abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141938402
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 19:02 schreef rakotto het volgende:

[..]

Zo is het. Nederland heeft haar rijkdommen te danken aan slavernij en diefstal/kolonisatie van andere landen. Dat het terug betaald moet worden is logisch. Een dief die gepakt is moet toch gestraft worden?
Die 'dieven' zijn al lang dood. :|W

En leer je geschiedenis eens.
  zaterdag 5 juli 2014 @ 19:22:02 #102
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_141938708
Sowieso was het 'toen' nog niet strafbaar :9
pi_141938718
quote:

Zo is het. Nederland heeft haar rijkdommen te danken aan slavernij en diefstal/kolonisatie van andere landen.
Misvatting.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_141939121
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 17:10 schreef -Kadesh- het volgende:
Eerst even afwachten met wat voor claim ze komen, is die niet te hoog dan betalen en sorry zeggen. Met de garantie dat het dan ook helemaal klaar is. Vervolgens alle betrekkingen met Suriname en aanverwante landen opzeggen en een visumplicht invoeren voor betreffende inwoners zodat die ook niet meer gemakkelijk hier kunnen komen.
:')
  Forum Admin zaterdag 5 juli 2014 @ 19:32:11 #105
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_141939126
Niet inzien hoe immoreel het is om over het lijden van je voorouders geld te gaan vragen aan mensen die geen reet te maken hebben met de slavenhandel van destijds. :') :') :')

Alsof er al niet genoeg geld die kant op is gegaan. Dat het nog steeds een teringzooi is, is niet onze schuld. Krijg je als je steeds figuren als Bouterse verkiest. Ik zeg het niet graag, al helemaal niet met een racistische ondertoon maar het is gewoon écht een apenland, een land dat steeds met het vingertje wijst en zich altijd maar achtergesteld voelt. Of gaan wij nu ook claims indienen tegen de noord Afrikaanse landen vanwege slavernij. Of janken dat we toch liever onze deal ongedaan zouden willen maken. Vooral dat laatste lijkt me prima. New York terug en Suriname en al die andere hotspots van corruptie en ellende teruggeven.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zaterdag 5 juli 2014 @ 19:35:42 #106
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_141939269
quote:
13s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 19:32 schreef Straatcommando. het volgende:
Niet inzien hoe immoreel het is om over het lijden van je voorouders geld te gaan vragen aan mensen die geen reet te maken hebben met de slavenhandel van destijds. :') :') :')

Alsof er al niet genoeg geld die kant op is gegaan. Dat het nog steeds een teringzooi is, is niet onze schuld. Krijg je als je steeds figuren als Bouterse verkiest. Ik zeg het niet graag, al helemaal niet met een racistische ondertoon maar het is gewoon écht een apenland, een land dat steeds met het vingertje wijst en zich altijd maar achtergesteld voelt. Of gaan wij nu ook claims indienen tegen de noord Afrikaanse landen vanwege slavernij. Of janken dat we toch liever onze deal ongedaan zouden willen maken. Vooral dat laatste lijkt me prima. New York terug en Suriname en al die andere hotspots van corruptie en ellende teruggeven.
Ik wil New York niet terug. Die stad zit vol met controlefreaks.
  Forum Admin zaterdag 5 juli 2014 @ 19:36:13 #107
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_141939288
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 19:35 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Ik wil New York niet terug. Die stad zit vol met controlefreaks.
Gaat puur om het financiële plaatje. Dat is nochtans de enige gedachte die hier achter zit hoor. Geld geld geld.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zaterdag 5 juli 2014 @ 19:38:14 #108
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_141939357
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 16:06 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Gedwongen door wie? De eigen moraal?
Natuurlijk niet, politici doen niet aan moraal. Ze doen dat waarvan ze denken dat ze er een goed figuur mee slaan. Kunnen ze fijn een hoge borst opzetten tegenover collega's uit het buitenland.
Het is tenslotte niet hun eigen geld dus wat het ze schelen ? Ze maken gewoon goede sier met geld van de sukkels die er wél hard voor moeten werken.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  zaterdag 5 juli 2014 @ 19:45:11 #109
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_141939690
quote:

[..]

Zo is het. Nederland heeft haar rijkdommen te danken aan slavernij en diefstal/kolonisatie van andere landen. Dat het terug betaald moet worden is logisch. Een dief die gepakt is moet toch gestraft worden?
De eeuwen er voor en er na vlak je voor het gemak maar ff uit ? :') Je denkt dat we toen geen geld verdienden ? Owwww en daar valt me iets moois in. De diefstal van de spaanse zilvervloot, gaan we Spanje dat geld ook ff terug geven ? En de spanjaarden hebben ons destijds flink onderdrukt gaan we daar ook herstelbetalingen voor krijgen ?
Schiet toch op met je onzin, als iedereen gewoon het verleden achter zich laat en verder gaat met de toekomst dan gaat alles een stuk beter.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_141940281
NL heeft nauwelijks verdiend aan slavernij. Het geld is voor ruim 99,99999999999% met andere activiteiten verdiend.

Ik zeg: 2,50 euro voor de postzegels... Klaar.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_141940385
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 19:45 schreef deedeetee het volgende:
De eeuwen er voor en er na vlak je voor het gemak maar ff uit ? Je denkt dat we toen GEEN GELD verdienden ? Owwww en daar valt me iets moois in. De diefstal van de spaanse zilvervloot, gaan we Spanje dat geld ook ff terug geven ? En de spanjaarden hebben ons destijds flink onderdrukt gaan we daar ook herstelbetalingen voor krijgen ?
Schiet toch op met je onzin, als iedereen gewoon het verleden achter zich laat en verder gaat met de toekomst dan gaat alles een stuk beter.
Gewoon het Vaticaan aanspreken op de eeuwenlange onderdrukking van de geest in het westen en daarmee al het potentieel (incluis bijbehorende welvaart). Triljarden, triljarden aan vergoeding _O_
pi_141940404
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 19:38 schreef deedeetee het volgende:
Natuurlijk niet, politici doen niet aan moraal. Ze doen dat waarvan ze denken dat ze er een goed figuur mee slaan. Kunnen ze fijn een hoge borst opzetten tegenover collega's uit het buitenland.
Het is tenslotte niet hun eigen geld dus wat het ze schelen ? Ze maken gewoon goede sier met geld van de sukkels die er wél hard voor moeten werken.
Point taken ^O^
  zaterdag 5 juli 2014 @ 20:46:13 #113
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_141942594
Waarom menen deze "afstammelingen" eigenlijk dat ZIJ recht hebben op "compensatie"? Waarom niet hun grootouders, of 6 generaties later die nog geboren mogen worden?

Kunnen we trouwens alvast een claim indienen bij de Spanjaarden voor oorlogen in het verleden? Of de Romeinen? Of misschien maar alvast vooruitlopen op toekomstige oorlogen en die claims nu alvast neerleggen bij random landen?
censuur :O
pi_141942690
Als alle Surinamers die klagen om geld nu gewoon eens naar Nederland kwamen tussen 15 november en 6 december, dan is er zat werk voor ze en hoeven ze niet te janken om gratiesj geld waar zij niets en hun verre voorouders wel aan bijgedragen hebben.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zaterdag 5 juli 2014 @ 20:49:10 #115
179075 hugecooll
pi_141942716
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 20:48 schreef El_Matador het volgende:
Als alle Surinamers die klagen om geld nu gewoon eens naar Nederland kwamen tussen 15 november en 6 december, dan is er zat werk voor ze en hoeven ze niet te janken om gratiesj geld waar zij niets en hun verre voorouders wel aan bijgedragen hebben.
Als je al die Surinamers nu geld geeft, zitten ze dezelfde dag nog in het vliegtuig naar Nederland.
pi_141942813
:')
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  zondag 6 juli 2014 @ 11:20:16 #117
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_141962431
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 19:13 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat zijn ze nu nog steeds! Misschien kunnen wij een claim indienen.
Mooi voorbeeld van privatise the profits and socialize the losses.

Hebben bakken met geld gekost die kolonieen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 6 juli 2014 @ 11:32:27 #118
132605 kawotski
Il Dottore
pi_141962677
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 20:46 schreef RemcoDelft het volgende:
Waarom menen deze "afstammelingen" eigenlijk dat ZIJ recht hebben op "compensatie"? Waarom niet hun grootouders, of 6 generaties later die nog geboren mogen worden?

Kunnen we trouwens alvast een claim indienen bij de Spanjaarden voor oorlogen in het verleden? Of de Romeinen? Of misschien maar alvast vooruitlopen op toekomstige oorlogen en die claims nu alvast neerleggen bij random landen?
Wel grappig dat mijn Surinaamse collega juist vindt dat ze geen recht op compensatie hebben. Als slavernij niet had bestaan dan had hij er waarschijnlijk niet zo rooskleurig bij gezeten vandaag de dag. Momenteel bouwt hij een huis in Suriname en vertrekt over een aantal jaar naar Suriname omdat hij dan genoeg heeft verdient hier om zo'n beetje de rest van z'n leven te kunnen vakantie vieren daar.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_141964277
Niet om het een of ander, maar de slavernij handel van de WIC is toch echt wel ter sprake gekomen in de geschiedenislessen op school, dus degene die zegt dat er wat meer aandacht voor moet komen op school was zeker niet aanwezig op de geschiedenislessen. Wat nooit ter sprake kwam was de verkoop van hun eigen voorouders die kinderen, vrouwen en jonge mannen verkocht na een overwinning op een andere stam. Ik dacht altijd dat de Europeanen daar zo mensen ontvoerden. Nooit geweten dat ze daar hun eigen broeders en zusters verkochten na een stammenoorlog.

Van de blanke slavernij hoorde ik ook nooit wat op school, tot ik op internet kwam.

quote:
[...]dat de negers hun in onderlinge oorlogen gemaakte krijgsgevangenen tegen de brandewijn van de slavenhandelaars ruilden.
Veel Afrikanen werden op de
ze manier tot slaaf gemaakt in Amerika of een van de Westerse koloniën.
[...]Slaven worden in hun slavenbestaan tenminste tweemaal verkocht: Als eerst door de Afrikaanse handelaren aan de Europese opkopers en verschepers. Dit gebeurt meestal in hun vaderland. Vervolgens, na hun reis naar Europa worden ze na aankomst meteen deel van een vaste routine. Wanneer de ‘negotieslaven; , voor de handel bestemde slaven, zijn ontscheept worden zij geslecteerd. De oude en zieke slaven, de zogenaamde manquerons, worden gescheiden van de ‘piezas de india’ of wel de gezonde, jonge en sterke slaven die voldoen aan de vastgestelde normen. Daarna ontvangen de slaven een tweede brandmerk. Bij verkoop of sterfte wordt steeds dit brandmerk vermeld.En dan is het afwachten door wie en wanneer je wordt opgekocht…
quote:
Jaarlijks werden er in Suriname veel nieuwe slaven aangevoerd, omdat het sterftecijfer onder de slaven in Suriname hoog lag.
Er zijn nog veel meer bronnen die dit benoemen. Kijk, dat leer je dan als kind weer niet, dus ga je denken dat Europeanen de slaven gewoon ontvoerden. Daar zou idd wat meer over onderwezen mogen worden. Had je ook minder medestanders die geld willen claimen. Wanneer er al schadevergoeding betaald had moeten worden, is dit aan de toenmalige slaven door hun broeders en zusters en de landeigenaren die de slaven misbruikten en op gruwelijke wijze behandelden. En dat hun kinderen daar ook van mee zouden kunnen profiteren snap ik. Hun kleinkinderen hebben genoeg kansen gehad.

Ik vind dus wel dat ook deze periode in het leven nooit vergeten mag worden, maar in de eerste instantie vind ik dat de mensen (dus ook hun eigen voorouders en hun landgenoten) die een ander mens als goederen heeft verhandeld schuldig zijn. Niet mijn voorouders dus.

Wanneer de groep mensen dan toch Nederland iets wil verwijten en voor de slachtoffers een tegemoetkoming willen eisen? Dan deze groep mensen die nu nog steeds als slaaf verkocht worden vandaag de dag
quote:
Helaas bestaat ook in West-Europa, zelfs in Nederland, nog een vorm van slavernij en mensenhandel. Die betreft vooral de gedwongen prostitutie van ontvoerde of onder valse voorwendselen naar het Westen gelokte Oost-Europese, Aziatische en Afrikaanse vrouwen.

[ Bericht 8% gewijzigd door paddy op 06-07-2014 13:05:00 ]
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_141965770
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 12:38 schreef paddy het volgende:
Niet om het een of ander, maar de slavernij handel van de WIC is toch echt wel ter sprake gekomen in de geschiedenislessen op school, dus degene die zegt dat er wat meer aandacht voor moet komen op school was zeker niet aanwezig op de geschiedenislessen. Wat nooit ter sprake kwam was de verkoop van hun eigen voorouders die kinderen, vrouwen en jonge mannen verkocht na een overwinning op een andere stam. Ik dacht altijd dat de Europeanen daar zo mensen ontvoerden. Nooit geweten dat ze daar hun eigen broeders en zusters verkochten na een stammenoorlog
Het is alsof we tegenwoordig niet de Duitsers maar de NS verantwoordelijk houden voor de Joodse genocide...
  zondag 6 juli 2014 @ 13:35:42 #121
179075 hugecooll
pi_141965930
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 12:38 schreef paddy het volgende:
Niet om het een of ander, maar de slavernij handel van de WIC is toch echt wel ter sprake gekomen in de geschiedenislessen op school, dus degene die zegt dat er wat meer aandacht voor moet komen op school was zeker niet aanwezig op de geschiedenislessen. Wat nooit ter sprake kwam was de verkoop van hun eigen voorouders die kinderen, vrouwen en jonge mannen verkocht na een overwinning op een andere stam. Ik dacht altijd dat de Europeanen daar zo mensen ontvoerden. Nooit geweten dat ze daar hun eigen broeders en zusters verkochten na een stammenoorlog.
Een ander leuk detail :P
quote:
Scholars estimate that about 12,000,000 Africans were sold by Africans to Europeans (most of them before 1776, when the USA wasn't yet born) and 17,000,000 were sold to Arabs. The legends of European mercenaries capturing free people in the jungle are mostly just that: legends. A few mercenaries certainly stormed peaceful tribes and committed terrible crimes, but that was not the norm. There was no need to risk their lives, so most of them didn't: they simply purchased people.
+ mooie quote :9
"What is uniquely Western is not slavery but the movement to abolish slavery" - Dinesh D'Souza
pi_141966104
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 13:35 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Een ander leuk detail :P

[..]

+ mooie quote :9
"What is uniquely Western is not slavery but the movement to abolish slavery" - Dinesh D'Souza
Waar het dus op neer komt is dat de Nederlandse staat vergoeding moet gaan betalen aan afstammelingen van Afrikanen omdat ze iets van die Afrikanen gekocht hebben en dat is fout.

Echt... als er één volk de slavernij te verwijten valt dan zijn het juist Afrikanen. Daar zou de eerste claim neergelegd behoren te worden.
Maar Rutte en Co zullen wel weer de ballen missen om dat punt op tafel te leggen.. Isse discriminatie enzo... Blanke is altijd fout, heeft het altijd gedaan, hoort het boetekleed aan te trekken. Als 'rijk' land zullen wij ook wel de grootste som geld op tafel moeten leggen al waren wij maar een kleine handelaar vergeleken bij andere landen.
pi_141966298
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 13:41 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Waar het dus op neer komt is dat de Nederlandse staat vergoeding moet gaan betalen aan afstammelingen van Afrikanen omdat ze iets van die Afrikanen gekocht hebben en dat is fout.

Echt... als er één volk de slavernij te verwijten valt dan zijn het juist Afrikanen. Daar zou de eerste claim neergelegd behoren te worden.
Maar Rutte en Co zullen wel weer de ballen missen om dat punt op tafel te leggen.. Isse discriminatie enzo... Blanke is altijd fout, heeft het altijd gedaan, hoort het boetekleed aan te trekken. Als 'rijk' land zullen wij ook wel de grootste som geld op tafel moeten leggen al waren wij maar een kleine handelaar vergeleken bij andere landen.
Ja joh , dat is Nederland.

Nog steeds niet aan gewend?
  zondag 6 juli 2014 @ 13:55:59 #124
179075 hugecooll
pi_141966477
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2014 13:41 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Tuulk
quote:
This explains why slavery became "black". Ancient slavery, e.g. under the Roman empire, would not discriminate: slaves were both white and black (so were Emperors and Popes). In the middle ages, all European countries outlawed slavery (of course, Western powers retained countless "civilized" ways to enslave their citizens, but that's another story), whereas the African kingdoms happily continued in their trade. Therefore, only colored people could be slaves, and that is how the stereotype for African-American slavery was born. It was not based on an ancestral hatred of blacks by whites, but simply on the fact that blacks were the only ones selling slaves, and they were selling people of their own race. (To be precise, Christians were also selling Muslim slaves captured in war, and Muslims were selling Christian slaves captured in war, but neither the Christians of Europe nor the Muslims of Africa and the Middle East were selling their own people).
pi_141966648
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2014 13:21 schreef KwisatzHaderach het volgende:
En terecht. Wat onze voorouders hebben gedaan was verkeerd. Elke ex-slaaf die zich meldt heeft recht op een vergoeding.

Dan kunnen we ze gelijk vragen wat ze van zwarte piet vinden
Dan mag jij betalen, oké? Mijn voorouders hebben 0,0 met slaven te maken gehad, dus ik vind niet dat ik moet opdraaien voor wat jouw betovergrootvader heeft gedaan. Betaal lekker zelf, slavenhandelaar :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')