Hemelse mens heb ik nog niet ontmoet dus dan heb ik het inderdaad over een aardse mens.quote:
Als een mens 10x iets doet. 9x doet hij het goed, en 1x slecht. Kun je dan concluderen dat de mens goed of slecht is? Sinds hij in de mogelijkheid was slecht te zijn, is de mens te concluderen slecht.quote:Op woensdag 16 juli 2014 21:59 schreef Perrin het volgende:
[..]
De mens heeft zowel goede als slechte neigingen. Waarom zou het ofwel wit ofwel zwart moeten zijn?
Er is een verschil tussen denken te weten en daadwerkelijk weten.quote:Op donderdag 17 juli 2014 02:57 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Het is leuk om iets te weten ja. Moet je ook eens moeten proberen.
Dus is het geen religie,quote:Op woensdag 16 juli 2014 17:45 schreef ATON het volgende:
[..]
Boeddhisme is geen godsdienst ( gezien men het bestaan van god(en) verwerpt, maar blijft wel een religie.In bredere zin duidt het woord 'religie' op een algemenere vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven.
Je bent een trol? Jij bent ook een dwaas die denkt dat boeddhisme een religie is? Lekker ? Die plaat voor je kop?quote:
Nee special K kans berekenen is geen geloof.quote:Op woensdag 16 juli 2014 16:10 schreef SpecialK het volgende:
Je gelooft dus niet maar je hecht hogere en lagere kansen aan bepaalde feiten?
Dat is gewoon hetzelfde als geloven, he.
quote:Op donderdag 17 juli 2014 08:50 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Nee special K kans berekenen is geen geloof.
Ik zal je leren wat geloof is.
In de top van wetenschap (CERN bijv.) wordt onderzocht en heeft men "kennis"iedereen die dit onderzoek niet kan uitvoeren ...gelooft in de resultaten op basis van vertrouwen of autoriteit. GELOVEN dus.
Of wil jij beweren alle wetenschappelijke proeven te hebben nagedaan? Gij gelovige die een ander er van beticht?
In Boeddhisme is 2500 jaar geleden onderzocht en gededuceerd. Daar kwam kennis uit. Iedereen die dit niet KAN onderzoeken neemt het aan op basis van vertrouwen of autoriteit. Dat heet geloven.
In boeddhisme wordt je dus WEL uitgenodigd en aangemoedigd om alles zelf te onderzoeken.
Ik geloof NIET tot nauwelijks... omdat ik in de groep zit die wel kan onderzoeken en controleren.
Zeggen dat in boeddhisme het aspect geloof zit in tegenstelling tot de gemiddelde gymnasiast is ridicule waanzin.
De atheist gelooft veel meer dan de boeddhist.
Waarom reageer je hier niet op?quote:Waar is dit onderzoek van het boeddhisme te vinden dan?
Kansberekeningen resulteren in geloof.quote:Op donderdag 17 juli 2014 08:50 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Nee special K kans berekenen is geen geloof.
Ik heb je stukje gelezen. Je lijkt er maar weinig van te snappen. Jij denkt dat het woord geloof gelijk staat aan "woorden van iemand anders voor waar aannemen".quote:Ik zal je leren wat geloof is.
Nee. Qua definitie zit je er al naast. Atheisme is het gebrek aan een geloof in iets (een god) dus zeggen dat je aan de hand van dat label dat slechts 1 geloof uitsluit al kan beredeneren dat iemand iets wel gelooft is pure onzin.quote:De atheist gelooft veel meer dan de boeddhist.
Vergeleken met de mens is de mens slecht in menselijk perspectief.quote:Op donderdag 17 juli 2014 03:04 schreef thom_05 het volgende:
[..]
1 Medemens
2 omgeving
3 dieren
Trouwens een mens is slecht of je het nu met een dolfijn vergelijkt (ze kunnen ook wat van) of een boom.
Spreek voor jezelf.quote:Op donderdag 17 juli 2014 07:59 schreef belijder het volgende:
[..]
Een mens heeft authoriteit nodig om niet te stelen, doden, liegen, dit is de realiteit, dit is tegenwoordig aanwezig, een structuur die de o zo goede aardse mens die liegt nooit iets fout te doen een beetje in het gedrang te houden. De aardse mens heeft wetten nodig om niet over de lijn te gaan, dat duidt duidelijk op het niet goed zijn van de mens, dus -> slecht.
De mens is zondig geboren (d.w.z. met slechte neigingen)
En dan in de volgende regel doodleuk dit schrijven:quote:
Ik heb steeds meer de indruk dat ik hier echt enorm in de maling word genomen.quote:Boeddhisme onderwijst dat er een godenrijk is. een realm.
Uiteraard.quote:Op donderdag 17 juli 2014 08:38 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen denken te weten en daadwerkelijk weten.
Nogmaals, als je een beetje had gelezen wat ik überhaupt had neergezet wist je dat ik de westerse morele waarden als maatstaf gebruik. Dat je het onnodig ingewikkeld probeert te maken kan ik je ook niet bij helpen helaas.quote:Op donderdag 17 juli 2014 09:27 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Vergeleken met de mens is de mens slecht in menselijk perspectief.
Nou, laat dan maar.
Ja, heb ik gedaan. Feitelijk staat er niet veel meer dan dat jij mensen niet zo leuk vindt. Dat is je goed recht, maar ik had de indruk dat daar ook nog een bepaalde gedachte achter zat. Dat bleek niet het geval.quote:Op donderdag 17 juli 2014 10:23 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Nogmaals, als je een beetje had gelezen wat ik überhaupt had neergezet
Sorry, mijn fout.quote:Dat je het onnodig ingewikkeld probeert te maken kan ik je ook niet bij helpen helaas.
Of ik mensen leuk vind heeft niets met de stelling te maken. Hou die in je gedachten wanneer je mijn posts leest.quote:Op donderdag 17 juli 2014 10:26 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, heb ik gedaan. Feitelijk staat er niet veel meer dan dat jij mensen niet zo leuk vindt. Dat is je goed recht, maar ik had de indruk dat daar ook nog een bepaalde gedachte achter zat. Dat bleek niet het geval.
Mensen zijn stom.
Hoezo?
Nou, gewoon.
[..]
Sorry, mijn fout.
Maar aangezien je niet eens hebt nagedacht over wat je eigenlijk bedoelt met 'slecht' is dat hele verhaal niets anders dan 'ik vind mensen stom, gewoon daarom'.quote:Op donderdag 17 juli 2014 10:39 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Of ik mensen leuk vind heeft niets met de stelling te maken. Hou die in je gedachten wanneer je mijn posts leest.
Ik zei in een van mijn eerste posts dat een mens in essentie slecht is. Slecht in de definitie van wat wij nu als slecht beschouwen en ik beweerde dat zelfs een goede daad wordt puur en alleen gedaan voor zelfzuchtige redenen. Hiermee kom ik dus tot de conclusie dat de mens, nogmaals volgens de huidige maatstaven, gewoon in essentie slecht is.
Mis je het stukje herhaaldelijk of kies je zelf voor om het niet te lezen?quote:Op donderdag 17 juli 2014 10:43 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar aangezien je niet eens hebt nagedacht over wat je eigenlijk bedoelt met 'slecht' is dat hele verhaal niets anders dan 'ik vind mensen stom, gewoon daarom'.
En dat is best hoor. Ik vind mensen vaak juist wel leuk en ik heb daar ook geen heel diepe onderbouwing bij verder.
Ik denk dat ik het telkens mis, want volgens mij heb je met een hoop woorden niets meer gezegd dan 'ik vind mensen slecht' zonder dat je daarbij enige context, relativering of onderbouwing hebt gegeven. Ja, iets wat jij 'westers perspectief' noemt, maar dat is natuurlijk flauwekul. Het is jouw perspectief.quote:Op donderdag 17 juli 2014 10:53 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Mis je het stukje herhaaldelijk of kies je zelf voor om het niet te lezen?
Die waarden zijn subjectief en afhankelijk wat iemand exact "westerse waarden" vindquote:Op donderdag 17 juli 2014 10:23 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Nogmaals, als je een beetje had gelezen wat ik überhaupt had neergezet wist je dat ik de westerse morele waarden als maatstaf gebruik. Dat je het onnodig ingewikkeld probeert te maken kan ik je ook niet bij helpen helaas.
Daarom dus algemeen aanvaardbare waarden.quote:Op donderdag 17 juli 2014 13:40 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Die waarden zijn subjectief en afhankelijk wat iemand exact "westerse waarden" vind
De morele waarden die je noemt zijn jouw morele waarden en niet de mijne, alhoewel ik een product ben van de westerse wereld.
Ah. Nou, die bestaan niet.quote:Op donderdag 17 juli 2014 13:58 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Daarom dus algemeen aanvaardbare waarden.
aanvaard door wie?quote:Op donderdag 17 juli 2014 13:58 schreef thom_05 het volgende:
[..]
Daarom dus algemeen aanvaardbare waarden.
Uiteraard heb je mensen die overal naakt zouden willen lopen maar de consensus is dat dat niet wenselijk is of zelfs strafbaar.quote:
Door je tante.quote:Op donderdag 17 juli 2014 14:42 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
aanvaard door wie?
de staat, de kerk, Henk en Ingrid?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |