abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143200025
De Economy cabin van de KLM 747 zal voor een aantal hier wel bekend zijn.
Maar hier ook de Business cabin van dezelfde kist in 360° virtual tour. :P
pi_143220438
Vandaag in de geschiedenis:

- 9 augustus 1945: een Boeing B-29 Superfortress (SN 44-27297) genaamd Bockscar stijgt om 03:47 uur lokale tijd op vanaf het North Field op het eiland Tinian, waar de Enola Gay 73 uur eerder op 6 augustus van was vertrokken. Aan boord bevindt zich Fat Man.
Doel: de Japanse stad Kokura.


Bockscar op de voorgrond, Enola Gay op de achtergrond.

Aangekomen boven de stad had men slecht zicht op de stad; wolken en rook van het bombardement op de Yawata door 224 B-29 de vorige dag. Na 50 minuten en driemaal over de stad gevlogen te hebben besloten ze het niet door te laten gaan. Men had namelijk instructies gekregen om het doel letterlijk in zicht te hebben. Men besloot door te vliegen naar het alternatieve doel; Nagasaki.

Ook was er hier sprake van bewolking maar men vond toen een opening in het wolkendek; Fat Man werd gedropt. Na een val van 43 seconden explodeerde de bom op 500 meter hoogte boven de stad (Locatie op Google Maps) om 11:02 uur lokale tijd.
20.000 - 70.000 doden zijn het directe gevolg (waaronder 7 Nederlandse krijgsgevangenen).
Later zouden nog duizenden volgen als gevolg van verwondingen of de straling.



Bockscar is in september 1946 aan het National Museum of the United States Air Force in Ohio gegeven waar hij nog altijd opgesteld staat naast een replica van Fat Man:




- 9 augustus 2010: na de landing van Jetblue vlucht 1052 - van Pittsburgh naar New York JFK met een Embraer 190 N274JB - heeft steward Steven Slater na een discussie met een passagier het gehad met zijn baan. Hij pakt de intercom, scheldt en vloekt wat en sluit af met:
quote:
"I've been in this business 20 years. And that's it, I'm done."
Hij pakt een paar biertjes en gaat via de noodglijbaan uit het vliegtuig. Hij pakt de auto en rijdt naar huis. Daar wordt hij anderhalf uur later gearresteerd.

Er gaan verschillende verhalen rond wat er écht is gebeurd; maar in de tijd na dit gebeuren wordt hij door velen een held genoemd, inclusief Facebook-pagina.



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 09-08-2014 13:04:12 ]
pi_143221144
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
* knip *
Enola Gay was vernoemd naar de moeder van piloot Paul Warfield Tibbets.
Theodore van Kirk was het langs levende bemanningslid van Enola Gay. Hij is nog geen twee weken geleden overleden.

De rook boven Japanse steden kwam niet alleen door Amerikaanse bombardementen, het was ook ter bescherming, zo is onlangs bekend geworden:
quote:
Steel mill worker reveals blocking view of U.S. aircraft on day of Nagasaki atomic bombing
KITAKYUSHU, Fukuoka -- As the 69th anniversary of the Nagasaki atomic bombing approaches, a former mill worker in the present-day city of Kitakyushu, Fukuoka Prefecture, spoke about his untold story on how he burned coal tar to block the view of U.S. aircraft as they were about to drop the A-bomb on the city.
hele verhaal in de bron
pi_143221395
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 00:19 schreef Nemephis het volgende:
Enola Gay was vernoemd naar de moeder van piloot Paul Warfield Tibbets.
2.gif
quote:
...genaamd Enola Gay (genoemd naar de moeder van piloot Paul Tibbets; en op de romp geverfd op 5 augustus)
quote:
Theodore van Kirk was het langs levende bemanningslid van Enola Gay. Hij is nog geen twee weken geleden overleden.
2.gif
quote:
De laatste overlevende van de Enola Gay crew; navigator Theodore Van Kirk, overleed enkele dagen geleden op 28 juli 2014 op 93-jarige leeftijd.
;)
pi_143285732
Thai Airways vloog op 31 juli haar laatste vluchten met haar Airbus A300-600's (HS-TAT, HS-TAX en HS-TAZ). Dus worden ze bij elkaar gezet aan het einde van de dag.

Thai Airways was een van de laatste maatschappijen die Airbus' eerste product nog in pax-service vloog.

  maandag 11 augustus 2014 @ 01:49:31 #256
344036 MrStalin
lekker gewerkt pik
pi_143289160
Deze week met de PH-BFA gevlogen, die is dus al ruim 25 jaar oud :o Ik neem aan dat die 747's redelijk binnenkort vervangen gaan worden ?
  maandag 11 augustus 2014 @ 09:39:47 #257
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_143292982
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 01:49 schreef MrStalin het volgende:
Deze week met de PH-BFA gevlogen, die is dus al ruim 25 jaar oud :o Ik neem aan dat die 747's redelijk binnenkort vervangen gaan worden ?
Staat me bij dat tussen 2016 en 2020 de 747-400 Combi's de KLM vloot gaan verlaten.
Maar of er nou al een definitieve keuze is gemaakt voor vervangende toestelling weet ik niet? A359? B789?
pi_143293547
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 09:39 schreef Kleffe_Dop het volgende:

[..]

Staat me bij dat tussen 2016 en 2020 de 747-400 Combi's de KLM vloot gaan verlaten.
Maar of er nou al een definitieve keuze is gemaakt voor vervangende toestelling weet ik niet? A359? B789?
Nee, dreamliner is een midrange kist, gaan ook veel minder pax in dan de 747.

777 is de vervanging.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  maandag 11 augustus 2014 @ 11:50:18 #259
344036 MrStalin
lekker gewerkt pik
pi_143296298
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2014 10:09 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Nee, dreamliner is een midrange kist, gaan ook veel minder pax in dan de 747.

777 is de vervanging.
Oh, daar ben ik stiekem wel een beetje blij mee :D Geldt dat dan ook voor de full pax vliegtuigen (zoals de PH-BFA) ? Op wikipedia staat dat alleen de combi's vervangen worden vanaf 2016. Ik neem aan dat dat voor de gehele 744 vloot geldt.

Overigens wel jammer dat je straks, ook met de uitfasering van de MD-11, alleen nog maar tweemotorige toestellen overhoudt. Dat er dan meer 777's voor terug komen maakt het weer een beetje goed :P
pi_143296606
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 01:49 schreef MrStalin het volgende:
Deze week met de PH-BFA gevlogen, die is dus al ruim 25 jaar oud :o Ik neem aan dat die 747's redelijk binnenkort vervangen gaan worden ?
Jup.

Zoals Kleffe_Drop al aangeeft zullen die tussen 2016 en 2020 de vloot verlaten. Tegen de tijd dat de laatste eruit is in 2020 is de vloot als het goed is aangevuld met 18 Boeing 787-9's en 4 Airbus A350-900's.
Tegen die tijd zijn er echter ook alweer een aantal A330's uit de vloot. Dit waren sowieso een tussenoplossing.

De 787-9 is zeker een goede vervanger voor de KLM's 747's, aangezien het grootste deel van de 747's combi's zijn waar maar 262 passagiers in gaan; de 787-9's gaan straks 294 in.
In de A350's gaan nog wat meer passagiers. Beide types kunnen overigens minstens zo ver komen als de 747's; hoewel die laatste in sommige gebieden nog wel het voordeel van 4 motoren heeft (hot & high).
Verder kan in beide types nog meer vracht in de belly mee dan in de 747.

Maar vooral de 777's zijn qua pax dé vervangers voor de 747; minstens zoveel passagiers, meer vracht in de belly (en onder de juiste omstandigheden) vliegt het verder.
Heel misschien over een flink aantal jaren wel een 777X variant erbij.

PH-BFA is inderdaad de oudste 747 in de vloot, maar ik gok dat -BFC, -BFD en -BFF als eerste de vloot zullen verlaten aangezien die de meeste cycles/uren hebben.
Zoals vaker gezegd zullen dit een van de 747's worden met de meeste cycles/uren ooit.

Over de full-pax 747's heb ik nog nergens een officieel bericht gelezen wanneer ze eruit gaan; maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze die 7 stuks langer dan hun combi-varianten zullen laten vliegen.

Ze zullen dan inderdaad de cargo-capaciteit van de combi-varianten missen; maar of het een groot gemis zal zijn betwijfel ik. Zoals gezegd gaan in de nieuwe types (777, 787 en A350) onderin meer vracht mee en momenteel is de vracht een verlieslijdende tak binnen KLM; ze vliegen nu qua vracht voor 1/3 leeg.

In september zou er naar buiten moeten komen wat Air France-KLM met hun vracht willen maar ik denk dat haast iedereen hier wel weet dat het flink gekrompen zal worden. Er gaan al kisten uit en ik verwacht dat er meer gaan volgen.
Martinair staat in de verkoop maar is nauwelijks wat waard (wie wil er nou een cargo-maatschappij - een dedicated-cargo maatschappij is sowieso al niet meer zo'n geweldig idee - kopen met een verouderde vloot, zeker in vergelijking met de concurrentie?)
In 2015 en 2016 verloop de lease van een aantal Martinair-kisten en bovendien hebben ze nog 3 MD-11F's in eigendom; die hebben dan dus een grote kans om de vloot te verlaten (en in het geval van de MD-11F's rechtstreeks de woestijn in te gaan).
In 2018 verlopen de laatste lease-contracten en tenzij ze verlengd worden - wat mij, zeker in het geval van de MD11F's - zeer onwaarschijnlijk lijkt - zal de kans groot zijn dat rond die tijd Martinair geen vloot meer heeft.

Ben wel benieuwd wat er met de 4 747-400F's gaat gebeuren; die dingen zijn nog gloednieuw (de oudste is nog maar van 2003 en de jongste van 2008)

Punt is wel dat wanneer de laatste 747 pax-kist bij KLM verdwijnt het ook een van de laatste 747 kisten zal zijn die nog passagiers vervoerde. KLM zal een van de laatste maatschappijen zijn die met 747-pax vloog. (Bijv. Cathay stopt er ook al mee begin volgende maand)

quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 11:50 schreef MrStalin het volgende:
Overigens wel jammer dat je straks, ook met de uitfasering van de MD-11, alleen nog maar tweemotorige toestellen overhoudt. Dat er dan meer 777's voor terug komen maakt het weer een beetje goed :P
En hier ben ik het helemaal mee eens.

Niet veel jaren geleden had je van alles wat; grote 747's, MD11's (en her en der nog de DC-10), 757's etc. Dat wordt heel erg saai de komende jaren. ;(
pi_143301973
Ik ben niet gehinderd door al te veel kennis van slim vliegtuiginkoop voor de vloot, maar vraag me dit toch af:
Ik hoor/lees altijd dat het voor KLM niet uit kan om A380's aan te schaffen, want die komen dan niet vol. Maar als er vanuit bijvoorbeeld Frankfurt, Londen en Parijs (dus alles om ons heen) volle A380's naar de westkust van Amerika (LA/SF) vliegen, waarom zou dat dan niet uitkunnen voor KLM vanaf Amsterdam?
pi_143302552
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 14:41 schreef MaxMark het volgende:
Ik ben niet gehinderd door al te veel kennis van slim vliegtuiginkoop voor de vloot, maar vraag me dit toch af:
Ik hoor/lees altijd dat het voor KLM niet uit kan om A380's aan te schaffen, want die komen dan niet vol. Maar als er vanuit bijvoorbeeld Frankfurt, Londen en Parijs (dus alles om ons heen) volle A380's naar de westkust van Amerika (LA/SF) vliegen, waarom zou dat dan niet uitkunnen voor KLM vanaf Amsterdam?
Voor enkele routes zou het wellicht kunnen, maar je wilt flexibel zijn en deze ook op andere routes kunnen inzetten. Anders zit je met een kleine sub-vloot wat relatief duur is. LA/SF bijvoorbeeld kost je al een kist of 4-5 wil je hier een dagelijkse rotatie op zetten. Dan kan je hiervoor beter -bijvoorbeeld- een 77W op inzetten, iets kleiner maar wordt ook op andere routes ingezet die geen megajumbo nodig hebben zodat je beter door het netwerk kan roteren met je kisten. Cockpit/cabinepersoneel is al getrained voor de 777-200/300, TD is bekend met het type etc. En de A380 schijnt niet de meest ideale kist te zijn om ook nog wat cargo op mee te nemen.

En volle kisten wil niet direct betekenen dat je er iets aan overhoudt ;)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_143303442
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 14:41 schreef MaxMark het volgende:
Ik ben niet gehinderd door al te veel kennis van slim vliegtuiginkoop voor de vloot, maar vraag me dit toch af:
Ik hoor/lees altijd dat het voor KLM niet uit kan om A380's aan te schaffen, want die komen dan niet vol. Maar als er vanuit bijvoorbeeld Frankfurt, Londen en Parijs (dus alles om ons heen) volle A380's naar de westkust van Amerika (LA/SF) vliegen, waarom zou dat dan niet uitkunnen voor KLM vanaf Amsterdam?
Voor Londen en Parijs kan ik direct vertellen dat daar de markt veel groter is.
Alleen al vanaf de Londense luchthavens gaan er vandaag 16 kisten (ter groote van A340-600, A380, 747 en enkele 787's) naar Los Angeles.
Ter vergelijking; vanuit Amsterdam: 2.

En voor London telt het beperkte ruimte/slots op Heathrow gigantisch mee; zij hebben bij het gebrek daaraan gewoon grote kisten nodig.

En hoge KLM persoon schijnt eens gezegd te hebben "Een vloot van minder dan 10 is geen vloot" dus dat zou betekenen dat KLM dus minstens een stuk of 10 A380's het hele jaar zou moeten kunnen vullen.

En aangezien KLM niet aan first class doet, en beperkte business zou die A380 vervolgens ook stampvol economy zitten.
Air France heeft een aantal rondvliegen met 538 stoelen; 9 first, 80 business en 449 economy.
En daarmee de meeste stoelen in een A380 van alle maatschappijen, hoewel ze er ook een aantal met 516 stoelen hebben.

Haal die first class eruit, minder business en je haalt met een A380 in KLM layout zo'n 700 stoelen.
Dat is zou dan zo'n 275 meer dan hun huidige kist met meeste passagiers (de 777-300ER).
Bovendien kan er in een A380 maar relatief weinig cargo onderin mee; en met zoveel passagiers wordt daar veel vanaf gesnoept door hun bagage waardoor er voor normale cargo weinig ruimte meer overblijft.
(Ter vergelijking; in een 777-300ER gaat meer vracht onderin dan in een A380)
Terwijl KLM dus straks (zoals in m'n post hierboven beschreven) dit best kan gebruiken.

Waar het dus op neerkomt is hoe KLM een stuk of 10 A380's met pak 'm beet 600-700 stoelen het hele jaar vol kan vliegen. In het hoogseizoen kunnen ze ze misschien wel vol krijgen naar bepaalde locaties maar in het laagseizoen gaat dat knap lastig worden.

Bovendien vliegt KLM liever 2x dezelfde route met een kleiner vliegtuig dan 1x met een grote; puur voor frequentie.
(lees: aansluiting op eerdere/verdere vluchten en mogelijk gunstigere vertrek/aankomst-tijden)

Oh, en Air France zélf heeft zich geloof ik ook een beetje vergist met de A380; die schijnt ook moeite te hebben om zo'n grote kist het hele jaar rond vol te krijgen.

EDIT: rustig je verhaal typen is ook niet slim dus blijkbaar. :') :P

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 11-08-2014 15:48:10 ]
pi_143309736
Bedankt voor de (uitgebreide) uitleg, heren ^O^
Toch jammer, maar om het alleen als prestige-object aan te schaffen is ook weer zo wat he :Y)
pi_143316655
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 18:35 schreef MaxMark het volgende:
Bedankt voor de (uitgebreide) uitleg, heren ^O^
Ja, ik zou ook wel een A380 in KLM-kleuren willen zien; maar dat zie ik niet gebeuren.

Ik denk eerlijk gezegd dat we bar weinig A380's op Schiphol zullen zien.
Elke maatschappij die 'm wil heeft 'm al besteld en voor geen enkele maatschappij lijkt mij een A380 inzetten op Amsterdam een logische keuze.
Alleen Emirates dus; hoewel ik daar in de toekomst ook nog wel een tweede A380 van zie komen. Maar van andere maatschappijen? Nee...
quote:
Toch jammer, maar om het alleen als prestige-object aan te schaffen is ook weer zo wat he :Y)
Nou ja; over een paar jaar komen er een (relatief) flink aantal op de 2e-handsmarkt.
Aangezien er nauwelijks markt voor zal zijn, zijn ze dan misschien wel voor een prikkie over te nemen. :P

Of Delta bijvoorbeeld; paar 2e-hands overnemen. Mocht Delta er mee vliegen dan kun je er vergif op innemen dat die dan ook op Schiphol komt.

EDIT: overigens is nu op BBC4 (21:00 - 22:00 uur) Jet! When Britain Ruled the Skies

[ Bericht 15% gewijzigd door Iemand91 op 11-08-2014 21:23:04 ]
  maandag 11 augustus 2014 @ 22:18:05 #266
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_143320099
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 20:17 schreef Iemand91 het volgende:
- De 737 fuselages die in een rivier terecht kwamen nadat de trein was ontspoord op 3 juli?
Blijkt uiteindelijk om LN 5030 t/m 5035 te gaan. T/m 5045 heeft alles al een FF gehad, behalve 5030-5035.

http://boeing-test-flights.blogspot.nl/
http://www.planespotters.(...)737NG/index.php?p=51
pi_143320327
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 22:18 schreef OEM het volgende:
Blijkt uiteindelijk om LN 5030 t/m 5035 te gaan. T/m 5045 heeft alles al een FF gehad, behalve 5030-5035.

http://boeing-test-flights.blogspot.nl/
http://www.planespotters.(...)737NG/index.php?p=51
Had ik het toch goed (had alleen 2 extra kisten gedaan :+ )

In other news:

Vuurtje fikken in Boston vandaag:
quote:
Emirates flight EK237 suffered a fire in the number 1 engine on landing at Boston. The fire was quickly extinguished. None of the flight’s 349 passengers or 18 crew members was injured.
The plane was then towed to the gate.
Bron




En dit is G-BNLI vanmorgen op Cardiff; aangekomen vanuit Heathrow. Vloog gisteren haar laatste vlucht vanuit Accra. Zal in Cardiff ontdaan worden van onderdelen en zal dan hoogstwaarschijnlijk doorvliegen naar Victorville om daar aan te sluiten bij haar vele BA 747 voorgangers ;(

pi_143325591
Vandaag in de geschiedenis:

- 12 augustus 1977: Prototype Space Shuttle Enterprise is op de eerder genoemde Boeing 747-100 Shuttle Carrier Aircraft N905NA geladen en vertrekt om 08:00 uur van Edwards Air Force Base in Californië:



Nadat ze in 38 minuten naar een hoogte van 7.345 meter waren gestegen lieten ze de 747 lichtjes dalen. Om 08:48 uur worden de 2 d.m.v. 7 explosieve bouten van elkaar gescheiden en vliegt de Enterprise (welke niet over motoren beschikte) voor het eerst; de 747 dook lichtjes naar linksonder; de Space Shuttle naar rechts.
Ze landt na een glijvlucht van 5 minuten en 21 seconden op naburig Rogers Dry Lake



Ook vond vandaag de dodelijkste vliegramp uit de geschiedenis plaats met één vliegtuig. Na de crash op Tenerife is het de dodelijkste vliegramp, het is de dodelijkste vliegramp boven/op Japans grondgebied, in de dodelijkste maand* in de luchtvaart in de op een na dodelijkste jaar (op 1972) na.

*: o.a. door de eerder genoemde crash van Delta Airlines vlucht 191 op 2 augustus: m'n eerdere post daarover

Japan Airlines vlucht 123. Een vlucht van Luchthaven Haneda naar Osaka International Airport op 12 augustus 1985. De vlucht wordt uitgevoerd door JA8119, een Boeing 747-SR46 (Special Performance), een variant van de 747-100 die speciaal voor Japanse binnenlandse markt is ontwikkeld met minder range maar meer laadvermogen en meer passagiers. Deze betreffende kist - de 230e 747 van de productielijn - vloog op 28 januari 1974 voor het eerst.
Veel inzittenden waren op weg naar huis voor een Japanse feestdag.

De 747SR in betere tijden:



De vlucht was om 18:12 uur lokale tijd vertrokken van baan 15L (het huidige 16L) met 12 minuten vertraging.
12 minuten na takeoff scheurt de achterste bulkhead kapot; door de explosieve decompressie scheurde de vertical stabilizer van het vliegtuig en beschadigde hiermee alle 4 (normaal gesproken onafhankelijke) hydraulische systemen die juist op dat punt in de 747 bij elkaar komen.
Door het verlies van deze systemen hebben ze geen enkele controle meer over het vliegtuig en het ontbreken van de vertical stabilizer maakt dit nog veel erger.

Het ontbreken van de vertical stabilizer is duidelijk te zien op de foto die vanaf de grond is genomen:



De 747 begint op en neer te gaan (wat gebruikelijk is bij het wegvallen van de hydraulische systemen) en de crew probeert door de motoren meer of minder vermogen te laten leveren dit oscilleren tegen te gaan, maar door het neergaan van de landing gear en flaps wordt de controle over het vliegtuig minder.

Het schijnt dat dit een foto is die nog genomen is op deze vlucht:



De crew heeft dit 32 minuten volgehouden maar om 18:56 uur (slechts 44 minuten na takeoff) verdwijnt de 747 van de radar. De vlucht is gecrasht op 1565 meter hoogte op de berg Takamagahara.




In deze 32 minuten vonden meerdere passagiers nog de tijd om afscheidsbrieven te schrijven. Geen van de 4 crews die later in een simulator gelijke omstandigheden kregen te voorduren heeft het gered om hun kist zo lang in de lucht te houden.

Een Amerikaanse luchtmachtbasis had via de radio alles gevolgd en stuurde er een C-130 vliegtuig naar toe die de crashsite 20 minuten na de crash vond. Deze stuurden een Huey-helikopter die boven de site bleef cirkelen. Deze werd echter door de Japanse Zelfverdedigingskrachten opgedragen te vertrekken en dat zij het zouden overnemen; een Japanse helikopter kwam naar de site maar kon daar door de rook en slechte bergterrein niet landen. Deze gaf door dat er geen tekenen waren van overlevenden; hierop gebaseerd besloten de Japanners 63 kilometer verderop tenten, helikopterlandingsplaatsen te bouwen.

Pas de volgende ochtend - zo'n 12 uur na de crash - komen de eerste Japanse hulptroepen aan; ze vinden alleen nog een moeder met dochter, een 12 jarig meisje dat in de bomen hangt en een off-duty JAL flight attendant; zij bevonden zich allemaal op de laatste 7 rijen van de 747.
Deze zou later verklaren meer stemmen gehoord te hebben die nacht; maar dat die langzaam verstomden.

Alle andere 15 crew en 505 passagiers overleven de crash niet.

Achteraf werd bekend dat de bulkhead van de betreffende kist op 2 juni 1978 beschadigde na een tailstrike op Osaka Airport; deze bulkhead is onjuist gerepareerd (kort gezegd 1 rij klinknagels i.p.v. 2) waardoor de bulkhead uiteindelijk zou scheuren door metaalmoeheid.
Onderzoek door Boeing na de crash concludeerde dat de bulkhead na deze foutieve reparatie maximaal zo'n 10.000 vluchten het zou begeven; de bulkhead heeft het uiteindelijk 12.318 keer volgehouden.

De laatste gesprekken in de cockpit, opgenomen door de cockpit voice recorder staan op Youtube:


Ik adviseer overigens niet te gaan zoeken op "JAL124" op Google afbeeldingen :{ ...

In 2006 werd het Safety Promotion Center op Tokyo Airport geopend. Dit is vooral opgezet om een bewustzijn te creëren bij het JAL personeel om wat betreft veiligheid. In dit centrum zijn onder andere delen van het vliegtuig (waaronder de bulkhead), de cockpit voice recorder en een aantal afscheidsbrieven van de passagiers ondergebracht:






[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 12-08-2014 01:10:52 ]
pi_143382539
Een bejaarde had z'n looprekje niet bij zich... hopelijk valt de schade mee:

quote:
Historisch vliegtuig zakt door landingsgestel op vliegbasis Gilze-Rijen, bemanning ongedeerd

RIJEN - Een historisch vliegtuig is woensdagmiddag bij de landing op vliegbasis Gilze-Rijen door het linker landingsgestel gegaan. Bij de crash raakte niemand gewond. Dat heeft een woordvoerder van de vliegbasis gezegd.

Het vliegtuig, een Fokker S-11 uit 1950, landde rond half één op de vliegbasis. Door nog onbekende oorzaak brak het landingsgestel aan de linkerzijde af.

Geen gewonden
De twee bemanningsleden konden ongedeerd het vliegtuig verlaten. In de Fokker S-11 is geen plaats voor passagiers.

De vliegbasis is na de crash het ongeval een half uur gesloten voor al het vliegverkeer. Rond één uur ging de vliegbasis weer open voor helikopters.

Onderzoek naar oorzaak
Een onderzoekteam bekijkt hoe het landingsgestel heeft kunnen afbreken.

Het lesvliegtuig van vlak na de Tweede Wereldoorlog is van de stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht. De stichting is op de vliegbasis gevestigd.
bron: Omroep Brabant

© foto: Marcel Van Dorst - SQ Vision

bonuspica: Bejaarden op Oostwold in de ochtendmist
pi_143399359
Vandaag in de geschiedenis:

- 14 augustus 1958: KLM vlucht 607-E verdwijnt boven de Atlantische Oceaan.
De vlucht (De 'E' staat voor 'Extra' het was een extra vlucht vanwege vele boekingen) werd uitgevoerd door een Lockheed L-1049H-01-06-162 Super Constellation PH-LKM Hugo de Groot. Deze kist was slechts enkele maanden daarvoor op 24 april ingeschreven in het Nederlands Luchtvaartuigregister.



De vlucht was op weg van Amsterdam via Shannon en Gander naar New York. De vlucht was de vorige dag om 23:55 uur van Schiphol vertrokken en was om 03:05 uur vertrokken van Shannon.
Om 03:40 uur was er het laatste radiocontact; 5 tot 10 minuten later stortte het in zee op zo'n 180 kilometer van Shannon.
Van alle 8 crew en 91 passagiers overleeft niemand de crash.

De exacte oorzaak van de crash is nooit bekend geworden; er werd gedacht aan een aanslag, pilot error maar over het algemeen gaat men uit dat het doorslaan van de buitenste propellors de oorzaak is geweest. Door de locatie (ruwe zee en 200 meter diep) is het wrak nooit in z'n geheel geborgen.

Het programma Andere Tijden heeft op 22 mei 2014 (2 maanden na de verdwijning van MH307) er een aflevering aan gewijdt)

- 14 augustus 2005: Helios Airways 522 - een Boeing 737-300 5B-DBY Olympia - is onderweg van Cyprus naar Athene waar het om 09:02 uur was opgestegen. Nadat het herhaaldelijk niet reageert op de ATC worden 2 F16's op het vliegtuig afgestuurd die om 11:24 uur het vliegtuig onderschepten.
Zij zagen geen gezagvoerder; de co-piloot lag bewusteloos op de controls en in de cabine hingen de zuurstofmaskers naar beneden.



Om 11:49 uur komt steward Andreas Prodromou de cockpit binnen maar vlak erna stopt de linkermotor door brandstofgebrek en begint de 737 te dalen; 10 minuten later gevolgd door de rechtermotor.
Om 12:04 crasht de 737 in de heuvels bij Grammatiko. Geen van de 6 crew en 115 passagiers overleven de crash.



Later zal blijken dat bij onderhoud een schakelaar voor de cabinedruk op 'manual' was gezet en nadien niet meer terug op 'auto'. Hierdoor liep de cabinedruk bij het stijgen van het vliegtuig omlaag waardoor de inzittenden uiteindelijk bewusteloos raakten; later zou blijken dat alle inzittenden nog leefden bij de crash; echter waren ze allemaal (op de steward na) bewusteloos.

Na de crash werd het lichaam van een steward gevonden in de cockpit: Prodromou had met behulp van losse zuurstofflessen bij bewustzijn gebleven en had zich naar de cockpit gewerkt.

- 14 augustus 2013: UPS Airlines 1354 - een Airbus A300-600F met 2 koppige crew - stort om 04:47 uur neer
voor baan 18 van Birmingham–Shuttlesworth Airport. (Post van OEM van 14 augustus 2013)

De officiële oorzaak is niet nog bekend maar de A300 bleek voor de landing te snel te dalen waardoor het bomen raakte en vervolgens neerstortte.




[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 14-08-2014 00:12:53 ]
pi_143414501
Grappig trouwens:

quote:
King Willem-Alexander has a Fokker 70/100 type rating and is often seen as pilot on these trips. To keep his licence current he sometimes flies with KLM Cityhopper on scheduled flights.
Staat op Wikipedia en alleen op de Engelse versie van het artikel ook. Als 't idd waar is lijkt dat me wel amusant om me te maken op je vlucht. :)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_143414585
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 15:19 schreef LintuxCx het volgende:
Grappig trouwens:

[..]

Staat op Wikipedia en alleen op de Engelse versie van het artikel ook. Als 't idd waar is lijkt dat me wel amusant om me te maken op je vlucht. :)
Is inderdaad waar en algemeen bekend. Je zal er echter als passagier weinig van merken.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_143423517
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 15:21 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Is inderdaad waar en algemeen bekend. Je zal er echter als passagier weinig van merken.
Als W.A. van Buuren van de Flight Deck het weer en vlieghoogte etc. vertelt, dan weet je dat het hem weleens kon zijn.
pi_143425435
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 15:19 schreef LintuxCx het volgende:
Grappig trouwens:
Staat op Wikipedia en alleen op de Engelse versie van het artikel ook. Als 't idd waar is lijkt dat me wel amusant om me te maken op je vlucht. :)
Ben wel benieuwd hoe hij dat straks gaat doen als alle Fokkers uit de vloot zijn.
Niet alleen wat hij persoonlijk gaat doen; want dan kan hij z'n brevet niet meer behouden.

Daarnaast het regeringstoestel; lijkt me niet echt praktisch voor KLM om 1 Fokker te moeten onderhouden. Aan de andere kant; hoe verkoop je aan het Nederlandse publiek om een paar miljoen aan een nieuwe kist te spenderen of te leasen?

Op zich is een nieuw toestel nog niet zo'n gek idee; nieuwere VIP-versies kunnen bijvoorbeeld non-stop naar de Antillen waar de Fokker nu nog stops moet maken.
(en dus de VIP's alsnog met een KLM kist erachteraan moeten)

Voor morgen en overmorgen moeten jullie het even zonder geschiedenis-posts doen. :P
  donderdag 14 augustus 2014 @ 21:02:08 #275
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_143425963
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 20:52 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Ben wel benieuwd hoe hij dat straks gaat doen als alle Fokkers uit de vloot zijn.

Is de vervanger van de Fokker eigenlijk al bekend en wanneer deze gaan komen?
pi_143426252
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 21:02 schreef boriq het volgende:
Is de vervanger van de Fokker eigenlijk al bekend en wanneer deze gaan komen?
Ik geloof dat ze nog naar verschillende toestellen aan het kijken zijn.

Ook las ik ergens dat ze dit jaar nog willen beslissen maar het fijne weet ik daar niet van.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 21:36:07 #277
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_143427778
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 21:08 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Ik geloof dat ze nog naar verschillende toestellen aan het kijken zijn.

Ook las ik ergens dat ze dit jaar nog willen beslissen maar het fijne weet ik daar niet van.
Ah, inderdaad met vier fabrikanten aan het tafeltje.
quote:
Maar er wordt druk onderhandeld over de aanschaf van meer nieuwe regionale toestellen ter vervanging van negentien Fokker 70's waarmee KLM Cityhopper nog vliegt. "We zijn met vier fabrikanten in onderhandeling: Bombardier, Embraer, ATR en Mitsubishi. Eind dit jaar nemen we een besluit over de vervanging van de Fokker 70. En dat is alles wat ik daar nu over wil zeggen", besluit Kreiken.
bron: http://www.luchtvaartnieu(...)e-geland-op-schiphol
Als ik zo kijk verwacht ik zelf Embraer met de E175(E2) als grootste kanshebber, wegens de gelijkheid met de E190, maar aan het einde van het jaar weten we waarschijnlijk meer :)
  donderdag 14 augustus 2014 @ 21:36:50 #278
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_143427823
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 20:52 schreef Iemand91 het volgende:
Voor morgen en overmorgen moeten jullie het even zonder geschiedenis-posts doen. :P
:'(
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_143430218
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 21:36 schreef boriq het volgende:

[..]

Ah, inderdaad met vier fabrikanten aan het tafeltje.

[..]

bron: http://www.luchtvaartnieu(...)e-geland-op-schiphol
Als ik zo kijk verwacht ik zelf Embraer met de E175(E2) als grootste kanshebber, wegens de gelijkheid met de E190, maar aan het einde van het jaar weten we waarschijnlijk meer :)
E175 kost je net zoveel als de E190, alleen dan 20 stoelen minder. Kan je beter gewoon de E190 pakken, kan je evt. die extra stoelen ook nog vullen ;)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  donderdag 14 augustus 2014 @ 22:30:02 #280
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_143430450
quote:
1s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 22:24 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

E175 kost je net zoveel als de E190, alleen dan 20 stoelen minder. Kan je beter gewoon de E190 pakken, kan je evt. die extra stoelen ook nog vullen ;)
Ik ging er vanuit dat die een stuk duurder was. ;)
Daar was ik trouwens nog wel benieuwd naar, wat moet je meenemen voor zo'n embraer?
pi_143430551
quote:
1s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 22:30 schreef boriq het volgende:
Ik ging er vanuit dat die een stuk duurder was. ;)
Daar was ik trouwens nog wel benieuwd naar, wat moet je meenemen voor zo'n embraer?
Voor een E170 zo'n $11 - 26 miljoen of $125.000-225.000 p/maand.
Voor een E190 zo'n $16.5 - 33 miljoen of $165.000-290.000 p/maand.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 22:48:53 #282
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_143431236
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 22:32 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Voor een E170 zo'n $11 - 26 miljoen of $125.000-225.000 p/maand.
Voor een E190 zo'n $16.5 - 33 miljoen of $165.000-290.000 p/maand.
Nog geen 10k per dag? Heb je ergens een leuke catalogus? Even shoppen :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_143464422
quote:
1s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 22:24 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

E175 kost je net zoveel als de E190, alleen dan 20 stoelen minder. Kan je beter gewoon de E190 pakken, kan je evt. die extra stoelen ook nog vullen ;)
Houd er wel rekening mee dat de E190 zwaarder is, en dus meer brandstof gebruikt. Als je die 20 extra stoelen niet vol krijgt kan het dus aantrekkelijker zijn om voor de E175 te kiezen.
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 23:39:34 #284
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_143465325
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 23:17 schreef blingbling11 het volgende:

[..]

Houd er wel rekening mee dat de E190 zwaarder is, en dus meer brandstof gebruikt. Als je die 20 extra stoelen niet vol krijgt kan het dus aantrekkelijker zijn om voor de E175 te kiezen.
Je hebt me overtuigd, het wordt de E175 *O*

:P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_143480696


En voor wie het gemist heeft; KLM gaat z'n vloot versterken met 2 extra 777-300ER's die ze van ALC zullen leasen.
Ze hebben al 3 orders lopen (waaronder 2 bij dezelfde leasemaatschappij).

Daarmee komt hun totale 777 vloot op 15 777-200ER's en 13 777-300ER's wat een totaalvloot van 28 777's maakt.
Dat zal ook wel hun piekaantal worden want wanneer de laatste -300ER's binnenkomt zullen er al minstens 11 787-9's rondvliegen en 2 jaar later komen de eerste A350-900's.

Tegen die tijd zullen er helaas ook al heel veel 747's naar de woestijn zijn gegaan. ;(
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 15:58:17 #286
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_143480750
Die 2 zijn een vervanger van iets wat eruit gaat of is het gewoon extra?
pi_143481195
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 15:58 schreef Sunri5e het volgende:
Die 2 zijn een vervanger van iets wat eruit gaat of is het gewoon extra?
Vervanger.

De 787's/A350's zijn min of meer de vervangers van de MD11's en A330's (de eerste - korte - leasecontracten van de A330's verlopen ook al vrij snel) en de combi-747's.
De 777's zijn meer de vervangers van de 747's; de -300ER in het speciaal van die van de full-pax 747.

Over de 747's gesproken: PH-BFK vloog op 16 augustus (plaatselijke tijd) in Beijing een testvlucht na D-check en de WBC-conversie.
De nieuwe business class zit nu dus op alle 747's.
Hierna zijn de 777-200ER's aan de beurt; deze gaan van 2-3-2 naar 2-2-2 in de business class, maar er gaat ook het woord rond dat deze in economy van 3-3-3 naar 3-4-3 gaan net als de 777-300ER's. :{

[ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 16-08-2014 16:20:16 ]
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 16:58:09 #288
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_143482284
343 in een 777-2 gaat toch nooit passen?
pi_143482370
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 16:58 schreef Sunri5e het volgende:
343 in een 777-2 gaat toch nooit passen?
Jawel hoor. Zelfde cabin-width als een 777-300ER. ;)
De hele 777 serie is even breed; alleen de komende -8X en -9X worden van binnen 10 cm. breder.

In dat licht is het eigenlijk best raar dat KLM op de -200ER's nog met 3-3-3 vloog. Heel veel maatschappijen vliegen hun 777's in 3-4-3 tegenwoordig...
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:07:45 #290
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_143482502
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 17:02 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Jawel hoor. Zelfde cabin-width als een 777-300ER. ;)
De hele 777 serie is even breed; alleen de komende -8X en -9X worden van binnen 10 cm. breder.
Hmm oke. Zelf nog nooit in een 777-300 gezeten. Wel in een 200 maar ik had nou niet echt het idee dat daar nog een rij stoelen bij zou passen.
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:11:29 #291
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_143482605
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 17:07 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Hmm oke. Zelf nog nooit in een 777-300 gezeten. Wel in een 200 maar ik had nou niet echt het idee dat daar nog een rij stoelen bij zou passen.
Aan Emirates hebben we die 3-4-3 te danken in 777's, die zijn ermee begonnen. Foto uit 2000 (777-200ER):

  zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:12:10 #292
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_143482622
3-4-3 in een 777 is echt kut. Je merkt gewoon dat het een stuk smaller is.

Met een 777 in 3-4-3 teruggevlogen vanaf Miami. Toch een stuk krapper dan de 3-3 upperdeck 747 op de heenweg.
pi_143482774
Tja; het zal best klote zijn maar uiteindelijk is het toch een bedrijf dat moet draaien.
En zolang de klanten nagenoeg alleen maar naar de ticketprijs kijken zal het wel moeten.

Voorbeeld: Ik zie regelmatig Bangkok voor bodemprijzen langskomen; veelal ook door Emirates.
KLM vliegt daar in zo'n 10.5 uur rechtstreeks naar toe; met Emirates vlieg je eerst met een krappere EK 777-300ER
(10-abreast i.t.t. nu nog 9-abreast in KLM's 777-200ER*) zo'n 6 uur naar Dubai waar je een overstap hebt naar nog een 777W voor een vlucht van zo'n 6 uur.
Totale vluchtduur exclusief transfer (minstens zo'n 2.5 uur) met EK: 12 uur.

Tenzij je goed geboekt hebt en beide vluchten met een A380 vliegt; die is ook 3-4-3 maar wel ruimer in de breedte.
(Hell; als het 11-abreast in de A380 doorgaat zit je daar nog net zo goed/beter als in hun 777-300ER :') )

Maar ja; als Emirates goedkoper is kiest 9 v.d. 10 alsnog voor Emirates.
Maar dan komen ze er dus achter dat

En naderhand zeuren dat het allemaal zo krap is en de service slecht...


*: Opmerking; ik zie net dat KLM zowel -200ER's als -300ER inzet op Bangkok.
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 17:12 schreef Tinos85 het volgende:
Toch een stuk krapper dan de 3-3 upperdeck 747 op de heenweg.
Een 3-3 upperdeck 747? Welke maatschappij was dat?

[ Bericht 13% gewijzigd door Iemand91 op 16-08-2014 17:30:48 ]
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:20:44 #294
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_143482851
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 17:12 schreef Tinos85 het volgende:
Toch een stuk krapper dan de 3-3 upperdeck 747 op de heenweg.
Gek he?
:')
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:20:49 #295
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_143482855
We blijven Nederlanders he, altijd iets te klagen :D
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:21:45 #296
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_143482881
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 17:20 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Gek he?
:')
Mja 3-3-3 vliegt ook wat fijner imho.
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:22:45 #297
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_143482913
Ik geef de eer aan Iemand91 om het 8e topic van deze reeks te mogen openen :)
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:53:27 #298
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_143483915
Naar aanleiding van dit topic: PTA / Huidige gebruik bommenwerpers

Een vraag die beter hier gesteld kan worden:
Het is me duidelijk waarom de Bear en B52 nog in gebruik zijn, maar hoe lang valt er nog, op een rendabele manier, leven uit die B52's te persen?
Hoe oud zijn de 'jongste' B52's? Hoeveel hours/cycles hebben die er al opzitten, en zijn die frames ondertussen niet op? Of kijkt men hier heel anders tegenaan in de militaire luchtvaart?
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 17:56:49 #299
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_143484015
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 17:22 schreef Sunri5e het volgende:
Ik geef de eer aan Iemand91 om het 8e topic van deze reeks te mogen openen :)
Moet ie wel opschieten ~O>
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 17:17 schreef Iemand91 het volgende:
(Hell; als het 11-abreast in de A380 doorgaat zit je daar nog net zo goed/beter als in hun 777-300ER :') )
Ik vlieg nog altijd een stuk liever met Iberia naar Buenos Aires (A340, 2-4-2) dan met KL (777) :Y
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_143484799
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 17:22 schreef Sunri5e het volgende:
Ik geef de eer aan Iemand91 om het 8e topic van deze reeks te mogen openen :)
O+
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 17:56 schreef flipsen het volgende:
Moet ie wel opschieten ~O>
~O> :6
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')