abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142798865
Ik ben mijn hele leven alleen geweest en heb me vaak eenzaam gevoeld. Dat was als kind al zo omdat ik geen broers en zussen heb en toen al een buitenbeentje was. In de puberteit werd ik erg gepest, omdat mijn klasgenoten vermoedden dat ik homoseksueel ben, wat ook inderdaad het geval bleek. Wat die homoseksualiteit betreft heb ik het behoorlijk moeilijk met mezelf gehad. Het feit dat ik op hetzelfde geslacht val, kon ik op den duur wel van mezelf accepteren, maar waar ik het vooral moeilijk mee had, was dat ik me in mijn mannelijkheid zo ontzettend mislukt voelde. Ik kon bijvoorbeeld niet wennen aan lichaamshaar, terwijl andere jongens trots zijn wanneer ze hun eerste borsthaar ontdekken.

Mijn verdedigingsmechanisme is door mij terug te trekken en me te isoleren. Ik ben jaren depressief met angstaanvallen geweest. Ik raak dan ook erg passief.

Ik heb vele therapieen gevolgd en het gaat wel iets beter dan eerst. Maar dezelfde valkuilen blijven elke keer terugkomen. Ik ben gisteren alleen uit geweest in Amsterdam in de Regulierdwarsstraat in de hoop daar mensen te ontmoeten, maar ik vind het moeilijk om een gesprek aan te knopen met iemand en zodoende sta ik daar als een muurbloem.

Eenzaamheid lijkt als een rode draad door mijn leven te lopen en ik vraag me af of ik dat uberhaupt ooit kan veranderen. Ik ga binnenkort een sociale vaardigheidstraining volgen op advies van mijn psycholoog, maar ik verwacht eigenlijk dat het een hoop gebakken lucht is waar je in de praktijk weinig aan hebt. Ik heb ooit eerder zoiets gevolg en dan moet je bepaalde situaties naspelen die je in het dagelijks leven tegenkomt, zoals dat iemand voordringt in de winkel. Maar situaties naspelen en het echte leven zijn twee hele aparte dingen.

Elke keer dat klotegevoel van eenzaamheid. Op Facebook zie ik iedereen leuke dingen doen zoals naar het strand met dit mooie weer, maar ik heb niemand om te vragen om ook zoiets te doen. Als ik initiatief probeer te nemen, is het antwoord vaak dat mensen geen tijd hebben. Als ik me klote voel zoals nu op dit moment, krijg ik vaak te horen dat ik het niet van de positieve kant zie.

Maar goed. Moet ik eigenlijk accepteren dat eenzaamheid altijd een rol blijft spelen in mijn leven. En dat bedoel ik niet in de zin dat ik het allemaal wil opgeven, maar in de zin dat ik niet te hoge verwachtingen moet koesteren. Mensen kunnen veranderen, maar veranderen is erg moeilijk en de meeste mensen blijven min of meer vastzitten in hun oude patronen. De scherpe kantjes gaan er wel steeds meer af wanneer je ouder en wijzer wordt, maar het gaat nooit helemaal weg.
  maandag 28 juli 2014 @ 00:39:27 #2
383931 Partypoeper
0979856467553765708
pi_142799191
Maar wil je nou advies of?
  maandag 28 juli 2014 @ 00:43:37 #3
411401 imikethat
Supa Hot Fire; Get Rekt m8
pi_142799313
Het is niet de mensheid die het jou niet gunt, dat moet je zelf doen
First of all, I'm not your friend.
~ Gelukkig zijn we tegenwoordig ouder en wijzer en helpen we onze hersens op een verstandigere wijze naar de klote
pi_142799440
Ach 1 ding je gaat ooit dood.

Tot die tijd probeer te leven en genieten van het leven ;)
pi_142799597
Neem een huisdier.
pi_142799630
Zelfvertrouwen opkrikken, ga sporten, en ga veel op dezelfde plaatsen uit, de eerste 2-3 keer zal niemand praten maar erna zullen er wel mensen op je afkomen!
pi_142800041
quote:
1s.gif Op maandag 28 juli 2014 00:39 schreef Partypoeper het volgende:
Maar wil je nou advies of?
Zoiets

Ik ben op Facebook wat mensen tegengekomen waarmee ik jaren geleden in behandeling was. Met sommigen gaat het goed, maar anderen zijn weer in hun oude patronen teruggevallen of nog verder afgezakt. Therapie werkt wel, maar niet dat iemand er totaal door gaat veranderen.

Ik geef niet de mensheid de schuld en dat heb ik NOOIT gedaan. Ik heb alle fouten bij mezelf gelegd. Het enige wat ik wel inzie, is dat de oplossing niet bij een ander ligt. Ik heb altijd gehoopt dat ik iemand zou tegenkomen die me uit een diep dal trekt. En niet dat ik er zelf niks voor hoef te doen, maar wel iemand die exact weet hoe ik in elkaar zit en me de ene keer een keiharde trap onder mijn reet geeft wanneer dat nodig is en de andere keer begrip. Maar datgene wat ik zo graag zou willen tegenkomen, is er niet. Mensen kunnen je steunen of adviseren, maar je moet het zelf doen.

In therapie leer je vaak dat je je kwetsbaar moet opstellen, zodat anderen je beter begrijpen. Maar wat je niet leert, is dat er in het leven genoeg momenten zijn dat het beter is dat niet te doen, want mensen moeten je in het algemeen niet wanneer je kwetsbaar bent.

Sporten doe ik trouwens al en dat geeft me idd veel zelfvertrouwen.
pi_142800120
Maar ik wil eigenlijk weten van anderen: komen dezelfde valkuilen terug in je leven? En moet je dat eigenlijk toch (tot op zekere hoogte) accepteren?
  maandag 28 juli 2014 @ 01:51:17 #9
430565 Florentius
Too old for this shit :)
pi_142801029
Volgens mij houd mijn moeder binnenkort weer een BBQ (in de buurt van A'dam). Zelf op papier amsterdammer, maar woon nu in het noord oosten, al heel lang niet in amsterdam geweest.

Aangezien ik al een maand of 4 weer naar een grotere stad verhuizen overweeg is het waarschijnlijk niet een slecht idee ff te kijken hoe A'dam nu is. Ben A'dam/Haarlem/Groningen aan het overwegen. Ik heb geen zin om op jeugdvriendschappen te leunen met dit besluit dus eens een avondje met een vreemde, ach waarom niet.

Als je wilt kan ik je een Dm sturen als ik eens in de buurt ben en kunnen we samen ff wat praten op een terrasje en de regulier nog ff in als je wilt. Ben geen drinker, maar als je een geschikte vent bent qua conversatie dan komt het wel goed en kan ik ook wel even mee de tenten in waar jouw interesse ligt.

Ik heb heel veel overeenkomsten met jouw verhaal, andere knel punten maar het netto effect is het zelfde, isolatie.
Maar 2 x 1 is niet alleen :), al is het maar voor 1 avondje en misschien is het genoeg en kom je iemand tegen om de keer erop mee uit te gaan of beter nog de avond mee voort te zetten.

[ Bericht 6% gewijzigd door Florentius op 28-07-2014 02:12:10 ]
pi_142801972
Dat kan een leuk idee zijn. Stuur me maar een DM. In dit topic weet je trouwens hoe ik eruitzie, al is het niet een heel charmante selfie.

Ik woon trouwens niet in Adam, maar aangezien er in andere steden niet zoveel leuke gaykroegen zijn, was ik maar naar Amsterdam gegaan. Het enige waarom ik overigens naar een gaykroeg ga, is om daar eventueel een leuke man tegen te komen. Ik heb zelf niet zoveel met de scene.
pi_142802216
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 01:14 schreef Pulzzar het volgende:
Maar ik wil eigenlijk weten van anderen: komen dezelfde valkuilen terug in je leven? En moet je dat eigenlijk toch (tot op zekere hoogte) accepteren?
Als mensen je keer op keer vertellen dat iets niet goed is aan je kan dat je behoorlijk afbreken. Het doet zeker wel iets met je en beïnvloedt de manier waarop je in het leven staat.

Laatst heeft iemand me verteld dat het grootste probleem waarmee het eigenlijk begint is dat je jezelf kwijt bent geraakt. Je vertoont geconditioneerd gedrag dat voortkomt uit onzekerheid en het willen voldoen aan het maatschappelijke beeld.

Denk er b.v. maar aan hoe veel kinderen zichzelf een stuk gemakkelijker laten gaan. Ongegeneerd gaan staan dansen op muziek, ''ongepaste vragen'' stellen, zich niet erg bewust zijn van hun uiterlijk. Later pas veranderen al die dingen, voornamelijk door de invloed van buiten af.

De kunst is dan dus om eerst jezelf te her ontdekken. Wie ben je nu eigenlijk? Als je die vraag niet kunt beantwoorden wordt het moeilijk om terug te komen bij je ware ik. En zonder die ware ik zal je een gevoel van ongeluk in jezelf blijven voelen.

Vervolgens heeft dat gevoel van ongeluk invloed op je fysieke gestel. Iets dat onder andere vermoeidheid en passiviteit teweeg brengt. Iets dat jij ook beschrijft.
pi_142802263
quote:
1s.gif Op maandag 28 juli 2014 02:59 schreef Pulzzar het volgende:
Dat kan een leuk idee zijn. Stuur me maar een DM. In dit topic weet je trouwens hoe ik eruitzie, al is het niet een heel charmante selfie.
Kijk daar begint het al mee. Je moet even erbij vermelden dat die selfie ''niet heel charmant'' is. Die boodschap breng je nu niet alleen over op ons maar ook op jezelf. Hieruit spreekt al dat jij kennelijk de behoefte voelt om je te excuseren om hoe je eruit ziet. Voordat iemand die foto kan afwijzen doe jij het al.

Begrijp me niet verkeerd, ik wil echt niet overkomen als iemand die een geweldig zelfbeeld heeft en de dingen totaal anders doet, maar na een gesprek dat ik laatst heb gehad kwam ik wel tot bepaalde inzichten.

En ik denk dan ook dat het inzicht in waar het probleem ligt het begin is van een eventuele poging om dingen anders te doen. Hoewel ik toegeef dat zoiets vele malen moeilijker is dan het klinkt. Zelf bak ik er dan ook echt niets van tot nu toe.

Maar ik begrijp je gevoelens wel.
  maandag 28 juli 2014 @ 03:57:06 #13
430565 Florentius
pi_142802382
quote:

Ik woon trouwens niet in Adam, maar aangezien er in andere steden niet zoveel leuke gaykroegen zijn, was ik maar naar Amsterdam gegaan. Het enige waarom ik overigens naar een gaykroeg ga, is om daar eventueel een leuke man tegen te komen. Ik heb zelf niet zoveel met de scene.
Mijn email gestuurd om een dag te kunnen prikken. Je ziet er vriendelijk en goedlachs uit kerel, een beetje een outfit die ik verwacht bij wat ik omschrijf als trance/dance hippies :) . Laat dat nou net het soort publiek zijn waar ik vrij moeiteloos mijn guard los kan laten, met dan echte zuipgelegenheden aan de andere kant van het spectrum.

Goed gevoel over, ik neem morgen nog even contact met je op. GN
pi_142802590
Heel herkenbaar. Vooral het facebook-gedeelte. Wat mij wel helpt is niet zo vaak fb checken ;)
pi_142802845
Ja, herkenbaar. Sinds ik op mezelf woon is de eenzaamheid steeds erger geworden. Maar ik heb het nu geaccepteerd en maak geen stappen meer om mensen te ontmoeten. En al die gezellige mensen op Facebook komen mij ook me neus uit. Op Facebook de allerleukste, gezelligste mensen die je je kan voorstellen en als je ze in het echt tegenkomt zijn ze vaak helemaal niet zo gezellig.
pi_142802969
quote:

Jankzak :( je ziet er gewoon uit als een leuke jongen. Kop op!

quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 01:51 schreef Florentius het volgende:
Als je wilt kan ik je een Dm sturen als ik eens in de buurt ben en kunnen we samen ff wat praten op een terrasje en de regulier nog ff in als je wilt. Ben geen drinker, maar als je een geschikte vent bent qua conversatie dan komt het wel goed en kan ik ook wel even mee de tenten in waar jouw interesse ligt.

Ik heb heel veel overeenkomsten met jouw verhaal, andere knel punten maar het netto effect is het zelfde, isolatie.
Maar 2 x 1 is niet alleen , al is het maar voor 1 avondje en misschien is het genoeg en kom je iemand tegen om de keer erop mee uit te gaan of beter nog de avond mee voort te zetten.
Zouden meer mensen moeten doen dit *O* gewoon random zeggen joh, avondje wat drinken?
pi_142804450
quote:
14s.gif Op maandag 28 juli 2014 07:58 schreef Prof_Hoax het volgende:

[..]

Jankzak :( je ziet er gewoon uit als een leuke jongen. Kop op!

[..]

Zouden meer mensen moeten doen dit *O* gewoon random zeggen joh, avondje wat drinken?
Inderdaad! Toffe suggestie! Waar ik woon heb ik ook geen sociaal leven, maar ik kan ook prima op mezelf zijn. Soms voel je je wel alleen, maar tussendoor heb ik ook wel eens leuke uitjes met collega's (werk in Amsterdam) en ik ga vaak terug naar de omgeving waar ik opgegroeid ben en zoek daar vrienden op of ze komen eens in de zoveel tijd langs.

Wat betreft sport: probeer eens een teamsport of iets van crossfit. Dan leer je mensen sneller kennen dan alleen in de fitnesszaal je rondje te doen.

Ik ben zelf wel een sociale jongen, maar als ik ergens alleen heen ga waar ik niemand ken raak ik ook geïsoleerd. Ik stap niet zo maar op vreemden af om een praatje te maken. Dat gaat makkelijker als interactie vanzelfsprekend is. Met collega's of teamgenoten dus. Misschien helpt het je?
pi_142805280
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 03:30 schreef Gilles-de-la-Tourette het volgende:

[..]

Kijk daar begint het al mee. Je moet even erbij vermelden dat die selfie ''niet heel charmant'' is. Die boodschap breng je nu niet alleen over op ons maar ook op jezelf. Hieruit spreekt al dat jij kennelijk de behoefte voelt om je te excuseren om hoe je eruit ziet. Voordat iemand die foto kan afwijzen doe jij het al.
Daar stond ikzelf niet bij stil. Het klopt idd. Ik heb dat 'niet heel charmant' onbewust neergezet uit voorzorg om een hoop eventuele afkraak-reacties voor te zijn. Een soort schild om mezelf te beschermen, maar daarmee hou ik ook andere mensen af.

Het feit dat ik überhaupt foto's durf te plaatsen, is trouwens een grote sprong vooruit en geeft ook aan dat ik beter in mijn vel zit dan vroeger. Letterlijk trouwens, want ik ben veel slanker nu aangezien ik op mijn voeding let en regelmatig sport.

Dat het beter gaat, merk trouwens ook hoe mensen mij benaderen. Ik heb nu meer gelijkwaardig contact dan zeg maar een paar jaar terug.

De gayscene is echter wel keihard. Het is echt een vleeskeuring en het kost moeite om de geschikte kerels te zoeken. Serieus, andere uitgaansgelegenheden zijn zoveel relaxter en daarbij is het ook veel makkelijker om contact met anderen te maken. Het enige nadeel voor mij is dat 90% van de mannen hetero is. Ik wil ook weleens wat. Niet per definitie seks ofzo, naar gewoon een beetje lijfelijk contact. Ik ga dus weleens alleen uit onder het mom van - met alleen thuis zitten blijf je sowieso alleen. Maar stiekem hoop ik gevoelsmatig (dus niet bij mijn verstand) dat ik misschien de liefde van mijn leven tegenkom. Dat gebeurt dan niet en het gevoel is dan dat ik me fucking alleen voel. En vervolgens ga ik denken aan wat er in mijn verleden is gebeurd en daar baseer ik mijn toekomst op.

Ik kom er wel! Maar het gaat uiteraard niet vanzelf in één keer maar met stapjes vooruit en tegenslagen. Het leven is nou eenmaal niet makkelijk, maar daardoor haal je juist meer voldoening uit de dingen die je bereikt.
pi_142805376
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 03:57 schreef Florentius het volgende:

[..]

Mijn email gestuurd om een dag te kunnen prikken. Je ziet er vriendelijk en goedlachs uit kerel, een beetje een outfit die ik verwacht bij wat ik omschrijf als trance/dance hippies :) . Laat dat nou net het soort publiek zijn waar ik vrij moeiteloos mijn guard los kan laten, met dan echte zuipgelegenheden aan de andere kant van het spectrum.

Goed gevoel over, ik neem morgen nog even contact met je op. GN
Thanx! ^O^

Ik ben idd wel een beetje een dance/trance hipster, maar ik heb veel meer muzikale interesses. Thuis draai ik vaak muziek die veel mensen omschrijven als vreemd en apart (Björk, Lamb, Solex, Plaid, etc)
pi_142805742
TS, zoals je zelf wel merkt kan je in een enorme vicieuze cirkel terechtkomen van eenzaamheid die weer zorgt voor gebrekkig zelfvertrouwen die daardoor weer tot eenzaamheid kan leiden omdat je bang bent niet geaccepteerd te worden door anderen, etc.

Om daar iets aan te doen daar zijn genoeg tips voor en die zullen ze hier ongetwijfeld ook wel geven. Wat in ieder geval belangrijk is om te onthouden is dat die vicieuze cirkel ook omgekeerd kan werken, namelijk heel positief. Als je eenmaal weer lekker in je vel zit en je wat minder druk om jezelf maakt dan komen die contacten vaak ook vanzelf wel. Goed in ieder geval dat je aan dit topic al contact hebt overgehouden. Je zal zien dat je alleen even een handreiking nodig hebt en dat je daarna vanzelf weer in die opwaartse spiraal terecht komt. ^O^
"We do not measure a culture by its output of undisguised trivialities, but by what it claims as significant"
Neil Postman - Amusing Ourselves to Death
pi_142805837
quote:
1s.gif Op maandag 28 juli 2014 10:38 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Daar stond ikzelf niet bij stil. Het klopt idd. Ik heb dat 'niet heel charmant' onbewust neergezet uit voorzorg om een hoop eventuele afkraak-reacties voor te zijn. Een soort schild om mezelf te beschermen, maar daarmee hou ik ook andere mensen af.

Het feit dat ik überhaupt foto's durf te plaatsen, is trouwens een grote sprong vooruit en geeft ook aan dat ik beter in mijn vel zit dan vroeger. Letterlijk trouwens, want ik ben veel slanker nu aangezien ik op mijn voeding let en regelmatig sport.

Dat het beter gaat, merk trouwens ook hoe mensen mij benaderen. Ik heb nu meer gelijkwaardig contact dan zeg maar een paar jaar terug.

De gayscene is echter wel keihard. Het is echt een vleeskeuring en het kost moeite om de geschikte kerels te zoeken. Serieus, andere uitgaansgelegenheden zijn zoveel relaxter en daarbij is het ook veel makkelijker om contact met anderen te maken. Het enige nadeel voor mij is dat 90% van de mannen hetero is. Ik wil ook weleens wat. Niet per definitie seks ofzo, naar gewoon een beetje lijfelijk contact. Ik ga dus weleens alleen uit onder het mom van - met alleen thuis zitten blijf je sowieso alleen. Maar stiekem hoop ik gevoelsmatig (dus niet bij mijn verstand) dat ik misschien de liefde van mijn leven tegenkom. Dat gebeurt dan niet en het gevoel is dan dat ik me fucking alleen voel. En vervolgens ga ik denken aan wat er in mijn verleden is gebeurd en daar baseer ik mijn toekomst op.

Ik kom er wel! Maar het gaat uiteraard niet vanzelf in één keer maar met stapjes vooruit en tegenslagen. Het leven is nou eenmaal niet makkelijk, maar daardoor haal je juist meer voldoening uit de dingen die je bereikt.
Over die vleeskeuringen in de gayscene heb ik inderdaad wel al vaak gehoord. Dus wat dat betreft snap ik ook wel dat het daarmee ook moeilijker wordt om positief naar jezelf te kijken.

Ik geloof ook echt niet dat alles in het leven bij jezelf ligt hoor. Ergens moet je ook gewoon roeien met de riemen die je hebt. Als die riemen toevallig bestaan uit een uiterlijk waar mannen dol op zijn heb je gewoon geluk, maar voor velen onder ons gaat het niet zo gemakkelijk.

Maar ik hoop voor je dat je vroeg of laat (beter vroeg dan laat) toch zult vinden wat je zoekt. Je lijkt me namelijk helemaal geen oneven man.
pi_142808518
quote:
1s.gif Op maandag 28 juli 2014 10:38 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Een algemene tip: laat de negatieve meningen aan anderen over. Er zijn altijd mensen die wel iets te zeuren hebben over hoe je bent, hoe je doet, hoe je eruit ziet, wat je draagt, wat je leuk vindt etcetera. En die mensen zullen het niet nalaten om die mening te ventileren. Als jij dat al voor hen gaat doen, wordt het alleen maar erger en je zult zien dat uiteindelijk helemaal niet veel mensen echt wat te zeuren hebben.

Daarnaast (geen idee of jij dit doet, maar het is iets wat ik vaker zie), als je weinig zelfvertrouwen hebt, accepteer ALLE complimentjes die je krijgt. Je ziet soms het volgende Compliment: "Hey! Wat heb je dat goed gedaan!" Reactie: "Nouja, valt wel mee, dit liep niet zo lekker, daar ging het wat mis en ach, er zijn mensen die dit veel beter kunnen." Het gevolg is 1. dat je het compliment niet echt accepteert en 2. dat iemand niet snel meer een complimentje zal geven (Jezus! Hij zeikt alleen maar!)
quote:

Goed dat je zelf verbeteringen ziet. ^O^
pi_142808553
Alleen uitgaan knap hoor.
pi_142812366
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 12:36 schreef tailfox het volgende:
Alleen uitgaan knap hoor.
Vind ik ook ^O^

Heb ik zelf niet veel gedaan. Waarom ? Omdat ik me er snel (en vlug) EENZAAM kan door voelen...

Het BEGRIP 'eenzaamheid' is wel een heel interessant gegeven. Om filosofisch wat over door te bomen, als je me dit toestaat, beste Pulzzar.

Ik heb je "Selfie" (modewoord van het jaar 2014) gezien. Dit is een heel leuke foto. Ik vind er vooral gevoel (aardigheid) in terug. Zeker in je ogen. Volgens mij (indruk) ben je best een heel gevoelig iemand.

Van uit dit gevoelige zelf wens je VERBINDING met die (soms harde/koude) buitenwereld kunnen maken. Wat (helaas) niet altijd zo eenvoudig is.

quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 01:11 schreef Pulzzar het volgende:
Ik heb altijd gehoopt dat ik iemand zou tegenkomen die me uit een diep dal trekt. En niet dat ik er zelf niks voor hoef te doen, maar wel iemand die exact weet hoe ik in elkaar zit en me de ene keer een keiharde trap onder mijn reet geeft wanneer dat nodig is en de andere keer begrip. Maar datgene wat ik zo graag zou willen tegenkomen, is er niet. Mensen kunnen je steunen of adviseren, maar je moet het zelf doen.
Je moet het inderdaad ZELF doen. Je kan niet op een ander (blijven) leunen. Dat is het leven. Maar is dat je probleem ? Ik denk het niet. Jij kan toch ook best een heleboel dingen alleen doen. Je gaat zelfs alleen uit, doet aan sport, etc. Dat is je probleem niet...

Wat jij volgens mij MIST, is een GEVOEL van VERBINDING. Volgens mij smeekt heel je INWENDIGE ziel naar verbinding, naar een intiem en waarachtig 'echt' contact. Met het leven, met anderen. Is het niet ?

Waarom denk ik dat. Omdat je dit gevoel nu niet ervaart (of te weinig). En daardoor voel je je EENZAAM.

Wat is eenzaamheid ?
- Het gevoel niet BETROKKEN te zijn.
- Leegte

Je kan je perfect EENZAAM voelen in een groep vol mensen.
Evengoed kun je je helemaal VERBONDEN voelen als je ALLEEN bent.

"Eenzaamheid heeft dus niets met alleen zijn te maken"

Eenzaamheid is een gevoel. Een gevoel van leegte. Op wat duidt dit ?
Dat je verbinding mist.

Ok, tot zover deze inleiding...
Hoe nu verder ?

Je bent eenzaam. Hoe leg je contact ? Verbinding ?
Alsook op welk vlak ?

Een kunstenaar is veel alleen, maar daarom niet eenzaam. Hij is CREATIEF, VERBONDEN met zijn kunst, in trance (flow). Zo een kunstenaar kan zich heel gelukzalig (en goed) voelen.

Terwijl iemand die in een groep mensen vertoeft (bv die harde vlees keuring en gay scene), om toch maar niet 'fysiek' alleen te zijn, zich heel eenzaam en slecht kan voelen...

Ik ben ooit (heel lang geleden) eens met een goede vriendin op stap geweest, ze had toen haar zusje mee (wiens relatie van zeven jaar net stuk was en terug op "jacht" ging). Haar zus was een heel aantrekkelijk meisje (kwa uiterlijk). Heel speciaal karakter. Was ik daar met twee meisjes op stap. Van café tot café. In het begin ging dit nog goed. We lachten wat, maakten lol samen...

Tot we op een bepaald moment een iets "broeierig" café binnenkwamen, en ik daar elke verbinding met hen verloor. Die vriendin was aan het dansen of socializen. En haar zus, die kroop van de ene mannelijke schoot, naar de andere. Ik zag het allemaal gebeuren en vond het allemaal zo verdomd oppervlakkig. Er was muziek, bepaalde atmosfeer, drank, dans. Er werd tegen de muren geleund en volop gekust. Ook vreemden onder elkaar. Misschien had ik te weinig drank op (of juist geen). Ik bleef redelijk bewust heel het tafereel aanschouwen...

En voelde me heel LEEG en EENZAAM worden. Een heel naar GEVOEL van ONTBINDING. Ipv verbinding met die twee meisjes (of de omgeving) te maken, verloor ik elk gevoel en contact. Ik kon een meisje niet zomaar op mijn schoot nemen (zonder betekenis of bijhorend gevoel). Daarvoor had ik (nog) totaal geen binding (of verbinding) met die werkelijkheid. En die binding die ik had (of 'dacht' te hebben) was ik plots kwijt geraakt. Heel koud en kil...

Die eenzaamheid (leegte) was een gevoel dat ik met de woorden van Sartre zou kunnen omschrijven.

Als het ZIJN en het NIET ZIJN.

Het ene moment was ik (bestond ik nog).
Het andere moment was ik verdwenen (bestond mijn zijn niet meer).

Hoe komt dit ?
Kwam dit ?

Doordat ik MIJN verbinding verloor.
Met mezelf en de buitenwereld.

Je gevoel moet daarin juist zitten...

Vanuit die optiek vind ik het straf dat je zomaar alleen weggaat (bv op café). Je weet nooit wie je daar tegenkomt. Zul je er met iemand (een gelijkgestemde) kunnen praten ? Of wordt dat niet veel soeps. Zit je maar wat rond te staren...

Zet mezelf bv in een groep van mensen die over voetbal praten (en alleen dat) en ik kan geen zinnig woord uitbrengen. Ik ken daar niets van. Dat interesseert me geen bal (letterlijk en figuurlijk). Is maar saai. Dus tja. Wat doe ik daar dan nog ? Dat is niet mijn publiek. Mijn interesse.

Waar liggen jouw interesses ?

Het probleem (inzake eenzaamheid) is volgens mij dit. Mensen leven in KOTJES. Kleuren binnen bepaalde lijntjes. Dat is moeilijk. Vrienden hebben tijd of geen tijd voor je. Hangt ervan af hoe een goede vriend je bent. Hoeveel tijd ze voor je willen vrijmaken. En of je dezelfde interesses daarin deelt, etc. Dat (die kotjes mentaliteit) is niet gemakkelijk. Om een gevoel van verbinding mee te kunnen ervaren.

Als je graag wat dieper sociaal contact wenst, vind ik dit een goede truc. Werk zoveel mogelijk aan jezelf. Doe al die dingen die jij leuk vindt (of open voor staat, om te leren ontdekken).

Er is ZOVEEL waar je je in dit LEVEN mee KAN VERBINDEN.
Sport, spelletjes, film, passies, lectuur, noem maar op...

Doe al die leuke dingen (en afhankelijk van je activiteit) zul je daarbij ook veel (of weinig) mensen vinden. Als je dezelfde interesses (hobbies) deelt, vergemakkelijkt dit een contact.

IEDER MENSELIJK CONTACT (= verbinding) is "in grond" altijd gebaseerd ergens op een bepaalde onderliggende ACTIVITEIT (interesse) die mee verbindt.

Bv samen naar de voetbal kijken en pintjes pakken. Of elkaar gezellig knuffelen (strelen). Massage geven ? Of dansen, wandelen, lopen, zwemmen... Samen een boek bespreken, of een andere opdracht samen afwerken (daarin overleggen).

Via die activiteiten kun je meer en meer verbinding met dit leven vinden (en opbouwen). Op die manier (met wat geluk) vind je later misschien ook een soulmate (partner). Maar zelfs als vind je die niet. Als je ondertussen al die vrienden hebt, om contact (en daarin verbinding, een GEDEELD VERLEDEN) mee te onderhouden. Zal je gevoel van eenzaamheid snel verdwijnen als sneeuw voor de zon...

Eenzaamheid (of een gevoel van leegte) kan altijd opduiken. Wanneer je in een omgeving komt, waar je niet echt jezelf kan zijn (jezelf mee verbinden kan).

In de psychoanalyse (zie Paul Verhaeghe en zijn boek - bestseller - 'Liefde in tijden van eenzaamheid', krijgt die leegte (eenzaamheid) zelfs een PROMINENTE plaats in ieder contact (bv een relatie tussen twee mensen). Leren omgaan als koppel met die leegte, vormt volgens hoogleraar Paul Verhaeghe, de beste garantie op een succesvol samen zijn (als koppel).

Ik treed die analyse bij.
- Je hebt een VERBINDING (contact) met JEZELF te onderhouden.
- Daarnaast probeer je contact (verbinding) met de ANDER te maken.
- En tussen dit alles in, speelt de LEEGTE (het niet contact, niet zijn).

Vergelijk het met muziek. Als je muziek speelt, dan vervult die muziek je. Flow. Warmte. Bezieling. Ontroering. Emoties. Dergelijk geluid, vult en vervult de kamer. Je bent dan in VERBINDING.

Zet die muziek uit. En wat krijg je dan ? De stilte. De LEEGTE. Echter, die leegte (hoe akelig of prachtig ook) is essentieel. Zonder leegte, kan geen (nieuwe) muziek geboren worden.

Alles komt en ontstaat uit DIE LEEGTE.
En gaat ook naar die LEEGTE terug.

Dus met die leegte leren omgaan, is een onderdeel van dit leven zelf.

Je staat daarin niet alleen. Ieder doet dit op zijn manier. Sommige kijken porno (vanuit een gevoel van leegte, verveling). Anderen gaan aan de drank. Of steken een sigaret op. Of hebben seks. Of zitten op een forum te schrijven. Of gaan dansen, etc...

Wat je doet, maakt op zich niet zoveel uit. Het effect is wel hetzelfde.
Een poging terug VERBINDING (invulling) te vinden. Ipv die leegte te moeten trotseren.

Ik heb zelf nog veel meditatie (bewustzijn oefeningen) gedaan. Ik vind dat heel interessante materie. Heel diep in de STILTE van je eigen geest gaan. Het NIET DENKEN. Je denkt niet meer na, je bent inwendig stil (je hoofd stopt met praten). Maar je bent nog wel. Met je zijn.

Descartes had daarin dus ongelijk. ;)
Ik denk, dus ik ben.

Is onzin.

Want als je niet meer denkt, ben je ook nog.
Met je gevoel. Aanwezig.

Als je met je gevoel niet meer aanwezig bent.
Ben je dan nog ? Ik denk van niet ;)

Bij die meditatie (bewustzijn oefeningen) is me opgevallen. Dat soms (als je je denken stil legt). Je in die stilte opgaat. Je soms (onbewust) veelal in slaap valt. Beetje hetzelfde als wat we iedere avond ondergaan. Terwijl (als je niet in slaap valt), kun je een enorm gevoel van GELUKZALIGHEID over je heen voelen neer dalen.

Om maar te zeggen, je vraagstuk inzake EENZAAMHEID is een heel persoonlijk vraagstuk. Aan jou om daar INVULLING in te geven. Geen enkel psycholoog kan je daarin helpen. Kan je zelf daarin op het verkeerde spoor brengen.

Overigens psychologie dient niet echt voor levensvragen (zingevingsvragen, zijns vragen).
Dat is NIET de taak van de psychologie.

Dergelijke zin, betekenis berust in jezelf.

Succes!

Groetjes,
JTL

[ Bericht 0% gewijzigd door JustTalkLove op 28-07-2014 14:39:27 ]
  maandag 28 juli 2014 @ 14:35:44 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_142812615
Ik heb je post even samengevat.
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 14:28 schreef JustTalkLove het volgende:

EENZAAM
BEGRIP
VERBINDING
ZELF
MIST
GEVOEL
VERBINDING
INWENDIGE
EENZAAM.
BETROKKEN
EENZAAM
VERBONDEN
ALLEEN
CREATIEF
VERBONDEN
LEEG
EENZAAM
GEVOEL
ONTBINDING
ZIJN
NIET ZIJN.
MIJN
KLIK
KOTJES
ZOVEEL
LEVEN
KAN VERBINDEN.
IEDER MENSELIJK CONTACT
ACTIVITEIT
PROMINENTE
VERBINDING
JEZELF
ANDER
LEEGTE
VERBINDING.
LEEGTE
DIE LEEGTE
LEEGTE
VERBINDING
STILTE
NIET DENKEN
GELUKZALIGHEID
EENZAAMHEID
INVULLING
NIET
The love you take is equal to the love you make.
pi_142812854
quote:
14s.gif Op maandag 28 juli 2014 14:35 schreef Lienekien het volgende:
Lol. _O-

Laat die samenvatting maar aan Pulzzar over. ;)
Hij kan eruit plukken, wat hij interessant vindt (en zich mee VERBINDEN kan).

En vindt hij niets erin interessant, smijt hij gewoon heel die tekst in de vuilbak.
Klaar ermee :)

Groetjes,
JTL
  maandag 28 juli 2014 @ 15:22:26 #27
430565 Florentius
pi_142814491
quote:
1s.gif Op maandag 28 juli 2014 10:42 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Thanx! ^O^

Ik ben idd wel een beetje een dance/trance hipster, maar ik heb veel meer muzikale interesses. Thuis draai ik vaak muziek die veel mensen omschrijven als vreemd en apart (Björk, Lamb, Solex, Plaid, etc)
Kan dit alleen maar omdat de afstand te groot is om verder veel mee te kunnen doen in de toekomst hoor, neemt niet weg dat het voor beide waarde kan hebben natuurlijk.

Jij noemde angst vvoord afwijzing. Dat heb ik ook op meer dan 1 manier. De afwijzing in gesprekken omdat ik anders overkom dan gemiddeld, flap er soms iets uit voor ik het door heb wat net te ver gaat of als ik enthausiast word ga ik teveel op in monoloog, of ik verlies filter controle tussen wat er in mijn hoofd voorbij komt en wat ik zeg en word dan extreem chaotisch en spring van de hak op de tak, wil 100 verschillende dingen tegelijk zeggen.

Mensen worden ongemakkelijk en ik word daar paniekig van, van oh jee ohh jeee , neeeee , en dan ga ik het proberen te fixen door mezelf uit te willen leggen. Dit maakt het nog eens dubbel erger en kan ik ook niet controleren. En het enige wat hier werkelijk tegen helpt is weten dat je nog alle kansen gaat krijgen in de toekomst, maar dat vertrouwen ontbreekt bij mij. Gaat het dan weer fout, hoeveel prettiger ik eerder gepraat heb hoeveel groter de teleurstelling dat het dan weer mislukt.

Aan de andere kant ben ik sinds ik 15 was maar met gewoon met fout volk gaan hangen volledig verdoofd van de wiet omdat je niet emotioneel genaaid kan worden door mensen die je toch niet kan vertrouwen. Voelde me prettiger tussen criminelen dan tussen vrienden die lachen maar het niet menen, of met mijn vriendin in bed belanden wanneer ik niet lekker ga, of beloftes niet na komen en tegen je liegen. Uiteindelijk 2 toch enigzins toe gelaten, 1 foute en ik wist het, maar later 1 hele geschikte kerel.

Ik heb dus angst ver/beoordeeld worden voor ze kunnen weten wie ik ben, en het is nog maar de vraag of ik ooit nog eens iemand toe kan laten mbt diepere relaties. Mijn ex vriendin was wat dat betreft heel heel erg speciaal voor me en vertrouw haar en haar intenties naar mij toe nog steeds volledig. Ik zou niet weten hoe ik dat opnieuw op kan bouwen met iemand anders, en dat stemt me vaak somber.

De afstand&locatie, zelfde soort issues en hopelijk je begrip, je geslacht&voorkeur, maakt het nou net een perfect storm waar ik voor mezelf nou eens geen problemen zie voor een avondje en niets hoef te bewijzen. Dus je bewijst me echt een dienst door me even een keer zonder enorme muren A'dam te laten observeren zo veel jaren later. Die dienst betaal ik graag terug door ff je arm candy te zijn :) no problem en wel leuk!

PS:
Mijn zus komt morgen aan in Nederland dan kan 9 aug vast geprikt worden als zij dan de mogelijkheid heeft te komen. Schikt dat je?

[ Bericht 2% gewijzigd door Florentius op 29-07-2014 00:06:20 ]
pi_143194450
Het is inmiddels een tijdje verder. Nadat ik dit topic had gemaakt, voelde ik me een paar dagen nog erg kut (niet dankzij reacties in dit topic trouwens :D ) en lag ik alleen maar op bed. Een paar dagen later kon ik mezelf weer herpakken en was ik o.a. weer gaan sporten.

Jullie hebben gelijk: eenzaamheid zit in jezelf en heeft niet zozeer te maken met of je alleen bent ja of nee. Ik heb me altijd eenzaam gevoeld en zal dat ook nog wel snel krijgen bij bepaalde omstandigheden. Ik zoek het ook zelf op, want ik ben gewend alleen te zijn en ga niet snel de verbintenis met andere mensen aan. Dat is zelfbescherming. Alleen is veilig. Maar alleen is ook weer eenzaam.

Over de hele linie gesproken gaat het sinds de afgelopen jaren wel beter en maak ik toch makkelijker contact dan eerst. Maar het kost me nog veel moeite. En op slechte dagen denk ik "Verdomme! Ik moet zo fucking mijn best doen om maar een beetje aanspraak te krijgen, terwijl dat bij anderen vanzelfsprekend is met hun rijke sociale netwerk." Dan krijg je weer dat het gras aan de andere kant groener is.

Maar ja, het gaat niet in één keer maar in babystapjes. Wat ik eerder al zei; ik ben gewend alleen te zijn en moet langzaam mezelf sociaal ontwikkelen.
pi_143195924
quote:
14s.gif Op maandag 28 juli 2014 14:35 schreef Lienekien het volgende:

[..]

_O-
Let's drop some acid and go to a titty bar.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 12:41:09 #30
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_143196027
Is dat stappen er nog van gekomen?
Prrrrr
pi_143196119
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 00:52 schreef Solo14 het volgende:
Neem een huisdier.
Wat voor een ziek figuur ben je wel niet.
pi_143196145
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 12:45 schreef Deckard het volgende:

[..]

Wat voor een ziek figuur ben je wel niet.
Hoezo nou weer ziek? :')

Het is bewezen dat mensen die een hond nemen minder eenzaam zijn.
pi_143196177
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 12:46 schreef Solo14 het volgende:

[..]

Hoezo nou weer ziek? :')

Het is bewezen dat mensen die een hond nemen minder eenzaam zijn.
WTF!!!11
Doe normaal joh.
Mensen die sex hebben met dieren moeten echt opgepakt worden. Wat voor debiel moet je wel niet zijn om andere mensen ook te betrekken in je perverse gedachtes.
pi_143196219
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 12:48 schreef Deckard het volgende:

[..]

WTF!!!11
Doe normaal joh.
Mensen die sex hebben met dieren moeten echt opgepakt worden. Wat voor debiel moet je wel niet zijn om andere mensen ook te betrekken in je perverse gedachtes.
Ik heb het toch niet over seks. :')
pi_143200323
Ik stel voor om je aan te melden bij:

www.nieuwemensenlerenkennen.nl

Echt wat voor jou.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 17:40:21 #36
430565 Florentius
pi_143205711
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 12:41 schreef mrspoeZ het volgende:

Morgen, hij heeft me net nog aangeschreven.

Zelf ook een beetje wat hij bij zijn update schrijft een platte periode gehad.
Van hypomanie en 3- 4 uur gemiddeld slaap per nacht, nu naar shit ik heb niet bereikt wat ik wilde en de zomer is bijna voor bij mindere mood en heel veel slapen 12 uur en nog moe. Kan mezelf niet in beweging schoppen zo ongeveer, behhorlijk klote maar ik ga wel.

[ Bericht 14% gewijzigd door Florentius op 08-08-2014 17:46:23 ]
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 17:42:47 #37
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143205798
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 12:37 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

_O-
:P

Ook wel tof hoe hij reageerde. ;)
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 17:43:55 #38
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143205842
En schouderklopje voor Pulzzar. Ben blij te lezen dat je zelf ziet dat je vooruitgang boekt.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 17:52:27 #39
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_143206155
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 17:40 schreef Florentius het volgende:

[..]

Morgen, hij heeft me net nog aangeschreven.

Zelf ook een beetje wat hij bij zijn update schrijft een platte periode gehad.
Van hypomanie en 3- 4 uur gemiddeld slaap per nacht, nu naar shit ik heb niet bereikt wat ik wilde en de zomer is bijna voor bij mindere mood en heel veel slapen 12 uur en nog moe. Kan mezelf niet in beweging schoppen zo ongeveer, behhorlijk klote maar ik ga wel.
Nah, hoop dat het een toffe avond wordt voor jullie!
Prrrrr
pi_143206768
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 12:49 schreef Solo14 het volgende:

[..]

Ik heb het toch niet over seks. :')
Neem een huisdier kan je op meerdere manieren opvatten blijkbaar :')
pi_143207333
Ik vraag me wel eens af waarom mensen blijven vergelijken met anderen als ze er 9 van de 10 keer niet gelukkig van worden?

Zo ook dit voorbeeld met facebook, waar toch veel mensen de betere momenten van hun leven delen en de 'lege' momenten achterwege laten (een paar aandachtzoekers uitgezonderd).

Als jij naar het strand wil met wat mensen, dan kan dat. De ene keer moet wat meer doorzettingsvermogen of overtuigingskracht hebben dan de ander, maar het kan. Je kunt zelfs alleen gaan, wie weet wie je treft? Dat is misschien zelfs wel makkelijk want als mensen je niet kennen hoef je ook niet bang te zijn dat mensen wat van je vinden.

Tldr; beter momenten in je leven tellen dat het mee zit. Je zult vanzelf zien dat dit groter wordt naarmate je positieve dingen meer aandacht geeft en negatieve dingen minder aandacht geeft.
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
pi_143209444
dit soor topics moeten verboden worden op fok teveel van en na het lezen elke keer weer depressief :(
STOP met posten..
pi_143209633
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 19:30 schreef TheSatanSlayer het volgende:
dit soor topics moeten verboden worden op fok teveel van en na het lezen elke keer weer depressief :(
STOP met posten..
Het geeft voor sommigen wel een gevoel dat er lotgenoten zijn. Alleen contacteer niemand elkaar echt, dus blijft het meestal allemaal bij hetzelfde jammer genoeg.
pi_143209748
ik merk veel overeenkomsten met jou en hmmmmmm [allemaal op een andere manier]. maarja, dat dacht ik eerst ook, dat lotgenoten goed zijn. maar dat is meer het gevoel hebbe van: ik ben niet de enige met een kut leven, toch nog beetje opluchting dus..
en lotgenoten kunnen [hoeft niet] elkaar overweg helpen
pi_143209836
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 11:50 schreef Pulzzar het volgende:
Het is inmiddels een tijdje verder. Nadat ik dit topic had gemaakt, voelde ik me een paar dagen nog erg kut (niet dankzij reacties in dit topic trouwens :D ) en lag ik alleen maar op bed. Een paar dagen later kon ik mezelf weer herpakken en was ik o.a. weer gaan sporten.

Jullie hebben gelijk: eenzaamheid zit in jezelf en heeft niet zozeer te maken met of je alleen bent ja of nee. Ik heb me altijd eenzaam gevoeld en zal dat ook nog wel snel krijgen bij bepaalde omstandigheden. Ik zoek het ook zelf op, want ik ben gewend alleen te zijn en ga niet snel de verbintenis met andere mensen aan. Dat is zelfbescherming. Alleen is veilig. Maar alleen is ook weer eenzaam.

Over de hele linie gesproken gaat het sinds de afgelopen jaren wel beter en maak ik toch makkelijker contact dan eerst. Maar het kost me nog veel moeite. En op slechte dagen denk ik "Verdomme! Ik moet zo fucking mijn best doen om maar een beetje aanspraak te krijgen, terwijl dat bij anderen vanzelfsprekend is met hun rijke sociale netwerk." Dan krijg je weer dat het gras aan de andere kant groener is.

Maar ja, het gaat niet in één keer maar in babystapjes. Wat ik eerder al zei; ik ben gewend alleen te zijn en moet langzaam mezelf sociaal ontwikkelen.
Deze post mag je w.m.b. inlijsten Pulzzar :)
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 19:50:19 #46
199591 J-Style
Not sure about anything
pi_143210205
Zou het niet geweldig zijn als er een gratis site was, waar men via een lage drempel contacten in de buurt kon vinden en mee afspreken? Een datingssite maar dan voor vriendschap.

Nee, er bestaat nog geen geschikte site.

Zo'n site zou de eenzaamheid in heel Nederland kunnen oplossen.
Het grootste probleem is namelijk altijd:
- angst om op andere mensen af te stappen
- angst om in onveilige situaties te storten
I prefer lurking, but it seems I just left a comment
pi_143219649
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 18:26 schreef Koral het volgende:
Ik vraag me wel eens af waarom mensen blijven vergelijken met anderen als ze er 9 van de 10 keer niet gelukkig van worden
Omdat je samen met andere mensen leeft. Ieder mens vergelijkt zichzelf met anderen, ook al ben jij jezelf daar niet bewust van. Dat is wat het menszijn is. Tot op zekere hoogte willen mensen uniek zijn, maar tot op zekere hoogte willen ze ergens bij horen.

Als mensen zeggen dat ze zich niks van anderen aantrekken, vind ik dat behoorlijk hypocriet. En als het echt waar is dat je je hélémaal niks van anderen aantrekt, ben je een narcistische zonderling.

Ik hoor wel vaker dat ik mezelf niet met anderen moet vergelijken, maar ik kan daar niks mee en ik wil er niks mee omdat het alleen maar een averechts effect op me heeft.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 23:40:10 #48
430565 Florentius
pi_143219724
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 19:50 schreef J-Style het volgende:
Zou het niet geweldig zijn als er een gratis site was, waar men via een lage drempel contacten in de buurt kon vinden en mee afspreken? Een datingssite maar dan voor vriendschap.

Nee, er bestaat nog geen geschikte site.

Zo'n site zou de eenzaamheid in heel Nederland kunnen oplossen.
Het grootste probleem is namelijk altijd:
- angst om op andere mensen af te stappen
- angst om in onveilige situaties te storten
Gevoel niet interessant genoeg te zijn en dat je helemaal niets te bieden hebt.
Afwijzing verwachten zoals je het al 1000 x ontvangen hebt, op een gegeven moment geef je het gewoon op.

Nu een moluks buurt feest in mijn wijk, maar heb gewoon het gevoel dat het is zinloos om zelfs maar te proberen. Zelfs een paar afwijzende reacties en mijn hersen chemie kan er al niet meer mee omgaan, zal me depressief gaan voelen. De angst bij mij is mijn eigen balans en controle verliezen met communicatie problemen, dingen zeggen voordat ik kan filteren, mezelf niet kunnen stoppen chaotische manier van denken in woorden te proberen te uiten.

Erg blij dat er morgen een soort van neutrale meet komt met pulzzar, dat komt wel goed.
Typ zoals ik ben dus zit het hier goed dan zit het daar goed :) No worries.

[ Bericht 7% gewijzigd door Florentius op 08-08-2014 23:59:52 ]
pi_143219735
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 17:43 schreef Lienekien het volgende:
En schouderklopje voor Pulzzar. Ben blij te lezen dat je zelf ziet dat je vooruitgang boekt.
Dank je wel!

De therapie die ik altijd zo heb verfoeid, blijkt toch te helpen. :D
pi_143220498
Ik krijg weleens maatschappelijke hulp. Dat gaat vooral over dagstructuur, sociale contacten en arbeidsintegratie. De meeste mensen die van deze instantie maatschappelijke hulp krijgen, kunnen helemaal niet voor zichzelf zorgen.

Ik ben een keer ingegaan op een uitnodiging van die instantie om met andere clienten in contact te komen bij een bepaald georganiseerd evenement. Ik vond het verschrikkelijk! Ik wil die mensen niet respectloos afvallen, want ik had het wel met ze te doen. Maar ik voelde me er niet mee verbonden. De meesten waren zo verward dat je er heel moeilijk mee kon communiceren; je kon geen gesprek ermee voeren zoals jij dat bijvoorbeeld met je vrienden voelt.

Kreeg ik achteraf een preek van de persoon die destijds mijn begeleider was, zo van "je klaagt dat je alleen bent, maar als je de kans krijgt om andere mensen te ontmoeten is het weer niet goed".

Dat is een beetje dezelfde boodschap als "als je moeite hebt om een partner te vinden, moet je genoegen nemen met de eerste de beste". Mensen op FOK! die nog maagd zijn op latere leeftijd, krijgen ook vaak het advies om zich te richten op lelijke personen en mogen niet meer kritisch zijn.
pi_143222404
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 23:38 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Omdat je samen met andere mensen leeft. Ieder mens vergelijkt zichzelf met anderen, ook al ben jij jezelf daar niet bewust van. Dat is wat het menszijn is. Tot op zekere hoogte willen mensen uniek zijn, maar tot op zekere hoogte willen ze ergens bij horen.

Als mensen zeggen dat ze zich niks van anderen aantrekken, vind ik dat behoorlijk hypocriet. En als het echt waar is dat je je hélémaal niks van anderen aantrekt, ben je een narcistische zonderling.

Ik hoor wel vaker dat ik mezelf niet met anderen moet vergelijken, maar ik kan daar niks mee en ik wil er niks mee omdat het alleen maar een averechts effect op me heeft.
Vergelijken en iets van een ander aantrekken zijn twee verschillende dingen. Ergens bij willen horen en ergens uniek in willen zijn heeft ook geen enkele relatie met vergelijken. In het vergelijken zit een deel waarnemen (niets mis mee) en een deel oordeel (niet doen als het negatief voor je is).

Het is niet zo raar wat ik schreef. Zoals een bloem water nodig heeft om te groeien heeft een mens positieve dingen nodig. Jezelf te veel negatieve dingen geven dat is net zoals die bloem alleen maar dorre aarde geven. Met andere woorden, door jezelf te vergelijken (en oordelen dat je hebt gefaald) ga jij niet in de bloei van je leven komen.
Your life is your life: go all the way
https://youtu.be/2lK4LrD8Ii4
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')