Dat het nog goed mogelijk is dat de wereld slechts een paar duizend jaar oud is had ik al uitgelegd.quote:Op maandag 21 juli 2014 00:48 schreef Jigzoz het volgende:
Van alle zaken rondom religie is er toch een die me het meest blijft verbazen: hoe is het mogelijk dat er intelligente mensen zijn die toch in een god geloven? En om nog een stap verder te gaan: hoe kan het dat er intelligente creationisten bestaan? Je hoeft echt geen genie te zijn om te zien wat een flauwekul het is, maar toch zijn er universitair afgestudeerde mensen die echt geloven dat de wereld slechts een paar duizend jaar oud is, dat evolutie een fabeltje is, enzovoort.
Nu zijn er natuurlijk wel onderzoeken geweest die aantonen dat gelovigen gemiddeld minder intelligent zijn dan ongelovigen, maar die gemiddelden interesseren me nu even niet. Het gaat me nu om die eenlingen.
Ben jij jonge-aardecreationist?quote:Op maandag 21 juli 2014 12:15 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Dat het nog goed mogelijk is dat de wereld slechts een paar duizend jaar oud is had ik al uitgelegd.
Natuurlijk niet! Of je god goed of slecht vindt, dát is een subjectieve kwestie.quote:Maar geloof in God is natuurlijk een subjectieve kwestie,
Eigenlijk was deze discussie ergens een paar delen geleden al vrij uitgebreid gevoerd. Conclusie was toen dat gelovigen de ratio volledig buiten hun geloof houden.quote:en het heeft in principe dus niks te maken met hoe intelligent je bent, als onder intelligentie wordt verstaan hoe goed je bent in wiskunde.
Hmja, ik denk dat ik dat vrij aardig weet.quote:Je moet begrijpen hoe subjectiviteit en objectiviteit ongeveer werkt.
Of in duizend, of in één, of in miljoenen delen, of vul eigenlijk maar in.quote:De realiteit is opgedeeld in 2 delen.
Ik denk dat je de termen subjectief en fictief met elkaar verwart.quote:1 het geestelijke domein, waarin alles zit wat kiest, het bestaan ervan is een subjectieve kwestie
'God bestaat' is niks meer dan een mening? Is dat wat je zegt?quote:2 het materiele domein, waarin alles zit wat is gekozen, het bestaan ervan is een objectieve kwestie
Het schilderij is mooi of lelijk, beide conclusies zijn logisch valide, mits de conclusie is gekozen. Door expressie van emotie, met de vrije wil, wordt de conclusie bereikt, resulterende in een mening. Wanneer je zegt "het schilderij is mooi", dan betekent dat; ik hou van hoe het schilderij eruit ziet. De liefde in je hart kiest de woorden "het schilderij is mooi". Het bestaan van die liefde moet een subjectieve kwestie zijn, zodat ook de schoonheid van het schilderij een subjectieve kwestie is. Liefde en haat zijn motivatie van een keuze, ze kiezen, en dus zijn ze vrij.
Omdat ze vrij zijn is bewijs niet van toepassing op liefde en haat, want bewijs werkt alleen op basis van oorzaak en gevolg, op basis van "dwang". Bewijs is alleen van toepassing op wat is gekozen. Bewijs ergens van dwingt tot een conclusie, resulterende in een feit. Een feit is een kopie / model van hetgene wat wordt bewezen. Kijk je naar de hemel en noteer je de positie van de sterren in een schrift, dan maak je een model van de sterrenhemel. De sterren zijn de oorzaak, wat je in het schrift zet het noodzakelijke gevolg.
Bij feiten is er dus altijd maar 1 correct antwoord mogelijk, een accurate kopie / model, en bij meningen zijn er tenminste 2 antwoorden logisch valide. Wat vrij is, (bijvoorbeeld iefde en haat als motivatie van een keuze), kan alleen op een vrije manier worden geidentificeerd (is dus een kwestie van een mening, heeft dus ten minste 2 logische valide antwoorden) De mogelijkheden, de keuze, en het resultaat van een keuze zijn allemaal een objectieve kwestie, maar wat het is dat de keuze maakt is een subjectieve kwestie.
Wie je bent als zijnde eigenaar van jouw keuzes is dus een subjectieve kwestie. Dat is jouw menselijke geest.
En met God de heilige geest gaat het op soortgelijke manier. Je voelt aan wat er zoal in het geestelijke domein zit, het geestelijke domein dat het materiele domein per keuze maakt zoals het is. En met expressie van emotie, met vrije wil, bereik je dan de conclusie of de heilige geest, de here God almachtig, wel of niet bestaat. De conclusie dat God niet bestaat is dus ook logische valide, wat nog niks zegt of deze conclusie wel moreel aanvaardbaar is.
Geen idee waar dit ineens vandaan komt.quote:Zo zie je dat creationistische filosofie ruim baan geeft voor zowel feiten als meningen.
Dit kan ik niet volgen.quote:Daarom is het ook de organisatorische basis van de wetenschap, als ook religie. Wat je bij materialisme ziet, is dat het eigenlijk meer een soort oorzaak en gevolg specialiteit is, en vrijheid en subjectiviteit worden compleet genegeerd. Ook bij het gedrag van mensen, wordt met materialisme vrijheid genegeerd.
Je bedoelt de vrijheid om te doen alsof de werkelijkheid anders is dan hij is?quote:Op maandag 21 juli 2014 12:43 schreef Syamsu het volgende:
Pas als wetenschappers op generiek creationistische basis de tijd gaan inschatten komt er wat meer geloofwaardig bewijs. Doen alsof vrijheid niet echt is of niet relevant, vindt ik niet geloofwaardig.
Rijp beraad? --> Wat zijn de overwegingen daar?quote:Op zondag 20 juli 2014 16:48 schreef JerryWesterby het volgende:
Niet op voorhand maar na rijp beraad. En ik streep het niet eens weg, hou het alleen voor onwaarschijnlijk. Je kan nu eenmaal niet voorspellen welke verklaringen er in de toekomst nog allemaal gevonden zullen worden.Maar inmiddels geef ik de voorkeur aan een ander schema, dat de totale werkelijkheid, inclusief de fysica, beter en vollediger beschrijft, en waar ook het ontbreken van een volledig fysische verklaring van bewustzijn netjes in past.
Dit vind ik ook wel een aparte toevoeging. In jouw 'andere schema' ontbreekt een verklaring voor bewustzijn ook, maar dat 'past daar netjes in'? Hoezo? Het ontbreken van een verklaring voor bewustzijn past minder goed in 'het huidige wetenschappelijke paradigma'? Wat betekent dat überhaupt? Wat zijn de criteria voor 'passen in'?quote:en waar ook het ontbreken van een volledig fysische verklaring van bewustzijn netjes in past.
Het niet kunnen creëren van levend weefsel is ook wetenschapelijk aangetoond met de stoffen die er toen zouden zijn geweest.quote:Op maandag 21 juli 2014 11:34 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hohohoho. Op het moment dat zelfs wetenschappelijk onderbouwde zaken in twijfel getrokken gaan worden valt er natuurlijk geen zinnig gesprek meer te voeren. Op welke manier je je geloof daarin verweeft moet jij weten, maar zaken als de oerknal en evolutie staan gewoon vast.
Het is sowieso niet erg waarschijnlijk dat leven direct na de oerknal ontstaan is, lijkt me.quote:Op maandag 21 juli 2014 15:04 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Het niet kunnen creëren van levend weefsel is ook wetenschapelijk aangetoond met de stoffen die er toen zouden zijn geweest.
Dus als men hier met een aantal proeven al niet kan aantonen dat je met alle aanwezige stoffen van het begin van de oerknal hoe kan dat toen dan wel zo zijn gegaan?
Je haalt echt van alles door elkaar. Ten eerste, wat bedoel je met levend weefsel?quote:Op maandag 21 juli 2014 15:04 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Het niet kunnen creëren van levend weefsel is ook wetenschapelijk aangetoond met de stoffen die er toen zouden zijn geweest.
Dus als men hier met een aantal proeven al niet kan aantonen dat je met alle aanwezige stoffen van het begin van de oerknal hoe kan dat toen dan wel zo zijn gegaan?
Heb je wel eens van abiogenesis gehoord?quote:Op maandag 21 juli 2014 15:09 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Je haalt echt van alles door elkaar. Ten eerste, wat bedoel je met levend weefsel?
Ten tweede, voor zover ik weet is er geen consensus over in welke condities het eerste leven ontstaan is en wat er precies verstaan moet worden onder het eerste leven. Over het algemeen gaat het dan over RNA-moleculen. En daarover is best veel geschreven, kijk hier bijvoorbeeld maar eens http://en.wikipedia.org/wiki/RNA_world_hypothesis
Tot slot, is het leven helemaal niet tijdens de oerknal ontstaan, maar veel later
Ja. RNA-wereld is abiogenesis. Ik heb een BA biologiequote:Op maandag 21 juli 2014 15:12 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Heb je wel eens van abiogenese gehoord?
Dat lijkt me wel.quote:Op maandag 21 juli 2014 15:13 schreef sjoemie1985 het volgende:
Dus het ontstaan van leven uit niet leven.
Hij legt uit wat abiogenesis betekentquote:
preciesquote:Op maandag 21 juli 2014 15:16 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Hij legt uit wat abiogenesis betekent
Dat heeft dan ook pas veel later plaatsgevonden.quote:Op maandag 21 juli 2014 15:04 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Het niet kunnen creëren van levend weefsel is ook wetenschapelijk aangetoond met de stoffen die er toen zouden zijn geweest.
En nogmaals: dat heeft dan ook pas veel later plaatsgevonden.quote:Dus als men hier met een aantal proeven al niet kan aantonen dat je met alle aanwezige stoffen van het begin van de oerknal hoe kan dat toen dan wel zo zijn gegaan?
Dus leven is mogelijk niet op deze planeet ontstaan. So what?quote:Op maandag 21 juli 2014 15:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
http://www.allaboutscience.org/dutch/abiogenesis.htm
lees dat stuk eens over abiogenesis.
Dat Miller experiment klopt inderdaad niet. Dat is al heel lang bekend. Voor de rest is het echt een nietszeggend stuk en klopt er niks van. Dezelfde argumenten worden gebruikt om de evolutietheorie te ontkrachten: "hoe kan zoiets complexs in één keer ontstaan"? Het antwoord is heel simpel: het is niet in één keer ontstaan.quote:Op maandag 21 juli 2014 15:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
http://www.allaboutscience.org/dutch/abiogenesis.htm
lees dat stuk eens over abiogenesis.
Dat is een christelijke site.quote:Op maandag 21 juli 2014 15:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
http://www.allaboutscience.org/dutch/abiogenesis.htm
lees dat stuk eens over abiogenesis.
hoe is dat dan wel gegaan als het niet in één keer is gegaan.quote:Op maandag 21 juli 2014 15:20 schreef Neuroscience het volgende:
[..]
Dat Miller experiment klopt inderdaad niet. Dat is al heel lang bekend. Voor de rest is het echt een nietszeggend stuk en klopt er niks van. Dezelfde argumenten worden gebruikt om de evolutietheorie te ontkrachten: "hoe kan zoiets complexs in één keer ontstaan"? Het antwoord is heel simpel: het is niet in één keer ontstaan.
Maar om te stellen dat abiogenesis niet kan omdat Miller het fout had is echt foutief. En om daaruit bovendien de conlusie trekken dat er wetenschappelijk bewijs is dat abiogenesis niet heeft plaatsgevonden is ook heel fout.
Stap voor stap.quote:Op maandag 21 juli 2014 15:24 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
hoe is dat dan wel gegaan als het niet in één keer is gegaan.
Dat weet niemand. Er zijn wel hypothesen over. Zoals die van de RNA-wereld, waarvan ik je de wiki-link net gafquote:Op maandag 21 juli 2014 15:24 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
hoe is dat dan wel gegaan als het niet in één keer is gegaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |