abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 28 juli 2014 @ 20:53:51 #226
45833 crew  Fogel
pi_142826391
quote:
3s.gif Op maandag 28 juli 2014 20:25 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Cavia's tekenen. Iemand anders mag de uitvoerende werkzaamheden doen ;).
Nee nee, cavia's berekenen, dat levert meer op!
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2026: Peru, België, Nederland, St. Maarten
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen, Griekenland, Nederland, Oslo
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
  maandag 28 juli 2014 @ 21:02:15 #227
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_142826731
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 20:53 schreef Fogel het volgende:

[..]

Nee nee, cavia's berekenen, dat levert meer op!
En als de cavia's uiteindelijk in elkaar donderen gewoon de uitvoerder de schuld geven.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_142834705
Ik gok op 25 cavia's.

Netto
  dinsdag 29 juli 2014 @ 00:59:21 #229
321876 Cherna
Fuck the System
pi_142837151
quote:
5s.gif Op dinsdag 22 juli 2014 12:05 schreef Deetch het volgende:

[..]

* Deetch meldt zich :D

Nu even on-topic: Als ZZP'er moet je ook nadenken over pensioen (zelf opbrengen namelijk) en aansprakelijkheidsverzekeringen want als jij een rekenfout maakt stort er ergens een huis in. De vraag is of je na afdracht belasting en deze kosten nog genoeg inkomen overhoudt.
Dat is de meest gemaakte fout van een ZZPer.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  dinsdag 29 juli 2014 @ 01:08:14 #230
321876 Cherna
Fuck the System
pi_142837374
Het is veel eenvoudiger om als freelancer te werken bij een ING bureau. Dan heb je ook toegang tot alle normen ,materialen, andere disciplines etc. Ook doe je veel sneller ervaring op. Een ING bureau opstarten is toch risicovol. Zeker als je nog geen netwerk hebt en te weinig ervaring en je alles zelf moet doen.
Daarbij denk ook maar eens aan de verplichte ISO norm 9001. Nog maar te zwijgen over levertijden en onderhandelingen. Nu weet ik niet hoever je wilt gaan. Maar het schrijven van een bestek is geen eenvoudige klus. Voor een dakraam zal het meevallen(niet eens nodig). Maar bij grotere projecten is dit vaak de crux waar je meerwerk kunt uithalen.

In die wereld zit een winstmarge van circa 3%(oops de metaal). Dat is niet veel en de concurrentie is moordend. De meeste winst word gehaald dmv meerwerk waarbij de prijs met de vork word bepaald.

Daarbij om het overzicht te behouden moet je ook praktisch inzicht hebben. Een goede constructeur moet een geweldig 3d inzicht hebben en praktisch inzicht, dit om te weten welke disciplines je moet gebruiken en hoe je de puzzelstukken in elkander geschoven krijgt.
Bovendien zul je vaker ter plaaste de bestaande situatie moeten opmeten en intekenen. Dus reiskosten/vervoer etc. Allemaal zaken waaraan je moet denken bij opdrachten

De eenvoudige opdrachten die jij(dakkapel, draagbalk, etc) voor ogen hebt worden veelal door werknemers na hun tijd zwart uitgevoerd om wat bij te verdienen.

Nogmaals begin nu gewoon als freelancer bij een ing. bureau. En trek daar het werk naar je toe.

[ Bericht 23% gewijzigd door Cherna op 29-07-2014 01:40:36 ]
  dinsdag 29 juli 2014 @ 01:48:29 #231
321876 Cherna
Fuck the System
pi_142838044
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 16:41 schreef engineerx het volgende:
Echter is het natuurlijk niet mijn pakkie aan hoe het precies wordt uitgevoerd. U begrijpt dat aannemers vaak andere oplossingen voordragen die goedkoper zijn. Volgens mij haalt u de taken van een constructeur en uitvoerder wellicht door elkaar.
Ze zijn verwant met elkander. Als iets niet klopt of iets is niet leverbaar zal hij je benaderen. Zelfs als hij van de tekening wilt afwijken zal hij je raadplegen en zul jij je goedkeuring moeten geven. En let op, ook daar zit een valkuil mbt tot meerwerk. En als jij verantwoordelijk bent mag jij voor de kosten opdraaien.
  Boks-Chick dinsdag 29 juli 2014 @ 09:16:04 #232
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_142840129
Los van alles waar TS niet aan heeft gedacht, vind ik het aandoenlijk dat TS met 0 ervaring en jonge jongenskoppie verwacht over te gaan lopen met klanten O+ Schattig toch?

@TS, je slaat volledig de plank met je verhaal, mede door je eigenwijsheid niet te willen luisteren (naja, na heel veel moeite) naar alle goede adviezen van alle ervaren mensen hier. Groot pluspunt wel vind ik aan je is dat je durft te dromen, ambitieus bent en - zo lijkt het - niet beroerd bent om hard te werken.

Dat gezegd hebbende: hou dat vast want dat is een mooi iets, maar begin met de uitvoering van je dromen op een kleine en behapbare wijze, stapje voor stapje waarbij je de dingen ook nog eens goed en verantwoord doet. Wat rest is veel geduld hebben en als je de dingen echt goed doet, dan is er een kans dat je na de nodige jaren goed geld gaat verdienen. Snel geld verdienen op korte termijn is een utopie die we allemaal wel willen. Docht is maar aan exceptioneel weinig mensen gegeven. En dan alleen nog als je iets doet/biedt wat niemand anders nog doet/biedt.
lolwut
pi_142842550
Als Freelancer moet je wel meerdere klanten hebben, 1 klant is geen klant (waar ligt die grens , 70% van je inkomsten van 1 klant is verkapt dienstverband dacht ik)
I am a Koala who Stretches :P
  dinsdag 29 juli 2014 @ 11:21:12 #234
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_142842771
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 11:13 schreef StretchingKoala het volgende:
Als Freelancer moet je wel meerdere klanten hebben, 1 klant is geen klant (waar ligt die grens , 70% van je inkomsten van 1 klant is verkapt dienstverband dacht ik)
Hoe streng kijken ze daar naar eigenlijk? Ik zie bij ons ZZP-ers rondlopen die een jaar, of soms meerdere jaren, 40 uur per week op 1 project maken.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 29 juli 2014 @ 11:34:49 #235
321876 Cherna
Fuck the System
pi_142843162
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 11:13 schreef StretchingKoala het volgende:
Bij mij was het zo dat ik via het ing bureau weer werd verhuurd of uitgezonden naar diverse opdrachtgevers. Nu is dat 15 jaar geleden. De regels kunnen inmiddels anders zijn. Ik werk nu in een geheel andere branche.
pi_142843236
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 11:21 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Hoe streng kijken ze daar naar eigenlijk? Ik zie bij ons ZZP-ers rondlopen die een jaar, of soms meerdere jaren, 40 uur per week op 1 project maken.
Is allemaal afhankelijk van feiten en omstandigheden. Je kan dus niet zeggen "met één opdrachtgever is er dus sprake van een dienstverband", of "ik heb 3 opdrachtgevers dus is er geen sprake van een dienstverband".
pi_142843330
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 11:21 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Sinds kort kijken ze daar behoorlijk streng naar. Iets met verkapt dienstverband. ...
60 HRC
pi_142843921
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 16:41 schreef engineerx het volgende:
Ik lever berekeningen en constructietekeningen/principedetails die kloppen.
En dat roept iemand zonder enige praktijk ervaring......
Immers als je van school afkomt weet je alles al.
pi_142844413
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 11:42 schreef HardMetal het volgende:

[..]

Sinds kort kijken ze daar behoorlijk streng naar. Iets met verkapt dienstverband. ...
Dan ben ik benieuwd hoe dat gaat aflopen met al pakketjes bezorgers van de post.nl die alleen post.nl als klant hebben.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 12:22:02 #240
321876 Cherna
Fuck the System
pi_142844481
Hij toont wel initiatief. Ik hoop dat hij deze adviezen in acht neemt en goed nadenkt. Als constructeur heb je al gauw 10-15 jaar ervaring nodig. Als je iets construeert moet je rekening houden met fabricage processen, montage, transport, bediening, veiligheid, leverbaar, rekening houden met diverse andere disciplines zoals elektro, werktuigbouwkunde, civiel en de kosten. Daar gaan jaren over heen om hier zelfstandig een besluit in te nemen. Dan heb ik het nog niet eens over de onderhandelingen die keihard zijn.

Je zult geduld moeten hebben en initiatief moeten tonen om te groeien. Ik was te ver doorgegroeid en daardoor afgebrand. Ik had er geen zin meer in. Projectengineer voor de bouw van chemische installaties was een stap te ver. Ik was een uitstekende hoofdconstructeur maar een slechte project engineer. Het politieke spel beheerste ik niet. Te eerlijk
pi_142845113
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 12:19 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan ben ik benieuwd hoe dat gaat aflopen met al pakketjes bezorgers van de post.nl die alleen post.nl als klant hebben.
Oeps, iets te snel gereageerd. De veranderingen mbt. VAR gaan pas in 2015 in, juist omdat bedrijven zoals post.nl er nu de boel mee uitknijpen.
60 HRC
pi_142846292
Wat een pareltje dit.
pi_142875414
quote:
1s.gif Op maandag 28 juli 2014 17:59 schreef Deshain het volgende:

[..]

Ja dat willen we allemaal, helaas is dat gewoon onmogelijk. Realiteitszin ontbreekt een beetje bij je imo.

[..]

Ga alsjeblieft cavia's fokken dan als je denkt dat het zo werkt.
Sorry, maar ik kan mij echt zwaar irriteren aan mensen als jij.
Waar heb je het in godnaam over!
Wat denk jij nou zelf dat ik met basisschool wiskunde constructieve berekeningen ga maken?
Of dat ik hier de boel uit mijn duim zit te zuigen?

Ik heb een diploma van de HTS behaald op de HAN, de school met de beste bouwkunde-opleiding van Nederland. Tevens heb ik ruim 1,5 jaar aan stages gelopen. Afstudeerstage hebben wij een constructie op 3 poten (overspanning +- 40 meter & hoogte 20 meter) met een brug eromheen (wringing + buiging). De poten en brug waren allen geoptimaliseerde vakwerken (druk en trek) met het oog op zo economisch mogelijk materiaalgebruik. (Momenten vreten meer materiaal dan axiale krachten.) Dit is een project dat echt uitgevoerd gaat worden ook al hebben wij alleen in een haalbaarheidsfase aan het ontwerp bijgedragen. Eindcijfer: een 9. Tevens heb ik een verdiepende minor gevolgd waarin zaken als voorgespannen beton en mechanica op verdiepend niveau werd behandeld. (Plasticiteit, stijfheidsverhoudingen, invloedslijnen, SOB raamwerken etc etc.)
Hiernaast ga ik nog doorstuderen aan de TU/E voor een master in SD met zo veel mogelijk mechanicavakken.

Je kunt overigens lullen wat je wilt over mijn deskundigheid, maar als het op aansprakelijkheid aankomt dient de aannemer de tekeningen van architect en constructeur op te volgen. Als hij hiervan afwijkt, zijn de risico's voor zijn rekening. Je kunt wel willen discussiëren hierover, maar zo werkt het nou eenmaal punt.
Seperated we are all drips, but united we are an ocean.
pi_142875474
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 10:28 schreef engineerx het volgende:
Je kunt overigens lullen wat je wilt over mijn deskundigheid, maar als het op aansprakelijkheid aankomt dient de aannemer de tekeningen van architect en constructeur op te volgen. Als hij hiervan afwijkt, zijn de risico's voor zijn rekening. Je kunt wel willen discussiëren hierover, maar zo werkt het nou eenmaal punt.
Maar als het dus wel volgens jou tekening is uitgevoerd en het stort alsnog is is het dus blijkbaar dan wel jou verantwoordelijkheid.

En zoals we zien komen er wel eens constructeurs in de cel omdat ze toch een foutje gemaakt hebben: http://www.mr-online.nl/j(...)entrale--jaar-cel-in
pi_142875711
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 10:28 schreef engineerx het volgende:

[..]

Sorry, maar ik kan mij echt zwaar irriteren aan mensen als jij.
Waar heb je het in godnaam over!
Wat denk jij nou zelf dat ik met basisschool wiskunde constructieve berekeningen ga maken?
Of dat ik hier de boel uit mijn duim zit te zuigen?

Ik heb een diploma van de HTS behaald op de HAN, de school met de beste bouwkunde-opleiding van Nederland. Tevens heb ik ruim 1,5 jaar aan stages gelopen. Afstudeerstage hebben wij een constructie op 3 poten (overspanning +- 40 meter & hoogte 20 meter) met een brug eromheen (wringing + buiging). De poten en brug waren allen geoptimaliseerde vakwerken (druk en trek) met het oog op zo economisch mogelijk materiaalgebruik. (Momenten vreten meer materiaal dan axiale krachten.) Dit is een project dat echt uitgevoerd gaat worden ook al hebben wij alleen in een haalbaarheidsfase aan het ontwerp bijgedragen. Eindcijfer: een 9. Tevens heb ik een verdiepende minor gevolgd waarin zaken als voorgespannen beton en mechanica op verdiepend niveau werd behandeld. (Plasticiteit, stijfheidsverhoudingen, invloedslijnen, SOB raamwerken etc etc.)
Hiernaast ga ik nog doorstuderen aan de TU/E voor een master in SD met zo veel mogelijk mechanicavakken.

Ik kan je garanderen dat jij ook fouten gaat maken, want dat doet iedereen. Mensen maken nou eenmaal fouten. Denken dat jij foutloos gaat werken is nogal naier, en daarmee heb je je eerste fout al te pakken..
pi_142875742
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 10:31 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar als het dus wel volgens jou tekening is uitgevoerd en het stort alsnog is is het dus blijkbaar dan wel jou verantwoordelijkheid.

En zoals we zien komen er wel eens constructeurs in de cel omdat ze toch een foutje gemaakt hebben: http://www.mr-online.nl/j(...)entrale--jaar-cel-in
Eens!
Alleen dit is risico dat je altijd houdt. Zo kan een taxichauffeur ook een ongeluk maken als die niet oplet. Zo kan een chirurg een fatale fout maken waarbij mensen het leven verliezen. Beroepen met een maatschappelijke waarde nemen nou eenmaal risico's met zich mee. Daarom krijg je ook goed betaald als constructeur. Met hbo alleen zal het niet verstandig zijn om bepaalde berekeningen uit te voeren. Al vind ik dat carports/schuurtjes en dergelijke gewoon moeten kunnen met de hbo-kennis. Als je een TU master hebt of HTI/BV dan zijn de projectjes waar je aan begint een downgrade vergeleken met wat je op je opleiding hebt gehad. De materie tijdens de opleiding is zo veel abstracter dat je startersopdrachtjes appeltje eitje zullen zijn. Tevens kun je altijd controles laten uitvoeren door collega's of derden. Zeker aan het begin van je carriere. Ik denk zelf dat de meeste fouten ontstaan doordat veel constructeurs alles invoeren in programmatuur terwijl ze eigenlijk geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Vandaar dat ik altijd eerst met de hand de berekening globaal maak (sigarettendoosje) en vervolgens pas alles invoer in de computer. Als er te grote verschillen inzitten weet je dat er ergens een fout zit. Op deze wijze creeer je inzicht en zijn eventuele fouten ook sneller op te sporen. Tevens mag je wel verwachten dat er bepaalde richtlijnen zijn waar minimale eisen aan bepaalde constructie-onderdelen gesteld worden. Alle inzicht bij elkaar moet toch de foutjes zo veel mogelijk beperken.
pi_142875885
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 10:42 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik kan je garanderen dat jij ook fouten gaat maken, want dat doet iedereen. Mensen maken nou eenmaal fouten. Denken dat jij foutloos gaat werken is nogal naier, en daarmee heb je je eerste fout al te pakken..
Ik denk dat jij al de fout maakt door voor mij in te vullen dat ik ontken dat ik fouten ga maken. Dit is een open deur intrappen wat je hier doet. Fouten maken is menselijk (goh dat wisten wij niet). Het belangrijkste is dat de fouten eruit zijn op het moment dat de tekeningen bij de gemeente en bij de aannemer liggen. Constructeurs zijn kritisch en worden bij het begin genoeg gecontroleerd door seniors. Controle kan geen kwaad en zou naar mijn mening verplicht moeten zijn. Mensenlevens zijn belangrijker dan een kostenbesparing van een paar honderd euro. U mag er toch wel een beetje meer vertrouwen in hebben dat sommige opleidingen toch wel enigszins gekwalificeerde ingenieurs afleveren, immers we hebben niet allemaal op IN-Holland gezeten.
pi_142876002
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 10:51 schreef engineerx het volgende:

[..]

Ik denk dat jij al de fout maakt door voor mij in te vullen dat ik ontken dat ik fouten ga maken. Dit is een open deur intrappen wat je hier doet. Fouten maken is menselijk (goh dat wisten wij niet). Het belangrijkste is dat de fouten eruit zijn op het moment dat de tekeningen bij de gemeente en bij de aannemer liggen. Constructeurs zijn kritisch en worden bij het begin genoeg gecontroleerd door seniors. Controle kan geen kwaad en zou naar mijn mening verplicht moeten zijn. Mensenlevens zijn belangrijker dan een kostenbesparing van een paar honderd euro. U mag er toch wel een beetje meer vertrouwen in hebben dat sommige opleidingen toch wel enigszins gekwalificeerde ingenieurs afleveren, immers we hebben niet allemaal op IN-Holland gezeten.
Allemaal leuk en aardig. Maar ik heb nog steeds het idee dat jij denkt dat dat allemaal voldoende waarborg is en derhalve geen aansprakelijkheidsverzekering nodig acht.
pi_142876187
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 10:56 schreef DonJames het volgende:

[..]

Allemaal leuk en aardig. Maar ik heb nog steeds het idee dat jij denkt dat dat allemaal voldoende waarborg is en derhalve geen aansprakelijkheidsverzekering nodig acht.
Haha is goed. Natuurlijk sluit ik een aansprakelijkheidsverzekering en alle nodige verzekeringen af op het moment dat ik zzp'er zou worden.
pi_142876463
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 11:03 schreef engineerx het volgende:

[..]

Haha is goed. Natuurlijk sluit ik een aansprakelijkheidsverzekering en alle nodige verzekeringen af op het moment dat ik zzp'er zou worden.
Dan is het goed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')