Uhu, maar ik snap niet hoe het antwoord dan dit is:quote:Op zaterdag 6 september 2014 15:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je haalt niets naar links en naar rechts, maar je vermenigvuldigt links en rechts met hetzelfde. Heb je het voorbeeld uit post #145 al negerekend?
In dit geval zou je links en rechts met cp kunnen vermenigvuldigen.
Ik begrijp niet waarom je deze 'tip' geeft. Als je namelijk beide leden met (Px + Q)1/3 vermenigvuldigt, dan krijg je meteenquote:Op zaterdag 6 september 2014 15:03 schreef Janneke141 het volgende:
Tip bij de eerste: haal een van beide termen naar de andere kant en verhef links en rechts tot de derde macht.
Ik geef die tip omdat die voor leerlingen/studenten die minder algebraïsch begaafd zijn makkelijker te zien is en bovendien algemener toepasbaar.quote:Op zaterdag 6 september 2014 16:44 schreef Riparius het volgende:
Ik begrijp niet waarom je deze 'tip' geeft.
Ik denk juist dat met jouw advies veel meer leerlingen de mist ingaan. Maar laten we de proef op de som nemen:quote:Op zaterdag 6 september 2014 16:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik geef dit tip omdat die voor leerlingen/studenten die minder algebraïsch begaafd zijn makkelijker te zien is en bovendien algemener toepasbaar.
Neemt niet weg dat jouw oplossing in dit geval handiger is.
Om te beginnen: dit is niet het juiste antwoord als de opdracht luidde om b op te lossen uit je betrekking, want wat je hier geeft is een uitdrukking voor bρ.quote:Op zaterdag 6 september 2014 15:53 schreef Brainstorm245 het volgende:
[..]
Uhu, maar ik snap niet hoe het antwoord dan dit is:
λ−1(c−ρ −(1−λ)a−ρ).
Ik snap de verschijning van λ−1 buiten de haakjes niet.
Waar is (Px + Q) -1/3 gebleven? Die vaststond aan Px ---> Px(Px + Q) -1/3 ?quote:Op zaterdag 6 september 2014 16:44 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik begrijp niet waarom je deze 'tip' geeft. Als je namelijk beide leden met met (Px + Q)1/3 vermenigvuldigt, dan krijg je meteen
Px + (Px + Q) = 0
en dus
x = −Q/2P (P ≠ 0, Q ≠ 0)
En ja, dat gaat gewoon uit het blote hoofd, zonder pen en papier.
Als je een macht vermenigvuldigt met zijn tegengestelde, dan is dat gelijk aan 1.quote:Op zaterdag 6 september 2014 18:18 schreef Brainstorm245 het volgende:
[..]
Waar is (Px + Q) -1/3 gebleven? Die vaststond aan Px ---> Px(Px + Q) -1/3 ?
We hadden:quote:Op zaterdag 6 september 2014 18:18 schreef Brainstorm245 het volgende:
[..]
Waar is (Px + Q) -1/3 gebleven? Die vaststond aan Px ---> Px(Px + Q) -1/3 ?
Op mijn vooropleidingen stond ik gemiddeld meestal 8,5 tot 9,5 voor wiskunde. Dit behoort tot de stof van de eerste twee weken op de opleiding econometrie. De opgaven van de eerste drie hoofdstukken heb ik foutloos gemaakt, op de vragen (van verschillende opgaven) die ik hier gepost heb na.quote:Op zaterdag 6 september 2014 18:34 schreef Riparius het volgende:
[..]
We hadden:
Px(Px + Q)−1/3 + (Px + Q)2/3 = 0
Nu vermenigvuldigen we beide leden met (Px + Q)1/3, en dan krijgen we:
Px(Px + Q)−1/3(Px + Q)1/3 + (Px + Q)2/3(Px + Q)1/3 = 0
Nu passen we de rekenregel toe die zegt dat exponenten optellen bij vermenigvuldiging van twee machten van hetzelfde grondtal (dat is: ab·ac = ab+c). We zien nu dat (Px + Q)−1/3(Px + Q)1/3 = (Px + Q)−1/3+1/3 = (Px + Q)0 = 1 en (Px + Q)2/3(Px + Q)1/3 = (Px + Q)2/3+1/3 = (Px + Q)1 = (Px + Q). De vergelijking wordt nu dus
Px + (Px + Q) = 0
en dus
2Px + Q = 0
Van beide leden Q aftrekken geeft:
2Px = −Q
en tenslotte beide leden delen door 2P en we krijgen:
x = −Q/2P
Merk op dat zowel P als Q ongelijk aan nul moeten zijn.
Ik zie in je postgeschiedenis dat je net bent begonnen met Econometrie. Ik denk dat je het heel zwaar gaat krijgen, dit is een studie waarbij aardig wat wiskunde komt kijken, terwijl je nauwelijks op het niveau van een brugklasser zit (ja, uit de tijd dat er nog goed onderwijs was) voor wat betreft je algebraïsche vaardigheden.
Post nu nog even je eigen uitwerking van deze opgave aan de hand van het advies dat je van Janneke had gekregen, zoals ik je heb gevraagd. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat daar ook niet veel van deugt.
Die cijfers die je bij je vooropleidingen hebt behaald (welke vooropleidingen waren dat overigens?) zijn dan kennelijk onderhevig aan een enorme inflatie, of die opleidingen sjoemelen met de cijfers om zo een hoger slagingspercentage en minder uitval te krijgen en daarmee ook meer subsidie te blijven ontvangen. Je bent kennelijk ook niet op de hoogte met de juiste termen voor allerlei begrippen uit de elementaire algebra, nog even afgezien van het gebrek aan vaardigheden.quote:Op zaterdag 6 september 2014 18:43 schreef Brainstorm245 het volgende:
[..]
Op mijn vooropleidingen stond ik gemiddeld meestal 8,5 tot 9,5 voor wiskunde. Dit behoort tot de stof van de eerste twee weken op de opleiding econometrie. De opgaven van de eerste drie hoofdstukken heb ik foutloos gemaakt, op de vragen (van verschillende opgaven) die ik hier gepost heb na.
Havo (en wisk a) en hbo. Nu wo econometrie.quote:Op zaterdag 6 september 2014 18:53 schreef Riparius het volgende:
[..]
Die cijfers die je bij je vooropleidingen hebt behaald (welke vooropleidingen waren dat overigens?) zijn dan kennelijk onderhevig aan een enorme inflatie, of die opleidingen sjoemelen met de cijfers om zo een hoger slagingspercentage en minder uitval te krijgen en daarmee ook meer subsidie te blijven ontvangen. Je bent kennelijk ook niet op de hoogte met de juiste termen voor allerlei begrippen uit de elementaire algebra, nog even afgezien van het gebrek aan vaardigheden.
Als x = 3 dan geldt (x-3)² (y+2) = 0 ongeacht wat y is.quote:Op zaterdag 6 september 2014 22:05 schreef Brainstorm245 het volgende:
(x-3)² (y+2) > 0 --> y > -2 hier is ---> true en <--- false en ik weet niet waarom. Ik kan het ook niet 123 eruit halen zoals ik bij andere opgaven dat wel kan.. Ik zie het, soort van, trucje niet en ik begrijp het niet als het zo complex is. Ondanks dat ik de implications wel begrijp bij x² = 16 --> x = 4, maar toch begrijp ik het niet bij wat complexere vergelijkingen/inequalities.
Dank je wel.quote:Op zondag 31 augustus 2014 17:37 schreef Riparius het volgende:
[..]
Vermenigvuldig de eerste term met x2 / x2 en de tweede term met 2√x / 2√x, dan krijg je twee gelijknamige breuken met als noemer 4x2.
Ik heb het idee dat jequote:Op zaterdag 6 september 2014 22:30 schreef rareziekte het volgende:
[..]
Dank je wel.
Ik zit nu met een soortgelijk probleem, namelijk:
[ afbeelding ]
Het tweede klopt niet. Hoe doe ik het wel goed?
Je hebt gelijk. Het eerste moet 2x+1 gedeeld door 2sqrt(x^2+x) zijn, en niet 2sqrt(x^2+2). (En het tweede moet *2sqrt(x^2+x) zijn).quote:Op zaterdag 6 september 2014 23:47 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat je
probeert te differentiëren met behulp van de quotiëntregel, maar dan klopt je eerste regel ook niet. En je herleiding is sowieso onjuist, want als je √(x² + x) vermenigvuldigt met 2√(x² + 2) krijg je niet 2(x² + x).
Haakjes vergeten.quote:Op zondag 7 september 2014 12:17 schreef MonoIith het volgende:
Gegeven zijn de functies y1 = 2x^2+5x+2 / x+3 en y2 = 2x^2+2x-7 / x+3
Bereken y1-y2
Y1-y2 = 2x^2+5x+2 / x+3 - 2x^2+2x-7 / x + 3
Tekenfout. Als je 2x2 + 2x − 7 aftrekt van 2x2 + 5x + 2 dan krijg jequote:Op zondag 7 september 2014 12:17 schreef MonoIith het volgende:
Gegeven zijn de functies y1 = 2x^2+5x+2 / x+3 en y2 = 2x^2+2x-7 / x+3
Bereken y1-y2
Y1-y2 = 2x^2+5x+2 / x+3 - 2x^2+2x-7 / 3
= 2x^2+5x+2-2x^2+2x-7 / x+3
= 7x-5 / x+3
Het antwoorden boek zegt y1-y2 = 3x+9 / x+3
= 3(x+9) / x+3
= 3
Wat doe ik fout?
1 2 3 4 | 2x² + 5x + 2 2x² + 2x - 7 ------------ - 0 + 3x + 9 |
Goed, we hebbenquote:Op zondag 7 september 2014 11:14 schreef rareziekte het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Het eerste moet 2x+1 gedeeld door 2sqrt(x^2+x) zijn, en niet 2sqrt(x^2+2). (En het tweede moet *2sqrt(x^2+x) zijn).
Maar nu zit ik nog steeds vast.
Bedankt voor je heldere uitleg!quote:Op zondag 7 september 2014 14:45 schreef Riparius het volgende:
[..]
Goed, we hebben
Met behulp van de quotiëntregel (en de kettingregel!) krijgen we dan
Nu vermenigvuldigen we teller en noemer van de breuk met 2√(x²+x) en dan hebben we
Voor de teller van de breuk hebben we nu
zodat het quotiënt wordt
Nu kunnen we teller en noemer van deze breuk nog door (x+1) delen, en dan krijgen we
Je moet x+h invullen? En waarom vul je dan 10 in? Leg eens duidelijk uit wat de opgave is.quote:Op zondag 7 september 2014 17:52 schreef RustCohle het volgende:
Ik heb de volgende formule:
C(x) = Ax√x + B
Ik moet hem substitueren met ( x+h)
Ik maak er dan het volgende van:
C(x) = C(10) = A(10)√(10) + B
Heb ik het goed gedaan? Zo ja, kan ik het korter opschrijven? Ik zat eraan te denken om het te kwadrateren om zo van de wortel af te komen, dus:
A²(10)²(10) + B²
Ik heb de volgende formule:quote:Op zondag 7 september 2014 18:18 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Je moet x+h invullen? En waarom vul je dan 10 in? Leg eens duidelijk uit wat de opgave is.
En dat laatste deel is pure onzin natuurlijk. Je mag toch hopelijk nu wel weten dat (A+B)2 niet gelijk is aan A2 + B2. En als je het kwadraat neemt verander je de functie. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling.
Wat moet je precies substitueren? X voor x+h? Lijkt me niet moeilijk,quote:Op zondag 7 september 2014 17:52 schreef RustCohle het volgende:
Ik heb de volgende formule:
C(x) = Ax√x + B
Ik moet hem substitueren met ( x+h)
Ik maak er dan het volgende van:
C(x) = C(10) = A(10)√(10) + B
Heb ik het goed gedaan? Zo ja, kan ik het korter opschrijven? Ik zat eraan te denken om het te kwadrateren om zo van de wortel af te komen, dus:
A²(10)²(10) + B²
Je moet eerst maar eens werken aan je terminologie. Substitueren met (x+h) is geen begrijpelijke formulering. En botweg dezelfde vraag nog een keer posten met dezelfde onzin nadat iemand je erop heeft gewezen dat het nergens op slaat wat je aan het doen bent is natuurlijk ook not done.quote:Op zondag 7 september 2014 18:31 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Ik heb de volgende formule:
C(x) = Ax√x + B
Ik moet hem substitueren met (x+h)
Dit ja. X substitueren voor x+h. Had ik het goed gedaan? Zo ja, kan het korter geschreven worden (zoals wortels wegwerken?)quote:Op zondag 7 september 2014 18:57 schreef netchip het volgende:
[..]
Wat moet je precies substitueren? X voor x+h? Lijkt me niet moeilijk,
C(x+h) = A(x+h)√(x+h) + B
Nee het was niet de afgeleide dat bepaald moest worden. Dat komt later.quote:Op zondag 7 september 2014 19:13 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je moet eerst maar eens werken aan je terminologie. Substitueren met (x+h) is geen begrijpelijke formulering. En botweg dezelfde vraag nog een keer posten met dezelfde onzin nadat iemand je erop heeft gewezen dat het nergens op slaat wat je aan het doen bent is natuurlijk ook not done.
Vermoedelijk gaat het om het bepalen van de afgeleide van je functie C(x) = Ax√x + B met behulp van de definitie van de afgeleide, dus
C'(x) = limh→0 (C(x+h) − C(x))/h
Om deze limiet en daarmee de afgeleide C'(x) te bepalen moeten we eerst het differentiequotiënt (C(x+h) − C(x))/h herleiden tot een geschikte vorm zodanig dat we van dit differentiequotiënt de limiet voor h → 0 kunnen bepalen.
We hebben
(C(x+h) − C(x))/h = A·((x+h)√(x+h) − x√x)/h
aangezien de constante B wegvalt bij de bepaling van het verschil van C(x+h) en C(x), terwijl we de constante factor A hier buiten haakjes kunnen halen. Bedenk nu zelf maar eens hoe je dit differentiequotiënt zodanig kunt herleiden dat je hiervan de limiet voor h → 0 kunt bepalen.
Volgens mij heb je geen idee wat je precies gedaan hebt. De vraag of je dat goed gedaan hebt, is daarom nogal misplaatst.quote:Op zondag 7 september 2014 20:24 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Dit ja. X substitueren voor x+h. Had ik het goed gedaan? Zo ja, kan het korter geschreven worden (zoals wortels wegwerken?)
Ja ik had de post even ge-edit met 10 ipv x+h om het maar even simpel te houden.quote:Op zondag 7 september 2014 20:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Volgens mij heb je geen idee wat je precies gedaan hebt. De vraag of je dat goed gedaan hebt, is daarom nogal misplaatst.
Als je moet substitueren met x+h, waar komt die '10' dan vandaan?
Ja, daar komt het wel op neer.quote:Op zondag 7 september 2014 21:02 schreef BroodjeKebab het volgende:
Iets, dat onduidelijk is voor mij: ''Show that f(-x) = -f(x) for all x, and that f(1/x) = f(x) for x /= 0 by the formula: f(x) = x / (1+x²)''.
Ik snap niet echt wat ik moet doen? Moet ik nou eigenlijk verklaren dat de variabele -x ervoor zal zorgen dat er een -y output wordt geleverd? Hetzelfde dan dat een 1/x variabele bij x ervoor zal zorgen dat er een positieve y variabele als output zal weergeven?
Ik raak alleen in de war doordat er steeds f(x) staat.. Ik weet wel dat die f in principe staat voor de functie (y) en dan de (x) staat voor de input, maar het is zo verwarrend als het dan allemaal in 1 zin staat. Dan weet ik bijvoorbeeld niet wat -f(x) dan moet voorstellen, de input of output zeg maar.quote:Op zondag 7 september 2014 21:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, daar komt het wel op neer.
Als je in je functievoorschrift f(x) x vervangt door -x, en je schrijft dat netjes uit, dan moet je laten zien dat daar -f(x) uitkomt.
Idem voor 1/x, waarbij de voorwaarde x ≠ 0 natuurlijk logisch is.
Je moet niet dezelfde vraag in twee topics tegelijk stellen en dan ook nog je vraag weer weghalen als ik die juist voor je heb beantwoord. Stel je vragen over wiskunde hier, daar is dit topic voor bedoeld.quote:Op zondag 7 september 2014 21:02 schreef BroodjeKebab het volgende:
Iets, dat onduidelijk is voor mij: ''Show that f(-x) = -f(x) for all x, and that f(1/x) = f(x) for x /= 0 by the formula: f(x) = x / (1+x²)''.
Ik snap niet echt wat ik moet doen? Moet ik nou eigenlijk verklaren dat de variabele -x ervoor zal zorgen dat er een -y output wordt geleverd? Hetzelfde dan dat een 1/x variabele bij x ervoor zal zorgen dat er een positieve y variabele als output zal weergeven?
Ik dacht dat ik het in dit topic had gepost, echter bleek dat ik het in mijn eigen topic had gepost. Vandaar dat ik het verwijderde. Jouw post kwam vlak na de verwijdering...quote:Op zondag 7 september 2014 21:09 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je moet niet dezelfde vraag in twee topics tegelijk stellen en dan ook nog je vraag weer weghalen als ik die juist voor je heb beantwoord. Stel je vragen over wiskunde hier, daar is dit topic voor bedoeld.
Stel f(x) = x2, dan is -f(x) = -x2.quote:Op zondag 7 september 2014 21:07 schreef BroodjeKebab het volgende:
[..]
Ik raak alleen in de war doordat er steeds f(x) staat.. Ik weet wel dat die f in principe staat voor de functie (y) en dan de (x) staat voor de input, maar het is zo verwarrend als het dan allemaal in 1 zin staat. Dan weet ik bijvoorbeeld niet wat -f(x) dan moet voorstellen, de input of output zeg maar.
Hoe wil jij hier wortels wegwerken?quote:Op zondag 7 september 2014 20:24 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Dit ja. X substitueren voor x+h. Had ik het goed gedaan? Zo ja, kan het korter geschreven worden (zoals wortels wegwerken?)
Hint: als het goed is weet je dat 8ab = (8a)bquote:Op maandag 8 september 2014 18:43 schreef RustCohle het volgende:
Hoe is 82/3 makkelijk op te lossen uit het hoofd?
Als het 1/3 was dan was het een kwestie geweest van de derdemachtswortel nemen..
8^(2/3) is het kwadraat van 8^(1/3).quote:Op maandag 8 september 2014 18:43 schreef RustCohle het volgende:
Hoe is 82/3 makkelijk op te lossen uit het hoofd?
Als het 1/3 was dan was het een kwestie geweest van de derdemachtswortel nemen..
Rekenregel:quote:Op maandag 8 september 2014 18:43 schreef RustCohle het volgende:
Hoe is 82/3 makkelijk op te lossen uit het hoofd?
Als het 1/3 was dan was het een kwestie geweest van de derdemachtswortel nemen..
hoe zou je dat moeten doen als het grondtal 2 was geweest? Want 2 kun je niet verder verkleinen..quote:Op maandag 8 september 2014 18:59 schreef Riparius het volgende:
[..]
Rekenregel:
(ap)q = apq
(voor a ∈ R+, p, q ∈ R)
Dus:
82/3 = (81/3)2 = 22 = 4
Of:
82/3 = (23)2/3 = 22 = 4
Dan wordt het 3√4, maar die weet ik ook niet uit mijn hoofd.quote:Op maandag 8 september 2014 19:41 schreef RustCohle het volgende:
[..]
hoe zou je dat moeten doen als het grondtal 2 was geweest? Want 2 kun je niet verder verkleinen..
22/3 = (22)1/3 = 41/3 is geen rationaal getal, dus dit kun je niet (uit het hoofd of met pen en papier) exact berekenen, hoogstens benaderen. Je kunt wel uit het hoofd nagaan dat dit getal groter moet zijn dan 1,5 = 3/2, want (3/2)3 = 27/8 < 32/8 = 4, en dat dit getal kleiner moet zijn dan 1,6 = 8/5, want (8/5)3 = 512/125 > 500/125 = 4. Dus heb je 1,5 < 41/3 < 1,6.quote:Op maandag 8 september 2014 19:41 schreef RustCohle het volgende:
[..]
hoe zou je dat moeten doen als het grondtal 2 was geweest? Want 2 kun je niet verder verkleinen..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Van dit plaatje begrijp ik de eerste alinea niet (tot aan de blauwe tekst toe, blauwe tekst begrijp ik wel). Vervolgens ik de functie/formule niet waarin breuken te zien is (onder andere met au² e.d.)
Tenslotte begrijp ik de twee functies onderaan het plaatje niet ('solution'). Ik weet wel wat er gevraagd wordt en wat er geantwoord moet worden, maar ik begrijp de functie niet, deze wordt waarschijnlijk afgeleid van de stof welke ik dan weer niet begrijp... Overigens begrijp ik de * bij de twee functies ook niet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen en bij voorbaat dank.
Excuseer mij voor een zijliggende foto, maar dat deed tinypic uit zich zelf tijdens het uploaden, want ik had het de foto's toch echt rechtop genomen, daarnaast stonden ze op mijn pc ook wel goed.
[ Bericht 5% gewijzigd door Brainstorm245 op 09-09-2014 18:42:50 ]
We gaan op zoek naar de waarde van x waarvoor de kwadratische functie f zijn minimale of maximale waarde bereikt. Hebben we een dalparabool, dus met a>0, dan hebben we een minimum; bij a<0 hebben we een bergparabool en vinden we dus een maximum.quote:Op maandag 8 september 2014 23:27 schreef Brainstorm245 het volgende:
Van dit plaatje begrijp ik het laatste gedeelte niet. Dat gedeelte begint bij de formule waar aan de rechterzijde (2) staat. De tekst onder de functie begrijp ik ook niet.
Deze uitdrukking vertelt je dat, als je eenmaal de x-waarde van het maximum gevonden hebt, de symmetrie-as van de parabool de verticale lijn door die x-waarde is, en (logischerwijs), de functiewaarde op een afstand u links van het midden, even groot is als de functiewaarde op een afstand u rechts van het midden. Bedenk dat, nog steeds, dat midden ligt bij x = -b / 2a.quote:Van dit plaatje begrijp ik de eerste alinea niet (tot aan de blauwe tekst toe, blauwe tekst begrijp ik wel). Vervolgens ik de functie/formule niet waarin breuken te zien is (onder andere met au² e.d.)
Ik ga er dan maar van uit dat je het economische gedeelte (hoe komt de formule van π tot stand) begrijpt. Dit is een kwadratische functie, namelijk π(Q) = 100Q - 5/2Q2quote:Tenslotte begrijp ik de twee functies onderaan het plaatje niet ('solution'). Ik weet wel wat er gevraagd wordt en wat er geantwoord moet worden, maar ik begrijp de functie niet, deze wordt waarschijnlijk afgeleid van de stof welke ik dan weer niet begrijp... Overigens begrijp ik de * bij de twee functies ook niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |