Vergelijken en iets van een ander aantrekken zijn twee verschillende dingen. Ergens bij willen horen en ergens uniek in willen zijn heeft ook geen enkele relatie met vergelijken. In het vergelijken zit een deel waarnemen (niets mis mee) en een deel oordeel (niet doen als het negatief voor je is).quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 23:38 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Omdat je samen met andere mensen leeft. Ieder mens vergelijkt zichzelf met anderen, ook al ben jij jezelf daar niet bewust van. Dat is wat het menszijn is. Tot op zekere hoogte willen mensen uniek zijn, maar tot op zekere hoogte willen ze ergens bij horen.
Als mensen zeggen dat ze zich niks van anderen aantrekken, vind ik dat behoorlijk hypocriet. En als het echt waar is dat je je hélémaal niks van anderen aantrekt, ben je een narcistische zonderling.
Ik hoor wel vaker dat ik mezelf niet met anderen moet vergelijken, maar ik kan daar niks mee en ik wil er niks mee omdat het alleen maar een averechts effect op me heeft.
Ik vraag me af of mensen die niet heel sociaal zijn en moeilijk uit stappen durven te ondernemen wel baat zullen hebben bij contact met lotgenoten. Een van de twee zou namelijk het initiatief moeten gaan nemen om dingen te ondernemen en om uit de schulp te kruipen. Hoewel het natuurlijk makkelijker is om dit met zijn tweern te doen denk ik dat het voor deze mensen lastig blijft. Anders zaten ze niet in die situatie. Zij hebben meer aan iemand die deze vaardigheden al bezit en hen op sleeptouw neemt.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 19:50 schreef J-Style het volgende:
Zou het niet geweldig zijn als er een gratis site was, waar men via een lage drempel contacten in de buurt kon vinden en mee afspreken? Een datingssite maar dan voor vriendschap.
Nee, er bestaat nog geen geschikte site.
Zo'n site zou de eenzaamheid in heel Nederland kunnen oplossen.
Het grootste probleem is namelijk altijd:
- angst om op andere mensen af te stappen
- angst om in onveilige situaties te storten
Ik heb alleen iemand nodig om mee te praten zodat ik niet in een modus ga van wat doe ik hier eigenlijk, en op die manier mijn geboortestad even kan peilen. Voor mij is het fantastisch dat hij ja zei, heb al gezegd dat ik te ver weg woon voor regelmatig contact, maar om hem ook een handje te helpen kan hij door mij minder als een eenling over komen. Ik hoop dat hij vanavond iemand treft om een vervolg afspraak mee te maken.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 10:17 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ik vraag me af of mensen die niet heel sociaal zijn en moeilijk uit stappen durven te ondernemen wel baat zullen hebben bij contact met lotgenoten. Een van de twee zou namelijk het initiatief moeten gaan nemen om dingen te ondernemen en om uit de schulp te kruipen. Hoewel het natuurlijk makkelijker is om dit met zijn tweern te doen denk ik dat het voor deze mensen lastig blijft. Anders zaten ze niet in die situatie. Zij hebben meer aan iemand die deze vaardigheden al bezit en hen op sleeptouw neemt.
Soms heb je lotgenoten nodig, maar in wil me daarmee niet afzonderen van de rest van de mensen. Als jij mank bent, betekent dat toch niet dat je alleen maar contact hebt met mensen die dat ook zijn?quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 10:17 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Ik vraag me af of mensen die niet heel sociaal zijn en moeilijk uit stappen durven te ondernemen wel baat zullen hebben bij contact met lotgenoten. Een van de twee zou namelijk het initiatief moeten gaan nemen om dingen te ondernemen en om uit de schulp te kruipen. Hoewel het natuurlijk makkelijker is om dit met zijn tweern te doen denk ik dat het voor deze mensen lastig blijft. Anders zaten ze niet in die situatie. Zij hebben meer aan iemand die deze vaardigheden al bezit en hen op sleeptouw neemt.
Jij kijkt zeker ook naar Astro-TV en je bent fan van Emiel Ratelband?quote:Op maandag 28 juli 2014 10:58 schreef keste010 het volgende:
TS, zoals je zelf wel merkt kan je in een enorme vicieuze cirkel terechtkomen van eenzaamheid die weer zorgt voor gebrekkig zelfvertrouwen die daardoor weer tot eenzaamheid kan leiden omdat je bang bent niet geaccepteerd te worden door anderen, etc.
Om daar iets aan te doen daar zijn genoeg tips voor en die zullen ze hier ongetwijfeld ook wel geven. Wat in ieder geval belangrijk is om te onthouden is dat die vicieuze cirkel ook omgekeerd kan werken, namelijk heel positief. Als je eenmaal weer lekker in je vel zit en je wat minder druk om jezelf maakt dan komen die contacten vaak ook vanzelf wel. Goed in ieder geval dat je aan dit topic al contact hebt overgehouden. Je zal zien dat je alleen even een handreiking nodig hebt en dat je daarna vanzelf weer in die opwaartse spiraal terecht komt.
Ah heerlijk, nog zo'n internetheld..quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 22:39 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Jij kijkt zeker ook naar Astro-TV en je bent fan van Emiel Ratelband?
Ik begrijp best dat er allerlei redenen kunnen zijn waarom mensen minder sociaal begaafd zijn. TS had het over gepest worden.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 10:17 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Het pesten tast in de meeste gevallen het zelfbeeld van mensen aan. Zij krijgen door het pesten het idee dat zij er niet mogen zijn en krijgen de overtuiging dat zij minderwaardig zijn tov anderen. De manier waarop zij zich dan gedragen vloeit voor uit deze opvatting over zichzelf. Dan lijkt het inderdaad zoals jij zegt als ze het pestgedrag over hebben genomen het op zichzelf toepassen.quote:Op maandag 11 augustus 2014 13:15 schreef Koral het volgende:
[..]
Ik begrijp best dat er allerlei redenen kunnen zijn waarom mensen minder sociaal begaafd zijn. TS had het over gepest worden.
Misschien ligt het aan mij maar het valt mij op dat mensen die vroeger behoorlijk gepest zijn eigenlijk een gedeelte van dat gedrag overnemen en zichzelf (onbewust) blijven pesten terwijl de pestkoppen al jaren uit hun leven zijn.
Zet die puberale bril eens af. Ontdoe je van dergelijke associaties en gun jezelf een nieuwe identiteit denk ik dan wel eens.
In het begin zal het erg onwennig zijn maar naar verloop van tijd komt er bevrijding!
“There is nothing like returning to a place that remains unchanged to find the ways in which you yourself have altered.” N. Mandela
Klopt wat je hier schrijft. Het is te makkelijk om te zeggen 'ontdoe je van dergelijke associaties' want dat is voor veel mensen niet te doen. Je kunt altijd proberen om het beste uit jezelf te halen en te veranderen, maar wat diep verankerd zit gaat er niet uit. Zullen altijd 'flashbacks' optreden, juist omdat het menselijk brein ingesteld is op negatieve gebeurtenissen onthouden, uit zelfbescherming. Even simpel uitgelegd. En een karakter verander je ook niet, daar ben je mee geboren. Beetje bijschaven zal best lukken, maar ten dele.quote:Op maandag 11 augustus 2014 15:30 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Het pesten tast in de meeste gevallen het zelfbeeld van mensen aan. Zij krijgen door het pesten het idee dat zij er niet mogen zijn en krijgen de overtuiging dat zij minderwaardig zijn tov anderen. De manier waarop zij zich dan gedragen vloeit voor uit deze opvatting over zichzelf. Dan lijkt het inderdaad zoals jij zegt als ze het pestgedrag over hebben genomen het op zichzelf toepassen.
Zich daarvan ontdoen is makkelijker gezegd dan gedaan. De negatieve opvattingen en gevoelens over zichzelf zitten heel diep vastgeroest in iemands identiteit. Het is niet voor niets dat veel mensen die als kind zijn gepest daar hun levenlang last van blijven hebben in de vorm van psychische problematiek.
Hoe stel jij voor dat zij zich van dergelijke associaties ontdoen? Fake it until you make it ?
Door in ieder geval te stoppen met het sterker maken/ voeden van deze gedachtes en gedragingen. Wellicht dat er na verloop van tijd ruimte ontstaat voor prettigere associatisch. Dat zal inderdaad niet makkelijk zijn. Maar het hoeft ook allemaal niet in 1 dag.quote:Op maandag 11 augustus 2014 15:30 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Het pesten tast in de meeste gevallen het zelfbeeld van mensen aan. Zij krijgen door het pesten het idee dat zij er niet mogen zijn en krijgen de overtuiging dat zij minderwaardig zijn tov anderen. De manier waarop zij zich dan gedragen vloeit voor uit deze opvatting over zichzelf. Dan lijkt het inderdaad zoals jij zegt als ze het pestgedrag over hebben genomen het op zichzelf toepassen.
Zich daarvan ontdoen is makkelijker gezegd dan gedaan. De negatieve opvattingen en gevoelens over zichzelf zitten heel diep vastgeroest in iemands identiteit. Het is niet voor niets dat veel mensen die als kind zijn gepest daar hun levenlang last van blijven hebben in de vorm van psychische problematiek.
Hoe stel jij voor dat zij zich van dergelijke associaties ontdoen? Fake it until you make it ?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |