Ondertussen alle tegels netjes proper gemaakt en terug opgenomen, de andere lijm gehaald, grovere kam gekocht, lijm mixer voor op de boormachine, rubber emmer, tegelkruisjes en de radio twee blokjes hoger gezet. Paar pakken iced tea van de Aldi en alcohol vrije mochito om het feestelijk te houden.
Met een klein hartje zaterdag ochtend er terug aan begonnen. Na advies van de vakhandel dus.
- voorstrijk over de vloer gedaan op vrijdag voor betere hechting met verfroller dat ging vlotjes verder niet veel van te zien, stonk wel behoorlijk
- dun laagje met het truweel van de lijm uitgestreken over de vloer, dan  kammen op de vloer in 1 richting, kammen op de onderkant van de tegel in de haakserichting zodat de lijmbanen kruis gewijs op elkaar liggen en je dus kruisjes krijgt.
- over gegaan naar traditioneel leggen zeg maar zonder egaliseer systeem. De vakhandel wist me te zeggen dat je ieder gevoel verliest met of de tegel voldoende lijm raakvlak heeft en dat tegels kunnen lossen 3 rijen verder doordat je ze opspant, het system zou vooral goed werken om bv. keramisch parket te leggen omdat je daar eigenlijk vooral in 1 richting de leveling gebruikt. De man verzekerde mij dat ik met een rechte lat, waterpas en kruis verdeling van 8 a 10 mm zeker geen probleem ging hebben het netjes vlak te krijgen.
Eerlijk ... toch met een klein hartje aan begonnen, ik ken mezelf en hoe juist ik dingen wil hebben 

![00.jpg]()
De nieuwe goodies
![01.jpg]()
Laser lijntje zodat ik weet waar de lijm moet ... op zich maakt het niet zo veel uit als ik wat verder zou komen naderhand heb ik dan ook iets minder rekening gehuiden met rijtje per rijtje te werken wat er langs ligt kan je gewoon uitstrijken.
![02.jpg]()
Eerste potje pap gemaakt. Ik heb strikt de waardes van de zak aangehouden. ik maak 2 grote emmers per zak of 3 kleine, dit was een kleine. personen weegschaal om te wegen en water kon ik perfect doseren omdat de emmer liter aanduidingen heeft. Geen ervaring met de lijm maken dus op hoop van zegen. Dan over de plinten ... ja die heb ik laten staan :-) ik heb ooit het briljante idee gehad die met polymeerlijm vast te maken als ik ze nu los doe trek ik mijn onderliggende glasvezel en zelfs het bezetsel van de muur ... ik ga dus laten staan en naderhand wit lakken. Het zijn maar paar kleine stukken dus op zich ... kunntn ze blijven.
![03.jpg]()
De proper gemaakte tegels gestappeld
![04.jpg]()
Off we go ... rubberhamer was niet nodig, naderhand hoorde ik ook dat je die niet mag gebruiken omdat je het water uit de lijm klopt. Dus niet gebruikt.
![05.jpg]()
Pak trager dan met het egaliseersysteem maar ... niet onoverkomelijk en om eerlijk te zijn ... ik had hier de indruk dat het beter lag dan voorheen. Voeg is nu 3 mm ipv 2 mm
![06.jpg]()
Einde Zaterdagavond. Niet ontevreden ... de rechter zijkant heb ik nog niet gelegd. Doordat de voegen nu 1 mm  groter zijn moet er dus een halve cm ongeveer van mijn reeds op maat gezaagde tegels af. Ik heb geen tegelsnijder maar zo een diamant zaagtafel met waterkoeling die best wat lawaai maakt. Dit mag niet zo maar in de weekends in ons dorp dus dat ga ik woensdag namiddag doen zodat ik ze donderdag of zo kan leggen.
![07.jpg]()
Deze foto er even bij gedaan ... hij is wat wazig maar ... ontdekt dat de vloer niet zo vlak was als ik dacht.toen ik de tegels verplaatste naar deze plek viel me ineens iets op. De tegels zijn gegarandeerd recht ... beneden staan ze tegen elkaar, vanboven 1 cm open dus de vloer is niet egaal. Gelukkig kan ik met de tegels wel een beetje opvangen hiervan nu ik een grotere tegelkam heb gebruikt.
![08.jpg]()
Progressie foto.
![09.jpg]()
Hier zie je de verlijming op vloer en tegel.
![10.jpg]()
Hier hoe ze op elkaar liggen, ook iedere tegel na het leggen netjes afgeveegd met vochtige poetsdoekjes om zeker te zijn dat er van mijn handen of zo geen lijm op de bovenkant zou komen. Kleine details die maken dat het naderhand geen ergernis geeft.
![11.jpg]()
Best tevreden met het resultaat 

mooi vlak inderdaad, als amateur kan ik niet klagen. Ik besef wel dat ik veel trager ben dan een pro.
![12.jpg]()
Hier het resultaat van zondag avond. Verder kon ik niet leggen want daar staan mijn meubelen gestapeld momenteel. 
![13.jpg]()
ik voel het wel aan mijn spieren dat ik dit soort werk niet gewend ben :-) maar toch wel beetje fier over hoe netjes en strak het ligt. Ik heb op de tegels die op dag 2 gelegd zijn in het midden een tegelkruisje gelegd zodat ik weet tot waar ik kan lopen na X dagen.
Nadelen zijn er ook de lijm moet lang drogen. Op de site staat dat de vloer invoegbaar is na 24 uur, tevens licht beloopbaar is na 24 uur. Op zich logisch als je hem dan mag voegen. Nu vraag ik me af droogt het niet beter zonder voegsel. Ingebruikname is 14 dagen, om zeker te zijn ga ik paar dagen van de vloer af blijven en ik zou liever voegen in 1 keer dus ik ga eerst deel 2 leggen. Dat kan pas na 14 dagen. Nu vraag ik me af hoe het zit met die droogtijden. Ik veronderstel dat men daar 14 dagen opzet om zeker te zijn want het drogen hangt van een boel factoren af ik veronderstel dat de lijm beter droogt in een verwarmd droog huis met verluchting dan in een vochtige nieuwbouw. Nu om zeker te zijn ga ik dus pas volgende maand kunnen voegen. dit deel 14 dagen drogen, dan alles verhuizen en dat del 14 dagen drogen dan voegen op nieuw deel -> alles verhuizen en doorvoegen op huidig deel ... 
Oh well gelukkig is dat maar een 1 malig iets 

maandje camperen is ook weer eens iets anders 
 [ Bericht 0% gewijzigd door HaerdenC op 04-03-2019 10:50:11 ]
[ Bericht 0% gewijzigd door HaerdenC op 04-03-2019 10:50:11 ]