In Duitsland ja, maar in NL ga je niet van 130 naar 70 tenzij je op een baanvak rijdt waar ineens, door een aanrijding bijvoorbeeld, de matrixborden aangaan.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 12:49 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
(Ik weet niet of dat ook in Nederland zo is) maar je gaat vaak zat van 130 naar 70.
Meestal zie je het inderdaad ver van te voren aankomen. Maar soms is het gewoon nodig te remmen.
Hell in Duitsland is het 200km/u+, bam 120, 100, 80, 60. Als je dan niet remt knal je gewoon met 170 door de baustelle.![]()
Mijn punt is dat als er op het matrixbord staat dat je 70 moet rijden, je ervoor moet zorgen dat je dat doet. Desnoods door te remmen. Wat ook nodig is om van de cc af te komen![]()
Breedstralers voor zijn verre van kansloos.... rij jij maar eens in dichte mist op boerenbinnenweggetjes.... dan ben je dankbaar voor je breedstralers.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 12:52 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Amen. Alhoewel die breedstralers voor erg kansloos zijn.
Een verstraler laag is veel nuttiger, die reflecteert ook niet in je zicht, maar zorgt wel voor verlichting verder dan 30cm voor je bumper. Als je iets ziet in je breedstralers ga je er 100% tegenaan knallen
Nou niet echt. Ik reed inderdaad door een bergpas met enorme mist.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 12:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Breedstralers voor zijn verre van kansloos.... rij jij maar eens in dichte mist op boerenbinnenweggetjes.... dan ben je dankbaar voor je breedstralers.
Ik rij nogal eens boerenbinnenweggetjes, van die smalle slingerdingen zonder strepen op de weg, en direct een berm naast de weg, en dan is het met mist echt wel prettig dat je nog ziet waar de weg is.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 12:59 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Nou niet echt. Ik reed inderdaad door een bergpas met enorme mist.
Ik zet mijn breedstralers aan: geen verschil. In de mist kon ik ze gewoon niet zien![]()
Het zijn bij mijn meer mode lichten. Echte mistlampen voor zijn ook fel. Dit is meer skoda dagrijverlichting
Dat maakt het juist gevaarlijker. Je ziet waar de weg is naast je. Je ziet echter niet welke bocht eraan gaat komenquote:Op vrijdag 15 augustus 2014 13:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik rij nogal eens boerenbinnenweggetjes, van die smalle slingerdingen zonder strepen op de weg, en direct een berm naast de weg, en dan is het met mist echt wel prettig dat je nog ziet waar de weg is.
Dat zijn gewoon debielen die hun mislampjes willen showenquote:Op vrijdag 15 augustus 2014 13:12 schreef delano.888 het volgende:
Dagelijkse irritatie, mensen die gewoon standaard met 4 lampen voor rijden, dus dim + mistlichten? Geen idee, kan me niet voorstellen dat die mensen elke keer hun mistlampen gaan aanzetten bij het wegrijden, waarom zou je?
Of is dat een nieuwe techniek ofzo? Zie het echt vaak. En ik bedoel dus niet dagrijlampen + dimlichten want dat zou niet tegelijk mogen werken.
Ja dat idee heb ik ook, maar ik zie het echt dagelijks meerdere keren.. Dus die mensen die doen elke keer als ze vertrekken hun normale, EN mistlampen aan?quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 13:23 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Dat zijn gewoon debielen die hun mislampjes willen showen![]()
Bochtenverlichting is wel nice. Maar die gaat alleen aan in een bocht. En aan 1 kant.
Ik was gister dus in Duitsland en daar doe ik het ook hoor. Ook opvallend, als je 140 rijdt (het regende wat, dus niet al te hard), vlieg je mensen (Nederlanders natuurlijk) al voorbij en bij de 120-100-80 vertraging voor een Baustelle komen zij jou, waar je 80 mag, voorbij vliegen.quote:
Je mag niet in een keer van 130 naar 70, daar moet een 90 tussen zitten, het liefst 2x (1x met knippers en 1x normaal). De enige mogelijkheid dat jij in 1x naar 70 moet, is als je net de vergrotende trap, dat het hele zooitje een maxtrix opschuift, mist. In principe mogen snelheidsverlagingen maximaal 30 of 40 km/h per stap zijn.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 12:49 schreef NieuweNier het volgende:
(Ik weet niet of dat ook in Nederland zo is) maar je gaat vaak zat van 130 naar 70.
Of dagrijdverlichting die aan blijft staan.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 13:23 schreef NieuweNier het volgende:
Dat zijn gewoon debielen die hun mislampjes willen showen![]()
Eens, het is erg prettig de weg en berm strak voor je auto nog zichtbaar te hebben.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 13:02 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik rij nogal eens boerenbinnenweggetjes, van die smalle slingerdingen zonder strepen op de weg, en direct een berm naast de weg, en dan is het met mist echt wel prettig dat je nog ziet waar de weg is.
Echt, je snapt het duidelijk niet.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 13:22 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Dat maakt het juist gevaarlijker. Je ziet waar de weg is naast je. Je ziet echter niet welke bocht eraan gaat komen![]()
Feitelijk bedriegen je ogen je. Net zoiets als aftermarket xenon. Veel licht vlak voor je auto maar weinig zicht verder weg, waar je naar moet kijken om nog in te kunnen grijpen.
Dat kan niet, die gaat altijd uit als je je dimlichten aan zet, standaard, anders kom je de apk niet doorquote:Op vrijdag 15 augustus 2014 13:40 schreef Pizza_Boom het volgende:
Of dagrijdverlichting die aan blijft staan.
Zet er eens een setje nieuwe merkpeertjes in.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 13:43 schreef NieuweNier het volgende:
(Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de mistlampen van mijn auto bagger zijn. De koplampen zijn ook al erg slecht. En dat ik daardoor een negatieve ervaring heb)
Merken als Audi, BMW en Mercedes dimmen hun drl bij het aanzetten van dimlicht.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 13:45 schreef delano.888 het volgende:
Dat kan niet, die gaat altijd uit als je je dimlichten aan zet, standaard, anders kom je de apk niet door
Dan komt dus de discussie: is het nog drl als het dezelfde sterkte als stadslicht aan neemt?quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 14:28 schreef twiFight het volgende:
Dat de dagrijlichten uitmoeten wanneer dimlicht aanstaat is v.z.i.w. gewoon wettelijk bepaald.
Audi heeft het ook, dus in de typegoedkeur zit het sowieso, anders waren ze niet op de markt gekomen.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 14:29 schreef AdoraBelle het volgende:
Ik zag laatst een Land Rover rijden (of was het een Range Rover?) met dagrijverlichting. En iedere keer als die riching aangaf, zag je aan de voorkant niet de richtingaanwijzer aan gaan, maar knipperde de dagrijverlichting.
Is het toegestaan? Want die dagrijverlichting is niet dezelfde kleur als de richtingaanwijzers.
Bij mijn auto gaan de mistlampen voor vanzelf uit als je je dimlicht uit doet. Als je dat knopje dus ooit 1x aan hebt gezet gaan ze in het vervolg altijd gewoon mee aan en uit met je dimlicht.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 13:25 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ja dat idee heb ik ook, maar ik zie het echt dagelijks meerdere keren.. Dus die mensen die doen elke keer als ze vertrekken hun normale, EN mistlampen aan?waar liggen je prioriteiten denk ik dan
Nee, maar dat maakt de hele discussie ook nogal zinloos. Op het moment dat de lichtsterkte (en de andere eisen) overeenkomen met stadslicht dan mag het, maar is het dus ook geen dagrijlicht meer en staat het dagrijlicht dus gewoon uit. Dat fabrikanten dat tegenwoordig in een en dezelfde lichtunit bouwen staat daar los van.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 14:31 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dan komt dus de discussie: is het nog drl als het dezelfde sterkte als stadslicht aan neemt?
Ja dat ze mee uit gaan klopt, maar normaal horen ze volgens mij dan uit te blijven als je de dimlichten weer aan zet. Bij mij althans wel. Zodra ik mijn auto van het contact haal is alles gereset naar standaard, groot licht/mist licht, enz. Dacht dat dat altijd zo is bij iedereen..quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 14:54 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Bij mijn auto gaan de mistlampen voor vanzelf uit als je je dimlicht uit doet. Als je dat knopje dus ooit 1x aan hebt gezet gaan ze in het vervolg altijd gewoon mee aan en uit met je dimlicht.
Mijn auto (Renault Clio uit 2001) heeft nog gewoon ouderwetse schakelaars, die kun je niet 'zomaar' automatisch uit zetten.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 14:59 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ja dat ze mee uit gaan klopt, maar normaal horen ze volgens mij dan uit te blijven als je de dimlichten weer aan zet. Bij mij althans wel. Zodra ik mijn auto van het contact haal is alles gereset naar standaard, groot licht/mist licht, enz. Dacht dat dat altijd zo is bij iedereen..
Mijn auto heeft ook schakelaars, maar zonder in/uit stand, dus zien er altijd even "diep" uit, dus die kunnen "gereset" worden. Nooit over nagedacht dat andere auto's echt aan/uit schakelaars hebben voor mistlicht enz..quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 15:03 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Mijn auto (Renault Clio uit 2001) heeft nog gewoon ouderwetse schakelaars, die kun je niet 'zomaar' automatisch uit zetten.
Ik mag al blij zijn dat die begint te piepen als ik de deur open doe en ik ben vergeten m'n verlichting uit te doen
De lichten discussie is ook ontopic hoor, we irriteren ons namelijk aan mensen die overbodig (te veel) licht voerenquote:Op vrijdag 15 augustus 2014 15:05 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
Maaruh, ontopic: ik heb juist totaal geen irritatie op de weg vandaag!
Wat is het in de zomervakantie 's ochtends vroeg heerlijk rustig: gewoon in de 'spits' cruisecontrol op 140 en pas bij afrit waar ik eraf moest weer van de cruisecontrol af!
Want? Je mag het niet voeren zonder dimlicht, maar dat is een andere discussie. In veel auto's schakel je uit - (eventuele automaatstand) - stadslicht - dimlichtquote:Op vrijdag 15 augustus 2014 15:00 schreef delano.888 het volgende:
Stadslicht (parkeerlicht) mag toch ook niet tijdens het rijden aan staan?
Dat soort dingen irriteer ik me echt niet aan. Gisteravond ook vanaf Ede (A30) tot huis (ruim 100 km) met mistlicht voor erbij gereden, omdat het constant van die stortbuien waren dat je met 70 rijden op de snelweg nog geen hand voor ogen ziet. En dan is het wel prettig dat je nog enigszins, zo vlak voor je auto, kan zien dat je binnen de lijntjes kleurt.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 15:05 schreef delano.888 het volgende:
Maar dagrijverlichting mag dus WEL gecombineerd met dimlicht gevoerd worden? Weer wat geleerd.. Dan irriteer ik me dus misschien altijd onterecht aan tegenliggers met 4 lichtpunten, ik dacht echt dat het niet mocht..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |