Zoietsquote:
Als mensen je keer op keer vertellen dat iets niet goed is aan je kan dat je behoorlijk afbreken. Het doet zeker wel iets met je en beïnvloedt de manier waarop je in het leven staat.quote:Op maandag 28 juli 2014 01:14 schreef Pulzzar het volgende:
Maar ik wil eigenlijk weten van anderen: komen dezelfde valkuilen terug in je leven? En moet je dat eigenlijk toch (tot op zekere hoogte) accepteren?
Kijk daar begint het al mee. Je moet even erbij vermelden dat die selfie ''niet heel charmant'' is. Die boodschap breng je nu niet alleen over op ons maar ook op jezelf. Hieruit spreekt al dat jij kennelijk de behoefte voelt om je te excuseren om hoe je eruit ziet. Voordat iemand die foto kan afwijzen doe jij het al.quote:Op maandag 28 juli 2014 02:59 schreef Pulzzar het volgende:
Dat kan een leuk idee zijn. Stuur me maar een DM. In dit topic weet je trouwens hoe ik eruitzie, al is het niet een heel charmante selfie.
Mijn email gestuurd om een dag te kunnen prikken. Je ziet er vriendelijk en goedlachs uit kerel, een beetje een outfit die ik verwacht bij wat ik omschrijf als trance/dance hippiesquote:Op maandag 28 juli 2014 02:59 schreef Pulzzar het volgende:
Dat kan een leuk idee zijn. Stuur me maar een DM. In dit topic weet je trouwens hoe ik eruitzie, al is het niet een heel charmante selfie.
Ik woon trouwens niet in Adam, maar aangezien er in andere steden niet zoveel leuke gaykroegen zijn, was ik maar naar Amsterdam gegaan. Het enige waarom ik overigens naar een gaykroeg ga, is om daar eventueel een leuke man tegen te komen. Ik heb zelf niet zoveel met de scene.
Jankzakquote:Op maandag 28 juli 2014 02:59 schreef Pulzzar het volgende:
Zouden meer mensen moeten doen ditquote:Op maandag 28 juli 2014 01:51 schreef Florentius het volgende:
Als je wilt kan ik je een Dm sturen als ik eens in de buurt ben en kunnen we samen ff wat praten op een terrasje en de regulier nog ff in als je wilt. Ben geen drinker, maar als je een geschikte vent bent qua conversatie dan komt het wel goed en kan ik ook wel even mee de tenten in waar jouw interesse ligt.
Ik heb heel veel overeenkomsten met jouw verhaal, andere knel punten maar het netto effect is het zelfde, isolatie.
Maar 2 x 1 is niet alleen , al is het maar voor 1 avondje en misschien is het genoeg en kom je iemand tegen om de keer erop mee uit te gaan of beter nog de avond mee voort te zetten.
Inderdaad! Toffe suggestie! Waar ik woon heb ik ook geen sociaal leven, maar ik kan ook prima op mezelf zijn. Soms voel je je wel alleen, maar tussendoor heb ik ook wel eens leuke uitjes met collega's (werk in Amsterdam) en ik ga vaak terug naar de omgeving waar ik opgegroeid ben en zoek daar vrienden op of ze komen eens in de zoveel tijd langs.quote:Op maandag 28 juli 2014 07:58 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Jankzakje ziet er gewoon uit als een leuke jongen. Kop op!
[..]
Zouden meer mensen moeten doen ditgewoon random zeggen joh, avondje wat drinken?
Daar stond ikzelf niet bij stil. Het klopt idd. Ik heb dat 'niet heel charmant' onbewust neergezet uit voorzorg om een hoop eventuele afkraak-reacties voor te zijn. Een soort schild om mezelf te beschermen, maar daarmee hou ik ook andere mensen af.quote:Op maandag 28 juli 2014 03:30 schreef Gilles-de-la-Tourette het volgende:
[..]
Kijk daar begint het al mee. Je moet even erbij vermelden dat die selfie ''niet heel charmant'' is. Die boodschap breng je nu niet alleen over op ons maar ook op jezelf. Hieruit spreekt al dat jij kennelijk de behoefte voelt om je te excuseren om hoe je eruit ziet. Voordat iemand die foto kan afwijzen doe jij het al.
Thanx!quote:Op maandag 28 juli 2014 03:57 schreef Florentius het volgende:
[..]
Mijn email gestuurd om een dag te kunnen prikken. Je ziet er vriendelijk en goedlachs uit kerel, een beetje een outfit die ik verwacht bij wat ik omschrijf als trance/dance hippies. Laat dat nou net het soort publiek zijn waar ik vrij moeiteloos mijn guard los kan laten, met dan echte zuipgelegenheden aan de andere kant van het spectrum.
Goed gevoel over, ik neem morgen nog even contact met je op. GN
Over die vleeskeuringen in de gayscene heb ik inderdaad wel al vaak gehoord. Dus wat dat betreft snap ik ook wel dat het daarmee ook moeilijker wordt om positief naar jezelf te kijken.quote:Op maandag 28 juli 2014 10:38 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Daar stond ikzelf niet bij stil. Het klopt idd. Ik heb dat 'niet heel charmant' onbewust neergezet uit voorzorg om een hoop eventuele afkraak-reacties voor te zijn. Een soort schild om mezelf te beschermen, maar daarmee hou ik ook andere mensen af.
Het feit dat ik überhaupt foto's durf te plaatsen, is trouwens een grote sprong vooruit en geeft ook aan dat ik beter in mijn vel zit dan vroeger. Letterlijk trouwens, want ik ben veel slanker nu aangezien ik op mijn voeding let en regelmatig sport.
Dat het beter gaat, merk trouwens ook hoe mensen mij benaderen. Ik heb nu meer gelijkwaardig contact dan zeg maar een paar jaar terug.
De gayscene is echter wel keihard. Het is echt een vleeskeuring en het kost moeite om de geschikte kerels te zoeken. Serieus, andere uitgaansgelegenheden zijn zoveel relaxter en daarbij is het ook veel makkelijker om contact met anderen te maken. Het enige nadeel voor mij is dat 90% van de mannen hetero is. Ik wil ook weleens wat. Niet per definitie seks ofzo, naar gewoon een beetje lijfelijk contact. Ik ga dus weleens alleen uit onder het mom van - met alleen thuis zitten blijf je sowieso alleen. Maar stiekem hoop ik gevoelsmatig (dus niet bij mijn verstand) dat ik misschien de liefde van mijn leven tegenkom. Dat gebeurt dan niet en het gevoel is dan dat ik me fucking alleen voel. En vervolgens ga ik denken aan wat er in mijn verleden is gebeurd en daar baseer ik mijn toekomst op.
Ik kom er wel! Maar het gaat uiteraard niet vanzelf in één keer maar met stapjes vooruit en tegenslagen. Het leven is nou eenmaal niet makkelijk, maar daardoor haal je juist meer voldoening uit de dingen die je bereikt.
Een algemene tip: laat de negatieve meningen aan anderen over. Er zijn altijd mensen die wel iets te zeuren hebben over hoe je bent, hoe je doet, hoe je eruit ziet, wat je draagt, wat je leuk vindt etcetera. En die mensen zullen het niet nalaten om die mening te ventileren. Als jij dat al voor hen gaat doen, wordt het alleen maar erger en je zult zien dat uiteindelijk helemaal niet veel mensen echt wat te zeuren hebben.quote:Op maandag 28 juli 2014 10:38 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Daar stond ikzelf niet bij stil. Het klopt idd. Ik heb dat 'niet heel charmant' onbewust neergezet uit voorzorg om een hoop eventuele afkraak-reacties voor te zijn. Een soort schild om mezelf te beschermen, maar daarmee hou ik ook andere mensen af.
Goed dat je zelf verbeteringen ziet.quote:Het feit dat ik überhaupt foto's durf te plaatsen, is trouwens een grote sprong vooruit en geeft ook aan dat ik beter in mijn vel zit dan vroeger. Letterlijk trouwens, want ik ben veel slanker nu aangezien ik op mijn voeding let en regelmatig sport.
Dat het beter gaat, merk trouwens ook hoe mensen mij benaderen. Ik heb nu meer gelijkwaardig contact dan zeg maar een paar jaar terug.
Vind ik ookquote:
Je moet het inderdaad ZELF doen. Je kan niet op een ander (blijven) leunen. Dat is het leven. Maar is dat je probleem ? Ik denk het niet. Jij kan toch ook best een heleboel dingen alleen doen. Je gaat zelfs alleen uit, doet aan sport, etc. Dat is je probleem niet...quote:Op maandag 28 juli 2014 01:11 schreef Pulzzar het volgende:
Ik heb altijd gehoopt dat ik iemand zou tegenkomen die me uit een diep dal trekt. En niet dat ik er zelf niks voor hoef te doen, maar wel iemand die exact weet hoe ik in elkaar zit en me de ene keer een keiharde trap onder mijn reet geeft wanneer dat nodig is en de andere keer begrip. Maar datgene wat ik zo graag zou willen tegenkomen, is er niet. Mensen kunnen je steunen of adviseren, maar je moet het zelf doen.
quote:Op maandag 28 juli 2014 14:28 schreef JustTalkLove het volgende:
EENZAAM
BEGRIP
VERBINDING
ZELF
MIST
GEVOEL
VERBINDING
INWENDIGE
EENZAAM.
BETROKKEN
EENZAAM
VERBONDEN
ALLEEN
CREATIEF
VERBONDEN
LEEG
EENZAAM
GEVOEL
ONTBINDING
ZIJN
NIET ZIJN.
MIJN
KLIK
KOTJES
ZOVEEL
LEVEN
KAN VERBINDEN.
IEDER MENSELIJK CONTACT
ACTIVITEIT
PROMINENTE
VERBINDING
JEZELF
ANDER
LEEGTE
VERBINDING.
LEEGTE
DIE LEEGTE
LEEGTE
VERBINDING
STILTE
NIET DENKEN
GELUKZALIGHEID
EENZAAMHEID
INVULLING
NIET
Lol.quote:
Kan dit alleen maar omdat de afstand te groot is om verder veel mee te kunnen doen in de toekomst hoor, neemt niet weg dat het voor beide waarde kan hebben natuurlijk.quote:Op maandag 28 juli 2014 10:42 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Thanx!![]()
Ik ben idd wel een beetje een dance/trance hipster, maar ik heb veel meer muzikale interesses. Thuis draai ik vaak muziek die veel mensen omschrijven als vreemd en apart (Björk, Lamb, Solex, Plaid, etc)
Hoezo nou weer ziek?quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:45 schreef Deckard het volgende:
[..]
Wat voor een ziek figuur ben je wel niet.
WTF!!!11quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:46 schreef Solo14 het volgende:
[..]
Hoezo nou weer ziek?
Het is bewezen dat mensen die een hond nemen minder eenzaam zijn.
Ik heb het toch niet over seks.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 12:48 schreef Deckard het volgende:
[..]
WTF!!!11
Doe normaal joh.
Mensen die sex hebben met dieren moeten echt opgepakt worden. Wat voor debiel moet je wel niet zijn om andere mensen ook te betrekken in je perverse gedachtes.
Morgen, hij heeft me net nog aangeschreven.quote:
Nah, hoop dat het een toffe avond wordt voor jullie!quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 17:40 schreef Florentius het volgende:
[..]
Morgen, hij heeft me net nog aangeschreven.
Zelf ook een beetje wat hij bij zijn update schrijft een platte periode gehad.
Van hypomanie en 3- 4 uur gemiddeld slaap per nacht, nu naar shit ik heb niet bereikt wat ik wilde en de zomer is bijna voor bij mindere mood en heel veel slapen 12 uur en nog moe. Kan mezelf niet in beweging schoppen zo ongeveer, behhorlijk klote maar ik ga wel.
Het geeft voor sommigen wel een gevoel dat er lotgenoten zijn. Alleen contacteer niemand elkaar echt, dus blijft het meestal allemaal bij hetzelfde jammer genoeg.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 19:30 schreef TheSatanSlayer het volgende:
dit soor topics moeten verboden worden op fok teveel van en na het lezen elke keer weer depressief
STOP met posten..
Deze post mag je w.m.b. inlijsten Pulzzarquote:Op vrijdag 8 augustus 2014 11:50 schreef Pulzzar het volgende:
Het is inmiddels een tijdje verder. Nadat ik dit topic had gemaakt, voelde ik me een paar dagen nog erg kut (niet dankzij reacties in dit topic trouwens) en lag ik alleen maar op bed. Een paar dagen later kon ik mezelf weer herpakken en was ik o.a. weer gaan sporten.
Jullie hebben gelijk: eenzaamheid zit in jezelf en heeft niet zozeer te maken met of je alleen bent ja of nee. Ik heb me altijd eenzaam gevoeld en zal dat ook nog wel snel krijgen bij bepaalde omstandigheden. Ik zoek het ook zelf op, want ik ben gewend alleen te zijn en ga niet snel de verbintenis met andere mensen aan. Dat is zelfbescherming. Alleen is veilig. Maar alleen is ook weer eenzaam.
Over de hele linie gesproken gaat het sinds de afgelopen jaren wel beter en maak ik toch makkelijker contact dan eerst. Maar het kost me nog veel moeite. En op slechte dagen denk ik "Verdomme! Ik moet zo fucking mijn best doen om maar een beetje aanspraak te krijgen, terwijl dat bij anderen vanzelfsprekend is met hun rijke sociale netwerk." Dan krijg je weer dat het gras aan de andere kant groener is.
Maar ja, het gaat niet in één keer maar in babystapjes. Wat ik eerder al zei; ik ben gewend alleen te zijn en moet langzaam mezelf sociaal ontwikkelen.
Omdat je samen met andere mensen leeft. Ieder mens vergelijkt zichzelf met anderen, ook al ben jij jezelf daar niet bewust van. Dat is wat het menszijn is. Tot op zekere hoogte willen mensen uniek zijn, maar tot op zekere hoogte willen ze ergens bij horen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 18:26 schreef Koral het volgende:
Ik vraag me wel eens af waarom mensen blijven vergelijken met anderen als ze er 9 van de 10 keer niet gelukkig van worden
Gevoel niet interessant genoeg te zijn en dat je helemaal niets te bieden hebt.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 19:50 schreef J-Style het volgende:
Zou het niet geweldig zijn als er een gratis site was, waar men via een lage drempel contacten in de buurt kon vinden en mee afspreken? Een datingssite maar dan voor vriendschap.
Nee, er bestaat nog geen geschikte site.
Zo'n site zou de eenzaamheid in heel Nederland kunnen oplossen.
Het grootste probleem is namelijk altijd:
- angst om op andere mensen af te stappen
- angst om in onveilige situaties te storten
Dank je wel!quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 17:43 schreef Lienekien het volgende:
En schouderklopje voor Pulzzar. Ben blij te lezen dat je zelf ziet dat je vooruitgang boekt.
Vergelijken en iets van een ander aantrekken zijn twee verschillende dingen. Ergens bij willen horen en ergens uniek in willen zijn heeft ook geen enkele relatie met vergelijken. In het vergelijken zit een deel waarnemen (niets mis mee) en een deel oordeel (niet doen als het negatief voor je is).quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 23:38 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Omdat je samen met andere mensen leeft. Ieder mens vergelijkt zichzelf met anderen, ook al ben jij jezelf daar niet bewust van. Dat is wat het menszijn is. Tot op zekere hoogte willen mensen uniek zijn, maar tot op zekere hoogte willen ze ergens bij horen.
Als mensen zeggen dat ze zich niks van anderen aantrekken, vind ik dat behoorlijk hypocriet. En als het echt waar is dat je je hélémaal niks van anderen aantrekt, ben je een narcistische zonderling.
Ik hoor wel vaker dat ik mezelf niet met anderen moet vergelijken, maar ik kan daar niks mee en ik wil er niks mee omdat het alleen maar een averechts effect op me heeft.
Ik vraag me af of mensen die niet heel sociaal zijn en moeilijk uit stappen durven te ondernemen wel baat zullen hebben bij contact met lotgenoten. Een van de twee zou namelijk het initiatief moeten gaan nemen om dingen te ondernemen en om uit de schulp te kruipen. Hoewel het natuurlijk makkelijker is om dit met zijn tweern te doen denk ik dat het voor deze mensen lastig blijft. Anders zaten ze niet in die situatie. Zij hebben meer aan iemand die deze vaardigheden al bezit en hen op sleeptouw neemt.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 19:50 schreef J-Style het volgende:
Zou het niet geweldig zijn als er een gratis site was, waar men via een lage drempel contacten in de buurt kon vinden en mee afspreken? Een datingssite maar dan voor vriendschap.
Nee, er bestaat nog geen geschikte site.
Zo'n site zou de eenzaamheid in heel Nederland kunnen oplossen.
Het grootste probleem is namelijk altijd:
- angst om op andere mensen af te stappen
- angst om in onveilige situaties te storten
Ik heb alleen iemand nodig om mee te praten zodat ik niet in een modus ga van wat doe ik hier eigenlijk, en op die manier mijn geboortestad even kan peilen. Voor mij is het fantastisch dat hij ja zei, heb al gezegd dat ik te ver weg woon voor regelmatig contact, maar om hem ook een handje te helpen kan hij door mij minder als een eenling over komen. Ik hoop dat hij vanavond iemand treft om een vervolg afspraak mee te maken.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 10:17 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ik vraag me af of mensen die niet heel sociaal zijn en moeilijk uit stappen durven te ondernemen wel baat zullen hebben bij contact met lotgenoten. Een van de twee zou namelijk het initiatief moeten gaan nemen om dingen te ondernemen en om uit de schulp te kruipen. Hoewel het natuurlijk makkelijker is om dit met zijn tweern te doen denk ik dat het voor deze mensen lastig blijft. Anders zaten ze niet in die situatie. Zij hebben meer aan iemand die deze vaardigheden al bezit en hen op sleeptouw neemt.
Soms heb je lotgenoten nodig, maar in wil me daarmee niet afzonderen van de rest van de mensen. Als jij mank bent, betekent dat toch niet dat je alleen maar contact hebt met mensen die dat ook zijn?quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 10:17 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ik vraag me af of mensen die niet heel sociaal zijn en moeilijk uit stappen durven te ondernemen wel baat zullen hebben bij contact met lotgenoten. Een van de twee zou namelijk het initiatief moeten gaan nemen om dingen te ondernemen en om uit de schulp te kruipen. Hoewel het natuurlijk makkelijker is om dit met zijn tweern te doen denk ik dat het voor deze mensen lastig blijft. Anders zaten ze niet in die situatie. Zij hebben meer aan iemand die deze vaardigheden al bezit en hen op sleeptouw neemt.
Jij kijkt zeker ook naar Astro-TV en je bent fan van Emiel Ratelband?quote:Op maandag 28 juli 2014 10:58 schreef keste010 het volgende:
TS, zoals je zelf wel merkt kan je in een enorme vicieuze cirkel terechtkomen van eenzaamheid die weer zorgt voor gebrekkig zelfvertrouwen die daardoor weer tot eenzaamheid kan leiden omdat je bang bent niet geaccepteerd te worden door anderen, etc.
Om daar iets aan te doen daar zijn genoeg tips voor en die zullen ze hier ongetwijfeld ook wel geven. Wat in ieder geval belangrijk is om te onthouden is dat die vicieuze cirkel ook omgekeerd kan werken, namelijk heel positief. Als je eenmaal weer lekker in je vel zit en je wat minder druk om jezelf maakt dan komen die contacten vaak ook vanzelf wel. Goed in ieder geval dat je aan dit topic al contact hebt overgehouden. Je zal zien dat je alleen even een handreiking nodig hebt en dat je daarna vanzelf weer in die opwaartse spiraal terecht komt.
Ah heerlijk, nog zo'n internetheld..quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 22:39 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Jij kijkt zeker ook naar Astro-TV en je bent fan van Emiel Ratelband?
Ik begrijp best dat er allerlei redenen kunnen zijn waarom mensen minder sociaal begaafd zijn. TS had het over gepest worden.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 10:17 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Het pesten tast in de meeste gevallen het zelfbeeld van mensen aan. Zij krijgen door het pesten het idee dat zij er niet mogen zijn en krijgen de overtuiging dat zij minderwaardig zijn tov anderen. De manier waarop zij zich dan gedragen vloeit voor uit deze opvatting over zichzelf. Dan lijkt het inderdaad zoals jij zegt als ze het pestgedrag over hebben genomen het op zichzelf toepassen.quote:Op maandag 11 augustus 2014 13:15 schreef Koral het volgende:
[..]
Ik begrijp best dat er allerlei redenen kunnen zijn waarom mensen minder sociaal begaafd zijn. TS had het over gepest worden.
Misschien ligt het aan mij maar het valt mij op dat mensen die vroeger behoorlijk gepest zijn eigenlijk een gedeelte van dat gedrag overnemen en zichzelf (onbewust) blijven pesten terwijl de pestkoppen al jaren uit hun leven zijn.
Zet die puberale bril eens af. Ontdoe je van dergelijke associaties en gun jezelf een nieuwe identiteit denk ik dan wel eens.
In het begin zal het erg onwennig zijn maar naar verloop van tijd komt er bevrijding!
“There is nothing like returning to a place that remains unchanged to find the ways in which you yourself have altered.” N. Mandela
Klopt wat je hier schrijft. Het is te makkelijk om te zeggen 'ontdoe je van dergelijke associaties' want dat is voor veel mensen niet te doen. Je kunt altijd proberen om het beste uit jezelf te halen en te veranderen, maar wat diep verankerd zit gaat er niet uit. Zullen altijd 'flashbacks' optreden, juist omdat het menselijk brein ingesteld is op negatieve gebeurtenissen onthouden, uit zelfbescherming. Even simpel uitgelegd. En een karakter verander je ook niet, daar ben je mee geboren. Beetje bijschaven zal best lukken, maar ten dele.quote:Op maandag 11 augustus 2014 15:30 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Het pesten tast in de meeste gevallen het zelfbeeld van mensen aan. Zij krijgen door het pesten het idee dat zij er niet mogen zijn en krijgen de overtuiging dat zij minderwaardig zijn tov anderen. De manier waarop zij zich dan gedragen vloeit voor uit deze opvatting over zichzelf. Dan lijkt het inderdaad zoals jij zegt als ze het pestgedrag over hebben genomen het op zichzelf toepassen.
Zich daarvan ontdoen is makkelijker gezegd dan gedaan. De negatieve opvattingen en gevoelens over zichzelf zitten heel diep vastgeroest in iemands identiteit. Het is niet voor niets dat veel mensen die als kind zijn gepest daar hun levenlang last van blijven hebben in de vorm van psychische problematiek.
Hoe stel jij voor dat zij zich van dergelijke associaties ontdoen? Fake it until you make it ?
Door in ieder geval te stoppen met het sterker maken/ voeden van deze gedachtes en gedragingen. Wellicht dat er na verloop van tijd ruimte ontstaat voor prettigere associatisch. Dat zal inderdaad niet makkelijk zijn. Maar het hoeft ook allemaal niet in 1 dag.quote:Op maandag 11 augustus 2014 15:30 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Het pesten tast in de meeste gevallen het zelfbeeld van mensen aan. Zij krijgen door het pesten het idee dat zij er niet mogen zijn en krijgen de overtuiging dat zij minderwaardig zijn tov anderen. De manier waarop zij zich dan gedragen vloeit voor uit deze opvatting over zichzelf. Dan lijkt het inderdaad zoals jij zegt als ze het pestgedrag over hebben genomen het op zichzelf toepassen.
Zich daarvan ontdoen is makkelijker gezegd dan gedaan. De negatieve opvattingen en gevoelens over zichzelf zitten heel diep vastgeroest in iemands identiteit. Het is niet voor niets dat veel mensen die als kind zijn gepest daar hun levenlang last van blijven hebben in de vorm van psychische problematiek.
Hoe stel jij voor dat zij zich van dergelijke associaties ontdoen? Fake it until you make it ?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |