Het probleem is alleen: als je als meisje/jonge vrouw geen enkele rolmodellen ziet omdat de samenleving die als geheel uitbant, dan zie je niet dat die opties er ook voor jou zijn als meisje, want het zijn alleen maar mannen.quote:Op woensdag 25 juni 2014 22:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kortom, het gaat niet om de kwaliteiten maar om de mentaliteit
Dat is niet meer relevant, immers, het quotum moet gehaald worden.quote:Op woensdag 25 juni 2014 22:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Jij zegt dus dat er niet genoeg vrouwen zijn met de kwaliteiten die nodig zijn voor die banen?
Ik vind Neelie geweldig, en ipv te janken over quota omdat het allemaal niet eerlijk is bereik je meer door positieve rolmodellen neer te zetten.quote:Op woensdag 25 juni 2014 22:29 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Het probleem is alleen: als je als meisje/jonge vrouw geen enkele rolmodellen ziet omdat de samenleving die als geheel uitbant, dan zie je niet dat die opties er ook voor jou zijn als meisje, want het zijn alleen maar mannen.
Zelfs al heb je dan ambitie, dan is het alsnog oneerlijk zwaar. Wanneer heb jij een man laatst hardop horen zeggen dat hij de ambitie had om verpleger of verzorgende te worden, of leraar op een basisschool? Er wordt op neer gekeken, dus ga je het niet doen zo gaat dat nou eenmaal in ons sociale brein, andersom geldt dat ook voor vrouwen.
Daarnaast, de paar voorbeelden die er zijn.. Neelie Kroes bijvoorbeeld. Zij wordt weggezet als een bitch met een grote bek en niet als sterke ambitieuze vrouw terwijl genoeg mannen in gelijksoortige posities die gelijke argumenten aandragen met gelijk toongebruik en handgebaren dat wél worden. Wat zegt ons sociale brein: niet doen, is niet goed voor je positie.
Status quo: die rolmodellen zijn er amper en vaak worden ze niet als rolmodellen gepresenteerd.quote:Op woensdag 25 juni 2014 22:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik vind Neelie geweldig, en ipv te janken over quota omdat het allemaal niet eerlijk is bereik je meer door positieve rolmodellen neer te zetten.
Zoveel mannen hebben ook geen rolmodellen in hun leven en zien op afstand het succes en toch halen ze het. Het is te simpel om te stellen dat het maar een gebrek aan rolmodellen zijn waardoor vrouwen niet zouden kunnen doorbreken.quote:Op woensdag 25 juni 2014 22:29 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Het probleem is alleen: als je als meisje/jonge vrouw geen enkele rolmodellen ziet omdat de samenleving die als geheel uitbant, dan zie je niet dat die opties er ook voor jou zijn als meisje, want het zijn alleen maar mannen.
Raar dat je dit aanstipt. Immers, wat je nu ziet is dat het quotum vooral om topfuncties draait en niet om typische mannen of vrouwen banen an sich. Je zou dan eerder moeten opteren voor een gelijkheid over ALLE banen.quote:Zelfs al heb je dan ambitie, dan is het alsnog oneerlijk zwaar. Wanneer heb jij een man laatst hardop horen zeggen dat hij de ambitie had om verpleger of verzorgende te worden, of leraar op een basisschool? Er wordt op neer gekeken, dus ga je het niet doen zo gaat dat nou eenmaal in ons sociale brein, andersom geldt dat ook voor vrouwen.
Ik hoor maar bar weinig dat Neelie wordt weggezet als bitch. Ze wordt vooral geprezen om haar kunde.quote:Daarnaast, de paar voorbeelden die er zijn.. Neelie Kroes bijvoorbeeld. Zij wordt weggezet als een bitch met een grote bek en niet als sterke ambitieuze vrouw terwijl genoeg mannen in gelijksoortige posities die gelijke argumenten aandragen met gelijk toongebruik en handgebaren dat wél worden. Wat zegt ons sociale brein: niet doen, is niet goed voor je positie.
Hoeveel rolmodellen zijn er op mannelijk vlak dan volgens jou?quote:Op woensdag 25 juni 2014 22:33 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Status quo: die rolmodellen zijn er amper en vaak worden ze niet als rolmodellen gepresenteerd.
Hoe zou jij er dan voor zorgen dat er überhaupt meer (positieve) rolmodellen komen?
OVERAL. Dat is juist het punt.quote:Op woensdag 25 juni 2014 22:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hoeveel rolmodellen zijn er op mannelijk vlak dan volgens jou?
Oh god, is het een complot?quote:Op woensdag 25 juni 2014 22:33 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Status quo: die rolmodellen zijn er amper en vaak worden ze niet als rolmodellen gepresenteerd.
Hoe zou jij er dan voor zorgen dat er überhaupt meer (positieve) rolmodellen komen?
Ik ben gewoon benieuwd hoe jij dit probleem dan zou oplossen, aangezien je blijkbaar wel erkent dat er inderdaad weinig vrouwen op zulke posities zitten en dat dit een ambitieprobleem is. Tegelijkertijd zeg je dat het gebrek aan ambitie niet iets is wat inherent is aan vrouw zijn, dus blijkbaar gaat er ergens iets mis.quote:Op woensdag 25 juni 2014 22:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oh god, is het een complot?
En waarom moet ik dat zeggen? Waarom zo passief? Ik ken verschillende vrouwen in topposities en nog veel meer als directe collega's, waarom ken jij die niet?,
Ik vind marktverziekende maatregelen omdat 'emancipatie' volgens sommigen niet snel genoeg gaan veel te ver gaan en een aantasting van de economie.quote:Op woensdag 25 juni 2014 22:02 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar zelfs hier geld dat die beweging veel moeizamer gaat als zou moeten.
Als we hier geen druk op blijven uitoefenen gaat het nog lang duren voordat dat goed komt. Dat vind ik emancipatie en daar ben ik dan wel weer voor. Dat vind ik geen eenzijdig iets, daar horen wat mij betreft ook die zaken bij waar mannen achtergesteld worden.
Vind het alleen erg lastig om te bepalen wanneer er toch wat meer druk uitgeoefend moet worden en er misschien wel iets afgedwongen moet worden.
Volgens mij valt het wel mee.quote:Op woensdag 25 juni 2014 22:38 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
OVERAL. Dat is juist het punt.
Politiek? Vooral mannen.
Mwoah, 1 google hit: http://managementscope.nl/top/machtigste-vrouwen en je hebt de top 50 van machtigste vrouwen in Nederland. Rolmodellen te over wat mij betreft...quote:Top management? Vooral mannen.
Dat klopt. Is dat een hoek waar rolmodellen vandaan moeten komen?quote:Engineering? Mannen.
Kunstenaars zijn ook aardig gelijkwaardig hoor:quote:Zelfs creatieve beroepen, architectuur, grote kunstenaars. Mannen.
Professoren op je universiteit? In mijn geval (beta) álleen maar mannen.
Zoals ik nu tel zijn het er iets meer dan vrouwen, maar er zijn genoeg vrouwelijke rolmodellen te vinden om dat iig niet als zwaarwegend argument te gebruiken.quote:Hoeveel rolmodellen wil je hebben als man?
Nou, wat een rolmodel zeg, iemand die al 40 jaar parasiteert op anderen.quote:Op woensdag 25 juni 2014 22:29 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Zelfs al heb je dan ambitie, dan is het alsnog oneerlijk zwaar. Wanneer heb jij een man laatst hardop horen zeggen dat hij de ambitie had om verpleger of verzorgende te worden, of leraar op een basisschool? Er wordt op neer gekeken, dus ga je het niet doen zo gaat dat nou eenmaal in ons sociale brein, andersom geldt dat ook voor vrouwen.
Daarnaast, de paar voorbeelden die er zijn.. Neelie Kroes bijvoorbeeld. Zij wordt weggezet als een bitch met een grote bek en niet als sterke ambitieuze vrouw terwijl genoeg mannen in gelijksoortige posities die gelijke argumenten aandragen met gelijk toongebruik en handgebaren dat wél worden. Wat zegt ons sociale brein: niet doen, is niet goed voor je positie.
Zo lang iedereen gelijke kansen heeft is geen enkele uitkomst een probleem.quote:Op woensdag 25 juni 2014 22:42 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Ik ben gewoon benieuwd hoe jij dit probleem dan zou oplossen, aangezien je blijkbaar wel erkent dat er inderdaad weinig vrouwen op zulke posities zitten en dat dit een ambitieprobleem is. Tegelijkertijd zeg je dat het gebrek aan ambitie niet iets is wat inherent is aan vrouw zijn, dus blijkbaar gaat er ergens iets mis.
Doet me denken aan de vrouwennetwerken die kort in de mode waren. Waar ik werkte, werd het aarzelend opgezet. Maar de vrouwen die het gemaakt hadden, die wilden niet meedoen, die hielden zich koest. Toen een van de vrouwennetgroepleidsters bevorderd werd, was het gedaan met het elkaar steunende vrouwennet. Vermoedelijk hadden ze het gevoel op eieren te lopen in hun niet al te hoge positie.quote:Op woensdag 25 juni 2014 22:33 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Best zielig wel, als mensen een vooringenomen mening en laag zelfbeeld hebben.quote:Op donderdag 26 juni 2014 00:32 schreef Fir3fly het volgende:
Dit topic is ook hard naar beneden gegaan zeg.
Vanwege kwaliteiten natuurlijk. Maar dan moeten di wel op gelijke waarde worden genomenquote:Op woensdag 25 juni 2014 15:57 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Maar wees nou eens eerlijk, heb je liever dat je de baan krijgt omdat je toevallig een vrouw bent of dat je de baan krijgt vanwege je kwaliteiten.
Er kunnen er ook meerdere ongeveer even geschikt zijn. Zo zwart wit is dat niet te meten.quote:Op woensdag 25 juni 2014 13:57 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Eh nee. Er is er altijd 1 meer geschikt dan de ander.
Je zegt het zelf al: 'ongeveer even geschikt'. Het is dus wel degelijk zwart/wit. Blijft natuurlijk staan dat zelfs bij identieke geschiktheid het feit dat iemand een man of een vrouw is helemaal niet mee mag spelen in het selectieproces.quote:Op donderdag 26 juni 2014 09:37 schreef MrsGreen het volgende:
[..]
Er kunnen er ook meerdere ongeveer even geschikt zijn. Zo zwart wit is dat niet te meten.
Dat is toch geen sneer, dat is een vrij logische vraag als je zegt dat je die quota anders niet gevuld krijgt.quote:Op woensdag 25 juni 2014 22:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat denk ik niet, maar blijf vooral mannen de schuld geven. Ik ken genoeg vrouwen die wel een toppositie bereikt hebben, puur omdat ze de mentaliteit daarvoor hebben.
Je sneer dat ik zou menen dat vrouwen de kwaliteiten niet zouden hebben zegt al genoeg.
Moeten er eerst genoeg old-girls zijn voor zo'n netwerk, want in de praktijk blijken ze zich meestal niet aan te mogen sluiten bij de old-boys clubs.quote:Op woensdag 25 juni 2014 22:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat mannen vooral qua karakter een voorsprong hebben. Dat sluit net wat meer aan bij hoe het spel om de macht werkt. Om een voorbeeldje te noemen. Er bestaan bijvoorbeeld geen old-girls network.
Dat is wel relevant, het probleem is dat er teveel talentvolle vrouwen langs de kant staan te springen.quote:Op woensdag 25 juni 2014 22:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is niet meer relevant, immers, het quotum moet gehaald worden.
En minstens net zoveel talentvolle mannen die ook buiten de boot vallen, maar daar hoor ik je niet over...quote:Op donderdag 26 juni 2014 11:09 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is wel relevant, het probleem is dat er teveel talentvolle vrouwen langs de kant staan te springen.
Marktverziekend en aantasting van de economie nog wel, heb je daar enig bewijs van? Kan je laten zien dat zo'n quota zo'n gevolg zou hebben(dat is al zat gedaan in de wereld, dus als dit zo is dan kan je dat vast bewijzen)?quote:Op woensdag 25 juni 2014 22:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik vind marktverziekende maatregelen omdat 'emancipatie' volgens sommigen niet snel genoeg gaan veel te ver gaan en een aantasting van de economie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |