

Olliebolliebillebeer

Olliebolliebillenbeertje,

Olliebollebillenbeertje?
Hij is braaf! En je kan nu OF toegeven dat je het allemaal niet begrepen had, OF eens proberen deze stelling te weerleggen.
D'r zijn altijd meer dan twee keuzes, beste Pietverdriet. Ik zou bijvoorbeeld kunnen besluiten dat ik je een onhelder driftkopje vind waaraan ik mijn tijd niet ga verspillen.
Of ik zou in plaats van op je te reageren, iets van Herman Franke of Marja Brouwers kunnen gaan lezen.
Of ik zou kunnen posten wat ik nu ga posten.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  dinsdag 28 september 2004 @ 00:37:21 #139
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_22250774
Je had ook voor 1 én 2 kunnen kiezen, Ollie.
...dass wir fliegen.
  dinsdag 28 september 2004 @ 01:26:22 #140
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_22251523
quote:

[..]

Bovendien begint het al op de middelbare school waar je gekneed word door de docenten Nederlands die je de Nederlandse literatuur verplichten te lezen. Kom je met een SF&F boek aan, is het verboden. Tenzij het een heel dik boek is (die snobs van een docenten denken zeker dat het goedkope snel uitgelezen prul is), dan mag het weer wel.
Ik dank daarvoor Frank Herbert.
The Internets, I needs it..
  dinsdag 28 september 2004 @ 11:26:59 #141
45206 Pietverdriet
pi_22255139
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 00:28 schreef OllieA het volgende:

[..]

D'r zijn altijd meer dan twee keuzes, beste Pietverdriet. Ik zou bijvoorbeeld kunnen besluiten dat ik je een onhelder driftkopje vind waaraan ik mijn tijd niet ga verspillen.
Of ik zou in plaats van op je te reageren, iets van Herman Franke of Marja Brouwers kunnen gaan lezen.
Of ik zou kunnen posten wat ik nu ga posten.
Of, zoals jij doet met deze post, geef je inherent toe dat je ongelijk had er wel degelijk een stelling was.
pi_22255847
Zolang Turks fruit nog tot de nederlandse literatuur gerekend wordt veeg ik mijn reet er ook mee af.
"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
  dinsdag 28 september 2004 @ 12:09:20 #143
45206 Pietverdriet
pi_22256003
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 01:26 schreef Dr_Crouton het volgende:

[..]

Bovendien begint het al op de middelbare school waar je gekneed word door de docenten Nederlands die je de Nederlandse literatuur verplichten te lezen. Kom je met een SF&F boek aan, is het verboden. Tenzij het een heel dik boek is (die snobs van een docenten denken zeker dat het goedkope snel uitgelezen prul is), dan mag het weer wel.
Ik dank daarvoor Frank Herbert.
Sinds wanneer mag je vertaald lezen voor Nederlands?
pi_22256255
quote:
Op zondag 26 september 2004 13:47 schreef Pietverdriet het volgende:

maar dat moet dan ook opeens weer een "literaire" strip zijn,
Geïllustreerde roman!!!
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  dinsdag 28 september 2004 @ 12:29:03 #145
45206 Pietverdriet
pi_22256369
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 12:22 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Geïllustreerde roman!!!
Niet volgens de schrijver.
pi_22256399
Oh, dan zal het wel juist zijn. Wie ben ik om tegen het grootste literaire denkraam van Nederland in te gaan?
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  dinsdag 28 september 2004 @ 15:19:13 #147
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_22260289
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 12:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Sinds wanneer mag je vertaald lezen voor Nederlands?
Als het maar dik was, zei mijn docent destijds. Hij kreeg al spijt toen ik met 'Duin' aankwam.
The Internets, I needs it..
pi_22291649
Nou piet waar blijf je met je antwoord?
  woensdag 29 september 2004 @ 19:47:02 #149
45206 Pietverdriet
pi_22291679
quote:
Op woensdag 29 september 2004 19:45 schreef prupke het volgende:
Nou piet waar blijf je met je antwoord?
Waarop?
pi_22295991
Op wat ik op maandag gepost heb.

Ik moest je toch voorbeelden geven ?
pi_22296163
Odipus komt me anders ook mn neus uit.. smerige incest porno! Bernlef, bah. (Sneeuw)
Ben nu bezig in Het goddelijke monster van Tom Lanoye.. de eerste blz is nog best te pruimen.. hopelijk blijft dit zo. Btje jammer dat ik verplicht ben om nog 4 boeken te lezen voor Nederlands.
Mulisch.. met zn boek van 15 cm dik.. kom op, dat is toch niet leuk meer?
Carry Slee is de beste kinderboeken schrijfster van Nederland.. Ze schrijft op een makkelijke en goed leesbare manier. echt boeken die me raken!
Het boek op zich (Moederkruid, Dochter van Eva) vond ik niet echt onder Literatuur vallen.

[ Bericht 23% gewijzigd door gekke_sandra op 29-09-2004 22:31:34 ]
Delivered without an information leaflet
  woensdag 29 september 2004 @ 22:42:01 #152
45206 Pietverdriet
pi_22296759
quote:
Op woensdag 29 september 2004 22:17 schreef prupke het volgende:
Op wat ik op maandag gepost heb.

Ik moest je toch voorbeelden geven ?
OH, die post waar je maar gedeeltelijk antwoord, zonder dat duidelijk is waarop precies.
Wat voor een antwoord had je daarop verwacht dan?
pi_22297280
dubbel
pi_22297368
quote:
Op woensdag 29 september 2004 22:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

OH, die post waar je maar gedeeltelijk antwoord, zonder dat duidelijk is waarop precies.
Wat voor een antwoord had je daarop verwacht dan?
Wat begrijp je daar nou niet aan?
JIj vraagt om thema's die niet uitgemolken zijn! Die geef ik je.
Heb jij ooit een van die boeken gelezen dan?

edit tiepvout
  woensdag 29 september 2004 @ 23:15:34 #155
45206 Pietverdriet
pi_22297689
quote:
Op woensdag 29 september 2004 23:03 schreef prupke het volgende:

[..]

Wat begrijp je daar nou niet aan?
JIj vraagt om thema's die niet uitgemolken zijn! Die geef ik je.
Heb jij ooit een van die boeken gelezen dan?

edit tiepvout
Je antwoordt slechts op een deel van mijn post, en niet duidelijk waar wat bijhoort, vandaar.
pi_22298031
ik :
quote:
1) kinderen
2) gezondheid
3) familie
5) fictie/nonfictie
jij:
quote:
ik:
quote:
1) Vonne van der Meer : Reis naar het kind, Oscar van den Boogaard : Liefdesdood
2) Bernlef : hersenschimmen, eclips
3) Carry Slee :Moederkruid
4) Rascha Peper : Dooi
5)Jaap Scholten : Morgenster
De titels die ik dus noem vallen heus wel onder de nederlandse literatuur....
  woensdag 29 september 2004 @ 23:31:28 #157
45206 Pietverdriet
pi_22298086
Lees mijn post nog eens door, en geef daar nou eens een antwoord op, mischien dat ik dan snap wat je wilt zeggen.
pi_22298256
quote:
Op woensdag 29 september 2004 23:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Lees mijn post nog eens door, en geef daar nou eens een antwoord op, mischien dat ik dan snap wat je wilt zeggen.
Nou Piet het zal wel aan mij liggen want ik begrijp nu echt niet meer wat je bedoeld. denk ik.

JIj zegt dat de onderwerpen die jij noemt te uitgemolken zijn. dus oorlog indie en sex en nog 2 andere dingen die mij niet interesseren.
Daar veeg jij "de nederlandse literatuur" je reet mee af.
Dan zijn er een aantal bij die vinden dat je overdrijft omdat er genoeg andere thema's zijn die niet over die 5 punten gaan. Maar dat vind jij schijnbaar niet mogelijk. Dus moeten wij jou gaan overtuigen. Dan gaat de discussie over engelstalige boeken en het behoort over ned. literatuur te gaan maar ok?!

Nou heb je een aantal thema's van me gekregen die dus niet over de thema's gaan waar jij jezelf aan kan storen.
En dan ben ik je echt kwijt hoor....

Probeer het dan eens anders te zeggen wat je bedoeld (misschien dat ik het wel begrijp)
thanx alvast.
  woensdag 29 september 2004 @ 23:44:13 #159
45206 Pietverdriet
pi_22298422
Ik heb je geantwoord op die post, en daar geef jij een antwoord op dat ik niet snap.
Verder beweer ik niet dat alle Nederlandse literatuur onder de 5 thema, ik zeg dat dit 95% van de nederlandse literatuur is. Jij antwoord daarop, en daar geef ik je mijn antwoord op. Vervolgens geef je een lijstje namen, maar dat was geen (volledig) antwoord op mijn post.

Vervolgens begin je te vragen waarom ik geen antwoord geef op je post, en dat heb ik je uitgelegt.
Kortom
quote:

[..]

als je hier nu op antwoord, gaan we gewoon daar verder, okay?
pi_22298530
quote:
als je hier nu op antwoord, gaan we gewoon daar verder, okay?
op punt 1 3 en 2 heb ik je dus voorbeelden gegeven.
En op punt 4 en 5 kan ik geen antwoord geven want het is geen vraag!

Snap je wat ik bedoel?

Maar even een vraag van mij (zodat ik het beter kan begrijpen)
Heb jij een van die schrijver ooit gelezen die ik genoemd heb?
  donderdag 30 september 2004 @ 10:10:14 #161
45206 Pietverdriet
pi_22302721
quote:
Op woensdag 29 september 2004 23:48 schreef prupke het volgende:

[..]

op punt 1 3 en 2 heb ik je dus voorbeelden gegeven.
En op punt 4 en 5 kan ik geen antwoord geven want het is geen vraag!

Snap je wat ik bedoel?

Maar even een vraag van mij (zodat ik het beter kan begrijpen)
Heb jij een van die schrijver ooit gelezen die ik genoemd heb?
Ja, van Hendrik Jan Marsman heb ik wel eens wat gelezen
pi_22312826
En die naam heb ik niet genoemd.
Dus je hebt geen van die schrijvers gelezen.
  donderdag 30 september 2004 @ 18:40:35 #163
45206 Pietverdriet
pi_22312992
quote:
Op donderdag 30 september 2004 18:32 schreef prupke het volgende:
En die naam heb ik niet genoemd.
Dus je hebt geen van die schrijvers gelezen.
Zo heet Bernlef in het echt, wist je dat niet?
pi_22314128
Nope dat wist ik niet.
  donderdag 30 september 2004 @ 19:32:12 #165
45206 Pietverdriet
pi_22314184
Zie, leer jij ook nog wat.
pi_22314194
Ik wil altijd graag leren hoor:)
  donderdag 30 september 2004 @ 19:35:06 #167
45206 Pietverdriet
pi_22314260
Wat voor een boekwinkel werk je? Zo eentje waar men literatuur en lectuur streng scheid?
:-)
pi_22314880
Word in de kasten wel gescheiden maar de nieuwe titels liggen bij elkaar
pi_22321015
quote:
Op maandag 27 september 2004 10:38 schreef Litman het volgende:

[..]

Nou ja, tis ook niet zo vreemd dat ze dit zo stelt, daar ik mag aannemen dat ze alleen het vertaalde werk heeft gelezen en ik vermoed dat er niet zoveel nederlandse literatuur vertaald wordt, maar weet ik ook niet zeker. Die connectie met NL film is dan ook niet zo vreemd.
  vrijdag 29 december 2006 @ 12:03:49 #170
164039 BonteAvond
Het was gezellig
pi_44820963
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:53 schreef methodmich het volgende:

Beetje kortzichtig hoor.
Ik moest heel hard lachen
Ik had me verkleed als Freddie Mercury, en we playbackten Queen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')