abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141851169
Uit OP #1:

quote:
Waar je over het Libertarisme kunt discussiëren. Naar aanleiding van vele topics die veranderen in Libertarisme discussies lijkt me dit een ideaal topic om over zaken te praten waar Libertariërs en Statisten van mening verschillen. Of zoals sommige FOK-Logica. 'Being libertarian: preaching peace, liberty and prosperity and people still think you're worse than Hitler.'
Laten we het wel zoveel mogelijk inhoudelijk houden in plaats van ad hominem te reageren.
Vorige delen: klik op de pijltjes naast de TT.

Mind you, er is een verschil tussen anarcho-kapitalisme en minarchisme (twee stromingen binnen het libertarisme):

quote:
Anarcho-capitalism advocates abolishing the state. Minarchism has been variously defined by sources. In the strictest sense, it is the political philosophy which maintains that the state is necessary and that its only legitimate function is the protection of individuals from aggression, theft, breach of contract, and fraud, and the only legitimate governmental institutions are the military, police, and courts. In the broadest sense, it also includes fire departments, prisons, the executive, and legislatures as legitimate government functions.[4][5][6] Minarchist states are called night watchman states.
bron

Wat is libertarisme?

Veelgestelde vragen over Libertarisme

Murray Rothbards boek For A New Liberty - A New Libertarian Manifesto is een aanrader om meer te weten te komen over de libertarische visie. Dit boek is gratis online beschikbaar op de website van het Ludwig von Mises Institute.

Het libertarisme staat voor zowel persoonlijke als economische vrijheid. De economie en de staat volledig gescheiden net zoals er een scheiding is tussen staat en kerk.

pi_141851475
quote:
10s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:01 schreef Terecht het volgende:
Nee, het NAP volgt uit de ideologie, niet andersom. Het NAP als opzichzelfstaand begrip is een lege huls. Immers, vanuit welke grondslag definieer je agressie? Die grondslag is je rechtvaardigheidstheorie.
De definitie van agressie volgt niet uit de ideologie, wel wat legitiem eigendom is. Daar valt over te discussiëren.

De functie van het NAP binnen het libertarisme is om duidelijk te maken dat het handhaven van dit morele principe de enige taak is van de overheid (of vergelijkbare private organisaties) is. Terwijl bij elke andere ideologie de overheid meerdere andere bevoegdheden heeft.
  donderdag 3 juli 2014 @ 14:19:54 #3
414221 Oenepoen
Wie balkt blijft!
pi_141851537
De enige echte Libertarische Partij was de Tegenpartij: Samen voor ons eiguh en laat de rest de rambam krijguh!
Wij leven in een bananenmonarchie
pi_141851565
quote:
10s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:01 schreef Terecht het volgende:

[..]

Nee, het NAP volgt uit de ideologie, niet andersom. Het NAP als opzichzelfstaand begrip is een lege huls. Immers, vanuit welke grondslag definieer je agressie? Die grondslag is je rechtvaardigheidstheorie.
daar verschillen we dan van mening, want ik zie nap als een opzichzelfstaand principe waar geen uitzonderingen voor nodig zijn. zoals ik als zei "geen agressie, tenzij" is weggelegd voor andere ideologieen en dat is teven het inconsequent toepassen van het nap.

quote:
2s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:00 schreef 99.999 het volgende:

[..]

In jouw libertarische droomwereld is autorijden, wapenbezit of roken geen optie omdat je daarmee het NAP overtreedt?
hoe is autorijden, wapenbezit of roken een vorm van agressie?
..///
pi_141851650
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:19 schreef Oenepoen het volgende:
De enige echte Libertarische Partij was de Tegenpartij: Samen voor ons eiguh en laat de rest de rambam krijguh!
als je tegen verkrachting bent betekend niet dat je tegen seks bent, maar wel tegen seks in combinatie met geweld en/of dwang. ook "maar ik weet niet hoe ik dan seks kan hebben :(" rechtvaardigt verkrachting niet.
..///
pi_141851783
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:20 schreef wipes66 het volgende:

[..]

[..]

hoe is autorijden, wapenbezit of roken een vorm van agressie?
Oh, heel simpel. Neem autorijden, dat zorgt voor vervuiling en daarmee in potentie schade aan de gezondheid van een ander. Dat lijkt me agressie. Dat gaat ook op voor roken. En bij vrij wapenbezit, dat is ook niet bepaald gezond statistisch gezien.

