abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 28 juli 2014 @ 20:53:51 #226
45833 crew  Fogel
pi_142826391
quote:
3s.gif Op maandag 28 juli 2014 20:25 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Cavia's tekenen. Iemand anders mag de uitvoerende werkzaamheden doen ;).
Nee nee, cavia's berekenen, dat levert meer op!
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  maandag 28 juli 2014 @ 21:02:15 #227
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_142826731
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 20:53 schreef Fogel het volgende:

[..]

Nee nee, cavia's berekenen, dat levert meer op!
En als de cavia's uiteindelijk in elkaar donderen gewoon de uitvoerder de schuld geven.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_142834705
Ik gok op 25 cavia's.

Netto
  dinsdag 29 juli 2014 @ 00:59:21 #229
321876 Cherna
Fuck the System
pi_142837151
quote:
5s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 12:05 schreef Deetch het volgende:

[..]

* Deetch meldt zich :D

Nu even on-topic: Als ZZP'er moet je ook nadenken over pensioen (zelf opbrengen namelijk) en aansprakelijkheidsverzekeringen want als jij een rekenfout maakt stort er ergens een huis in. De vraag is of je na afdracht belasting en deze kosten nog genoeg inkomen overhoudt.
Dat is de meest gemaakte fout van een ZZPer.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  dinsdag 29 juli 2014 @ 01:08:14 #230
321876 Cherna
Fuck the System
pi_142837374
Het is veel eenvoudiger om als freelancer te werken bij een ING bureau. Dan heb je ook toegang tot alle normen ,materialen, andere disciplines etc. Ook doe je veel sneller ervaring op. Een ING bureau opstarten is toch risicovol. Zeker als je nog geen netwerk hebt en te weinig ervaring en je alles zelf moet doen.
Daarbij denk ook maar eens aan de verplichte ISO norm 9001. Nog maar te zwijgen over levertijden en onderhandelingen. Nu weet ik niet hoever je wilt gaan. Maar het schrijven van een bestek is geen eenvoudige klus. Voor een dakraam zal het meevallen(niet eens nodig). Maar bij grotere projecten is dit vaak de crux waar je meerwerk kunt uithalen.

In die wereld zit een winstmarge van circa 3%(oops de metaal). Dat is niet veel en de concurrentie is moordend. De meeste winst word gehaald dmv meerwerk waarbij de prijs met de vork word bepaald.

Daarbij om het overzicht te behouden moet je ook praktisch inzicht hebben. Een goede constructeur moet een geweldig 3d inzicht hebben en praktisch inzicht, dit om te weten welke disciplines je moet gebruiken en hoe je de puzzelstukken in elkander geschoven krijgt.
Bovendien zul je vaker ter plaaste de bestaande situatie moeten opmeten en intekenen. Dus reiskosten/vervoer etc. Allemaal zaken waaraan je moet denken bij opdrachten

De eenvoudige opdrachten die jij(dakkapel, draagbalk, etc) voor ogen hebt worden veelal door werknemers na hun tijd zwart uitgevoerd om wat bij te verdienen.

Nogmaals begin nu gewoon als freelancer bij een ing. bureau. En trek daar het werk naar je toe.

[ Bericht 23% gewijzigd door Cherna op 29-07-2014 01:40:36 ]
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  dinsdag 29 juli 2014 @ 01:48:29 #231
321876 Cherna
Fuck the System
pi_142838044
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 16:41 schreef engineerx het volgende:
Echter is het natuurlijk niet mijn pakkie aan hoe het precies wordt uitgevoerd. U begrijpt dat aannemers vaak andere oplossingen voordragen die goedkoper zijn. Volgens mij haalt u de taken van een constructeur en uitvoerder wellicht door elkaar.
Ze zijn verwant met elkander. Als iets niet klopt of iets is niet leverbaar zal hij je benaderen. Zelfs als hij van de tekening wilt afwijken zal hij je raadplegen en zul jij je goedkeuring moeten geven. En let op, ook daar zit een valkuil mbt tot meerwerk. En als jij verantwoordelijk bent mag jij voor de kosten opdraaien.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  Boks-Chick dinsdag 29 juli 2014 @ 09:16:04 #232
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_142840129
Los van alles waar TS niet aan heeft gedacht, vind ik het aandoenlijk dat TS met 0 ervaring en jonge jongenskoppie verwacht over te gaan lopen met klanten O+ Schattig toch?

@TS, je slaat volledig de plank met je verhaal, mede door je eigenwijsheid niet te willen luisteren (naja, na heel veel moeite) naar alle goede adviezen van alle ervaren mensen hier. Groot pluspunt wel vind ik aan je is dat je durft te dromen, ambitieus bent en - zo lijkt het - niet beroerd bent om hard te werken.

Dat gezegd hebbende: hou dat vast want dat is een mooi iets, maar begin met de uitvoering van je dromen op een kleine en behapbare wijze, stapje voor stapje waarbij je de dingen ook nog eens goed en verantwoord doet. Wat rest is veel geduld hebben en als je de dingen echt goed doet, dan is er een kans dat je na de nodige jaren goed geld gaat verdienen. Snel geld verdienen op korte termijn is een utopie die we allemaal wel willen. Docht is maar aan exceptioneel weinig mensen gegeven. En dan alleen nog als je iets doet/biedt wat niemand anders nog doet/biedt.
lolwut
pi_142842550
Als Freelancer moet je wel meerdere klanten hebben, 1 klant is geen klant (waar ligt die grens , 70% van je inkomsten van 1 klant is verkapt dienstverband dacht ik)
I am a Koala who Stretches :P
  dinsdag 29 juli 2014 @ 11:21:12 #234
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_142842771
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 11:13 schreef StretchingKoala het volgende:
Als Freelancer moet je wel meerdere klanten hebben, 1 klant is geen klant (waar ligt die grens , 70% van je inkomsten van 1 klant is verkapt dienstverband dacht ik)
Hoe streng kijken ze daar naar eigenlijk? Ik zie bij ons ZZP-ers rondlopen die een jaar, of soms meerdere jaren, 40 uur per week op 1 project maken.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 29 juli 2014 @ 11:34:49 #235
321876 Cherna
Fuck the System
pi_142843162
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 11:13 schreef StretchingKoala het volgende:
Als Freelancer moet je wel meerdere klanten hebben, 1 klant is geen klant (waar ligt die grens , 70% van je inkomsten van 1 klant is verkapt dienstverband dacht ik)
Bij mij was het zo dat ik via het ing bureau weer werd verhuurd of uitgezonden naar diverse opdrachtgevers. Nu is dat 15 jaar geleden. De regels kunnen inmiddels anders zijn. Ik werk nu in een geheel andere branche.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_142843236
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 11:21 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Hoe streng kijken ze daar naar eigenlijk? Ik zie bij ons ZZP-ers rondlopen die een jaar, of soms meerdere jaren, 40 uur per week op 1 project maken.
Is allemaal afhankelijk van feiten en omstandigheden. Je kan dus niet zeggen "met één opdrachtgever is er dus sprake van een dienstverband", of "ik heb 3 opdrachtgevers dus is er geen sprake van een dienstverband".
pi_142843330
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 11:21 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Hoe streng kijken ze daar naar eigenlijk? Ik zie bij ons ZZP-ers rondlopen die een jaar, of soms meerdere jaren, 40 uur per week op 1 project maken.
Sinds kort kijken ze daar behoorlijk streng naar. Iets met verkapt dienstverband. ...
60 HRC
pi_142843921
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 16:41 schreef engineerx het volgende:
Ik lever berekeningen en constructietekeningen/principedetails die kloppen.
En dat roept iemand zonder enige praktijk ervaring......
Immers als je van school afkomt weet je alles al.
pi_142844413
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 11:42 schreef HardMetal het volgende:

[..]

Sinds kort kijken ze daar behoorlijk streng naar. Iets met verkapt dienstverband. ...
Dan ben ik benieuwd hoe dat gaat aflopen met al pakketjes bezorgers van de post.nl die alleen post.nl als klant hebben.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 12:22:02 #240
321876 Cherna
Fuck the System
pi_142844481
Hij toont wel initiatief. Ik hoop dat hij deze adviezen in acht neemt en goed nadenkt. Als constructeur heb je al gauw 10-15 jaar ervaring nodig. Als je iets construeert moet je rekening houden met fabricage processen, montage, transport, bediening, veiligheid, leverbaar, rekening houden met diverse andere disciplines zoals elektro, werktuigbouwkunde, civiel en de kosten. Daar gaan jaren over heen om hier zelfstandig een besluit in te nemen. Dan heb ik het nog niet eens over de onderhandelingen die keihard zijn.

Je zult geduld moeten hebben en initiatief moeten tonen om te groeien. Ik was te ver doorgegroeid en daardoor afgebrand. Ik had er geen zin meer in. Projectengineer voor de bouw van chemische installaties was een stap te ver. Ik was een uitstekende hoofdconstructeur maar een slechte project engineer. Het politieke spel beheerste ik niet. Te eerlijk
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_142845113
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 12:19 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan ben ik benieuwd hoe dat gaat aflopen met al pakketjes bezorgers van de post.nl die alleen post.nl als klant hebben.
Oeps, iets te snel gereageerd. De veranderingen mbt. VAR gaan pas in 2015 in, juist omdat bedrijven zoals post.nl er nu de boel mee uitknijpen.
60 HRC
pi_142846292
Wat een pareltje dit.
pi_142875414
quote:
1s.gif Op maandag 28 juli 2014 17:59 schreef Deshain het volgende:

[..]

Ja dat willen we allemaal, helaas is dat gewoon onmogelijk. Realiteitszin ontbreekt een beetje bij je imo.

[..]

Ga alsjeblieft cavia's fokken dan als je denkt dat het zo werkt.
Sorry, maar ik kan mij echt zwaar irriteren aan mensen als jij.
Waar heb je het in godnaam over!
Wat denk jij nou zelf dat ik met basisschool wiskunde constructieve berekeningen ga maken?
Of dat ik hier de boel uit mijn duim zit te zuigen?

Ik heb een diploma van de HTS behaald op de HAN, de school met de beste bouwkunde-opleiding van Nederland. Tevens heb ik ruim 1,5 jaar aan stages gelopen. Afstudeerstage hebben wij een constructie op 3 poten (overspanning +- 40 meter & hoogte 20 meter) met een brug eromheen (wringing + buiging). De poten en brug waren allen geoptimaliseerde vakwerken (druk en trek) met het oog op zo economisch mogelijk materiaalgebruik. (Momenten vreten meer materiaal dan axiale krachten.) Dit is een project dat echt uitgevoerd gaat worden ook al hebben wij alleen in een haalbaarheidsfase aan het ontwerp bijgedragen. Eindcijfer: een 9. Tevens heb ik een verdiepende minor gevolgd waarin zaken als voorgespannen beton en mechanica op verdiepend niveau werd behandeld. (Plasticiteit, stijfheidsverhoudingen, invloedslijnen, SOB raamwerken etc etc.)
Hiernaast ga ik nog doorstuderen aan de TU/E voor een master in SD met zo veel mogelijk mechanicavakken.

Je kunt overigens lullen wat je wilt over mijn deskundigheid, maar als het op aansprakelijkheid aankomt dient de aannemer de tekeningen van architect en constructeur op te volgen. Als hij hiervan afwijkt, zijn de risico's voor zijn rekening. Je kunt wel willen discussiëren hierover, maar zo werkt het nou eenmaal punt.
Seperated we are all drips, but united we are an ocean.
pi_142875474
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 10:28 schreef engineerx het volgende:
Je kunt overigens lullen wat je wilt over mijn deskundigheid, maar als het op aansprakelijkheid aankomt dient de aannemer de tekeningen van architect en constructeur op te volgen. Als hij hiervan afwijkt, zijn de risico's voor zijn rekening. Je kunt wel willen discussiëren hierover, maar zo werkt het nou eenmaal punt.
Maar als het dus wel volgens jou tekening is uitgevoerd en het stort alsnog is is het dus blijkbaar dan wel jou verantwoordelijkheid.

En zoals we zien komen er wel eens constructeurs in de cel omdat ze toch een foutje gemaakt hebben: http://www.mr-online.nl/j(...)entrale--jaar-cel-in
pi_142875711
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 10:28 schreef engineerx het volgende:

[..]

Sorry, maar ik kan mij echt zwaar irriteren aan mensen als jij.
Waar heb je het in godnaam over!
Wat denk jij nou zelf dat ik met basisschool wiskunde constructieve berekeningen ga maken?
Of dat ik hier de boel uit mijn duim zit te zuigen?

Ik heb een diploma van de HTS behaald op de HAN, de school met de beste bouwkunde-opleiding van Nederland. Tevens heb ik ruim 1,5 jaar aan stages gelopen. Afstudeerstage hebben wij een constructie op 3 poten (overspanning +- 40 meter & hoogte 20 meter) met een brug eromheen (wringing + buiging). De poten en brug waren allen geoptimaliseerde vakwerken (druk en trek) met het oog op zo economisch mogelijk materiaalgebruik. (Momenten vreten meer materiaal dan axiale krachten.) Dit is een project dat echt uitgevoerd gaat worden ook al hebben wij alleen in een haalbaarheidsfase aan het ontwerp bijgedragen. Eindcijfer: een 9. Tevens heb ik een verdiepende minor gevolgd waarin zaken als voorgespannen beton en mechanica op verdiepend niveau werd behandeld. (Plasticiteit, stijfheidsverhoudingen, invloedslijnen, SOB raamwerken etc etc.)
Hiernaast ga ik nog doorstuderen aan de TU/E voor een master in SD met zo veel mogelijk mechanicavakken.

Je kunt overigens lullen wat je wilt over mijn deskundigheid, maar als het op aansprakelijkheid aankomt dient de aannemer de tekeningen van architect en constructeur op te volgen. Als hij hiervan afwijkt, zijn de risico's voor zijn rekening. Je kunt wel willen discussiëren hierover, maar zo werkt het nou eenmaal punt.
Ik kan je garanderen dat jij ook fouten gaat maken, want dat doet iedereen. Mensen maken nou eenmaal fouten. Denken dat jij foutloos gaat werken is nogal naier, en daarmee heb je je eerste fout al te pakken..
pi_142875742
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 10:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar als het dus wel volgens jou tekening is uitgevoerd en het stort alsnog is is het dus blijkbaar dan wel jou verantwoordelijkheid.

En zoals we zien komen er wel eens constructeurs in de cel omdat ze toch een foutje gemaakt hebben: http://www.mr-online.nl/j(...)entrale--jaar-cel-in
Eens!
Alleen dit is risico dat je altijd houdt. Zo kan een taxichauffeur ook een ongeluk maken als die niet oplet. Zo kan een chirurg een fatale fout maken waarbij mensen het leven verliezen. Beroepen met een maatschappelijke waarde nemen nou eenmaal risico's met zich mee. Daarom krijg je ook goed betaald als constructeur. Met hbo alleen zal het niet verstandig zijn om bepaalde berekeningen uit te voeren. Al vind ik dat carports/schuurtjes en dergelijke gewoon moeten kunnen met de hbo-kennis. Als je een TU master hebt of HTI/BV dan zijn de projectjes waar je aan begint een downgrade vergeleken met wat je op je opleiding hebt gehad. De materie tijdens de opleiding is zo veel abstracter dat je startersopdrachtjes appeltje eitje zullen zijn. Tevens kun je altijd controles laten uitvoeren door collega's of derden. Zeker aan het begin van je carriere. Ik denk zelf dat de meeste fouten ontstaan doordat veel constructeurs alles invoeren in programmatuur terwijl ze eigenlijk geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Vandaar dat ik altijd eerst met de hand de berekening globaal maak (sigarettendoosje) en vervolgens pas alles invoer in de computer. Als er te grote verschillen inzitten weet je dat er ergens een fout zit. Op deze wijze creeer je inzicht en zijn eventuele fouten ook sneller op te sporen. Tevens mag je wel verwachten dat er bepaalde richtlijnen zijn waar minimale eisen aan bepaalde constructie-onderdelen gesteld worden. Alle inzicht bij elkaar moet toch de foutjes zo veel mogelijk beperken.
Seperated we are all drips, but united we are an ocean.
pi_142875885
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 10:42 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik kan je garanderen dat jij ook fouten gaat maken, want dat doet iedereen. Mensen maken nou eenmaal fouten. Denken dat jij foutloos gaat werken is nogal naier, en daarmee heb je je eerste fout al te pakken..
Ik denk dat jij al de fout maakt door voor mij in te vullen dat ik ontken dat ik fouten ga maken. Dit is een open deur intrappen wat je hier doet. Fouten maken is menselijk (goh dat wisten wij niet). Het belangrijkste is dat de fouten eruit zijn op het moment dat de tekeningen bij de gemeente en bij de aannemer liggen. Constructeurs zijn kritisch en worden bij het begin genoeg gecontroleerd door seniors. Controle kan geen kwaad en zou naar mijn mening verplicht moeten zijn. Mensenlevens zijn belangrijker dan een kostenbesparing van een paar honderd euro. U mag er toch wel een beetje meer vertrouwen in hebben dat sommige opleidingen toch wel enigszins gekwalificeerde ingenieurs afleveren, immers we hebben niet allemaal op IN-Holland gezeten.
Seperated we are all drips, but united we are an ocean.
pi_142876002
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 10:51 schreef engineerx het volgende:

[..]

Ik denk dat jij al de fout maakt door voor mij in te vullen dat ik ontken dat ik fouten ga maken. Dit is een open deur intrappen wat je hier doet. Fouten maken is menselijk (goh dat wisten wij niet). Het belangrijkste is dat de fouten eruit zijn op het moment dat de tekeningen bij de gemeente en bij de aannemer liggen. Constructeurs zijn kritisch en worden bij het begin genoeg gecontroleerd door seniors. Controle kan geen kwaad en zou naar mijn mening verplicht moeten zijn. Mensenlevens zijn belangrijker dan een kostenbesparing van een paar honderd euro. U mag er toch wel een beetje meer vertrouwen in hebben dat sommige opleidingen toch wel enigszins gekwalificeerde ingenieurs afleveren, immers we hebben niet allemaal op IN-Holland gezeten.
Allemaal leuk en aardig. Maar ik heb nog steeds het idee dat jij denkt dat dat allemaal voldoende waarborg is en derhalve geen aansprakelijkheidsverzekering nodig acht.
pi_142876187
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 10:56 schreef DonJames het volgende:

[..]

Allemaal leuk en aardig. Maar ik heb nog steeds het idee dat jij denkt dat dat allemaal voldoende waarborg is en derhalve geen aansprakelijkheidsverzekering nodig acht.
Haha is goed. Natuurlijk sluit ik een aansprakelijkheidsverzekering en alle nodige verzekeringen af op het moment dat ik zzp'er zou worden.
Seperated we are all drips, but united we are an ocean.
pi_142876463
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 11:03 schreef engineerx het volgende:

[..]

Haha is goed. Natuurlijk sluit ik een aansprakelijkheidsverzekering en alle nodige verzekeringen af op het moment dat ik zzp'er zou worden.
Dan is het goed.
pi_142876486
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 11:03 schreef engineerx het volgende:

[..]

Haha is goed. Natuurlijk sluit ik een aansprakelijkheidsverzekering en alle nodige verzekeringen af op het moment dat ik zzp'er zou worden.
En koop je ook de orginele software licenties of blijf je met je studenten licenties werken?
pi_142876974
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 11:15 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En koop je ook de orginele software licenties of blijf je met je studenten licenties werken?
Leuke vraag. Ben bang dat ik er niet onderuit kan om authentieke licenties te kopen.
Echter zal je als startend ondernemer die kleine projecten uitvoert ook geen dure RFEM of SCIA licenties nodig hebben. Als je tekenwerk levert is Autocad (of een soortgelijk programma) verplicht. Voor het rekenwerk kom je al een heel eind met Excel. Hoe complexer de projecten worden, hoe complexer je programmatuur wordt, hoe meer je prijs/uur wordt.
Seperated we are all drips, but united we are an ocean.
pi_142880101
Met dit soort werk zou ik ook zeker eens goed duiken in aansprakelijkheidverzekeringen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_142881728
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 10:51 schreef engineerx het volgende:

[..]

Ik denk dat jij al de fout maakt door voor mij in te vullen dat ik ontken dat ik fouten ga maken.
Dat doe je ook. Kijk maar:
quote:
Het belangrijkste is dat de fouten eruit zijn op het moment dat de tekeningen bij de gemeente en bij de aannemer liggen.
En zelfs dan zullen er nog fouten in zitten in sommige gevallen. En daar heb je dus die verzekering voor nodig.
pi_142884720
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 13:49 schreef Operc het volgende:

[..]

Dat doe je ook. Kijk maar:

[..]

En zelfs dan zullen er nog fouten in zitten in sommige gevallen. En daar heb je dus die verzekering voor nodig.
Begrijpend lezen.
Seperated we are all drips, but united we are an ocean.
pi_142884826
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 15:17 schreef engineerx het volgende:

[..]

Begrijpend lezen.
Ik gok dat we beide avi 9 inmiddels toch wel binnen hebben, wat is je punt?
pi_142885001
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 15:20 schreef Operc het volgende:

[..]

Ik gok dat we beide avi 9 inmiddels toch wel binnen hebben, wat is je punt?
Mijn punt is dat ik begrijp dat het noodzakelijk is om verzekeringen te af te sluiten.
Jij bent nog steeds in de veronderstelling dat dit niet het geval is.
Tevens dacht ik dat jij wel zou begrijpen wat er hier wordt bedoeld met fouten.
Dit gaat niet om verkeerde lijntjes of iets kleins, maar hiermee bedoel ik grove fouten die mensenlevens kunnen kosten. Berekeningen bevatten ALTIJD foutjes. Immers we maken modellen om de werkelijkheid zo veel mogelijk te benaderen. Het gaat erom dat er geen fouten inzitten die mensen het leven kunnen kosten.
Hetgeen waar ik mij bij jou aan irriteer is dat het lijkt alsof je het idee hebt dat met verzekeringen alles wel is gedekt. Ik probeer duidelijk te maken dat het leuk en aardig is dat je verzekerd bent (=noodzakelijk!), maar dat het niet betekent dat je dan maar gewoon fouten kunt maken.
Seperated we are all drips, but united we are an ocean.
pi_142885321
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 15:27 schreef engineerx het volgende:

[..]

Mijn punt is dat ik begrijp dat het noodzakelijk is om verzekeringen te af te sluiten.
Dat is vooruitgang. Dat wilden veel mensen hier (ik ook) je graag aan je verstand peuteren. :)
quote:
Jij bent nog steeds in de veronderstelling dat dit niet het geval is.
Tevens dacht ik dat jij wel zou begrijpen wat er hier wordt bedoeld met fouten.
Dit gaat niet om verkeerde lijntjes of iets kleins, maar hiermee bedoel ik grove fouten die mensenlevens kunnen kosten. Berekeningen bevatten ALTIJD foutjes. Immers we maken modellen om de werkelijkheid zo veel mogelijk te benaderen. Het gaat erom dat er geen fouten inzitten die mensen het leven kunnen kosten.
Ik heb het juist over dat soort fouten. En er zullen projecten zijn waarbij je dat soort fouten gaat maken. Het is dan te hopen dat de fout ontdekt wordt voordat er gewonden of doden vallen. Maar ook dan heb je zo'n verzekering nodig omdat er misschien achteraf iets aan je gebouw/constructie moet worden aangepast.
quote:
Hetgeen waar ik mij bij jou aan irriteer is dat het lijkt alsof je het idee hebt dat met verzekeringen alles wel is gedekt. Ik probeer duidelijk te maken dat het leuk en aardig is dat je verzekerd bent (=noodzakelijk!), maar dat het niet betekent dat je dan maar gewoon fouten kunt maken.
Die irritatie (eigenlijk ergernis) is onterecht, zo denk ik niet. :)
pi_142893261
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 10:28 schreef engineerx het volgende:

[..]

Sorry, maar ik kan mij echt zwaar irriteren aan mensen als jij.
Waar heb je het in godnaam over!
Ik heb het over mijn tien jaar praktijkervaring als bouwkundig ingenieur :)
quote:
Wat denk jij nou zelf dat ik met basisschool wiskunde constructieve berekeningen ga maken?
Nee, dat je zelf geen berekeningen gaat maken zoals je al zei (een lekker wijf inzetten voor de acquisitie en vervolgens tegen een lagere prijs onderbrengen bij een andere constructeur) maar dat door anderen laat doen en je de verantwoordelijkheden en risico's die hier bij komen kijken niet realistisch genoeg beschouwt..
  donderdag 31 juli 2014 @ 02:06:56 #260
321876 Cherna
Fuck the System
pi_142909733
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 10:28 schreef engineerx het volgende:

[..]

Sorry, maar ik kan mij echt zwaar irriteren aan mensen als jij.
Waar heb je het in godnaam over!
Wat denk jij nou zelf dat ik met basisschool wiskunde constructieve berekeningen ga maken?
Of dat ik hier de boel uit mijn duim zit te zuigen?

Ik heb een diploma van de HTS behaald op de HAN, de school met de beste bouwkunde-opleiding van Nederland. Tevens heb ik ruim 1,5 jaar aan stages gelopen. Afstudeerstage hebben wij een constructie op 3 poten (overspanning +- 40 meter & hoogte 20 meter) met een brug eromheen (wringing + buiging). De poten en brug waren allen geoptimaliseerde vakwerken (druk en trek) met het oog op zo economisch mogelijk materiaalgebruik. (Momenten vreten meer materiaal dan axiale krachten.) Dit is een project dat echt uitgevoerd gaat worden ook al hebben wij alleen in een haalbaarheidsfase aan het ontwerp bijgedragen. Eindcijfer: een 9. Tevens heb ik een verdiepende minor gevolgd waarin zaken als voorgespannen beton en mechanica op verdiepend niveau werd behandeld. (Plasticiteit, stijfheidsverhoudingen, invloedslijnen, SOB raamwerken etc etc.)
Hiernaast ga ik nog doorstuderen aan de TU/E voor een master in SD met zo veel mogelijk mechanicavakken.

Je kunt overigens lullen wat je wilt over mijn deskundigheid, maar als het op aansprakelijkheid aankomt dient de aannemer de tekeningen van architect en constructeur op te volgen. Als hij hiervan afwijkt, zijn de risico's voor zijn rekening. Je kunt wel willen discussiëren hierover, maar zo werkt het nou eenmaal punt.
Ik geloof best dat je een uitstekend constructeur bent of in ieder geval je toont initiatief. Ik ken je persoonlijk niet dus ga ik uit van je verhaal.
Nu zat ik in de WTB. Dus mogelijk dat het iets anders werkt voor bouwkunde. Maar de basis blijft gelijk.

Wat ik zou doen als ik jou was.
Ga eerst aan de slag bij een ing bureau zoals bijvoorbeeld Tebodin. Desnoods als freelancer(mits je ervaring hebt) Een schoolverlater zou ik dit niet aanraden. Sowieso lijkt het me vreemd dat een schoolverlater met een HBO of HTS gelijk de functie constructeur bekleed. Ik heb het in al die jaren nog nooit meegemaakt. Kan zijn dat het per discipline anders is. Maar het ontwerp van een chemische installatie waar de wtb altijd de lead heeft zoals bijvoorbeeld een Nafta kraker waar ook proces technologen, meet en regeltechniek, civiele techniek, elektro aan werken is een behoorlijke kluif. Dat is niet hier zo eenvoudig te omschrijven, dat is teveel om te benoemen.
Mogelijk werkt het bij een architecten bureau of kleine ondernemer anders.

Meestal start je als tekenaar. In mijn tijd(jaren 80) werd je eerst verplicht de werkplaats in gestuurd om daar praktijk ervaring op te doen. Praktisch inzicht zodat je leert hoe zaken gemonteerd worden ,op transport gaan, en de problemen die je ondervind tijdens de montage en dat je kunt inmeten. Na 2 jaar mocht was het eindelijk zover dat de stap naar de tekenkamer maakte . Daar mocht ik dan wat werkplaatstekeningen produceren incluis stuklijsten etc.

Na 5 jaar had ik de functie tekenaar/constructeur en mocht ik kleine ontwerpen zelf maken. Het word teveel om verder taken hier uit te splitsen. Na 8 jaar had ik de functie constructeur. Mooie functie als je een vakidioot bent, maar een hel als je moeten werken onder projectmanagers die zelf nooit een ontwerp gemaakt hebben en niet gediend zijn van kwaliteit maar levertijd ontzettend belangrijk vinden. Daar deed ik alles zelf(inmeten, ontwerp(zowel basic als detail), zeer eenvoudige berekeningen(want zeer complexe berekeningen is een apart vak als het gaat om grote staalconstructies), overleg met andere disciplines, dus ook inkoop, keur, montage, contact met leveranciers, het schrijven van bestekken, . Na 9 jaar ben ik pas als freelancer begonnen omdat ik toen inmiddels een netwerk had opgebouwd en zoveel ervaring had, dat ik dat wel aandurfde.

Terugkomende in NL.(tja familie is ook belangrijk) begon ik als projectengineer bij Comprimo(Amsterdam). Nu Jacobs. Vanaf die tijd kwam ik in een spiraal terecht waar ik niet in wilde terechtkomen. Ik miste de diversiteit, tekentafel, fun op de werkvloer, aanwezig zijn in het veld, aanpakken, kwaliteit. Het politieke spel was een kerntaak geworden.(uren, plannen en alles recht lullen wat krom was, uren vergaderen en slap lullen) etc. Ik had er geen zin meer in. Terug in functie kon ook niet want dan zou ik 8 uur achter een A-cad station moeten zitten. Weg fieldengineering en andere leuke taken, Totaal gefrustreerd ben ik gestopt. Hetgeen dat ik nu nog steeds mis is de kick van een ontwerp als het gebouwd is en in bedrijf word genomen.

Dan de salarissen.
Daar valt weinig over te zeggen want de meeste ing.bureaus hebben geen CAO maar hanteren er wel een als voorbeeld. Het is dus een kwestie om je goed te verkopen. Het kan best zijn dat constructeur A met 2300 euro netto naar huis gaat terwijl constructeur B met 3000 euro naar huis gaat en zelfs meer verdient dan een projectengineer.
Nu ben ik uit het vak, maar heb nog regelmatig contact met ex-collega's waarvan er een 2600-2700 euro netto verdiend en dit als projectengineer. (zonder reiskosten, overuren, en reeds betaalde ziektekosten voor de gehele familie)

Wil je echt een ing.bureau opzetten is een vakman zijn in je vak niet genoeg(al ben je de beste in de regio). Dan heb je ook ondernemers kwaliteiten nodig. En gek genoeg is juist een vakidioot niet een echte ondernemer. Je zult dan een partner nodig moeten hebben die het politieke spel begrijpt en beheerst.
Of je zou technische bedrijfskunde erbij moeten nemen of in ieder geval een management opleiding.
Het is een keiharde wereld.

Ik wil je zeker niet ontmoedigen. Sterker nog, maak er wat van. Maar geduld is vaak een goede raadgever. Laat je als schoolverlater niet verleiden door een bak geld maar zoek de personen uit die je iets leren. Ik schrijf dit omdat je me dit persoonlijk vroeg. Maar mogelijk dat anderen er ook iets aan hebben. Het staat je dan vrij hier iets mee te doen. Mogelijk hebben andere constructeurs weer andere ervaringen.
Eenmaal ervaring en een netwerk ben je vrij genoeg om dan te bepalen hoe je alles vorm wilt geven.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_142917961
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 02:06 schreef Cherna het volgende:

[..]

Ik geloof best dat je een uitstekend constructeur bent of in ieder geval je toont initiatief. Ik ken je persoonlijk niet dus ga ik uit van je verhaal.
Nu zat ik in de WTB. Dus mogelijk dat het iets anders werkt voor bouwkunde. Maar de basis blijft gelijk. Het netwerk is inderdaad heel belangrijk als je voor jezelf begint. Mijn bedoeling om een ingenieursbureau te beginnen tijdens de master was meer voor kleine berekeningen. Carports/Schuurtjes etc. Hier kan je naar mijn mening ook als hts'er met de richting constructies wel aan beginnen. Bedankt voor je goede tips.
Salarissen van 2500 - 3000 euro netto per maand zijn natuurlijk ook niet mis.
Ik denk altijd als een werkgever 3000 per maand netto voor je overheeft moet je er zelfstandig mits goede connecties zeker het dubbele uit kunnen halen.

Ik heb even je reactie ingekort omdat het een lange reactie was.
Wil jou bedanken voor jouw goede advies hier heb ik tenminste wat aan.
In alles wat je zegt kan ik mij uitstekend vinden.
Mijn bedoeling is ook om nog door te leren om voldoende kennis te hebben om het constucteursvak uit te kunnen oefenen. HTS'ers worden vaak BIM modelleurs tegenwoordig en komen pas aan het rekenen na aanvullende cursussen HTI/BV.
Seperated we are all drips, but united we are an ocean.
pi_142918057
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 12:38 schreef engineerx het volgende:
HTS'ers worden vaak BIM modelleurs tegenwoordig en komen pas aan het rekenen na aanvullende cursussen HTI/BV.
Wat heeft men dan nog in petto voor de oude MTS'ers. Ik wist wel dat het niveau flink gedaald was, maar dat beginnende HTS'ers in jou tak van sport alleen nog maar met stuklijsten en detailering bezig zijn verbaast me wel.
pi_142925537
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 12:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat heeft men dan nog in petto voor de oude MTS'ers. Ik wist wel dat het niveau flink gedaald was, maar dat beginnende HTS'ers in jou tak van sport alleen nog maar met stuklijsten en detailering bezig zijn verbaast me wel.
Ja, het is helaas wel de stand van zaken. HTS'ers hebben te weinig kennis na hun opleiding om constructeur te worden. Ze gaan daarom vaak aan de slag als bimmodelleurs. Willen ze rekenen dan is het of hti/bv of een master aan de universiteit Eindhoven of Delft. Er komen niet voor niets veel klachten uit het bedrijfsleven dat ze mensen krijgen die niet capabel genoeg zijn en zelf moeten investeren in opleidingen.
Seperated we are all drips, but united we are an ocean.
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 10:08:16 #264
432058 uden5406
Denk vooruit!
pi_142947785
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 11:50 schreef engineerx het volgende:
De startsalarissen in de techniek (HBO/WO) liggen rond de 2300-2700 bruto per maand.
Dit is bij lange na geen vetpot en al helemaal niet als je je bedenkt dat met goed doorgroeien binnen het bedrijf en keihard werken je een keer uitkomt op 4000-5000 bruto. De bruto bedragen klinken leuk, maar netto houd je 2500-3500 maximaal over. Echter zit ik er steeds meer aan te denken om een eigen ingenieursbureau te beginnen. Misschien eerst part-time en dan full-time. Dit zou zelfs al tijdens het studeren kunnen. Wat heb ik nodig (materieel) om te kunnen beginnen:

- Laptop/pc
- Software
- Printer (plotten kan je elders laten doen)

Welke diensten wil ik leveren:

- Sterkteberekeningen verbouwing/aanbouw/woonhuizen/kleine appartementencomplex (FEM)
- Tekeningen: bestektekeningen/werktekeningen 2D
- BIM: 3D modellen van opdrachten
- Vergunningen aanvragen voor opdrachtgevers
- Offertes voor opdrachtgevers aanvragen en vergelijken

Het grote verschil met professionele ingenieursbureaus is dat zij complexere projecten doen (meer ervaring) en ik juist voor de kleinere projecten ga. Projecten waar hun engineers eigenlijk te duur voor zijn. Ingenieursbureaus hanteren voor een tekenaar +- 40 euro per uur en voor een constructeur 70 eur per uur. Ik zit er aan te denken om tekenwerk voor 25 euro per uur aan te bieden en rekenwerk voor 40 euro per uur.

Als het goed loopt en de projecten worden groter, zou ik een klasgenoot kunnen vragen of die interesse heeft om mij hiermee te helpen maar in eerste instantie zo veel mogelijk zelf doen.
Wat vinden jullie van dit plan en hebben jullie nog goed advies? Ik ben al in het bezit van hbo bouwkunde constructie diploma en heb bij elkaar 2 jaar praktijkervaring (internships en zomerbaantjes). Dit alles wil ik combineren met een master.
Leuk plan. Ik heb wel enkele tips / overwegingen.
Let op met een te laag uurtarief. 25 euro lijkt voor jezelf nu een leuk loon maar je moet er vanuit gaan dat je maar ongeveer de helft van je uren declarabel bent. ga je groeien en heb je kantoorruimte nodig dan schiet je met dit tarief meteen in de min.
Probeer ook buiten je uurtarief om geld te verdienen. Je geeft aan dat je geen plotter wil kopen maar dit wil uitbesteden. Dit betekent dat je aan het plotten van je tekeningen niets meer kunt verdienen. Je kunt het ook anders doen. Koop op marktplaats een gebruikte plotter of wanneer je het kunt betalen een nieuwe. Op http://plotterwinkel.nl heb je al een plotter voor ¤ 1545,- Bij een repro betaal je al snel ¤ 5,- voor een A0 afdruk. De kosten voor zelf afdrukken zijn aan inkt en papier ongeveer 25 cent. Dus na 350 afdrukken heb je je printer terug verdient. Benader enkele andere kleine bureau's en studenten die af en toe want printwerk hebt en je zit al snel op enkele tientallen plots per week. Dus enkele honderden euro's.
De terugverdientijd van een gebruikte plotter is natuurlijk helemaal kort.

Probeer met meerdere dingen zo te denken. Maak bijvoorbeeld een vaste prijs voor een vergunningaanvraag. Bijvoorbeeld 30% van de legeskosten van de gemeente. Klanten weten dan exact waar ze aan toe zijn en zelf kun je wat hogere prijzen berekenen.
pi_142976547
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 20:28 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Oprecht: het consumentenwerk. B2B komt neer op netwerken, goede verzekeringen en gecertificeerde specialisten. Als je consumenten kan helpen met het inmeten van gebouwtjes, maken van plattegronden of ander klein werk heb je toch studiegerelateerde opdrachten en kan een laag tarief ze doen overwegen voor jou te kiezen.

Ik ken studenten van dezelfde masteropleiding die plattegronden voor bijvoorbeeld Funda maken. Dan kan je aardig wat klanten verzamelen.
Mee eens.

Ik heb als engineer bij een groot bedrijf met enige regelmaat te maken met het uitbesteden van werk aan ingenieursbureaus. Er zijn verschillende redenen waarom een ingenieursbureau wordt ingeschakeld:

• Ontbreken van capaciteit intern. Dan vraag ik feitelijk om extra mankracht;
• Ontbreken van kennis intern. Er is dus expertise nodig;
• Soms kunnen we het wel, maar de routine ontbreekt, dus het is goedkoper om het uit te besteden;
• Als onafhankelijke partij die een ontwerp maakt en/of controleert. Het kan helpen in discussies en/of meningverschillen om bepaalde zaken door een externe partij te laten beschouwen. Soms zelf contractureel verplicht.

Hoe dan ook, er is geen ruimte voor gepruts. Ik vraag altijd in welke format er geleverd wordt, en altijd naar de software dat wordt gebruikt, inclusief versie-nummer. Voor belangrijke projecten wordt er ook CV's opgevraagd van personeel. Leuke opgezette excel-sheets prachtig! maar dan wel gecertificeerd alsjeblieft. Als het kan, een track-record van vergelijkbare projecten. En het moet altijd snel.

Besef ook alsjeblieft dat ingenieursbureaus al veel berekeningen geautomatiseerd hebben. Besef dat hun engineers allerlei features / macros / subroutines hebben gepogrammeerd ter ondersteuening van (FEM)-berekeningen en om de resultaten razendsnel in een rapport te zetten. Besef dat ze een data-bank hebben van tekeningen waardoor een ontwerp sneller kan worden gerealiseeerd. En ze hebben geinvesteerd in normen en literatuur. Ze hebben hun eigen vuistregels opgesteld om het ontwerp-proces te gebeleiden.

Bovendien vrees ik dat de markt al verzadigd is met bedrijfjes die simpele staal- en betonberekeningen maken.

Als ik TS zo lees, zou hij zich a) inderdaad beter richten tot de consumentenmarkt of b) eerst ervaring opdoen, proberen je te specialiseren en dan als free-lancer lekker aan de slag te gaan.
pi_148455989
quote:
2s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 00:00 schreef skrn het volgende:

Als ik TS zo lees, zou hij zich a) inderdaad beter richten tot de consumentenmarkt of b) eerst ervaring opdoen, proberen je te specialiseren en dan als free-lancer lekker aan de slag te gaan.
Dit is een goede tip. Heb inmiddels naast mijn studie ook werk als freelancer. Helaas heb ik wel wat werk moeten weigeren ivm te weinig tijd en soms ook omdat ik het risico niet wou nemen omdat me kennis gewoonweg nog niet op niveau is voor sommige calculaties.
Merk wel dat de baas heel gemakkelijk zegt van ach joh dat kan je wel.

De software is ook een grote issue. Toch kan je een hoop berekeningen gewoon met excel doen en met de hand kom je ook aardig ver. Vaak wordt software gebruikt om een handcalculatie te bevestigen, correctie tegenwoordig skipt men de handcalculatie en wordt de software gelijk gebruikt.
Heel slecht en ook vrij gevaarlijk overigens, zeker als je geen idee hebt waar je mee bezig bent.

Heb een mevrouw leren kennen die op freelance basis werkt en zij heeft het gewoon druk, ze doet wel alleen detailberekeningen. Ik praat nu over de regio Eindhoven. Al met al kan ik stellen dat het voor een constructeur goed te doen is om voor jezelf te beginnen gebaseerd op wat ik zo heb gezien.

Eerst werkervaring opdoen kan idd geen kwaad, simpelweg omdat je dan gewoon meer werk aan kunt nemen. Klanten zullen voornamelijk tekenbureaus zijn die hun opdrachtgever graag een compleet pakket van rekenen + tekenen willen aanbieden. Bedankt voor de goede tips lig, ik ben nu een stuk realistischer in wat het allemaal inhoudt en dat is niet zo makkelijk als ik dacht.
Seperated we are all drips, but united we are an ocean.
pi_148520594
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 03:17 schreef engineerx het volgende:

[..]

Dit is een goede tip. Heb inmiddels naast mijn studie ook werk als freelancer. Helaas heb ik wel wat werk moeten weigeren ivm te weinig tijd en soms ook omdat ik het risico niet wou nemen omdat me kennis gewoonweg nog niet op niveau is voor sommige calculaties.
Merk wel dat de baas heel gemakkelijk zegt van ach joh dat kan je wel.

De software is ook een grote issue. Toch kan je een hoop berekeningen gewoon met excel doen en met de hand kom je ook aardig ver. Vaak wordt software gebruikt om een handcalculatie te bevestigen, correctie tegenwoordig skipt men de handcalculatie en wordt de software gelijk gebruikt.
Heel slecht en ook vrij gevaarlijk overigens, zeker als je geen idee hebt waar je mee bezig bent.

Heb een mevrouw leren kennen die op freelance basis werkt en zij heeft het gewoon druk, ze doet wel alleen detailberekeningen. Ik praat nu over de regio Eindhoven. Al met al kan ik stellen dat het voor een constructeur goed te doen is om voor jezelf te beginnen gebaseerd op wat ik zo heb gezien.

Eerst werkervaring opdoen kan idd geen kwaad, simpelweg omdat je dan gewoon meer werk aan kunt nemen. Klanten zullen voornamelijk tekenbureaus zijn die hun opdrachtgever graag een compleet pakket van rekenen + tekenen willen aanbieden. Bedankt voor de goede tips lig, ik ben nu een stuk realistischer in wat het allemaal inhoudt en dat is niet zo makkelijk als ik dacht.
Hou alsjeblieft wel rekening met de risico's. Een stom rekenfoutje kan - als het eenmaal gebouwd is - tot tonnen of zelfs miljoenen aan schade leiden (niet alleen voor herstel als ook vanwege vertraging.) En die schade gaat een opdrachtgever ergens proberen te verhalen.

Bij professionele opdrachtgevers kun je de risico's meestal nog contractueel beperken, omdat er - ook juridisch gezien - van verwacht mag worden dat ze voldoende scherp zijn kritische aspecten. Maar bij consumenten ben jij de enige professional en daarmee al snel volledig aansprakelijk, ongeacht wat je in de overeenkomst zet. Dat is één van de redenen waarom de meeste grote ingenieursbureau's het beleid hebben om nooit direct voor particulieren te werken.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_148699620
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2015 20:01 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Hou alsjeblieft wel rekening met de risico's. Een stom rekenfoutje kan - als het eenmaal gebouwd is - tot tonnen of zelfs miljoenen aan schade leiden (niet alleen voor herstel als ook vanwege vertraging.) En die schade gaat een opdrachtgever ergens proberen te verhalen.

Bij professionele opdrachtgevers kun je de risico's meestal nog contractueel beperken, omdat er - ook juridisch gezien - van verwacht mag worden dat ze voldoende scherp zijn kritische aspecten. Maar bij consumenten ben jij de enige professional en daarmee al snel volledig aansprakelijk, ongeacht wat je in de overeenkomst zet. Dat is één van de redenen waarom de meeste grote ingenieursbureau's het beleid hebben om nooit direct voor particulieren te werken.
Ik snap heel goed wat je bedoelt. Ik zal met kleine dingen beginnen. Het gegund krijgen van werk is vrij simpel. Als je zelf niet de connecties hebt kun je mensen gebruiken die de connecties wel hebben. Ik heb ook een ervaren constructeur gevonden die mijn werk nakijkt en voor het wordt ingeleverd. Als wederdienst help ik haar als ze het heel druk heeft met haar klusjes.
Seperated we are all drips, but united we are an ocean.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')