quote:
Op woensdag 30 juli 2014 10:28 schreef engineerx het volgende:[..]
Sorry, maar ik kan mij echt zwaar irriteren aan mensen als jij.
Waar heb je het in godnaam over!
Wat denk jij nou zelf dat ik met basisschool wiskunde constructieve berekeningen ga maken?
Of dat ik hier de boel uit mijn duim zit te zuigen?
Ik heb een diploma van de HTS behaald op de HAN, de school met de beste bouwkunde-opleiding van Nederland. Tevens heb ik ruim 1,5 jaar aan stages gelopen. Afstudeerstage hebben wij een constructie op 3 poten (overspanning +- 40 meter & hoogte 20 meter) met een brug eromheen (wringing + buiging). De poten en brug waren allen geoptimaliseerde vakwerken (druk en trek) met het oog op zo economisch mogelijk materiaalgebruik. (Momenten vreten meer materiaal dan axiale krachten.) Dit is een project dat echt uitgevoerd gaat worden ook al hebben wij alleen in een haalbaarheidsfase aan het ontwerp bijgedragen. Eindcijfer: een 9. Tevens heb ik een verdiepende minor gevolgd waarin zaken als voorgespannen beton en mechanica op verdiepend niveau werd behandeld. (Plasticiteit, stijfheidsverhoudingen, invloedslijnen, SOB raamwerken etc etc.)
Hiernaast ga ik nog doorstuderen aan de TU/E voor een master in SD met zo veel mogelijk mechanicavakken.
Je kunt overigens lullen wat je wilt over mijn deskundigheid, maar als het op aansprakelijkheid aankomt dient de aannemer de tekeningen van architect en constructeur op te volgen. Als hij hiervan afwijkt, zijn de risico's voor zijn rekening. Je kunt wel willen discussiëren hierover, maar zo werkt het nou eenmaal punt.
Ik geloof best dat je een uitstekend constructeur bent of in ieder geval je toont initiatief. Ik ken je persoonlijk niet dus ga ik uit van je verhaal.
Nu zat ik in de WTB. Dus mogelijk dat het iets anders werkt voor bouwkunde. Maar de basis blijft gelijk.
Wat ik zou doen als ik jou was.
Ga eerst aan de slag bij een ing bureau zoals bijvoorbeeld Tebodin. Desnoods als freelancer(mits je ervaring hebt) Een schoolverlater zou ik dit niet aanraden. Sowieso lijkt het me vreemd dat een schoolverlater met een HBO of HTS gelijk de functie constructeur bekleed. Ik heb het in al die jaren nog nooit meegemaakt. Kan zijn dat het per discipline anders is. Maar het ontwerp van een chemische installatie waar de wtb altijd de lead heeft zoals bijvoorbeeld een Nafta kraker waar ook proces technologen, meet en regeltechniek, civiele techniek, elektro aan werken is een behoorlijke kluif. Dat is niet hier zo eenvoudig te omschrijven, dat is teveel om te benoemen.
Mogelijk werkt het bij een architecten bureau of kleine ondernemer anders.
Meestal start je als tekenaar. In mijn tijd(jaren 80) werd je eerst verplicht de werkplaats in gestuurd om daar praktijk ervaring op te doen. Praktisch inzicht zodat je leert hoe zaken gemonteerd worden ,op transport gaan, en de problemen die je ondervind tijdens de montage en dat je kunt inmeten. Na 2 jaar mocht was het eindelijk zover dat de stap naar de tekenkamer maakte . Daar mocht ik dan wat werkplaatstekeningen produceren incluis stuklijsten etc.
Na 5 jaar had ik de functie tekenaar/constructeur en mocht ik kleine ontwerpen zelf maken. Het word teveel om verder taken hier uit te splitsen. Na 8 jaar had ik de functie constructeur. Mooie functie als je een vakidioot bent, maar een hel als je moeten werken onder projectmanagers die zelf nooit een ontwerp gemaakt hebben en niet gediend zijn van kwaliteit maar levertijd ontzettend belangrijk vinden. Daar deed ik alles zelf(inmeten, ontwerp(zowel basic als detail), zeer eenvoudige berekeningen(want zeer complexe berekeningen is een apart vak als het gaat om grote staalconstructies), overleg met andere disciplines, dus ook inkoop, keur, montage, contact met leveranciers, het schrijven van bestekken, . Na 9 jaar ben ik pas als freelancer begonnen omdat ik toen inmiddels een netwerk had opgebouwd en zoveel ervaring had, dat ik dat wel aandurfde.
Terugkomende in NL.(tja familie is ook belangrijk) begon ik als projectengineer bij Comprimo(Amsterdam). Nu Jacobs. Vanaf die tijd kwam ik in een spiraal terecht waar ik niet in wilde terechtkomen. Ik miste de diversiteit, tekentafel, fun op de werkvloer, aanwezig zijn in het veld, aanpakken, kwaliteit. Het politieke spel was een kerntaak geworden.(uren, plannen en alles recht lullen wat krom was, uren vergaderen en slap lullen) etc. Ik had er geen zin meer in. Terug in functie kon ook niet want dan zou ik 8 uur achter een A-cad station moeten zitten. Weg fieldengineering en andere leuke taken, Totaal gefrustreerd ben ik gestopt. Hetgeen dat ik nu nog steeds mis is de kick van een ontwerp als het gebouwd is en in bedrijf word genomen.
Dan de salarissen.
Daar valt weinig over te zeggen want de meeste ing.bureaus hebben geen CAO maar hanteren er wel een als voorbeeld. Het is dus een kwestie om je goed te verkopen. Het kan best zijn dat constructeur A met 2300 euro netto naar huis gaat terwijl constructeur B met 3000 euro naar huis gaat en zelfs meer verdient dan een projectengineer.
Nu ben ik uit het vak, maar heb nog regelmatig contact met ex-collega's waarvan er een 2600-2700 euro netto verdiend en dit als projectengineer. (zonder reiskosten, overuren, en reeds betaalde ziektekosten voor de gehele familie)
Wil je echt een ing.bureau opzetten is een vakman zijn in je vak niet genoeg(al ben je de beste in de regio). Dan heb je ook ondernemers kwaliteiten nodig. En gek genoeg is juist een vakidioot niet een echte ondernemer. Je zult dan een partner nodig moeten hebben die het politieke spel begrijpt en beheerst.
Of je zou technische bedrijfskunde erbij moeten nemen of in ieder geval een management opleiding.
Het is een keiharde wereld.
Ik wil je zeker niet ontmoedigen. Sterker nog, maak er wat van. Maar geduld is vaak een goede raadgever. Laat je als schoolverlater niet verleiden door een bak geld maar zoek de personen uit die je iets leren. Ik schrijf dit omdat je me dit persoonlijk vroeg. Maar mogelijk dat anderen er ook iets aan hebben. Het staat je dan vrij hier iets mee te doen. Mogelijk hebben andere constructeurs weer andere ervaringen.
Eenmaal
ervaring en een
netwerk ben je vrij genoeg om dan te bepalen hoe je alles vorm wilt geven.