Allerlei zaken die goed onder agressie zijn te scharen.
pi_141851836
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:01 schreef wipes66 het volgende:

[..]

vrijwillig je gemeenschap democratisch organiseren een optie?
En de mensen die daar nu nog wonen en er veel last van hebben? Die hebben pech en moeten verhuizen?

quote:
over praktijkvoorbeelden; er zijn geen zwart/wit praktijkvoorbeelden, allen voorbeelden in gradaties, bijvoorbeeld Noord-Korea vs Hongkong.
Twee gebieden onder communistisch regime. Lijkt me nu niet direct een goed voorbeeld van libertarisme...
pi_141852049
quote:
2s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:26 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Oh, heel simpel. Neem autorijden, dat zorgt voor vervuiling en daarmee in potentie schade aan de gezondheid van een ander. Dat lijkt me agressie. Dat gaat ook op voor roken. En bij vrij wapenbezit, dat is ook niet bepaald gezond statistisch gezien.

Allerlei zaken die goed onder agressie zijn te scharen.
agressie betekend volgens mij het initieren van geweld.
..///
pi_141852154
quote:
2s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:27 schreef 99.999 het volgende:

Twee gebieden onder communistisch regime. Lijkt me nu niet direct een goed voorbeeld van libertarisme...
alle landen met overheid zijn niet het ideale voorbeeld natuurlijk, maar het voorbeeld dat ik gaf geeft een duidelijk contrast in de gevolgen van (economische) vrijheid.
..///
pi_141852232
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:32 schreef wipes66 het volgende:

[..]

agressie betekend volgens mij het initieren van geweld.
Is welbewust iemands gezondheid aantasten dan geen initiatie van geweld?
pi_141852251
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:35 schreef wipes66 het volgende:

[..]

alle landen met overheid zijn niet het ideale voorbeeld natuurlijk, maar het voorbeeld dat ik gaf geeft een duidelijk contrast in de gevolgen van (economische) vrijheid.
maar het heeft niets met een extremistische ideologie als het libertarisme te maken.
pi_141852658
quote:
2s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:37 schreef 99.999 het volgende:

[..]

maar het heeft niets met een extremistische ideologie als het libertarisme te maken.
het logische verband tussen dat voorbeeld en libertarisme is vrijheid :?
..///
  donderdag 3 juli 2014 @ 14:48:39 #13
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_141852704
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:18 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

De definitie van agressie volgt niet uit de ideologie, wel wat legitiem eigendom is. Daar valt over te discussiëren.
Tuurlijk volgt agressie uit de ideologie. Agressie is namelijk gedefinieerd als een (gewelddadige) handeling die in strijd is met de ideologie, en dus niet gerechtvaardigd is. Zo is verdediging gedefinieerd als een (gewelddadige) handeling die consistent is met de ideologie, en dus gerechtvaardigd is.
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:20 schreef wipes66 het volgende:

[..]

daar verschillen we dan van mening, want ik zie nap als een opzichzelfstaand principe waar geen uitzonderingen voor nodig zijn. zoals ik als zei "geen agressie, tenzij" is weggelegd voor andere ideologieen en dat is teven het inconsequent toepassen van het nap.
De fout die je maakt is dat je handelingen vanuit een libertarisch perspectief bekijkt, terwijl voor een ander die handeling precies in lijn kan liggen met zijn ideologie en dus geen agressie is (want gerechtvaardigd). Roepen dat iets agressie is, is eigenlijk roepen dat jouw theorie over wie wat toekomt verschilt van die van een ander. De werkelijke discussie gaat dus over de onderbouwing van de theorie over wat aan wie toebehoort. Wat jij doet als je roept 'dit is agressie!' is niets meer dan te veronderstellen wat ter discussie staat, namelijk wat aan wie toebehoort. Het NAP is kortom een lege huls, een knoepert van een cirkelredenering.
pi_141853040
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:48 schreef Terecht het volgende:

Tuurlijk volgt agressie uit de ideologie. Agressie is namelijk gedefinieerd als een (gewelddadige) handeling die in overtreding is met de ideologie, en dus niet gerechtvaardigd is. Zo is verdediging gedefinieerd als een (gewelddadige) handeling die consistent is met de ideologie, en dus gerechtvaardigd is.

je verdedigen tegen agressie is geen agressie maar verdediging. alle vormen van het initieren van geweld, ongeacht de 'rechtvaardiging', vallen onder de definitie van agressie. het is dus geen relatief begrip binnen het nap en het nap is geen relatief principe.
..///
pi_141853088
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:47 schreef wipes66 het volgende:

[..]

het logische verband tussen dat voorbeeld en libertarisme is vrijheid :?
Oh?

twee landen onder communistisch regime en dan aankomen met een term als 'vrijheid'? Ik vind het wat gzocht.
pi_141853108
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:58 schreef wipes66 het volgende:

[..]

je verdedigen tegen agressie is geen agressie maar verdediging. alle vormen van het initieren van geweld, ongeacht de 'rechtvaardiging', vallen onder de definitie van agressie. het is dus geen relatief begrip binnen het nap en het nap is geen relatief principe.
Alle vormen. Dus ook pakweg roken, autorijden en wapenbezit?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-07-2014 15:00:47 ]
  donderdag 3 juli 2014 @ 15:03:30 #17
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_141853217
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:58 schreef wipes66 het volgende:

[..]

je verdedigen tegen agressie is geen agressie maar verdediging. alle vormen van het initieren van geweld, ongeacht de 'rechtvaardiging', vallen onder de definitie van agressie. het is dus geen relatief begrip binnen het nap en het nap is geen relatief principe.
Het hele punt is nu juist wat je verstaat onder het initiëren van geweld. Dat volgt uit je ideologie. En dat is precies wat ter discussie staat. Schermen met het NAP doet dus helemaal niets, behalve dat het heel indrukwekkend klinkt. Non-agressie, toe maar.
pi_141853304
quote:
10s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:03 schreef Terecht het volgende:

[..]

Het hele punt is nu juist wat je verstaat onder het initiëren van geweld. Dat volgt uit je ideologie. En dat is precies wat ter discussie staat. Schermen met het NAP doet dus helemaal niets, behalve dat het heel indrukwekkend klinkt. Non-agressie, toe maar.
Soms denk je dat ze op hun libertarische inspiratieblogjes een standaard begrippenlijstje krijgen vol zelfverzonnen definities die ze moeten onthouden en verspreiden.
pi_141853329
quote:
10s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:03 schreef Terecht het volgende:

[..]

Het hele punt is nu juist wat je verstaat onder het initiëren van geweld. Dat volgt uit je ideologie. En dat is precies wat ter discussie staat. Schermen met het NAP doet dus helemaal niets, behalve dat het heel indrukwekkend klinkt. Non-agressie, toe maar.
hoe kan de definitie van 'het initiëren van geweld' relatief zijn aan een ideologie? ik zie niet in waar precies de speelruimte zit om er iets anders van te maken :?
..///
pi_141853764
quote:
2s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:59 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Oh?

twee landen onder communistisch regime en dan aankomen met een term als 'vrijheid'? Ik vind het wat gzocht.
verder dan 'index of freedom in the world' hoef je niet te zoeken...
..///
pi_141854078
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 14:48 schreef Terecht het volgende:
Tuurlijk volgt agressie uit de ideologie. Agressie is namelijk gedefinieerd als een (gewelddadige) handeling die in strijd is met de ideologie, en dus niet gerechtvaardigd is. Zo is verdediging gedefinieerd als een (gewelddadige) handeling die consistent is met de ideologie, en dus gerechtvaardigd is.
Dan hebben we een andere definitie van agressie. Ik deel de definitie van wipes, namelijk agressie is het initiëren van geweld of het dreigen daarmee tegen een andere persoon of zijn eigendom. Of dit gerechtvaardigd is en wat legitiem eigendom is, is een andere discussie.

Maar ik begrijp het punt wel. Je bedoelt dat als je een ander mens ziet als jouw slaaf, dat het doodslaan van die persoon geen geweld is, en dus niet in strijd met het NAP.

[ Bericht 4% gewijzigd door Wegenbouwer op 03-07-2014 15:34:42 ]
pi_141854227
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:19 schreef wipes66 het volgende:

[..]

verder dan 'index of freedom in the world' hoef je niet te zoeken...
Waarvoor? Om te beseffen dat geen van beide landen een goed voorbeeld is van een libertarische samenleving? Of om te ontdekken dat beide landen van zichzelf vinden dat ze heel erg vrij zijn? Ook al wijkt dat af van wat wij al of niet vrij vinden...
pi_141854243
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:28 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Dan hebben we een andere definitie van agressie. Ik deel de definitie van wipes, namelijk agressie is het initiëren van geweld of het dreigen daarmee tegen een andere persoon of zijn eigendom.
Dus autorijden, roken of wapenbezit is agressie?
  donderdag 3 juli 2014 @ 15:35:32 #24
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_141854311
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:07 schreef wipes66 het volgende:

[..]

hoe kan de definitie van 'het initiëren van geweld' relatief zijn aan een ideologie? ik zie niet in waar precies de speelruimte zit om er iets anders van te maken :?
Oké. Laat ik een verhaaltje vertellen. Er was eens een tijd dat jij, ik en 99.999 op aarde leefden. Op een goede dag besluit jij volgens je libertarische principes je arbeid met een stuk land te vermengen waardoor jij volgens jouw ideologie aanspraak hebt gemaakt op dat stuk land en er niemand zonder toestemming jouw stuk land mag betreden. De volgende dag besluiten 99.999 en ik om te gaan voetballen, toevallig precies op dezelfde plek waar jij je gisteren een stuk land hebt toegeëigend. Vergezeld van een honkbalknuppel kom jij al schuimbekkend op ons afrennen en slaat ons van het door jouw toegeëigend stuk land af.

Wie initieert hier nu geweld?

- Jij beweert dat wij geweld initiëren omdat wij volgens jouw libertarische principes jouw eigendom met voeten hebben betreed.
- Ik beweer dat jij geweld initieert want ik erken jouw claim op het stuk land helemaal niet, o.a. omdat 1) arbeid vermengen met land een betekenisloze daad is (arbeid is een handeling, geen ding. Hoe vermeng je een handeling met een ding?) 2) ik zag hoe jij gisteren op die plek een ritueel dansje deed, waarna jij claimt dat je voldoende arbeid hebt verricht om te kunnen eisen dat het stuk land van jou is, waarop ik van mening ben dat een dansje doen veel te weinig is om aanspraak te kunnen maken op het land, 3) jij zonder toestemming van 99.999 en mij een stuk land hebt toegeëigend, en daarmee onze vrijheid hebt verminderd. Immers, waar wij voorheen nog vrij konden staan en gaan waar we wilden krijgen we nu een knuppel in onze nek als we het door jouw stuk toegeëigend land betreden.

Kortom, wat je beschouwt als het initiëren van geweld of niet is een functie van de eigendomstheorie (wat aan wie toekomt) die je aanhangt. Wat als er twee eigendomstheorieën conflicteren, hoe gaat het NAP je dan helpen om uit te maken wie gelijk heeft? Niet, want het NAP is compleet afhankelijk van hoe geweld gedefinieerd is, en dat is weer afhankelijk van hoe je eigendomstheorie in elkaar steekt. En zo is de cirkel rond.
  donderdag 3 juli 2014 @ 15:39:18 #25
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_141854431
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:28 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Dan hebben we een andere definitie van agressie. Ik deel de definitie van wipes, namelijk agressie is het initiëren van geweld of het dreigen daarmee tegen een andere persoon of zijn eigendom.
Dit is niet anders dan wat ik zeg. Het gaat er immers om hoe je eigendom definieert, en dat volgt uit je ideologie.
quote:
Of dit gerechtvaardigd is en wat legitiem eigendom is, is een andere discussie.
Dat is de enige discussie. Het NAP voegt helemaal geen reet toe in een discussie. Het is een holle frase die nul informatie in zich herbergt.
quote:
Maar ik begrijp het punt wel. Je bedoelt dat als je een ander mens ziet als jouw slaaf, dat het doodslaan van die persoon geen geweld is, en dus niet in strijd met het NAP.
Bijvoorbeeld.
pi_141854541
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:39 schreef Terecht het volgende:

[..]

Dit is niet anders dan wat ik zeg. Het gaat er immers om hoe je eigendom definieert, en dat volgt uit je ideologie.

[..]

Dat is de enige discussie. Het NAP voegt helemaal geen reet toe in een discussie. Het is een holle frase die nul informatie in zich herbergt.

[..]

Bijvoorbeeld.
Ok dan zijn we het eens. Behalve dat het NAP wel iets toevoegt in de discussie, namelijk dat, zoals ik in de eerste post in dit topic al zei:
De functie van het NAP binnen het libertarisme is om duidelijk te maken dat het handhaven van dit morele principe de enige taak is van de overheid (of vergelijkbare private organisaties).
Terwijl bij elke andere ideologie de overheid meerdere andere bevoegdheden heeft.
pi_141854620
quote:
2s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:33 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dus autorijden, roken of wapenbezit is agressie?
Nee, tenzij...
pi_141854912
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:46 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Nee, tenzij...
Tenzij wat? Ze schade berokkenen aan anderen?

Dan is het dus ja :).
pi_141854936
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:43 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ok dan zijn we het eens. Behalve dat het NAP wel iets toevoegt in de discussie, namelijk dat, zoals ik in de eerste post in dit topic al zei:
De functie van het NAP binnen het libertarisme is om duidelijk te maken dat het handhaven van dit morele principe de enige taak is van de overheid (of vergelijkbare private organisaties).
Terwijl bij elke andere ideologie de overheid meerdere andere bevoegdheden heeft.
is het niet zo dat het libertarisme er gewoon bijzonder selectief in shopt?
pi_141855030
quote:
2s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:57 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tenzij wat? Ze schade berokkenen aan anderen?

Dan is het dus ja :).
Autorijden, roken en wapenbezit zijn ook mogelijk zonder schade te berokkenen aan anderen. Behalve als je elk vervuilend deeltje in de lucht schadelijk vindt. Maar in dat geval is uitademen ook agressie en heeft deze discussie weinig praktisch nut.
pi_141855071
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 16:01 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Autorijden, roken en wapenbezit zijn ook mogelijk zonder schade te berokkenen aan anderen. Behalve als je elk vervuilend deeltje in de lucht schadelijk vindt. Maar in dat geval mag is uitademen ook agressie.
Luchtvervuiling is inderdaad schadelijk voor de gezondheid van anderen. Dus wegen met enige mate van verkeer mogen dus niet langs woningen, scholen of wat dan ook voeren?

Of ben je hier toch iets minder principieel tegen agressie?

En je beseft zelf toch nog net dat de vervuiling van miljoenen auto's iets anders is dan uitademen?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 03-07-2014 16:03:40 ]
pi_141855168
quote:
2s.gif Op donderdag 3 juli 2014 16:03 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Luchtvervuiling is inderdaad schadelijk voor de gezondheid van anderen. Dus wegen met enige mate van verkeer mogen dus niet langs woningen, scholen of wat dan ook voeren?

Of ben je hier toch iets minder principieel tegen agressie?

En je beseft zelf toch nog net dat de vervuiling van miljoenen auto's iets anders is dan uitademen?
Je moet ergens een arbitraire lijn trekken bij hoeveel schade er sprake is van agressie. En bij het roken van een sigaar lijkt me die grens nog niet bereikt.
pi_141855398
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 16:06 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Je moet ergens een arbitraire lijn trekken bij hoeveel schade er sprake is van agressie. En bij het roken van een sigaar lijkt me die grens nog niet bereikt.
En bij autorijden?

En wie gaat die arbitraire lijn dan trekken? Dat kan immers niet democratisch gebeuren, want democratie gaat in tegen het NAP.
  donderdag 3 juli 2014 @ 17:24:13 #34
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_141857665
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 16:06 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Je moet ergens een arbitraire lijn trekken bij hoeveel schade er sprake is van agressie.
Hehe, iemand snapt hem. "Geweld" is net zo vaag als "non-agressie" als je beide begrippen niet afbakend en duidelijk omschrijft wat wel en niet geweld is en wanneer geweld bij verdediging gerechtvaardigd is.

Simpel zeggen dat het NAP de oplossing is voor alle problemen is "beyond ridiculous". Wees eens wat concreter.
pi_141857843
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:24 schreef Belabor het volgende:

[..]

Hehe, iemand snapt hem. "Geweld" is net zo vaag als "non-agressie" als je beide begrippen niet afbakend en duidelijk omschrijft wat wel en niet geweld is en wanneer geweld bij verdediging gerechtvaardigd is.

Simpel zeggen dat het NAP de oplossing is voor alle problemen is "beyond ridiculous". Wees eens wat concreter.
Als ik gewoon elektronisch een auto openmaak en er vervolgens mee wegrijdt, dan gebruik ik geen geweld. Ik geloof echter niet dat dit is wat de gemiddelde libertariër bedoelt met non-agressie.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 3 juli 2014 @ 17:43:27 #36
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_141858267
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:29 schreef Monolith het volgende:

[..]

Als ik gewoon elektronisch een auto openmaak en er vervolgens mee wegrijdt, dan gebruik ik geen geweld. Ik geloof echter niet dat dit is wat de gemiddelde libertariër bedoelt met non-agressie.
Maar dat is ook een beetje een stompzinnig voorbeeld natuurlijk. Je steelt dan het bezit van iemand anders, het lijkt me wel duidelijk dat dit gewoon strafbaar is, ook in een libertarische samenleving.

Ik snap wat je bedoeld, maar veel van die voorbeelden die hier gebruikt worden zijn veel te kort door de bocht. Als je dan een punt wilt maken met een voorbeeld, gebruik dan ook iets wat dit goed weergeeft.
  donderdag 3 juli 2014 @ 17:44:53 #37
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_141858314
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:43 schreef Belabor het volgende:

[..]

Maar dat is ook een beetje een stompzinnig voorbeeld natuurlijk. Je steelt dan het bezit van iemand anders, het lijkt me wel duidelijk dat dit gewoon strafbaar is, ook in een libertarische samenleving.

Ik snap wat je bedoeld, maar veel van die voorbeelden die hier gebruikt worden zijn veel te kort door de bocht. Als je dan een punt wilt maken met een voorbeeld, gebruik dan ook iets wat dit goed weergeeft.
Hoe straft men eigenlijk in een libertarische samenleving? Of is dat alleen maar voor de versies van het libertarisme waarin men toch nog soort van belasting betaalt voor rechters en politie en waar de overheid mensen mag wegstoppen in een celletje?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_141860009
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:43 schreef Belabor het volgende:

[..]

Maar dat is ook een beetje een stompzinnig voorbeeld natuurlijk. Je steelt dan het bezit van iemand anders, het lijkt me wel duidelijk dat dit gewoon strafbaar is, ook in een libertarische samenleving.

Ik snap wat je bedoeld, maar veel van die voorbeelden die hier gebruikt worden zijn veel te kort door de bocht. Als je dan een punt wilt maken met een voorbeeld, gebruik dan ook iets wat dit goed weergeeft.
Oh ik snap prima dat het genuanceerder zou moeten liggen in een werkbare libertarische situatie, maar ik ben niet degene die hier aan komt zetten met het idee dat een heel simpel rotsvast principe de basis kan zijn van een rechtssysteem.
Er is een reden dat we geen feitjes in een systeem kloppen en er een uitspraak uitkomt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 3 juli 2014 @ 18:55:03 #39
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_141860531
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 16:06 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Je moet ergens een arbitraire lijn trekken bij hoeveel schade er sprake is van agressie. En bij het roken van een sigaar lijkt me die grens nog niet bereikt.
2 sigaren dan?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_141860589
Sowieso zijn er niet veel economische activiteiten die niet voor enige vervuiling, en dus geweld, zorgen. Trek je het NAP-principe door dan valt de gehele economie dus stil.
pi_141862870
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 12:44 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Wel als het henzelf betreft misschien. Maar als ze verder geen probleem hebben om de overheid in te huren om anderen te beroven of op te sluiten voor slachtofferloze misdaden, kun je toch niet volhouden dat ze het eens zijn met het NAP.
Wat jij ziet als een slachterofflerloze misdaad, zien overheden als een bedreiging. Dat jullie er over oneens zijn is duidelijk. Maar goed, in een democratische rechtstaat kun je er wat van zeggen, in een libertarische heilstaat is dat maar de vraag.

quote:
De markt. Het is natuurlijk belachelijk om een monopolie op te richten om te voorkomen dat monopolies ontstaan.
Geen markt zonder eigendom, geen eigendom zonder rechten, geen rechten zonder overheid. Maar los daarvan: hoe zorg je er voor dat die markt zijn werk kan doen zonder een bemoeierige overheid? Want blijkbaar gaat dat niet van zelf, als je ziet in welke staat we nu zitten.
pi_141864057
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:35 schreef Terecht het volgende:

[..]

Oké. Laat ik een verhaaltje vertellen. Er was eens een tijd dat jij, ik en 99.999 op aarde leefden. Op een goede dag besluit jij volgens je libertarische principes je arbeid met een stuk land te vermengen waardoor jij volgens jouw ideologie aanspraak hebt gemaakt op dat stuk land en er niemand zonder toestemming jouw stuk land mag betreden. De volgende dag besluiten 99.999 en ik om te gaan voetballen, toevallig precies op dezelfde plek waar jij je gisteren een stuk land hebt toegeëigend. Vergezeld van een honkbalknuppel kom jij al schuimbekkend op ons afrennen en slaat ons van het door jouw toegeëigend stuk land af.

Wie initieert hier nu geweld?

- Jij beweert dat wij geweld initiëren omdat wij volgens jouw libertarische principes jouw eigendom met voeten hebben betreed.
- Ik beweer dat jij geweld initieert want ik erken jouw claim op het stuk land helemaal niet, o.a. omdat 1) arbeid vermengen met land een betekenisloze daad is (arbeid is een handeling, geen ding. Hoe vermeng je een handeling met een ding?) 2) ik zag hoe jij gisteren op die plek een ritueel dansje deed, waarna jij claimt dat je voldoende arbeid hebt verricht om te kunnen eisen dat het stuk land van jou is, waarop ik van mening ben dat een dansje doen veel te weinig is om aanspraak te kunnen maken op het land, 3) jij zonder toestemming van 99.999 en mij een stuk land hebt toegeëigend, en daarmee onze vrijheid hebt verminderd. Immers, waar wij voorheen nog vrij konden staan en gaan waar we wilden krijgen we nu een knuppel in onze nek als we het door jouw stuk toegeëigend land betreden.

Kortom, wat je beschouwt als het initiëren van geweld of niet is een functie van de eigendomstheorie (wat aan wie toekomt) die je aanhangt. Wat als er twee eigendomstheorieën conflicteren, hoe gaat het NAP je dan helpen om uit te maken wie gelijk heeft? Niet, want het NAP is compleet afhankelijk van hoe geweld gedefinieerd is, en dat is weer afhankelijk van hoe je eigendomstheorie in elkaar steekt. En zo is de cirkel rond.
een zeer uitgebreid voorbeeld, maar je maakt het onnodig complex, want het herkennen van het initieren van geweld is nergens anders van afhankelijk. in jouw voorbeeld hebben wij een conflict waarin ik het geweld initieer ipv mij coöperatief opstel richting een praktische oplossing (een win-win situatie), bv door te onderhandelen of een derde partij in te schakelen. ook had ik in het voorbeeld stappen kunnen ondernemen om een dergelijke situatie te kunnen voorkomen. het is natuurlijk belangrijk dat mensen een eigendomsclaim respecteren zonder dat daar agressie voor nodig is.
..///
pi_141864847
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 15:28 schreef Wegenbouwer het volgende:

Maar ik begrijp het punt wel. Je bedoelt dat als je een ander mens ziet als jouw slaaf, dat het doodslaan van die persoon geen geweld is, en dus niet in strijd met het NAP.
interessant voorbeeld, maar slavernij is vooral een overheidsconstructie. natuurlijk kan je ook slaven proberen te houden zonder overheid, maar hoe wil je dat doen met het nap?
..///
  donderdag 3 juli 2014 @ 21:18:55 #44
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_141866160
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 20:30 schreef wipes66 het volgende:

[..]

een zeer uitgebreid voorbeeld, maar je maakt het onnodig complex, want het herkennen van het initieren van geweld is nergens anders van afhankelijk. in jouw voorbeeld hebben wij een conflict waarin ik het geweld initieer ipv mij coöperatief opstel richting een praktische oplossing (een win-win situatie), bv door te onderhandelen of een derde partij in te schakelen. ook had ik in het voorbeeld stappen kunnen ondernemen om een dergelijke situatie te kunnen voorkomen.
Dat had je allemaal kunnen doen, echter onder de libertarische eigendomstheorie zijn wij degenen die geweld initieren (wij bevinden ons nl zonder jouw toestemming op het door jouw geclaimde eigendom, en je wenst geen indringers) en dus sta jij volledig in je recht om ons op gewelddadige wijze weg te jagen.
quote:
het is natuurlijk belangrijk dat mensen een eigendomsclaim respecteren zonder dat daar agressie voor nodig is.
Waarom zou ik jouw eigendomsclaim in het voorbeeld dat ik heb geschetst überhaupt erkennen? De hele theorie van de initiele acquisitie waarop de libertarische eigendomstheorie gestoeld is accepteer ik niet: het is zo incoherent en arbitrair als de neten, ik heb reeds drie redenen gegeven waarom ik dat vind. Er zijn er nog veel meer.
pi_141866310
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 20:49 schreef wipes66 het volgende:

[..]

interessant voorbeeld, maar slavernij is vooral een overheidsconstructie. natuurlijk kan je ook slaven proberen te houden zonder overheid, maar hoe wil je dat doen met het nap?
Slavernij was een concept van voor de overheden en bestond ook het langste in gebieden zonder functionerende overheid. Het past ook prima in bepaalde libertarische principes. Immers als je je schuld niet financieel kan inlossen kan dat ook door vruchtgebruik van je arbeid.
pi_141867223
quote:
2s.gif Op donderdag 3 juli 2014 16:13 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En bij autorijden?

En wie gaat die arbitraire lijn dan trekken? Dat kan immers niet democratisch gebeuren, want democratie gaat in tegen het NAP.
Bij autorijden is het eenvoudiger, mensen rijden immers meestal geen rondjes om hun huis heen. Ervan uitgaande dat een weg privaat eigendom is of eigendom van een VvE, is het gemakkelijk om die partij aansprakelijk te stellen als je hard kan maken dat er sprake is van noemenswaardige schade.

Over wie die lijn gaat trekken, hebben we het in het vorige topic al gehad.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:24 schreef Belabor het volgende:
Simpel zeggen dat het NAP de oplossing is voor alle problemen is "beyond ridiculous". Wees eens wat concreter.
Wie zegt dat?

quote:
7s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:44 schreef SpecialK het volgende:
Hoe straft men eigenlijk in een libertarische samenleving? Of is dat alleen maar voor de versies van het libertarisme waarin men toch nog soort van belasting betaalt voor rechters en politie en waar de overheid mensen mag wegstoppen in een celletje?
Dat laatste is een mogelijkheid. Of er kan sprake zijn van private wetgeving/handhaving, zoals uitgelegd in het vorige deeltje.

quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2014 18:37 schreef Monolith het volgende:
Oh ik snap prima dat het genuanceerder zou moeten liggen in een werkbare libertarische situatie, maar ik ben niet degene die hier aan komt zetten met het idee dat een heel simpel rotsvast principe de basis kan zijn van een rechtssysteem.
Om de macht van een overheid binnen de perken te houden, is dit een vereiste. Anders loopt het, zoals nu, compleet uit de klauwen.

quote:
2s.gif Op donderdag 3 juli 2014 18:57 schreef 99.999 het volgende:
Sowieso zijn er niet veel economische activiteiten die niet voor enige vervuiling, en dus geweld, zorgen. Trek je het NAP-principe door dan valt de gehele economie dus stil.
Daarom zeg ik ook niet dat bij elke vervuiling er automatisch sprake is van geweld. Anders mag je ook niet meer ademen.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 19:59 schreef Rurik het volgende:
Wat jij ziet als een slachterofflerloze misdaad, zien overheden als een bedreiging. Dat jullie er over oneens zijn is duidelijk. Maar goed, in een democratische rechtstaat kun je er wat van zeggen, in een libertarische heilstaat is dat maar de vraag.

Je kan er nu wat van zeggen maar het heeft geen enkel nut, behalve als je met een meerderheid bent.
pi_141867521
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 21:18 schreef Terecht het volgende:
De hele theorie van de initiele acquisitie waarop de libertarische eigendomstheorie gestoeld is accepteer ik niet: het is zo incoherent en arbitrair als de neten, ik heb reeds drie redenen gegeven waarom ik dat vind. Er zijn er nog veel meer.
Welke eigendomstheorie accepteer je wel?
  donderdag 3 juli 2014 @ 22:17:23 #48
267352 Belabor
Why stay? Explore!
pi_141869167
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 21:40 schreef Wegenbouwer het volgende:
Bij autorijden is het eenvoudiger, mensen rijden immers meestal geen rondjes om hun huis heen. Ervan uitgaande dat een weg privaat eigendom is of eigendom van een VvE, is het gemakkelijk om die partij aansprakelijk te stellen als je hard kan maken dat er sprake is van noemenswaardige schade.

Over wie die lijn gaat trekken, hebben we het in het vorige topic al gehad.
Wie precies de lijn gaat trekken is uiteindelijk ook niet zo interessant. Dat libertariërs zich leren beseffen dat de belangen en definities van woorden als "geweld" individueel sterk verschillen zou het al een stuk duidelijker moeten maken dat het NAP, zoals Terecht als zegt, een lege huls is. Het zegt niks, tenzij iemand of een groep mensen er daadwerkelijk vorm aan gaat geven en het in gaat vullen.

Sommige libertariërs hier zien het NAP als de ultieme vorm van gerechtigheid en vrijheid, maar kunnen dan vervolgens niet aangeven wat dit NAP voor hun zou moeten betekenen en hoe ze dit voor zich zien. Het is allemaal op basis van theorie die niet in praktijk gebracht is. Die praktijk is wat we hier in deze reeks bespreken, want daar gaat het uiteindelijk om. Er is veel kritiek op de huidige samenleving, maar praktische en vooral bewezen oplossingen kan het libertarisme hier niet voor bieden, enkel enorme risico's en onwissigheden.

Excuseer ons dan dat wij het libertarisme nog niet zo serieus kunnen nemen.
quote:
Om de macht van een overheid binnen de perken te houden, is dit een vereiste. Anders loopt het, zoals nu, compleet uit de klauwen.
Je meet met vreemde maten als je vind dat het hier "uit de klauwen" loopt. Één van de beste gerechtssystemen ter wereld, en libertariërs denken alleen maar na over hoe ze het zo snel mogelijk af kunnen breken, in plaats van te werken aan verbetering van het systeem.
quote:
Daarom zeg ik ook niet dat bij elke vervuiling er automatisch sprake is van geweld. Anders mag je ook niet meer ademen.
Zoals ik dus zei, er moet iemand of een groep mensen zijn die hier aanvulling aan geeft. Anders heeft het hele NAP geen waarde omdat het systeem niet daadwerkelijk in praktijk gebracht wordt.
quote:
Je kan er nu wat van zeggen maar het heeft geen enkel nut, behalve als je met een meerderheid bent.
Nee, elk individu moet zich in ons land maar bij de wil van de meerderheid neerleggen.

Kom op nou even zeg... ;(
pi_141869674
quote:
7s.gif Op donderdag 3 juli 2014 17:44 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Hoe straft men eigenlijk in een libertarische samenleving? Of is dat alleen maar voor de versies van het libertarisme waarin men toch nog soort van belasting betaalt voor rechters en politie en waar de overheid mensen mag wegstoppen in een celletje?
Zo'n belachelijk duur en onlogisch systeem (gevangenissen, betaald door o.a. de slachtoffers, waar de daders vastzitten en tegen een muur zitten te staren) zal er waarschijnlijk niet zijn in een vrije markt.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_141869742
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2014 21:22 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Slavernij was een concept van voor de overheden en bestond ook het langste in gebieden zonder functionerende overheid. Het past ook prima in bepaalde libertarische principes. Immers als je je schuld niet financieel kan inlossen kan dat ook door vruchtgebruik van je arbeid.
Dat is geen slavernij, maar je schuld inlossen. Iets waar overigens geen sprake van is als je mensen berooft van de vruchten van hun arbeid, hun spullen of zelfs hun vrijheid onder de noemer 'belasting'.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')