quote:
quote:Thousands of people in Gaza have ventured out from homes and shelters during a 12-hour ceasefire to find that whole streets and neighbourhoods have been destroyed in the last week.
+1quote:Op zaterdag 26 juli 2014 15:55 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Het was inhoudelijk, ik schold niet, ik ben zelf inmiddels al tientallen keren hier weggezet als anti-semiet en israel-hater (waar was je, modje?) zonder enige argumentatie, en ik besef heel goed dat de andere persoon een mens is, en dus ALS we dan vergelijkingen gaan maken met het verzet in de 2de w.o. en het verzet van de Palestijnen, en iemand haalt zijn opa erbij die destijds meevocht in de oorlog, en daar terecht trots op is, maar dan vervolgens wel ongenuanceerd alle Hamas-leden puur en alleen wegzet als 'terroristen', terwijl de feiten anders liggen, dan mag ik dat volgens mij best aanstippen.
Zoals de wereld destijds en na de 2de w.o. keek naar hoe de nazi's de joden (o.a.) behandelden, zo moet men ook eens kritisch kijken naar hoe momenteel de Palestijnen leven. Heel simpel.
En als opa en onze verzetsstrijders dan zo trots zijn op wat ze destijds deden, dus vechten tegen de bezetter, tegen de onderdrukker, tegen de genocide op joden, etc etc... dan zouden diezelfde helden ongetwijfeld afkeuren hoe momenteel de Palestijnen behandeld worden in Israel.
De taliban onderdrukt? Hahaha dat zeiden ze om hun invallen hoed te keuren de mensen lopen idd achter tot 100 miss zelfs 50 jaar geleden was het in nederland bv ook normaal dat meisjes thuis bleven en niet naar school gingen dat werd ook door de kerk ondersteundquote:Op zaterdag 26 juli 2014 15:08 schreef JayDeeNow het volgende:
[..]
Lekker selectieve reactie, had niet anders verwacht.
Dienstweigeren is strafbaar, en er is daar heel veel goed werk verricht.
Mensen lopen daar achter ? oh man is dat je argument, wat een vreselijk idiote opmerking.
De Taliban, onderdrukt de bevolking, en jij claimt dat ze daar enkel achterlopen ?
Iets waarvan je Israel beticht, keur jij gewoon goed, alleen is daar de Taliban verantwoordelijk voor onderdrukking in Afghanistan.
Dat Amerika zich mag verdedigen en oorlog is gaan voeren, was hun goed recht na 4 aanslagen op een dag.
Wat had je dan verwacht van Amerika ? wat was anders de oplossing ? er zijn daar 25.000 / 30.000 strijders uitgeschakeld, dus dat heeft zijn positieve effect wel gehad, dus wat lul je nou ?
Niet alleen voor de bevolking aldaar, ook voor de veiligheid elders in de wereld.
Dat er burgerslachtoffers vallen is in alle oorlogen zo, en jij geeft Amerika en Europa daar de schuld van, iets wat je ook kan toeschuiven op de Taliban.
De Waarheid kan inderdaad hard zijn, maar jou mening is goddank de waarheid niet, en je hebt geen enkele kennis over de Afghanistan oorlog, anders zou je die domme opmerkingen wel voor je houden.
100 jaar geleden werden in Nederland geen vrouwen of overspeligen gestenigdquote:Op zaterdag 26 juli 2014 16:28 schreef klawie het volgende:
[..]
De taliban onderdrukt? Hahaha dat zeiden ze om hun invallen hoed te keuren de mensen lopen idd achter tot 100 miss zelfs 50 jaar geleden was het in nederland bv ook normaal dat meisjes thuis bleven en niet naar school gingen dat werd ook door de kerk ondersteund
Toen werd toch ook niemand onderdrukt ? Of wel
Tussen 'strijders' en burger zit een groot verschil hoor al noem je ze anders is het niet gelijk goed wat je hebt gedaan hoor
Moet je daar maar eens goed gaan kijken dan zie je dat het een nog grotere zooitje is geworden sinds ze daar zijn geweest
Alles waren feiten en al zie jij dat anders tja jou probleem ik heb het al een paar keer herhaalt maar kan het beter tegen de muur zeggenquote:Op zaterdag 26 juli 2014 15:11 schreef JayDeeNow het volgende:
[..]
Wederom bullshit, je had nooit aan mijn grootvader moeten refereren, hele foute opmerking.
Je probeert mij de mond te snoeren met meningen en niet met feiten, je zet jezelf voor schut.
Jou mening is op geen enkel feit gebasseerd, en mijn gevoel zegt puur op haat jegens Europa en Amerika, begint nogal doorzichtig te worden.
Edit: mocht je de behoefte hebben om verder te discussieren over Afghanistan ? be my guest, open een topic en ga hem graag met je aan.
Verder hier ontopic please
Je mocht dan als vrouw ook niet meer in de kerk komen de straffen zijn daar anders maar je weet ook dat als je overspel pleegt dat je dat riskeert dat ie nooit anders geweest zijn de regels daar en met de inval is dat niet opgelost (want hier sta ik ook niet avhter dat voorop effe) dus het is idd voor niks geweest die missie en al die dodenquote:Op zaterdag 26 juli 2014 16:29 schreef Jano9 het volgende:
[..]
100 jaar geleden werden in Nederland geen vrouwen of overspeligen gestenigd. Het midden-oosten zal altijd een zooitje blijven als er van die achterlijke groeperingen actief zijn, daar bedoel ik Islamtische groeperingen mee.
quote:Op zaterdag 26 juli 2014 15:55 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Het was inhoudelijk, ik schold niet, ik ben zelf inmiddels al tientallen keren hier weggezet als anti-semiet en israel-hater (waar was je, modje?) zonder enige argumentatie, en ik besef heel goed dat de andere persoon een mens is, en dus ALS we dan vergelijkingen gaan maken met het verzet in de 2de w.o. en het verzet van de Palestijnen, en iemand haalt zijn opa erbij die destijds meevocht in de oorlog, en daar terecht trots op is, maar dan vervolgens wel ongenuanceerd alle Hamas-leden puur en alleen wegzet als 'terroristen', terwijl de feiten anders liggen, dan mag ik dat volgens mij best aanstippen.
Zoals de wereld destijds en na de 2de w.o. keek naar hoe de nazi's de joden (o.a.) behandelden, zo moet men ook eens kritisch kijken naar hoe momenteel de Palestijnen leven. Heel simpel.
En als opa en onze verzetsstrijders dan zo trots zijn op wat ze destijds deden, dus vechten tegen de bezetter, tegen de onderdrukker, tegen de genocide op joden, etc etc... dan zouden diezelfde helden ongetwijfeld afkeuren hoe momenteel de Palestijnen behandeld worden in Israel.
quote:Op zaterdag 26 juli 2014 15:47 schreef Specularium het volgende:
[..]
[..]
Als je de OP leest staat er dit:
[..]
Lijkt me duidelijk.
Dat kan niet, Yi-Long. De Palestijnen worden immers al VIJFTIG JAAR ONDERDRUKT en er wordt al evenzolang GENOCIDE op ze gepleegd. Dus nu klets je onzin. Toch?quote:Op zaterdag 26 juli 2014 14:30 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
De bevolkingsgroei van de Palestijnen loopt redelijk gelijk met die in Israel.
Natuurlijk wel, vergeleken met vroeger hebben de Palestijnen nu slechts een zeer klein gebied waar ze op mogen wonen. Alhoewel, wonen, overleven vooral.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 14:26 schreef Nintex het volgende:
[..]
Israel is niet verantwoordelijk dat 500.000 mensen 1.8 miljoen mensen geworden zijn. Als iedere Palestijn 4 tot 6 kinderen heeft gaat het mis ja, zie ook Afirka. Als wij in Nederland met zijn allen 10 kinderen nemen loopt het hier ook vol en zijn onze voorzieningen ook niet toereikend. We kunnen dan ook niet bij de Duitsers aankloppen voor een beetje 'lebensraum'.
Dat de Palestijnen onderdrukt worden en gepest door de Israeli's, terwijl daar geen noodzaak toe is ben ik wel met je eens.. maar de manier waarop de Palestijnen 'vechten tegen de onderdrukking' kan je nooit goedkeuren.. hoeveel terreurdaden zijn er niet gepleegd door Palestijnen op burgers? Dat kan je nooit goedpraten.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 15:43 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Wat is er precies persoonlijk aan die aanval? Het lijkt mij een verdomd eerlijke observatie. Zijn opa riskeert zijn leven voor het bevrijden van ons en een heel volk. Alle kudos. Vervolgens gaat zijn kleinzoon het verzet van Palestijnen bekritiseren door ze alleen maar weg te zetten als 'terroristen', terwijl die al 50 jaar onderdrukt worden, en zij net als ons destijds, vechten tegen die onderdrukking en bezetting.
Ik heb dat pas ook aangehaald en ja, ik vind het massaal bombarderen van steden terreur. Maar het was een andere tijd, je kan dat niet met dit conflict vergelijken.quote:Maakten de alom gerespecteerde geällieerden dan geen (bewuste) burgerslachtoffers?
Want? Het feit dat de bevolkingsgroei harder gaat dan dat er doden vallen door bombardementen en andere vormen van offensief geweld maakt het geen odnerdrukking?quote:Op zaterdag 26 juli 2014 16:51 schreef Karrs het volgende:
[..]
Dat kan niet, Yi-Long. De Palestijnen worden immers al VIJFTIG JAAR ONDERDRUKT en er wordt al evenzolang GENOCIDE op ze gepleegd. Dus nu klets je onzin. Toch?
Dankzij de invasie daar heeft de Taliban nog meer invloed gekregen. Je kunt er veel van zeggen, maar het is allesbehalve constructief geweest.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 15:08 schreef JayDeeNow het volgende:
[..]
Lekker selectieve reactie, had niet anders verwacht.
Dienstweigeren is strafbaar, en er is daar heel veel goed werk verricht.
Mensen lopen daar achter ? oh man is dat je argument, wat een vreselijk idiote opmerking.
De Taliban, onderdrukt de bevolking, en jij claimt dat ze daar enkel achterlopen ?
Ah, je mag het pas onderdrukking noemen als de bevolking slinkt.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 16:51 schreef Karrs het volgende:
[..]
Dat kan niet, Yi-Long. De Palestijnen worden immers al VIJFTIG JAAR ONDERDRUKT en er wordt al evenzolang GENOCIDE op ze gepleegd. Dus nu klets je onzin. Toch?
Israel maakt, ondanks veel geavanceerdere wapens en technologie, VEEL meer burgerslachtoffers, en in veel zaken aantoonbaar BEWUST. Niet alleen qua aantallen, maar gewoon qua ratio, oftewel het percentage burgerslachtoffers t.o.v militaire slachtoffers, toont aan dat Hamas veel meer moeite doet om strijdkrachten te raken, dan burgers, en andersom precies het omgekeerde, namelijk dat Israel geen enkele moeite doet om burgerslachtoffers te voorkomen, en in veel gevallen juist bewust target.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 16:59 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat de Palestijnen onderdrukt worden en gepest door de Israeli's, terwijl daar geen noodzaak toe is ben ik wel met je eens.. maar de manier waarop de Palestijnen 'vechten tegen de onderdrukking' kan je nooit goedkeuren.. hoeveel terreurdaden zijn er niet gepleegd door Palestijnen op burgers? Dat kan je nooit goedpraten.
[..]
Ik heb dat pas ook aangehaald en ja, ik vind het massaal bombarderen van steden terreur. Maar het was een andere tijd, je kan dat niet met dit conflict vergelijken.
Andere zaken dat wat jij opnoemt maken het onderdrukking... maar een bevolking die zo hard groeit. Die wordt dan toch niet zo hard onderdrukt als jullie 'antizionisten' ons willen doen laten geloven, nietwaar?quote:Op zaterdag 26 juli 2014 17:08 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Want? Het feit dat de bevolkingsgroei harder gaat dan dat er doden vallen door bombardementen en andere vormen van offensief geweld maakt het geen odnerdrukking?
Nee, je mag het van Karrs pas genocide noemen wanneer de bevolking slinkt. Blijkbaar is dat een nieuwe (zelf-verzonnen) vereiste, want dat komt hem even goed uit.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 17:09 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ah, je mag het pas onderdrukking noemen als de bevolking slinkt.
De Joodse bevolking is ook flink toegenomen, dus Hitler pleegde geen genocide volgens jou...? Ok, ik zal het CIDI inlichten...quote:Op zaterdag 26 juli 2014 17:11 schreef Karrs het volgende:
[..]
Andere zaken dat wat jij opnoemt maken het onderdrukking... maar een bevolking die zo hard groeit. Die wordt dan toch niet zo hard onderdrukt als jullie 'antizionisten' ons willen doen laten geloven, nietwaar?
Om over genocide maar helemaal te zwijgen!
Onderdrukking staat compleet los van dodelijke slachtoffers. Wat zit jij er ontzettend naast te praten, dan?quote:Op zaterdag 26 juli 2014 17:11 schreef Karrs het volgende:
[..]
Andere zaken dat wat jij opnoemt maken het onderdrukking... maar een bevolking die zo hard groeit. Die wordt dan toch niet zo hard onderdrukt als jullie 'antizionisten' ons willen doen laten geloven, nietwaar?
Om over genocide maar helemaal te zwijgen!
Dat is een ordinaire drogreden. Niet in de laatste plaats omdat onderdrukking juist leidt tot een hoger geboortecijfer.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 17:11 schreef Karrs het volgende:
[..]
Dat Israël weinig waarde hecht aan Palestijnse mensenlevens zal best, maar om dan maar in het wilde weg raketten af te vuren op burgers is een beetje hopeloos en niet goed te praten. Hamas is een terroristische organisatie en de Palestijnen hebben die zelf in het zadel geholpen. Voor de goedwillende burgers van beide kanten vind ik het allemaal heel vervelend, maar in dit conflict is er geen good guy en geen bad guy.. iedereen is schuldig.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 17:10 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Israel maakt, ondanks veel geavanceerdere wapens en technologie, VEEL meer burgerslachtoffers, en in veel zaken aantoonbaar BEWUST. Niet alleen qua aantallen, maar gewoon qua ratio, oftewel het percentage burgerslachtoffers t.o.v militaire slachtoffers, toont aan dat Hamas veel meer moeite doet om strijdkrachten te raken, dan burgers, en andersom precies het omgekeerde, namelijk dat Israel geen enkele moeite doet om burgerslachtoffers te voorkomen, en in veel gevallen juist bewust target.
De Palestijnen vechten op de enige manier tegen de onderdrukking die ze hebben, namelijk met zelf in elkaar geknutselde raketten, en dan maar een beetje mikken en hopen dat het iets raakt. Als ze net als de geallieerden steun vanuit het buitenland hadden, met echte wapens en materiaal, dan zou het ook iets makkelijker zijn natuurlijk om puur en alleen militaire doelen aan te vallen. Maar zoals gezegd, zelfs de geällieerden deden dat niet, want die namen ook burgers op de korrel.
Ik praat nergens de terreurdaden van de Palestijnen goed, maar dat is slechts een kleine extreme tak van het verzet daar, terwijl het hele volk al meer dan 50 jaar onderdrukt wordt, bezet wordt, etc etc. NATUURLIJK is daar gewapend verzet tegen, op iedere manier die ze hebben.
quote:The third recipient of the annual Gaza Oxford Brookes Scholarship founded in the aftermath of Israel's Operation Cast Lead in 2009 is fighting for his life in Al-Shifa Hospital after his home was bombed by Israeli forces in the latest assault on the Gaza Strip. Hassan Alhallaq's 8 months pregnant wife, his 2 young children, his mother and his sister were all killed in the explosion.
In het wilde weg raketten afvuren is het enige wat ze hebben, qua gewapend verzet. Maar als jij ze een geavanceerde raketinstallatie wilt leveren waarmee ze iets preciezer kunnen mikken, dan zou dat mooi zijn natuurlijk....quote:Op zaterdag 26 juli 2014 17:24 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Dat Israël weinig waarde hecht aan Palestijnse mensenlevens zal best, maar om dan maar in het wilde weg raketten af te vuren op burgers is een beetje hopeloos en niet goed te praten. Hamas is een terroristische organisatie en de Palestijnen hebben die zelf in het zadel geholpen. Voor de goedwillende burgers van beide kanten vind ik het allemaal heel vervelend, maar in dit conflict is er geen good guy en geen bad guy.. iedereen is schuldig.
Niet helemaal.. net als in Duitsland in de tijd van Hitler zijn het de burgers die het regime in het zadel hijsen dat hen in het verderf stort. Als de bad guys aan beide kanten minder steun hadden van hun bevolking, zou je nog eens kunnen denken aan een vreedzame oplossing.. maar ik geloof niet dat die er ooit gaat komen.quote:
Beter schieten ze helemaal niet.. dan komt Israel ook niet langs om Gaza te bombarderen.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 17:26 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
In het wilde weg raketten afvuren is het enige wat ze hebben, qua gewapend verzet. Maar als jij ze een geavanceerde raketinstallatie wilt leveren waarmee ze iets preciezer kunnen mikken, dan zou dat mooi zijn natuurlijk....
Israel komt WEL langs, want die lokken juist zelf steeds conflicten uit door even die gebieden in te trekken en zich weer te misdragen. Kijk even een paar filmpjes genaamd 'confessions', van ex-IDF, die vertellen hoe dat daar werkt....quote:Op zaterdag 26 juli 2014 17:28 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Beter schieten ze helemaal niet.. dan komt Israel ook niet langs om Gaza te bombarderen.
De voornaamste reden is dat Israel het na 1700+ raketten op zijn grondgebied een beetje zat was en die tunnels weg wou hebben.. ik hoop eerlijk gezegd dat ze Hamas van de kaart vegen want met die club schiet niemand iets op. Dat de Israeli's zich verder schuldig maken aan misdragingen praat ik niet goed verder, maar beter houden de Palestijnen zich rustig en komen er meer gematigde stromingen aan beide kanten. Snap eerlijk gezegd niet dat de Palestijnen na al die jaren nog niet door hebben hoe zinloos het is om zich met geweld te verzetten, met Hamas zijn ze alleen maar verder van huis geraakt.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 17:31 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Israel komt WEL langs, want die lokken juist zelf steeds conflicten uit door even die gebieden in te trekken en zich weer te misdragen. Kijk even een paar filmpjes genaamd 'confessions', van ex-IDF, die vertellen hoe dat daar werkt....
Ook het recente geweld ontstond na het afknallen van een paar kinderen door snipers, een paar maanden terug.
quote:Op zaterdag 26 juli 2014 17:28 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Beter schieten ze helemaal niet.. dan komt Israel ook niet langs om Gaza te bombarderen.
quote:Een van de belangrijkste pijlers van de status quo in het gebied is voor Israël de verdeeldheid van de Palestijnen. De twee grootste partijen - de Fatah-partij van president Mahmoud Abbas en de moslimfundamentalistische Hamas-beweging - vormden vroeger een eenheidsregering, maar die viel in 2007 uiteen tijdens van een korte, bloedige onderlinge oorlog.
Hamas greep de macht in de Gazastrook, terwijl Fatah weliswaar het internationaal erkende Palestijnse bestuur in handen hield, maar feitelijk alleen de Westelijke Jordaanoever regeerde. Herhaalde pogingen om de eenheid te herstellen faalden. En dat was in het belang van Israël. Immers: een verdeelde vijand is een minder krachtige vijand.
De huidige escalatie begon dan ook eigenlijk niet met nieuwe Palestijnse raketbeschietingen op Israël, maar met de totstandkoming van een nieuwe Palestijnse eenheidsregering op 2 juni jongstleden - tot grote woede van Israël. Het eerste scheurtje in de status quo was daar.
De toenadering tussen Fatah en Hamas had alles te maken met de snelle internationale veranderingen na de Arabische opstanden van 2011. Hamas raakte daardoor in grote moeilijkheden. Het koos al vroeg in de Syrische oorlog voor oppositie tegen president Bashar al-Assad en verloor daardoor in één klap Syrië en, belangrijker nog, Assads bondgenoot Iran, als financiers en wapenleveranciers.
De nieuwe bondgenoot in Caïro leek dat verlies echter te compenseren: Hamas, oorspronkelijk een afsplitsing van de Egyptische Moslimbroederschap, had immers de steun van Moslimbroeder-president Mohammed Morsi, die in juli 2012 in Egypte aan de macht kwam.
Maar precies een jaar later maakte de staatsgreep van legerleider, inmiddels president, Abdel-Fattah Sisi een einde aan die steun. De Moslimbroederschap, inclusief Hamas, is nu in Egypte een terroristische organisatie. De nieuwe Egyptische regering blokkeerde de tunnels onder de grens met de Gazastrook waardoor Hamas tot dan allerhande goederen - van medicijnen tot en met raketten, en ooit zelfs twee jonge leeuwen - naar binnen smokkelde. Het isolement van de Gazastrook, dat ook al sinds 2006 door Israël wordt geblokkeerd, werd totaal. Hamas ging zo goed als failliet en verloor alle krediet bij de bevolking, die door het Hamas-bewind alleen maar slechter af was.
Om de status quo te beschermen, begon Israël de nieuwe Palestijnse eenheidsregering (waarin overigens alleen partijloze technocraten zitting hebben) te ondermijnen. Stap één: het verhinderen van de (Qatarese) betaling van salarissen aan de ruim 40.000 ambtenaren in de Gazastrook. De situatie voor de 1,7 miljoen Gazanen werd dus alleen maar slechter.
Stap twee werd gezet na de ontvoering van drie jonge Israëliërs bij Hebron op 12 juni. Israël gaf Hamas onmiddellijk de schuld, hoewel nooit bewijs is geleverd. De Palestijnse president Abbas werd onder zware druk gezet de verbintenis met Hamas op te zeggen. En de regering-Netanyahu greep de ontvoering aan om de Hamas-aanwezigheid op de Westelijke Jordaanoever een zware slag toe te brengen: vele honderden Palestijnen werden gearresteerd (en zitten voorzover bekend nog steeds gevangen), waaronder bijna alle Hamas-prominenten in het gebied.
De uiteindelijke vondst van de lijken van de drie jonge mannen op 30 juni versterkte de anti-Palestijnse gevoelens in Israël. Op sociale media werd openlijk opgeroepen tot het doden van Palestijnen - de leider van een grote jeugdbeweging bijvoorbeeld eiste ‘bijbelse wraak’ - , op straat gingen groepen jongeren op zoek naar Palestijnen en sommige ministers beloofden ‘harde vergelding.’ Drie extremisten voegden de daad bij het woord. Ze ontvoerden een zestienjarige Palestijn en verbrandden hem levend. De haat die plotseling aan Israëlische kant naar buiten kwam, werd aan Palestijnse zijde beantwoord.
Waar de status quo voor Israël bovenal op stutte, was het gevoel van veiligheid voor de Israëlische burgers. Door de bouw van een hek en muur in en rond de Palestijnse gebieden is het voor zelfmoordterroristen vrijwel onmogelijk geworden aanslagen in Israël te plegen. Bovendien haalt het anti-raketsysteem Iron Dome volgens officiële cijfers zo’n 90 procent van alle Palestijnse raketten uit de lucht, en beschikten de Palestijnen niet over dusdanig geavanceerd geschut dat de dichtstbevolkte gebieden van Israël geraakt konden worden.
Maar hier is de tweede scheur in de status quo zichtbaar. In reactie op de honderden arrestaties op de Westelijke Jordaanoever begon Hamas namelijk weer met sporadische raketbeschietingen, die zoals gebruikelijk leidden tot Israëlische luchtaanvallen op de Gazastrook. De gespannen sfeer leidde tot een snelle escalatie: Hamas schoot steeds meer raketten, en Israël lanceerde operatie ‘Protective Edge’, voorlopig alleen een luchtoffensief.
Maar waar vroeger de raketten uit de Gazastrook niet ver over de grens kwamen, als ze daar al terechtkwamen, moesten nu de inwoners van Tel Aviv de schuilkelders in, en kwam voor het eerst ook Haifa onder vuur te liggen. Hamas bleek sinds het vorige offensief zijn rakettenarsenaal aanzienlijk te hebben uitgebreid en gemoderniseerd.
Het anti-raketsysteem haalt tot dusverre nog altijd het grootste deel van de Palestijnse projectielen uit de lucht, waardoor de schade aan Israëlische kant beperkt blijft. Maar de internationale luchtvaart nam het risico niet. Op 22 juli besloten verschillende internationale luchtvaartmaatschappijen hun vluchten op Tel Aviv tijdelijk te staken - ‘een cadeau aan de terroristen van Hamas,’ noemde premier Netanyahu dat de volgende dag woedend.
Hoe kon het veiligheidsgevoel van de Israëlische burgers, en dus de status quo, hersteld worden? Het was in ieder geval duidelijk dat premier Netanyahu, in tegenstelling tot sommige van zijn ministers, weinig zin had in een grondoffensief. Zijn aarzeling leidde tot een breuk met zijn minister van Buitenlandse Zaken Avigdor Lieberman die van het begin af aan een veel hardere koers jegens Hamas voorstond.
Maar Netanyahu wist dat eerdere grondoffensieven - neem ook de oorlog tegen de sjiitische organisatie Hezbollah in Libanon in 2006 - hadden aangetoond dat het zeer moeilijk is om een guerrillaorganisatie in dichtbevolkt gebied uit te schakelen.
Snel oplopende dodencijfers onder de burgerbevolking leiden vroeger of later tot zware buitenlandse druk om zo’n offensief te beëindigen vóór de gestelde doelen zijn bereikt. Zelfs naaste bondgenoten als de Verenigde Staten, die altijd onomwonden het recht van de Israëlische regering steunen om zichzelf te verdedigen tegen de Palestijnen, haken op een gegeven moment af als te veel burgerdoden vallen. En als er dan uiteindelijk een bestand wordt bereikt, staat de tegenstander uit het puin op om de overwinning op te eisen. Hij heeft immers niet verloren van een ogenschijnlijk veel machtigere vijand.
Niettemin lanceerde Israël op 17 juli de grondfase van operatie Protective Edge, met als officieel doel niet alleen de rakettenarsenalen van Hamas – en van radicalere groepen in de Gazastrook - te vernietigen, maar ook de tunnels onder de grens met Israël door te dichten. Om, aldus het leger, ‘een werkelijkheid[te creëren waarin Israëlische inwoners in veiligheid kunnen leven zonder voortdurende, willekeurige terreur.’
Belangrijk is daarbij op te merken dat het absoluut niet Israëls bedoeling is Hamas te vernietigen. Hamas moge in alle officiële uitspraken en communiqués als terreurorganisatie worden gebrandmerkt, de Israëlische autoriteiten zijn er zich terdege van bewust dat Al-Qaeda-achtige groepen steeds actiever worden in de Gazastrook. Die groepen worden nu nog door Hamas in toom gehouden. Zonder Hamas wordt de Gazastrook alleen chaotischer en gevaarlijker. Op ironische wijze draagt Hamas dus zelf ook bij aan de voor Israël zo gewenste status quo.
Zoals te voorspellen was, liep het aantal doden de afgelopen week tijdens het grondoffensief snel op: het aantal Palestijnse doden was op 22 juli volgens de Verenigde Naties gestegen tot 599. Onder hen waren 443 burgers, van wie 149 kinderen. ‘Meer kinderen gedood dan strijders,' luidde de dodelijke kop in de Britse Telegraph, die VN-hulporganisatie OCHA aanhaalde.
Op 24 juli waren er al meer dan 710 doden aan Palestijnse kant, zo meldde de BBC. Zo’n 100.000 mensen sloegen op de vlucht, hoewel ze in de kleine – één derde van de Flevopolder - aan alle kanten afgesloten Gazastrook niet ver konden komen. Aan Israëlische zijde waren toen 34 doden gevallen, 31 militairen die aan het grondoffensief deelnamen en drie slachtoffers van het rakettenoffensief van Hamas.
Het grote verschil in dodentallen, is de basis voor nóg een scheur in de status quo: dalende internationale steun.
Israël doet zijn uiterste best om de onvermijdelijke publicitaire fall-out zo beperkt mogelijk te houden. Hoofdzakelijk door erop te hameren dat burgers sterven doordat Hamas ze als menselijk schild gebruikt en doordat het in ziekenhuizen, scholen en moskeeën zijn wapens verbergt. Hamas wil zoveel mogelijk dode Palestijnen, zei premier Netanyahu drie dagen na het begin van het grondoffensief. Hij noemde Hamas ‘genocidale terroristen’. ‘Ze gebruiken telegenieke dode Palestijnen voor hun zaak.’
De Israëlische VN-ambassadeur, Ron Dermer, ging nog een stapje verder. ‘Het leger verdient de Nobelprijs voor de Vrede omdat het met onvoorstelbare beheersing vecht,’ zei hij. En Minister Lieberman van Buitenlandse Zaken noemde het Israëlische leger ‘het humaanste en dapperste in de wereld’. Waren de aanvallen geen precisie-werk? Waarschuwde het leger niet met alle ter beschikking staande middelen voor zijn raketten zouden inslaan? Waren niet alle vernietigde doelen militaire doelen?
Niet echt. Een huis bleek voor het Israëlische leger al militair doel als er een strijder of functionaris van Hamas op bezoek was. Soms werd er niet gewaarschuwd en soms kwam de waarschuwing niet meer dan een minuut voor de Israëlische raket insloeg. De Geneefse conventies, het internationaal oorlogsrecht, bepalen bovendien dat een huis géén militair doel wordt als een aanwezige of bewoner geen burger (dus strijder of militair) is. Het precisie-werk werd steeds minder precies – ‘een hel van een precisie-operatie,' zei de Amerikaanse minister Kerry 20 juli, niet wetend dat de microfoonBekijk hier dit fragment terug. van Fox News open stond.
En soms kon niemand ontdekken waarom een bepaald doel een militair doel was. Zoals de vier jongetjes die door een Israëlische granaat werden gedood terwijl ze op het strand van Gaza aan het voetballen waren. De mensenrechtenchef van de VN, Navi Pillay, veroordeelde op 23 juli de raketbeschietingen van Hamas op Israël. Maar ze zei eveneens dat ook Israël zich mogelijk schuldig had gemaakt aan oorlogsmisdrijven tijdens het offensief in de Gazastrook.
Wie moet de Palestijnse bevolking kiezen volgens jou dan? Er is geen luxe aanbod aan partijen daar. Veel voorgaande partijen hebben gefaald, vooral na de corruptie van Fatah hebben de Palestijnen hun hoop verloren. Hamas leek toen de beste oplossing te zijn, zoals ze zich verkondigen (misschien ook psychologisch). Sinds Hamas de regerende partij is, hebben ze, op 1 na zelfmoordaanslag op militanten na, geen enkele terroristische aanval gepleegd en voornamelijk gedoeld op militanten. Kijk de statistieken maar, nu, 2012, 2010, 2008. Israel gaat niet in op Hamas.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 17:27 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Niet helemaal.. net als in Duitsland in de tijd van Hitler zijn het de burgers die het regime in het zadel hijsen dat hen in het verderf stort. Als de bad guys aan beide kanten minder steun hadden van hun bevolking, zou je nog eens kunnen denken aan een vreedzame oplossing.. maar ik geloof niet dat die er ooit gaat komen.
quote:Op zaterdag 26 juli 2014 17:36 schreef Pleun2011 het volgende:
ik hoop eerlijk gezegd dat ze Hamas van de kaart vegen want met die club schiet niemand iets op.
quote:Zonder Hamas wordt de Gazastrook alleen chaotischer en gevaarlijker.
Geen idee.. maar dankzij Hamas zitten ze met gesloten grenzen naar Egypte.. lijkt me dat ze beter een regime kunnen hebben waardoor je in ieder geval weer normale in- en uitvoer krijgt.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 17:37 schreef IsaacCuenca het volgende:
[..]
Wie moet de Palestijnse bevolking kiezen volgens jou dan?
Ach dan zou er direct een andere psychopaat voor in de plaats komen, Lieberman of Ayelet Shaked wellicht? Hoe extremer, des te meer kans om leider van Israel te worden.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 15:37 schreef IsaacCuenca het volgende:
[..]
Jammer dat Netanyahu geen zelfmoord heeft gepleegd
Ze hoeven niet een partij te kiezen. Als al die duizenden stenengooiende kinderen niet zouden worden aangemoedigd om dat te doen door mama en papa, zouden de terroristen binnen 10 jaar niet genoeg mensen met een doodwens meer hebben om een oorlog vol te houden. De muur is trouwens verantwoordelijk voor het gebrek aan opgeblazen schoolbussen.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 17:37 schreef IsaacCuenca het volgende:
[..]
Wie moet de Palestijnse bevolking kiezen volgens jou dan? Er is geen luxe aanbod aan partijen daar. Veel voorgaande partijen hebben gefaald, vooral na de corruptie van Fatah hebben de Palestijnen hun hoop verloren. Hamas leek toen de beste oplossing te zijn, zoals ze zich verkondigen (misschien ook psychologisch). Sinds Hamas de regerende partij is, hebben ze, op 1 na zelfmoordaanslag op militanten na, geen enkele terroristische aanval gepleegd en voornamelijk gedoeld op militanten. Kijk de statistieken maar, nu, 2012, 2010, 2008. Israel gaat niet in op Hamas.
De burgers zijn onschuldig.
Vreselijk, die stenengooiende kinderen! Tegen de figuren die hun geliefden hebben uitgemoord! Zo'n steentje dat tegen je full-protection armor aankomt richt enorm veel schade aan!quote:Op zaterdag 26 juli 2014 18:11 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Ze hoeven niet een partij te kiezen. Als al die duizenden stenengooiende kinderen niet zouden worden aangemoedigd om dat te doen door mama en papa, zouden de terroristen binnen 10 jaar niet genoeg mensen met een doodwens meer hebben om een oorlog vol te houden. De muur is trouwens verantwoordelijk voor het gebrek aan opgeblazen schoolbussen.
Oh, dan is het opeens een ordinaire drogreden.quote:
Oh, nou staat het opeens compleet los van dodelijke slachtoffersquote:Op zaterdag 26 juli 2014 17:14 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Onderdrukking staat compleet los van dodelijke slachtoffers.
quote:Op zaterdag 26 juli 2014 17:13 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
De Joodse bevolking is ook flink toegenomen, dus Hitler pleegde geen genocide volgens jou...? Ok, ik zal het CIDI inlichten...
Hamas die weer eens huis gebruikt om raketten af te vuren, een beproefde tactiek. Een oud artikel uit Der Spiegel: In the Gaza Strip people are returning home -- or to the rubble that was once their home. Many are blaming Hamas for the destruction because the militants hid among civilians and attracted Israeli fire. Yet no one dares to speak out openly.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 17:25 schreef Yi-Long het volgende:
Dieptriest...
https://www.middleeastmon(...)for-his-life-in-gaza
[..]
[ afbeelding ]
Je weet hoe compact en klein het gebied is? Je denkt dat ze even gezellig naar een open veldje trekken om daar fijn wat raketten af te steken?quote:Op zaterdag 26 juli 2014 18:23 schreef Mylene het volgende:
[..]
Hamas die weer eens huis gebruikt om raketten af te vuren, een beproefde tactiek. Een oud artikel uit Der Spiegel: In the Gaza Strip people are returning home -- or to the rubble that was once their home. Many are blaming Hamas for the destruction because the militants hid among civilians and attracted Israeli fire. Yet no one dares to speak out openly.
Wat is het verband dan? Je kunt onmogelijk onderdrukt worden zonder dodelijke slachtoffers, of wat?quote:Op zaterdag 26 juli 2014 18:21 schreef Karrs het volgende:
[..]
Oh, nou staat het opeens compleet los van dodelijke slachtoffers
... wat heeft onderdrukking te maken met het maken van dodelijke slachtoffers ...quote:Op zaterdag 26 juli 2014 18:21 schreef Karrs het volgende:
[..]
Oh, nou staat het opeens compleet los van dodelijke slachtoffers
Ik weet dat prima en snap waarom er een burgerslachtoffers vallen door deze beproefde tactiek van Hamas. Een raket die misgaat en zichzelf opblaast in het huis met mensen in de omgeving is heel makkelijk op Israël af te schuiven. Leg wat knuffels en babykleertjes op de rampplek en de beelden gaan de wereld over. Het is allemaal goed voor propagandadoeleinden. Ik trap daar niet meteen in. Neemt ook niet weg dat Israël een andere afweging moet nemen en Hamas niet in de kaart moet spelen.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 18:24 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Je weet hoe compact en klein het gebied is? Je denkt dat ze even gezellig naar een open veldje trekken om daar fijn wat raketten af te steken?
Het is verschrikkelijk ja. Wat voor een ouder ben je als je je kinderen niet terechtwijst als ze zichzelf in levensgevaar brengen. In Nederland roepen we al moord en brand als je je kinderen op een zonnige dag in een auto laat zitten, maar Palestijnen geven we allerlei smoesjes als ze hun ongewapende kinderen laten vechten tegen mensen met machinegeweren. Zijn Palestijnen geen mensen in je hoofd dat je zulk onverantwoordelijk gedrag goedpraat?quote:Op zaterdag 26 juli 2014 18:15 schreef IsaacCuenca het volgende:
[..]
Vreselijk, die stenengooiende kinderen! Tegen de figuren die hun geliefden hebben uitgemoord! Zo'n steentje dat tegen je full-protection armor aankomt richt enorm veel schade aan!![]()
De muur is er om de onderdrukking, bezetting en kolonisering in leven te houden en uiteindelijk de stichting van Groot-Israel te realiseren.
Fosforbommen gooien is drie stappen verder dan Hamas in de kaart spelen.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 18:36 schreef Mylene het volgende:
[..]
Ik weet dat prima en snap waarom er een burgerslachtoffers vallen door deze beproefde tactiek van Hamas. Een raket die misgaat en zichzelf opblaast in het huis met mensen in de omgeving is heel makkelijk op Israël af te schuiven. Leg wat knuffels en babykleertjes op de rampplek en de beelden gaan de wereld over. Het is allemaal goed voor propagandadoeleinden. Ik trap daar niet meteen in. Neemt ook niet weg dat Israël een andere afweging moet nemen en Hamas niet in de kaart moet spelen.
Raketten leggen in een VN school en 2 dagen moord en brand schreeuwen dat Israël het lef heeft een VN school te raken. Ik vind het bijzonder.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 18:36 schreef Mylene het volgende:
[..]
Ik weet dat prima en snap waarom er een burgerslachtoffers vallen door deze beproefde tactiek van Hamas. Een raket die misgaat en zichzelf opblaast in het huis met mensen in de omgeving is heel makkelijk op Israël af te schuiven. Leg wat knuffels en babykleertjes op de rampplek en de beelden gaan de wereld over. Het is allemaal goed voor propagandadoeleinden. Ik trap daar niet meteen in. Neemt ook niet weg dat Israël een andere afweging moet nemen en Hamas niet in de kaart moet spelen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |