Dat Pi een oneindig aantal decimalen (zonder herhaling) heeft wordt door wiskundigen gezien als een bewezen feit. Maar vraag me niet om het te bewijzen, ik ben zelf geen wiskundige.quote:Op maandag 23 juni 2014 21:18 schreef Life2.0 het volgende:
dat weet je nu al? het concept oneindig, klintk leuk, maar thats it
johquote:Op maandag 23 juni 2014 21:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat Pi een oneindig aantal decimalen (zonder herhaling) heeft wordt door wiskundigen gezien als een bewezen feit. Maar vraag me niet om het te bewijzen, ik ben zelf geen wiskundige.
Mocht je het bewijs willen zien, hier is het:quote:Op maandag 23 juni 2014 21:19 schreef Life2.0 het volgende:
misschien eindig pi wel op 7 na 499999999 miljard cijfers
PI is een irrationaal getal, het kan niet volledig uitgeschreven.quote:Op maandag 23 juni 2014 21:18 schreef Life2.0 het volgende:
dat weet je nu al? het concept oneindig, klintk leuk, maar thats it
dat is imo even veel bewijs als de bijbel bewijs is voor godquote:Op maandag 23 juni 2014 21:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mocht je het bewijs willen zien, hier is het:
http://en.wikipedia.org/wiki/Proof_that_%CF%80_is_irrational
Dat is, vrees ik, omdat je gewoon weinig kaas hebt gegeten van wiskunde.quote:Op maandag 23 juni 2014 21:23 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
dat is imo even veel bewijs als de bijbel bewijs is voor god
preciesquote:Op maandag 23 juni 2014 21:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is, vrees ik, omdat je gewoon weinig kaas hebt gegeten van wiskunde.Troost je: ik kan deze bewijzen zelf ook niet volgen.
Maar het belangrijke verschil is dat wiskunde werkt op basis van toetsbaarheid / falsifieerbaarheid. Er zijn heel erg veel wiskundigen die deze bewijzen prima kunnen volgen, en er is er niet 1 die er een gat in heeft weten te schieten. Dan durf ik als leek ook wel aan te nemen dat het hout snijdt.
Niets van die strekking kan worden gezegd van de Bijbel als bewijs voor goden.
Er is geen consensus ten aanzien van theologische kennis. Sterker nog, er zijn geen experts. Iedereen roept maar wat, meestal wat hem/haar uitkomt. En de gedane theologische claims zijn zonder uitzondering ontoetsbaar.quote:Op maandag 23 juni 2014 21:29 schreef Life2.0 het volgende:
en als ik de bijbel verwerp heb ik gewoon gebrekkige theologische kennis
De wiskunde is nou net 1 van die disciplines waar absolute waarheden wel bestaan. Maar toegegeven, het is een zeldzame.quote:Op maandag 23 juni 2014 21:29 schreef Life2.0 het volgende:
snap je dat dat geen bewijs is als absoluut bewijs, en dat dat nooit een stelling als pi eindigd op een 7 na 9037437409349740374097 hexatriljoen cijfers kan bewijzen of weerleggen?
Wiskunde is uitsluitend theorie. De bewijzen en conclusies volgen direct uit de axioma's.quote:
gelukkig is iedereen in de wetenschap het met elkaar eensquote:Op maandag 23 juni 2014 21:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is geen consensus ten aanzien van theologische kennis. Sterker nog, er zijn geen experts. Iedereen roept maar wat, meestal wat hem/haar uitkomt. En de gedane theologische claims zijn zonder uitzondering ontoetsbaar.
[..]
De wiskunde is nou net 1 van die disciplines waar absolute waarheden wel bestaan. Maar toegegeven, het is een zeldzame.
[..]
Wiskunde is uitsluitend theorie. De bewijzen en conclusies volgen direct uit de axioma's.
Geen idee wat dat er mee te maken heeft. Jij doet net alsof de evolutietheorie en de miljoenen jaren die de aarde nodig had om te worden tot wat het nu is heel respectloos en oneerbiedig zou zijn. Ik betwijfel dat, ik vind dat het juist ontzettend kortzichtig en respectloos om te doen alsof dat allemaal "ff in een week tijd" gebeurd is.quote:Op maandag 23 juni 2014 19:56 schreef bianconeri het volgende:
Je snapt dat een gangbare theorie de big bang theorie is? Waarbij alles wel heel vreemd ineens ontstond.
Nee. Maar het is wel waterdicht bewezen dat het een irrationeel getal is. Hoewel ik het bewijs zelf niet kan volgen ga ik er vanuit dat het precies even waterdicht is als het bewijs dat er geen grootste priemgetal is. Nee, wij hebben niet alle priemgetallen bepaald, maar desalniettemin is het bewijs dat er geen grootste priemgetal is waterdicht. (Ik wil je dat bewijs met alle liefde uitleggen.)quote:Op maandag 23 juni 2014 21:36 schreef Life2.0 het volgende:
okay, dus pi is tot het oneindige uitgeschreven ja?
maar heb je door hoe dit klinkt?quote:Op maandag 23 juni 2014 21:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee. Maar het is wel waterdicht bewezen dat het een irrationeel getal is. Hoewel ik het bewijs zelf niet kan volgen ga ik er vanuit dat het precies even waterdicht is als het bewijs dat er geen grootste priemgetal is. Nee, wij hebben niet alle priemgetallen bepaald, maar desalniettemin is het bewijs dat er geen grootste priemgetal is waterdicht. (Ik wil je dat bewijs met alle liefde uitleggen.)
Nee, maar dat Pi een irrationeel getal is is wel bewijsbaar, ook zonder Pi oneindig uit te rekenen. Dat is het punt.quote:Op maandag 23 juni 2014 21:36 schreef Life2.0 het volgende:
maar pi tot het oneindige uitrekenen IS toetsbaar?
Geen idee. Voor mij anders dan voor jou kennelijk. Kun je iets specifieker zijn, bijvoorbeeld met argumenten ofzo?quote:
Neequote:Op maandag 23 juni 2014 21:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, maar dat Pi een irrationeel getal is is wel bewijsbaar, ook zonder Pi oneindig uit te rekenen. Dat is het punt.
quote:Op maandag 23 juni 2014 21:39 schreef Life2.0 het volgende:
buiten dat het dus niet waterdicht bewezen is, wat je geeft net toe dat dat onmogelijk is.
quote:Op maandag 23 juni 2014 21:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, maar dat Pi een irrationeel getal is is wel bewijsbaar, ook zonder Pi oneindig uit te rekenen. Dat is het punt.
Zucht... "het bewijs is er niet" is geen argument, en al zeker niet als dat bewijs gewoon gegeven wordt.quote:Op maandag 23 juni 2014 21:39 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Nee
dat is een stelling danwel theorie, het bewijs is er niet
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |