Laatste updates De trein met de lichamen van ongeveer 200 slachtoffers staat nog steeds stil in de buurt van Torez. Onbekend is wanneer de trein zal vertrekken of waar de trein heengaat. Rebellen wachten de komst van een internationaal team van experts af voor inspectie alvorens toestemming te geven.
samenvatting briefing Tweede Kamer in de ochtend van 21 juli:
• Prioriteit blijft bij het bergen, identificeren en repatriëren van de slachtoffers • Rutte en andere internationale leiders proberen de druk hoog te houden om internationaal onafhankelijk onderzoek te bewerkstelligen • Een dag van nationale rouw zal waarschijnlijk niet afgekondigd worden, maar eventuele nationale herdenkingen gaan in overleg met de nabestaanden • Rutte benadrukt dat militair ingrijpen nog steeds niet aan de orde is, omdat het gebied politiek instabiel is • De berechting zal waarschijnlijk via nationale rechtbanken gaan in plaats van het Internationaal Gerechtshof
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Igor Bezler
Screenshot uit video van de Buk luchtafweerinstallatie enkele uren voor de fatale beschieting
Situatie vlucht MH17: Passagiersvlucht MH17 van Malaysia Airlines vertrok donderdag 17 juli om 12:15 Nederlandse tijd van Schiphol Airport Amsterdam richting Kuala Lumpur. Het toestel (een Boeing 777) verdween van de radar boven de Krim om 16:15 Nederlandse tijd volgens de Oekraïense luchtverkeersleiding. Niet veel later werd bekend dat het toestel was neergestort, waarbij alle 298 inzittende zijn omgekomen. Naar verluid is het toestel uit de lucht geschoten door een raket.
Op donderdag 17 juli 2014 18:42 schreef yvonne het volgende: Geen persoonsgegeven, je blurt maar - Geen foto's van lijken Commentaar in feedback. Lijken kun je fijn achter een spoiler of via een linkje doen, doei.
Verder: Grappen kunnen in ONZ (incl. 'toch wel dichtbij' onzin), samenzweringstheorieën kunnen naar TRU/BNW, klachten naar Feedback.
Samenvatting:
• Vlucht MH17 is even na 5 uur op 17 juli (lokale tijd) neergestort. Wraktstukken en lichamen liggen over een gebied van 10-15 km verspreid. • Hoewel nog niet officieel bevestigd, wijst alles op dat het vliegtuig is neergehaald met een raket vanaf de grond • Veel landen leggen de schuld bij pro-Russische separatisten in Oekraïne • Rusland legt de schuld bij de Oekraïense overheid • Nederland wacht verdere berichtgeving af voordat een schuldige wordt aangewezen, maar Rutte beloofde dat de daders vervolgd en berecht zullen worden. • Obama wijst geen schuldige aan, maar maakt duidelijk dat alles lijkt te wijzen op de schuld van de rebellen, en dat dergelijke wapens en training daarvoor alleen mogelijk zouden zijn met Russische inbreng • Separatisten bezetten de crashsite en weigeren/limiteren toegang voor de onafhankelijke onderzoekers • Bovendien zouden de rebellen lichamen en ander bewijsmateriaal hebben weggehaald • De zwarte dozen zouden in handen van de rebellen zijn • Ruim 200 lichamen zijn op dit moment geborgen en geplaatst in een trein met koelwagons. Waar de trein heengaat is nog niet bekend en is nog niet vertrokken. • Bij de VN Veiligheidsraad ligt een voorbeeldresolutie klaar die alle landen oproept volledig mee te werken aan de berging van slachtoffers en verder onderzoek. Minister Timmermans is aanwezig bij de Veiligheidsraad.
Overige feiten/speculaties
• Het raketsysteem zou een BUK missile system zijn. Een raket van dit systeem vliegt met ruim Mach 3 en heeft een maximaal hoogtebereik van ongeveer 25 km.
• MH17 vloog op 33000 ft (ong. 10 km). Dit deel van het luchtruim was veilig verklaard door zowel IATA als ICAO
• Malaysia Airlines stelt per direct $5000 per passagier aan de nabestaanden beschikbaar voor directe kosten, de volledige schadevergoeding volgt. Het eerder geplande transport van nabestaanden naar de crashsite is afgelast wegens de gespannen situatie.
• Onder de slachtoffers bevonden zich minimaal 6 wetenschappers en experts die onderweg waren naar Melbourne voor een conferentie over HIV/AIDS. Ook oud-president van de International AIDS Society, Joep Lange, is één van de slachtoffers
Video Persconferentie 20 juli 17.50 uur (geluid ontbreekt eerste paar sec.)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nieuwsberichten omtrent slachtoffers:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gegevens van FlightRadar24 Signal from #MH17 was lost over Ukraine just before Russian border , Signal was lost around 13:21 UTC at 33,000 feet.
"In connection with the terrible tragic events that happened in the skies over Donetsk, I would like to explain once again Russian attitude to events that are taking place in Ukraine.
We have repeatedly called on all parties of the conflict to immediately stop the bloodshed and sit down at the negotiating table. We strongly believe that if military action in the East of Ukraine was not renewed on the 28th of June, this tragedy most likely wouldn’t have happened. However, no one should have the right to use this tragedy to pursue egoistic political aims. Such events should unite and not divide people. It is necessary that all the people who are accounted for the situation in the region took more responsibility and reported to their own people and to the peoples of those countries whose representatives have become victims of this disaster.
Everything must be done to ensure the safety of international experts on the crash scene. Today representatives of Donbass, Donetsk, representatives of Ministry of Emergency Situations of Ukraine and Malaysian experts are already working there. But this is not enough. It is necessary to ensure that at the crash site works a full team of experts under the auspices of ICAO, the corresponding international commission. We must do everything to provide them with full and absolute security and all humanitarian corridors necessary for their operation.
In its turn, Russia will do everything possible to transfer the conflict in Eastern Ukraine from today's military phase to a discussion at the negotiating table, using exclusively peaceful and diplomatic means."
Malaysia Airlines vliegt niet meer over Oekraïne. Zo ging de vlucht van Londen naar Kuala Lumpur zondag bijvoorbeeld over Syrië. Dit blijkt uit het natrekken van vluchtgegevens door Flightradar24.
In Syrië woedt al 3 jaar een bloedige burgeroorlog. De Amerikaanse luchtvaartautoriteiten ontraden luchtvaartmaatschappijen al meer dan een jaar over Syrië te vliegen.
In het oosten van Oekraïne vechten sinds maart pro-Russische separatisten tegen de regeringstroepen. Afgelopen donderdag is een Boeing 777 van Malaysia Airlines boven het omstreden oosten van Oekraïne waarschijnlijk met een raket neergehaald. Aan boord waren 193 Nederlanders en 105 anderen.
Het kiezen van alternatieve routes blijkt niet altijd eenvoudig tussen Europa en het zuiden of oosten van Azië. Honderden vluchten gingen tot de ramp van afgelopen donderdag dagelijks over Oekraïne op weg van Europa naar Azië of andersom
Elite Feyenoordsupporters gaan naar de hemel, als er in de hel geen plaats meer is Tegen TTIP
Ja maar jij weet het..die passagiers zitten met hun hoofd bij aids of een vakantie en als ze de impact overleefd hebben toch ook in shock raken of iets, geen idee hoe dat gaat. Of zijn Nederlanders zo nuchter dat ze gewoon tot de grond blijven kijken / leven?
Da's het hele punt. Je raakt onder bewust zijn als je het al in eerste instantie overleefd.
Maar in deze discussie ging het er om of het mogelijk was te blijven leven en ademen in een dergelijke situatie of dat je opslag dood bent. En beide scenario's blijken te kunnen dus kun je er niet van uit gaan dat iedereen al dood was voordat de grond geraakt is.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt' 'Ieder nadeel heb zijn voordeel' We zullen je nooit, nooit vergeten 1947-2016
Da's het hele punt. Je raakt onder bewust zijn als je het al in eerste instantie overleefd.
Maar in deze discussie ging het er om of het mogelijk was te blijven leven en ademen in een dergelijke situatie of dat je opslag dood bent. En beide scenario's blijken te kunnen dus kun je er niet van uit gaan dat iedereen al dood was voordat de grond geraakt is.
Dat is zeker niet uit te sluiten inderdaad en zou behoorlijk erg zijn geweest dan. Mja, hopelijk vinden ze geen aanwijzingen die daarop wijzen..
TOREZ - De koeling van de trein waarin de slachtoffers van de vliegramp in Oost-Oekraïne liggen, stond in de nacht van zondag op maandag uitgeschakeld. Maandagochtend was het systeem weer operatief
CNN reported heavy shelling, with plumes of smoke rising on the city’s outskirts.
A Ukrainian military spokesman said the operation was in progress but would not comment on reports of troops entering Donetsk. “The active phase of the anti-terrorist operation is continuing. We are not about to announce any troop movements,” Vladyslav Seleznyov said.
Overigens kwalijke zaak als de koeling daadwerkelijk uit stond.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
Meestal gebruikt men 'operationeel' in deze context. Volgens mij hebben ze de koelsystemen niet operatief verwijderd en later weer operatief terug geplaatst.
Behulpzaam als een waterkraan. Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende: als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
http://nieuwsuur.nl/onder(...)erland-benaderd.html Als dit waar is, snap ik niet waarom Timmermans die poging niet gewaagd heeft. Prima dat je ze niet erkent als regering of dat je niet met ze onderhandelt, maar leg op z'n minst even contact.
Ook bekend als Leo (58), Vrachtwagenchauffeur uit Zaltbommel Do nothing.....and apply!
Op maandag 21 juli 2014 14:50 schreef Broodjekipkorn het volgende: Snap dat het zo wordt gedaan, maar ik vind het toch een akelig gezicht om zo die lichamen op elkaar gegooid te zien liggen..
Op maandag 21 juli 2014 14:50 schreef Broodjekipkorn het volgende: Snap dat het zo wordt gedaan, maar ik vind het toch een akelig gezicht om zo die lichamen op elkaar gegooid te zien liggen..
Wees gerust, ze voelen er niks meer van hoor.
edit: Ha, Dibble, great minds think alike, allebei gepost op 14:51.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet. Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.
Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende: Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
Oké.waarom wil je als pers hier massaal beelden van hebben
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet. Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.
Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende: Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
Zijn milities waar Oekraïne geen controle over heeft.
Betwijfel ik. Correctie: Zie nu dat die niet betrokkenheid enkel ging over gevechten in het centrum van Donetsk, de acties rond Donetsk gaan gewoon door:
quote:
KIEV (Reuters) - A spokesman for Ukraine's Security Council said the army was not responsible for any explosions on Monday in the centre of the eastern city of Donetsk, where rebels earlier reported Ukrainian tanks trying to cross the city limits.
"There is work on clearing approaches to the city, on destroying checkpoints of the terrorists. If there are explosions in the middle of the city - then it is not Ukrainian soldiers," Andriy Lysenko told a news conference.
"We have strict orders not to use air strikes and artillery in the city. If there is fighting in the city, we have information that there is a small self-organised group who are fighting with the terrorists."
Dan neem je een screenshot van de telegraaf, en zet je niet even de link erbij naar het volledige stuk, die duidelijk op diezelfde pagina van de telegraaf staat...
Op maandag 21 juli 2014 14:59 schreef Elan het volgende: Die separatisten lijken alleen maar bezig met hoe ze de haat en hoon vanuit het westen maximaal kunnen voeden.
Nog meer het idee dat Poetin hier achter zit daardoor.
Het lijkt er een beetje op dat de koppeling tussen het Kremlin en de rebellen stuk is omdat er een aantal figuren mee zijn gekapt. Daarom gaat het nergens heen.
Op maandag 21 juli 2014 15:00 schreef DrMabuse het volgende: Ben ik de enige die vind dat het wel heel erg ver gaat wat betreft de berichtgeving / inleving en medeleven betreffende deze ramp?
Naar mijn idee is het toch wel wat aan het doorslaan richting hysterie.
Op maandag 21 juli 2014 14:59 schreef Elan het volgende: Die separatisten lijken alleen maar bezig met hoe ze de haat en hoon vanuit het westen maximaal kunnen voeden.
Het was toch echt het Oekraïnse leger dat een offensief startte in Donetsk.. Dat vind ik ook echt een lompe actie.
Of wellicht worden die lui geleid door undercover-commando's van de Amerikaanse CIA, je weet het niet. Opvallend is het wel. Alsof ze het er om doen.
Op maandag 21 juli 2014 15:00 schreef DrMabuse het volgende: Ben ik de enige die vind dat het wel heel erg ver gaat wat betreft de berichtgeving / inleving en medeleven betreffende deze ramp?
Mensen fokken elkaar op, gelukkig hebben juist die mensen het niet voor het zeggen.
Ja het blijft vreemd zoveel aandacht voor een alledaags verschijnsel zoals dit.
Er bekruipt me steeds meer een akelig gevoel als ik sommige berichten lees en hoor.
Het loopt toch wel wat uit de hand heb ik het idee.
Valt nog wel mee toch? De mensen die hierover gaan zijn nog aardig rustig en kalm. Het zijn alleen een aantal vocale mensen op social media die zitten te schreeuwen.
Het was toch echt het Oekraïnse leger dat een offensief startte in Donetsk.. Dat vind ik ook echt een lompe actie.
Hoezo lomp de oorlog gaat toch gewoon door?
Twee weken terug werd er een Oekrains vliegtuig neergeschoten 70+ doden was hier een kleine paraaf in de krant zo zal er daar ook naar "ons" drama gekeken worden.
Nee, Kievse militie. Vast die rechtse sector of euromaidan gekken.
Dat zou enkel gevechten in het centrum van Donetsk betreffen. Alles wat rond de stad gebeurt is het Oekrainse leger. Tenzij die schade aan de spoorweg in Donetsk centrum is heeft die geclaimde militie daar niets mee te maken.
9/11 was qua slachtofferaantal 'slechts' een krappe 10x zo groot en daar praten we 10+ jaar later nog steeds over.
Terreurdaden bezigen de bevolking & politiek als geen ander. Maar het mag inderdaad wel eens afgelopen zijn met die persoonlijke dramavorming en riooljournalistiek door mensen die er geen flikker mee te maken hebben. Sensatiezoekerij.
Twee weken terug werd er een Oekrains vliegtuig neergeschoten 70+ doden was hier een kleine paraaf in de krant zo zal er daar ook naar "ons" drama gekeken worden.
Voor een treinverbinding van Torez naar Charkov is Donetsk niet nodig. Zou zelfs om zijn. Volgens mij is dit dus geen ramp.
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own. Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur. yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer Vis een optie?
Op maandag 21 juli 2014 15:05 schreef Scrummie het volgende: Russia Today kopt met: Ukrainian Su-25 fighter recorded in close approach to MH17 before crash - Russian military
Dat zou enkel gevechten in het centrum van Donetsk betreffen. Alles wat rond de stad gebeurt is het Oekrainse leger. Tenzij die schade aan de spoorweg in Donetsk centrum is heeft die geclaimde militie daar niets mee te maken.
Op maandag 21 juli 2014 15:05 schreef Scrummie het volgende: Russia Today kopt met: Ukrainian Su-25 fighter recorded in close approach to MH17 before crash - Russian military
Voor een treinverbinding van Torez naar Charkov is Donetsk niet nodig. Zou zelfs om zijn. Volgens mij is dit dus geen ramp.
Een treinroute die niet recht door een oorlogsfront gaat zou nog best wel eens lastig kunnen zijn. Hier een kaartje waar ik heb geprobeerd de fronten in te tekenen:
Op maandag 21 juli 2014 15:13 schreef Elan het volgende: Die persco is bijna satire hadden ze niet iemand neer kunnen zetten die fatsoenlijk kan vertalen.
Ze hadden inderdaad wel een betere tolk uit kunnen kiezen ja...
Dan zijn de rouw-uitingen van Malaysia Airlines, Boeing en alle andere bedrijven dus ook reclame?
Dat is toch iets heel anders. Och er waren mogelijk ook andere zaken te zien zoals blokker tassen. Ook die maar even benoemen dan, een mooi stukje geschreven door Blokker?
Een treinroute die niet recht door een oorlogsfront gaat zou nog best wel eens lastig kunnen zijn. Hier een kaartje waar ik heb geprobeerd de fronten in te tekenen: [ afbeelding ]
Dat proef ik een beetje in deze hele topicreeks; niet bij iedereen, maar de toon is wel behoorlijk doorgeslagen. Mensen die vóór afgelopen donderdag nog nooit van het woord 'separatisten' hadden gehoord, kunnen nu promoveren op de situatie in Oekraïne
9/11 was qua slachtofferaantal 'slechts' een krappe 10x zo groot en daar praten we 10+ jaar later nog steeds over.
Terreurdaden bezigen de bevolking & politiek als geen ander. Maar het mag inderdaad wel eens afgelopen zijn met die persoonlijke dramavorming en riooljournalistiek door mensen die er geen flikker mee te maken hebben. Sensatiezoekerij.
Eensch. Iedereen lijkt zijn steunbetuiging te moeten doen in het openbaar, het liefst met een extreem emotioneel verhaal op een openbare Facebook pagina. Lijkt bij sommigen wel of er meer aandacht aan wordt besteed dan wanneer een naaste van hen doodgaat, in plaats van iemand waar ze nog nooit van hebben gehoord.