abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 september 2004 @ 17:41:42 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_22133122
1) Ik heb geen heimwee naar indie
2) Ik ben niet gereformeerd opgevoed
3) Ik heb geen zin in sexuele frusties die hun frustraties van zich af schrijven
4) Ik ben van ruim na de oorlog
5) Ik heb de schurft aan de maagdenhuisgeneratie

Goed, nu valt het meeste wel af. Dat wat overblijft is verdomt weinig,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_22133166
quote:
Op woensdag 22 september 2004 17:41 schreef Pietverdriet het volgende:
3) Ik heb geen zin in sexuele frusties die hun frustraties van zich af schrijven

Ik ben deze onderwerpen ook redelijk beu. Bij voorbaat doet zo'n boek bij mij al af. Als ik begin te lezen of erover hoor dan komt er vanzelf weer dat zinnetje: neeee niet weer.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_22133195
Ik lees nooit boeken van Nederlandse schrijvers, ik vind ze zo ontzettend saai! Ik lees wel erg veel, gemiddeld 2 boeken per week
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
  woensdag 22 september 2004 @ 17:46:05 #4
45206 Pietverdriet
pi_22133206
Volgens mij is het ook een belangrijke reden waarom er onder jongeren steeds minder nederlandse literatuur wordt gelezen.
pi_22133211
Ik denk dat je in het buitenland ook patronen wel kunt terugvinden door de jaren heen, alleen ben je daar niet zo mee bekend (neem ik aan).

En daarnaast is het geen slechte literatuur bij voorbaat, als 1 of meer van deze onderwerpen aan bod komen.
pi_22133225
het lijkt er idd op dat als je een succesvol schrijver wil worden je iig op een bepaald onderwerp goed gefrustreerd moet zijn
Als de natuur perfect was...
... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
  woensdag 22 september 2004 @ 17:51:16 #7
45206 Pietverdriet
pi_22133302
quote:
Op woensdag 22 september 2004 17:46 schreef Cheese het volgende:
Ik denk dat je in het buitenland dezelfde patronen wel kunt terugvinden door de jaren heen, alleen ben je daar niet zo mee bekend (neem ik aan).
Nooit aan assumpties doen,
Ik ben verdomd goed bekend met wat er in bv in het Duits en het Engels verschijnt.
Ik lees voornamelijk engelse en Amerikaanse literatuur.
quote:
En daarnaast is het geen slechte literatuur bij voorbaat, als 1 of meer van deze onderwerpen aan bod komen.
Zeg ik dat het slecht is?
Ik zeg dat ik me reet er mee afveeg, dat me de zure gal opkomt als ik weer eens het gehuil over Indië of de zoveelste refo frust met zijn eigen problemen bezig is, dan wil ik een teiltje want dan moet er een chinees naar buiten.
  Trouwste user 2022 woensdag 22 september 2004 @ 17:51:27 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_22133305
'Me reet' ?

Ik had toch meer Nederlandse boeken gelezen als ik jou was.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_22133389
Maagdenhuisgeneratie?
Sorry, ik lees veel literatuur, maar blijkbaar niet genoeg óver diezelfde literatuur...
Overigens vind ik een lekkere refo-frusti met onderdrukte homoseksuele gevoelens-roman vaak wel spannend. Al is het maar omdat je spontaan blij wordt dat je zelf geen griffo-doos bent...
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_22133411
quote:

dan kun je alle literatuur wel van je afduwen, of is het wel leuke als een knappe spaanse of zuidamerikaanse schrijver dat doet, of een amerikaan...

Wat ik wel jammer vind, is dat nederland geen grote thriller- en suspense-schrijvers heeft (niet voor niks zijn er geen nederlande termen voor de genres)

Baantjer en De Cock, Thomas Ross misschien en beetje ...
Maar voor een cultuur als de nederlandse, die toch verder nauw verwantschappen heeft met de angelsaksische cultuur (alhoewel weer niet met de angelsaksische letterkund) is dat een groot gemis ...

Opvallend is wel dat de Duitse Tatort-televisieseries wel weer vaak nederlandse schrijvers kent (Chiem van Houweninge, maar in het nederlandse taalgebied maakt die dan weer zaken als 'zeg ns aaah' of 'oppassen'...)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 22 september 2004 @ 18:00:59 #11
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_22133469
quote:
Ik kan best lachen om Giphart.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  woensdag 22 september 2004 @ 18:01:38 #12
45206 Pietverdriet
pi_22133485
Sterker nog, in Nederland wordt de Thriller of Fanatasy niet als serieuze literatuur gezien.
  Trouwste user 2022 woensdag 22 september 2004 @ 18:02:35 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_22133505
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Sterker nog, in Nederland wordt de Thriller of Fanatasy niet als serieuze literatuur gezien.
Thomas Ross en Tim Krabbé krijgen genoeg aandacht lijkt me.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 22 september 2004 @ 18:05:03 #14
45206 Pietverdriet
pi_22133556
Daarom staat het in de boekwinkel ook in een aparte kast, Tong80, net als kookboeken en tuinboeken.
  Trouwste user 2022 woensdag 22 september 2004 @ 18:07:04 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_22133598
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Daarom staat het in de boekwinkel ook in een aparte kast, Tong80, net als kookboeken en tuinboeken.
Heb het gouden ei gewoon gekocht toen ik hem tussen de literatuur zag staan.

woensdag 22 september 2004 @ 18:12:05 #16
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_22133686
Welke buitenlandse literatuur vind je goed dan?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  woensdag 22 september 2004 @ 18:26:21 #17
45206 Pietverdriet
pi_22133879
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:12 schreef Flurry het volgende:
Welke buitenlandse literatuur vind je goed dan?
Daar gaat het hier niet om, het gaat hier om de thema´s in de Nederlandse literatuur waar ik geen zin in heb,
  Trouwste user 2022 woensdag 22 september 2004 @ 18:28:52 #18
7889 tong80
Spleenheup
pi_22133923
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Daar gaat het hier niet om, het gaat hier om de thema´s in de Nederlandse literatuur waar ik geen zin in heb,
Dus je leest helemaal niet.

woensdag 22 september 2004 @ 18:29:00 #19
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_22133929
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik vind het wel degelijk relevant. Ik denk namelijk dat je vrij licht buitenlands werk vergelijkt met nogal zwaar Nederlands werk. De zware buitenlandse literatuur heeft, daar ben ik van overtuigd, afhankelijk van de afkomst van de schrijver ook hetzelfde soort thematiek als de zware Nederlandse literatuur.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_22134106
quote:

Goh, je staat dus alleen open voor schrijvers die hun boeken speciaal op jou afstemmen, tolerant hoor. Ik ben bijvoorbeeld ook niet gereformeerd opgevoed, ook van ver na de oorlog en ben nog nooit in Indië geweest, dsu kan er ook geen heimwee naar hebben, maar dat betekent niet dat die dingen me dan ook maar gelijk geen zak interesseren.
Waarover moeten schrijvers dan schrijven, over zeikerds die sommige onderwerpen te zwaar of te saai (Na 2 bladzijden was er nog niemand dood!!) vinden en dan als toppunt van hun frustratie een berichtje op een internetforum zetten? Lijkt me niet dat daar een erg grote doelgroep is. <-- Let trouwens eens op het juiste gebruik van het woord 'me'.
Het leven is wat je er van maakt, soms gekleed, soms naakt.
  woensdag 22 september 2004 @ 18:39:49 #21
45206 Pietverdriet
pi_22134119
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:29 schreef Flurry het volgende:

[..]

Ik vind het wel degelijk relevant. Ik denk namelijk dat je vrij licht buitenlands werk vergelijkt met nogal zwaar Nederlands werk. De zware buitenlandse literatuur heeft, daar ben ik van overtuigd, afhankelijk van de afkomst van de schrijver ook hetzelfde soort thematiek als de zware Nederlandse literatuur.
En ik denk dat jij voor mij niets moet invullen.
  Trouwste user 2022 woensdag 22 september 2004 @ 18:40:44 #22
7889 tong80
Spleenheup
pi_22134134
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je het zelf niet doet moet ie wel.

woensdag 22 september 2004 @ 18:44:32 #23
45206 Pietverdriet
pi_22134223
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:39 schreef De_idioot het volgende:

[..]

Goh, je staat dus alleen open voor schrijvers die hun boeken speciaal op jou afstemmen, tolerant hoor. Ik ben bijvoorbeeld ook niet gereformeerd opgevoed, ook van ver na de oorlog en ben nog nooit in Indië geweest, dsu kan er ook geen heimwee naar hebben, maar dat betekent niet dat die dingen me dan ook maar gelijk geen zak interesseren.
Waarover moeten schrijvers dan schrijven, over zeikerds die sommige onderwerpen te zwaar of te saai (Na 2 bladzijden was er nog niemand dood!!) vinden en dan als toppunt van hun frustratie een berichtje op een internetforum zetten? Lijkt me niet dat daar een erg grote doelgroep is. <-- Let trouwens eens op het juiste gebruik van het woord 'me'.
Schrijvers mogen van mij schrijven wat ze willen, voor mijn part over deze thema´s
Maar verwacht niet van me dat ik dat lees.
vind het trouwens nogal van een arrogantie getuigen dat je voor mijn invult wat ik zou lezen, om daar vervolgens een aantal conclusies aan te verbinden. Je bent hiet trouwens niet de enige die dat doet.
  Trouwste user 2022 woensdag 22 september 2004 @ 18:47:07 #24
7889 tong80
Spleenheup
pi_22134298
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:44 schreef Pietverdriet het volgende:

vind het trouwens nogal van een arrogantie getuigen dat je voor mijn invult wat ik zou lezen, .
  woensdag 22 september 2004 @ 18:47:49 #25
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_22134314
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als dit het enige is dat je tegen mijn idee hebt in te brengen, dan vraag ik me af wat je de afgelopen 39 jaar geleerd hebt
pi_22134390
quote:

[..]

Schrijvers mogen van mij schrijven wat ze willen, voor mijn part over deze thema´s
Maar verwacht niet van me dat ik dat lees.
vind het trouwens nogal van een arrogantie getuigen dat je voor mijn invult wat ik zou lezen, om daar vervolgens een aantal conclusies aan te verbinden. Je bent hiet trouwens niet de enige die dat doet.
Ik verwacht helemaal niets van jou. Het is alleen wel grappig dat je anderen beschuldigt van arrogantie, terwijl jij degene bent die denkt dat zijn lompe houding ten opzichte van Nederlandse literatuur er zo toe doet dat hij een apart topic waard is.
En ik vul helemaal niet in wat jij leest, ik maak je alleen een beetje (volkomen terecht) belachelijk.
Het leven is wat je er van maakt, soms gekleed, soms naakt.
  woensdag 22 september 2004 @ 18:52:33 #27
45206 Pietverdriet
pi_22134444
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:47 schreef Flurry het volgende:

[..]

Als dit het enige is dat je tegen mijn idee hebt in te brengen, dan vraag ik me af wat je de afgelopen 39 jaar geleerd hebt
Dat je niet een vraag moet stellen die je zelf al invult met vooroordelen bijvoorbeeld.
pi_22134455
Goh, de schoolkrantredacteur van MAVO 3 mag ook een topic openen?

Beetje kortzichtig hoor.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Trouwste user 2022 woensdag 22 september 2004 @ 18:53:36 #29
7889 tong80
Spleenheup
pi_22134469
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat je niet een vraag moet stellen die je zelf al invult met vooroordelen bijvoorbeeld.
Die zijn aan jou om te ontkrachten. Discussieforum weet je nog.

woensdag 22 september 2004 @ 18:54:23 #30
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_22134487
quote:

[..]

*zucht* je begrijpt echt helemaal niets, heh?
Ik vraag je wat je leest om me een gefundeerde mening te kunnen vormen. Je wilt niet antwoorden omdat je het geen relevante vraag vind. Ik vertel je mijn hypothese om uit te leggen waarom ik het wel relevant vind en vervolgens vind je mij vooringenomen en arrogant? Zoek het verschil tussen hypothese en conclusie eens op.
  woensdag 22 september 2004 @ 19:00:47 #31
45206 Pietverdriet
pi_22134620
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:54 schreef Flurry het volgende:

[..]

*zucht* je begrijpt echt helemaal niets, heh?
Ik vraag je wat je leest om me een gefundeerde mening te kunnen vormen.
Ga je weer,
Nee, je stelt niet normaal een vraag, je slaat onder de gordel.
Je doet dit op een manier zoals een rel journalist dat doet, om diegene waar je mee spreekt al bij voorbaat in een hoek te drukken.
Lees dit nog maar eens door.
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:29 schreef Flurry het volgende:

[..]

quote:
Je wilt niet antwoorden omdat je het geen relevante vraag vind. Ik vertel je mijn hypothese om uit te leggen waarom ik het wel relevant vind en vervolgens vind je mij vooringenomen en arrogant? Zoek het verschil tussen hypothese en conclusie eens op.
Als je het een relevante vraag vindt dan kan je hem ook anders onderbouwen.
  woensdag 22 september 2004 @ 19:02:44 #32
45206 Pietverdriet
pi_22134672
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:53 schreef tong80 het volgende:

[..]

Die zijn aan jou om te ontkrachten. Discussieforum weet je nog.

Ah,
goed, ga nu maar de dt fouten uit posts van flurry halen. Hilaries.
  woensdag 22 september 2004 @ 19:03:55 #33
45206 Pietverdriet
pi_22134697
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:53 schreef methodmich het volgende:
Goh, de schoolkrantredacteur van MAVO 3 mag ook een topic openen?

Beetje kortzichtig hoor.
Heb je er weer zo eentje,
  woensdag 22 september 2004 @ 19:11:21 #34
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_22134863
quote:
Op woensdag 22 september 2004 18:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat ik dat zou doen is _jouw_ vooroordeel.
Ik heb geen zin meer in deze discussie. Ik verdom het om open te staan voor iemand die dat ook niet doen.
pi_22135052
quote:
Op woensdag 22 september 2004 19:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ah,
goed, ga nu maar de dt fouten uit posts van flurry halen. Hilaries.
Zegt de man die tot nu in elke reactie in dit topic een taalfout maakte.
www.thuisuiteten.nl
pi_22135134
quote:
Op woensdag 22 september 2004 17:51 schreef Pietverdriet het volgende:

Zeg ik dat het slecht is?
Ik zeg dat ik me reet er mee afveeg, dat me de zure gal opkomt als ik weer eens het gehuil over Indië of de zoveelste refo frust met zijn eigen problemen bezig is, dan wil ik een teiltje want dan moet er een chinees naar buiten.
Klaagbaaktopic.

Kan iemand deze schaamteloos ongefundeerde tirade verhuizen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 22 september 2004 @ 19:23:11 #37
45206 Pietverdriet
pi_22135156
quote:
Op woensdag 22 september 2004 19:11 schreef Flurry het volgende:

[..]

Dat ik dat zou doen is _jouw_ vooroordeel.
Ik heb geen zin meer in deze discussie. Ik verdom het om open te staan voor iemand die dat ook niet doen.
Moeilijk, hé? toegeven dat je fout zit…
Stel je vraag een beleefd onderbouwt, misschien antwoord ik dan zelfs wel.
  woensdag 22 september 2004 @ 19:26:41 #38
45206 Pietverdriet
pi_22135245
quote:
Op woensdag 22 september 2004 19:19 schreef methodmich het volgende:

[..]

Zegt de man die tot nu in elke reactie in dit topic een taalfout maakte.
Held
De een post grammaticaal correct, een ander inhoudelijk.
Het eerste is een kunstje, het tweede een intellectuele prestatie.
pi_22135684
Nou, jij levert wel commentaar op een ander. Dat is wat raar als je zelf ook fouten maakt. Snap je?
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 22 september 2004 @ 19:49:48 #40
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_22135866
Door middel van kunst in het algemeen en literatuur in het bijzonder verwerkt een maatschappij (de leden er van) zijn trauma's en ervaringen, daar ben ik van overtuigd, in het buitenland net zo goed als hier in Nederland. Kijk bv naar de manier waarop de hele kwestie Lewinsky in de Amerikaanse literatuur is verwerkt in The Human Stain van Philip Roth. Of naar schietpartijen op scholen in Hey Nostradamus van Douglas Coupland, of de film White Elephant.
Het is dus niet meer dan logisch dat het canon van de Nederlandse literatuur van de afgelopen jaren met Nederlandse collectieve trauma's worstelt, i.e. de Tweede Wereldoorlog, Indië, streng Gereformeerde burgerlijkheid, etc, etc. Zie ook bv Casino van Marja Brouwers, die over onder meer de IRT affaire gaat.
Wat dat betreft ben ik het dus met Flurry eens; ook de buitenlandse literatuur waarvan Pietverdriet claimt dat die géén zware thema's heeft, kampt met dit soort terugkerende elementen; ze zijn alleen anders dan de Nederlandse. Dat die buitenlandse thema's Pietverdriet meer boeien dan de Nederlandse waar hij zo prozaisch zijn reet mee afveegt, is een kwestie van smaak. Al vermoed ik -gezien zijn opmerking over Thrillers en Fantasy- dat de thema's van de buitenlandse literatuur hem ook niet zullen aanstaan, maar dat hij deze populaire genres verwart met echte literatuur. Of is dit soms ook onder de gordel?
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  woensdag 22 september 2004 @ 19:49:59 #41
104233 Rubber_Soul
Vulva in de gloria
pi_22135871
Het gloeilampje oogt enigzins wat bruin-achtig
Als ik al Dick Bruna lezende
Mezelf tot bezinning drijf en me bedenk
Dat er vast dunnere en soepelere boekjes zijn
Om mijn reet van zijn of haar oer-truffel te ontdoen

Ondertussen probeert iemand, tevergeefs, een boom op te tillen
  woensdag 22 september 2004 @ 20:11:28 #42
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_22136435
PietVerdriet !

Dat is precies wat mij ook tegenstaat in de na-oorlogse Nederlandse literatuur.
Een individueel boek kan mij nog wel aanspreken zo af en toe, maar als geheel staat het mij zwaar tegen en ben ik minder bereid om een boek een kans te geven.

Vooroorlogs lees ik wel en dat is een onderscheid dat ik niet maak in bijv. Engelse of Amerikaanse literatuur.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  woensdag 22 september 2004 @ 20:14:54 #43
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_22136530
quote:
Op woensdag 22 september 2004 19:26 schreef Pietverdriet het volgende:
inhoudelijk.
Inhoudelijk? Je zit continu te posten dat mensen niet zomaar dingen moeten aannemen. Je hebt nog niet 1 keer ontkracht dat je buitenlandse pulp leest omdat de genoemde onderwerpen te zwaar voor je zijn. Ja, inhouden hoor.
  woensdag 22 september 2004 @ 20:17:36 #44
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_22136592
quote:
Op woensdag 22 september 2004 20:14 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Inhoudelijk? Je zit continu te posten dat mensen niet zomaar dingen moeten aannemen. Je hebt nog niet 1 keer ontkracht dat je buitenlandse pulp leest omdat de genoemde onderwerpen te zwaar voor je zijn. Ja, inhouden hoor.
Wat is het voor onzin om aan te nemen dat de onderwerpen te zwaar zouden zijn?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  woensdag 22 september 2004 @ 20:18:56 #45
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_22136619
quote:
Op woensdag 22 september 2004 20:17 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Wat is het voor onzin om aan te nemen dat de onderwerpen te zwaar zouden zijn?
Tsja, dat zijn ook niet mijn woorden, ik zeg ook niet het ermee eens te zijn. Maar na meerdere berichten van Pietverdriet gelezen te hebben, kan ik niet zeggen dat ik hij er inhoudelijk op posts ingaat.
  woensdag 22 september 2004 @ 20:21:14 #46
45206 Pietverdriet
pi_22136673
quote:
Op woensdag 22 september 2004 19:49 schreef Svyatagor het volgende:
Door middel van kunst in het algemeen en literatuur in het bijzonder verwerkt een maatschappij (de leden er van) zijn trauma's en ervaringen, daar ben ik van overtuigd, in het buitenland net zo goed als hier in Nederland. Kijk bv naar de manier waarop de hele kwestie Lewinsky in de Amerikaanse literatuur is verwerkt in The Human Stain van Philip Roth. Of naar schietpartijen op scholen in Hey Nostradamus van Douglas Coupland, of de film White Elephant.
Het is dus niet meer dan logisch dat het canon van de Nederlandse literatuur van de afgelopen jaren met Nederlandse collectieve trauma's worstelt, i.e. de Tweede Wereldoorlog, Indië, streng Gereformeerde burgerlijkheid, etc, etc. Zie ook bv Casino van Marja Brouwers, die over onder meer de IRT affaire gaat.
Wat dat betreft ben ik het dus met Flurry eens; ook de buitenlandse literatuur waarvan Pietverdriet claimt dat die géén zware thema's heeft, kampt met dit soort terugkerende elementen; ze zijn alleen anders dan de Nederlandse. Dat die buitenlandse thema's Pietverdriet meer boeien dan de Nederlandse waar hij zo prozaisch zijn reet mee afveegt, is een kwestie van smaak. Al vermoed ik -gezien zijn opmerking over Thrillers en Fantasy- dat de thema's van de buitenlandse literatuur hem ook niet zullen aanstaan, maar dat hij deze populaire genres verwart met echte literatuur. Of is dit soms ook onder de gordel?

Ik claim niet dat buitenlandse literatuur geen zware thema’s heeft. Ik heb mijn buik vol ervan dat de Nederlandse literatuur weinig meer voortbrengt dan deze thema’s (of liever, datgene wat zijn weg vind door de molens der uitgevers) die mij niet interesseren
Verder is de scheiding tussen thriller en echte literatuur een zeer bekrompen insteek. Eentje die geen stand houd. Immers, Umberto Eco schrijft ook thrillers, net als Thomas Pynchon of Neal Stephenson, geworteld in de traditie van bv Joseph Conrad, Hemmingway, Jack London. Fantasy, dat is ook Tolkien, Mary Shelly, Bram Stoker…
  woensdag 22 september 2004 @ 20:25:16 #47
45206 Pietverdriet
pi_22136768
quote:
Op woensdag 22 september 2004 20:18 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Tsja, dat zijn ook niet mijn woorden, ik zeg ook niet het ermee eens te zijn. Maar na meerdere berichten van Pietverdriet gelezen te hebben, kan ik niet zeggen dat ik hij er inhoudelijk op posts ingaat.
Omdat ik eigenlijk de boel ontopic wil hebben, namelijk de thema’s van de (moderne) Nederlandse literatuur. Dit is mijn persoonlijke mening hierover. Gek genoeg wordt er daar niet of nauwelijks op ingegaan.
  woensdag 22 september 2004 @ 20:27:47 #48
45206 Pietverdriet
pi_22136831
quote:
Op woensdag 22 september 2004 20:14 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Omdat mij de vooringenomen conclusie en de topic verandering mij niet aanstaat?
  Trouwste user 2022 woensdag 22 september 2004 @ 20:47:45 #49
7889 tong80
Spleenheup
pi_22137287
quote:
Op woensdag 22 september 2004 20:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Omdat mij de vooringenomen conclusie en de topic verandering mij niet aanstaat?
Ben je God ofzo ?

woensdag 22 september 2004 @ 20:50:58 #50
45206 Pietverdriet
pi_22137370
Wat ik bv mis in Nederland is de prachtige literaire journalistiek, wat de amerikanen Gonzo Journalism noemen, mensen als Hunter S. Thompson en PJ O´Rourke. Een Genre wat uit het Nederlands geheel niet ken.,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')