abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_142379347
Eerste deel: http://forum.fok.nl/topic/1428014 bevat volgende reeds uitgevoerde werken:
- uitgraven 3 kanten woning / cementeren aftaren
- Zolder renovatie
- isolatie zolder dak en muren
- tuin basis aanleg
- Kaleien 3 gevels
- Kleine metselwerken
- Boompjes + Palen
- Bijplaatsen raam keuken
- Bijplaatsen raam zolder + vervangen raam
- osb verwerking
- maken buffet
- olie behandeling werkblad buffet
- planning carport
- bekabeling zolder
- renovatie van de trap + bekleding met vloerbekleding
- plaatsen loft trap naar de zolder
- plaatsen deurstijlen
- plaatsen rolgordijnen
- buitenverlichting op led basis met detectie oog

Tweede deel:
- vervolg breek en graaf werken carport
- houten balustrade aan zoldertrap
- bouw carport 4 wagens
- verlichting / elektriciteit carport
- Tegelen Carport in Sylex en Betonklinkertjes
- Vloer tegels Hal + Keuken
- oude eiken keuken omvormen naar witte landelijke keuken
- muurtegels leuken

Links naar vorige topic delen:
DEEL 1 -> http://forum.fok.nl/topic/1428014
DEEL 2 -> http://forum.fok.nl/topic/1717025

[ Bericht 28% gewijzigd door Ml-etje op 17-07-2014 11:32:43 ]
Waar het stinkt is het warm.
pi_142379490
En omdat deze domme doosch het verkeerde knopje aanraakte (want het verschil tussen knopje quote en knopje edit is ook zóóóóó erg moeilijk :') was ze de pisang.
Sorry HaerdenC , je mag me slaan :X
Afijn, hier verder .
En om het te volmaken dus de laatste post(s) (ik ging daar dus dubbel en bak er niks van :+ )


[quoteKnoblaucha6]
Hoi HaerdenC, ik was je haast kwijt :@ . Of het nou mijn smaak is of niet, je maakt er zo'n tof huis van en dat alles met zo veel zorg en aandacht. Ik vind het altijd zo jammer dat jouw topic een beetje verloren lijkt en een beetje genegeerd lijkt tegen al dat andere prachtige klusgeweld dus bij deze meld ik me bij deze aan als fan *O*[quote]

[ Bericht 14% gewijzigd door knoblaucha6 op 16-07-2014 22:38:50 ]
Waar het stinkt is het warm.
  donderdag 17 juli 2014 @ 10:58:31 #3
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_142391346
Dank je voor de fix!

[ Bericht 53% gewijzigd door HaerdenC op 17-07-2014 11:48:20 ]
Minds are like parachutes, they work best when open!
  vrijdag 18 juli 2014 @ 10:07:38 #4
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_142432728
Ondertussen schiet het langzaam maar zeker op ... om dit topic direct wat leven in te blazen naar goede traditie een foto



kleurverschil komt uiteraard door nog vochtig zijn :) nu 10 dagen rust!
Minds are like parachutes, they work best when open!
  vrijdag 18 juli 2014 @ 11:15:02 #5
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_142434860
10 dagen rust lijkt me niet nodig, normaal kun je na 24 uur voegen.
  Moderator vrijdag 18 juli 2014 @ 11:35:39 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_142435604
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 10:07 schreef HaerdenC het volgende:
Ondertussen schiet het langzaam maar zeker op ... om dit topic direct wat leven in te blazen naar goede traditie een foto

[ afbeelding ]

kleurverschil komt uiteraard door nog vochtig zijn :) nu 10 dagen rust!
Waarom 10 dagen ? Na een dag of twee/drie moet je dit normaal gesproken toch wel kunnen voegen.
pi_142466383
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 11:35 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Waarom 10 dagen ? Na een dag of twee/drie moet je dit normaal gesproken toch wel kunnen voegen.
Gun die jongen ook een vakantie :P

Ik vind het irritant als de TS van een topic als deze niet de oorspronkelijke TS is :@
Eeuwig vijfentwintig
  dinsdag 29 juli 2014 @ 17:40:42 #8
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_142854303
Bij deze ... de 9 dagen heb ik als Belg in ware Nederlandse stijl op een camping in Zweden door gebracht :) het had dus niks te maken met het drogen of zo :) sorry voor de verwarring.

Ondertussen beetje last gehad van buikgriepje maar toch mijn was en strijk netjes gedaan en alles terug wat opgeruimd. Tevens is mijn nieuwe afwasmachiene geleverd (de vorige was na 18 jaar dienst in pan gevallen). Morgen moet ik nog even naar Maastricht voor mijn zoontje (hij krijgt een wat betere auto op afstandsbediening voor zijn 8ste verjaardag) en dan ... terug tegelen. Heb nog tot en met vrijdag verlof dus hoop flink op te schieten!
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_142862073
He haerden! Goed bezig, ik ga bijlezen, want volgens mij heb ik al een jaar je topicd niet meer gelezen. Toffe aanpak heb je altijd!
pi_142891815
Mooi project! Dit ga ik blijven volgen :)
BlaBlaBla
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 16:19:15 #11
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_142960523
Update van het tegelen. Had nog hoop andere dingen te doen maar tussendoor dus toch netjes door gedaan. Het schijt Behoorlijk op moet ik zeggen. Hopelijk valt het voegen ook een beetje mee :( Dat is altijd zo een vuiligheid he.


Komt netjes uit aan plafond. Al mijn muren zijn behoorlijk scheef maar dus netjes de voegjes mm per mm verdeeld zodat alles recht "lijkt" en ik nergens grote verschillen heb. Op de achtermuur heb ik zo een anderhalve cm opgevangen. bijhouden op papiertje waar je zit en dan lukt dat allemaal wel.


Ik wil alles altijd heel juist hebben dit is voorbeeldje van hoe ik de stopcontacten netjes op maat heb gemaakt met de diamantslijptafel!


langzaam maar zeker wordt het properder en properder ... Ben eigenlijk heel erg tevreden met het resultaat. Tijdens de werken heb je er zo geen zicht op omdat een ruwe muur altijd zo onverzorgd en rommelig uit ziet. Nu wordt het langzaam aan een geheel.


Weer het hoekje om. Ik had in totaal 750 tegeltjes gehaald maar denk dat ik nog een paar pakken moet bij gaan halen (dat was geen probleem) denk dat ik er in totaal een 1000 zal nodig hebben! Loopt dus behoorlijk snel op zowel in hoeveelheid als in werktijd! Heb gemerkt dat vooral de hoekjes en kantjes op maat slijpen tijdrovende taken zijn.


komt dus helemaal goed :) ondertussen is ook het stukje onder het raam met hoekjes klaar maar kan ik geen foto van maken omdat de zon net door het raam schijnt en mijn aardappelcamera in mijn gsm dan gewoon een wit vierkant trekt :)

ik schat nog wel paar uur nodig te hebben en aangezien ik maar 1 set kruisjes heb (bewust omdat ik anders het af wil hebben en er nachtwer van maak) beperk ik dus de tijd en het aantal per dag. Zo krijg ik er ook geen verveling in en blijft het resultaat naar mijn standaarden ;)

Dit weekend wordt er niet aan gewerkt doordat ik andere activiteiten heb opstaan maar vanaf maandag doe ik weer netjes door :) Dan worden ook de plinten, vulstukken en gyproc buiskoker bovenaan voor de afzuigkap geplaatst. Gyproc heb ik al in de kelder liggen. Heb groene genomen omdat dat toch altijd net iets beter is voor keuken en badkamer.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  Knikkerking vrijdag 1 augustus 2014 @ 16:25:31 #12
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_142960727
Ik vind het er echt super mooi uitzien die tegeltjes. Nu al :Y

Ben zeer benieuwd naar 't eindresultaat *O*

Succes met 't klussen :7
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 22:43:15 #13
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_142973032
Bedankt! Ik had in het begin wat schrik om er aan te beginnen ... zoals ik meestal heb ondanks dat ik wel aardig wat klusjes klaar krijg maar begin er weer een goed oog in te krijgen. Net nog eens gaan kijken met een pilsje in de hand ... en ziet er inderdaad al best netjes uit!

Verder ... kleine tegels is leuk en maken de ruimte groot maar het is wel een PAK werk om te zetten, zeker als je tegel per tegel in papt. Ik heb een relatief kleine keuken en als ik eens alle uurtjes samen tel kom ik toch wel op paar werkdagen :) nu ... als het resultaat goed is kijk ik er ook iedere keer met plezier naar merk ik van mezelf!

Tevens is het eigenlijk heel leuk dat ik nu gewoon zelf kan kiezen. Vroeger had ik een partner die hopen design boekjes las. Ik zei altijd ... "van die boekjes maak je van een gekke madam een nog gekkere madam". Nu is het mss allemaal niet zo hip en trendy maar het raakt wel allemaal gedaan. Eens het klaar is heb ik een eiken keuken en natuursteen.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 00:20:59 #14
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_143577847
Zo even een update ... vandaag hout gaan laten zagen om vulstukken te maken en de extra pakken tegels waren aangekomen uit Turkije :) komende dagen wordt er dus weer getegeld en hoop ik het af te werken! Verder deze week flink in de tuin gewerkt, alle hagen geschoren en zo ... want het gewone werk moet ook gedaan worden. Ik heb deze weeg 4 dagen verlof genomen om de dingen die normaal blijven liggen eens van de agenda weg te werken (containerpark, veldkanten maaien, hagen scheren, kelder op ruimen ... dat soort dingen).

Tevens vandaag een nieuwe center speaker voor de living in mekaar geknutseld in 18 mm MDF die tevens de kabels weg werkt van de home cinema en versterker zodat "snuffie" mijn stofzuigrobot er niet meer in vast raakt :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
  zondag 24 augustus 2014 @ 21:53:35 #15
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_143793331
Binnekort een update. Ben best aardig opgeschoten, de vulstukken zijn pasklaar gemaakt en de gyproc koker is gemaakt voor de afvoer van de afzuigkap. Ondertussen nog verder gegaan met de tegels ook. Het einde is eindelijk in zicht, de stukjes muur worden minder en minder. Deze week zal het weer wat rustiger zijn wegens werken en ook nog beetje genieten van laatste weekje vakantie voor zoonlief maar hoop eind september de keuken volledig afgewerkt te hebben :) Dan kan ik weer aan het volgende klusje beginnen :)

Naast de keuken ook paar andere klussen gedaan waarvan ook paar foto's volgen :) hihi
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_143796798
Weinige reacties maar wel veel lurkers hoor! Hier ook een :)

Je bent erg goed bezig, altijd leuk te zien en te lezen waar je mee bezig bent! Ga zo door, we zien de verhalen wel tegemoet :)
Laat die handjes wapperen!
  maandag 25 augustus 2014 @ 09:53:12 #17
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_143806079
korte update met paar foto's


muskieten net opgehangen in de slaapkamer. Altijd willen hebben, nooit gekocht en nu gewoon maar eens aan mezelf gedacht en gekocht hahahaha :) Mijn zoontje noemt mij nu wel princes :'-)


Ik had vulstukken in mdf laten maken voor mijn keuken. Aangezien er nog plaat over was ineens een vervang center speaker laten zagen die exact onder mijn kast past. 18 mm mdf kamers in gemaakt en gevuld met wol. Wordt nog in zelfde wit gelakt uiteraard! Dit lost 2 problemen op:
- mijn stofzuigrobot die onder de kast in de kabels vast rijdt
- mijn vorige center speaker was een bijeenraapsel. Nu deftige pioneer componenten gebruikt. Heel groot verschil. Voor de liefhebbers ... mijn audio draait op 16 ohm!!! het zijn 2 8 ohm speakers in exacte oppervlakte behuizing. Coaxiaal! Dus Tweeter in de dustkap van de woofer.


en dan terug meer on topic ... hier een foto van de dampkap koker en je ziet ook dat ik opgeschoten ben met tegelen :) gisteren was het zondag en dan mag er geen lawaai gemaakt worden dus de bovenste rij die geslepen moet worden doe ik woensdag of donderdag (dan ben ik in de namiddag thuis).
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_143815470
Is er nog zo`n wet in Belgie dat je geen lawaai mag maken op Zondag ?
pi_143815552
Pet je af hoor HaerdenC, dat tegelwerk ziet er prima uit _O_
pi_143817437
Zo, als je topics in 1 keer doorgelezen en bekeken. Goed bezig jongeman! Ik blijf dit volgen.
pi_143825553
mooi getegeld!
pi_143827620
Goed werk!
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 08:08:11 #23
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_143837446
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 15:38 schreef bluemoon23 het volgende:
Is er nog zo`n wet in Belgie dat je geen lawaai mag maken op Zondag ?
Inderdaad wij hebben hier dus een wetgeving en in 2012 heeft met zogenaamde GAS reglementen die per gemeente anders zijn (Gemeentelijke Administratieve Sanctie). Op zon en feestdagen mag er nooit lawaai gemaakt worden net als na 22.00u en voor 06.00u dacht ik. Aanvullend kunnen gemeentes in hun GAS reglement dan nog dingen toe voegen. Zo is het bv in sommige gemeentes verboden met meer dan 7 personen samen te komen (al eens 50 euro boete gehad op een carpool parking !!! Waar we met vrienden hadden afgesproken om naar een meeting te rijden ... nu parkeren we dus in groepjes van 6 en laten er paar plaatsen tussen), een broodje te eten op een bank etc. Voor die dingen legt dan de lokale blauwe slappe hand der wet je administratieve boetes op :) Erg populair is ook de boete voor het grasrijden op zon en feestdagen. Kost je aan de hand van waar je woont tussen de 50 en 150 euro ;)

Nu ik woon heel erg landelijk maar doe het gewoon ook niet uit respect voor mijn hoog gepensioneerde buren ;) heb dus de koker en zo gemaakt wat stille werken zijn en dan kan ik door de week weer de slijptafel gebruiken.

Ik kijk er wel naar uit dat het eens zal klaar zijn. Laatste tijd nogal druk gehad en dat is te merken aan het vorderen van de werken. Naast gewoon gaan werken, tijd met zoontje en de verbouwing is er ook de tuin en zo :) dus het is altijd beetje verdelen maar ... beetje bij beetje is ook goed he!

Bedankt alvast voor de fijne reacties!
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_143837947
Tja, dat klinkt mij wel wat ouderwets. :{
Als het de hele week regent, en op zondag is het droog dan ga ik echt wel het grasmaaien op zondag hoor. ):O
pi_143838098
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 08:58 schreef bluemoon23 het volgende:
Tja, dat klinkt mij wel wat ouderwets. :{
Als het de hele week regent, en op zondag is het droog dan ga ik echt wel het grasmaaien op zondag hoor. ):O
Dat leer je snel genoeg af als je daarvoor steeds een boete ontvangt hoor. ):O
pi_143838195
Die krijg je in NL dan ook niet _O-
pi_143838213
No shit.
  donderdag 28 augustus 2014 @ 08:27:38 #28
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_143907559
Gisteren na het werk alles netjes opgemeten en alle hoekjes en kantjes op maat geslepen. Hier verlies je dus het meeste tijd aan maar het meten wen afwegen levert wel aardig op ;) het is bijna niet op te merken dat de muurafstand beneden en vanboven bijna anderhalve cm verschillend is (in de jaren 60 werd er meer bier gedronken dan gemetseld in Belgie ... dat merk je aan de huizen). Ondertussen dus netjes tot aan het plafond geraakt.

Resultaat foto's:

Boven het raam moet ik nog doen maar daarvoor moet ik eerst even een tijdelijk latje maken om de tegeltjes op zijn plaats te houden want daar kan je uiteraard geen kruisjes gebruiken ;)


Hier ook netjes rond de koker gewerkt. Direct een groot verschil


Het was al donker dus beetje aardappelfoto van mijn gsm maar geeft wel een beetje een beeld van wat het gaat worden!

Nu ben ik nog aan het twijfelenwat ik met de koker zou doen ...
- gaatjes en spleetjes uit vullen -> renovatievlies -> verven
- Met meubelplaat bekleden en wit lakken
- ook betegelen en wit houten sierhoekstukje over de hoek vanvoor
Minds are like parachutes, they work best when open!
  Moderator donderdag 28 augustus 2014 @ 20:23:24 #29
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_143928287
Mooi ! Begint al wel ergens op te lijken zo ! :)
Ik denk dat tegelen wat te massief wordt; denk dat je hem beter mooi met vlies en een beetje verf een mooier resultaat krijgt :)
pi_143932939
Verf die koker maar lekker wit, dat breekt het een beetje en maakt het mooi fris.

Goed werk!

En wat een verhaal zeg, mag niet in groepjes parkeren of herrie maken op zondag :')
Laat die handjes wapperen!
pi_143938427
Die koker kan inderdaad prima wit, als onderdeel van het plafond. Wel zou ik nog even een hoekprofiel (stucprofiel) erop zetten en dichtsmeren voordat je met vliesbehang aan de gang gaat.
  donderdag 4 september 2014 @ 15:05:57 #32
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_144169088
Vulstukken tussen de kasten op maat gezaagd en gelakt met 3 lagen primer en 5 lagen topcoat om zelfde kleur te krijgen als de rest van de keuken kastjes. Beetje geprul als je het perfect wil hebben. De scheve muren maken dat er veel veil en zaagwerk aan is geweest maar dat loont! Ziet er direct een stuk strakker uit. Nu kan ik weer verder gaan met tegelen en vervolgens beginnen denken aan voegen (alles voor in huis).

Waar de tegels eindigen (randen) ga ik aluminium latjes zetten om het duurzaam doch betaalbaar af te werken. De koker wordt netjes uitgevuld en geschuurd, vervolgens vliesbehang en witte lak zodat het af te wassen is!

Enige dat ik daarna nog op maat moet maken zijn de plinten maar dat is minste werk eigenlijk!

Foto's zien jullie liever dan blabla dus





bij de andere kasten dus ook gedaan maar deze zijn enige die echt zichtbaar zijn ;)
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_144174431
Het zijn de details die het hem maken of breken... goed bezig!
Laat die handjes wapperen!
pi_144187078
Ziet er weer degelijk uit!
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  Moderator woensdag 10 september 2014 @ 22:16:41 #35
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  donderdag 11 september 2014 @ 15:04:47 #36
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_144421736
Ben mij er van bewust dat ik er wel lang over aan het doen ben :) hopelijk volgende week beetje tijd om er eens wat aan verder te doen want laatste tijd is het weer behoorlijk druk leventje.

Ben ondertussen ook langzaam aan het kijken naar een nieuw project om mijn centjes mee te verdienen aangezien mijn huidige werkgever mij gaat vervangen door een paar indiers die per maand even veel kosten als ik per dag of zo :( beetje jammer want werkte hier wel graag en al 8 jaar. Maar goed ... nieuwe kansen, nieuwe mogelijkheden zullen we maar zeggen he! Al paar leuke dingen op oog in een totaal andere sector.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  donderdag 18 september 2014 @ 16:31:36 #37
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_144662041
Langzaam maar zeker schiet het op, hopen stukjes en hoekjes geslepen, prutswerk gedaan en de pakken tegels minderen nu behoorlijk. Omdat jullie liever foto's zien


Bovenkant van mijn raam tijdelijk een mdf plaatje tegen gemaakt met 2 nageltjes want ik had geen ander idee ... ik had ook cddoosjes of zo er onder kunnen zetten maar 2 gaatjes vullen is ook geen groot werk en zo kan ik mijn raam nog gebruiken tijdens het drogen. Links net onder de hangkast ook stukjes gemaakt.


Hier ben ik ook op het middenstuk aan het zakken. Ik ga tot op hoogte van de onderplint gaan en dan een volledige doorlopende plint onder de kansten en dus ook tegen de muur maken. Dan is alles gelijk en dat is erg praktisch naar onderhoud en poetsen toe. Tevens mooier dan tegels tot op de grond ;) Vind dat het nu al VEEL tegeltjes zijn. Het maakt de ruimte wel veel ruimer.


detailblik ... begint echt ergens op te trekken!
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_144704613
Mooi werk weer man, wordt zeer netjes. Straks afvoegen en je weet niet wat je ziet.

Kies je een lekker frisse voeg?

Wel voldoende verlichting maken is mijn advies, de ruimte wordt anders kleiner dan je zou willen.

Houd vol, keep going :)
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 20 september 2014 @ 18:57:34 #39
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_144729412
Er is een ledstrip boven op de hangkasten alsook er onder, er is een ledspot van 5 watt tegen de zijmuur en er zijn 2 halogeen lampen in de afzuigkap! Ben me zeer bewust van dat gegeven :) meer licht is echt niet te doen maar zal ruim voldoende zijn. Heb ook geen zin om lasogen te krijgen tijdens het wokken :'-)

Verder de voeg wordt inderdaad wit in dezelfde RAL kleur als de keuken kasten dus niet witwit maar een heel klein tikje gebroken (heel vaak voorkomende kleur!)
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_144745516
zuur van je werk! :'(

Mooie led spotjes trouwens, waaar heb je die vandaan?
  zondag 21 september 2014 @ 09:10:40 #41
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_144745637
Ik veronderstel dat je het lampje in het midden van de muur bedoeld. Wel daar stond vroeger de afzuigkap maar door belachelijke wetgeving in belgie moch ik het stopcontact niet weg doen. Dus of wel er een klok over hangen of het stopcontact dan maar benutten ... dit is zo een nachtlampje dat automatisch aaan en uit gaat wat je normaal in je hal zet als de kindjes bang hebben dat er spoken komen of je de weg naar je toilet kan vinden :) koste 2 maal niks in de zelfbouwmarkt en eigenlijk staat het wel netjes :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
  dinsdag 30 september 2014 @ 10:42:26 #42
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_145046426
Nu de keuken bijna klaar is kwam ik toevallig op 2dehands.be iemand tegen op een 20 km van mijn woonplaats die 120 vierkante meter betonklinkers weg deed ... gratis en voor niets. Eens even naar gaan kijken en dan snel wat vrienden opgetrommeld dit weekend. Stevig er in gevlogen en alles opgepakt, proper gemaakt, ingeladen op aanhangwagens, afgeladen bij mij thuis. .Het gaat om terracotta kleurige betonklinkers. De bovenkant was behoorlijk vuil maar ik ga ze omkeren. De onderkant heeft gewoon in zand gelegen en is dus als nieuw!

Ik heb heel zware leemgrond thuis en plan op mijn oprit eerst 2 oprijstroken te gieten in betonvlakken met ribbelrandpanelen om meer grip te hebben en dan vervolgens de vakken op te vullen met de afgehaalde klinkers. Tevens naar de voordeur en een tuinpad aanleggen in dezelfde klinkers! Ik heb normaal ruim genoeg stenen nu om alles netjes en hetzelfde te maken.

Enige tijd door paar mensen offerte laten maken en normaal ging het mij rond de 18000 euro kosten als ik alles had laten doen inclusief benodigdheden en klinkers. Ik hoop het nu volledig af te werkenvoor 2000 euro max op mijn eigen tempo wel te verstaan. Tegen het voorjaar zullen er hier dus veel klinker foto's volgen ;) ik ga er denk ik niet direct meer aan beginnen aangezien vriesweer er achter een maandje zeker wel weer bij is en denk dat dat niet ideaal is voor de stabilisee die ik er onder ga leggen ...


De eerste stuks gestapeld


aan het tuinpad ook rijtjes gemaakt zodat ik niet onnodig klinkers moet verplaatsen. Ongeveer uitgerekend hoe veel ik er per te beklinkeren vak nodig heb en dan dus daar voorzien.


Begint aardig stapeltje te worden! Broert en 2 kameraden zijn komen helpen!


Geen fitness voor ons deze week!


Langs de oprit ook begonnen met een rij te stapelen zodat het bij het leggen sneller gaat


Voor je het weet heb je een paar duizend klinkers liggen


Tot vanvoor gestapeld.

In totaal is het toch een mooie 20 ton :) 3.5 kg per klinker!
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_145046556
Zo zeg, wat een mazzel!
Spoilers!
pi_145046930
een klinker van 3,5kg? heb je het gewogen want het lijkt mij nogal zwaar...
  dinsdag 30 september 2014 @ 11:18:14 #45
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_145047559
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 10:59 schreef Dzjonka het volgende:
een klinker van 3,5kg? heb je het gewogen want het lijkt mij nogal zwaar...
Inderdaad gewogen ... 3.6 a 3.8 zelfs ... ze kwamen net uit de grond he ;) dus vochtig! Het zijn klinkers van 21×10.5×7 opgegeven gewicht van de producent:

Betonstraatsteen 21x10.5x7 cm
45 per m2
36 per laag
432 per pak
netto gewicht per stuk 3,45 kg

Normaal kosten deze 18 euro per vierkante meter ... 120 x 18 -> 2160 euro ... ok dan waren het wel nieuwe maar dit is toch al een flinke besparing puur op stenen en het is nog eens goed voor het millieu ook recyclage / 2de leven.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_145050891
danm, dan heb ik ook heel veel getild in mijn leven!

En om eerlijk te zijn: op de fotos ziet jouw oprit er nu ook al prima uit.
  dinsdag 30 september 2014 @ 15:02:01 #47
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_145054812
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 12:54 schreef Dzjonka het volgende:
danm, dan heb ik ook heel veel getild in mijn leven!

En om eerlijk te zijn: op de fotos ziet jouw oprit er nu ook al prima uit.
omdat ik iedere week gedurende 3 uur gebukt sta onkruid uit te trekken :) op zich ziet het allemaal wel ok uit maar die kiezel is echt een vuiligheid. langzaam maar zeker komen de steentjes naar beneden dus om de X tijd met de kruiwagen omhoog rijden, tevens komt er na 8 jaar onkruid door ook al ligt er een anti-worteld-doek onder. Door het vuil van bv onder je auto, zand/grond stoft ook rond en dat zakt dus allemaal daardoor heb je terug grond boven je anti-worteldoek. Ook moet ik om de X tijd kiezel bij bestellen en als klap op de vuurpijl komen de grasdallen die als oprijstroken dienen op sommige plaatsen omhoog.

Ik was niet heel actief op zoek maar ineens kwam er dus dit lot klinkers, in een landelijke kleur die mij bevalt, voldoende klinkers in 1 lot en gratis dus nja snel de oprit ruim opgemeten en direct gereageerd. Er waren veel geinteresseerden maar ik was eerste en stond er de dag er na met 2 aanhangwagens. Veel nadenken was er niet bij :) Als je ziet dat ik 3 maanden over tegels voor mijn keuken getwijfeld heb is dit mss nog de beste oplossing hahahaha :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_145054858
Heb zoveel bewondering voor je! Goed bezig!
  Moderator dinsdag 30 september 2014 @ 19:03:50 #49
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_145063187
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 15:04 schreef friekin_ het volgende:
Heb zoveel bewondering voor je! Goed bezig!
Het blijft daarom ook een erg tof topic ! :Y ^O^
Vooral met weinig middelen toch zoveel mogelijk resultaat willen bewerkstelligen _O_
pi_145063544
Held.
Laat die handjes wapperen!
  zondag 12 oktober 2014 @ 21:43:55 #51
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_145472148
Komt weer een foto update aan van de keuken ... ondertussen dik 20 uur aan het voegen besteed. Ja dat lees je goed. Voegsel met epoxy hars is echt een vuiligheid maar dat was de way to go voor het sealen van de tegeltjes. Alles moest in redelijk exacte timing gebeuren om een perfect eindresultaat te krijgen ik had er wel wat stres van want ik heb ervaring met epoxy rommel en ik weet heel goed dat als je de tijden niet aan houdt je meestal flink mag afzien dat is bij epoxy voegen niet anders dus alles netjes gevolgd zoals aangegeven. Met post-its aantgeduid welke tegels op wel uur exact gedaan waren dan op een blad bijgehouden welke stappen gedaan moesten worden en ... het is gelukt alles ziet er geweldig netjes uit! Tevens nog eens gevochten met de afzuigkap maar ze hangt terug (3 snijwondes verder). Ik mijn kabeltje van GSM niet bij dus morgen of overmorgen volgt het foto verslag.

Ondertussen voor de mensen die mijn prive hier ook een beetje volgen ... er zit terug een ander long-term project in de pipeline dus als alles een beetje rond is heb ik weer 2 jaar werkzekerheid en dat zal ook hier weer te merken zijn. Blijf het jammer vinden dat mijn huidige werkgever mij gaat vervangen door Indiers maar life goes on :) Eens project rond is geef ik wel wat meer details ook hier :) het is nogal een vette job waar ik heel enthousiast over ben! Desondanks blijf ik van het principe "Degelijk op een budgetvriendelijke manier!".

En nu ... zondag avond -> TV en wijntje in de zetel.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_145476735
Welverdiend :) ik ben benieuwd ^O^
Laat die handjes wapperen!
  dinsdag 14 oktober 2014 @ 12:25:40 #53
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_145526560
Zoals beloofd het foto verslag


Dit is het tegel voegsel dat ik kant en klaar gekocht heb. Het is dus een kant en klaar voegsel van Beamix waarbij je 3 zakjes epoxy krijgt. Deze moet je er heel langzaam door draaien en dan wordt het tijden bij houden ... ik heb niet te veel foto's gemaakt omdat het echt door doen is! Alles wat je hebt gebruikt kan je er na in de vuilbak knikkeren, de doeken het voegrubber alles is er gewoon aan. Ik heb een halve doos latex handschoenen gebruikt, kartons gelegd en echt heel voorzichtig en proper proberen werken. Het is daarmee wel waterdicht en kan tegen alle vetten en zuren! De boel moet je insmeren, binnen de 2 uur afwassen met lauw water, binnen 5 uur nog eens met vochtige doek en 2 keer oppoetsen met wegwerppapier.


Een voorbereid man is er 2 waard. Dus alles klaar leggen :)


Eerste stukje smeren veel aandacht besteed aan het exact opvullen van ieder gaatje en spleetje


Progress


2 uur later na eerste wasbeurt.


2de muur


in fases smeren en oppoetsen, door de kleine tegeltjes zijn er meer voegen en dan nog eens gaatjes in de tegels dus veel meer voegmiddel nodig dan ik verwacht had, gelukkig had de bouwmarkt nog van het zelfde lot (belangrijk naar kleurverschil toe) staan en dus snel paar tonnetjes bij gehaald. Ik ga er een 5 tal nodig hebben!


Aan de rechter rand komen nog geborstelde aluminiumstrips ter afwerking! Koker wordt dus nog afgewerkt met een randversteviging en dik renovatie vlies, vervolgens verven samen met het plafond.


onderaan ga ik tussen hebt blad en de tegels flexibel afkitten


rond het raam (dagkanten worden ook nog uitgevuld en afgewerkt uiteraard en dan geverfd samen met de koker!


Ineens zijn 2 wanden gedaan ... niet te onderschatten werk dik 6 uur over gedaan!


Pintje er bij en alles terug opgepoets ... wat een verschil. De tegels worden wel nog paar tinten lichter eens ze uitgedroogd zijn uiteraard. De epoxy is na 24 uur volledig belastbaar maar volledige uitharding duurt 7 dagen volgens de handleiding. Ik zie een lichte glans langzaam weg trekken. Het spul wordt echt BIKKEL hard!


Zicht op de andere hoek + combi met kasten en werkblad


Volgende muur


De avond begon te vallen ... wat een dagje


Avondlijk op poetsen ... onderaan komt er dus een gelakte plint die door loopt onder de kasten en overal even hoog.


koker ook wat verder afgewerkt (ergens volgende dagen nog eens afkitten dan is dat ook klaar voor verdere afwerking.


andere richting voor zicht op het totaal resultaat.


Zwaar gevecht gevoerd om de afzuigkap terug te installeren. Deze kwam uit de koopjeshoek en er mankeerde dus paar deeltjes aan, gelukkig heb ik een rommelige kelder met hopen recupe dingetes en alles dus netjes werkend en passend kunnen maken. 12 cm diameter inox buizen gehaald en aangesloten... ding zuigt stevig ;)


De lamjes worden wel nog vervangen door een LED variant maar moet dan eens even langs de Ikea gaan volgende week ;) Momenteel zijn het 2 halogeentjes van 20 watt.


Flink rugpijn en dood op ... wat aan de televisie gehangen op zondag en een speciaal biertje gedronken. Zondagnamiddag werk ik niet. Dat is dit jaar regel geworden.


fancy pancy zicht, best tevreden over het resulaat!

[ Bericht 0% gewijzigd door HaerdenC op 14-10-2014 12:32:21 ]
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_145531129
Erg netjes.
  donderdag 13 november 2014 @ 12:34:55 #55
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_146607153
De rug is terug wat aan de betere hand, viel toch flink tegen zo een spierontsteking tussen de wervels. Dus voorzichtig terug aan de slag gegaan om en rond het huis :) Afgelopen wekend een 11 cm gat gemaakt in de buitenmuur van de kelder, ik had condensvorming op mijn muren. Het langdurig vochtig blijven en de goede isolatie maken van de kelder een zo goed als luchtdichte ruimte. Ik had al eens een verluchtingsrooster geplaatst maar dat was niet voldoende nu heb ik dus al 1 ventilator geplaatst achteraan in de kelder en ga er nog een 2de aan de andere kant plaatsen (mijn kelder bestaat uit 3 delen). Momenteel draait de eerste constant en dat is een gigantisch verschil. Muren terug netjes droog en de kelder ruikt ook een stuk minder muf.

Naderhand plan ik of wel de ventilators te laten draaien met een tijdklok of wel mss via een relais op de brander van de verwarmingsketel. Dan zouden de fans draaien als de ketel draait. In de tussen seizoenen en winter is dat dan ineens ook meer dan in de zomer. Geen idee of ik het zo complex moet maken of gewoon 2 keer 2 uur of zo laten draaien per dag.

Plan ook om de tegels verder af te maken in de keuken, afkitten en plinten af te maken dan is de keuken klaar.

Deze winter ga ik het een beetje rustig aan (proberen) te doen.

Goed nieuws is dat ik een ander werk project heb gevonden ondertussen waardoor ik terug minstens een jaar werk heb :) toch wel een zorg minder nadat ik na 8 jaar door een paar Indiers vervangen ben.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  donderdag 13 november 2014 @ 15:49:34 #56
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_146614037
gefeliciteerd met de nieuwe job!
pi_146622200
En hij gaat weer aan de gang. ik vind dit een leuk project. Ik heb geen idee waarom.....
Misschien door de Belgische flair en rust die het topic uitstraalt.

GR!
pi_146623193
:7 baas!
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_154836088
En opeens wist ik het... O-) ...lang geleden dat hier een update is geplaatst.

Wel een half jaar! Hoe is het met déze klusbelg en de klussen?
  PR/Manusje van alles zondag 2 augustus 2015 @ 12:51:39 #60
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_154838862
Sjiek voegwerk zo.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 15:41:31 #61
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_156804106
Het is inderdaad een tijd geleden, een hele hoop gebeurd :P heb mijn bedrijf dicht gedaan en een nieuw begonnen en ondertussen is er hier in huis vooral klein gedoe afgewerkt. Op zolder wat dingen gefixed en alles opgeruimd. Nieuw werk project, vakantie, etc etc :) komende weken komen er wel weer updates normaal ... bij mij is dat altijd in fases!
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_156804305
It's alive :o.
  dinsdag 13 oktober 2015 @ 20:19:43 #63
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_156810287
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 15:51 schreef Anne het volgende:
It's alive :o.
Hier verslag met even veel foto's van mijn roadtrip naar Albanie in een oldtimer :P

TRV / TopGear Stijl door Centraal Europa - Feedback gevraagd!
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_156812306
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 20:19 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

Hier verslag met even veel foto's van mijn roadtrip naar Albanie in een oldtimer :P

TRV / TopGear Stijl door Centraal Europa - Feedback gevraagd!
Tof. Ik wacht met smart op de documentaire 8-).
  Moderator dinsdag 29 december 2015 @ 17:35:38 #65
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_158641549
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2015 15:41 schreef HaerdenC het volgende:
Het is inderdaad een tijd geleden, een hele hoop gebeurd :P heb mijn bedrijf dicht gedaan en een nieuw begonnen en ondertussen is er hier in huis vooral klein gedoe afgewerkt. Op zolder wat dingen gefixed en alles opgeruimd. Nieuw werk project, vakantie, etc etc :) komende weken komen er wel weer updates normaal ... bij mij is dat altijd in fases!
Is er in een kleine 76 dagen al iets geknutseld ? ;) *O*
  maandag 7 maart 2016 @ 13:51:29 #66
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_160488453
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 17:35 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Is er in een kleine 76 dagen al iets geknutseld ? ;) *O*
Dit is een heel terrechte opmerking :) ja er is geknutseld de tegels zijn in de keuken af, alles is netjes opgekit en ik heb een gigantische opruim gedaan om en rond de woning ... Verder ben ik bij vrienden gaan helpen met een project dat ik hier mss ook maar eens een topic moet geven. Vrienden van mij hadden een zwembad (ingegraven 8 kant met een liner) maar waren het onderhoud en de miserie kots beu ... na wat brainstormen heb ik alles er uit gehaald, betonnen wanden gegoten, een vloerplaat gegoten en vervolgens bankjes rondom gemaakt ... In het midden een grote vuurkorf gemetseld en 2 van de 8 zijdes een brede trap :p ik heb ook een hoop foto's zal in de week eens een topic aanmaken. In mijn Eigen woning gaat deze zomer het klinkeren beginnen en volgende winter alle ruimtes 1 voor 1 een verfbeurt geven.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_160517303
he hoi! Leuke plannen!!!
  maandag 30 mei 2016 @ 15:32:22 #68
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_162620574
Ik kom ook nog eens even een update geven :) de bovenverdieping is vollop in verfwerken. 2 slaapkamers zijn reeds gedaan en heb mijn slaapkamer een hotelkamer look gegeven, de zolder is voorzien van enkele sfeermakers ... hangende marokaanse glazen bollen voor thee lichtjes en in de ikea 2 sfeervolle lampen gehaald ter vervanging van de gewone verlichting. Verder aandacht gestoken in de tuin. Last but not least ... de vuurbak in het oude zwembad is GIGANTISCH opgeschoten :) Binnekort maak ik er een volledig topic van in de door jullie gekende details ... tevens ook de mis inschattingen bij de betonwerken, de fails en fixes :p hahaha maar ... het resultaat is boven mijn Eigen verwachtingen :-)
Minds are like parachutes, they work best when open!
  Moderator dinsdag 11 oktober 2016 @ 22:04:50 #69
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_165902232
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 15:32 schreef HaerdenC het volgende:
Ik kom ook nog eens even een update geven :) de bovenverdieping is vollop in verfwerken. 2 slaapkamers zijn reeds gedaan en heb mijn slaapkamer een hotelkamer look gegeven, de zolder is voorzien van enkele sfeermakers ... hangende marokaanse glazen bollen voor thee lichtjes en in de ikea 2 sfeervolle lampen gehaald ter vervanging van de gewone verlichting. Verder aandacht gestoken in de tuin. Last but not least ... de vuurbak in het oude zwembad is GIGANTISCH opgeschoten :) Binnekort maak ik er een volledig topic van in de door jullie gekende details ... tevens ook de mis inschattingen bij de betonwerken, de fails en fixes :p hahaha maar ... het resultaat is boven mijn Eigen verwachtingen :-)
Hoe is het hier eigenlijk qua verbouwen en renoveren ? :)
  maandag 14 november 2016 @ 13:01:32 #70
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_166647221
Ineens in een stroomversnelling :) deze keer volgen foto's echt spoedig. Ik ben eergisteren een pellet kachel gaan halen! ik hoop ze tegen het weekend werkend te hebben :p :p :p laat die koude wintermaanden maar aankomen! 7.5 kilowatt, gekocht samen met een rook kanaal dubbelwandig RVS geisolleerd (maar met een belachelijk grote diameter) en 7 meter hoog, tevens zaten er ook nog eens 20 zakken pellets bij. De kachel was amper gebruikt en is 1 jaar oud :) Serieus koopje mee kunnen doen.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  Moderator woensdag 16 november 2016 @ 22:07:26 #71
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_166703361
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 13:01 schreef HaerdenC het volgende:
Ineens in een stroomversnelling :) deze keer volgen foto's echt spoedig. Ik ben eergisteren een pellet kachel gaan halen! ik hoop ze tegen het weekend werkend te hebben :p :p :p laat die koude wintermaanden maar aankomen! 7.5 kilowatt, gekocht samen met een rook kanaal dubbelwandig RVS geisolleerd (maar met een belachelijk grote diameter) en 7 meter hoog, tevens zaten er ook nog eens 20 zakken pellets bij. De kachel was amper gebruikt en is 1 jaar oud :) Serieus koopje mee kunnen doen.
Is een pellet kachel nou per definitie goedkoper stoken dan een haard e.d. ? :)
  donderdag 17 november 2016 @ 10:26:16 #72
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_166709577
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:07 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Is een pellet kachel nou per definitie goedkoper stoken dan een haard e.d. ? :)
Ik hou het allemaal bij in een Excel en zal het je achter een jaar laten weten. Het is heel moeilijk in te schatten vooral door de variatie in brandstofprijzen. 3 jaar geleden betaalde ik 1 euro voor een liter mazout, half jaar geleden heb ik ingedaan aan 0.48 euro per liter dat is 52 procent verschil.

Ik gebruik momenteel dus een hoge rendements mazout ketel voor verwarming en sanitair water, ik hoop met de pelletkachel de mazout ketel veel langer in zomerstand te kunnen laten staan (dan warmt hij enkel het sanitair water). De pellet prijzen zijn redelijk stabiel ik heb het nu een 3 tal jaar gevolgd en prijzen zijn nagenoeg onveranderd.

Bij fatsoenlijke pellets komt 1.5 kg overeen in energie waarde met 1 liter mazout doch momenteel geeft mijn verwarmingsketel vooral in de tussenseizoen veel energie af geeft in mijn kelder dit vooral doordat de ketel nogal overberekend is. De ketel warmt, begint mijn huis te verwarmen en stopt dan de pomp als het warm genoeg is de restwarmte warmt dus vooral mijn kelder op soms tot 28 graden. Als het echt koud is stelt het problem zich niet.

De pellets bestel ik via Lampiris, die mijn stroomleverancier is. Voor een pallet met 65 zakken plus een zak cleaning pellets betaal ik 264 euro als je een beetje gaat rekenen komt dat neer op 27 cent per kg.

Als je dat allemaal samen neemt, minder energie verlies in mijn kelder, de kachel heeft 85 procent rendement en goedkopere brandstof ... denk ik inderdaad dat het mijn stookkost DRASTISCH gaat verlagen. De kachel heb ik kunnen kopen voor 900 euro en was een jaartje oud. paar keer gebruikt maar werkelijk in nieuwstaat. Deze was geinstalleerd bij oudere mensen zodat ze niet meer hun volledige huis moesten verwarmen of met hout sleuren voor een kachel. Op zich was het een heel nobel idee van de zoon des huizes doch voor de oudere mensen was het een te complex systeem (er zit een LED op die verschillende kleuren en knipperpatronen geeft om de status weer te geven en als je niet optijd bijvult is er een procedure om de aanvoerschroef sneller te laten draaien etc, ... daardoor is de kachel vooral wekelijks afgewassen en gebruikt om een dekentje over te leggen). Bij de kachel heb ik ook nog een INOX rook kanaal dubbelwandig en geisoleerd gekregen van 7 meter hoog plus alle toebehoren, doch deze ga ik niet gebruiken aangezien de diameter veel te groot is omdat men initieel wilde gaan voor een nieuwe houtkachel. Om het packetje nog beter te maken heb ik ook nog eens 20 zakken pellets er bij gekregen en een Powerplus assen stofzuiger. Best goeie deal gedaan.

Naast het economische en blijkbaar vrij groene karakter vind ik zo een kacheltje in huis gewoon lekker gezellig :p
Minds are like parachutes, they work best when open!
  donderdag 17 november 2016 @ 10:42:16 #73
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_166709795
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 10:26 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

Ik hou het allemaal bij in een Excel en zal het je achter een jaar laten weten. Het is heel moeilijk in te schatten vooral door de variatie in brandstofprijzen. 3 jaar geleden betaalde ik 1 euro voor een liter mazout, half jaar geleden heb ik ingedaan aan 0.48 euro per liter dat is 52 procent verschil.

Ik gebruik momenteel dus een hoge rendements mazout ketel voor verwarming en sanitair water, ik hoop met de pelletkachel de mazout ketel veel langer in zomerstand te kunnen laten staan (dan warmt hij enkel het sanitair water). De pellet prijzen zijn redelijk stabiel ik heb het nu een 3 tal jaar gevolgd en prijzen zijn nagenoeg onveranderd.

Bij fatsoenlijke pellets komt 1.5 kg overeen in energie waarde met 1 liter mazout doch momenteel geeft mijn verwarmingsketel vooral in de tussenseizoen veel energie af geeft in mijn kelder dit vooral doordat de ketel nogal overberekend is. De ketel warmt, begint mijn huis te verwarmen en stopt dan de pomp als het warm genoeg is de restwarmte warmt dus vooral mijn kelder op soms tot 28 graden. Als het echt koud is stelt het problem zich niet.

De pellets bestel ik via Lampiris, die mijn stroomleverancier is. Voor een pallet met 65 zakken plus een zak cleaning pellets betaal ik 264 euro als je een beetje gaat rekenen komt dat neer op 27 cent per kg.

Als je dat allemaal samen neemt, minder energie verlies in mijn kelder, de kachel heeft 85 procent rendement en goedkopere brandstof ... denk ik inderdaad dat het mijn stookkost DRASTISCH gaat verlagen. De kachel heb ik kunnen kopen voor 900 euro en was een jaartje oud. paar keer gebruikt maar werkelijk in nieuwstaat. Deze was geinstalleerd bij oudere mensen zodat ze niet meer hun volledige huis moesten verwarmen of met hout sleuren voor een kachel. Op zich was het een heel nobel idee van de zoon des huizes doch voor de oudere mensen was het een te complex systeem (er zit een LED op die verschillende kleuren en knipperpatronen geeft om de status weer te geven en als je niet optijd bijvult is er een procedure om de aanvoerschroef sneller te laten draaien etc, ... daardoor is de kachel vooral wekelijks afgewassen en gebruikt om een dekentje over te leggen). Bij de kachel heb ik ook nog een INOX rook kanaal dubbelwandig en geisoleerd gekregen van 7 meter hoog plus alle toebehoren, doch deze ga ik niet gebruiken aangezien de diameter veel te groot is omdat men initieel wilde gaan voor een nieuwe houtkachel. Om het packetje nog beter te maken heb ik ook nog eens 20 zakken pellets er bij gekregen en een Powerplus assen stofzuiger. Best goeie deal gedaan.

Naast het economische en blijkbaar vrij groene karakter vind ik zo een kacheltje in huis gewoon lekker gezellig :p
dat vraagt natuurlijk om foto's!
  donderdag 17 november 2016 @ 10:47:44 #74
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_166709867
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 10:42 schreef gateway het volgende:

[..]

dat vraagt natuurlijk om foto's!
Naar goede gewoonte komen die er aan :-) helaas heb ik ook nog een klein klusje te fixen ... mijn wifi router heeft het begeven en aangezien ik zo een dunne ultrabook heb, heb ik geen wired connective thuis. Internet is dus beperkt tot op het werk :p :p :p Ik ben zo een slechte IT-er he :-) maar doe mijn best!
Minds are like parachutes, they work best when open!
  donderdag 17 november 2016 @ 10:51:05 #75
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_166709907
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 10:47 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

Naar goede gewoonte komen die er aan :-) helaas heb ik ook nog een klein klusje te fixen ... mijn wifi router heeft het begeven en aangezien ik zo een dunne ultrabook heb, heb ik geen wired connective thuis. Internet is dus beperkt tot op het werk :p :p :p Ik ben zo een slechte IT-er he :-) maar doe mijn best!
haha :) bij een ITer zijn het de netwerkklussen die blijven liggen, bij een electricien de elektraklussen ( O-) )en bij een tuinman de tuin.....
  maandag 21 november 2016 @ 12:48:19 #76
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_166798773
Wifi werkt terug en zaterdag kan ik mijn schouw gaan halen voor de pellet kachel ... ik weet weer wat gedaan volgende week / weken. Ik heb ondertussen ook weer een nieuw project (als dagjob zeg maar) dus het zijn drukke tijden!
Minds are like parachutes, they work best when open!
  Moderator maandag 21 november 2016 @ 19:06:26 #77
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_166806739
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 12:48 schreef HaerdenC het volgende:
Wifi werkt terug en zaterdag kan ik mijn schouw gaan halen voor de pellet kachel ... ik weet weer wat gedaan volgende week / weken. Ik heb ondertussen ook weer een nieuw project (als dagjob zeg maar) dus het zijn drukke tijden!
^O^

Bezig bijtje zo te horen ! :P
  woensdag 12 december 2018 @ 09:17:48 #78
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_183676216
Het is lang geleden maar ik ben er zeker van dat jullie mij niet vergeten zijn :-) het is een helse drukke tijd geweest maar langzaam aan ben ik terug er in aan het vliegen. Zakerlijk is het zo dat een kantoorruimte nodig is dus er is besloten mijn living op te offeren en om te bouwen tot hybride ruimte kantoor, klanten ontvangst, wacht ruimte. Foto's volgen. Het is weer een GRONDIG project, plafond er uit vloer er uit projector er in, luidsprekertjes hangen ... omleggen stopcontacten. Alles weer netjes gedocumenteerd :-) foto's volgen spoedig! Ondertussen is ook het bovenverdiep opnieuw geverfd en terug goed voor de komende 10 jaar ongeveer :-) kamers hebben nu een accentmuur en mijn slaapkamer een beetje hotel / sprookjes thema :p gewoon omdat ik naast klusser ook een "eike" ben :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
  maandag 11 februari 2019 @ 11:52:25 #79
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_184952486
Allright belofte maakt schuld en het is al veel te lang geleden, alles posten dat ondertussen toch weer gedaan is aan de woning zou overeen komen met een fotobom dus laten we het houden bij het living project dat van living omgebouwd wordt naar een soort hybride kantoorruimte, living, werkruimte. Ondetussen was het toch al een kleine 12 jaar geleden dat de woning aangekocht is en zoals dat dan gaat was met een beperkt budget de woning leefklaar gemaakt. Standaard geelige verf, gebrokken wit. De verf heeft het netjes uitgehouden maar ondertussen was de tijd aangebroken voor een nieuw laagje. De woning heeft een living van 3.6 meter op een 8 meter lang. In het midden zit er een dikke eiken balk die dient als steunbalk. Een prachtig stuk hout met alles wat er bij hoort. Scheef, krom, maar oh zo veel karrakter, dus deze moest blijven. Het plafond in het achterste gedeelte was duidelijk een vals plafond dat tevens erg amateuristisch gezet was, alle naden van de gyproc waren zichtbaar, randen niet goed aansluitend. Tijd voor actie dus na lang uitstellen. Overal wat rond gekeken om een idee te krijgen van wat ik graag zag. Ik vind dat altijd erg moeilijk. Tevens moest alles wat ik wilde ook nog een beetje samen passen. Over het laatste half jaar had ik vanalles verzameld in een mapje op mijn pc als ik eens iets leuks tegen kwam op internet of in het dagelijkse leven. Budget blijft me nauw aan het hart liggen, het mocht iets kosten maar het was ook weer niet de bedoeling arm achter te blijven. Maar goed genoeg blabla :-) ik weet dat vooral mijn foto verslagen geliefd zijn.


Vage foto van voor de werken ... standaard ikea lamp, niks mis mee maar nja ...

Hier zie je de vuile plekken op de oude verf, op foto ziet het donkerder uit dan het echt was maar toch hoog tijd. Eerste plaat er uit en no way back.

Nog een lekker wazige foto :p verbouwingen doen als je er in woont is altijd spannend, constant stofzuigen en opruimen ... wel living tafel kunnen gebruiken als stelling.

De balken zijn eigenlijk goed maar een waterpas was duidelijk niet gebruikt bij de plaatsing ... Wat doe je in zo een geval? Alles los doen en opnieuw doen (zoals ik gewoonlijk doe) of kijken wat de andere mogelijkheden zijn?

Kennen jullie deze kerel nog? Ondertussen 12 jaar oud ;) En nog steeds even vrolijk als er geklust kan worden. Hij studeert ondertussen Science Technology and Mathematics, dus mijn genen zijn duidelijk aanwezig. De hermaak van de living is samen met hem overlegd aangezien we er ook beide wonen en hij vind dat ik meestal weinig smaak heb :p :p :p #pubers

Een flinke koffer vol! Aangzien toch alles open was ineens bekabeling gekocht en wat andere prullen ...

Echt masief hout en lokaal product! Met alle milieu marsen en eco bewustwording doe ik dus ook mijn best! (Maar niet te veel).

Uitvul stukjes in alle maten en gewichten :-) en die zijn nodig

Latten gezet met vulstukjes tussen zodat alles nu wel netjes waterpas staat. Op sommige plaatsen was er anderhalve cm verschil ... waarom doen mensen dat soort dingen toch he? Met dat klein beetje meer moeite doe je het goed.

Randen afgepurt, hier heeft ooit een schouw ingestaan die uitgebroken was om alles netjes te dichten gewoon de volledige rand afgespoten met pur. Geen idee hoe de plafondlagen gemaakt zijn maar ook daar is het mogelijk nog wel een koude brug en wat het helpt, helpt het.

Voor de houten latten toch een beetje fatsoenlijk product gekocht om een beetje scandinavisch effect te krijgen. 2 lagen nodig ... let's do this!

Deze ondingen naar het containerpark gebracht 150 kg.

Eerste laag gezet, verf heeft +-25 graden nodig om goed te drogen en het drogen duurt ook langer dan aangegeven ...

Gezellig is het wel ... 3 batches gedaan, goed verlucht en gedaan toen zoonlief bij de mama was.

Off we go ... Echt hout is behoorlijk bikkelen om te zetten, tand en groef niet altijd perfect, leeft, hier en daar krom ... de moed zakte me in de schoenen.

Maar dan ineens ... WAAUW ... I LIKE

Kabels komen netjes uit ...

Verlichting gekocht met houten balkje ... uiteraard wilde ik dat dat dezelfde kleur had dus volledig gedemonteerd :) allemaal details waar je steeds een paar avonden aan verliest maar liever dat en dat het echt is zoals ik het wil.

Hier zie je de afgewerkte balkjes

Testen met verschillende lampen ... zucht te fel, te weinig ... uiteindelijk zie je later wat het geworden is :-)

Alle randjes opgevuld en afgekit met schildersmastiek

GOODIE TIME !!! Projector van LG, 1080P, short throw omdat ik anders met mijn verlichting in de troubles kwam. Tevens setje speakers gekocht van logitech. Ik weet dat het geen audiofiel hifi is en blablabla maar voor 250 euro werkt het erg goed zeker voor wat film te kijken en presentaties te doen voor zakelijke klanten. Ik wilde ook geen al te grote speakers en iets wat een beetje mooi uitzag.

zicht op de verlichting, plafond afgewerkt, het achterste stukje is makkelijk los te doen om naderhand nog aan de bekabeling te kunnen.

Kamerbrede plaat gemaakt waarachter ledstrip, gordijnen, projectiescherm kan

Ondertussen ook alles geverft in Mistgrijs, 2 lagen ook al was het monodek verf. Liever echt goed als je toch bezig bent.

Logitech speakers.

Muurbeugeltjes gekocht om ze op te hangen en te kunnen richten

En dan heb je ineens een bak :-) Deze alleen ophangen was wel redelijk spannend ...

Kabelgoot van Legrand om stopcontact te voorzien en alle bekabeling netjes weg te werken maar toch nog toegankelijk te houden voor de toekomst.

Projectie scherm 110 inch electrisch

Het begint vorm te krijgen!

Voor het ophangen van het projectie scherm heb ik toch even hulp gevraagd van mijn broer. Ook die was behoorlijk onder de indruk :)

Ik had een speciale beugel gekocht voor de projector maar dat was helaas een miskoop. De projector heeft een 125% ofset beam dus die moest zo kort mogelijk tegen het plafond komen. Tevens doordat dit een short throw is, is er praktisch geen zoom mogelijkheid. Wel hoek correctie en focus. De locatie van de projector moet dus echt SPOT ON ZIJN, nachtje over geslapen om het op te lossen, uiteindelijk doek 15 cm moeten laten zakken en een triplex houder gemaakt voor de projector zodat ik die in dezelfde kleur als het plafond kon verven.

Het resultaat. 2 triplex plaatjes op elkaar om de schroeven mooi te kunnen verzinken. De projector is een LED projector, wordt amper warm en weegt maar 1,4 kg.

Ikea RGB Ledstrip gehangen, er zullen wel goedkopere alternatieven zijn maar, ik was in de Ikea, zag er goed uit en dan heb je toch 2 jaar daadwerkelijke garantie. Strip is voorzien van 3M tape dus plakt ook echt en blijft plakken. Kleur kan gekozen worden of kan wisselend overvloeien

Dit was een eerste testje van het geheel en geeft aan hoe de projector afgewerkt uit ziet.

Wie wil film kijken ... moet er ook wat voor doen :) :)

Eerste test ... Mister Bean!

Verder werken aan de bekabeling. Knopje voor de ledstrip, hdmi kabel voor laptop, hier in deze hoek komt er een soort standing desk werkplaats.

Kabels, kabels, kabels, utp kabel gemaakt, Tele distributie voor de digicorder, ... Complimenten voor de spullen van Legrand, niet goedkoop maar wel erg gebruiksvriendelijk!

Kabels komen netjes uit op de juiste plaats, met de klopboor voorzichtig gaatjes gemaakt.

Dit is de UTP plug, bestaande kabel geknipt met cat6e en aangesloten. De NIKO spullen passen en klikken perfect in Legrand.

Afgewerkt hoekje, best lang over gedaan ...

Ondertussen lessen van zoonlief opvragen ... Wie zei er dat mannen geen 2 dingen tegelijk kunnen?

Ook ik maak fouten ... de projector beugel is al doorgegeven aan mijn broer die ook een projector gaat hangen :p :p :p en deze afdekplaatjes zijn duidelijk voor een maat grotere kabelgoot. Ach ja ... 10 euro verlies want ze liggen al langer dan 30 dagen thuis, gaan de voorraad kelder in, je weet nooit :-) Nieuwe zijn besteld

Nu is het even wachten op de plaatjes ...

Ondertussen ... Tegels gekozen! De huidige laminaat vloer was de goedkoopste versie van Gamma en is echt wel versleten van kinderfietsjes, feestjes, en gewoon 12 jaar leven. Erg goede vloer geweest voor bijna geen geld. Voor slaapkamers is er niet meer nodig! Nu gaan er tegels in, dit is een overschot van een andere werf waar ik aan ben geraakt :-) om eerlijk te zijn ... gratis ;) Het is ruim voldoende voor mijn living, mogelijk kan ik er zelfs nog mijn wasruimte ook mee doen.

Lampen ... deze heb ik echt tot het laatste gehouden. Eerst had ik gewone peertjes getest met LED's ... om lasogen van te krijgen, vervolgens van mijn zolder de LED bollen eens getest ... die gaven te weinig licht, dan Osram warm witte LED string lampen gekocht van 4 watt ... nog altijd lasogen, hier had ik er daadwerkelijk 8 van gekocht bij de Action voor weinig geld in de hoop dat ze dan ook weinig licht zouden geven :p Helaas! -> Lasogen :) ach ja dan maar naar de Ikea voor vintage LED lampen, heel mooie vorm, warm wit, zo ouderwets geelbruin gecoat ... What could go wrong ... kosten toch wel al een beetje, thuis gekomen. Goede kleur maar nog altijd NET te veel. Uiteindelijk eens gekeken op AliExpress en daar lampen gevonden die overeen kwamen met 40 watt. 2 weken later al thuis geleverd. Zelfde vorm, Zelfde coating, ingedraaid en echt PERFECT ... mooi licht, goede lichtsterkte, juiste vorm, goedkoop (18 euro voor 8 lampen) ... maar hey ... www ... wacht eens ... die worden wel warm. Ja hoor het zijn gewone gloeilampen :( dus ik heb nu 320 watt verlichting. Ik gebruik ze niet zo veel dus op zich valt dat nog wel mee maar dat is me toch een doorn in het oog :-) dus ik kijk nog verder. Gelukkig heb ik de andere lampen die ik bv in de ikea heb gekocht wel elders in huis kunnen gebruiken om oudere generatie LED lampen of spaarlampen te vervangen, de action peertjes gaan in de garage ter vervangingn van oudere trage spaarlampen :-)

Voila een dikke vette update. Ik probeer terug wat vaker te posten.

[ Bericht 0% gewijzigd door HaerdenC op 11-02-2019 11:58:08 ]
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_184957404
Leuk om terug wat van je te lezen! Mooi werke n zoals altijd met oog voor detail!
  maandag 18 februari 2019 @ 10:43:01 #81
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185080221
Vloertijd ... de laminaat die er reeds 12 jaar lag was behoorlijk afgeleefd, bekrast en begon op sommige plaatsen daadwerkelijk gaatjes te krijgen in de toplaag zodat de onderliggende mdf zichtbaar was. Mijn ouders hebben recent gebouwd en hadden een misrekening gedaan in tegels dus deze heb ik gekregen en passen perfect bij de nieuwe kleurtjes en stijl. Het gaat om Italiaanse tegels in een lichte tint van 45x45 cm. Dat is eigenlijk al behoorlijk groot, tot op heden had ik nooit grotere tegels gelegd dan 30x30. Ik had er toch een klein hartje voor

Op foto lijkt hij nog netjes, regelmatig gepoetst met HG laminaat reiniger maakt dat hij zich best goed gehouden heeft. Het gaat hier om de goedkoopste kliklaminaat uit het aanbod van Gamma, intensief gebruik in een living, inclusief opgroeiend kind met alle mogelijke mishandeling van de vloer tot gevolg. 13 jaren erg fijne onderhoudsvriendelijke vloer geweest, Goedkoop hoeft dus niet altijd slecht te zijn!

Flexibele kant en klare tegellijm gehaald, is duurder maar ik heb erg slechte ervaringen met zelf mixen en de verhouding goed krijgen. Dit is altijd correct.

Meubelen opgeschoven naar 1 kant zodat ik ruim de helft van de living kan tegelen.

Zuignap gekocht omdat dit me erg handig leek gezien het formaat van de tegels en een tegel egaliseer systeem gekocht, ik had dit al eens op tv gezien en op mijn facebook zit een pro tegelaar die het ook gebruikt en het leek me wel erg fijn te werken

Er in wonen en verbouwen ... Spannend. Dit kan alleen in de weken zonder zoon uiteraard.

go go go eerste latten er uit

Ging best vlotjes

Ik heb niet de meest praktische auto tegenwoordig maar dit ging er toch net in, direct naar het recyclagepark gebracht.

Goed ... eindelijk weet ik wat er onder de laminaat ligt. Neen het is geen gyproc :-) Het zijn Rigidur platen een soort mix van gipsplaten en vezelplaten. Daaronder liggen balkes met daartussen argex correls en een plaat van 5 cm geperste glaswol. Het hoe wat waarom van deze oplossing is mij een groot geheim maar ik had weinig tot geen ambitie dit geheel los te doen. Ik vermoed dat de vorige eigenaar hier voor gegaan is om makkelijk alle buizen en bekabeling kwijt te raken, tevens is het heel erg goed isolerend en alles ligt heel vlak dus voor mij een goede ondergrond om op te beginnen. Wel waren de randen niet tot tegen de muur afgewerkt waardoor er makkelijk vuil en lucht kon, dit heb ik allemaal netjes opgevuld en afgekit vooral ook omdat mijn autistisch kantje er niet tegen kon :)

Beetje camperen in de living :) weinig tijd verliezen met koken.

Op naar de eerste tegels ... plinten laten staan :-) dat klopt. Aan 1 kant had ik ze los gedaan om een kabelgoot te maken en behoorlijk gesukkel geweest omdat het vliesbehang mee los komt. Dus hier gekozen ze te laten liggen. Ik overweeg om ze naderhand wel wit te lakken.

Zuignap is een MEGA hulp systeem lijkt ook goed te werken. Het is wel erg mikken want als je te veel kracht op de tang zet knappen ze haast direct af.

Grote tegels schiet wel aardig op

Ziet er best cool en heel erg vlak uit ... fingers crossed

Tegels met hardheid 6 slijpen was nog best spannend. Diamant slijptafel is wel een erg goede investering geweest! Na deze vloer is wel het beste er van af vrees ik, Hier zijn letterlijk honderden tegels op geslepen zowel in mijn woonst als die van vrienden waar ik ook wel eens klusjes help klaren :-) er is een reden dat ik hier minder kan posten en thuis kan doen.

De lijm moest normaal droog zijn na 24 uur ... 30 uur gewacht voor de zekerheid en omdat ik nog wel andere dingen te doen had, met het goede weer onkruid uitgedaan, bij mijn moeder gaan eten ... je kent het wel ... weekend stuff :-) en toen de teleurstelling, na het losdoen van de klemmetjes merkte ik ineens dat de tegels nog geluid maakte als ik er op liep ... niet zeker of dit eigen is aan de flexibele lijm of niet droog ... tevens merkte ik dat ik 1 tegel had die omhoog veerde :( niet veel maar te veel om mij vrolijk te stemmen. Extra gewicht opgezet om alles gelijk te houden en verder laten drogen, alle andere klemmen laten zitten. Vanavond doe ik ze los dan zitten ze er 72 uur in wat ruim 3 maal de opgegeven droogtijd is. Ik heb er eens over nagedacht en wat mij het meest plausibel lijkt is dat het komt doordat het vrij grote tegels zijn. bij kleine tegels kan er meer lucht aan doordat je veel meer voegen hebt. Tevens heb ik ook eens op de verdacht gelijke potten gekeken die ik 2 jaar geleden bij Gamma had gekocht (ik had nog zo een emmer proper gemaakt die ik als emmer gebruik) en die lijm had 48 uur droogtijd.

Zo ziet het resultaat er thans goed uit moet ik zeggen ... Ik hou er rekening mee dat ik 2 tegels moet uithalen en terug leggen ook al hoop ik van niet.

Verder ziet het er thans heel erg goed uit. Het niveauverschil is heel erg klein, veel kleiner dan dat ik ze zonder het systeem zou leggen desondanks wil ik het echt strak en perfect hebben ... liever iets meer tijd dan dat ik er mij de komende 25 jaar aan moet ergeren.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_185082589
Netjes gelegd, alleen hoop ik dat het goed blijft gaan. De ondergrond lijkt mij onvoldoende stijf/stabiel voor keramische tegels. Daarnaast is pastalijm niet geschikt voor vloertegels.
pi_185082852
Hij is er weer *O* !

En grappig, wij hebben afgelopen zaterdag ook naar dat tegel egaliseer systeem gekeken en gaan dat waarschijnlijk ook gebruiken tzt.
  maandag 18 februari 2019 @ 15:02:36 #84
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185084740
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 13:02 schreef tux87 het volgende:
Netjes gelegd, alleen hoop ik dat het goed blijft gaan. De ondergrond lijkt mij onvoldoende stijf/stabiel voor keramische tegels. Daarnaast is pastalijm niet geschikt voor vloertegels.
In mijn keuken liggen ze al 3 jaar zo ... nog nooit problemen mee gehad. Op de verpakking staat ook dat het voor vloer en wandtegels is:

https://www.hubo.be/nl/p/hubo-super-tegellijm-5kg/204103.html

Ik kan bevestigen dat de ondergrond zeer zeer stabiel is hoor zowel in mijn gang en keuken liggen tegels en nooit barsten gehad. Nu krijg ik wel wat stres na deze post :p laten we hopen van niet anders alles terug uitbreken en dure laminaat leggen, doch daar kijk ik niet bepaald hard naar uit!
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_185085050
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 15:02 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

In mijn keuken liggen ze al 3 jaar zo ... nog nooit problemen mee gehad. Op de verpakking staat ook dat het voor vloer en wandtegels is:

https://www.hubo.be/nl/p/hubo-super-tegellijm-5kg/204103.html

Ik kan bevestigen dat de ondergrond zeer zeer stabiel is hoor zowel in mijn gang en keuken liggen tegels en nooit barsten gehad. Nu krijg ik wel wat stres na deze post :p laten we hopen van niet anders alles terug uitbreken en dure laminaat leggen, doch daar kijk ik niet bepaald hard naar uit!
Dat er al tegels liggen op dezelfde ondergrond scheelt. Dan zal dat wel goed gaan. De reden voor het niet gebruiken van pastalijm op vloeren is het feit dat deze te flexibel blijft. Na verloop van tijd scheuren de voegen. Dan komt er water onder en gaat de lijm verzepen. Nu is dit geen sanitaire ruimte, dus water is niet zo'n probleem. Ik zou voor de zekerheid flexibele voegmortel gebruiken.

Wilde je niet bang maken, maar misschien kun je er nog iets mee als bijvoorbeeld nog niet de hele vloer erin ligt. Hopelijk krijg je er geen probleem mee!
  maandag 18 februari 2019 @ 15:34:37 #86
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185085353
quote:
1s.gif Op maandag 18 februari 2019 15:19 schreef tux87 het volgende:

[..]

Dat er al tegels liggen op dezelfde ondergrond scheelt. Dan zal dat wel goed gaan. De reden voor het niet gebruiken van pastalijm op vloeren is het feit dat deze te flexibel blijft. Na verloop van tijd scheuren de voegen. Dan komt er water onder en gaat de lijm verzepen. Nu is dit geen sanitaire ruimte, dus water is niet zo'n probleem. Ik zou voor de zekerheid flexibele voegmortel gebruiken.

Wilde je niet bang maken, maar misschien kun je er nog iets mee als bijvoorbeeld nog niet de hele vloer erin ligt. Hopelijk krijg je er geen probleem mee!
Ik heb inderdaad waterafstotende flexibel voegsel gekocht van Knauf ... met name deze:
https://www.hubo.be/nl/p/(...)vergrijs/232514.html
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_185094527
Ja pastalijm is idd niet geschikt voor niet zuigende vloegtegels. Kan wel een tijdje duren voor die droog is.
Voorheen Post ID 101472
  dinsdag 19 februari 2019 @ 10:24:25 #88
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185100198
Ik heb 8 tegels terug los gedaan die omhoog waren gekomen door het spansysteem en niet eens de lijm raakten, gisteren alles terug gelegd met meer lijm en terug opgespannen.

Het drogen gaat inderdaad langzaam merkte ik ook aan de lijm onder de tegels. Ik ga niet zeggen dat die nog vochtig was maar ook zeker nog niet uitgedroogd. Wel voldoende om er op te kunnen lopen na 70 uur. Ik heb nog twee rijen bijgelegd ondertussen en rekening gehouden met extra lijm en meer met dot dan kam gewerkt. De lijm laat zich wel heel fijn duwen. Eindresultaat komt wel goed denk ik. Wel stom dat men mij dat advies niet heeft gegeven bij de Doe-Het-Zelf zaak en dat op de verpakking staat dat het voor vloer en wand tegels geschikt is ...
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_185116695
Vloertegels altijd in de poederlijm leggen!
pi_185116713
Voor de rest wel mooi strak. Werkt mooi met dat systeem mits goed dik in de lijm want je tilt sommige tegels wat op met dit systeem
pi_185116736
O ja en de verdeling kon beter maar dat zal zijn omdat ik een autist ben daarin
  woensdag 20 februari 2019 @ 10:43:08 #92
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185121110
Oh well aangezien ik de lijm gekocht heb, ga ik hem toch gebruiken, alle andere vloeren liggen er ook mee en nergens problemen gehad. Ik heb deze lijm aangeraden gekregen bij 2 doe-het-zelf zaken en dat vooral omdat ik geen betonnen vloerdelen heb. Het is een soort gespannen metalen frame met daaron potten. Dit systeem is erg sterk maar heeft ook enige flex. Traditionele tegellijm zonder flexi zou daardoor mogelijk kunnen loskomen vandaar dat men mij de flexilijm toen in der tijd heeft aangeraden. Enfin alle lijm is aangekocht en zal dus gebruikt worden ik neem gewoon de droogtijden X4. Voldoende lijm gebruiken is inderdaad heel belangrijk. Ik ben er achter gekomen dat mijn kam eigenlijk te fijn is :-) vandaar dat ik ben overgeschakeld op dotten en kammen combinatie, nu voel ik echt dat de vlakte onder de tegel zo goed als vol is, alle tegels met de waterpas nagegaan en het ziet er gewoon strak uit :) moest de lijm op termijn problemen geven dan is het maar zo en moet ik de klus herdoen, jammer zou het zeker zijn maar ik ben nu op 2/3 de van de living, nu van systeem veranderen lijkt me niet zo een strak plan :p Ik heb wel alle emmers proper gemaakt en bijgehouden zodat ik deze naderhand kan gebruiken om poeder lijm klaar te maken, ik overweeg op mijn bovenverdiep ook de gang, logeerkamer en vooral was/strijk/toiletruimte ook te tegelen. Bedankt alleszins voor het advies over deze lijm. Soms is het best verwarrend, ik had speciaal gevraagd in de doe het zelf zaak en op de verpakking stond vloer en wand dus ik dacht dat ik goed zat. Deze lijm was trouwens een PAK duurder dan de poederlijm dus daarvoor heb ik het al zeker niet gedaan.

UPDATE:
Pottenwelfsels heb ik dus op dit tussen verdiep


[ Bericht 4% gewijzigd door HaerdenC op 20-02-2019 10:53:28 ]
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_185132935
Dag HaerdenC, op de een of andere manier komt je topic me bekend voor. Kan het zijn dat je vroeger je verbouwing postte op bouwinfo?

Om even terug te komen op je losse tegels. Misschien in het vervolg dubbel verlijmen?
  donderdag 21 februari 2019 @ 16:26:18 #94
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185149525
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2019 20:33 schreef kclemen het volgende:
Dag HaerdenC, op de een of andere manier komt je topic me bekend voor. Kan het zijn dat je vroeger je verbouwing postte op bouwinfo?

Om even terug te komen op je losse tegels. Misschien in het vervolg dubbel verlijmen?
Dat klopt vroeger poste ik dubbel zowel hier als daar :-) ondertussen is alles netjes verlijmd dus vanavond inwassen van dit deel. Beetje irritant als je er in woont en het in stukken moet doen dat wel :-) In het vervolg vooral verlijmen met andere lijm en grotere tanden.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_185150415
Dat systeem van "potten en balken(welfsels) " voor een verdiepingsvloer is echt typisch Vlaams, het wordt nog steeds gebruikt door particuliere bouwers
http://www.ploegsteert.co(...)taltonvloer_NL-2.pdf

In Nederland had je vroeger de Perfora en de Nehobo vloeren wat ook holle keramische "stenen" waren, waar weer een betonnen druklaag overheen werd gestort
Maar Nehobo stopte met die vloeren in 1984 (de fabrikant zelf bestaat nog wel)
Daarna was het alleen kanaalplaatvloeren en breedplaatvloeren die je met een hijskraan optilt.
  donderdag 21 februari 2019 @ 18:02:33 #96
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185151534
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2019 17:17 schreef bluemoon23 het volgende:
Dat systeem van "potten en balken(welfsels) " voor een verdiepingsvloer is echt typisch Vlaams, het wordt nog steeds gebruikt door particuliere bouwers
http://www.ploegsteert.co(...)taltonvloer_NL-2.pdf

In Nederland had je vroeger de Perfora en de Nehobo vloeren wat ook holle keramische "stenen" waren, waar weer een betonnen druklaag overheen werd gestort
Maar Nehobo stopte met die vloeren in 1984 (de fabrikant zelf bestaat nog wel)
Daarna was het alleen kanaalplaatvloeren en breedplaatvloeren die je met een hijskraan optilt.
Wel het grappige is bij mij thuis enkel voor de kelder / gelijkvloers is het gebruikt de twee verdiepen er boven is gedaan met kanaalplaatvloer (bij ons noemen we dat dallen)

Ik heb absoluut geen idee waarom de onderste vloer potten zijn en de rest dallen :-)
Minds are like parachutes, they work best when open!
  maandag 25 februari 2019 @ 09:37:45 #97
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185229678
Een update ... zaterdag na 10 dagen drogen alles netjes ingevoegd. Heel tevreden over het mooie resultaat. Zondag er over gewandeld en ... voegen kraakten, kwamen los en barsten. Ik dacht onmiddellijk aan de input die ik hier gekregen had. Verder onderzoek gedaan in stilte en de tegels flexen op de vloerplaat. een tegel aan de zijkant los gemaakt, lijm blijft veel te flexibel inderdaad dus ... ALLES er terug uit gehaald gisteren en proper gemaakt. Slechte lijm heeft het voordeel dat slechts 2 tegels niet te redden waren al de rest is als nieuw! Het leek er vooral op dat de lijm niet erg goed lijmt op de tegels en dus te flexibel blijft. Ik ga mijn doed bij elkaar rapen en dus met andere lijm (poederlijm) er opnieuw aan beginnen. Tevens ga ik een grotere kam gebruiken met tanden van 10 mm. Oh well ... wie niks doet, doet ,niks mis. Alleszins heel blij met dit topic waardoor ik niet lang moest zoeken naar oorzaken. De overschot van de lijm kan ik gelukkig gebruiken voor nog een muur te betegelen, daarvoor is de lijm wel bruikbaar. Foto verslag volgt dus eens ik opnieuw aan het leggen ben.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_185230636
Bummer. 😢

Heel goed van je: ...”Verder onderzoek gedaan in stilte “...! _O_
  Moderator maandag 25 februari 2019 @ 11:52:01 #99
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_185232595
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 09:37 schreef HaerdenC het volgende:
Oh well ... wie niks doet, doet ,niks mis. Alleszins heel blij met dit topic waardoor ik niet lang moest zoeken naar oorzaken. De overschot van de lijm kan ik gelukkig gebruiken voor nog een muur te betegelen, daarvoor is de lijm wel bruikbaar. Foto verslag volgt dus eens ik opnieuw aan het leggen ben.
Jammer van je arbeid die je er al in had gestoken, maar inderdaad wie niet wat doet. Kan ook niet wat mis doen. Gelukkig kun je de materialen nog grotendeels weer gebruiken. :) ^O^
pi_185237309
Houd moed, je kunt het nu 2 keer zo snel!

Let goed op of de lijm wel geschikt is voor jouw type tegel. Als het soort lijm alleen geschikt is voor poreuze tegels met glazuur en jouw tegel is een keiharde keramische gladde tegel gaat dat misschien nooit hechten.
Laat die handjes wapperen!
  maandag 25 februari 2019 @ 16:16:42 #101
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185237402
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 16:10 schreef Gieliovd het volgende:
Houd moed, je kunt het nu 2 keer zo snel!

Let goed op of de lijm wel geschikt is voor jouw type tegel. Als het soort lijm alleen geschikt is voor poreuze tegels met glazuur en jouw tegel is een keiharde keramische gladde tegel gaat dat misschien nooit hechten.
Ik neem een tegel mee en ga naar een speciaalzaak deze keer :) Ik heb zelf ondertussen al uitgevogeld dat ik dikbed moet hebben en een totaal andere kam. Voor lijm heb ik verschillende adviezen gekregen en ga dus met die kennis nu naar de detailhandel ;) ik zit nog met vragen zoals moet ik de ondergrond of tegels eerst nat maken ... sommige mensen leggen ze blijkbaar een paar minuten in een badje water enzo ... ik had niet gedacht dat het zo complex was allemaal. Alle andere tegels in huis zijn relatief goedkope tegels meestal uit Turkije en met dus een porzeuze onderkant, die vallen met kauwgom zelfs te lijmen :p deze zijn wat duurdere Italiaanse tegels. Krashardheid is 5. Dat zal er dus inderdaad allemaal wel mee te maken hebben dat poging 1 mislukte.

Moed hou ik er altijd wel in hoor :-) het geheim is MixMegapool ... een radiostation uit Goteborg en koffie met honing ;) tevens wil ik het ook gewoon kunnen om het te kunnen. Had niet verwacht zo veel bij te leren over soorten lijm, kammen, tegeltechniek. Het mooie van het internet is ook getoont, dankzij jullie wist ik vrijwel direct wat het probleem was.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_185252540
ik heb zelf goede ervaring met de omnicol pl85 prof poedertegellijm. maar er zijn er natuurlijk legio andere goede lijmen.

je kan ook de achterkant van de tegel zelf voorzien van een laag lijm (niet met kam aangebracht maar vlak) voor betere hechting. Dat noemen ze backbutteren in het Engels.

en de kam niet willekeurig over de vloer trekken maar echt rechte stroken houden. dan dwars op de richels de tegels wat bewegen zodat de pieken omslaan van de kam. dan heb je de beste hechting zonder holtes.
pi_185259885
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 12:49 schreef _VoiD_ het volgende:
ik heb zelf goede ervaring met de omnicol pl85 prof poedertegellijm. maar er zijn er natuurlijk legio andere goede lijmen.

je kan ook de achterkant van de tegel zelf voorzien van een laag lijm (niet met kam aangebracht maar vlak) voor betere hechting. Dat noemen ze backbutteren in het Engels.

en de kam niet willekeurig over de vloer trekken maar echt rechte stroken houden. dan dwars op de richels de tegels wat bewegen zodat de pieken omslaan van de kam. dan heb je de beste hechting zonder holtes.
Zelf ook deze lijm gebruikt afgelopen zomer na goede verhalen; en idd zit vooralsnog als een huis! :)

Ook gebruikt icm. lijmkam 10mm
  donderdag 28 februari 2019 @ 13:39:41 #104
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185296701
Ik heb Mapei Keraflex gekocht op aanraden van de experts waar ik mee sprak blijkt dit zowat HET product te zijn dat de pro tegelaar gebruikt, tevens ook een kam van 10 mm gekocht inderdaad en ga rechte lijnen trekken. Ik dacht met de kleine kam die ik had de achterkant van de tegel te doen en dan kruisgewijs te leggen en aan te tikken.



Glijvaste cementlijm met hoge prestaties en een langere open tijd, voor keramische tegels en natuursteen
Keraflex is een grijze of witte poederlijm samengesteld uit cement, zand met een geselecteerde korrelopbouw, een grote hoeveelheid kunstharsen en speciale additieven, ontwikkeld in de onderzoekslaboratoria van MAPEI.
Toepassing:
Het binnens- en buitenshuis verlijmen van alle soorten keramische tegels, natuursteen en mozaïektegels op vloeren, wanden en plafonds. Tevens geschikt voor puntsgewijze verlijming van isolatiemateriaal, zoals polystyrolschuim, polyurethaanschuim, glaswol, steenwol, Heraklith®, geluidswerende platen enzovoorts.
Verbruik
Verlijming keramische tegels
Mozaïektegels en kleine formaten in het algemeen (lijmkam nr. 4): 2 kg/m2
Middelgrote formaten (lijmkam nr. 5): 2,5-3 kg/m2
Grote formaten, buitenvloeren (lijmkam nr. 6): 5 kg/m2
Puntsgewijze verlijming van isolatiemateriaal
Schuim, enz.: ca. 0,5-0,8 kg/m2
Gipskartonplaten, cellenbeton: ca.1,5 kg/m2.
Inhoud:
Zak van 25 kg
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_185314541
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 13:39 schreef HaerdenC het volgende:
Ik heb Mapei Keraflex gekocht op aanraden van de experts waar ik mee sprak blijkt dit zowat HET product te zijn dat de pro tegelaar gebruikt, tevens ook een kam van 10 mm gekocht inderdaad en ga rechte lijnen trekken. Ik dacht met de kleine kam die ik had de achterkant van de tegel te doen en dan kruisgewijs te leggen en aan te tikken.

[ afbeelding ]

Glijvaste cementlijm met hoge prestaties en een langere open tijd, voor keramische tegels en natuursteen
Keraflex is een grijze of witte poederlijm samengesteld uit cement, zand met een geselecteerde korrelopbouw, een grote hoeveelheid kunstharsen en speciale additieven, ontwikkeld in de onderzoekslaboratoria van MAPEI.
Toepassing:
Het binnens- en buitenshuis verlijmen van alle soorten keramische tegels, natuursteen en mozaïektegels op vloeren, wanden en plafonds. Tevens geschikt voor puntsgewijze verlijming van isolatiemateriaal, zoals polystyrolschuim, polyurethaanschuim, glaswol, steenwol, Heraklith®, geluidswerende platen enzovoorts.
Verbruik
Verlijming keramische tegels
Mozaïektegels en kleine formaten in het algemeen (lijmkam nr. 4): 2 kg/m2
Middelgrote formaten (lijmkam nr. 5): 2,5-3 kg/m2
Grote formaten, buitenvloeren (lijmkam nr. 6): 5 kg/m2
Puntsgewijze verlijming van isolatiemateriaal
Schuim, enz.: ca. 0,5-0,8 kg/m2
Gipskartonplaten, cellenbeton: ca.1,5 kg/m2.
Inhoud:
Zak van 25 kg
voordat het weer een fiasco word. Zijn het wel echte vloerplaten en is het wel goed gelegd?
Normaliter heb je wel vloerplaten die geschikt zijn maar gezien jouw beschrijving lijkt mij dat niet (ook de naden die dichtgesmeerd zijn lijkt het meer op plafond/wandplaten.)

Vloerplaten zijn dubbel fermacell met eventueel 1 cm iso en veer en groef.
En aangezien het een "zwevende" vloer is moet je ook randisolatie gebruiken, die kun je per doos kopen.

En je vergeet voorstrijk/primer.

Mapei is een heel goed merk maar als je er geen verstand van hebt kun je beter een tegelzetter laten komen.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 14:48:39 #106
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185320503
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 08:51 schreef tupper het volgende:

[..]

voordat het weer een fiasco word. Zijn het wel echte vloerplaten en is het wel goed gelegd?
Normaliter heb je wel vloerplaten die geschikt zijn maar gezien jouw beschrijving lijkt mij dat niet (ook de naden die dichtgesmeerd zijn lijkt het meer op plafond/wandplaten.)

Vloerplaten zijn dubbel fermacell met eventueel 1 cm iso en veer en groef.
En aangezien het een "zwevende" vloer is moet je ook randisolatie gebruiken, die kun je per doos kopen.

En je vergeet voorstrijk/primer.

Mapei is een heel goed merk maar als je er geen verstand van hebt kun je beter een tegelzetter laten komen.
Het zijn wel degelijk vloerplaten en overtegelbaar. Ik heb ook voorstrijk van Mapei gekocht.

Betreffende het verstand ... Dan moet je aan geen enkele klus nog beginnen want een pro zal het altijd beter kunnen beetje rare insteek voor een klus topic lijkt me.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  maandag 4 maart 2019 @ 10:43:33 #107
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185379669
Ondertussen alle tegels netjes proper gemaakt en terug opgenomen, de andere lijm gehaald, grovere kam gekocht, lijm mixer voor op de boormachine, rubber emmer, tegelkruisjes en de radio twee blokjes hoger gezet. Paar pakken iced tea van de Aldi en alcohol vrije mochito om het feestelijk te houden.

Met een klein hartje zaterdag ochtend er terug aan begonnen. Na advies van de vakhandel dus.

- voorstrijk over de vloer gedaan op vrijdag voor betere hechting met verfroller dat ging vlotjes verder niet veel van te zien, stonk wel behoorlijk
- dun laagje met het truweel van de lijm uitgestreken over de vloer, dan kammen op de vloer in 1 richting, kammen op de onderkant van de tegel in de haakserichting zodat de lijmbanen kruis gewijs op elkaar liggen en je dus kruisjes krijgt.
- over gegaan naar traditioneel leggen zeg maar zonder egaliseer systeem. De vakhandel wist me te zeggen dat je ieder gevoel verliest met of de tegel voldoende lijm raakvlak heeft en dat tegels kunnen lossen 3 rijen verder doordat je ze opspant, het system zou vooral goed werken om bv. keramisch parket te leggen omdat je daar eigenlijk vooral in 1 richting de leveling gebruikt. De man verzekerde mij dat ik met een rechte lat, waterpas en kruis verdeling van 8 a 10 mm zeker geen probleem ging hebben het netjes vlak te krijgen.

Eerlijk ... toch met een klein hartje aan begonnen, ik ken mezelf en hoe juist ik dingen wil hebben :)


De nieuwe goodies


Laser lijntje zodat ik weet waar de lijm moet ... op zich maakt het niet zo veel uit als ik wat verder zou komen naderhand heb ik dan ook iets minder rekening gehuiden met rijtje per rijtje te werken wat er langs ligt kan je gewoon uitstrijken.


Eerste potje pap gemaakt. Ik heb strikt de waardes van de zak aangehouden. ik maak 2 grote emmers per zak of 3 kleine, dit was een kleine. personen weegschaal om te wegen en water kon ik perfect doseren omdat de emmer liter aanduidingen heeft. Geen ervaring met de lijm maken dus op hoop van zegen. Dan over de plinten ... ja die heb ik laten staan :-) ik heb ooit het briljante idee gehad die met polymeerlijm vast te maken als ik ze nu los doe trek ik mijn onderliggende glasvezel en zelfs het bezetsel van de muur ... ik ga dus laten staan en naderhand wit lakken. Het zijn maar paar kleine stukken dus op zich ... kunntn ze blijven.


De proper gemaakte tegels gestappeld


Off we go ... rubberhamer was niet nodig, naderhand hoorde ik ook dat je die niet mag gebruiken omdat je het water uit de lijm klopt. Dus niet gebruikt.


Pak trager dan met het egaliseersysteem maar ... niet onoverkomelijk en om eerlijk te zijn ... ik had hier de indruk dat het beter lag dan voorheen. Voeg is nu 3 mm ipv 2 mm


Einde Zaterdagavond. Niet ontevreden ... de rechter zijkant heb ik nog niet gelegd. Doordat de voegen nu 1 mm groter zijn moet er dus een halve cm ongeveer van mijn reeds op maat gezaagde tegels af. Ik heb geen tegelsnijder maar zo een diamant zaagtafel met waterkoeling die best wat lawaai maakt. Dit mag niet zo maar in de weekends in ons dorp dus dat ga ik woensdag namiddag doen zodat ik ze donderdag of zo kan leggen.


Deze foto er even bij gedaan ... hij is wat wazig maar ... ontdekt dat de vloer niet zo vlak was als ik dacht.toen ik de tegels verplaatste naar deze plek viel me ineens iets op. De tegels zijn gegarandeerd recht ... beneden staan ze tegen elkaar, vanboven 1 cm open dus de vloer is niet egaal. Gelukkig kan ik met de tegels wel een beetje opvangen hiervan nu ik een grotere tegelkam heb gebruikt.


Progressie foto.


Hier zie je de verlijming op vloer en tegel.


Hier hoe ze op elkaar liggen, ook iedere tegel na het leggen netjes afgeveegd met vochtige poetsdoekjes om zeker te zijn dat er van mijn handen of zo geen lijm op de bovenkant zou komen. Kleine details die maken dat het naderhand geen ergernis geeft.


Best tevreden met het resultaat :) mooi vlak inderdaad, als amateur kan ik niet klagen. Ik besef wel dat ik veel trager ben dan een pro.


Hier het resultaat van zondag avond. Verder kon ik niet leggen want daar staan mijn meubelen gestapeld momenteel.


ik voel het wel aan mijn spieren dat ik dit soort werk niet gewend ben :-) maar toch wel beetje fier over hoe netjes en strak het ligt. Ik heb op de tegels die op dag 2 gelegd zijn in het midden een tegelkruisje gelegd zodat ik weet tot waar ik kan lopen na X dagen.

Nadelen zijn er ook de lijm moet lang drogen. Op de site staat dat de vloer invoegbaar is na 24 uur, tevens licht beloopbaar is na 24 uur. Op zich logisch als je hem dan mag voegen. Nu vraag ik me af droogt het niet beter zonder voegsel. Ingebruikname is 14 dagen, om zeker te zijn ga ik paar dagen van de vloer af blijven en ik zou liever voegen in 1 keer dus ik ga eerst deel 2 leggen. Dat kan pas na 14 dagen. Nu vraag ik me af hoe het zit met die droogtijden. Ik veronderstel dat men daar 14 dagen opzet om zeker te zijn want het drogen hangt van een boel factoren af ik veronderstel dat de lijm beter droogt in een verwarmd droog huis met verluchting dan in een vochtige nieuwbouw. Nu om zeker te zijn ga ik dus pas volgende maand kunnen voegen. dit deel 14 dagen drogen, dan alles verhuizen en dat del 14 dagen drogen dan voegen op nieuw deel -> alles verhuizen en doorvoegen op huidig deel ...

Oh well gelukkig is dat maar een 1 malig iets :) maandje camperen is ook weer eens iets anders :)

[ Bericht 0% gewijzigd door HaerdenC op 04-03-2019 10:50:11 ]
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_185379944
Keraflex is super lijm, en de methode van dubbel verlijmen is ook aan te raden. Netjes gelegd. Het niet gebruiken van de leveling maakt dat je geen problemen krijgt met lijm resten in de voegen.

Een tip is wel om de voegen direct schoon te krabben, opgedroogde keraflex krijg je er heel moeilijk uit later. De cementgebonden lijm geeft dan zwarte verkleuring in je voegen. Heel belangrijk dus dat die eruit is.
  maandag 4 maart 2019 @ 11:34:30 #109
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185380410
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2019 11:00 schreef tux87 het volgende:
Een tip is wel om de voegen direct schoon te krabben, opgedroogde keraflex krijg je er heel moeilijk uit later. De cementgebonden lijm geeft dan zwarte verkleuring in je voegen. Heel belangrijk dus dat die eruit is.
voegen krabber besteld ... nu het loopt onder de tegels door er zit niks tussen de voegen voor de duidelijkheid enkel de banen er onder lopen door, ik had begrepen dat dat geen probleem zou zijn. tussen de voeg ben ik altijd met een vochtig poetsdoekje gegaan na het leggen.

[ Bericht 7% gewijzigd door HaerdenC op 04-03-2019 11:57:03 ]
Minds are like parachutes, they work best when open!
  donderdag 7 maart 2019 @ 09:13:00 #110
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185446796
Het is een drukke week op het werk helaas is er dan weinig actie thuis, de vloer kan wel rustig drogen. Gisteren lag hij 4 a 5 dagen dus voorzichtig over gelopen en de kruisjes er tussen uit gedaan. Op zich mag je volgens de datasheet na 24 uur er licht over lopen en ook voegen, Zonder voegen veronderstel ik dat het droogproces beter verloopt en ik voeg pas als alles ligt. Na 10 tot 14 dagen pas mag volledige belasting dus op zich komt de drukke week goed uit. Volgende week zal een ander verhaal zijn dan is mijn zoon er.


Resultaat van de vloer, ben zelf erg tevreden met hoe het er bij ligt.


Hier wordt ik vrolijk van :) "VLAK"

Natuurlijk zou dit een vrij nutteloze post zijn als er verder niks toe te voegen was :-) ik kwam toevallig deze week in de Lidl en kwam daar een leuk muurrekje tegen. Zwart metaal frame met houten plankjes in ... zelfde zwart metaal als mijn nieuwe verlichting en het hout kan ik dus ook passend maken bij mijn plafond, lampen en toekomstige tv-wand ... ik ben geen echte decoratie held (wss omdat ik geen borstjes heb :) :) :) ) maar dit leek me wel passend en leuk.


Ophangen stelde weinig voor, 2 gaatjes, 2 plugjes en 2 schroefjes.


Van op een afstandje om een idee te geven over de maat


Zweeds kristal, aandenken aan roadtrips en wat kleur / gezelligheid ...

Het was ook nog eens een echt koopje! voor die prijs kan ik het zelf niet lassen, lakken en maken:
Minds are like parachutes, they work best when open!
  Moderator donderdag 7 maart 2019 @ 09:48:12 #111
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_185447323
Nee, dat kastje kan je voor die prijs niet zelf even in elkaar steken ;)

Fijn om te horen dat de vloer nu goed gelijmd is en dat het geheel mooi vlak is ^O^ *O*
pi_185472768
Leuk ik heb ook zo'n kastje. Kun je leuk wat aandenken in kwijt idd.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_185485071
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 09:13 schreef HaerdenC het volgende:


[ afbeelding ]
Zweeds kristal, aandenken aan roadtrips en wat kleur / gezelligheid ...


*O* Trabant gespot *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2019 21:23:05 ]
  dinsdag 12 maart 2019 @ 16:05:11 #114
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185564912
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 21:22 schreef Alfisti het volgende:
[..]

*O* Trabant gespot *O*
Meegebracht uit Albanie !!! TRV / TopGear Stijl door Centraal Europa - Feedback gevraagd!
Minds are like parachutes, they work best when open!
  donderdag 14 maart 2019 @ 13:41:34 #115
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185606487
Deel 1 van de tegels zijn bijna aan hun droogtijd van 14 dagen, dit weekend verder met deel 2 en kijken hoe ver ik geraak. Ik verwacht het in 3 delen te moeten doen om haalbaar te zijn. In die tussentijd allerlei kleine dingetjes gedaan en natuurlijk blijft het huishouden ook niet liggen.

Ondertusse mijn voorraad ruimte vrij gemaakt, ijskast van living terug naar voorraad geplaatst zodat ik extra plaats heb, goed opgeruimd, en wat leuke deco dingen gescoored bij ... de Aldi in de uitverkoop hoek :-) als jullie niet wisten dat ik een Belg was ... hahahaha

Omdat jullie foto's leuk vinden ... dit tafel setje gescoorded voor 19 euro!!! Komt blijkbaar echt uit Denemarken! Nu kan ik bij mijn vrienden uitpakken met mijn Scandinavisch design interieur :-) ik vond het vooral leuk setje, goede maat en echt bij de andere dingen passen. Het is wel geen masief hout maar dat stoort niet :-) als ik eens door alle andere projecten ben kan ik wel een plaat halen en het zelf masief maken, het zijn vooral de andere onderdelen die ik dan heb van dit setje.

PS: Dat Deens stelt niks voor :-) komt blijkbaar gewoon uit China -> http://www.scantrend.dk/quality.html









En dan voor de volle 9 euro deze radiogestuurde klok! Werkt naar behoren, geen tik! Past echt mooi bij de rest en ik mankeerde al lang een klok in mijn living! Tot op heden moest ik altijd op de thermostaat of digicorder kijken.



Hopelijk volgt dit weekend een grote vloerupdate :-)
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_185606519
Ow, die tafeltjes _O_
Zó jaren 60-tig design. Prachtig.
  maandag 18 maart 2019 @ 12:29:20 #117
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185686971
Weekend weer flink doorgeklust ondanks andere verplichtingen tussendoor. Ik weet nu exact hoeveel tegels ik nodig heb ... 150 stuks dus :-) De teller staat op 88 gelegd dus nog 62 te gaan. Het weekend begonnen met alles te verhuizen naar het reeds gelegde stuk, vervolgens pellet kachel afgekoppelt, ineens alles daar eens goed zuiver gemaakt, rookkanaal, luchttoever etc. Dan de laminaat uitgebroken, alles direct naar het containerpark gedaan en alles netjes afgekit. Dan er achter gekomen dat de vloer op dit stuk nog minder vlak ligt dan op het andere stuk, het is wel goed gelukt om alles netjes op te vangen met de lijm doordat ik een hogere lijmkam heb en backbutter. Alles ligt nu echt netjes en vlak. Ik merk ook dat ik nu de techniek beter onder de knie heb dus het gaat een beetje vlotter. Eens de living klaar is kan ik het tegoei :-) mogelijk ga ik op mijn bovenverdiep ook nog een stuk tegelen in dezelfde tegels aangezien er nog een behoorlijk overschot is. Vooral mijn wasplaats zou ik graag getegeld zien omdat laminaat onder je wasmachiene echt een slecht concept is.

Enfin lang verhaal kort ... nieuwe foto's volgen later, wss eens de vloer echt ligt. Daarna is het nog wat kabelwerk afwerken, plinten herbekijken en dan het grote TV Wand project :-) langzaamaan krijgt ook dat een beetje vorm in mijn hoofd. Ik weet wat ik graag wil dus dat zal wel goed komen :-) wordt ook netjes hier gedocumenteerd uiteraard. Voor deze wand ga ik hetzelfde hout gebruiken als het plafond in het achterste stuk zodat alles mooi samen past. het concept is dat ik nergens meer kabels wil hebben liggen en dat alles onderhoudsvriendelijk is. Ook wil ik dat het voldoende flexibel is zodat ik nog altijd makkelijk dingen kan bijplaatsen of verwijderen.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  dinsdag 26 maart 2019 @ 11:54:47 #118
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185856966
Even wat foto updates voor jullie


Deel 2 van de living dus vrij gemaakt


nog wat busjes kit om de randen af te kitten voor ik begon te tegelen, vooral omdat ik niet wilde dat er hopen voegsel tussen de muur en de platen ging lopen en zo het zwevende principe in de weg ging staan (aangeraden door aannemer gezien mijn type vloer)


Alle hoekjes en kantjes netjes dicht


Over de schoorsteendoorvoer van de pelletkachel een zakje met elastiek gedaan, je ziet ook duidelijk dat mijn rook kanaal stevig aanzuigt! Cool om te zien.


nog een gekitte rand


pakken tegels klaar gelegd en een andere stapel op wieltjes


en hier waren we weer vertrokken voor een vermoeiende dag. Ik kan op een dag doorwerken tussen de 30 en 35 tegels leggen als amateur.


Iedere tegel nagegaan met de waterpas


op sommige platsen flinke laag lijm moeten toepassen door ongelijke vloer. Over de volledige living heb ik 1 zak Mapei lijm meer nodig gehad dan zij opgeven. Al bij al valt het dus nog wel mee.


Doordat ik zowel op de vloer lijm doe als backbutter werkt het egaliseer systeem ook een stuk aangenamer en beter!


naast waterpas en egaliseer systeem heb ik ook nog een houten regel om alles nog eens na te gaan voor ik aan de volgende rij begin


Strategisch moeten werken om nog te kunnen staan zonder op de nieuw gelegde tegels te gaan staan


zijlijn gelegd ... de laatste tegel was wel aardig sukkelen :p dat had ik anders kunnen aanpakken.


Kantjes en hoekjes ... nu deze schouw krijgt een valse wand in hetzelfde hout als mijn plafond in het andere deel, daar komt dan de tv tegen te hangen met een beugel. Zo vormt het toch 1 mooi geheel met een goede balans tussen hout, muur en lichte vloer.


Nog een hoekje geslepen ... watergekoelde diamant slijptafel is wel echt een plezier om mee te werken voor dit soort dingen


Voldaan kijken naar het resultaat


na 24 uur mag je voegen en dus licht belopen, ikzelf neem liever geen risico dus 96 a 100 uur gewacht en nog niet gevoegd zodat het droogprocess netjes verloopt. Raam op de kiep en verwarming aan zodat het droogprocess zeker netjes verloopt. vervolgens de egaliseer plaatjes er uit geklikt ... zoonlief heeft geholpen omdat hij dat een leuk systeem vind :-)


Om een idee te geven over de vlakte... voor een amateur te zijn vind ik dat het heel erg netjes gelukt is. Wss wel veel meer tijd gespendeerd dan een pro maar hey ook centjes bespaard.


Ondertussen ziet mijn broek er uit alsof ik extreem opgewonden was van het resultaat :-) :-) :-) :-) :-) :-)


Ik werk thuis volledig Agile dus alles wordt netjes bijgehouden. Ik moet nu nog wat randjes leggen en hoekjes. Ik schat nog een klein dagje werk en dan ... voegen :-) de voeg gaat zilvergrijs worden en water + vuilafstotend van Knauf

[ Bericht 0% gewijzigd door HaerdenC op 26-03-2019 11:57:19 (Paar foto's hadden foute naam) ]
Minds are like parachutes, they work best when open!
  maandag 1 april 2019 @ 09:38:38 #119
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185965504
Goed nieuws ... ze liggen ondertussen allemaal, dit weekend flink doorgeklust en alles van hoekjes en kantjes netjes op maat geslepen, gelegd en nu is het tijd om alles nog flink te laten drogen. Met dit weer, vensters open en paar dagen wachten met voegen zal het drogen wel goed verlopen. Ik ben nog steeds enorm tevreden met het resultaat en kan niet wachten om de vloer afgewerkt te zien met voegsel :) ondertussen ook begonnen met nadenken over de tv wand, tevens besloten om ineens een wachtbuis naar buiten te boren voor het hangen van 2 bewakinscamera's. Doordat er een valse TV wand komt is het nu het moment om dat ineens te voorzien. 2 buitencamera's en een binnencamera voor de binnen camera wil ik wel iets voorzien zodat ik deze ook kan uitschakelen dus daar moet ik nog wat onderzoek naar doen. Updates volgen uiteraard snel!


Deze rand ga je niet veel van zien omdat over de volledige lengte een kabelgoot komt als plint. Toch alles netjes afgewerkt tot op het randje uiteraard. Behoorlijk saai wel zo een berg identieke tegels slijpen.


Deze op maat gemaakte kast had ik behoorlijk schrik voor. Eigenlijk had ik gehoopt deze omhoog te kunnen schroeven en de vloer er netjes onder te kunnen leggen. Helaas was dit niet mogelijk omdat alles verankerd is in de muur en het werkblad heeft uitgezet waardoor dit echt spant tussen de 2 muren. Ik ben dus gegaan voor zo perfect mogelijk slijpen en dan ga ik dit maar afkitten. Het eindresultaat is wel netjes, dat is het belangrijkste.


De tegels zijn BEHOORLIJK hard, mijn slijpschijf had nog heel goede tandjes maar bij de laatste ging het voor geen meter meer. Toen merkte ik dat de tandjes gewoon weg waren, gelukkig heb ik altijd reserve liggen van dit soort dingen ;) dus anderhalf uur geprutst om het blad te vervangen op mijn slijptafel :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
  dinsdag 2 april 2019 @ 14:56:36 #120
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185990172
Vanavond bewakingscamera's hangen :-) voor ik aan mijn valse wand kan beginnen waar de tv en dergelijke tegen komt. Ideaal dat ik nu nog naar buiten kan boren :)

Foscam kit gekocht met 4 camera's en een nvr, kabels, etc ...

https://www.foscam.nl/index.php/sets/fn7108e-b4-2t.html

Kunnen kopen met fixe korting ongebruikt en in nieuwverpakking (ongeopend zelfs) door mensen die een ander systeem nodig hadden en dachten dat de installatie eenvoudiger ging zijn (boren, bekabelen)
Minds are like parachutes, they work best when open!
  maandag 8 april 2019 @ 15:17:23 #121
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_186102779
Whoot Whoot ... update voor de vloeren, ik heb afgelopen weekend alles opgevoegd. Een werkje dat ik ZWAAR onderschat had.

Netjes mijn voegsel aangemaakt. Tegels met een mop bevochtigd en dan met een aftrekker alles gevuld. Het leek allemaal super vlotjes te gaan maar ... dan zag ik dat de voegen lagzaam terug zakten. Over naar de theorie die ik heb.De totale voeg van tegevellijm plus tegel is redelijk diep op sommige plaatsen doordat de vloer niet heel erg vlak was. tevens kan er ook wel wat voegsel onder de tegel lopen door de vrij grove tand. Dat op zich is wel goed voor de algemene stevigheid natuurlijk. Enfin na een tweede laag er over (voor het droog was) kreeg ik ineens een veel beter resultaat.

Ik heb gebruik gemaakt van Knauf

en heb hiervan in totaal 22 kg nodig gehad ongeveer. Vuilafstotend en waterafstotend in de hoop dat het wat langer proper blijft. Het voegsel is van de kleur zilvergrijs.

https://www.knauf.be/nl/product/flex-voegmortel

Tal van filmpjes gekeken en rondvragen gedaan en het lijkt er op dat iedereen een andere manier van voegen heeft. Wat ik dus heb gedaan
- vloer nat gemaakt
- voegsel er over gegoten
- met een aftrekker rustig de vloeistof tussen de voegen begeleid
- als het wat te stijf werd met plantensproeier terug lichtjes verdund
- tweede laag er over voor volledige vulling
- een uur laten trekken
- afgesponst met een sponsspatel en proper water
- uur laten drogen
- alles afgespoeld met een microvezel doek. 1 emmer proper water 1 emmer om de doek te spoelen hierdoor werd de voeg echt mooi! vaak van water gewisseld zoals overal aangegeven wordt
- microvezeldoek en water nog eens herhaald
- alle tegels 1 voor 1 afgeveegd met een wegwerp poetsdweil van bij de Aldi.
- alle tegels tegelijk droog gewreven met keukenrol, tegel per tegel ... alle 150

in totaal heb ik er 15 uur over gedaan :( met paar pauzes

Het resultaat is wel subliem vind ik zelf ondanks alles zit er toch nog wat sluier op de tegels. Vandaag zou alles droog moeten zijn dan kan ik nog eens alles oppoetsen om te kijken hoe het dan uit ziet. Mogelijk naderhand voorzichting met sluier verwijderaar oppoetsen.

ok ok ok :-) ik weet het jullie zien liever foto's.


alle meubelen aan 1 kant en zo veel mogelijk in andere ruimtes gezet, tegels bevochtigd, ingepapt en eerste laag laten inlopen, voegen nog altijd te diep naar mijn zin. Ik heb met mijn ouders in een woning gewoond met vrij diepe voegen en dat was zwaar irritant naar droogtijden toe bij het poetsen, tevens sleet ik daar heel veel sokken, niet iets waar ik dus zin in had.


Laag twee, dat lijkt er al meer op ... Na het sponsen en microvezeldoeken beurt 1, op foto lijkt het 1 vlak te zijn dat geeft aan hoe vlak ik de vloer heb kunnen leggen mede dankzij het niveleersysteem maar ook gewoon door de aangename manier van backbutteren en lijmkammen. er is voor de duidelijkheid wel degelijk een voeglijn te zien en te voelen maar doordat het licht is op een lichte vloer niet goed zichtbaar op foto :p wel fier over hoe vlak het gelukt is!


Na het meermaals oppoetsen


23u in de avond ... ik was om 8 in de ochtend begonnen. Ieder spiertje in mijn lichaam deed pijn maar ... I <3 MY SUPER FLAT FLOOR! Echt waar dit is het beste vloertje dat ik ooit gelegd heb. Het mag gezegd mede door de input die ik hier van vele mensen gekregen heb. Dus bij deze een dikke DANK U WEL voor iedereen :) :) :)


Met deze doekjes ben ik de tegels nagegaan 2 keer en vervolgens met keukenrol. Echt geweldig spul om tegels op te poetsen na dit werk. Wss niet heel goed voor de natuur wegens wegwerp maar net genoeg zeep om het tegeloppervlak mooi te krijgen. Ik ben wel echt enkel over de tegels gegaan niet over de voegen. Leek me geen strak plan tot ze uitgehard zijn.

Benieuwd vanavond hoe het gedroogd uit ziet :-) :-) :-)

[ Bericht 4% gewijzigd door HaerdenC op 08-04-2019 15:30:02 ]
Minds are like parachutes, they work best when open!
  Knikkerking maandag 8 april 2019 @ 15:32:04 #122
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_186102989
Lekker bezig hier!! Ziet d'r allemaal erg mooi/gaaf uit!! Krijg er acute klus-zin van *O*

Keep it up :7 ^O^
pi_186103038
Knap hoor dat je dat allemaal zelf doet.
I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator maandag 8 april 2019 @ 18:51:32 #124
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  maandag 15 april 2019 @ 13:26:24 #125
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_186230916
Dit weekend was een leuk weekend :-) iets minder klussen iets meer nieuwe dingen :)

De living wordt ook terug een beetje normaal bewoond


Om te beginnen de plint met bekabeling afgewerkt ... ja ja ja ik weet het ... een bouwovertreding want stopcontacten moeten op 15cm hoger dan de vloer staan, als ik het ooit verkoop pas ik het wel aan met rechte stukken omhoog en paar T Stukken maar ik zie er de fuzz niet echt in. vroeger had ik een verlengdraad liggen nu ligt de kabel in de kabelgoot tevens heb ik alle netwerk en teledistri bekabeling getrokken plus een extra kabel voor de camera achteraan mijn woonst. Dus de 4 bewakingscamera's werken :)


zicht op de kabelgoot plint. Lang verhaal kort ...
Ik had 4 stopcontacten (zie hogere foto) achter mijn kast zitten en daar komt ook de teledistributie uit (coax kabel voor kabel tv via digicorder) ik heb dus 2.5mm kabel genomen en relatief platte stekkers opgezet dan stopcontacten verlengd naar de plaatsen waar ik ze nodig heb :-) dus nu heb ik achter de pellet kachel 2 stopcontacten voor de as-zuiger en de pellet kachel en dan de rest voor de projector en het scherm, ledstrip, logitech systeem. Op zich kan mag het denk ik technisch zo niet aan de andere kant is het risico zeker niet meer dan met een verlengkabel want die zijn maar 1.5, nu 2.5 plus alle kabels liggen nog eens in de beschermende kabelgoot. Estetisch is het ook gewoon heel proper nu.

Over het camera systeem ga ik niet te veel zeggen :-) for obvious reasons :) je ziet ze buiten wel duidelijk hangen, alle kabels lopen door de kabelgoot of komen achter de toekomstige valse muur. Waar de centrale enzo komt verklap ik uiteraard niet.



Ik ben erg onder de indruk van de eenvoud van de Foscam installatie alsook de kwaliteit van de beelden. Heb wat gepruitst om alles zo te draaien en installeren dat ik optimaal mijn grond kan in de gaten houden en zo min mogelijk bv de straat of buren. Verder ook alles officieel geregistreerd bij de politie en overheid. Licentie voor 2 jaar gekregen. De officiele bordjes die wettelijk verplicht zijn komen ook morgen of overmorgen aan anders mag je met de beelden nog niks doen. Tot nu toe 1 vals alarm gehad toen Sebastiaan de spin midden in de nacht vlak voor de camera een web was aan het maken :) :) :)

Beelden worden bijgehouden in een continu loop en als er beweging is gedurende de volledige beweging +15 seconden op een deel dat permanent bijgehouden wordt voor zo ver ik begrepen heb :) dus op termijn moet ik wel opruimen op de disk.

Het camera certificaat aan de ingang van het gebouw + noodplan en contacten er komt ook nog een officieel grondplan waar de rook en co melders etc ook opstaan plus de uitgangen van het gebouw voor evacualtie.


mooi in kadertjes van bij Ikea

6 nieuwe stoelen gekocht. De stoelen die ik had waren niet echt je van het om aan de vergadertafel te zitten en meer eetstoelen + ze komen te hoog waardoor ze voor het projectiescherm kwamen. Deze zijn een stuk lager. De vroegere living is nu vooral kantoorruimte om mijn klanten te ontvangen en te werken.





Best nog wel wat werk aan geweest om in elkaar te zetten overigens :-)

Vervolgens rolgordijnen besteld in Nederland :-) bij Kwantum! deze waren naar mijn gevoel en mening het degelijkst voor een betaalbare prijs. Kleur is een heel donker bijna zwart bruin.Doordat het duo gordijnen zijn kan je handig spelen met licht en duister. Morgen of overmorgen worden ze normaal geleverd. Ik heb heel lang gezocht en getwijfeld wat ik nu uiteindelijk wilde :) beetje eigen aan mezelf vrees ik.



tot zo ver de zaterdagactiviteiten op zondag ben ik naar het plantencentrum geweest ... lui thuis zitten niksen is niet direct iets voor mij.

Ik ben geen heel groene tuin jongen moet ik toegeven en ik ben vooral anti nutteloze planten. Dus voor de voortuin vier laagstam fruitboompjes gescoord. Abrikoos, Perzik en 2 verschillende pruimenbomen (achteraan heb ik een appel, pruim, peer en kersenboom. Daarnaast ook wat lavendel (erg onderhoudsvriendelijk en om zakjes mee te vullen voor in de kleerkast of was), aardbeitjes, spruitjes (om eens wat anders te hebben) en dan nog een pompoen en courget plantje, wat tuinkruiden ... de namiddag is er dan flink doorgedaan om een oude palmhaag uit te spitten, alle onkruid weg te doen en de tuin netjes aan te planten. Vooraan is nu alles weer netjes. De hagen ga ik dit jaar laten snoeien omdat ik me liever focus op mijn werk en het living project. Achteraan plan ik in de zomer grote werken :p ook daarvan zal uiteraard verslag volgen.

Wat is het volgende? wel ... de multimediawand. Hier heb ik al heel wat spulletjes aangekocht:
- tv beugel voor muurbevestiging met ingebouwde waterpas :)
- rek met 4 leggers
- 3 kleine rekjes
- twee ophangsystemen voor luidsprekers

in mijn hoofd is de vorm er al en weet ik hoe en wat ik wil, ik moet nog hout bijhalen, beitsen en dan een frame bouwen om het geheel tegen vast te maken, er zal een luikje zijn om aan de achterliggende kabels te kunnen en alle kabels zullen weggewerkt worden achter de wand. Er zal dus ook niks meer op de grond staan wat naar stofzuigen en dwijlen toe een pak makkelijker is dan de vroegere kasten.

De 2 witte kasten zal ik afscheid van nemen en 1 grote teak kast komt in de plaats ergens eind deze maand of begin volgende maand. Deze staat nog in de vorige woning van mijn ouders en past niet in hun nieuwe woonst :) mij hoor je niet klagen. Ook moet ik nog een aantal plinten wit lakken. Het einde is wel nabij en ik ben blij dat mijn Agile bord lekker opschiet. Ik slaag er in om veel post-its te moven en dingen af te krijgen :) :) :)
Minds are like parachutes, they work best when open!
  Moderator maandag 15 april 2019 @ 16:07:49 #126
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_186233150
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2019 13:26 schreef HaerdenC het volgende:
ja ja ja ik weet het ... een bouwovertreding want stopcontacten moeten op 15cm hoger dan de vloer staan
Nou, hier is dat echt geen overtreding hoor in Nederland. Daar is iedereen eigenlijk vrij in hier.

quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2019 13:26 schreef HaerdenC het volgende:
et camera certificaat aan de ingang van het gebouw + noodplan en contacten er komt ook nog een officieel grondplan waar de rook en co melders etc ook opstaan plus de uitgangen van het gebouw voor evacualtie.

Is dat verplicht in Belgie ? Ik vind het namelijk wel wat ver gaan om een heel ontruimingsplan te hebben; in openbare/publiekelijk toegankelijke gebouwen natuurlijk wel. Maar thuis .. ?
Heb je dan zaken als noodverlichting in huis hangen ?
  dinsdag 16 april 2019 @ 07:19:24 #127
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_186245554
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2019 16:07 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Nou, hier is dat echt geen overtreding hoor in Nederland. Daar is iedereen eigenlijk vrij in hier.
[..]

Is dat verplicht in Belgie ? Ik vind het namelijk wel wat ver gaan om een heel ontruimingsplan te hebben; in openbare/publiekelijk toegankelijke gebouwen natuurlijk wel. Maar thuis .. ?
Heb je dan zaken als noodverlichting in huis hangen ?
Wel ik ben zelfstandige en de living wordt nu mijn kantoorruimte. Dan gelden natuurlijk andere regels. Ik heb inderdaad noodverlichting geloof het of niet doch daar ging ik geen nieuwe bekabeling voor bijleggen, ergens stopt het dus ik heb lampjes die in 2 stopcontacten steken naast de uitgangen. Gelukkig had ik daar stopcontacten. Als de stroom uit valt springen deze aan en kunnen uitgenomen worden als zaklamp.

Moeten en moeten is een groot woord maar er wordt wel degelijk controle gedaan, dat komt door een heel andere reden eigenlijk. Airbnb met name en couchsurfing. Prive eigenaars begonnen vleitig kamers aan te bieden voor vrij lage prijzen, de mensen die bnb's hebben of hotels waren daar niet zo blij mee. Daarna is men strenger gaan controleren op brandveiligheid en correcte plannen bij zowat alle kmo's.

Zelf ben ik liever ook voorzichtig en zorg ik liever dat ik met alles in orde ben. Voor de camera bewaking is het helemaal van de pot gerukt. Je moet dit aangeven op een website van de overheid. Vervolgens geef je automatisch goedkeuring dat de politie ten alle tijden camera beelden mag opvragen als zij dat nodig achten. Je krijgt een goedkeuring die je zichtbaar moet ophangen, het is mij niet duidelijk of dat binnen of buiten zichtbaar moet zijn dus ik heb het aan de inkom gehangen vlak naast de voordeur. Tevens moet je 1 of meerdere borden buiten ophangen die een standaard logo bevatten, een verwijzing naar de camerawet en sinds afgelopen jaar een contact persoon met telefoon nummer of email die verantwoordelijk is voor de GDPR van de beelden :'-) seriously. Als je hier niet allemaal aan voldoet kan je met de camera beelden niks doen mocht er bv ingebroken worden. Het certificaat om te mogen filmen moet je om de 2 jaar vernieuwen!

Dit is het bord:

in het onderste deel moet je dan je gdpr contactpersoon zetten.

Het ontruimingsplan heeft de overheid overigens ook voor prive woningen aangeraden vorig jaar. Men raad ook sterk aan om met kinderen er een spel van te maken en bv geblinddoekt het huis proberen te verlaten. Dit komt overeen met rook ontwikkeling. Ik ga ook nog een klein kastje ophangen bij de voordeur met een noodkit bij een eventueel kernongeval. Zoals je ongetwijfeld weet hebben wij 5 niet zo heel moderne reactoren die regelmatig het nieuws halen. Alle Belgen mochten daarom een doosje Jodiumpillen afhalen bij de apotheker. Tevens komt in het noodpakket een kleine transistor radio die op baterijen werkt en een zaklamp. De overheid informeerd de burger namelijk via radio wanneer we de pillen dienen in te nemen. Eigenlijk zijn onze kerncentrales al afgeschreven maar onze regering heeft meermaals de levensduur verlengd en het ziet er naar uit dat men dat in de toekomst mogelijk nog wel eens zal doen. Ik ga mij niet uitlaten over of kern energie al dan niet goed is, dat is een ander vraagstuk maar heel gerust ben ik in onze centrales niet als je ziet dat de overheid jodium uitdeelt gratis. Eigenlijk zouden we gewoon een nieuwe state of the art centrale moeten bouwen maar daar is geen publiek draagvlak voor dus boteren we maar wat aan. Zonnepanelen worden ook niet meer gesubsideerd en als je zakelijk zonnepanelen wil leggen wordt dat fiscaal nu zelfs afgestraft. Ik had er voor gekeken om 12 panelen te leggen dan ben ik eigenlijk een soort van zelfvoorzienend (totale capaciteit is dan wat ik ook verbruik) maar dat wordt als een prive legaal voordeel gezien net als een firmawagen, laptop of telefoon. Dat ging mij prive dan ruim 2 keer zoveel kosten als mijn huidige electriciteitsfactuur :( :( ondertussen staat de schoolgaande jeugd wel te betogen in Brussel en te schanderen dat mijn generatie de wereld verkloot.

Dan betreffende het herleggen van de stopcontacten, in Belgie zegt de regel dat stopcontacten op 15 cm van de vloer moeten staan, ik weet niet of dat enkel voor inbouw geld of ook voor opbouw. Het zou te maken hebben met overstroming en gevaar bij het poetsen. Persoonlijk vind ik het redelijk onzin want een verlengdraad die op de grond ligt is meer risico. Overstroming is bij mij niet van toepassing. Ik woon op 41 meter boven de zeespiegel en mijn woning ligt op het hoogste punt van ons dorp zowat. Voor ik in mijn living water heb staat heel de regio onder :-) dan zal het wel niet zo veel meer uit maken. Verder dwijl ik als een beschaafd persoon ik ga geen cm water op mijn vloer hebben staan.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  donderdag 18 april 2019 @ 08:14:55 #128
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_186288379
Good news ...

De duo rolgordijnen kunnen afgehaald worden

Bad news ...

Extra werk want ik ben gierig geweest en heb ipv op maat laten maken, standaard maten genomen. Daardoor moet mijn KanBan Agile bord opschuiven anders hangt het achter het gordijn denk ik :-) maar dat valt wel te regelen.

Het zal niet voor dit weekend zijn want ik ga 4 dagen op roadtrip met zoonlief :-) hij wilde voor pasen nog eens samen met mij er op uit trekken. Rusten moet ook af en toe heb ik geleerd dus ... Volgende week weer updates :-)

Ondertussen heb ik wel al het hout en een extra pot verf besteld voor de media wand. Ook alle rekjes, bekabeling, houdertjes etc zijn ondertussen aanwezig, het is nog een flink werk maar dan schiet het ook echt wel op.

Tevens toevallig in de Lidl deze mega leuke en passende theelichthouders in de vorm van een huisje gekocht, ik vond ze zo leuk dat ik meteen 2 setjes heb meegenomen dus heb er 4, hoe wat waar ze gaan komen te staan weet ik nog niet maar ik vond ze zo passend dat ik ze niet kon laten staan:



Wat mij erg opvalt bij de living verbouwing is dat als je geduld hebt, en veel rond kijkt kan je veel leuke en samen passende dingen vinden, ook aan zeer betaalbare prijzen. Als je alles impulsief wil kopen zodat je direct alles hebt kost het een veelvoud. Nu is de stijl van de living eigenlijk wat ikzelf echt graag zie. De vloer had ik mss nog liever gezien in keramisch parket maar deze tegels zijn ook heel mooi en vooral gratis. Het zelf doen is ook nog altijd geweldig lonend. Nu heeft de volledige living even veel gekost dan de prijs om mijn plafond te laten verven door een verver. Verbouwingswerken uitbesteden is zo duur dat ik begrijp dat veel jonge gezinnen eindigen in zo van die "help mijn man is een klusser" verhalen. Ik geef ook eerlijk toe dat de tegenslag met de tegels voor oponthoud heeft gezorgd en dat het geheel best veel langer heeft geduurd dan ik initieel had ingeschat. Ik had gehoopt de living af te hebben eind februari en het gaat half april zijn. Als je er dan met een partner in woont kan ik me heel goed voorstellen dat dat spanningen geeft. Nu ik zie het wel echt opschieten en je ziet wekelijks dingen veranderen en verbeteren dat helpt. Iets anders wat ik geleerd heb ... Tijdens werkweken na je uren iets doen is een bonus, niet op rekenen dat je na 10 a 12 uur werken, thuiskomen, eten maken ... nog veel gaat doen. Ik heb me echt moeten motiveren om in de avond om 19 of 20 uur nog mijn werkkleren aan te trekken en nog dingen te doen. Agile en mijn kanban bord is wel een echte hulp hierin.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  maandag 22 april 2019 @ 20:32:45 #129
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186368516
Jezus, de Belgische regelgeving is nog altijd bizar dus :+ . Waar ga je naartoe met je zoon?
Resistance is futile.
  maandag 22 april 2019 @ 21:21:26 #130
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_186369832
Je KanBan bord? Gebruik je die om je klussen te managen? Ben wel nieuwsgierig. Wil zelf de komende verbouwing gaan scrummen :P .
  maandag 22 april 2019 @ 21:24:10 #131
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186369908
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2019 21:21 schreef bleiblei het volgende:
Je KanBan bord? Gebruik je die om je klussen te managen? Ben wel nieuwsgierig. Wil zelf de komende verbouwing gaan scrummen :P .
Wat is een kanban bord? :@
Resistance is futile.
  maandag 22 april 2019 @ 21:30:26 #132
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_186370074
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2019 21:24 schreef Seven. het volgende:

[..]

Wat is een kanban bord? :@
Eh, Agile is een projectmanagement"methode" en KanBan is weer een Agile subvariant. Een KanBan bord is weer niets anders dan een whiteboard waarop je taken bijhoudt. Dus bijv. Een hoofdtaak schoonmaken met daarop een subtaak dweilen. Het briefje van dweilen begint in een kolom "todo". Ga je dweilen hang je het briefje in de kolom "ongoing" en ben je klaar hang je em in "done". Klinkt heel simpel, maar als je veel dingen te doen hebt, geeft het wel voldoening om te kunnen zien dat je ook daadwerkelijk vooruitgang boekt.

Totale verhaal is wat uitgebreider, maar dit geeft wel de essentie van zo een bord ongeveer weer.
  maandag 22 april 2019 @ 21:34:44 #133
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186370184
quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2019 21:30 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Eh, Agile is een projectmanagement"methode" en KanBan is weer een Agile subvariant. Een KanBan bord is weer niets anders dan een whiteboard waarop je taken bijhoudt. Dus bijv. Een hoofdtaak schoonmaken met daarop een subtaak dweilen. Het briefje van dweilen begint in een kolom "todo". Ga je dweilen hang je het briefje in de kolom "ongoing" en ben je klaar hang je em in "done". Klinkt heel simpel, maar als je veel dingen te doen hebt, geeft het wel voldoening om te kunnen zien dat je ook daadwerkelijk vooruitgang boekt.

Totale verhaal is wat uitgebreider, maar dit geeft wel de essentie van zo een bord ongeveer weer.
Oh lol, zo werk ik uit mezelf al (minus de todo naar ongoing naar done, done = doorgestreept) maar kan best de moeite zijn om er 1 op mijn werk te hangen ^O^ .
Resistance is futile.
  maandag 22 april 2019 @ 21:38:20 #134
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_186370265
quote:
1s.gif Op maandag 22 april 2019 21:34 schreef Seven. het volgende:

[..]

Oh lol, zo werk ik uit mezelf al (minus de todo naar ongoing naar done, done = doorgestreept) maar kan best de moeite zijn om er 1 op mijn werk te hangen ^O^ .
Het meeste voordeel heb je als je er met een groep mensen mee werkt. Want dan kan je als groep elkaar helpen, weet iedereen wie waar mee bezig is etc.

Maar goed, offtopic O-) .
  dinsdag 23 april 2019 @ 12:06:12 #135
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_186378063
Allright :-) I'm back ... we zijn dus 4 dagen naar Londen geweest! Heerlijk weer, prachtige tijd gehad. Zoonlief was helemaal hyperdepiper happy :-)

Over mijn Agile/scrum/Kanban werking. Het is een systeem uitgewerkt door Toyota en dus inderdaad een eenvoudige manier om projecten voor te stellen, ondertussen wordt het al jaren ook gebruikt bij ontwikkelingsteams en andere IT gerelateerde diensten. Het systeem is ook aangenaam voor andere doeleinden. Ieder implmenteerd het een beetje zoals hij of zij wil. Ik gebruik het ondertussen al dik 3 jaar voor zowel mijn verbouwing, huishouden en alle andere tijdsrovende activiteiten.

Hoe werkt het bij mij?

Benodigdheden
- Fysieke post it's ... je kan het ook digitaal doen met een programma, het meest bekende is JIRA doch ik verkies fysieke post it's.
- Gekleurde magneten.
---> 12 blauwe voor Linus
---> 12 rode voor mij
---> 12 groene voor eenderwie
- op ons bord hebben we 5 voorziene plaatsen
---> TODO
---> ONGOING
---> DONE
---> WAIT
---> BACKLOG

Onze sprints
- onze sprints duren 14 dagen en lopen van vrijdag tot vrijdag
- we doen als linus er is 3 stand-ups ... lager lees je meer hierover
- einde van de sprint doen we een aftercare net voor de nieuwe planning
- we hebben ook een zogenaamde "fastlane" voor ongeplande dringendheden

op de vrijdag dat Linus naar bij mij komt eten we altijd een vettige hap, je weet wel ... frietjes, pizza, kebap, ... dat soort stuff. Tijdens het eten denken we al eens na wat we allemaal te doen hebben of wat we in de komende 14 dagen willen doen.

Na het eten maken we daar post-its van en hangen die op het bord bij TODO en kijken we of we te veel hebben, of het haalbaar is, of er nog taken van de week er voor zijn die aandacht nodig hebben. We hangen bij de post-it's de kleur magneet van degene die normaal de taak gaat doen. Sommige taken krijgen een groene bol, omdat iedereen die kan oppakken, ik, linus, ... toevallige bezoekers als ze echt willen ... Dus niet iets waar de specifieke kennis van 1 persoon vereist is. Dat klinkt nu mss vaag maar een mooi voorbeeld -> vuilzak buiten zetten, afwasmachine uitruimen, gras maaien ... dat soort stuff

Vervolgens als het bord klaar is is het de bedoeling dat in de komende week de post-it's moven van TODO naar done, als je ergens aan begint verplaats je ze best naar ongoing. Waarom dan de wait? Wel stel je begint ergens aan en bedenkt dan dat iets je tegen houdt om die taak af te werken dan zet je deze in wait. BV ik wil een schilderij ophangen maar mijn haken zijn op ... Dan gaat die in wait en maak ik een nieuwe taak -> Doe-Het-Zelf zaak haken kopen.

Taken moeten klein genoeg zijn om iedere dag minstens 1 post-it te kunnen verplaatsen. Je maakt dus geen post-it "living renoveren" maar splitst op in taken zodat je constant dingen ziet verplaatsen.

Backlog hang je taken die je in de komende 3 maanden graag eens zou willen doen maar dus niet heel dringend zijn. Die kan je dan opnemen als je sprint relatief leeg is. Wat is dat bij mij?
- op zolder opruiming houdne in de dozen die ik bij heb gehouden voor garantie. Als die er al langer dan 2 jaar liggen is dat nutteloze rommel
- er komen wegenwerken aan waarvoor ook bij mij voorbereidingen nodig zijn dat weet ik al maar is niet dringend dringend

Stand up
Eigenlijk om echt agile te zijn zou je iedere dag een stand-up moeten doen om te kijken wat je gedaan hebt dag er voor, wat je gaat doen vandaag en wat je blokkeert om te kijken of andere mensen in de groep je mss kunnen helpen. Dat is thuis minder belangrijk, wij kijken wel 2 keer soms 3 keer even samen of het allemaal wat lukt maar niet echt een stand-up, als je nu met bv 4 man aan het verbouwen bent kan dat wel handig zijn

Tiener motiveren

Mijn zoontje doet ook al van den beginne mee en maakt bv post-its voor:
- opruimen slaapkamer
- schooltaken
- proefwerken
- als hij bv feestje of zo wil regelen
- extra taken rond het huis

Als hij ziet dat ik het vrij druk heb kijkt hij ook wel eens naar mijn taken of de groene die iedereen kan, spontaan eens stofzuigen, afwasmachine uitruimen of het vuilbakje naar de composteerbak brengen doet hij dan wel eens.

Voordelen en evaluatie

- je houdt goed overzicht van wat te doen is en wat gedaan is
- je loopt soms langs het bord en denkt dan "oh dat ga ik snel doen dan is het achter de rug"
- het werkt motiverend om dingen af te vinken
- je werkt dingen ook echt af om je post it te kunnen verplaatsen.
- Het is best leuk om te doen
- Het is een goede voorbereiding voor je tieners om later op het werk ook toe te passen, veel bedrijven werken agile
- het maakt dat mijn werken opschieten
- je kan beter inschatten of je niet te veel hooi op je vork neemt. Ik heb 12 blauwe magneten ... is er meer werk dan weet ik dat ik dat best op de backlog zet en geen beloftes maak om die te doen
- je kan beter plannen. Ik zeg regelmatig aan de hand van mijn bord tegen mensen dat ik nog iets extra kan doen of niet
- je vergeet minder dingen

fastlane
Fastlane is er voor onvoorziene dingen. Je ouders breken een been en je moet hen ergens naartoe brengen, het is ineens goed weer en je nodigd onverwacht wat vrienden uit voor een bbq ... dan moet je wel vlees, groenten en bier gaan halen, ... met de fastlane moet je wel voorzichtig zijn :-) :-) :-) want die verstoort je planning snel

Taken
bij mij gaan de taken van wassen, strijken, naar de glasbak gaan, winkelen, hout verven, vloer leggen tot city trips plannen. Alles wat buiten mijn werk meer dan een uur tijd in beslag neemt of wat ik niet mag vergeten gaat op het bord.

In deze sprint
- rolgordijnen bestellen
- rolgordijnen ophalen
- hout bestellen tv wand
- citytrip hotels boeken
- citytrip eurotunnel boeken
- citytrip (ah ja he :-) neemt 4 dagen van je planning)
- kast verhuizen van zolder naar kamer linus
- kamer opruimten (linus)
- boek lezen voor boekbespreking
- was hymalaya strijken
- voortuin aanplanten
- tuincentrum
- ikea -> muur rekken etc
- bekabeling camera 4

enfin hopelijk is het zo een beetje duidelijk :-)

de backlog kan je bij een verbouwing ook zeker gebruiken om een groter totaalbeeld te krijgen bv over 3 of 6 maanden en zo bij te houden of je voldoende vordering maakt.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  maandag 13 mei 2019 @ 11:36:13 #136
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_186804172
Tijd om nog eens te komen met een update. Ja ik weet het ... het gaat soms een beetje traag maar hey ik doe alles voor en na mijn uren, tijdens weekends. Het is redelijk druk op mijn dagjob en mijn puber zoon die nu in de middelbare school zit heeft ook iets meer aandacht nodig. Dat geheel maakt dat de updates iets trager daan dan ik vaak zelf hoop.

Doch goed nieuws!
- mijn oude stoelen weggegeven aan een koppel dat het financieel moeijlijk had. Ik heb er na mijn scheiding heel veel aan gehad en maakten van mijn huis terug een beetje een thuis. De tafel waar je aan kan eten en fatsoenlijk zitten is en blijft voor mij het centrum van het huis. Het deed me echt goed te zien dat de mensen er oprecht blij mee waren. De witte kasten zijn een beetje een zelfde verhaal. Eigenlijk waren dat tijdelijke scheidingsmeubeltjes maar het resultaat was zo goed meegevallen dat ik ze nog altijd perfect mooi vind. Mocht ik geen Teak kast krijgen van mijn ouders omdat zij er geen plaats meer voor hebben in hun nieuwe woonst zouden mijn kansten ook zeker blijven. Maar ... ik moet ze niet helemaal missen. Vrienden wilden ze hebben omdat ze de kasten echt mooi vinden en bij hun passen ze ook perfect, ik zal ze dus nog regelmatig kunnen bewonderen als ik daar kom. Ook hier heb ik niks voor gevraagd. Mijn nieuwe kast komt ergens begin / half juni! Foto's volgen.

Goed wat is er gebeurd ... de rolgordijnen hangen op en eerlijk ... damn ik vind het mooi uit zien :) PAKKEN beter dan de ijzeren rolgordijntjes die ik er voor had. Verdonkeren gaat ook heel goed waardoor we de projector ook door de dag kunnen gebruiken als klanten komen of als we een presentatie willen geven / les willen geven. Verder is de voortuin aangeplant en heb ik 2 ton pellets de kelder in gedragen. Tja ook dat moet gebeuren.

Volgende week komen ze rondom de woning mijn hagen snoeien, een werkje dat ik uitbesteed omdat ik er 2 weekends over doe en de tuinaannemer 4 uur ... sommige dingen lonen niet. Dan ga ik liever paar overuurtjes werken.

Dit weekend heb ik het hout gehaald om de mediawand te maken. Ik heb kopbalken gehaald van 75x50 +- en balkjes van 42x42. Tevens pluggen gekocht van Fisher ... voor de wand ga ik niet besparen op pluggen. Fisher is gekend, betrouwbaar en ik zou niet graag mijn tv naar beneden zien komen met de wand.

Ik had dus een schouw in mijn woning deze wordt gebruikt door de CV ketel die er onder in de kelder staat.


Dit is waar we over spreken. Net als alles in mijn woning is ook deze schouw scheef :-) zo scheef zelfs dat het met het blote oog zichtbaar is. Ook was het zo dat het stukje naast de schouw eigenlijk net te klein is om de tv goed te kunnen zetten waardoor de kijkhoek beperk was. Dan het andere verhaal dat de meeste onder ons wel zullen kennen ... "kabels" ... of zal ik zeggen "Veel kabels". Iets waar ik zenuachtig van wordt. In het verleden had ik alles netjes samen gedaan maar na verloop van tijd komt er al eens iets bij of vertrekt er iets ... je kent het wel.

het besluit stond vast ... ik maak er 1 wand van. 2m65 hoog en 2m40 breed.

In mijn hoofd kreeg het langzaam vorm. Dingen die ik wilde:
- zelfde hout als plafond in het andere deel van de living
- geen zichtbare kabels
- niets meer dat op de grond staat zodat "sniffy" onze stofzuigrobot overal onder door kan en niet meer in de kabels blijft nestjes maken
- 2 vintage luidsprekers
- mijn vintage Marantz versterker krijg er een plaatsje
- mijn vintage Marantz platenspeler krijgt ook een plaatsje
- De wii komt terug (de enige console die ik wel eens leuk vind ook al vind de rest van de wereld dat niet)
- digicorder
- draadloze telefoon
- switch komt achter of mss in de wand
- camerabewaking loopt ook achter de wand
- de luidsprekers worden opgehangen met een kastophang systeem daardoor kan ik de rechter luidspreker af nemen om aan de aanslutingen te kunnen, alle toestellen worden rechts van de tv geplaatst. De tv komt in het midden.

Tevens had ik nog een paar leuke rekjes op de kop kunnen tikken die bij de huisstijl passen. Op ali express van die kabel doorlaat dingen gekocht zoals je in bureau's hebt, paar usb pluggen voorzien zodat we de tablet / gsm makkelijk kunnen opladen ... je leest het al een universele wand dus.

Van hoofd naar praktijk. Schetje op papier gemaakt, naar de winkel gegaan en toch een succes momentje. Ik ben niet echt bijgelovig maar de houten balken die ik nodig had stonden in promotie, de houten latten voor het beslag stonden in promotie, ik had een bon voor een extra pot bijts en de fisher pluggen lagen in de uitverkoop. Geloven of niet maar dat is toch een beetje een teken dat het een "must be" was. In totaal op 368 euro 73 euro korting kunnen scoren!

Tot zo ver de blabla ...


Ik rij al een tijdje met een Lexus GS ... een geweldige wagen maar een hel voor de kluskabouter in mij. Ik kan mijn achterbank niet plat leggen en het is een berline ... planken van 244 gaan er net in als ik de voorzetel volledig plat leg en alles vol dekens leg ... Maar goed het is dus gelukt, deze planken moeten nog gebeitst worden ik heb de verpakking open gesneden en ga ze een paar dagen laten aclimatiseren voor ik ze bijts en plaats.


De benodigde balken voor de wandstructuur. De balken zijn te dik ik weet het maar :-) jullie zien dadelijk waarom ...


Hierom dus. Door deze balkdikte kon ik direct in de schouw verankeren met pluggen. Dat spaart me een hoop opvulstukjes miserie :-) ja soms ben ik ook lui!


Hier kan je zien hoe scheef het geheel is. Op zich maakt het voor de balken structuur niet zo heel veel uit maar ik heb alles nu waterpas gemaakt omdat ik van het principe ben dat hoe meer je juist zet hoe beter het eindresultaat en omdat ik een autistisch kantje heb.


Dit is een beetje hoe ik het geheel ga overbruggen, er komt een gelijkaardige steun tegen het plafond en dan nog midden er tussen 1, onderaan op de vloer komt dan een steun die tussen de schouw en de muur rechts past. Alles wordt met 2 fischer pluggen in de zijn blokjes doorgeslagen in de muur en dan met 1 fisherplug in de schouw links. Tussen die horizontale balken ga ik dan 4x4 cm balkjes vertikaal zetten zodat ik op strategische punten zoals waar de tv bugel komt ik niet enkel in het beslag schroef maar ook in de balkjes er achter. Eigenlijk is dat niet echt nodig want hedendaagse tv's zijn zo zwaar niet meer maar ... het is niet meer werk of meer kostprijs dus dan doe ik het liever ineens sterk.


De vericale bruggen zijn al klaar enkel nog verder monteren.

Ik hoop deze week na mijn uren alvast het volledig raam af te werken zodat ik kan beginnen met het bijtsen van het beslag.

[ Bericht 0% gewijzigd door HaerdenC op 13-05-2019 11:44:11 ]
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_186804667
Karma heet dat geloof ik, met al die korting op het juiste moment. :)

En groot gelijk met Fischer pluggen. Ik heb al te vaak goedkope rot pluggen gehad die niet goed aan de maat zijn en dan slobberen in het gat. Zelf in drijfsteen blijft een Fischer plug nog aardig zitten.
  maandag 13 mei 2019 @ 13:23:32 #138
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_186806044
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2019 11:54 schreef seekelot het volgende:
Karma heet dat geloof ik, met al die korting op het juiste moment. :)

En groot gelijk met Fischer pluggen. Ik heb al te vaak goedkope rot pluggen gehad die niet goed aan de maat zijn en dan slobberen in het gat. Zelf in drijfsteen blijft een Fischer plug nog aardig zitten.
Cho ik moet zeggen ik heb er ook al onbekende gehad die wel goed waren maar als je Fisher koopt weet je gewoon dat ze eigenlijk altijd goed zijn. Ik merk bv op dat ze iets dikker van plastic zijn waardoor je ze iets makkelijker kan inhameren zonder beschadigen. Het ligt ook allemaal er aan waarvoor het moet dienen. In ieder geval voor een tvwandje op te hagen heb ik 20 pluggen voorzien van 15 cm lang :) ik ben er vrij gerust in dat alles blijft hangen.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  dinsdag 14 mei 2019 @ 09:48:32 #139
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_186825474
Ondertussen een beetje verder geknutseld aan de wand. Het gaat wel een stevig wandje zijn.





Minds are like parachutes, they work best when open!
  donderdag 16 mei 2019 @ 13:25:58 #140
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_186879928
Geen pen en gat verbindingen? >:)

(Ik zit maar te jennen, voor zo'n constructie zou ik dezelfde methode gebruiken).
  donderdag 16 mei 2019 @ 15:07:14 #142
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_186881299
quote:
0s.gif Op donderdag 16 mei 2019 13:50 schreef seekelot het volgende:
Geen pen en gat verbindingen? >:)

(Ik zit maar te jennen, voor zo'n constructie zou ik dezelfde methode gebruiken).
daar heb ik niet de tools voor in huis ik ben dus gegaan voor door en door schroeven en dan 300 schroeven en metalen hoeken :-) de metalen hoeken waren oit in de aldi in de reclame 2 euro voor 24 stuks :p en had daar ooit een voorraad van gekocht zonder al te goede reden, zo heb ik wel meer liggen. Nu kwamen ze perfect van pas ...

ondertussen ziet het er zo uit:



Op zich ruim sterk genoeg doch ik ga nog balken extra er tussen zetten ... ik wil twee luidsprekers er tegen hangen en er komt een rek met een platenspeler, het zou dus ondanks de 2 luidsprekers trillingsvrij moeten zijn :-) plus ik heb nog hout liggen want had een pakket balkjes gekocht.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  donderdag 23 mei 2019 @ 12:40:50 #143
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_187045302
Allright tijd voor een dikke vette update.

Ondertussen ben ik flink opgeschoten. Omdat jullie graag foto's zien ... deze keer de uitleg bij de foto's.


Dit leuk bankje stond bij de Aldi in de uitverkoop hoek. Originele prijs was 49,99, ik had ze vervolgens al eens zien staan aan 29,99. Mijn oog was er toen op gevallen maar niet om te zeggen ... "ja die neem ik mee", nu kwam ik terug voorbij de koopjeshoek stond de bank er nog steeds maar nu voor 10 euro!!! Geen moment getwijfeld :-) eens thuisgekomen blijkt dat de stof nagenoeg perfect de kleur van mijn muur heeft. Ik heb een stapel dekentjes die normaal altijd 1 zitplaats innemen op 1 van de zetels. Nu liggen ze netjes op de zitbank. Het design past perfect bij de rest van het interieur. Best blij mee eigenlijk!


Zoonlief zag dat het goed was. Ideaal gitaarbankje. Hopelijk heb ik ooit eens terug meer tijd om terug wat te oefenen.


Ik moest nog een plankje maken voor het kader onderaan. De maat had ik niet voorradig maar ik had wel een combinatie optie van 2 latten in mijn voorraad kelder. Het geheel dus ingesmeerd met houtlijm en opgespannen voor 24 uur.


Een beetje een schets gemaakt om ONGEVEER een idee te hebben ... ja nog steeds op papier. Ik ben op dat vlak erg klassiek.


Planken beginnen zetten. Deze keer op aanraden van de doe het zelfzaak anders te werk gegaan. Ik heb de pakken aan de zijkanten ingesneden zodat de planken konden aclimatiseren maar de verpakking ze toch bij elkaar hield tegen het krom trekken. Verder ook eerst de wand zetten en dan pas verven, dus niet plank per plank verven en dan monteren. Dit ook om het krom trekken tegen te gaan maar ook het zwellen van tand en groef door de verf. Ik geloofde vooral van het tweede stuk niet zo veel maar ... ik moet toegeven dat het nu veel makkelijker gaat om de planken in elkaar te schuiven. Er moet dus toch wel iets van zijn


Ondertussen was Linus ook aan het knutselen voor school. Hij moest een spreekbeurt doen over het potentieel van ruimtereizen. Daarvoor heeft hij het SpaceX programma als informatiebron gekozen en zelf een rakket gemaakt van overschotjes uit papa's kelder. Best fier op zijn skills, ik heb een klein beetje geholpen met de spotjes als idee.


Goed terug naar de wand. Ik heb een 16 poort netwerk switch gekocht deze is in de wand ingebouwd. De reden dat ik dat gedaan heb is omdat er een pak toestellen aan de wand komen te staan maar ook omdat het mijn zakelijke ruimte is dus als ik klanten hun pc moet herstellen of bv code/data/etc moet kopieren kan ik gewoon een kabel inpluggen in de muur. Of ik het nog zo ga laten weet ik nog niet goed het kan ook zijn dat ik een soort rek maak die over de switch schuift waar ik dan bv de afstandsbedieningen op kan leggen of zo ... afwachten eens het klaar is. Afgewerkt zodat het ook niet stoort als het zichtbaar is :) Ik blijf beetje geek dus op zich past het wel bij me. Om de opening van de switch te maken een geleiderplank gemonteerd en dan voorzichtig met de wipzaag uitgewipt. Resultaat was niet naar mijn zin dus opnieuw gedaan met de handzaag :-) :-) :-) Overigens alles aan de wand is met de Braco handzaag gezaagd.


Kabels ... kabels ... kabels en nog eens kabels. Onderaan heb ik een service luik voorzien waar ik een luidspreker over kan hangen. Overal met de potboor gaatjes gemaakt waar de kabels door kunnen en op aliexpress van die zwarte bureau kabel doorlaat dingen besteld (geen idee hoe dat officieel heet). Bovenaan komen drie rekken waarvan ik er 2 makkelijk kan uitnemen zodat ik langs daar ook goede toegang heb achter de wand. Moest ik ooit kabels willen bijtrekken of vervangen etc.


Dit is een voorbeeld van mijn autistisch kantje :) de speaker kabel komt achter de luidspreker te zitten, niemand zal dat ooit zien tenzij je de luidspreker af neemt. Toch netjes ring geplaatst en een stukje dempisolatie om het gaatje donker te maken en net voldoende weerstand te geven dat de kabel niet achter de muur zou vallen. Dit stukje is niet meer toegankelijk vandaar.


In detail


Zicht op de switch. De schroeven worden vervangen door iets grotere zwarte na het schilderen van de muur. Ik heb nu alles vast gezet met 1 maat kleiner om alles te testen nu ik nog overal makkelijk aan kan.


Voor de liefhebbers die dit topic al volgen van den beginne ... 1 van de eerste foto's uit mijn topic ...

Iedereen die twijfels heeft over kinderen ... Gewoon doen, mijn God wat een heerlijke kerel is het geworden!


Hier begin je al een beetje te zien welke richting het uit gaat. TV komt te hangen op een hoogte van 96 cm, dat zou volgens google de ideale hoogte zijn :-) TV wandbeugel kan kantelen en ik kan 10 cm omhoog of omlaag afstellen om te kijken wat het beste bevalt. De tv zal hoofdzakelijk gebruikt worden als scherm om klanten die wachten te informeren maar ook om eventueel de bewakingsbeelden op te bekijken. Nu ik heb ook digitale TV en blueray samen met de wii voorzien.


Audio rek opgehangen om te kijken of alles wat past. Tevens alles al eens aangesloten om zeker te zijn dat alle kabels in orde zijn. Er zal dus ook een klassieke Marantz versterker op staan en bovenaan een platen speler :-) #BecausHipster, ook de draadloze telefoon, een batterijlader voor AA/AAA/9V cellen is voorzien. In de wand ook 3 usb laadpoorten van 2 ampere voorzien voor het laden van tablet/telefoon/etc. De luidsprekers worden ook nog opgehangen.


Hier zie je dat de luidspreker net groter is dan het serviceluik, deze zal er voor komen op metalen voetjes die in de wand geschroefd worden. Op die manier kan ook de stofzuigrobot er netjes onder door. Ook kan de stofzuigrobot dan geen nestjes meer maken in de kabels. Onderaan komt een plint van dezelfde tegels als de vloer ter afwerking.


De luidsprekers dacht ik eerst op te hangen met dit ophangsysteem van Ikea, het is normaal om kastjes mee aan de muur te hangen. Maten zijn echt perfect voor deze luidsprekers maar er is een maar ... dan hangen ze ongeveer een cm van de muur af, ikea kastjes hebben een invallende achterwand en dat hebben deze speakers niet. Ik had dan een paar ideetjes om dat op te lossen, dempingsmatteriaal plakken op de achterkant van de luidsprekers om de ruimte op te vullen, kader van zwart gelakte latjes maken, een kader lassen dat ik er achter kan schroeven en dat ik dan tegen de wand kan monteren ... enfin moeilijk moeilijk ... aangezien ik gisteren de kasten ben gaan halen die bovenaan in de wand ingewerkt worden eens gaan kijken wat ikea nog in het aanbod had en ... een leuke oplossing gevonden! Het zijn boekenplank dragers uit aluminium die niet dienen voor luidsprekers maar wel om te misbruiken zijn hiervoor. Ik ga ze wss wel nog zwart moeten spuiten om bij de rest te passen.


Ik heb voor deze luidsprekers gekozen omdat ze behoorlijk goed klinken op de Marantz, niet te groot zijn, de juiste kleur hebben en richtbare mid/tweeters hebben. ik luister er af en toe muziek op (de Logitech 5.1, die aan de projector hangt is niet geweldig voor muziek) verder zal ook het geluid van de andere toestellen daar over afgespeeld kunnen worden. Radio komt digitaal binnen via mijn telecom partner telenet. De digibox stuurt zijn audio door naar de versterker zodat ik dus ook digitaal radio kan luisteren zonder dat de TV aan staat.

De kasten die bovenaan komen zullen een stuk uitsteken en plaats bieden aan cd's dvd's en lp's.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  Moderator donderdag 23 mei 2019 @ 19:38:56 #144
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_187051718
Wauw !, je maakt er wel serieus werk van zo'n wand. Tot in de kleinste details heb je alles volgems mij uitgedacht. Ik mag altijd graag even in dit topic spieken ^O^

Keep up the good work ! *O*
pi_187052765
Goed bezig! En mijn hemel, een Kanbanbord voor je privéprojecten. :o :D ^O^
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 24 mei 2019 @ 09:35:17 #146
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_187059795
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2019 19:38 schreef Vonkenboer het volgende:
Wauw !, je maakt er wel serieus werk van zo'n wand. Tot in de kleinste details heb je alles volgems mij uitgedacht. Ik mag altijd graag even in dit topic spieken ^O^

Keep up the good work ! *O*
Wel ... voor ik ergens aan begin ben ik een enorme twijfelaar. Soms tot jaren toe :( :( :( verder ben ik dan ook nog eens redelijk gierig, niet extreem maar toch heb ik de natuurlijke reflex om erg op mijn centjes te letten, dat komt mede door het verleden waar ik wel eens geld heb verloren. Voor deze wand is het niet anders. 10 keer meten, op internet kijken hoe anderen het gedaan hebben, bedenken wat ik nu echt wil maar ook is het bij mij meestal zo dat terwijl ik aan iets bezig ben alles wel in zijn plooi valt. Bij deze wand bijvoorbeeld de kasten die ik bovenaan ga maken waren niet voorzien maar eens de houtstructuur stond bedacht ik me dat er best veel plaats is. van muur tot voorkant wand spreken we over 27 cm, ik heb nu dus 2 kasten gehaald van 60x20x64 voor de zijvakken (die gaan dan een 8 a 10 cm uitsteken) en een middenvak van 60x40x64, dit vak zal iets meer uitsteken, in dit vak kan ik dan mijn LP's kwijt in de andere 2 vakken, cd's, dvd's of wat decoratieve elementen. De kasten gaan zo gemaakt zijn dat ik deze relatief makkelijk uit de wand kan halen zodat ik een makkelijke toegang heb tot de ruimte achter de wand. Dus 2 vliegen in 1 klap.

Dan over de details ... daar heb je wel een punt, ik heb alles verzameld op voorhand. doordat ik vaak en lang twijfel heb ik meestal ook redelijk veel tijd voor mijn projecten. De kabel rondjes bijvoorbeeld komen van op Aliexpress, hier heb ik dus wel maand of zo moeten wachten ;) andere dingen is ogen open houden en rond kijken wat je tegen komt. Dit vooral om het budget onder controle te houden.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  maandag 3 juni 2019 @ 11:27:27 #147
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_187234958
Wat een weekend alweer! Lekker warm en er stevig in gevlogen.

Bovenaan de media wand heb ik 3 besta kasten van de ikea ingewerkt. Laten we eerlijk zijn ... sommige dingen zijn gewoon makkelijker om te kopen dan om zelf te maken. Stiekem had ik alles al voorzien om deze besta kasten in te kunnen werken. Ik heb er 2 gekocht van 60x20x64 (b,d,h) en 1 van 60x40x64, de twee minder diepe aan de buitenkanten de diepste in het midden. Ik had ook 2 diepe kunnen zetten maar voor toekomstige bekabeling en estetisch leek me dit mooier, de diepe steekt 15 cm uit de andere 8 cm, voldoende dus om een verschil te hebben dat er niet uit ziet als fout gemeten :-) De kasten kunnen door 2 schroeven in de muur los te draaien terug uitgenomen worden zodat ik eventueel aan mijn bekabeling kan als dat nodig moest zijn in de toekomst. Heel praktisch is het niet maar laten we eerlijk zijn, hoe dikwijls trek je kabels bij? Ik heb 4 extra netwerkkabels getrokken, 3 extra hdmi kabels getrokken dus voor de toekoms zit ik al niet slecht.

Ondetussen ook beugels gevonden voor mijn luidsprekers :-) meer volgt later!

De besta kasten: https://www.ikea.com/be/n(...)zwartbruin-20245964/ dit is de diepe zijn in een soort donkerbruin. Het hout van de wand laten doorlopen was geen succes. De planken zijn lichtjes bol en op korte stukken breken die in het midden door bij het monteren. Een andere oplossing was dus aangewezen. Uiteindelijk ging er een lampje flikkeren boven mijn hoofd toen ik de reclamefolders was aan het doornemen. Een leggertje meegenomen naar de doe het zelf zaak, betonplex platen van 12mm stonden in de reclame en dat is dus exact de dikte van de houten planken ... daar heb je dat toevallig valt alles samen moment weer :-), betonplex op maat laten zagen.

Eens thuisgekomen met een dikke alcoholstigt de kanten zwart gemaakt zodat je zeker niks kan zien van het lichte hout onder de toplaag. Kleur is nagenoeg identiek aan de Besta, kasten, monteren ging super makkelijk en vlot, alles netjes opgemeten dus paste perfect. Ik ben heel heel heel erg tevreden over het resultaat. Was het allemaal soepel en makkelijk zeker niet, zie hieronder de foto's van mijn issues en oplossingen on the go ...


Dit zijn de betonplex tussen stukjes 64 cm hoog net als de besta kasten, ik heb ook Van die zilveren latjes gehaald om de twee vloeren netjes te laten overlopen ... die postit hangt op mijn kanbanbord. Die zien jullie dus in een volgende post.


Patex One for All was in de reclame, 1 bus kopen 2de gratis, transparant. Eerlijk -> Echt goed spul! 10 jaar garantie mits correct aangebracht. Microvezeldoek bij de hand want betonplex is behoorlijk vingergevoelig, met het weer de afgelopen dagen waren zweetvingertjes natuurlijk aan de orde.


Hier een voobeeld van een tussenstukje. De autist in mij geniet er van als alles netjes past. Deze zijn gewoon gelijmd met de Patex lijm


Hier zie je het resultaat van de Besta kasten met tussenstukken in betonplex


Hier de hel der korte stukjes. Voor de zijkant heb ik de betonplex laten overlopen de rand om maar de korte stukjes dus die staan redelijk bol, het werd al snel duidelijk dat de rand in verstek zagen geen optie was dat had ik eerder al eens geprobeerd en dat blijft niet netjes laten overlopen is ook lelijk dus alles goed opgespannen met een balk en vulstukjes.


Voor je het weet ben je dan boven, het bovenste latje moet ik nog maken dat wordt terug in het zelfde hout als de wand maar ik ga dat eerst al in de juiste kleur beitsen anders is dat te lastig. De zijstukjes zijn ook al in de juiste kleur. Je ziet hier ook al hoe veel plaats de kasten extra geven eigenlijk. Love it.


Plastic hoekprofiel gehaald en gelijmd met dezelfde patex, die blijft wat flexibel dus dit zou perfect moeten blijven ook als het hout een beetje werkt. Hier nog even op zijn plaats gehouden met plakband tot het gedroogd was.


Hier begin je te zien hoe het wordt. Ik plan deze week alles af te nemen zodat ik de wand kan beitsen :-) reden dat nu al hoop er tegen hangt is omdat ik alles heel zeker op de juiste plaats wilde hebben voor ik de want definitief vast zette en kasten er boven monteerde. Op zich is alles op een half uurtje terug afgenomen. Ik heb ook ondertussen zwarte schroeven binnen, het zit hem in de details.


Boem, deze jongen opgehaald in de oude woonst van mijn ouders. In de nieuwe hebben ze geen plaats er voor en bij mij ... past hij wel ... viel wel redelijk tegen om te verhuizen maar ik ben er echt super super super blij mee! De mensen die dit topic volgen en mijn witte kasten nog kennen (die bv hier rechts op de foto staat) deze gaan naar vrienden en krijgen dus zeker daar een tweede leven, waar ik ze ook nog regelmatig eens kan zien :-)


Doordat ik alle kasten leeg had moeten maken was mijn living wel een zooitje ongeregeld, gisteren nog goed doorgedaan en het meeste is opgeruimd. Een hoop van plaats veranderd dus het gaat weer even zoeken zijn.


Gezellig is het alleszins wel nu, een hele verbetering tegen er voor. Mijn living zit nog altijd vaak vol met familie en vrienden.

Ik ga nog net onder de kasten een lat maken in donker omdat het niet perfect perfect aansluit, onderaan komen nog plinten die ik al op maat geslepen heb en dus hetzelfde zijn als de tegels die er liggen om het af te werken. De speakers worden opgehangen op zwarte haken die perfect aansluiten en de juiste maat hebben :) :) :)

[ Bericht 3% gewijzigd door HaerdenC op 03-06-2019 11:33:03 ]
Minds are like parachutes, they work best when open!
  donderdag 6 juni 2019 @ 10:46:34 #148
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_187286322
Allright deze week vooral opgeruimd en gepoetst. Kabeltjes bijgetrokken die ik toch nog vergeten was. Ik kom nog even met een overzicht van wat de mediawand allemaal herbergt:
- TV
- Wii
- Mini PC met Linux
- 16 poorten gigabit Switch
- Blueray speler
- chromecast
- Marantz versterker
- Marantz platenspeler
- oplaadstation voor 16 aa(a) en 2 x 9 volt cellen
- 3 usb poorten voor het snelladen van gsm, tablet etc
- bakje voor alle afstandsbedieningen
- bakje voor de 4 WII controllers
- plaats voor 2 tablets
- analoge draagbare telefoon
- 2 TEQ luidsprekers met richtbare mid en tweeter
- Camera bewakingsstuff loopt er achter
- TP Link Access point voor 5Ghz en 2.4 Ghz wifi
- 3 rekken voor dvd, cd, lp en decoratie.

Er zijn extra hdmi kabels en netwerkkabels reeds getrokken moesten we bv op termijn een spelconsole of zo bij kopen.

ik heb nog 3 smalle rekjes liggen ook maar ik weet nog niet of die er gaan tegen komen of niet, beetje kijken on the go.

Ik heb tevens deze week zoonlief geholpen met het bij zetten van een kast in zijn slaapkamer en de grote opruim. Je kent het mss ... kindjes worden tieners dus hoop echt kindjes spul er uit en de rest eens fatsoenlijk opgeruimd. Als jullie willen maak ik wel eens een foto van zijn game / tiener kamer. Ik heb er nog plannen mee om fully loco crazy te gaan ... meer daarover volgt later :p :p I promise you guys will like it :-)

Ook in mijn badkamer 2 kasten in elkaar gezet omdat ik een oude kast had die vochtschade had. Tevens karton en plastic naar het recyclage park gebracht. Dit weekend zal er niks gebeuren want ik zit voor het werk in het buitenland. Dus geen foto update :p

[ Bericht 1% gewijzigd door HaerdenC op 06-06-2019 10:55:05 ]
Minds are like parachutes, they work best when open!
  maandag 17 juni 2019 @ 10:07:48 #149
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_187465899
Wat een druk weekend alweer .. grasmaaien, was plooien, onkruid plukken, containerpark ... een mens blijft bezig :-) desondanks ook aan de wand gewerkt:


Alles netjes terug los gedaan en klaar gemaakt om te beitsen zodat het dezelfde kleur heeft als mijn plafond in het andere living deel


Laag 1 op zaterdag, laag 2 op zondag.


best wel wat werk om alles netjes te krijgen maar het is weer gelukt


Op foto is het niet zo goed te zien maar het is een redelijk verschil met onbehandeld, er zitten grijze en witte tinten in.


Vervolgens gisteren avond alles netjes terug gemonteerd. Best tevreden met het resultaat! Nergens meer kabels.


De camera's werken nu ook op de TV :-) :-) :-)

Volgende stappen:
- latje boven de kasten op maat maken verven en plaatsen
- plinten zetten onderaan (zelfde als de tegels al geslepen dus enkel plakken en opvoegen.

Blij dat het alweer een bijna geklaarde klus is :-) je kijkt er dagelijk op dus dat geeft extra voldoening.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  Moderator maandag 17 juni 2019 @ 22:28:08 #150
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_187476775
Ik vind het gaaf geworden ! Zo dat contrast ook tussen de achterwand en de zwarte kasten ervoor :)
  maandag 17 juni 2019 @ 22:47:53 #151
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_187477279
Mooi geworden!!
pi_187478816
Ik kon me best lang niet veel voorstellen bij wat het moest worden. Leuk om het eindresultaat te zien! Goed gelukt. Dat zwart is inderdaad mooi. En ik word nostalgisch van je oude apparatuur.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 18 juni 2019 @ 10:32:01 #153
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_187481810
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 00:17 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kon me best lang niet veel voorstellen bij wat het moest worden. Leuk om het eindresultaat te zien! Goed gelukt. Dat zwart is inderdaad mooi. En ik word nostalgisch van je oude apparatuur.
Dan kan ik binnekort een foto maken waar je helemaal gek van wordt ... in Augustus heb ik mijn zolder op de planning staan, grote opruim en display voor mijn vintage toestellen. Ik schat dat ik een 70 tal vintage marantz toestellen heb :) :)

ik heb verder geprobeerd om het zwart en het hout overal min of meer gelijk te krijgen zodat de living samenhorig is. Vroeger had ik een hoop leuke dingen die individueel allemaal best mooi waren maar niet echt samen gingen.

Het voorstellen is ook altijd een beetje moeilijk :-) je hebt iets in je hoofd maar dat is niet altijd makkelijk te verwoorden. Meestal terwijl je bezig bent met iets ga je ook dingen anders beginnen doen of aanpassen, denk je nog aan dit of dat, ik wilde echt zo veel mogelijk weggewerkt hebben er in als strijd tegen de rommeltjes her en der in de woning.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  dinsdag 23 juli 2019 @ 16:01:16 #154
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_188075353
Kleine update,

ik heb eindelijk led lampen gevonden die het juiste licht en de juiste kleur geven. van 7*35 watt ineens naar 7*2 watt of te wel 245 watt naar 24 watt! Ze geven echt nagenoeg identiek licht! 170 lumen per lamp, perfect gezellig en toch volgoende licht om te zien dat ik de afgelopen 5 jaar een paar kilo ben bijgekomen en mijn vloer strak ligt :)

Vervolgens ... plintjes geslepen uit dezelfde tegels en geplakt met patex 10 jaar tegen de tvwand onderaan. Tevens alles netjes agekit met witte kit zodat er zeker geen water onder de plint door gaat bij het poetsen en zo het hout zou kunnen vochtig maken.

Dan ... voor zij die mij volgen ... ik heb een autistisch kantje, niet officieel en ook niet vastgesteld maar het stoorde mij dus dat de audio rek niet gelijk hing met de tv ... ik dacht nah het hangt nu maar ... iedere keer ik in de zetel lag dacht ik, "was toch schoner geweest als het gelijk hing met onderkant tv".

Hele rek terug afgehaald 7 cm lager gehangen gaatjes gevuld. Nu is het echt af.

Ondertussen even verlof gehad ook om wat te rusten en ontspannen maar binnekort weer terug aan de slag! moeten nog paar kleine prutsen gedaan worden en dan begin ik aan de voorkeuken en zal ik ook mijn keuken na 3 jaar of zo maar eens verder afwerken.

Naast dat alles zijn er binnekort grote werken buiten, ik moet gescheiden riolering maken dus daar komt foto verslag van uiteraard.
Minds are like parachutes, they work best when open!
  woensdag 22 januari 2020 @ 16:17:46 #155
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_191145629
En we zijn al weer een paar maand verder ... ik wilde vooraan voor mijn raam terug mijn 2 leuke lampjes van de ikea hangen maar dit keer met een propere oplossing niet zoals vroeger toen het met een stopcontact boven het raam werkte.

Het idee was dat ik wel wilde dat het in dezelfde stijl was als mijn andere verlichting. Die was redelijk aan de prijs geweest en was niet aan te passen naar mijn wensen. Tevens wilde ik er geen fortuin aan uitgeven en had ik nog mijn ikea lampjes ...

Over naar de Doe-Het-Zelf ... kerst cadeaubon bij de hand ... en even bij de Action voor een busje zwarte lak (belachelijk goedkoop aldaar)



Een gyproc profiel gehaald of stud of hoe je zo een ding ook noemt, houtenbalk, 2 pootjes voor een kast / salontafel, om te misbruiken ... kabel en dan natuurlijk de zwarte lak.

In de pootjes heb ik een extra gat geboord om de kabel uit te laten komen, de overschot van de balk heb ik twee stukjes van gemaakt die tegen de muur geschroefd zijn en waar het u profiel mooi over past. 2 van de schroeven van de misbruikte pootjes schroeven zich dan weer in die onderliggende balkjes om het geheel vast te zetten. Einde van de balkjes en het profiel 4 lagen zwart gespoten.

resultaat voor 25 euro of zo :) best tevreden!!!





De lampjes voor de goede oplettenden onder ons. Het was niet de bedoeling dat ze transparant werden ... maar de witte verf vanbinnen loste bij het afvegen :) dus maar alle verf er uit gehaald met een schuursponsje ... transparant past eigenlijk nog beter...
Minds are like parachutes, they work best when open!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')