Vorige delen: klik op de pijltjes naast de TT.quote:Waar je over het Libertarisme kunt discussiëren. Naar aanleiding van vele topics die veranderen in Libertarisme discussies lijkt me dit een ideaal topic om over zaken te praten waar Libertariërs en Statisten van mening verschillen. Of zoals sommige FOK-Logica. 'Being libertarian: preaching peace, liberty and prosperity and people still think you're worse than Hitler.'
Laten we het wel zoveel mogelijk inhoudelijk houden in plaats van ad hominem te reageren.
bronquote:Anarcho-capitalism advocates abolishing the state. Minarchism has been variously defined by sources. In the strictest sense, it is the political philosophy which maintains that the state is necessary and that its only legitimate function is the protection of individuals from aggression, theft, breach of contract, and fraud, and the only legitimate governmental institutions are the military, police, and courts. In the broadest sense, it also includes fire departments, prisons, the executive, and legislatures as legitimate government functions.[4][5][6] Minarchist states are called night watchman states.
De definitie van agressie volgt niet uit de ideologie, wel wat legitiem eigendom is. Daar valt over te discussiëren.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:01 schreef Terecht het volgende:
Nee, het NAP volgt uit de ideologie, niet andersom. Het NAP als opzichzelfstaand begrip is een lege huls. Immers, vanuit welke grondslag definieer je agressie? Die grondslag is je rechtvaardigheidstheorie.
daar verschillen we dan van mening, want ik zie nap als een opzichzelfstaand principe waar geen uitzonderingen voor nodig zijn. zoals ik als zei "geen agressie, tenzij" is weggelegd voor andere ideologieen en dat is teven het inconsequent toepassen van het nap.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:01 schreef Terecht het volgende:
[..]
Nee, het NAP volgt uit de ideologie, niet andersom. Het NAP als opzichzelfstaand begrip is een lege huls. Immers, vanuit welke grondslag definieer je agressie? Die grondslag is je rechtvaardigheidstheorie.
hoe is autorijden, wapenbezit of roken een vorm van agressie?quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:00 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In jouw libertarische droomwereld is autorijden, wapenbezit of roken geen optie omdat je daarmee het NAP overtreedt?
als je tegen verkrachting bent betekend niet dat je tegen seks bent, maar wel tegen seks in combinatie met geweld en/of dwang. ook "maar ik weet niet hoe ik dan seks kan hebben " rechtvaardigt verkrachting niet.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:19 schreef Oenepoen het volgende:
De enige echte Libertarische Partij was de Tegenpartij: Samen voor ons eiguh en laat de rest de rambam krijguh!
Oh, heel simpel. Neem autorijden, dat zorgt voor vervuiling en daarmee in potentie schade aan de gezondheid van een ander. Dat lijkt me agressie. Dat gaat ook op voor roken. En bij vrij wapenbezit, dat is ook niet bepaald gezond statistisch gezien.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:20 schreef wipes66 het volgende:
[..]
[..]
hoe is autorijden, wapenbezit of roken een vorm van agressie?
En de mensen die daar nu nog wonen en er veel last van hebben? Die hebben pech en moeten verhuizen?quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:01 schreef wipes66 het volgende:
[..]
vrijwillig je gemeenschap democratisch organiseren een optie?
Twee gebieden onder communistisch regime. Lijkt me nu niet direct een goed voorbeeld van libertarisme...quote:over praktijkvoorbeelden; er zijn geen zwart/wit praktijkvoorbeelden, allen voorbeelden in gradaties, bijvoorbeeld Noord-Korea vs Hongkong.
agressie betekend volgens mij het initieren van geweld.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:26 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh, heel simpel. Neem autorijden, dat zorgt voor vervuiling en daarmee in potentie schade aan de gezondheid van een ander. Dat lijkt me agressie. Dat gaat ook op voor roken. En bij vrij wapenbezit, dat is ook niet bepaald gezond statistisch gezien.
Allerlei zaken die goed onder agressie zijn te scharen.
alle landen met overheid zijn niet het ideale voorbeeld natuurlijk, maar het voorbeeld dat ik gaf geeft een duidelijk contrast in de gevolgen van (economische) vrijheid.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:27 schreef 99.999 het volgende:
Twee gebieden onder communistisch regime. Lijkt me nu niet direct een goed voorbeeld van libertarisme...
Is welbewust iemands gezondheid aantasten dan geen initiatie van geweld?quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:32 schreef wipes66 het volgende:
[..]
agressie betekend volgens mij het initieren van geweld.
maar het heeft niets met een extremistische ideologie als het libertarisme te maken.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:35 schreef wipes66 het volgende:
[..]
alle landen met overheid zijn niet het ideale voorbeeld natuurlijk, maar het voorbeeld dat ik gaf geeft een duidelijk contrast in de gevolgen van (economische) vrijheid.
het logische verband tussen dat voorbeeld en libertarisme is vrijheidquote:Op donderdag 3 juli 2014 14:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
maar het heeft niets met een extremistische ideologie als het libertarisme te maken.
Tuurlijk volgt agressie uit de ideologie. Agressie is namelijk gedefinieerd als een (gewelddadige) handeling die in strijd is met de ideologie, en dus niet gerechtvaardigd is. Zo is verdediging gedefinieerd als een (gewelddadige) handeling die consistent is met de ideologie, en dus gerechtvaardigd is.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:18 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
De definitie van agressie volgt niet uit de ideologie, wel wat legitiem eigendom is. Daar valt over te discussiëren.
De fout die je maakt is dat je handelingen vanuit een libertarisch perspectief bekijkt, terwijl voor een ander die handeling precies in lijn kan liggen met zijn ideologie en dus geen agressie is (want gerechtvaardigd). Roepen dat iets agressie is, is eigenlijk roepen dat jouw theorie over wie wat toekomt verschilt van die van een ander. De werkelijke discussie gaat dus over de onderbouwing van de theorie over wat aan wie toebehoort. Wat jij doet als je roept 'dit is agressie!' is niets meer dan te veronderstellen wat ter discussie staat, namelijk wat aan wie toebehoort. Het NAP is kortom een lege huls, een knoepert van een cirkelredenering.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:20 schreef wipes66 het volgende:
[..]
daar verschillen we dan van mening, want ik zie nap als een opzichzelfstaand principe waar geen uitzonderingen voor nodig zijn. zoals ik als zei "geen agressie, tenzij" is weggelegd voor andere ideologieen en dat is teven het inconsequent toepassen van het nap.
je verdedigen tegen agressie is geen agressie maar verdediging. alle vormen van het initieren van geweld, ongeacht de 'rechtvaardiging', vallen onder de definitie van agressie. het is dus geen relatief begrip binnen het nap en het nap is geen relatief principe.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:48 schreef Terecht het volgende:
Tuurlijk volgt agressie uit de ideologie. Agressie is namelijk gedefinieerd als een (gewelddadige) handeling die in overtreding is met de ideologie, en dus niet gerechtvaardigd is. Zo is verdediging gedefinieerd als een (gewelddadige) handeling die consistent is met de ideologie, en dus gerechtvaardigd is.
Oh?quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:47 schreef wipes66 het volgende:
[..]
het logische verband tussen dat voorbeeld en libertarisme is vrijheid
Alle vormen. Dus ook pakweg roken, autorijden en wapenbezit?quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:58 schreef wipes66 het volgende:
[..]
je verdedigen tegen agressie is geen agressie maar verdediging. alle vormen van het initieren van geweld, ongeacht de 'rechtvaardiging', vallen onder de definitie van agressie. het is dus geen relatief begrip binnen het nap en het nap is geen relatief principe.
Het hele punt is nu juist wat je verstaat onder het initiëren van geweld. Dat volgt uit je ideologie. En dat is precies wat ter discussie staat. Schermen met het NAP doet dus helemaal niets, behalve dat het heel indrukwekkend klinkt. Non-agressie, toe maar.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:58 schreef wipes66 het volgende:
[..]
je verdedigen tegen agressie is geen agressie maar verdediging. alle vormen van het initieren van geweld, ongeacht de 'rechtvaardiging', vallen onder de definitie van agressie. het is dus geen relatief begrip binnen het nap en het nap is geen relatief principe.
Soms denk je dat ze op hun libertarische inspiratieblogjes een standaard begrippenlijstje krijgen vol zelfverzonnen definities die ze moeten onthouden en verspreiden.quote:Op donderdag 3 juli 2014 15:03 schreef Terecht het volgende:
[..]
Het hele punt is nu juist wat je verstaat onder het initiëren van geweld. Dat volgt uit je ideologie. En dat is precies wat ter discussie staat. Schermen met het NAP doet dus helemaal niets, behalve dat het heel indrukwekkend klinkt. Non-agressie, toe maar.
hoe kan de definitie van 'het initiëren van geweld' relatief zijn aan een ideologie? ik zie niet in waar precies de speelruimte zit om er iets anders van te makenquote:Op donderdag 3 juli 2014 15:03 schreef Terecht het volgende:
[..]
Het hele punt is nu juist wat je verstaat onder het initiëren van geweld. Dat volgt uit je ideologie. En dat is precies wat ter discussie staat. Schermen met het NAP doet dus helemaal niets, behalve dat het heel indrukwekkend klinkt. Non-agressie, toe maar.
verder dan 'index of freedom in the world' hoef je niet te zoeken...quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:59 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Oh?
twee landen onder communistisch regime en dan aankomen met een term als 'vrijheid'? Ik vind het wat gzocht.
Dan hebben we een andere definitie van agressie. Ik deel de definitie van wipes, namelijk agressie is het initiëren van geweld of het dreigen daarmee tegen een andere persoon of zijn eigendom. Of dit gerechtvaardigd is en wat legitiem eigendom is, is een andere discussie.quote:Op donderdag 3 juli 2014 14:48 schreef Terecht het volgende:
Tuurlijk volgt agressie uit de ideologie. Agressie is namelijk gedefinieerd als een (gewelddadige) handeling die in strijd is met de ideologie, en dus niet gerechtvaardigd is. Zo is verdediging gedefinieerd als een (gewelddadige) handeling die consistent is met de ideologie, en dus gerechtvaardigd is.
Waarvoor? Om te beseffen dat geen van beide landen een goed voorbeeld is van een libertarische samenleving? Of om te ontdekken dat beide landen van zichzelf vinden dat ze heel erg vrij zijn? Ook al wijkt dat af van wat wij al of niet vrij vinden...quote:Op donderdag 3 juli 2014 15:19 schreef wipes66 het volgende:
[..]
verder dan 'index of freedom in the world' hoef je niet te zoeken...
Dus autorijden, roken of wapenbezit is agressie?quote:Op donderdag 3 juli 2014 15:28 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dan hebben we een andere definitie van agressie. Ik deel de definitie van wipes, namelijk agressie is het initiëren van geweld of het dreigen daarmee tegen een andere persoon of zijn eigendom.
Oké. Laat ik een verhaaltje vertellen. Er was eens een tijd dat jij, ik en 99.999 op aarde leefden. Op een goede dag besluit jij volgens je libertarische principes je arbeid met een stuk land te vermengen waardoor jij volgens jouw ideologie aanspraak hebt gemaakt op dat stuk land en er niemand zonder toestemming jouw stuk land mag betreden. De volgende dag besluiten 99.999 en ik om te gaan voetballen, toevallig precies op dezelfde plek waar jij je gisteren een stuk land hebt toegeëigend. Vergezeld van een honkbalknuppel kom jij al schuimbekkend op ons afrennen en slaat ons van het door jouw toegeëigend stuk land af.quote:Op donderdag 3 juli 2014 15:07 schreef wipes66 het volgende:
[..]
hoe kan de definitie van 'het initiëren van geweld' relatief zijn aan een ideologie? ik zie niet in waar precies de speelruimte zit om er iets anders van te maken
Dit is niet anders dan wat ik zeg. Het gaat er immers om hoe je eigendom definieert, en dat volgt uit je ideologie.quote:Op donderdag 3 juli 2014 15:28 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Dan hebben we een andere definitie van agressie. Ik deel de definitie van wipes, namelijk agressie is het initiëren van geweld of het dreigen daarmee tegen een andere persoon of zijn eigendom.
Dat is de enige discussie. Het NAP voegt helemaal geen reet toe in een discussie. Het is een holle frase die nul informatie in zich herbergt.quote:Of dit gerechtvaardigd is en wat legitiem eigendom is, is een andere discussie.
Bijvoorbeeld.quote:Maar ik begrijp het punt wel. Je bedoelt dat als je een ander mens ziet als jouw slaaf, dat het doodslaan van die persoon geen geweld is, en dus niet in strijd met het NAP.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |