abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142513323
Laatste updates
• De separatisten hebben lijken naar koelwagons gebracht. 196 lijken zouden geteld zijn. http://www.theguardian.co(...)-russia-live-updates

De slachtoffers krijgen een gezicht

Actueel:
Livestream NPO 1 (NOS): http://www.npo.nl/live

Journalisten ter plekke:
https://twitter.com/PaulSonne
https://twitter.com/obk
https://twitter.com/ChristopherJM
https://twitter.com/maxseddon
Overzicht van alle Twitteraccounts van journalisten ter plekke :
https://twitter.com/Bertine83/mh17-eyes-on-site/members

Situatie vlucht MH17:
Passagiersvlucht MH17 van Malaysia Airlines vertrok donderdag 17 juli om 12:15 Nederlandse tijd van Schiphol Airport Amsterdam richting Kuala Lumpur. Het toestel (een Boeing 777) verdween van de radar boven de Krim om 16:15 Nederlandse tijd volgens de Oekraïense luchtverkeersleiding. Niet veel later werd bekend dat het toestel was neergestort, waarbij alle 298 inzittende zijn omgekomen. Naar verluid is het toestel uit de lucht geschoten door een raket.

Slachtoffers:
Nationaliteiten slachtoffers vlucht MH17
· 193 Nederland
· 43 Maleisië
· 27 Australië
· 12 Indonesië
· 10 Verenigd Koninkrijk
· 4 België
· 4 Duitsland
· 3 Filippijnen
· 1 Canada
· 1 Nieuw-Zeeland
Totaal: 298

Officiële passagierslijst

Belangrijk LET OP!!!
quote:
0s.gif Op donderdag 17 juli 2014 18:42 schreef yvonne het volgende:
Geen persoonsgegeven, je blurt maar - Geen foto's van lijken
Commentaar in feedback.
Lijken kun je fijn achter een spoiler of via een linkje doen, doei.
Verder: Grappen kunnen in ONZ (incl. 'toch wel dichtbij' onzin), samenzweringstheorieën kunnen naar TRU/BNW, klachten naar Feedback.

Samenvatting:

• Vlucht MH17 is even na 5 uur op 17 juli (lokale tijd) neergestort. Wraktstukken en lichamen liggen over een gebied van 10-15 km verspreid.
• Hoewel nog niet officieel bevestigd, wijst alles op dat het vliegtuig is neergehaald met een raket vanaf de grond
• Veel landen leggen de schuld bij pro-Russische separatisten in Oekraïne
• Rusland legt de schuld bij de Oekraïense overheid
• Nederland wacht verdere berichtgeving af voordat een schuldige wordt aangewezen, maar Rutte beloofde dat de daders vervolgd en berecht zullen worden.
• Obama wijst geen schuldige aan, maar maakt duidelijk dat alles lijkt te wijzen op de schuld van de rebellen, en dat dergelijke wapens en training daarvoor alleen mogelijk zouden zijn met Russische inbreng
• OVSE experts zijn gearriveerd
• Separatisten bezetten de crashsite en weigeren/limiteren toegang voor de onafhankelijke onderzoekers
• Bovendien zouden de rebellen lichamen en ander bewijsmateriaal hebben weggehaald
• De locatie van de zwarte dozen (FDR en CVR) is momenteel onbekend
• Geruchten komen binnen dat de Berkut (separatistische troepen) de crashsite overgenomen zouden hebben

Overige feiten/speculaties

• Het raketsysteem zou een BUK missile system zijn. Een raket van dit systeem vliegt met ruim Mach 3 en heeft een maximaal hoogtebereik van ongeveer 25 km.

• MH17 vloog op 33000 ft (ong. 10 km). Dit deel van het luchtruim was veilig verklaard door zowel IATA als ICAO

• Malaysia Airlines stelt per direct $5000 per passagier aan de nabestaanden beschikbaar voor directe kosten, de volledige schadevergoeding volgt.

• Onder de slachtoffers bevonden zich Minimaal 6 wetenschappers en experts die onderweg waren naar Melbourne voor een conferentie over HIV/AIDS. Ook oud-president van de International AIDS Society, Joep Lange, is één van de slachtoffers

Toespraak Rutte rond 18.00 op 19 juli

Uitspraak Rutte in de middag van 18 juli
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nieuwsberichten omtrent slachtoffers:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gegevens van FlightRadar24
Signal from #MH17 was lost over Ukraine just before Russian border , Signal was lost around 13:21 UTC at 33,000 feet.

Video Persconferentie 17 juli 22.30 uur
NOS Video Persco: Zeker 154 Nederlanders aan boord neergestort vliegtuig

Video speech Obama omtrent MH17

Video's VN Veiligheidsraad spoedbijeenkomst
SPOILER
Verklaringen Malaysia Airlines:
Friday, July 18, 08:20 PM GMT +0800 Media Statement 4 : MH17 Incident

Video's
SPOILER
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  Redactie Frontpage zondag 20 juli 2014 @ 15:01:05 #2
145738 superworm
is erbij
pi_142513343
quote:
2.00pm BST

Paul Sonne tweets an image of wreckage from MH17 that fell on neighbouring houses and was moved to the street by residents.

quote:
aul Sonne @PaulSonne
Follow
Console ceiling on the side of the road by a house. #MH17
2:30 PM - 20 Jul 2014
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_142513344
quote:
1s.gif Op zondag 20 juli 2014 14:56 schreef clavier het volgende:
Vader: Poetin, 'bedankt' voor moord op mijn lieve dochter

[ afbeelding ]

http://www.ad.nl/ad/nl/31(...)-lieve-dochter.dhtml
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
  zondag 20 juli 2014 @ 15:01:12 #4
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_142513345
quote:
3s.gif Op zondag 20 juli 2014 14:58 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Ondertussen in het Kremlin. "Jeuh wat krijg ik ineens veel fanmail?"
Al die lui die voor Putin werken en al die brieven omschrijven... _O-
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_142513386
;(
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  Redactie Frontpage zondag 20 juli 2014 @ 15:03:03 #6
145738 superworm
is erbij
pi_142513404
quote:
14s.gif Op zondag 20 juli 2014 15:01 schreef Snowballed het volgende:

[..]

Al die lui die voor Putin werken en al die brieven omschrijven... _O-
"This one calls you an asshole, sir."

(In Rusland spreekt men Engels met een gebrekkig accent.)
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
pi_142513406
Geen nieuws maar toch een interessant stukje (filosofische) opinie over hoe er met de lichamen is omgegaan.

quote:
Waarom het gesol met lichamen een misdaad is

Een van de grootste misdaden is de ontkenning dat een mensenleven betekenis heeft, alsof het niet meer is dan een steen. Of misschien moeten we het omdraaien, en is een van de grootste misdaden juist de bevestiging dat een mensenleven geen betekenis heeft, en dat we uiteindelijk niet zo veel verschillen van stenen. Op dit moment wachten vele honderden mensen in Nederland op het moment dat ze afscheid kunnen nemen van hun dierbaren, wier lichamen nog steeds op een onbekende locatie liggen, ergens in het oosten van Oekraïne – hopelijk eindelijk gekoeld. Ze moesten via media toezien hoe er met die lichamen is gesleept, en dat zogeheten separatisten voor camera’s poseren met persoonlijke bezittingen, zoals een knuffeldier. Het voelt aan als existentiële diefstal; dit gaat verder dan plundering. Levens worden beroofd van hun betekenis, lichamen gereduceerd tot dingen. Zelfs als uiteindelijk alle lichamen gerepatrieerd kunnen worden, is deze banalisering van het menselijke bestaan nauwelijks nog uit te wissen. De doden en hun nabestaanden zijn geconfronteerd met het ergste dat je een mens kunt aandoen: de totale onverschilligheid.

Emmanuel Levinas beschrijft in De l’existence à l’existant (1947) de horror van de dood – de dood reduceert een mens tot een onpersoonlijk zijn, een iets dat slechts is, een ‘il y a’. In de dood vinden we de volstrekte anonimiteit. We kunnen ons niet meer verhouden tot onszelf en anderen, beroofd van al onze eigenschappen. Het gaat niet eens om ‘ik sterf’, maar om ‘het sterft’. Toch is dat slechts één kant van het verhaal. Deze anonimiteit wordt deels ook overwonnen door nabestaanden. Niet voor niets zetten we een dood lichaam niet zo maar bij het vuilnis; we wassen de dode, kleden hem aan, en gedenken zijn leven en naam bij een uitvaart. We weten dat de dood onvermijdelijk het leven uitwist, tegelijkertijd verzetten we ons tegen de gedachte dat daardoor dit leven geen zin had. Een goed uitvaartritueel is de bemiddeling tussen gedenken en in gedachte levend houden, en tegelijkertijd loslaten en afsluiten.

Een uitvaart is misschien wel de uitbeelding bij uitstek van het menselijke bestaan, in ieder geval zoals Søren Kierkegaard dat bestaan beschrijft in De ziekte tot de dood – wat van grote invloed is geweest op existentiële denkers als Jean-Paul Sartre. Dat bestaan is getekend door een spanning tussen tijdelijkheid en eeuwigheid. Dat alles onderhevig is aan de kaken van de tijd is onontkoombaar, maar toch streven we altijd naar een betekenis die de tijd overleeft. Wat ons tot persoon of een ‘iemand’ maakt, is de manier waarop we bemiddelen tussen het tijdelijke en het eeuwige. Dat kan mislukken. Wie alleen maar benadrukt dat alles vergankelijk is, verliest zich zelf in zinloosheid. Wat is voor zo iemand nog van waarde? Waar staat hij nog voor? Waar kunnen we hem op aanspreken? Hij is onverschillig. Alles vergaat toch, zal hij antwoorden. Maar wie krampachtig vasthoudt aan het bestaande, weigert verantwoordelijkheid te nemen voor hoe zaken met de tijd kunnen veranderen, zelfs de meest intieme als vriendschap of liefde. Een persoon is volgens Kierkegaard en Sartre daarmee nooit een definitief ‘zijn’ of essentie, maar een voortdurend ‘worden’. Niet willekeurig, maar ook niet bij voorbaat vastgelegd; zo groeit een betekenisvol levensverhaal. Een verhaal dat op een bepaalde manier ook de dood overleeft, hoewel nabestaanden het noodgedwongen eenzijdig zullen moeten overnemen door de herinneringen aan een geliefde een plek te geven in hun eigen levensverhaal, alsook hem los te laten. Om hem na zijn dood nog steeds een persoon te laten zijn, een bemiddeling tussen wat vergaat en wat de tijd overleeft – het tijdelijke en het eeuwige – ook als hij niet meer lijfelijk aanwezig is. Gedenken is niet alleen afsluiten, maar ook hernieuwd levend houden, al is het slechts in gedachten en rituelen. Het is onze manier om de dood te overwinnen, zonder hem te verloochenen.

Dat geeft aan hoe ernstig het is als nabestaanden niet kunnen gedenken. Het is een soort tweede moord – een persoonlijkheid kapot maken, iemand reduceren tot een ding. Wat gezien het waagstuk van het menselijke bestaan – de bemiddeling tussen het tijdelijke en het eeuwige kan altijd mislukken – helaas mogelijk is. Maar daarmee nog niet minder schandalig. Als Priamus, de laatste koning van Troje, bij de Griekse held Achilles het gekneusde lichaam van zijn dode zoon Hektor opeist om hem te kunnen begraven volgens de geldende rituelen, zegt hij een ‘onmetelijk losgeld’ mee te brengen. Dat losgeld is misschien niets anders dan een aanbod voor Achilles om iets van zijn menselijkheid terug te winnen. Achilles heeft het lichaam van Hektor aan zijn strijdwagen gebonden, en uiteindelijk als een ding neer gesmeten. Maar in hoeverre is hij zelf nog mens, als hij zijn grootste tegenstander behandelt als een naamloos stuk vlees? Wie de persoonlijkheid van een ander ontkent, kan zelf niet langer mens worden genoemd. Hij ontkent namelijk precies wat ons tot mensen maakt; de manier waarop wij betekenis geven aan ons leven of dat van onze geliefden, in strijd alsook overeenstemming met de dood. De misdaad die in Oekraïne is begaan, door het bergen van lichamen te hinderen en persoonlijke bezittingen te plunderen, strekt verder dan de doden hun persoonlijkheid te ontnemen, en de pijn die dit bezorgt bij nabestaanden – hoewel dit beslist het zwaarste moet wegen. Deze zogeheten separatisten tonen door hun onverschilligheid of zelfs minachting de mogelijkheid dat een lichaam slechts een banaal ding is, en een leven niets waard – een horror vacui, een misdaad tegen de menselijkheid.
http://www.filosofie.nl/n(...)-een-misdaad-is.html
pi_142513407
quote:
9s.gif Op zondag 20 juli 2014 15:01 schreef voederbietel het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ik moest een beetje lachen :@
pi_142513409
quote:

[..]

[ afbeelding ]
_O-
#superniger2020
  zondag 20 juli 2014 @ 15:04:08 #10
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_142513440
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2014 15:02 schreef superniger het volgende:
;(
Tja het zal een manier zijn om van je af te schrijven dat begrijp ik...
Maar de waan dat die brieven verder komen dan de beveiliging is natuurlijk een klein beetje.. heel veel naief..
  zondag 20 juli 2014 @ 15:04:42 #11
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_142513462
quote:

[..]

[ afbeelding ]
smakeloos
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
pi_142513475
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2014 15:04 schreef Old_Pal het volgende:

[..]

smakeloos
Dit is gewoon humor.
#superniger2020
pi_142513481
quote:

[..]

smakeloos
Maar natuurlijk wel gewoon hoe het zit.
  zondag 20 juli 2014 @ 15:05:37 #14
418547 Old_Pal
Meningfabriek
pi_142513485
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2014 15:05 schreef superniger het volgende:

[..]

Dit is gewoon humor.
Smakeloos ja.
"Vroeger toen alles beter was, was alles slechter"
  zondag 20 juli 2014 @ 15:05:40 #15
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_142513487
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2014 15:03 schreef LelijKnap het volgende:
Waarom het gesol met lichamen een misdaad is

Ze laten liggen was een betere optie..?

(verder niet gelezen, veel te lang zonder samenvatting)
  zondag 20 juli 2014 @ 15:05:41 #16
211040 Uccie
The bells...the bells....
pi_142513490
quote:

[..]

smakeloos
Eerder een pijnlijke waarheid.
Ook bekend als Leo (58), Vrachtwagenchauffeur uit Zaltbommel
Do nothing.....and apply!
  zondag 20 juli 2014 @ 15:06:09 #17
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_142513504
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Ik vraag me echt oprecht af of het die Poetin echt iets doet...
Hij ziet toch ook wel beelden uit NL of een ander getroffen land....
pi_142513505
quote:

[..]

smakeloos
Is niet bedoeld om te shockeren o.i.d. Excuses als ik dat wel gedaan heb.
  zondag 20 juli 2014 @ 15:06:52 #19
430880 mig72
De Professional
pi_142513529
Misschien was het al Qaeda. Nu gaan de Amerikanen binnenvallen. :')
pi_142513534
quote:
1s.gif Op zondag 20 juli 2014 15:06 schreef penny-wise het volgende:

[..]

Ik denk dat er geen enkele leider is in een dergelijke conflict die wakker ligt om persoonlijk leed. Zodra ze dat gaan doen, kunnen ze hun werk niet meer uitvoeren omdat ze dan gek worden.
pi_142513564
Later vandaag een persco toch?
Zonder wrijving geen glans
pi_142513565
quote:
k vraag me echt oprecht af of het die Poetin echt iets doet...
Dat ligt eraan of hij 1) verantwoordelijk is, of in welke mate, 2) of hij zich verantwoordelijk voelt, en/of hij 3) empathie kent, 4) of hij zichzelf kan afsluiten van empathie.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-07-2014 15:08:35 ]
pi_142513569
quote:
3s.gif Op zondag 20 juli 2014 14:55 schreef Snowballed het volgende: Nu ook bij de NOS: Rebellenleider heeft zwarte dozen Toegevoegd: zondag 20 jul 2014, 14:52 De leider van de pro-Russische separatisten in Oost-Oekraïne heeft gezegd dat hij de twee zwarte dozen heeft van de neergeschoten Boeing van Malaysia Airlines. Volgens Aleksander Borodai staan de vluchtrecorders op zijn kantoor en zullen ze worden overhandigd aan de internationale luchtvaartautoriteiten. Het was tot nu toe onduidelijk of de vluchtrecorders waren gevonden. Op beelden van het Britse persbureau Reuters is te zien dat iemand door een korenveld loopt met een box, die er volgens experts uitziet als een vluchtrecorder. De beelden zouden twee dagen geleden zijn gemaakt. De zelfbenoemde leider van de volksrepubliek Donetsk, Borodai, heeft volgens de Russische nieuwszender Russia Today gezegd dat hij persoonlijk toezicht houdt op de twee recorders. "De vliegtuigonderdelen die op de zwarte dozen lijken, zijn op de plaats van de crash gevonden en staan nu op het hoofdkwartier van de volksrepubliek in Donetsk." Regering in Kiev Hij zei verder dat de zwarte dozen "zeker niet" overgedragen zullen worden aan vertegenwoordigers van de Oekraïense regering. "Zij kunnen de gegevens op de vluchtrecorders wissen om de waarheid te verdoezelen." Borodai haakte ook in op de verblijfplaats van de geborgen lichamen. Hij zei dat die inderdaad in gekoelde wagons liggen in het station van de stad Torez. De trein blijft daar staan totdat internationale experts zijn gearriveerd, zei hij. http://nos.nl/artikel/677(...)ft-zwarte-dozen.html
De black boxes zijn dus terecht. Lijkt me geen slecht nieuws. Vraag is aan wie deze wel overgedragen gaat worden. Zou fijn zijn als het in 'onafhankelijke handen' terecht komt.
  zondag 20 juli 2014 @ 15:08:03 #24
361691 DeJori
Zorgt hier voor de veiligheid
pi_142513570
Kerry nu bij CNN
Ik ben DeJori en ik wil aangesproken worden als DeJori. Ik heb handboeien en ik heb pepperspray. Ik los dat hier op op mijn manier. Aight?
  zondag 20 juli 2014 @ 15:08:08 #25
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_142513574
quote:

[..]

Het komt ook wel hoor... misschien wat later maar het volk is niet achterlijk daar.. absoluut niet...
http://www.suvnieuws.nl/nieuws/1757/De_blauwe_emmertjes_in_Moskou

http://www.nrc.nl/wereld/2010/05/15/de-blauwe-emmer/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')