Saisai | zondag 6 juli 2014 @ 17:19 |
![]() Hoe lang droogt houtlijm? Draai ik een kraan los als ik met de klok mee draai? Mag een wasmachine en een wasdroger op dezelfde elektrische groep? Kan ik latex buiten gebruiken? Mag ik spaanplaatschroeven ook in ander hout gebruiken? Welke kleur elektrische draad is ook alweer de aarde? ![]() Dit soort korte vraagjes kom je vaak tegen als je gaat klussen. Het is niet altijd de moeite waard om er een compleet topic voor te openen, maar je wilt ook niet blijven zitten met je vraag. Voor al dat soort vragen is er dit Korte Klus Kwesties topic! Probeer zo duidelijk mogelijk je vraag te formuleren, en posten maar! En let op, er bestaan geen domme vragen maar alleen domme antwoorden ![]() Zo, even een reeks van gemaakt ![]() | |
Saisai | zondag 6 juli 2014 @ 17:20 |
O shit, er moet versie 4 staan ipv versie 3. Kan een modje dit nog even aanpassen? ![]() Daarnaast heb ik direct zelf een vraag. Wie heeft ervaring met het tegelen van witjes? aangezien de vorm verschilt per tegel, zijn hier slimme trucks en tips voor om het toch netjes te krijgen? | |
derLudolf | zondag 6 juli 2014 @ 17:22 |
Geen idee wat witjes zijn. Misschien kun je ze stuk slaan en er mozaiek vam maken? ![]() | |
Saisai | zondag 6 juli 2014 @ 17:27 |
uuh.. hehe laten we dat maar niet doen. Witjes, beter bekend onder de naam Friese witjes. Ze zijn "handgemaakt" waardoor ze niet allemaal even groot zijn en dezelfde kleur hebben. Die van ons zijn weliswaar machinaal gemaakt, maar hebben wel dezelfde eigenschappen. ![]() | |
dj_ko | zondag 6 juli 2014 @ 23:28 |
Ik heb een plastic hdpe vijverbak op marktplaats gekocht, nu zitten er in de rand 3 gaten van 20mm. Hoe kan ik deze het beste dicht maken? | |
Gieliovd | maandag 7 juli 2014 @ 06:04 |
Plaatjes op lassen. | |
BartNH | maandag 7 juli 2014 @ 11:45 |
Of afdoppen, dat is wat simpeler zelf te doen. Maar hebben die gaten een doel? Als het vlak onder de rand zit zou ik er niet eens druk om maken. | |
Weltschmerz | maandag 7 juli 2014 @ 12:36 |
Geen ervaring mee. Maar ik zou zeggen sorteren op een stuk of 4 formaten, en/of vorm als ze niet vierkant zijn, en dan een grote van de stapel pakken voor naast en kleine, zodat je per zeg 3 tegels weer tegelijk uitkomt. Wel even droog oefenen natuurlijk, om te kijken of het zo uitkomt. | |
Surveillance-Fiets | maandag 7 juli 2014 @ 12:39 |
![]() Of desnoods een vijver reparatiesetje kopen of zo. Stukje folie bij de tuinboer en een beetje plaksel. | |
Gloorbek | maandag 7 juli 2014 @ 13:32 |
Wat heel goed wil is de gaten dicht maken met de glasvezel reparatieset van Albastine Onderkant van de gaten dicht maken met b.v duct tape (zodat de hars er niet onderuit kan lopen) en daarna de gaten vol gieten met de 2 componenten polyesterhars . nadien even de tape verwijderen en je hebt een mooie gladde en bijna onzichtbare afdichting. Alles bij elkaar 15min werk inclusief drogen. ![]() Verkrijgbaar bij de meeste bouwmarkten of online [ Bericht 3% gewijzigd door Gloorbek op 07-07-2014 13:39:06 ] | |
koffielepel | maandag 7 juli 2014 @ 14:06 |
Gewoon op het oog, eventueel met voegkruisjes, die heb je in verschillende diktes. Geen studie van maken, als het perfect recht had gemoeten had je geen witjes moeten kopen ![]() Bij mij heb ik iig voegkruisjes gebruikt, door het ongelijke verloop is er bijna altijd wel een punt te vinden waar je kruisje perfect tussenpast. ![]() | |
BartNH | maandag 7 juli 2014 @ 14:40 |
Gaat dat hechten op HDPE? Mijn ervaring met PE is dat er vrijwel nix hecht, zelfs viltstift spoelt er weer af tenzij je een warmte behandeling toepast. Vandaar mijn advies af te doppen. Lassen kan wel maar is ook redelijk kritisch wat betreft doorbranden. correct me if I'm wrong. | |
Saisai | maandag 7 juli 2014 @ 16:49 |
dan ga ik het op het oog doen ![]() | |
Polleke83 | dinsdag 8 juli 2014 @ 08:49 |
Ik heb een extra groep nodig in de meterkast, en aangezien er achter elke aardlek al vier andere groepen zitten hoort er dus ook een nieuwe aardlek bij te komen. Eventueel wil ik ook nog een losse kWh meter erbij. Wat is hier de beste optie? ![]() | |
ook_gek | dinsdag 8 juli 2014 @ 17:35 |
Kan je elke aan/uit thermostaat aan je cv ketel hangen? | |
Vonkenboer | dinsdag 8 juli 2014 @ 18:36 |
Even met de behangkwast er langs ! En hij plakt weer op zijn plek ! ![]() | |
Gieliovd | dinsdag 8 juli 2014 @ 19:21 |
Beetje vol in je kast Polleke... Wat ik op de foto zie is vol dus einde verhaal. @ook gek: nee. Korte vraag, kort antwoord. Thanks Vonk. | |
Polleke83 | dinsdag 8 juli 2014 @ 19:50 |
dus ik zou de complete kast mogen vervangen? En weet iemand wat die grijze kast rechtsonder is? | |
ook_gek | woensdag 9 juli 2014 @ 23:35 |
Waar dien ik dan op te letten? | |
Saisai | zaterdag 12 juli 2014 @ 09:10 |
iemand toevallig een buigijzer/ pijpenbuiger te leen? ![]() | |
Vinz0r | zaterdag 12 juli 2014 @ 09:20 |
kleine gaatjes rondom boren, en ook zorgen dat daar de hars in komt. Heb je al meer kans op een betere verbinding. Wordt ook zo gedaan als er een scheur in een bumper gelijmd moet worden. | |
Gieliovd | zaterdag 12 juli 2014 @ 20:51 |
Waar is u? Heb wel 15 mm ijzer liggen ![]() | |
Saisai | zaterdag 12 juli 2014 @ 22:48 |
![]() | |
Gieliovd | zaterdag 12 juli 2014 @ 22:58 |
Gouda - Amsterdam om ff een buigijzer te lenen is niet handig. Bij Boels ofzo huur je die dingen desnoods voor een euro of 4-5 per dag? Marktplaatsje? | |
Saisai | zondag 13 juli 2014 @ 11:00 |
marktplaats had ik al gekeken, niets in de buurt (of voor dezelfde prijs als een nieuwe ![]() ![]() | |
markd87 | zondag 13 juli 2014 @ 12:23 |
Ik wil een canvas drie luik ophangen aan een muur zonder gaatjes te boren. De doeken incl houten latjes wegen vrij weinig. Enige irritante is dat de muur voorzien is van structuurverf (lichte korrel) en dus geen gladde ondergrond is. Ik heb het al een keer geprobeerd met van die plakstrips, alleen naar verloop van tijd (weken) kwamen ze naar beneden. Komt misschien ook omdat ik alleen de boven- en onderkant had voorzien van strip en niet alle vier de kanten. Iemand nog handige tips om dit te fixen? Ik heb echt twee linker handen ![]() | |
Surveillance-Fiets | zondag 13 juli 2014 @ 12:25 |
Hoe lang heb je hem nodig? meer dan vier verschillende dagen? | |
Saisai | zondag 13 juli 2014 @ 12:26 |
Gewoon kitlijm gebruiken daarvoor. | |
Surveillance-Fiets | zondag 13 juli 2014 @ 12:26 |
drie gaatjes voor drie oogjes in het plafond is ook geen optie? | |
Saisai | zondag 13 juli 2014 @ 12:26 |
nee, 1 of max 2 dagen. | |
Surveillance-Fiets | zondag 13 juli 2014 @ 12:27 |
huren inderdaad, bo-rent is goedkoper dan boels. En sluit ook vooral GEEN afkoop eigen risico af als je het huurt. ![]() | |
Saisai | zondag 13 juli 2014 @ 12:28 |
haha hoe de fuck moet je zo'n buigijzer kapot maken? ![]() | |
Saisai | zondag 13 juli 2014 @ 12:28 |
Awh ninja edit! | |
Surveillance-Fiets | zondag 13 juli 2014 @ 12:30 |
het lukt je vast als je het gaat proberen. ![]() ![]() | |
Saisai | zondag 13 juli 2014 @ 19:47 |
Eigenlijk zou je het voor de grap moeten doen. Zo'n ding huren met eigen risico afkoop, de haakse slijper erin zetten, terug brengen en zeggen; "gelukkig had ik een verzekering afgesloten!" ![]() | |
Nico987 | maandag 14 juli 2014 @ 10:50 |
Bo rent is vaak iets goedkoper maar wat ik mooi aan boels vind is op zaterdag huren is maandag terug brengen en 1 dag betalen.. ik 0 neem daarbij wel aan dat je het niet bij een bouwmarkt huurt... die zijn duurder hebbem weinig, is vaak kapot en dan moet je 2 dagen betalen. | |
Adrie072 | maandag 14 juli 2014 @ 14:29 |
Die afzuigkappen van de mechanische ventilatie, hoe krijg ik die makkelijk (zonder stuk te trekken) uit het plafond? Alvast bedankt! | |
Saisai | maandag 14 juli 2014 @ 19:20 |
foto? | |
Gieliovd | maandag 14 juli 2014 @ 23:06 |
Ligt aan type.. Dop eruit draaien, eruit trekken, kan allemaal. | |
Surveillance-Fiets | maandag 14 juli 2014 @ 23:12 |
Noem het in ieder geval een ventiel en geen afzuigkap. Dat benne hele andere dingen. | |
bleiblei | dinsdag 15 juli 2014 @ 23:32 |
Iemand enig idee hoe je de wartel waar je buitenkabel (xmvk) doorheen trekt de ip65 doos in, waterdicht maakt? Die kabel is veel dunner dan de rubberen ring in de wartel, terwijl die doosjes om de boel te koppelen mij er wel voor bedoeld lijken... | |
Gieliovd | woensdag 16 juli 2014 @ 06:21 |
Andere wartel ![]() | |
bleiblei | woensdag 16 juli 2014 @ 08:03 |
Ah, het is zo simpel ![]() Zijn heel misschien ook de rubberen ringen los te koop ergens? Heb nml. zwarte wartels, en die zijn vast weer niet te vinden met een kleinere doorvoer. | |
Gieliovd | woensdag 16 juli 2014 @ 17:52 |
http://obo.co.rs/downloads/nl/kataloge/vbs_vers_nl.pdf | |
Vonkenboer | zondag 20 juli 2014 @ 12:36 |
Andere wartel zou dit probleem op moeten lossen; en er zijn van die wartels die leveren van die zwarte losse ringen erbij. Maar die kun je niet los bestellen. | |
Atmoz | zondag 20 juli 2014 @ 15:40 |
Vraagje: Hoe kan ik het beste een randje opvullen tussen 2 houten platen. De situatie: ![]() Het is een randje van 12mm breed (onderkant) en 6mm (opstaande randje) tot 1mm aan de andere kant (loopt dus scheef af) Met wat voor "spul" kan ik dit het beste opvullen, erna vijlen en/of schuren, en erna verven? Ik heb zoals je op de foto kunt zien ervoor gezorgd dat de 2 delen in ieder geval stevig aan elkaar zitten. Dus "werken" zal het hopelijk maar weinig... Wie 'O wie? ![]() | |
derLudolf | zondag 20 juli 2014 @ 15:45 |
Strookje van 12mm proberen te zagen? Ik zie sowieso niet wat je precies wil, maar dat zal aan mij liggen... Mooi stapeltje L-boxen trouwens ![]() | |
Atmoz | zondag 20 juli 2014 @ 15:53 |
Strookje van 12mm zagen gaat niet, want het moet dan in de breedte constant 12 zijn, en in de hoogte aflopen van 6mm naar 1mm. (gaat me nooit secuur lukken) Ik wil dat lelijke randje wat daar is ontstaan opvullen met "iets", en erna het geheel schuren en verven zoals de rest van de plaat waar je tegenaan kijkt (dat grote witte vlak waar die klemmen op zitten). Het moet dus zegmaar één geheel worden. Haha, dank u! ![]() | |
bleiblei | zondag 20 juli 2014 @ 17:04 |
Latje op monteren en met bovenfrees op gelijke hoogte frezen ![]() | |
#ANONIEM | zondag 20 juli 2014 @ 19:07 |
Electra-vraagje: de grijze kabel die ik vorig jaar in de lente heb ingegraven, blijkt een bruine, een blauwe en een zwarte draad te bevatten, maar geen aarde. Dom/onhandig, aangezien ik wel aarde in de schuur wil ![]() | |
Surveillance-Fiets | zondag 20 juli 2014 @ 19:10 |
het kán. Maar wikkel dan alsjeblieft de delen die zichtbaar zijn in groen gele tape. | |
#ANONIEM | zondag 20 juli 2014 @ 19:11 |
Dat sowieso. Maar het kán wel.... Mooi ![]() | |
Saisai | zondag 20 juli 2014 @ 19:11 |
ja hoor, dat is geen enkel probleem. Ik zou alleen wel die draad markeren als aarde zodat het voor jou, maar ook voor de volgende huisbezitter duidelijk is wat wat is. De bouwmarkt verkoopt hier tape voor. | |
Saisai | zondag 20 juli 2014 @ 19:13 |
Ow ik dacht dat dat de laatste post was ![]() | |
bleiblei | zondag 20 juli 2014 @ 21:15 |
Ik neem aan dat het grondkabel is? Dan zit de aarde draad nml. In de gevlochten mantel. Dat is niet meer dan een bosje kale draadjes die vlak onder de mantel ligt. ![]() | |
Vonkenboer | zondag 20 juli 2014 @ 21:16 |
Is het een kabel met een aardscherm; of heb je een gewone Ymvk of Xmbk kabel in de grond gelegd ? | |
derLudolf | zondag 20 juli 2014 @ 21:20 |
Hoe verbind je dat dan aan een andere draad? | |
bleiblei | zondag 20 juli 2014 @ 21:21 |
Hoe bedoel je? In een lasdoos bedoel je? Vertinnen en in een Wago duwen ![]() | |
derLudolf | zondag 20 juli 2014 @ 21:41 |
Die metalen mantel bedoelde ik inderdaad ![]() | |
Atmoz | zondag 20 juli 2014 @ 22:00 |
Goede tip ![]() Misschien moet ik dat inderdaad maar doen ![]() En dan een freesje wat recht aan de onderkant is, en de diepte-instelling gelijk aan de onderkant van het apparaat? (Sorry, ik heb nog niet zoveel frees-ervaring) Mijn eerste gedachte was het opvullen met houtvuller of dat soort spul, maar het is volgens mij teveel wat er opgevuld moet worden he. Of is er toch spul wat dit zou kunnen? (Puur uit interesse, want ik vind het latje + frees idee beter) ![]() | |
Knutsel-Smurf | zondag 20 juli 2014 @ 22:00 |
Zit een "linze" aan, die frut je in een kroonsteen en vanuit daar naar vd draad. | |
bleiblei | maandag 21 juli 2014 @ 12:27 |
Die knip je er af, onder de metalen mantel zit een bundeltje draden die je eenvoudig kan twisten/vertinnen en in een lasklem kan duwen. Tenminste, zo doe ik het. Maar ik ben geen vonkenboer, dus kan het best totaal verkeerd doen ![]() Ben ook afgelopen weekend begonnen met de elektra in de schuur aanpakken, en schaamde mij wel aardig voor het gepruts wat ik een jaar of 5 geleden daar heb afgeleverd onder het motto "ik moet gewoon ff snel elektra hebben" ![]() | |
bleiblei | maandag 21 juli 2014 @ 12:30 |
Je hebt bovenfreesjes met een kogellagertje eraan (aan de onderkant ![]() Kunst zit em dan wel in het recht houden van de frees, maar staat mij bij dat je een hyper fancy Bosch hebt met 3 van die houders? 1 van die houders is meen ik een basis voor een kantenfrees. Die is daar ideaal voor. Freesje wat je nodig hebt is deze: ![]() (of een variant hiervan) Op het plaatje rechts onder zie je wat ik bedoel ![]() | |
Atmoz | maandag 21 juli 2014 @ 14:11 |
Ja klopt, die heb ik wel eens gebruikt. Die zitten inderdaad in dat doosje met allemaal freesjes ![]() Nee, ik heb gewoon zo'n "gewone" ![]() Oke, en dan beide zijden dus daarmee langs halen. Eerst om de zijkant gelijk te maken, en dan de bovenkant. Ik dacht zelf aan een freesje zonder zo'n lager. En dan gewoon de diepteinstelling PRECIES gelijk met de onderkant van de frees (dat zwarte gedeelte) dan krijg je toch ook hetzelfde? Of is dat minder handig? Dan frees je zegmaar met de onderkant van het freesje, in plaats van met de zijkant waar de mesjes zitten. (onder zitten soms ook wat mesjes meen ik) | |
koffielepel | maandag 21 juli 2014 @ 14:32 |
Als je hem gelijk stelt met de zool gebeurt er toch niks? Dat freesje gebruiken met geleidewiel. Eventueel je werkstuk verbreden met latten/klemmen zodat je frees niet omvalt. Opvullen eventueel met 2k albastine (krimpt niet). ![]() | |
Atmoz | maandag 21 juli 2014 @ 14:46 |
Oops, inderdaad. Foj, dat was echt dom haha ![]() (soms toch wel lastig om praktijk situaties in het hoofd te "bedenken" allemaal, dat blijkt wel weer!)
![]() Via een zoektocht kwam ik hierop uit: http://www.alabastine.nl/product/houtrotvuller/ Bedoel je dat? (staat geen 2K op). Ziet er overigens wel goed uit, genoeg CM opvuldikte om dat verhaal van mij te kunnen "handelen" ![]() | |
koffielepel | maandag 21 juli 2014 @ 17:53 |
Nee, t is geen houtrot vuller. Is wel een vierkant doosje met 2 ronde blikjes (2 componenten). Die gebruik ik tenminste altijd ![]() ![]() | |
Stefanovic83 | maandag 21 juli 2014 @ 18:07 |
Hoi klussers. In ons vers gekochte huis zit een hoogglans wit Ikea keuken met kastenwand. Tussen de bovenkant daarvaan en het plafond zit een 'kier' van ongeveer 3,5 cm hoog. De vorige bewoners hadden daar kennelijk geen last van, maar wij willen die graag afdekken. We zaten te denken aan een simpele plank (met L-profieltje om 'm rechtop te houden), maar die kunnen we nergens vinden. De afmetingen zijn 160 x 3,5 en 80 x 3,5 en we willen dus hoogglans wit. We hebben geen trek in zelf schilderen ofzo. Bij de bouwmarkten om de hoek verkopen ze geen planken in hoogglans wit, of het zijn maten waar we niets aan hebben (meer vensterbanken enzo), die ze niet op maat willen zagen. Zelf zagen wordt lelijk dus ook dat is geen optie. Hebben jullie een idee waar ik zo'n plank kan halen (of andere goede ideeen?) | |
friekin_ | maandag 21 juli 2014 @ 19:14 |
| |
Stefanovic83 | maandag 21 juli 2014 @ 19:32 |
had ik gezien ja maar die zijn niet de goede maten (te hoog). En Ikea zal dat wel niet op maat gaan zagen lijkt me (aanname) [ Bericht 22% gewijzigd door Stefanovic83 op 21-07-2014 19:40:14 ] | |
koffielepel | maandag 21 juli 2014 @ 20:02 |
Je zoekt dus een hoogglans witte plint die perfect bij je keuken past maar zagen is geen optie? Succes daarmee ![]() Ik denk dat je zo'n plaat moet kopen en dan bij een timmerfabriekje oid op maat moet laten zagen als je het niet zelf (netjes) kunt. ![]() | |
Stefanovic83 | maandag 21 juli 2014 @ 20:08 |
ja lastig he ![]() Ikea maar s bellen deze week, misschien valt er toch iets op maat te regelen | |
friekin_ | maandag 21 juli 2014 @ 20:14 |
Klein klus probleem. Hoe los ik dot op? De pin steekt er schuin uit bij de deur. Hoe krijg ik 'm weer goed? ![]() | |
bleiblei | maandag 21 juli 2014 @ 21:00 |
Erm, ik zou een nieuw slot kopen. Dit ziet er niet heel herbruikbaar meer uit ![]() | |
bleiblei | maandag 21 juli 2014 @ 21:01 |
Zoek iemand met een beetje nette zaagtafel en zaag em daar op maat. Of ga bij een meubelmaker langs, die wil ook wel zoiets voor je maken voor wat euro's. Maar reken er maar op dat je daar dan al gauw een eurootje of 100 kwijt kan zijn. | |
friekin_ | maandag 21 juli 2014 @ 21:06 |
Jammer, al onze deuren hadden zo lekker hendig dezelfde sleutel ![]() | |
bleiblei | maandag 21 juli 2014 @ 21:10 |
Die cilinder kan je er gewoon uithalen. Je hebt alleen een nieuwe slotkast nodig ![]() Dwz. de sleutel kan je gewoon houden ![]() | |
friekin_ | maandag 21 juli 2014 @ 21:12 |
Thanks! | |
Saisai | maandag 21 juli 2014 @ 22:23 |
als je niets zelf wil verven, een L profiel erachter zetten zodat de ruimte minder opvalt? L profielen heb je ook in wit. of; zo'n schuimplastic profiel ervoor. Niet mijn smaak, maar ja, ik zou gewoon iets verven.. | |
Saisai | maandag 21 juli 2014 @ 22:25 |
Dit. | |
Atmoz | dinsdag 22 juli 2014 @ 08:50 |
Ik ben opzoek naar een fatsoenlijke gatenzaagset. Is deze wat? http://www.bosch-pt.com/n(...)zagenset-progressor/ Ook zou ik er graag af en toe een gat in een gipswand/ytongblok mee maken om bijvoorbeeld een stopcontact in te bouwen. Dit staat niet expliciet erbij dat dit kan, dus ik twijfel even... Of gaat de zaag daar enorm snel van kapot? Wie 'O wie? ![]() | |
DroogDok | dinsdag 22 juli 2014 @ 08:58 |
Aan de pictogrammen onderaan te zien niet geschikt voor steen. In een gipsplaat zal nog wel gaan, een gipsblok ook, maar wel eerdere slijtage lijkt me. | |
Atmoz | dinsdag 22 juli 2014 @ 09:01 |
Ja precies, zoiets dacht ik dus ook. In steen en/of beton ga ik er ZEKER niet mee zagen. Maar het slijt dus ook harder van gipsblok... Hmzzz, niet of wel aan te raden dan? | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 22 juli 2014 @ 09:04 |
voor een euro of 30 heb je een gatenzaag voor steen / beton / gipsblokken. | |
Atmoz | dinsdag 22 juli 2014 @ 09:06 |
Dus die erbij nemen om alles apart te houden bedoel je? (welke maat is dat, weet je dat toevallig? Ik ben niet thuis dus kan niet opmeten wat zo'n inbouwdoos voor maat heeft) Bovenstaande set is dus een fijne toevoeging voor als ik in hout, metaal een plastic moet zagen?! | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 22 juli 2014 @ 09:12 |
http://www.sandervunderink.nl/catalogsearch/result/?q=dozenboor 82mm, moet je het bijhorende boortje ook nog ff bestellen. Of een zeskant adapter. | |
Atmoz | dinsdag 22 juli 2014 @ 09:22 |
Thanks ![]() Zou deze ook kunnen: http://www.bosch-pt.com/n(...)-multi-construction/ (ik ben bij een winkel aan het bestellen waar ze die eerdere gatenzaagset ook hebben, dus dan bestel ik dat in één keer mee:) | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 22 juli 2014 @ 09:26 |
ook goed uiteraard, kijk wel even naar de diameter van je dozen die je gaat plaatsen. Zie dat deze 80mm is. | |
Gieliovd | dinsdag 22 juli 2014 @ 09:35 |
Dozen zijn vaak 72 dus als je 83 in je muur boort wordt dat niks! Leuk voor inbouw in muren maar in gips wanden moet de passing exact zijn. | |
Atmoz | dinsdag 22 juli 2014 @ 09:40 |
Oke, eens even kijken wat nu wijsheid is, want als ik me goed herinner is die blauwe inbouwdoos wat ik heb zelfs minder dan 80. Hmzz, dus ook daar weer 2 soorten voor kopen voor de ideale situatie... Vervelend zeg ![]() En als ik nu eentje van 72 koop, en ik moet ooit in begon/steen boren, MOET dat gat dan toch perse groter? (ookal past de doos er gewoon in?) | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 22 juli 2014 @ 10:20 |
Nee, uiteraard niet. | |
Atmoz | dinsdag 22 juli 2014 @ 10:29 |
Top! Dank voor het meedenken ![]() Ik heb die ene set gekocht. En niet die extra diamant boren etc... Hoef maar 2 gaten in gipsblok te maken, dus dat doe ik gewoon met zo'n boor uit die set. Als die dat nog niet kan handelen.... En als ik ooit in steen/beton moet boren, dan koop ik wel zo'n dozenboor. Ik vraag me verder soms af, "wat moet een software programmeur toch met al die zware tools" ![]() | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 22 juli 2014 @ 10:32 |
![]() Denk dat dat alleen bij mannen zo werkt. Ooit een vrouw gezien die zegt: wat moet ik toch met al die *** ![]() | |
Syrena | dinsdag 22 juli 2014 @ 14:32 |
Halp. De verfrollers vallen van de houders af ![]() | |
Syrena | dinsdag 22 juli 2014 @ 14:33 |
En dan zweten als een otter en je moeder die wil 'helpen' ![]() | |
Syrena | dinsdag 22 juli 2014 @ 17:02 |
Nieuwe gehaald, probleem opgelost ![]() ![]() | |
vincm | woensdag 23 juli 2014 @ 21:24 |
Sierlijsten (voor tussen plafond en muur) zijn vaak van piepschuim, hoorde ik. Nou hebben we een verschillende kleur op het plafond en de muur en alles is ooit bewerkt met structuurverf. Het resultaat is dat de overgang tussen plafond en muur niet zo mooi is, dus willen we sierlijsten plaatsen. Ik heb echter 0 ervaring met die dingen, dus ik vraag me af of dat wel te plaatsen is op een ondergrond die structuur bevat? | |
Gieliovd | woensdag 23 juli 2014 @ 22:30 |
Geen probleem. Je monteert ze met montagekit. Net gedaan, leuke klus. Lastigste is de verstekken en de rechte verbindingen. | |
koffielepel | donderdag 24 juli 2014 @ 08:39 |
Let wel op dat de kit geschikt is voor piepschuim, anders vreet ie het op. Zorg ook dat je goed recht gaat op lange muren. Mijn lijst is 8x8cm en dat gaat heel snel golven. ![]() | |
friekin_ | donderdag 24 juli 2014 @ 09:12 |
Nu gaat de deur ineens niet meer open ![]() | |
BartNH | donderdag 24 juli 2014 @ 09:31 |
Beetje mosterd na de maaltijd: Had je dan niet het slot (of minimaal die losse schoot) er eerst uitgehaald voordat je de deur dicht deed? Had je een hoop gedoe en mogelijk kosten bespaard. Bovendien heb je nu een vluchtweg geblokkeerd... Dit is niet bedoeld om te jennen maar als bewust maken. | |
friekin_ | donderdag 24 juli 2014 @ 09:34 |
Heb ik geprobeerd, ging niet. Veiligheid sloten. Overigens hebben we openslaande tuindeuren, dus we kunnen gewoon nog naar buiten. ![]() | |
BartNH | donderdag 24 juli 2014 @ 09:37 |
Gerustgesteld. Vorige week had ik dat mn voordeurslot niet open wou zonder een hoop gepruts. Gelijk vervangen want een weigerend slot als je echt haast hebt... Er zitten inderdaad meer schroefjes die los moeten dan je denkt en ondanks goed meten moest er toch een beitel aan te pas komen. Als ik naar die foto kijk, heb je een inbraak gehad? | |
friekin_ | donderdag 24 juli 2014 @ 09:45 |
Wij niet, de vorige bewoners wel. Maar we hebben een anti inbraakstrip geplaatst ![]() | |
kanovinnie | donderdag 24 juli 2014 @ 10:51 |
Ik heb een plug+schroef/bout die loszit in een betonnen muur. Ik wil eigenlijk iets van opvulmiddel er in spuiten om zo de plug weer vast te zetten. Wat zou ik hiervoor kunnen gebruiken? Of zijn er andere oplossingen? | |
Surveillance-Fiets | donderdag 24 juli 2014 @ 10:55 |
grotere plug gebruiken. | |
kanovinnie | donderdag 24 juli 2014 @ 10:59 |
Hoe dan? Die pluggen hebben toch allemaal dezelfde maat? Dus een 4 mm schroef heeft een 8 mm plug, een 5 mm schroef 10 mm etc etc? Als ik dan nu een plug van 10 mm heb en ik moet er 1 van 12 of 14 hebben moet ik ook een grotere schroef. En ik weet niet of dat past. En het gat is waarschijnlijk uitgelubbert. | |
Surveillance-Fiets | donderdag 24 juli 2014 @ 11:09 |
goeie plug nemen. Van fischer. die zijn ook voor kleinere schroeven. wacht mal eem | |
Surveillance-Fiets | donderdag 24 juli 2014 @ 11:14 |
http://www.fischer.nl/Hom(...)late-productdetails/ 10mm plug waar je schroeven van 6-8 mm in kan doen. ![]() verkopen ze gewoon bij de gamma. ![]() | |
Setheh | zondag 27 juli 2014 @ 18:45 |
Vraagje: Ik ga in oktober in m'n nieuwe huis aan de slag en ben dus al het één en ander aan het voorbereiden. Eén van de klussen die me wacht in het maken van een walk-in closet voor vrouwlief. Hiervoor wordt een slaapkamer grenzend aan de master bedroom opgeofferd. Ik zal de muur tussen beiden verwijderen (is geen steunmuur, gewoon een houten frame met gipsplaten) en wil daarvoor in de plek 10cm dik gasbeton plaatsen. Om de kamers met elkaar te verbinden wil ik vervolgens een 180 cm brede deuropening maken (zonder deuren) voor het walk-in effect. Het eindresultaat (voor de muur en deuropening) zal er ongeveer als volgt uit zien: ![]() Nu ga ik voor het eerst aan de slag met het bouwen van een muurtje maar daarover maak ik me niet zo druk. Het enige wat ik me echt afvraag, is hoe ik de ruimte boven de deuropening ga opvullen. Het mooiste zou zijn als ik de gasbetonnen blokken op één of andere manier kan laten 'zweven'. Voor de duidelijkheid, ik heb het over het rode vlak in de afbeelding hieronder: ![]() Echter betwijfel ik dat dit mogelijk is. De vraag is dus: hoe worden dit soort hangende stukken muur doorgaans gemaakt? Persoonlijk dacht ik eraan om een houten frame te maken en deze tussen de geplaatste muren en plafond te hangen middels schroeven en hieraan dan gipsplaten te bevestigen. Met het stuccen of behangen van de muur zul je het verschil toch niet meer zien, alleen de vraag is of dit de beste oplossing is. | |
Vonkenboer | zondag 27 juli 2014 @ 19:21 |
Als de wand uit gipsplaten bestaat; waarom zou je dan kiezen voor gasbetonblokken ? Dan kun je het toch net zo goed met hout en gips aftimmeren ? Anders kun je die overspanning met een latei wel oplossen ![]() http://www.xella.nl/nl/content/lateien_1189.php http://www.aberson.nl/fjc(...)kingsrichtlijnen.pdf | |
Setheh | zondag 27 juli 2014 @ 19:45 |
Een snelle reactie, fijn! Ik wist niet van 't bestaan van latijen af, dus dit is hartstikke mooi. Ik kon me ook niet voorstellen dat hier nog niets voor was bedacht. De linkjes zijn opgeslagen, bedankt. ![]() Of de gipsplaten blijven of vervangen worden, ben ik nog niet over uit. We weten nog niet precies hoe de kasten ingedeeld zullen gaan worden, maar het kan dus zijn dat aan de andere kant van de huidige gipsplaten muur dus kasten komen die ik wellicht ook aan de muur wil verankeren voor zekerheid. (Hoewel in principe niet nodig; een kast leunt immers op de vloer.) In zo'n geval zou ik de kast aan een houten tussenbalk moeten verankeren, maar qua stevigheid zou ik liever gasbeton gebruiken. Dit is meer een gevoel dan logisch onderbouwd. Wat niet wegneemt natuurlijk dat het simpelweg weghalen van een paar gipsplaten en de tussenliggende houten constructie, waarschijnlijk een heel stuk sneller is dan een muur afbreken en opnieuw opbouwen. | |
Stefanovic83 | zondag 27 juli 2014 @ 20:25 |
Ik ben op zoek naar een apparaat waarmee ik in beton kan boren én schroefjes in en uit draaien, en hij moet ook een beetje handzaam zijn. Bestaat die combi of ben ik genoodzaakt een accuboormachine én een boorhamer te kopen? Ik had al gelezen dat je opzetstukjes voor de boorhamer hebt waardoor je normale boortjes en bitjes kunt gebruiken. Maar dat gaat natuurlijk alleen fijn werken als je in en uit kunt draaien, en ook 'langzaam' kunt draaien. | |
Vonkenboer | zondag 27 juli 2014 @ 20:50 |
In de praktijk blijkt de combinatie accuboormachine en boorhamer veel handiger dan één apparaat voor die twee functies. Vaak zijn boorhamers ook gewoon te zwaar in de handen voor een beetje schroefwerk. Er zijn voor sds boormachines wel verlopen te krijgen waardoor er een gewone boormachine kop op de machine past. http://www.bol.com/nl/p/b(...)op/9200000010645262/ ![]() | |
RemcoDelft | zondag 27 juli 2014 @ 21:14 |
Ik zou zeker schuifdeuren maken, precies zoals op die foto. Alleen al voor het stof... | |
MrSubtle | zondag 27 juli 2014 @ 21:56 |
Ik ben het volledig eens met Vonkenboer... Technisch kan het, maar in praktijk is met een boorhamer nauwelijks te werken als schroevendraaier. Het is veel te sterk en vooral veel te zwaar. | |
MrSubtle | zondag 27 juli 2014 @ 21:57 |
En omdat je anders altijd je kast opgeruimd moet houden 24/7, daar heb je echt niet altijd trek in. | |
RemcoDelft | zondag 27 juli 2014 @ 22:27 |
Niet mee eens! Mijn Bosch hammer (420W) weegt 2 kg, kan zeer langzaam draaien, en is daarmee perfect om te schroeven. Met name de enorme kracht bij lage toerentallen is erg fijn. Natuurlijk wel oppassen dat je pluggen niet laat smelten dus zelf tijdig stoppen met draaien. | |
Setheh | zondag 27 juli 2014 @ 22:35 |
Ik zal beiden punten met vrouwlief opnemen. Zoals gezegd weten we ook nog niet helemaal hoe de precieze indeling van de kast eruit gaat zien. Het zou zo kunnen zijn dat de kasten zelf al deuren krijgen, dan vind ik de tussendeuren weer teveel van het goede. (Wat kan, maar dan zou het meer een esthetische keuze zijn.) En een beetje gedwongen worden de kast opgeruimd te houden kan, ons kennende, helemaal geen kwaad! | |
xaban06 | zondag 27 juli 2014 @ 23:20 |
Ik heb de keuken getegeld (wand), moet nog kitten maar durf dat zelf niet aan. Kan ik hier een kitter voor laten komen? Of komen ze niet voor de 3meter kit wat ze moeten doen? | |
Surveillance-Fiets | zondag 27 juli 2014 @ 23:50 |
3 meter in je keuken kan je prima zelf. Geen spul van de praxis en gaan. | |
Setheh | maandag 28 juli 2014 @ 01:57 |
Dat kun je prima zelf. Gewoon een tube kit, een kitpistool en kitschrapers kopen bij de bouwmarkt. Dan thuis het te kitten gebied, muur een aanrecht, even schoonpoetsen met een sopje allesreiniger en een doekje, opdrogen, kittube in kitpistool, tube opensnijden, langs rand kitten alsof je tandpasta op een borstel doet en dan met kitschraper erlangs voor t mooie resultaat. Als je het verprutst dan kan de kit, indien nog niet opgedroogd, weggeveegd worden met keukenpapier, anders wegsnijden met een mes, en kun je nog een keer. Alleen je aanrechtblad niet beschadigen met t mes, maar de kans dat je het verprutst en niet meteen kan corrigeren lijkt me erg klein. Overigens komen ze echt wel opdagen als jij betaald. 3 Meter kitten is makkelijk geld verdiend. | |
Barrah | maandag 28 juli 2014 @ 07:46 |
Alleen al om het esthetische zou ik voor die schuifdeuren gaan. Een walk in closet met schuifdeuren is de overtreffende trap van een gewone walk in closet en je kunt ze ook gewoon openhouden als je dat wilt. Als je het nu niet doet, doe je het nooit meer. Nog een argument voor een holle wand met gipsplaten trouwens. En zet een laag underlayment onder je gipsplaten om fatsoenlijk kasten en schilderijtjes op te kunnen hangen. | |
Setheh | maandag 28 juli 2014 @ 12:30 |
Je bedoeld een holle wand zodat schuifdeuren daarin kunnen verdwijnen? Anders snap ik het voordeel van de holle wand niet. ![]() | |
tiho1 | maandag 28 juli 2014 @ 15:14 |
voor een 4 mm schroef gebruikt men 6 mm pluggen. Fisher heeft een soort gaasdoekjes met lijm ofzo. Deze doe je om de plug en dan duw je hem in het te ruime gat. Hangt ook bij de bouwmarkt. | |
Barrah | maandag 28 juli 2014 @ 19:30 |
Jij snapt het. | |
MrSubtle | maandag 28 juli 2014 @ 20:21 |
Werkspot.nl is hiervoor ideaal (overigens is zelf kitten niet moeilijk, maar wel even proberen op een stukje in de garage of zo ![]() | |
MrSubtle | maandag 28 juli 2014 @ 20:24 |
Het kan (uiteraard) zoals ik al zei. Alleen moet je al weten hoe je er mee om gaat en is het meestal zwaar. 2 kilo valt idd mee trouwens, maar is nog steeds aan de zware kant voor een accuboor. Maar goed, ik ben ook geen 'average' gebruiker. Heb het afgelopen jaar naar schatting iets van 12.000 schroeven erin gedraaid ![]() | |
babybanaan | dinsdag 29 juli 2014 @ 20:57 |
Ik wilde een nieuwe kraan aansluiten. De slangetjes bleken niet op de waterleiding te passen (maatje te groot). Geen probleem, dacht ik: zet ik gewoon de slangetjes van de oude waterleiding erop. Dat lukt aan een kant, maar aan de andere kant niet, want het slangetje is kennelijk lek gegaan bij het aansluiten. Nu hebben ze bij de bouwmarkt niet meer het maatje slang dat ik moet hebben (ik heb kennelijk een hele oude waterleiding?), dus hebben ze me geadviseerd om een verloopring in een draadsok op de waterleiding te zetten. Die draadsok sluit ik dan met een verloopnippel aan op het slangetje. De beide schroefdraden in de draadsok plak ik af met watertape. Het systeem klinkt leuk, ware het niet dat de verloopring niet past. De nieuwe slang is maat 3/8; ik heb een verloopring maat 1/4 meegekregen voor op de waterleiding. Nu ga ik morgen weer terug naar de bouwmarkt (4 keer in de winkel geweest voordat ik zover was als nu) en wil ik graag terugkomen met het juiste zodat ik ook weer water heb en niet voor de 6e keer terug moet. Mijn voorkeur was gewoon een slangetje met de juiste maat voor op de waterleiding (als 3/8 te groot is; 1/4 te klein --> een tussenmaat>). Dat bestaat kennelijk niet, dus dan maar het systeem met een verloopnippel, draadsok, verloopring? En dan verloopring met binnenmaat ...? Of heeft iemand hier een beter idee? [ Bericht 2% gewijzigd door babybanaan op 29-07-2014 21:52:26 ] | |
RemcoDelft | dinsdag 29 juli 2014 @ 22:38 |
Wordt het dan niet eens tijd voor een nail gun? | |
Setheh | woensdag 30 juli 2014 @ 01:30 |
Voor schroeven? ![]() | |
MrSubtle | woensdag 30 juli 2014 @ 08:34 |
Grootste deel waren stukplaten en die mag je niet vastnieten op last van de brandweer ![]() | |
koffielepel | woensdag 30 juli 2014 @ 12:39 |
Kan zijn dat je een 14mm waterleiding hebt, dit is een oude maat. Ik weet niet of hier standaard verlopen voor zijn, bij mij heb ik het tijdelijk met een verloopring opgesoldeerd naar regulier 15mm. Pro tip; meet alles op en loop even bij de vakhandel naar binnen, die zijn beter uitgerust dan de bouwmarkt. En watertape?? Teflon? ![]() Edit: ik denk dat je gewoon een verloop 3/8 naar 15mm nodig hebt (1/4 is 13,xx mm en dat is dus te klein). Standaard verloopje, moeten ze overal hebben. Teflon overigens met de draad mee opwikkelen en niet terugdraaien. Pro pro tip: haal geen verloopje, maar gebruik een stopkraantje 3/8 15mm. Kun je altijd makkelijk je water lokaal afsluiten. [ Bericht 4% gewijzigd door koffielepel op 30-07-2014 12:50:01 ] | |
Gieliovd | woensdag 30 juli 2014 @ 16:42 |
Pro pro pro tip: haal er iemand bij als je op het klusniveau zit van "het slangetje" en "tijdens monteren lek", "watertape"... Je bent bezig met leidingen, buizen, slangen met wartels en daarvoor zijn allemaal de juiste materialen voor te krijgen. Als je een slang hebt met wartel heb je niks te maken met teflontape. Als je goed advies hier wilt dan maak je foto's en leg je het duidelijk uit, want ik snap er geen fluit van ![]() | |
babybanaan | woensdag 30 juli 2014 @ 16:52 |
Ik heb mijn klusjesmanloodgieter maar erbij gehaald, want het wilde niet. Buizen zagen is niet aan mij besteed. Draaien, schroeven, allemaal prima. Zagen is niet aan mij besteed. En water kennelijk ook niet. Dank jullie wel iig! | |
koffielepel | woensdag 30 juli 2014 @ 17:52 |
Nou nou nou, also also,.. Zo hebben we het allemaal moeten leren hoor. De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben ![]() ![]() | |
Gieliovd | woensdag 30 juli 2014 @ 17:54 |
'T was goed bedoeld ![]() | |
Knutsel-Smurf | vrijdag 1 augustus 2014 @ 11:21 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Die komt in het onderschrift | |
Syrena | vrijdag 1 augustus 2014 @ 11:22 |
Vraagje. Ik wil mijn zoldertrap laten bekleden met tapijt. Nu zit ik alleen met de vraag: nieten of lijmen? Ik dacht eerst: Nieten! (nadat ik de strips oude lijm van de trap had gekrabt). Maar nu las ik ergens dat die na verloop van tijd uit je bekleding gaan steken, en dat zie ik ook niet zo zitten. Aan de andere kant meurt lijm gigantisch en ook dat zal na verloop van tijd loslaten (ok, dan ben je wel 30 jaar verder als ik de zoldertrap van mijn ouders bekijk). Maar goed, het gaat dus om een zoldertrap, ik ben alleen, dus geen 'zwaar' verkeer dagelijks op die trap. Wat zouden jullie doen? | |
MrSubtle | vrijdag 1 augustus 2014 @ 12:36 |
Ik zou lijmen, omdat nietjes voor scheuren kunnen zorgen als er veel druk op staat, en door beweging uiteindelijk omhoog kunnen komen en voor lelijke verwondingen kunnen zorgen. Maar beiden wordt gedaan, vaak ook in combinatie | |
Sachaaa | zondag 3 augustus 2014 @ 10:50 |
Klein klusnoob vraagje voor een nieuwe woning. De huidige bewoners hebben de meterruimte (tussen voordeur en binnentrap in) afgeschermd met lamellen. Ik vind dat lelijk en wil er graag een kastje omheen (laten) maken, uiteraard met deur. Zijn er dan (brandveiligheids)voorschriften waar ik rekening mee moet houden (bepaalde materialen, grootte ed)? Of zou ik bij wijze van spreken een wandkastje van Ikea mogen kopen en dan de achterkant eruit laten en erover heen hangen? In de meterruimte bevinden zich overigens zowel de meterkast (4 groepen, 2 jaar oud) als het gas... | |
Gieliovd | zondag 3 augustus 2014 @ 11:48 |
In de nieuwbouw zijn er allerlei regels en eisen voor gesteld ja. In je eigen huis kan je lekker zelf bepalen wat je doet. Zolang je maar enige ventilatie houdt (zodat je gas lekkage ook merkt, warmte van apparatuur eruit) dan komt alles goed. Ik timmer mijn eigen meterkast ook van hout. | |
Sachaaa | zondag 3 augustus 2014 @ 13:45 |
Oh top, ik denk dat het qua afmetingen namelijk gaat lukken om er gewone keukendeurtjes voor te hangen. Zolang er niets op maat gemaakt hoeft te worden, gaat dat ons wel lukken. Anders had ik er een klusjesman voor moeten inhuren. | |
bleiblei | maandag 4 augustus 2014 @ 23:03 |
Iemand enig idee of er stalen of rvs H profiel te krijgen is van 40x40mm? | |
Atmoz | dinsdag 5 augustus 2014 @ 07:07 |
Aluminium is niet stevig genoeg? Dat is net wat makkelijker te vinden denk ik... | |
bleiblei | dinsdag 5 augustus 2014 @ 08:21 |
Hmmm, liever niet. Is namelijk om eiken balken van 6cm in bedwang te houden. En als die krom willen trekken komt er nogal wat kracht op te staan ![]() | |
densmee | dinsdag 5 augustus 2014 @ 08:41 |
Waarom H profiel, want dat gaat je niet standaard lukken in die maat, dan zul je het zelf moeten maken van een T profiel en strip | |
bleiblei | dinsdag 5 augustus 2014 @ 08:58 |
Nou, het idee is dat de H profielen met lomp spul verankerd worden in beton en dat ik in de eiken balken een sleuf frees zodat ik de balken tussen twee profielen op hun plek schuif. Omdat ik de balken niet vast zet kunnen ze netjes werken in de breedte, maar niet krom trekken. Of naja, theoretisch gezien dan ![]() | |
bleiblei | dinsdag 5 augustus 2014 @ 09:57 |
Ik bedenk mij net dat ik natuurlijk ook gewoon met 2 U profielen kan werken. Wordt het wel lastiger met monteren en frezen omdat er meer materiaal weggefreest moet worden ![]() | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 5 augustus 2014 @ 10:14 |
Geen staalboer waar je gewoon zelf een mooi profiel kan laten maken? paar plaatjes lassen hoeft niet zo duur te zijn. | |
bleiblei | dinsdag 5 augustus 2014 @ 10:23 |
We hebben een staalboer/smid op de hoek, maar die vroeg voor 3m en-suitedeur rail 80 euro ![]() ![]() Misschien moet ik sowieso wat verzinnen wat geen 100m profiel nodig heeft ![]() | |
MrSubtle | dinsdag 5 augustus 2014 @ 11:39 |
100 meter profiel om eiken balken vast te zetten? wat ben je aan het maken man? een ski-hal? ![]() | |
bleiblei | dinsdag 5 augustus 2014 @ 11:45 |
Nope, 6,5m breed. Balken van gemiddeld 15cm breed is 44 balken maal 2,5m lang is 100 meter. Al is het wel aardig overkill ![]() Ben alleen als de dood dat het hele zooitje door vocht en werking zo krom als een hoepel wordt ![]() Het is voor de vloer en ik wil idealiter geen planken van 2cm dik, maar balken van 6cm dik als vloer in een overkapping (zie ons topic). | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 5 augustus 2014 @ 11:55 |
rondom een U-profiel en dan ipv balken van 2500, 1250 nemen?. Dus een HEA(100) in het midden? ![]() dat trekt dan bijna niet krom. denk ik | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 5 augustus 2014 @ 11:56 |
krijg je wel lellek profiel in het midden van je vloer. ... hmmm ook niet wenselijk. ![]() | |
bleiblei | dinsdag 5 augustus 2014 @ 11:59 |
En het idee is net dat je van de voorkant mooi de kopse kant ziet van de balken ![]() En Hea 100 in het midden ![]() Al is het wel een aardig idee ![]() | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 5 augustus 2014 @ 12:10 |
Want het idee was om die 44 balkjes in u profielen te leggen en aan de onderkant met houddraadboutjes te fixeren? Wat je dan ook kan doen is 6 x HEA100 over 6,5 meter en dan de balken aan de onderkant fixeren. Die trekken dan echt niet krom. En dan kan je de kopse kanten zien over die 6,5 meter. | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 5 augustus 2014 @ 12:21 |
om dat dan allemaal te monteren is wel een kutklus. Als dat al helemaal lukt. hmmmmm. | |
N00dles | dinsdag 5 augustus 2014 @ 16:10 |
Vraagje over naamplaatje bij deurbel, hoe kan ik zo'n ding bevestigen? Het plaatje is iets groter dan waar het inpast. Is daar een handige manier voor of moet ik met een mesje staan wrikken om 'm erin te krijgen (kans op beschadiging)?![]() | |
Surveillance-Fiets | dinsdag 5 augustus 2014 @ 16:11 |
Je kan hem er niet via de zijkant inschuiven? | |
N00dles | dinsdag 5 augustus 2014 @ 16:36 |
Nee, er zit geen gleuf of iets dergelijks aan de zijkant. | |
bleiblei | dinsdag 5 augustus 2014 @ 17:15 |
Huisbaas/VvE/huurtoko bellen met de vraag of ze je naam erin willen hangen. Of met letratag unit ding een labeltje maken met je naam en die in het vakje plakken ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 6 augustus 2014 @ 14:35 |
![]() Deze lamp komt in de badkamer te hangen. Maar waar moet ik het aarde draad op aansluiten? Of zal ik het draad onder het onderste schroefjes draaien? | |
Setheh | woensdag 6 augustus 2014 @ 15:04 |
Aarde wordt aangegeven met dit icoon: ![]() Dit hoort ergens gegraveerd of geprint te staan. Hierop sluit je dan je aardedraad aan. | |
N00dles | woensdag 6 augustus 2014 @ 15:15 |
Dat is niet per se nodig om die aan te sluiten, maar als je dat echt wil, in het daarvoor bestemde gaatje (zie afbeelding hierboven). Als dat niet kan, dan gewoon loslaten hangen (ongestript) en niet in contact laten komen met de andere draden. | |
Setheh | woensdag 6 augustus 2014 @ 15:34 |
Nou, liever geen ongestripte draden laten hangen maar ze even afsluiten met een lasdop of kroonsteentje. Er hoort geen spanning op een aardedraad te staan, maar 't is wel een goede gewoonte om aan te leren. ![]() | |
styliste | woensdag 6 augustus 2014 @ 22:48 |
Quick electra question: ik heb 1 stopcontact. Hierop wil ik 5 gloeilampen aansluiten (hangend aan mijn plafond). Ik wil dus met 1 stekker 5 lampen aan kunnen doen. Ik wil graag van mdf een soort lijst op mijn plafond maken waar de draden van de lampen dan uit komen. Kan ik dat doen met lasdoppen of klemmen of kroonstenen zonder centraaldozen? Dus dat ik de draden koppel en dat dan wegwerk in de plafondkapjes van de lampen? Ik hoop dat ik het zo een beetje helder formuleer... | |
Gieliovd | donderdag 7 augustus 2014 @ 07:28 |
Alle lassen moeten eigenlijk beschikbaar zijn. Sowieso geen kroonsteen maar lasklemmen speciaal voor snoer, flexibel dus. Alles kan, maar of het slim is... | |
Erasmo | donderdag 7 augustus 2014 @ 09:23 |
Waarom niet 12V (led)spots? Lijkt me praktischer qua aanleg. | |
styliste | donderdag 7 augustus 2014 @ 11:21 |
Dus er zijn flexibele lasklemmen? Dan zou ik bijvoorbeeld hittebestendig huishouddraad kunnen gebruiken? Of is een las niet beschikbaar genoeg als ik m onder het plafondkapje van de lamp stop? Dat lijkt me eigenlijk nog meer beschikbaar dan in een lasdoos want zon plafondkapje schuif je simpelweg naar beneden en een lasdoos moet je eerst het plafondkapje vanaf halen en dan openschroeven. Of is dit te blond beredeneerd? En 12v spotjes gaat helaas niet. We hebben een nieuwbouwhuis gekocht met kanaalplaatvloeren van gewapend beton. Dan zouden we echt het halve plafond moeten slopen en daar hebben we het gereedschap niet voor. Bovendien willen we lampen boven het werkblad laten hangen, spotjes zijn het tegenovergestelde van wat we wilden bereiken. | |
bbtb77 | donderdag 7 augustus 2014 @ 13:00 |
Je kan ook zorgen dat de mdf lijst een ondiepe omgekeerde bak wordt zodat je daarin de draden kan koppelen. Kan prima met kroonstenen of de herbruikbare lasklemmen. Bereikbaar is redelijk subjectief, oftewel als je er een paar schroeven voor moet uitdraaien is het al prima. | |
krullenbolletje | donderdag 7 augustus 2014 @ 23:01 |
Mijn moeder wil een nieuwe douchekop, een waterbesparende. Budget is 60 euro. Heb net even lopen googlen maar ik zie door de bomen het bos niet meer ![]() | |
bleiblei | donderdag 7 augustus 2014 @ 23:09 |
Je kan deze gebruiken (van WAGO): ![]() Of deze: ![]() Beide zijn te vinden bij de gemiddelde bouwmarkt. Beide zijn gewoon nette oplossingen. Kroonsteentje voldoet ook prima, we zijn niet allemaal elektriciën. Al zijn de opties hierboven net wat mooier en makkelijker. Wat wil je precies weten? Ik denk dat in het geval van een douchekop het niet zo heel bijzonder veel uit maakt. Gewoon een douchekop die je moeder mooi vindt en water bespaart. Klaar. Dingen niet moeilijker maken dan nodig is ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 7 augustus 2014 @ 23:21 |
Maar is het niet veiliger in de douche om de lamp te aarden? | |
bleiblei | donderdag 7 augustus 2014 @ 23:49 |
Is die lamp wel bedoeld voor badkamers dan? Normaliter hebben badkamerlampen wel een aardschroefje nml. | |
Setheh | vrijdag 8 augustus 2014 @ 00:00 |
Alle elektra in natte ruimtes wil je geaard hebben, ja. Verder wat bleiblei zei. | |
BartNH | vrijdag 8 augustus 2014 @ 11:46 |
Die lamp is helemaal van plastic, alleen die hoeksteun en het refelctieplaatje wat helemaal in de gesloten lamp is van blik. De afstand tot spanning voerende delen is best wel ruim. Daar zou ik me er niet druk over maken, alleen als je de lamp open maakt dan even de spanning eraf. | |
Atmoz | vrijdag 8 augustus 2014 @ 14:43 |
Ik zou graag wat kabels (verticaal) in de muur (kalkzandsteen) willen verwerken. Hoe kan ik het beste de sleuf erin maken? Ik dacht bijvoorbeeld met een steen-schijfje op de flex, en dan een "V" groef erin maken, en dit voorzichtig uitkappen met een bijteltje... Is dat doenbaar? Thanks ![]() | |
krullenbolletje | vrijdag 8 augustus 2014 @ 22:31 |
Ja je hebt gelijk, vind het alleen raar dat je niet echt reviews kan vinden van douchekoppen ![]() | |
MrSubtle | vrijdag 8 augustus 2014 @ 22:55 |
V groef heeft als nadeel dat er niets in blijft zitten vanzelf, dus lastiger met sstukadoren later. Ik zou recht slijpen en dan uitklappen ipv v. Verder prima plan | |
bleiblei | vrijdag 8 augustus 2014 @ 23:29 |
Ik zie een gat in de markt! ![]() | |
MrSubtle | zaterdag 9 augustus 2014 @ 08:20 |
Overigens gaat het makkelijker met dit apparaatje, just saying ![]() http://www.boels.nl/huren(...)zen/muursleuvenfrees | |
Gieliovd | zaterdag 9 augustus 2014 @ 08:32 |
http://www.feramotools.nl(...)beitel%20sds-max.gif | |
krullenbolletje | zaterdag 9 augustus 2014 @ 11:14 |
Lijkt mij geen verkeerde baan nee ![]() | |
RemcoDelft | zaterdag 9 augustus 2014 @ 12:12 |
Is kalkzandsteen vergelijkbaar met gasbeton? Dan zou ik een sleuventrekker halen. Google brengt me hier, maar ik ken ze als een soort verfkrabber, maar dan met een rechthoekige voorkant. In zachte muren trek je dan vrij eenvoudig gewoon met de hand een sleuf. | |
Atmoz | zaterdag 9 augustus 2014 @ 12:23 |
Hoe moet ik dat zien? Waarom blijft in een V-groef iets niet zitten? Er zitten toch 2 wanden die het spul "vasthouden" als het ware? Of bedoel je dat het er makkelijk uit floept door de V-vorm? Thanks! Ik koop het liever zelf als ik iets nodig heb. Zulke dingen heb je later toch weer ergens nodig ![]() Topper! ![]() Meteen maar zo'n ding (je moet het maar weten dat 't bestaat allemaal ![]() http://www.toolstation.nl(...)+x+250mm/d/sd/p40513 Thanks! Ook weer zo'n handige tool ![]() Maar kalkzandsteen is toch weer een stuk harder. Dat kun je niet zomaar "uitschrapen". Denk dat ik daarmee dat fijne tooltje meteen zou kapot maken ![]() | |
Gieliovd | zaterdag 9 augustus 2014 @ 12:44 |
Vaak zitten die dingen in die sds beitel start sets. Ik heb er ook een, werkt als een tiet. Als je maar een goed begin hebt reutel je er zo een streepje in. Ik slijp wel altijd 2 banen voor. | |
Atmoz | zaterdag 9 augustus 2014 @ 12:48 |
Ah oké, dus beter om toch ook nog effe te slijpen. Geeft wel weer veel stof, maar het lijkt me dan inderdaad een stuk makkelijker te gaan. Heb je ook meteen 2 lijntjes waar je binnen moet blijven met de beitel. Thanks in ieder geval! | |
Gieliovd | zaterdag 9 augustus 2014 @ 12:53 |
Alles behalve gasbeton, ytong en andere gipsbasis blokken red je eigenlijk niet zonder slijpen. Kalkzandsteen is gewoon redelijk hard dus ja... Je koopt voor 5 tientjes ook al een sleuvenfrees met stofzuig aansluiting. Ik zou dat bij een nieuwe verbouwing direct kopen. Nu niet meer. Stofbende is inderdaad wel horror. | |
MrSubtle | zaterdag 9 augustus 2014 @ 19:26 |
Even meningen verzamelen...Wat vinden jullie? MDF Plinten tegen stenen muren en holle wanden... alleen met montagekit, of montagekit + tacker? (en indien tacker, welke tacker?) | |
Gieliovd | zaterdag 9 augustus 2014 @ 20:03 |
Kit, vorige week nog volop gedaan. Zit als een huis. Tacker voegt alleen wat tot als de vloer erg bolt of de wanden ongelijk zijn. Want dan gaan ze ongelijk willen. Tacker heeft weer meer afwerking nodig.... | |
MrSubtle | zaterdag 9 augustus 2014 @ 20:07 |
Ja ik twijfel eigenlijk alleen omdat sommige alle muren natuurlijk krom zijn op enige manier... het is een oud huis, en dan wil kit niet meteen strak tegen de muur plakken | |
Gieliovd | zaterdag 9 augustus 2014 @ 20:25 |
Je zult vrijwel zeker de bovenkant netjes moeten kitten, dus dan mag een kiertje. Die kit kan ook wel wat overbruggen. Bij mij komen die plinten ook, en ik wil ze plakken. Dus ja, ik hoop dat ik het red... want de muren zijn hier écht krom. | |
User_Tinus | woensdag 13 augustus 2014 @ 11:55 |
Ik kom er niet uit met de aansluiting van een (wissel-)wisselschakelaar. In de hal en op de overloop hangt een lamp. Beide zouden middels zowel boven als onder aan de trap aan-uit gezet moeten kunnen worden. Beneden komen uit de inbouwdoos 1 bruine en 3 zwarte (schakel)draden. Tevens is op de wisselschakelaar een bruine draad doorgelust van 'L' naar rechtsonder, zie foto, in het gaatje waar 'NF' bij staat. Boven komen er 2 bruine en 5 zwarte draden uit de inbouwdoos. Wie kan mij helpen met de aansluiting, of met verklaring van de tekens op de schakelaar?? ![]() | |
vincm | donderdag 14 augustus 2014 @ 17:55 |
Dit klinkt als een stomme vraag, maar ik weet er te weinig van om het zelf te bedenken ![]() | |
bbtb77 | donderdag 14 augustus 2014 @ 19:29 |
Is precies hetzelfde spul, maar dan met een beetje pigment. | |
Barrah | vrijdag 15 augustus 2014 @ 08:11 |
Wat voor schakelaar en schakeling is het precies? Aan het aantal draden te zien lijkt het een dubbele schakelaar, klopt dat? Twee zwarte draden horen dan bij een wisselschakeling, de andere bij een gewone schakeling. Welke waarbij hoort zou je kunnen doormeten. Welke draad waarheen gaat kun je vaak ook wel achterkomen door wat te schudden/trekken aan de draden. | |
User_Tinus | vrijdag 15 augustus 2014 @ 09:02 |
Met doormeten heb ik 2 zwarte draden aan 2 zwarte draden boven kunnen koppelen. Verder heb ik geen idee, met schudden/trekken geeft geen uitsluitsel. Ik meen dat het een wissel-wisselschakeling zou moeten zijn. Zowel de schakelaar boven als beneden heeft twee knoppen. Wat voor mij in eerste instantie belangrijk is: wat betekenen de symbolen aan de achterzijde van de schakelaar? Horen de twee gaatjes in het zwarte kader linksonder bijvoorbeeld bij de knop die aan de voorzijde zit? | |
Barrah | vrijdag 15 augustus 2014 @ 10:25 |
Bij een wissel-wisselschakelaar (zo te zien gewoon twee wisselschakelingen, waarbij van elk één schakelaar wordt gecomineerd in één behuizing) heb je niet drie maar vier zwarte draden nodig: http://www.enormjanvanden(...)wisselschakelaar.pdf http://www.hornbach.nl/cm(...)issel_schakeling.pdf | |
User_Tinus | vrijdag 15 augustus 2014 @ 10:44 |
Kun je dan vervolgens iet zeggen over de werking van de schakelaar? Wat betekent bijvoorbeeld 'OVE' en 'NF'? En wat is de functie van de twee aansluitpuntje rechtsboven (foto)? | |
Barrah | vrijdag 15 augustus 2014 @ 11:04 |
OVE en NF zijn keuringsinstituten/certificeringen. Dit is eenvoudig te googlen. Die kun je dus negeren. Helaas ben ik geen electriciën of deskundige op dit gebied, dus voor een antwoord op je andere vraag zul je even moeten wachten tot er hier een vonkenboer voorbijkomt of zelf nog even verder moeten zoeken. | |
R-Tech | vrijdag 15 augustus 2014 @ 11:15 |
Kan iemand mij adviseren over een nieuwe CV ketel? Wat voor informatie heb je hier dan voor nodig? Vooralsnog zijn dit de dingen waar hij aan moet voldoen; - compatible met Toon van Eneco - Zuinig met gas (uiteraard) Informatie die, denk ik, nodig is; - Huidige ketel: Vaillant VR ketel (type moet ik opzoeken) - Woonoppervlak is +/- 150m2 - De gehele benedenverdieping is voorzien van (bij)vloerverwarming Voorzieningen die aanwezig zijn bij de huidige ketel opstelling; - Water afvoer (naar riool) - Gas - Water - Elektra - Rook afvoer (schoorsteen op dak) Alvast bedankt voor de informatie ![]() | |
Coelho | vrijdag 15 augustus 2014 @ 12:06 |
Ik kom wat opslagruimte op zolder te kort. Heb zo'n 20 verhuisdozen met spullen staan. Nu kan ik knieschotten maken, maar ik heb ook een nok van 5 meter hoog en op zo'n 3 meter hoogte een gording. Afstand tussen de tegenoverliggende gordingen is zo'n 2.4 meter (alle maten geschat). Kan ik ook platen maken tussen de gordingen om daar mijn verhuisdozen op te slaan? Of is dit constructietechnisch niet verantwoord vanwege een ander krachtenspel? De gedachte is om het in het voorvertrek te doen. Mijn zolder bestaat uit een voorvertrek van zo'n 4 meter, dan een gemetselde spant, dan een tussenvertrek van 3.5 meter, wederom een gemetselde spant en tenslotte een achtervertrek van zo'n 4 meter. Over degelijkheid van de constructie kan ik zeggen dat het gemaakt is volgens de in 2011 geldende normen. | |
MrSubtle | vrijdag 15 augustus 2014 @ 18:09 |
Kun je eens een foto plaatsen? Ik heb zojuist de situatie even in een schets gezet, maar het zo neerkomen dat je een heel spits dak hebt, klopt dat? In ieder geval is typisch een gording niet bedoeld om zware additionele verticale kracht aan te kunnen, maar het ligt sterk aan de constructie. Een foto kan in ieder geval even helpen om te snappen hoe het werkt. | |
Coelho | vrijdag 15 augustus 2014 @ 18:51 |
Ik meen 60 graden, maar ik heb het niet opgemeten. Zie hieronder. Beter lukte het me niet.![]() ![]() | |
Barrah | vrijdag 15 augustus 2014 @ 19:47 |
Ik zou die gordingen lekker met rust maken en een nieuwe overspanning aan de rechte muren bevestigen indien mogelijk. | |
densmee | vrijdag 15 augustus 2014 @ 20:09 |
De gordeningen zijn niet berekend op die krachten, wat kan helpen is om een paar slapers er tussen te zetten | |
MrSubtle | vrijdag 15 augustus 2014 @ 20:47 |
Duidelijk: niet doen. Die gordingen hebben geen neerwaartse ondersteuning | |
Coelho | vrijdag 15 augustus 2014 @ 20:52 |
OK, duidelijk. Ik ga kijken naar een andere oplossing ![]() | |
MrSubtle | vrijdag 15 augustus 2014 @ 21:55 |
Je kunt pilaren overwegen ter ondersteuning van de gordingen | |
Sachaaa | zaterdag 16 augustus 2014 @ 10:07 |
Even een kort verfvraagje. In de woonkamer van mijn nieuwe woning is een muur donkergrijs/zwart (rond RAL 9011 gok ik)...en dat is niet helemaal mijn ding. Nu wil ik hem turqoise/Petrolblauw (RAL 5021) overschilderen. Hoe pak ik dat aan bij zo'n donkere kleur ? Voorbehandelen (stucwerk is prima btw)? Eerst witten? Heeft het zin om extra dekkende verf te gebruiken of niet? Moet ik sowieso op meerdere lagen rekenen? | |
bleiblei | zaterdag 16 augustus 2014 @ 10:36 |
Petrol is ook aardig donker, dus lijkt mij dat dat wel goed gaat? | |
Sachaaa | zaterdag 16 augustus 2014 @ 22:11 |
Ik hoop het ![]() | |
tiho1 | zaterdag 16 augustus 2014 @ 23:33 |
En gewoon twee lagen. | |
bleiblei | zaterdag 16 augustus 2014 @ 23:36 |
En anders voor de zekerheid een laag lichtgrijs eroverheen. Als je naar wit gaat moet je weer meerdere lagen petrol voordat je het mooi egaal hebt. | |
derLudolf | zondag 17 augustus 2014 @ 13:44 |
Ik wil en kist maken van 18mm OSB plaat van ±200*30*30 cm. Er komen buizen in van een partytent en die wegen ca. 40kg. Zou ik dit allemaal kops kunnen schroeven of zou het beter zijn en raamwerk van vuren te maken en daarop de OSB te schroeven? | |
Vonkenboer | zondag 17 augustus 2014 @ 14:20 |
Mijn gevoel zegt dat een raamwerk maken beter is ![]() | |
Puala | zondag 17 augustus 2014 @ 14:27 |
Wat is dit voor materiaal (dat witte dan he)?![]() | |
Surveillance-Fiets | zondag 17 augustus 2014 @ 14:31 |
raamwerk aan de buitenkant. | |
BartNH | zondag 17 augustus 2014 @ 14:39 |
Zachtboard denk ik zomaar. | |
Vonkenboer | zondag 17 augustus 2014 @ 14:43 |
Zachtboard ![]() | |
Gieliovd | zondag 17 augustus 2014 @ 16:26 |
Yep | |
MrSubtle | zondag 17 augustus 2014 @ 17:12 |
Asbest!!1!1eins! ![]() ... nee, zachtbord idd ![]() | |
MrSubtle | zondag 17 augustus 2014 @ 17:15 |
OSB kops is niet zo stevig, maar je zou combinatie schroef + houtlijm kunnen overwegen. Maar ik zou voor een framepje gaan idd | |
derLudolf | maandag 18 augustus 2014 @ 08:00 |
Waarom per sé de buitenkant? | |
Surveillance-Fiets | maandag 18 augustus 2014 @ 09:20 |
Heb je meer ruimte in de kist. ![]() | |
User_Tinus | maandag 18 augustus 2014 @ 10:48 |
OVE en NF zijn duidelijk, maar verder kom ik er nog niet uit. Iemand anders nog een idee? | |
Adrie072 | woensdag 20 augustus 2014 @ 15:34 |
Goedendag, heb enige tijd geleden een vraag gesteld, maar vanwege het mooie weer heb ik daar zelf geen navolging op gegeven. Maar goed, het weer is klote dus schoonmaakklusje en andere. Deze (zie foto hieronder) hoe trek ik die dingen simpel eruit? ![]() En dan heb ik van m`n opa een oud radiootje gekregen en hoewel deze nu op baterijen werkt, vraag ik me af of er nog een voedingskabel voor beschikbaar is. Specifaties bij de aansluiting geeft aan; AC 120 V 60 c/s 6 W AC Cord, iemand een suggestie of gaat dit niet? ![]() ![]() Alvast bedankt! | |
kovenant | woensdag 20 augustus 2014 @ 15:52 |
zal waarschijnlijk oude radio zijn uit verweggistan. zoals het FCC keurmerk aan geeft zal het ontworpen zijn voor gedeelte van de USA waar ze 120 volt hebben. wij hebben 230, gaat niet werken zonder een goede stroom adapter van 230 naar 120 volt. | |
spoorrails | woensdag 20 augustus 2014 @ 15:57 |
Dan nog steeds, radio is ontworpen voor 60 Hz | |
Adrie072 | woensdag 20 augustus 2014 @ 15:58 |
Ja inderdaad, dat gaat niet werken. En die kappen, daar nog een slimmigheid voor misschien? | |
spoorrails | woensdag 20 augustus 2014 @ 15:58 |
die kap zit als goed is gewoon 'los' in de pijp en zou met wat wrikken (voorzichtig) los moeten. Radio word lastig, zoals gezegd verkeerde spanning (wat op te vangen is opzich) maar frequentie is ook niet goed, hier 50 Hz radio vraagt om 60, dat is wat lastiger om op te vangen | |
Adrie072 | woensdag 20 augustus 2014 @ 16:00 |
Toppie! | |
#ANONIEM | donderdag 21 augustus 2014 @ 15:07 |
Ik ga binnenkort laminaat leggen en ik vroeg me af als ik het laminaat nog vast moet lijmen aan de ondervloer? Of is laminaat zo stevig dat het wel op zijn plek blijft liggen? | |
Puala | donderdag 21 augustus 2014 @ 15:10 |
Laminaat klik je in elkaar vast en dat blijft dan liggen. Je hoeft dit niet vast te lijmen. Zorg wel dat laminaat niet strak tegen de muur aan ligt. Laminaat is van hout en dat werkt een beetje en dan kan het te strak komen te liggen. Dan krijg je een bobbel/golvende vloer en dat is niet fijn om op te lopen. En als je vloer tegen de muur aan komt hebben eventuele buren ook last van de overdracht van het geluid ![]() | |
bleiblei | donderdag 21 augustus 2014 @ 15:11 |
Laminaat lijm je niet aan een ondervloer ![]() | |
Atmoz | donderdag 21 augustus 2014 @ 16:06 |
Ik wil misschien zelf een ombouw voor m'n bad gaan maken. Waarmee kun je zoiets het beste maken? Is het een goed idee om het van hout (bijvoorbeeld MDF) te maken, en erna GOED te verven zodat alles waterdicht wordt? Of krijg je zoiets nooit goed? Ik heb altijd het idee dat verf best wel waterdicht kan zijn ![]() Iemand een idee/tips hierover? Dank!! | |
MrSubtle | donderdag 21 augustus 2014 @ 16:13 |
Ik zou gasbeton overwegen https://www.google.nl/sea(...)al&safe=off&tbm=isch | |
#ANONIEM | donderdag 21 augustus 2014 @ 16:16 |
Thnx voor je reactie! | |
#ANONIEM | donderdag 21 augustus 2014 @ 16:16 |
Wist t niet zeker, daarom ff navragen hier ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2014 16:17:20 ] | |
MrSubtle | donderdag 21 augustus 2014 @ 16:17 |
ik zou wel een beetje inlezen. er zijn veel kluswijzers beschikbaar. kliklaminaat is helemaal neit moeilijk, maar je moet wel de 'regeltjes' even goed volgen ![]() Bijv zo: https://www.google.nl/sea(...)dP_1U-DSIs-KOr_0gKgN | |
#ANONIEM | donderdag 21 augustus 2014 @ 16:18 |
Ja precies, de gamma heeft wel een online handleiding staan | |
Atmoz | donderdag 21 augustus 2014 @ 16:57 |
Thanks voor je reactie! Maar het moet eigenlijk (veel) "dunner" zijn... Ik wil niet zoveel plaats kwijt zijn aan zo'n breed muurtje. En ik wil het ook niet zo "definitief" dicht maken. Er zit nogal wat techniek in/aan/om het bad, en daar wil ik altijd (redelijk makkelijk) bij kunnen. Dus een houten "L-plaat" (de andere 2 kanten staan tegen de muur) zou fijn zijn. Bij een ander bad heb ik toen een houten bak laten maken, maar dat is door iemand gedaan met ervaring en de tools ervoor. Die heeft dat toen "beplakt" met van dat watervaste spul (lamineer / stevige plakfolie ofzoiets). Ik zou het echter deze keer zelf willen maken. Maar helaas heb ik dus niet de materialen en/of plaats om zo'n heel groot stuk "lamineer" op het hout te lijmen, dus dacht ik aan (meerdere lagen) verven ![]() | |
bleiblei | donderdag 21 augustus 2014 @ 17:24 |
Ik zou dan geen mdf gebruiken maar okoume multiplex dat watervast is verlijmd ofzo. En dan alsnog de zijkanten goed in de lak zetten natuurlijk ![]() | |
MrSubtle | donderdag 21 augustus 2014 @ 17:34 |
MDF kan heel slecht tegen water, of je moet geďmpregneerd MDF kopen. Los daarvan is multiplex veel sterker (ook iets duurder) dus daar zou ik zeker voor gaan als je echt voor hout wilt gaan. Ik zou wel eerst goed nadenken over het dragend vermogen van de constructie, want een badkuip + inhoud is makkelijk 300+ kilogram. | |
Atmoz | donderdag 21 augustus 2014 @ 21:36 |
Ok. Dat is inderdaad een beter idee. En zijn die "kopse kanten" dan ook goed te verven? Of eerst een beetje rondmaken met de frees na het verlijmen... Je moet je voorstellen: er komt een 4 a 5 cm horizontaal randje aan de bovenkant van het bad, en daarna pas een (verticale) plaat omlaag. Dus die 90 graden hoek wat daar komt, daar komt juist veel water op/aan. En dan moet natuurlijk ook goed afgewerkt/geverfd zijn. Geeft dat hout geen splinters of gaatjes/putjes waardoor dat afwerken minder makkelijk gaat? Het bad is gelukkig helemaal zelf dragend. Is een bad met een fatsoenlijke RVS constructie eronder met welgeteld 13 instelbare pootjes ![]() ![]() Maar ik ben dus vooral bang voor die 90 graden hoek wat 't hout moet maken waar JUIST water op komt... (en natuurlijk ook op de 4 a 5 cm brede strook aan de bovenkant v/h bad. | |
bbtb77 | vrijdag 22 augustus 2014 @ 07:39 |
Ik zou dan vochtbestendig mdf nemen en dit rondom behandelen met een twee componenten epoxy (bijvoorbeeld tegelverf van Alabastine). Zo heb ik al eens een wasbak gemaakt en die had meer te lijden dan een badombouw. | |
Atmoz | vrijdag 22 augustus 2014 @ 09:17 |
Thanks! Bedoel je deze? http://www.alabastine.nl/product/tegellak-2-componenten/ Wordt het daar ook mooi glad mee? Als ik normaal aan 2 componenten denk, dan denk ik aan een dikke prut wat niet mooi uitstrijkbaar/glad wordt... | |
R-Tech | vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:08 |
Je kan wellicht ook betonplex nemen Atmoz, volgens mij is dat wel waterbestendig. | |
Atmoz | vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:14 |
Klopt, dat is inderdaad waterbestendig (aan de zijkant) maar dat is ook weer niet makkelijk te verven denk ik. Het is zo glad, misschien té glad om de verf goed te laten hechten. En verder krijg ik bij die 90 graden hoek nooit een strakke hoek (wil ik ook niet, is te scherp) en dus moet daar gefreesd worden, en dus komt er ook daar weer "blank" (non-waterbestendig) hout tevoorschijn... erg lastig allemaal ![]() | |
R-Tech | vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:21 |
En menie op de onbeschermde randen? Dat zag ik m'n pa altijd gebruiken ![]() | |
Barrah | vrijdag 22 augustus 2014 @ 13:31 |
Mja zie maar een betonplexplaat te krijgen die precies op maat is, zodat je al het voorbehandelde kopse hout intact kunt laten ![]() | |
bbtb77 | vrijdag 22 augustus 2014 @ 16:43 |
Yep. Wordt geen spiegel nee... Maar er is natuurlijk ook weinig mis met een goede alkydlak. Ik denk dat de meeste kozijnen meer te lijden hebben dan een badombouw. | |
DarkE | zaterdag 23 augustus 2014 @ 11:37 |
Misschien is Uniprime een optie, schilderklaar multiplex. Dan alleen nog het probleem met de hoek oplossen... | |
Vinz0r | zondag 24 augustus 2014 @ 07:40 |
Voorgegrond ocume is de enige oplossing. Of je zet m zelf goed in de grond maar betonplex of mdf is allebei n no go. Mdf blijft lastig met water en bij betonplex is altijd t risico dat als er water onder de toplaag komt deze bol gaat staan. Ondanks dat ik t nooit voor n badombouw heb gebruikt spreek ik wel uit de ervarin van een combi met water ![]() | |
BartNH | maandag 25 augustus 2014 @ 15:34 |
Dit weekend wat wcd bijgemaakt. Hoe controleer ik of de aarde inderdaad goed is aangesloten? fase en neutraal is wel goed want de multimeter heeft het over 230V en de apparatuur werkt. Hoe controleer ik of de aarde ook correct is aangesloten? | |
RemcoDelft | maandag 25 augustus 2014 @ 15:43 |
De creatieve manier is zorgen dat er een lekstroom van 30 mA gaat lopen richting randaarde. De veilige manier is zoiets: stopcontacttester. Zelf nooit gebruikt trouwens, als ik groengele draden aan elkaar prik ga ik er vanuit dat het werkt. | |
derLudolf | maandag 25 augustus 2014 @ 20:58 |
Zijn er ook goedkope merken die L boxen maken? Wil graag eentje kopen voor schroeven/pluggen maar ¤50 voor een stuk plastic waar Bosch op staat is wel redelijk gortig... | |
BartNH | maandag 25 augustus 2014 @ 23:12 |
Dank, ga ik bestellen. Ik ging er ook altijd van uit dat wat ik aansluit ook inderdaad aangelsoten zit. Toch most er nu een lasdoos open omdat een draadje kennelijk niet goed vast zat in de lasdop. Met een aarde draad valt dat niet op. Vandaar. | |
Nixxor | dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:38 |
Als goedkopere oplossing, kun je niet gewoon met een lange draad en een multimeter een weerstandsmeting doen tussen de aardpen van het stopcontact en een bewezen aardpunt? | |
BartNH | dinsdag 26 augustus 2014 @ 14:24 |
Creatief! | |
derLudolf | dinsdag 26 augustus 2014 @ 22:22 |
Een draad tussen fase en aarde wil ook wel toch? Wel een VDE tang gebruiken ![]() | |
densmee | dinsdag 26 augustus 2014 @ 22:41 |
klinkt verstandig, grap hebben ze een keer bij ons op school uitgehaald, hadden ze een stekker van binnen doorverbonden. gevolg waren brandwonden | |
derLudolf | woensdag 27 augustus 2014 @ 06:18 |
Grappen? Gereformeerde streken noemen we dat hier ![]() | |
MrSubtle | vrijdag 29 augustus 2014 @ 20:27 |
Ik wil plinten vastzetten tegen de muur terwijl de montagekit droogt. Kan ik daarvoor een pneumatische, electrische of luchtdruk tacker gebruiken om een plint vast te spijkeren in een muur van baksteen? (en zo ja, welke?) | |
tiho1 | vrijdag 29 augustus 2014 @ 21:20 |
Is de muur zo ongelijk? Je kan er ook op de slechte plekken iets zwaars tegen zetten tot de plint vast zit. | |
MrSubtle | vrijdag 29 augustus 2014 @ 21:39 |
Het zijn MDF plinten die nooit 100% recht zijn, en nee, niet alle muren zijn even rechts. Ik moet tientallen meters plint vastzetten, dus ik zoek een iets snellere oplossing dan verhuisdozen vullen met bakstenen ![]() | |
Surveillance-Fiets | vrijdag 29 augustus 2014 @ 21:45 |
Plinten mechanisch bevestigen en buitenhoeken in verstek. ![]() | |
MrSubtle | vrijdag 29 augustus 2014 @ 21:55 |
erh wat? ![]() Was "gaatje plugje plamuren lakje" bedoeld als antwoord op mijn vraag over welke soort tacker het beste gebruikt kan worden voor koploze spijkers in baksteen? ![]() | |
tiho1 | vrijdag 29 augustus 2014 @ 22:18 |
Dat zijn over het algemeen wel de rechtse. Met montagekit direct grip staat bv een klaar staande volle emmer latex er hooguit vijf a tien minuten. | |
Puala | zondag 31 augustus 2014 @ 11:21 |
Iemand tips voor inbouwspotjes die een lage inbouwruimte nodig hebben? Ik heb maar een paar cm. | |
Erasmo | zondag 31 augustus 2014 @ 11:23 |
Hoeveel mm precies. | |
Vonkenboer | zondag 31 augustus 2014 @ 11:25 |
De meeste inbouwspots op 230V hebben toch minimaal een diepte van 7 á 11 cm nodig. De exemplaren die kantelbaar zijn soms zelfs nog meer dan 11 cm. | |
Puala | zondag 31 augustus 2014 @ 11:25 |
Ik heb van de plaat waar de spot in moet tot het beton 49 mm | |
Puala | zondag 31 augustus 2014 @ 11:26 |
Ik zag dat led mogelijk met minder kan? Maar ik wil het zeker weten voor ik iets aanschaf en de tekening voor de elektraman er op aan ga passen. | |
Erasmo | zondag 31 augustus 2014 @ 11:26 |
En waar gaat het gebruikt worden? | |
Vonkenboer | zondag 31 augustus 2014 @ 11:27 |
Pfff, dat is erg weinig diepte voor inbouwspots ![]() Eventueel zou het met zoiets kunnen http://www.123ledspots.nl(...)t-3w-kantelbaar.html maar ik ben geen voorstander van dit soort lampen die vastgebouwd zitten in armaturen. Ik heb liever een los armatuur en een losse lamp, dat geeft je veel meer controle over de zaken als het aantal lumen en de kleur van het licht en de dimbaarheid van de ledlampen ![]() | |
Puala | zondag 31 augustus 2014 @ 11:31 |
![]() Zo ziet het er nu uit. Opzet is hout van 44 en dan 0,5 cm plaat er overheen. | |
Erasmo | zondag 31 augustus 2014 @ 11:35 |
En hoeven alleen de erker te verlichten? Dan ledstrips. | |
Puala | zondag 31 augustus 2014 @ 11:41 |
Sfeerverlichting ja, maar liefst wel iets wat evt ook in de woonkamer verder zou kunnen. | |
Lucky_Strike | dinsdag 2 september 2014 @ 16:09 |
Weet iemand een goed adres voor mdf overzetplinten? | |
Puala | dinsdag 2 september 2014 @ 16:21 |
kwaliteitparket.nl en vloervoordeel.nl heb ik goeie ervaringen mee ![]() | |
Lucky_Strike | dinsdag 2 september 2014 @ 16:22 |
Thanks, ik ga gelijk even kijken. Edit: bj kwaliteitparket.nl hebben ze wat ik zoek. Ze zijn 'voorgelakt' in RAL9010, de kleur waar ik ze ook in wilde lakken. Moet ik dat dan nog een keer doen? [ Bericht 12% gewijzigd door Lucky_Strike op 02-09-2014 16:32:32 ] | |
Puala | dinsdag 2 september 2014 @ 16:35 |
Voorgelakt betekend zo ver ik weet dat ze een eerste laagje hebben die als basis dient voor een 2e. Dus ik zou er een definitieve laag op aanbrengen ondanks dat ze al 9010 zijn zoals je wilt. Maar ik zou even wachten op iemand die mijn antwoord bevestigd ![]() | |
Puala | dinsdag 2 september 2014 @ 16:38 |
Ik zoek een dimmer in de Berker S1 serie, maar ik kom er niet goed uit. Ik zoek een dimmer waarmee je met drukken de lamp aan zet en met draaien aan kan passen incl. een binnenwerk welke geschikt is voor 4x 50W (spaar/led). Iemand die me kan helpen aan de artikelcode van de leverancier? | |
Vonkenboer | dinsdag 2 september 2014 @ 18:31 |
Wat voor ledlampen heb je ? ![]() | |
Puala | dinsdag 2 september 2014 @ 18:33 |
http://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/40215206/ Incl. De aanbevolen lampen x 4 ![]() | |
Vonkenboer | dinsdag 2 september 2014 @ 19:02 |
Pfff.. moeilijk, moeilijk.. ben bang dat ze in ieder geval met een traditionele dimmer i.i.g. niet te dimmen zijn. Als ik dit artikel er bij pak, http://www.olino.org/arti(...)27-10w-600lm-dimbaar dan verwijst dat naar . Ik kom met een beetje zoek werk op www.berker.nl op deze RC dimmer. http://www.elektrototaalm(...)6610-4147397/286610/ Te vinden onder nummer : 286610 op www.berker.nl Bediening aan : Drukken Bediening dimmen : Draaien Bedieningswijze : Draaiknop Maximale wattage : 500W Minimalen wattage : 20W Montagewijze : Inbouw Als ik kijk bij www.olino.org en dan kijk naar het soort dimmer die hun omschrijven van Berker en daar de gegevens uit de pdf van de fabrikant bij haal dan zou dit de goede dimmer moeten zijn. Maar ik geef geen garantie ![]() | |
Saisai | woensdag 3 september 2014 @ 19:21 |
Ik wil epoxy mat maken. Waar kan ik dit het beste mee doen? Moet ik de epoxy eerst opschuren of blijft het dan 'wazig'? Ik wil dat het glashelder blijft, maar wel mat. Hoe doe ik dat? | |
bbtb77 | woensdag 3 september 2014 @ 20:35 |
Iets is of helder, of mat... OT: denk dat je moet opschuren met staalwol. | |
Saisai | woensdag 3 september 2014 @ 21:04 |
Uh nee dat ga ik niet doen aangezien het dan wittig wordt.. [ Bericht 35% gewijzigd door Saisai op 03-09-2014 22:06:24 ] | |
bbtb77 | donderdag 4 september 2014 @ 07:52 |
Oftewel mat... | |
Saisai | donderdag 4 september 2014 @ 21:04 |
Ok ik ga het testen | |
#ANONIEM | donderdag 4 september 2014 @ 21:34 |
Ik wil in de keuken + gang laminaat leggen en daarvoor heb ik alle materialen in huis maar waar moet ik beginnen? We willen het laminaat (op de tekening) van boven naar beneden leggen. waar kunnen we het beste beginnen? Ik neem aan linksboven? Of moeten we ergens anders beginnen? Het rood gearceerde is de ingang van de kruipruimte dus daar kan geen laminaat liggen. ![]() | |
Surveillance-Fiets | donderdag 4 september 2014 @ 21:42 |
Rechtsboven in de hoek. langs de plint van je keuken. | |
Saisai | donderdag 4 september 2014 @ 22:37 |
Ligt eraan of je het horizontaal of vertikaal legt. | |
#ANONIEM | donderdag 4 september 2014 @ 22:39 |
thnx. nu komt onder het gasfornuis ook laminaat. hoe ga ik dat gedeelte lamineren? Want als ik dan bij dat gedeelte kom dan heb ik dus een losse plank liggen die ik nergens tegen aan kan drukken? ![]() Eerst zwart leggen, dan rood dan geel dan blauw en dan grijs? Of eerst grijs en dan zwart-rood-geel-blauw? [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2014 22:50:22 ] | |
Saisai | vrijdag 5 september 2014 @ 08:26 |
Met alle respect, maar het maakt echt niet zoveel uit maar ik zou linksboven beginnen. Op die manier hoef je je laminaat alleen maar op de gemakkelijke manier te leggen | |
Lucky_Strike | vrijdag 5 september 2014 @ 10:58 |
Ik heb gisteren op aanraden van andere fokkers vlekkencoating/nicotinespray bij de Action gezocht. Ik kon alleen Spectrum vlekken coating vinden:![]() Op de bus staat: voor het isoleren van vochtvlekken in pleisterwerk en in ondergronden van hout en beton. Overlakbaar met alle alkyd en watergedragen acrylaatlakken. Kan ik dit spul gebruiken voor mijn plafond dat gesausd gaat worden? Ik ben bang van niet maar ik hoop dat iemand een andere ervaring heeft ![]() | |
Lucky_Strike | vrijdag 5 september 2014 @ 15:38 |
Weet iemand waar ik een soort rubberen of piepschuim klemmetje kan vinden om de deur op een kier te houden? Ik meen me te herinneren dat er een soort hoefijzervormige dingen bestaan. Iets anders is ook prima, zo lang mijn deur maar op een kiertje blijft staan zonder een deurstop te gebruiken. | |
Lucky_Strike | vrijdag 5 september 2014 @ 15:38 |
Laat ik m dan ook maar dichtgooien,. |