abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 februari 2019 @ 16:16:42 #101
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185237402
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2019 16:10 schreef Gieliovd het volgende:
Houd moed, je kunt het nu 2 keer zo snel!

Let goed op of de lijm wel geschikt is voor jouw type tegel. Als het soort lijm alleen geschikt is voor poreuze tegels met glazuur en jouw tegel is een keiharde keramische gladde tegel gaat dat misschien nooit hechten.
Ik neem een tegel mee en ga naar een speciaalzaak deze keer :) Ik heb zelf ondertussen al uitgevogeld dat ik dikbed moet hebben en een totaal andere kam. Voor lijm heb ik verschillende adviezen gekregen en ga dus met die kennis nu naar de detailhandel ;) ik zit nog met vragen zoals moet ik de ondergrond of tegels eerst nat maken ... sommige mensen leggen ze blijkbaar een paar minuten in een badje water enzo ... ik had niet gedacht dat het zo complex was allemaal. Alle andere tegels in huis zijn relatief goedkope tegels meestal uit Turkije en met dus een porzeuze onderkant, die vallen met kauwgom zelfs te lijmen :p deze zijn wat duurdere Italiaanse tegels. Krashardheid is 5. Dat zal er dus inderdaad allemaal wel mee te maken hebben dat poging 1 mislukte.

Moed hou ik er altijd wel in hoor :-) het geheim is MixMegapool ... een radiostation uit Goteborg en koffie met honing ;) tevens wil ik het ook gewoon kunnen om het te kunnen. Had niet verwacht zo veel bij te leren over soorten lijm, kammen, tegeltechniek. Het mooie van het internet is ook getoont, dankzij jullie wist ik vrijwel direct wat het probleem was.
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_185252540
ik heb zelf goede ervaring met de omnicol pl85 prof poedertegellijm. maar er zijn er natuurlijk legio andere goede lijmen.

je kan ook de achterkant van de tegel zelf voorzien van een laag lijm (niet met kam aangebracht maar vlak) voor betere hechting. Dat noemen ze backbutteren in het Engels.

en de kam niet willekeurig over de vloer trekken maar echt rechte stroken houden. dan dwars op de richels de tegels wat bewegen zodat de pieken omslaan van de kam. dan heb je de beste hechting zonder holtes.
pi_185259885
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 februari 2019 12:49 schreef _VoiD_ het volgende:
ik heb zelf goede ervaring met de omnicol pl85 prof poedertegellijm. maar er zijn er natuurlijk legio andere goede lijmen.

je kan ook de achterkant van de tegel zelf voorzien van een laag lijm (niet met kam aangebracht maar vlak) voor betere hechting. Dat noemen ze backbutteren in het Engels.

en de kam niet willekeurig over de vloer trekken maar echt rechte stroken houden. dan dwars op de richels de tegels wat bewegen zodat de pieken omslaan van de kam. dan heb je de beste hechting zonder holtes.
Zelf ook deze lijm gebruikt afgelopen zomer na goede verhalen; en idd zit vooralsnog als een huis! :)

Ook gebruikt icm. lijmkam 10mm
  donderdag 28 februari 2019 @ 13:39:41 #104
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185296701
Ik heb Mapei Keraflex gekocht op aanraden van de experts waar ik mee sprak blijkt dit zowat HET product te zijn dat de pro tegelaar gebruikt, tevens ook een kam van 10 mm gekocht inderdaad en ga rechte lijnen trekken. Ik dacht met de kleine kam die ik had de achterkant van de tegel te doen en dan kruisgewijs te leggen en aan te tikken.

Glijvaste cementlijm met hoge prestaties en een langere open tijd, voor keramische tegels en natuursteen
Keraflex is een grijze of witte poederlijm samengesteld uit cement, zand met een geselecteerde korrelopbouw, een grote hoeveelheid kunstharsen en speciale additieven, ontwikkeld in de onderzoekslaboratoria van MAPEI.
Toepassing:
Het binnens- en buitenshuis verlijmen van alle soorten keramische tegels, natuursteen en mozaïektegels op vloeren, wanden en plafonds. Tevens geschikt voor puntsgewijze verlijming van isolatiemateriaal, zoals polystyrolschuim, polyurethaanschuim, glaswol, steenwol, Heraklith®, geluidswerende platen enzovoorts.
Verbruik
Verlijming keramische tegels
Mozaïektegels en kleine formaten in het algemeen (lijmkam nr. 4): 2 kg/m2
Middelgrote formaten (lijmkam nr. 5): 2,5-3 kg/m2
Grote formaten, buitenvloeren (lijmkam nr. 6): 5 kg/m2
Puntsgewijze verlijming van isolatiemateriaal
Schuim, enz.: ca. 0,5-0,8 kg/m2
Gipskartonplaten, cellenbeton: ca.1,5 kg/m2.
Inhoud:
Zak van 25 kg
pi_185314541
quote:
0s.gif Op donderdag 28 februari 2019 13:39 schreef HaerdenC het volgende:
Ik heb Mapei Keraflex gekocht op aanraden van de experts waar ik mee sprak blijkt dit zowat HET product te zijn dat de pro tegelaar gebruikt, tevens ook een kam van 10 mm gekocht inderdaad en ga rechte lijnen trekken. Ik dacht met de kleine kam die ik had de achterkant van de tegel te doen en dan kruisgewijs te leggen en aan te tikken.

[ afbeelding ]

Glijvaste cementlijm met hoge prestaties en een langere open tijd, voor keramische tegels en natuursteen
Keraflex is een grijze of witte poederlijm samengesteld uit cement, zand met een geselecteerde korrelopbouw, een grote hoeveelheid kunstharsen en speciale additieven, ontwikkeld in de onderzoekslaboratoria van MAPEI.
Toepassing:
Het binnens- en buitenshuis verlijmen van alle soorten keramische tegels, natuursteen en mozaïektegels op vloeren, wanden en plafonds. Tevens geschikt voor puntsgewijze verlijming van isolatiemateriaal, zoals polystyrolschuim, polyurethaanschuim, glaswol, steenwol, Heraklith®, geluidswerende platen enzovoorts.
Verbruik
Verlijming keramische tegels
Mozaïektegels en kleine formaten in het algemeen (lijmkam nr. 4): 2 kg/m2
Middelgrote formaten (lijmkam nr. 5): 2,5-3 kg/m2
Grote formaten, buitenvloeren (lijmkam nr. 6): 5 kg/m2
Puntsgewijze verlijming van isolatiemateriaal
Schuim, enz.: ca. 0,5-0,8 kg/m2
Gipskartonplaten, cellenbeton: ca.1,5 kg/m2.
Inhoud:
Zak van 25 kg
voordat het weer een fiasco word. Zijn het wel echte vloerplaten en is het wel goed gelegd?
Normaliter heb je wel vloerplaten die geschikt zijn maar gezien jouw beschrijving lijkt mij dat niet (ook de naden die dichtgesmeerd zijn lijkt het meer op plafond/wandplaten.)

Vloerplaten zijn dubbel fermacell met eventueel 1 cm iso en veer en groef.
En aangezien het een "zwevende" vloer is moet je ook randisolatie gebruiken, die kun je per doos kopen.

En je vergeet voorstrijk/primer.

Mapei is een heel goed merk maar als je er geen verstand van hebt kun je beter een tegelzetter laten komen.
  vrijdag 1 maart 2019 @ 14:48:39 #106
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185320503
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 maart 2019 08:51 schreef tupper het volgende:

[..]

voordat het weer een fiasco word. Zijn het wel echte vloerplaten en is het wel goed gelegd?
Normaliter heb je wel vloerplaten die geschikt zijn maar gezien jouw beschrijving lijkt mij dat niet (ook de naden die dichtgesmeerd zijn lijkt het meer op plafond/wandplaten.)

Vloerplaten zijn dubbel fermacell met eventueel 1 cm iso en veer en groef.
En aangezien het een "zwevende" vloer is moet je ook randisolatie gebruiken, die kun je per doos kopen.

En je vergeet voorstrijk/primer.

Mapei is een heel goed merk maar als je er geen verstand van hebt kun je beter een tegelzetter laten komen.
Het zijn wel degelijk vloerplaten en overtegelbaar. Ik heb ook voorstrijk van Mapei gekocht.

Betreffende het verstand ... Dan moet je aan geen enkele klus nog beginnen want een pro zal het altijd beter kunnen beetje rare insteek voor een klus topic lijkt me.
  maandag 4 maart 2019 @ 10:43:33 #107
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185379669
Ondertussen alle tegels netjes proper gemaakt en terug opgenomen, de andere lijm gehaald, grovere kam gekocht, lijm mixer voor op de boormachine, rubber emmer, tegelkruisjes en de radio twee blokjes hoger gezet. Paar pakken iced tea van de Aldi en alcohol vrije mochito om het feestelijk te houden.

Met een klein hartje zaterdag ochtend er terug aan begonnen. Na advies van de vakhandel dus.

- voorstrijk over de vloer gedaan op vrijdag voor betere hechting met verfroller dat ging vlotjes verder niet veel van te zien, stonk wel behoorlijk
- dun laagje met het truweel van de lijm uitgestreken over de vloer, dan kammen op de vloer in 1 richting, kammen op de onderkant van de tegel in de haakserichting zodat de lijmbanen kruis gewijs op elkaar liggen en je dus kruisjes krijgt.
- over gegaan naar traditioneel leggen zeg maar zonder egaliseer systeem. De vakhandel wist me te zeggen dat je ieder gevoel verliest met of de tegel voldoende lijm raakvlak heeft en dat tegels kunnen lossen 3 rijen verder doordat je ze opspant, het system zou vooral goed werken om bv. keramisch parket te leggen omdat je daar eigenlijk vooral in 1 richting de leveling gebruikt. De man verzekerde mij dat ik met een rechte lat, waterpas en kruis verdeling van 8 a 10 mm zeker geen probleem ging hebben het netjes vlak te krijgen.

Eerlijk ... toch met een klein hartje aan begonnen, ik ken mezelf en hoe juist ik dingen wil hebben :)

De nieuwe goodies

Laser lijntje zodat ik weet waar de lijm moet ... op zich maakt het niet zo veel uit als ik wat verder zou komen naderhand heb ik dan ook iets minder rekening gehuiden met rijtje per rijtje te werken wat er langs ligt kan je gewoon uitstrijken.

Eerste potje pap gemaakt. Ik heb strikt de waardes van de zak aangehouden. ik maak 2 grote emmers per zak of 3 kleine, dit was een kleine. personen weegschaal om te wegen en water kon ik perfect doseren omdat de emmer liter aanduidingen heeft. Geen ervaring met de lijm maken dus op hoop van zegen. Dan over de plinten ... ja die heb ik laten staan :-) ik heb ooit het briljante idee gehad die met polymeerlijm vast te maken als ik ze nu los doe trek ik mijn onderliggende glasvezel en zelfs het bezetsel van de muur ... ik ga dus laten staan en naderhand wit lakken. Het zijn maar paar kleine stukken dus op zich ... kunntn ze blijven.

De proper gemaakte tegels gestappeld

Off we go ... rubberhamer was niet nodig, naderhand hoorde ik ook dat je die niet mag gebruiken omdat je het water uit de lijm klopt. Dus niet gebruikt.

Pak trager dan met het egaliseersysteem maar ... niet onoverkomelijk en om eerlijk te zijn ... ik had hier de indruk dat het beter lag dan voorheen. Voeg is nu 3 mm ipv 2 mm

Einde Zaterdagavond. Niet ontevreden ... de rechter zijkant heb ik nog niet gelegd. Doordat de voegen nu 1 mm groter zijn moet er dus een halve cm ongeveer van mijn reeds op maat gezaagde tegels af. Ik heb geen tegelsnijder maar zo een diamant zaagtafel met waterkoeling die best wat lawaai maakt. Dit mag niet zo maar in de weekends in ons dorp dus dat ga ik woensdag namiddag doen zodat ik ze donderdag of zo kan leggen.

Deze foto er even bij gedaan ... hij is wat wazig maar ... ontdekt dat de vloer niet zo vlak was als ik dacht.toen ik de tegels verplaatste naar deze plek viel me ineens iets op. De tegels zijn gegarandeerd recht ... beneden staan ze tegen elkaar, vanboven 1 cm open dus de vloer is niet egaal. Gelukkig kan ik met de tegels wel een beetje opvangen hiervan nu ik een grotere tegelkam heb gebruikt.

Progressie foto.

Hier zie je de verlijming op vloer en tegel.

Hier hoe ze op elkaar liggen, ook iedere tegel na het leggen netjes afgeveegd met vochtige poetsdoekjes om zeker te zijn dat er van mijn handen of zo geen lijm op de bovenkant zou komen. Kleine details die maken dat het naderhand geen ergernis geeft.

Best tevreden met het resultaat :) mooi vlak inderdaad, als amateur kan ik niet klagen. Ik besef wel dat ik veel trager ben dan een pro.

Hier het resultaat van zondag avond. Verder kon ik niet leggen want daar staan mijn meubelen gestapeld momenteel.

ik voel het wel aan mijn spieren dat ik dit soort werk niet gewend ben :-) maar toch wel beetje fier over hoe netjes en strak het ligt. Ik heb op de tegels die op dag 2 gelegd zijn in het midden een tegelkruisje gelegd zodat ik weet tot waar ik kan lopen na X dagen.

Nadelen zijn er ook de lijm moet lang drogen. Op de site staat dat de vloer invoegbaar is na 24 uur, tevens licht beloopbaar is na 24 uur. Op zich logisch als je hem dan mag voegen. Nu vraag ik me af droogt het niet beter zonder voegsel. Ingebruikname is 14 dagen, om zeker te zijn ga ik paar dagen van de vloer af blijven en ik zou liever voegen in 1 keer dus ik ga eerst deel 2 leggen. Dat kan pas na 14 dagen. Nu vraag ik me af hoe het zit met die droogtijden. Ik veronderstel dat men daar 14 dagen opzet om zeker te zijn want het drogen hangt van een boel factoren af ik veronderstel dat de lijm beter droogt in een verwarmd droog huis met verluchting dan in een vochtige nieuwbouw. Nu om zeker te zijn ga ik dus pas volgende maand kunnen voegen. dit deel 14 dagen drogen, dan alles verhuizen en dat del 14 dagen drogen dan voegen op nieuw deel -> alles verhuizen en doorvoegen op huidig deel ...

Oh well gelukkig is dat maar een 1 malig iets :) maandje camperen is ook weer eens iets anders :)

[ Bericht 0% gewijzigd door HaerdenC op 04-03-2019 10:50:11 ]
pi_185379944
Keraflex is super lijm, en de methode van dubbel verlijmen is ook aan te raden. Netjes gelegd. Het niet gebruiken van de leveling maakt dat je geen problemen krijgt met lijm resten in de voegen.

Een tip is wel om de voegen direct schoon te krabben, opgedroogde keraflex krijg je er heel moeilijk uit later. De cementgebonden lijm geeft dan zwarte verkleuring in je voegen. Heel belangrijk dus dat die eruit is.
  maandag 4 maart 2019 @ 11:34:30 #109
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185380410
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2019 11:00 schreef tux87 het volgende:
Een tip is wel om de voegen direct schoon te krabben, opgedroogde keraflex krijg je er heel moeilijk uit later. De cementgebonden lijm geeft dan zwarte verkleuring in je voegen. Heel belangrijk dus dat die eruit is.
voegen krabber besteld ... nu het loopt onder de tegels door er zit niks tussen de voegen voor de duidelijkheid enkel de banen er onder lopen door, ik had begrepen dat dat geen probleem zou zijn. tussen de voeg ben ik altijd met een vochtig poetsdoekje gegaan na het leggen.

[ Bericht 7% gewijzigd door HaerdenC op 04-03-2019 11:57:03 ]
  donderdag 7 maart 2019 @ 09:13:00 #110
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185446796
Het is een drukke week op het werk helaas is er dan weinig actie thuis, de vloer kan wel rustig drogen. Gisteren lag hij 4 a 5 dagen dus voorzichtig over gelopen en de kruisjes er tussen uit gedaan. Op zich mag je volgens de datasheet na 24 uur er licht over lopen en ook voegen, Zonder voegen veronderstel ik dat het droogproces beter verloopt en ik voeg pas als alles ligt. Na 10 tot 14 dagen pas mag volledige belasting dus op zich komt de drukke week goed uit. Volgende week zal een ander verhaal zijn dan is mijn zoon er.

Resultaat van de vloer, ben zelf erg tevreden met hoe het er bij ligt.

Hier wordt ik vrolijk van :) "VLAK"

Natuurlijk zou dit een vrij nutteloze post zijn als er verder niks toe te voegen was :-) ik kwam toevallig deze week in de Lidl en kwam daar een leuk muurrekje tegen. Zwart metaal frame met houten plankjes in ... zelfde zwart metaal als mijn nieuwe verlichting en het hout kan ik dus ook passend maken bij mijn plafond, lampen en toekomstige tv-wand ... ik ben geen echte decoratie held (wss omdat ik geen borstjes heb :) :) :) ) maar dit leek me wel passend en leuk.

Ophangen stelde weinig voor, 2 gaatjes, 2 plugjes en 2 schroefjes.

Van op een afstandje om een idee te geven over de maat

Zweeds kristal, aandenken aan roadtrips en wat kleur / gezelligheid ...

Het was ook nog eens een echt koopje! voor die prijs kan ik het zelf niet lassen, lakken en maken:
  Moderator donderdag 7 maart 2019 @ 09:48:12 #111
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_185447323
Nee, dat kastje kan je voor die prijs niet zelf even in elkaar steken ;)

Fijn om te horen dat de vloer nu goed gelijmd is en dat het geheel mooi vlak is ^O^ *O*
pi_185472768
Leuk ik heb ook zo'n kastje. Kun je leuk wat aandenken in kwijt idd.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_185485071
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 09:13 schreef HaerdenC het volgende:

[ afbeelding ]
Zweeds kristal, aandenken aan roadtrips en wat kleur / gezelligheid ...

*O* Trabant gespot *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-03-2019 21:23:05 ]
  dinsdag 12 maart 2019 @ 16:05:11 #114
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185564912
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 21:22 schreef Alfisti het volgende:
[..]

*O* Trabant gespot *O*
Meegebracht uit Albanie !!! TRV / TopGear Stijl door Centraal Europa - Feedback gevraagd!
  donderdag 14 maart 2019 @ 13:41:34 #115
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185606487
Deel 1 van de tegels zijn bijna aan hun droogtijd van 14 dagen, dit weekend verder met deel 2 en kijken hoe ver ik geraak. Ik verwacht het in 3 delen te moeten doen om haalbaar te zijn. In die tussentijd allerlei kleine dingetjes gedaan en natuurlijk blijft het huishouden ook niet liggen.

Ondertusse mijn voorraad ruimte vrij gemaakt, ijskast van living terug naar voorraad geplaatst zodat ik extra plaats heb, goed opgeruimd, en wat leuke deco dingen gescoored bij ... de Aldi in de uitverkoop hoek :-) als jullie niet wisten dat ik een Belg was ... hahahaha

Omdat jullie foto's leuk vinden ... dit tafel setje gescoorded voor 19 euro!!! Komt blijkbaar echt uit Denemarken! Nu kan ik bij mijn vrienden uitpakken met mijn Scandinavisch design interieur :-) ik vond het vooral leuk setje, goede maat en echt bij de andere dingen passen. Het is wel geen masief hout maar dat stoort niet :-) als ik eens door alle andere projecten ben kan ik wel een plaat halen en het zelf masief maken, het zijn vooral de andere onderdelen die ik dan heb van dit setje.

PS: Dat Deens stelt niks voor :-) komt blijkbaar gewoon uit China -> http://www.scantrend.dk/quality.html

En dan voor de volle 9 euro deze radiogestuurde klok! Werkt naar behoren, geen tik! Past echt mooi bij de rest en ik mankeerde al lang een klok in mijn living! Tot op heden moest ik altijd op de thermostaat of digicorder kijken.

Hopelijk volgt dit weekend een grote vloerupdate :-)
pi_185606519
Ow, die tafeltjes _O_
Zó jaren 60-tig design. Prachtig.
  maandag 18 maart 2019 @ 12:29:20 #117
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185686971
Weekend weer flink doorgeklust ondanks andere verplichtingen tussendoor. Ik weet nu exact hoeveel tegels ik nodig heb ... 150 stuks dus :-) De teller staat op 88 gelegd dus nog 62 te gaan. Het weekend begonnen met alles te verhuizen naar het reeds gelegde stuk, vervolgens pellet kachel afgekoppelt, ineens alles daar eens goed zuiver gemaakt, rookkanaal, luchttoever etc. Dan de laminaat uitgebroken, alles direct naar het containerpark gedaan en alles netjes afgekit. Dan er achter gekomen dat de vloer op dit stuk nog minder vlak ligt dan op het andere stuk, het is wel goed gelukt om alles netjes op te vangen met de lijm doordat ik een hogere lijmkam heb en backbutter. Alles ligt nu echt netjes en vlak. Ik merk ook dat ik nu de techniek beter onder de knie heb dus het gaat een beetje vlotter. Eens de living klaar is kan ik het tegoei :-) mogelijk ga ik op mijn bovenverdiep ook nog een stuk tegelen in dezelfde tegels aangezien er nog een behoorlijk overschot is. Vooral mijn wasplaats zou ik graag getegeld zien omdat laminaat onder je wasmachiene echt een slecht concept is.

Enfin lang verhaal kort ... nieuwe foto's volgen later, wss eens de vloer echt ligt. Daarna is het nog wat kabelwerk afwerken, plinten herbekijken en dan het grote TV Wand project :-) langzaamaan krijgt ook dat een beetje vorm in mijn hoofd. Ik weet wat ik graag wil dus dat zal wel goed komen :-) wordt ook netjes hier gedocumenteerd uiteraard. Voor deze wand ga ik hetzelfde hout gebruiken als het plafond in het achterste stuk zodat alles mooi samen past. het concept is dat ik nergens meer kabels wil hebben liggen en dat alles onderhoudsvriendelijk is. Ook wil ik dat het voldoende flexibel is zodat ik nog altijd makkelijk dingen kan bijplaatsen of verwijderen.
  dinsdag 26 maart 2019 @ 11:54:47 #118
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185856966
Even wat foto updates voor jullie

Deel 2 van de living dus vrij gemaakt

nog wat busjes kit om de randen af te kitten voor ik begon te tegelen, vooral omdat ik niet wilde dat er hopen voegsel tussen de muur en de platen ging lopen en zo het zwevende principe in de weg ging staan (aangeraden door aannemer gezien mijn type vloer)

Alle hoekjes en kantjes netjes dicht

Over de schoorsteendoorvoer van de pelletkachel een zakje met elastiek gedaan, je ziet ook duidelijk dat mijn rook kanaal stevig aanzuigt! Cool om te zien.

nog een gekitte rand

pakken tegels klaar gelegd en een andere stapel op wieltjes

en hier waren we weer vertrokken voor een vermoeiende dag. Ik kan op een dag doorwerken tussen de 30 en 35 tegels leggen als amateur.

Iedere tegel nagegaan met de waterpas

op sommige platsen flinke laag lijm moeten toepassen door ongelijke vloer. Over de volledige living heb ik 1 zak Mapei lijm meer nodig gehad dan zij opgeven. Al bij al valt het dus nog wel mee.

Doordat ik zowel op de vloer lijm doe als backbutter werkt het egaliseer systeem ook een stuk aangenamer en beter!

naast waterpas en egaliseer systeem heb ik ook nog een houten regel om alles nog eens na te gaan voor ik aan de volgende rij begin

Strategisch moeten werken om nog te kunnen staan zonder op de nieuw gelegde tegels te gaan staan

zijlijn gelegd ... de laatste tegel was wel aardig sukkelen :p dat had ik anders kunnen aanpakken.

Kantjes en hoekjes ... nu deze schouw krijgt een valse wand in hetzelfde hout als mijn plafond in het andere deel, daar komt dan de tv tegen te hangen met een beugel. Zo vormt het toch 1 mooi geheel met een goede balans tussen hout, muur en lichte vloer.

Nog een hoekje geslepen ... watergekoelde diamant slijptafel is wel echt een plezier om mee te werken voor dit soort dingen

Voldaan kijken naar het resultaat

na 24 uur mag je voegen en dus licht belopen, ikzelf neem liever geen risico dus 96 a 100 uur gewacht en nog niet gevoegd zodat het droogprocess netjes verloopt. Raam op de kiep en verwarming aan zodat het droogprocess zeker netjes verloopt. vervolgens de egaliseer plaatjes er uit geklikt ... zoonlief heeft geholpen omdat hij dat een leuk systeem vind :-)

Om een idee te geven over de vlakte... voor een amateur te zijn vind ik dat het heel erg netjes gelukt is. Wss wel veel meer tijd gespendeerd dan een pro maar hey ook centjes bespaard.

Ondertussen ziet mijn broek er uit alsof ik extreem opgewonden was van het resultaat :-) :-) :-) :-) :-) :-)

Ik werk thuis volledig Agile dus alles wordt netjes bijgehouden. Ik moet nu nog wat randjes leggen en hoekjes. Ik schat nog een klein dagje werk en dan ... voegen :-) de voeg gaat zilvergrijs worden en water + vuilafstotend van Knauf

[ Bericht 0% gewijzigd door HaerdenC op 26-03-2019 11:57:19 (Paar foto's hadden foute naam) ]
  maandag 1 april 2019 @ 09:38:38 #119
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185965504
Goed nieuws ... ze liggen ondertussen allemaal, dit weekend flink doorgeklust en alles van hoekjes en kantjes netjes op maat geslepen, gelegd en nu is het tijd om alles nog flink te laten drogen. Met dit weer, vensters open en paar dagen wachten met voegen zal het drogen wel goed verlopen. Ik ben nog steeds enorm tevreden met het resultaat en kan niet wachten om de vloer afgewerkt te zien met voegsel :) ondertussen ook begonnen met nadenken over de tv wand, tevens besloten om ineens een wachtbuis naar buiten te boren voor het hangen van 2 bewakinscamera's. Doordat er een valse TV wand komt is het nu het moment om dat ineens te voorzien. 2 buitencamera's en een binnencamera voor de binnen camera wil ik wel iets voorzien zodat ik deze ook kan uitschakelen dus daar moet ik nog wat onderzoek naar doen. Updates volgen uiteraard snel!

Deze rand ga je niet veel van zien omdat over de volledige lengte een kabelgoot komt als plint. Toch alles netjes afgewerkt tot op het randje uiteraard. Behoorlijk saai wel zo een berg identieke tegels slijpen.

Deze op maat gemaakte kast had ik behoorlijk schrik voor. Eigenlijk had ik gehoopt deze omhoog te kunnen schroeven en de vloer er netjes onder te kunnen leggen. Helaas was dit niet mogelijk omdat alles verankerd is in de muur en het werkblad heeft uitgezet waardoor dit echt spant tussen de 2 muren. Ik ben dus gegaan voor zo perfect mogelijk slijpen en dan ga ik dit maar afkitten. Het eindresultaat is wel netjes, dat is het belangrijkste.

De tegels zijn BEHOORLIJK hard, mijn slijpschijf had nog heel goede tandjes maar bij de laatste ging het voor geen meter meer. Toen merkte ik dat de tandjes gewoon weg waren, gelukkig heb ik altijd reserve liggen van dit soort dingen ;) dus anderhalf uur geprutst om het blad te vervangen op mijn slijptafel :)
  dinsdag 2 april 2019 @ 14:56:36 #120
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_185990172
Vanavond bewakingscamera's hangen :-) voor ik aan mijn valse wand kan beginnen waar de tv en dergelijke tegen komt. Ideaal dat ik nu nog naar buiten kan boren :)

Foscam kit gekocht met 4 camera's en een nvr, kabels, etc ...

https://www.foscam.nl/index.php/sets/fn7108e-b4-2t.html

Kunnen kopen met fixe korting ongebruikt en in nieuwverpakking (ongeopend zelfs) door mensen die een ander systeem nodig hadden en dachten dat de installatie eenvoudiger ging zijn (boren, bekabelen)
  maandag 8 april 2019 @ 15:17:23 #121
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_186102779
Whoot Whoot ... update voor de vloeren, ik heb afgelopen weekend alles opgevoegd. Een werkje dat ik ZWAAR onderschat had.

Netjes mijn voegsel aangemaakt. Tegels met een mop bevochtigd en dan met een aftrekker alles gevuld. Het leek allemaal super vlotjes te gaan maar ... dan zag ik dat de voegen lagzaam terug zakten. Over naar de theorie die ik heb.De totale voeg van tegevellijm plus tegel is redelijk diep op sommige plaatsen doordat de vloer niet heel erg vlak was. tevens kan er ook wel wat voegsel onder de tegel lopen door de vrij grove tand. Dat op zich is wel goed voor de algemene stevigheid natuurlijk. Enfin na een tweede laag er over (voor het droog was) kreeg ik ineens een veel beter resultaat.

Ik heb gebruik gemaakt van Knauf

en heb hiervan in totaal 22 kg nodig gehad ongeveer. Vuilafstotend en waterafstotend in de hoop dat het wat langer proper blijft. Het voegsel is van de kleur zilvergrijs.

https://www.knauf.be/nl/product/flex-voegmortel

Tal van filmpjes gekeken en rondvragen gedaan en het lijkt er op dat iedereen een andere manier van voegen heeft. Wat ik dus heb gedaan
- vloer nat gemaakt
- voegsel er over gegoten
- met een aftrekker rustig de vloeistof tussen de voegen begeleid
- als het wat te stijf werd met plantensproeier terug lichtjes verdund
- tweede laag er over voor volledige vulling
- een uur laten trekken
- afgesponst met een sponsspatel en proper water
- uur laten drogen
- alles afgespoeld met een microvezel doek. 1 emmer proper water 1 emmer om de doek te spoelen hierdoor werd de voeg echt mooi! vaak van water gewisseld zoals overal aangegeven wordt
- microvezeldoek en water nog eens herhaald
- alle tegels 1 voor 1 afgeveegd met een wegwerp poetsdweil van bij de Aldi.
- alle tegels tegelijk droog gewreven met keukenrol, tegel per tegel ... alle 150

in totaal heb ik er 15 uur over gedaan :( met paar pauzes

Het resultaat is wel subliem vind ik zelf ondanks alles zit er toch nog wat sluier op de tegels. Vandaag zou alles droog moeten zijn dan kan ik nog eens alles oppoetsen om te kijken hoe het dan uit ziet. Mogelijk naderhand voorzichting met sluier verwijderaar oppoetsen.

ok ok ok :-) ik weet het jullie zien liever foto's.

alle meubelen aan 1 kant en zo veel mogelijk in andere ruimtes gezet, tegels bevochtigd, ingepapt en eerste laag laten inlopen, voegen nog altijd te diep naar mijn zin. Ik heb met mijn ouders in een woning gewoond met vrij diepe voegen en dat was zwaar irritant naar droogtijden toe bij het poetsen, tevens sleet ik daar heel veel sokken, niet iets waar ik dus zin in had.

Laag twee, dat lijkt er al meer op ... Na het sponsen en microvezeldoeken beurt 1, op foto lijkt het 1 vlak te zijn dat geeft aan hoe vlak ik de vloer heb kunnen leggen mede dankzij het niveleersysteem maar ook gewoon door de aangename manier van backbutteren en lijmkammen. er is voor de duidelijkheid wel degelijk een voeglijn te zien en te voelen maar doordat het licht is op een lichte vloer niet goed zichtbaar op foto :p wel fier over hoe vlak het gelukt is!

Na het meermaals oppoetsen

23u in de avond ... ik was om 8 in de ochtend begonnen. Ieder spiertje in mijn lichaam deed pijn maar ... I <3 MY SUPER FLAT FLOOR! Echt waar dit is het beste vloertje dat ik ooit gelegd heb. Het mag gezegd mede door de input die ik hier van vele mensen gekregen heb. Dus bij deze een dikke DANK U WEL voor iedereen :) :) :)

Met deze doekjes ben ik de tegels nagegaan 2 keer en vervolgens met keukenrol. Echt geweldig spul om tegels op te poetsen na dit werk. Wss niet heel goed voor de natuur wegens wegwerp maar net genoeg zeep om het tegeloppervlak mooi te krijgen. Ik ben wel echt enkel over de tegels gegaan niet over de voegen. Leek me geen strak plan tot ze uitgehard zijn.

Benieuwd vanavond hoe het gedroogd uit ziet :-) :-) :-)

[ Bericht 4% gewijzigd door HaerdenC op 08-04-2019 15:30:02 ]
  Knikkerking maandag 8 april 2019 @ 15:32:04 #122
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_186102989
Lekker bezig hier!! Ziet d'r allemaal erg mooi/gaaf uit!! Krijg er acute klus-zin van *O*

Keep it up :7 ^O^
pi_186103038
Knap hoor dat je dat allemaal zelf doet.
I solemnly swear i'm up to no good
  Moderator maandag 8 april 2019 @ 18:51:32 #124
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  maandag 15 april 2019 @ 13:26:24 #125
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_186230916
Dit weekend was een leuk weekend :-) iets minder klussen iets meer nieuwe dingen :)

De living wordt ook terug een beetje normaal bewoond

Om te beginnen de plint met bekabeling afgewerkt ... ja ja ja ik weet het ... een bouwovertreding want stopcontacten moeten op 15cm hoger dan de vloer staan, als ik het ooit verkoop pas ik het wel aan met rechte stukken omhoog en paar T Stukken maar ik zie er de fuzz niet echt in. vroeger had ik een verlengdraad liggen nu ligt de kabel in de kabelgoot tevens heb ik alle netwerk en teledistri bekabeling getrokken plus een extra kabel voor de camera achteraan mijn woonst. Dus de 4 bewakingscamera's werken :)

zicht op de kabelgoot plint. Lang verhaal kort ...
Ik had 4 stopcontacten (zie hogere foto) achter mijn kast zitten en daar komt ook de teledistributie uit (coax kabel voor kabel tv via digicorder) ik heb dus 2.5mm kabel genomen en relatief platte stekkers opgezet dan stopcontacten verlengd naar de plaatsen waar ik ze nodig heb :-) dus nu heb ik achter de pellet kachel 2 stopcontacten voor de as-zuiger en de pellet kachel en dan de rest voor de projector en het scherm, ledstrip, logitech systeem. Op zich kan mag het denk ik technisch zo niet aan de andere kant is het risico zeker niet meer dan met een verlengkabel want die zijn maar 1.5, nu 2.5 plus alle kabels liggen nog eens in de beschermende kabelgoot. Estetisch is het ook gewoon heel proper nu.

Over het camera systeem ga ik niet te veel zeggen :-) for obvious reasons :) je ziet ze buiten wel duidelijk hangen, alle kabels lopen door de kabelgoot of komen achter de toekomstige valse muur. Waar de centrale enzo komt verklap ik uiteraard niet.

Ik ben erg onder de indruk van de eenvoud van de Foscam installatie alsook de kwaliteit van de beelden. Heb wat gepruitst om alles zo te draaien en installeren dat ik optimaal mijn grond kan in de gaten houden en zo min mogelijk bv de straat of buren. Verder ook alles officieel geregistreerd bij de politie en overheid. Licentie voor 2 jaar gekregen. De officiele bordjes die wettelijk verplicht zijn komen ook morgen of overmorgen aan anders mag je met de beelden nog niks doen. Tot nu toe 1 vals alarm gehad toen Sebastiaan de spin midden in de nacht vlak voor de camera een web was aan het maken :) :) :)

Beelden worden bijgehouden in een continu loop en als er beweging is gedurende de volledige beweging +15 seconden op een deel dat permanent bijgehouden wordt voor zo ver ik begrepen heb :) dus op termijn moet ik wel opruimen op de disk.

Het camera certificaat aan de ingang van het gebouw + noodplan en contacten er komt ook nog een officieel grondplan waar de rook en co melders etc ook opstaan plus de uitgangen van het gebouw voor evacualtie.

mooi in kadertjes van bij Ikea

6 nieuwe stoelen gekocht. De stoelen die ik had waren niet echt je van het om aan de vergadertafel te zitten en meer eetstoelen + ze komen te hoog waardoor ze voor het projectiescherm kwamen. Deze zijn een stuk lager. De vroegere living is nu vooral kantoorruimte om mijn klanten te ontvangen en te werken.

Best nog wel wat werk aan geweest om in elkaar te zetten overigens :-)

Vervolgens rolgordijnen besteld in Nederland :-) bij Kwantum! deze waren naar mijn gevoel en mening het degelijkst voor een betaalbare prijs. Kleur is een heel donker bijna zwart bruin.Doordat het duo gordijnen zijn kan je handig spelen met licht en duister. Morgen of overmorgen worden ze normaal geleverd. Ik heb heel lang gezocht en getwijfeld wat ik nu uiteindelijk wilde :) beetje eigen aan mezelf vrees ik.

tot zo ver de zaterdagactiviteiten op zondag ben ik naar het plantencentrum geweest ... lui thuis zitten niksen is niet direct iets voor mij.

Ik ben geen heel groene tuin jongen moet ik toegeven en ik ben vooral anti nutteloze planten. Dus voor de voortuin vier laagstam fruitboompjes gescoord. Abrikoos, Perzik en 2 verschillende pruimenbomen (achteraan heb ik een appel, pruim, peer en kersenboom. Daarnaast ook wat lavendel (erg onderhoudsvriendelijk en om zakjes mee te vullen voor in de kleerkast of was), aardbeitjes, spruitjes (om eens wat anders te hebben) en dan nog een pompoen en courget plantje, wat tuinkruiden ... de namiddag is er dan flink doorgedaan om een oude palmhaag uit te spitten, alle onkruid weg te doen en de tuin netjes aan te planten. Vooraan is nu alles weer netjes. De hagen ga ik dit jaar laten snoeien omdat ik me liever focus op mijn werk en het living project. Achteraan plan ik in de zomer grote werken :p ook daarvan zal uiteraard verslag volgen.

Wat is het volgende? wel ... de multimediawand. Hier heb ik al heel wat spulletjes aangekocht:
- tv beugel voor muurbevestiging met ingebouwde waterpas :)
- rek met 4 leggers
- 3 kleine rekjes
- twee ophangsystemen voor luidsprekers

in mijn hoofd is de vorm er al en weet ik hoe en wat ik wil, ik moet nog hout bijhalen, beitsen en dan een frame bouwen om het geheel tegen vast te maken, er zal een luikje zijn om aan de achterliggende kabels te kunnen en alle kabels zullen weggewerkt worden achter de wand. Er zal dus ook niks meer op de grond staan wat naar stofzuigen en dwijlen toe een pak makkelijker is dan de vroegere kasten.

De 2 witte kasten zal ik afscheid van nemen en 1 grote teak kast komt in de plaats ergens eind deze maand of begin volgende maand. Deze staat nog in de vorige woning van mijn ouders en past niet in hun nieuwe woonst :) mij hoor je niet klagen. Ook moet ik nog een aantal plinten wit lakken. Het einde is wel nabij en ik ben blij dat mijn Agile bord lekker opschiet. Ik slaag er in om veel post-its te moven en dingen af te krijgen :) :) :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')