abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 21 juni 2014 @ 16:28:49 #1
424777 MrsGreen
Idealistisch
pi_141372813
http://www.nu.nl/beurs/38(...)drijven-in-2016.html

Goed idee van de Duitsers om met een quotum te komen. Het aantal vrouwen in die bestuurlijke wereld loopt nog steeds achter. Zouden ze ook in Nederland moeten doen. Ik denk dat meer vrouwelijke invloeden in het bestuur de kwaliteit flink vooruit laat gaan.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 16:29:42 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_141372844
Slecht idee.
Laat bedrijven lekker zelf bepalen hoe ze hun personeel selecteren. Het is een schijnoplossing voor een non-probleem.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Donald Duck held zaterdag 21 juni 2014 @ 16:30:47 #3
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_141372879
Extreem slecht idee. Moeten ze dus kunstmatig vrouwen gaan aannemen, terwijl die wellicht slechter zijn dan beschikbare mannelijke kandidaten.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zaterdag 21 juni 2014 @ 16:32:20 #4
346939 Janneke141
pi_141372943
Als dit een goed idee zou zijn dan moeten we ook onmiddellijk allochtonen-, 55+-, homo-, gehandicapten- en lelijke-mensen-quota invoeren.
pi_141373061
In de OP doe je wel een grote aanname. Kwaliteit van bestuur lijkt me juist los te staan van geslacht, daarom is het juist goed dat dit soort maatregelen worden ingevoerd. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2014 16:36:01 ]
pi_141373078
Domste idee ooit :')
Een topmanager werkt zich omhoog door zijn kunnen niet omdat er toevallig een kut tussen de benen zit :{w

Dit soort kunstmatige quota's maken het bedrijfsleven kapot :{w
-XOXO-
pi_141373097
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:35 schreef robin007bond het volgende:
In de OP doe je wel een grote aanname. Kwaliteit van bestuur lijkt me juist los te staan van geslacht, daarom is het juist goed dat dit soort maatregelen worden ingevoerd. ;)
Dat lijkt me inderdaad los te staan, daarom is zo'n quota dus bullshit :')
-XOXO-
pi_141373100
Overigens denk ik dat er een middel is om vrouwen op hogere posities in de arbeidsmarkt te krijgen dan quota op de lange termijn. Namelijk het verminderen van het maximaal aantal werkuren.

Veel vrouwen schijnen ook niet hogerop te komen omdat ze vaak kiezen voor een parttime baan. Als mensen alleen de keuze hebben voor een parttime baan krijg je een gelijker speelveld.
pi_141373116
Elk bedrijf dient een exacte weergave van de bevolking te zijn. Dus ook een even groot aandeel linkshandigen, blauwogigen, links- en rechtsdragende mannen, PVV-stemmers, mensen met een absoluut gehoor, rappers, mayo op/naast de friet, friet/patat zeggende mensen, Groningers en stotteraars als in de maatschappij zijn. Desnoods met quota.
pi_141373119
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:36 schreef datismijnmening het volgende:
Domste idee ooit :')
Een topmanager werkt zich omhoog door zijn kunnen niet omdat er toevallig een kut tussen de benen zit :{w
Dit soort kunstmatige quota's maken het bedrijfsleven kapot :{w
Dit is wel een grote overdrijving man. Bedrijven gaan er echt aan onderdoor dat ze meer vrouwen in het topbestuur hebben... :')

Not

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2014 16:38:50 ]
  zaterdag 21 juni 2014 @ 16:39:22 #11
346939 Janneke141
pi_141373177
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:37 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Dit is wel een grote overdrijving man. Bedrijven gaan er echt aan onderdoor dat ze meer vrouwen in het topbestuur hebben... :')

Not
Maar wel aan het gegeven dat ze naar de klote worden gereguleerd op allerlei fronten en niet alleen een vrouwenquotum. Een ondernemer moet zelf bepalen wie ie waarvoor aanneemt en daar niet door een ambtenaar met een boete op gestuurd worden.

En wat bedoel je eigenlijk met 'vermindering maximum aantal werkuren'?
pi_141373200
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:37 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Not
Wel als blijkt dat er mannen zijn die het beter kunnen maar die vanwege dit domme quotum niet aan de bak kunnen omdat er perse een vrouw moet worden aangenomen.

Daarbij, wie gaat bepalen welk bedrijf de vrouwen gaat aannemen? Bij welk bedrijf moeten er mannelijke topfunctionarissen ontslagen worden?
-XOXO-
pi_141373242
En bovendien, wat zouden de vrouwen hier er van vinden als zij enkel vanwege hun vagijn zouden worden aangenomen, en dus niet omdat zij de meest geschikte kandidaat worden geacht?
pi_141373281
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:39 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maar wel aan het gegeven dat ze naar de klote worden gereguleerd op allerlei fronten en niet alleen een vrouwenquotum. Een ondernemer moet zelf bepalen wie ie waarvoor aanneemt en daar niet door een ambtenaar met een boete op gestuurd worden.

En wat bedoel je eigenlijk met 'vermindering maximum aantal werkuren'?
Heel simpel. Vrouwen zijn nu vaak ondervertegenwoordigd omdat ze relatief meer parttime werken dan mannen. Als iedereen parttime werkt is er een gelijker speelveld.

En ach, ik denk dat het voor die grote beursgenoteerde bedrijven wel meevalt. Als het aanbod van vrouwen in de branche goed genoeg is zou ik niet weten waarom je die de voorkeur niet zou geven. Kijk, in sectoren als de IT zou het natuurlijk niet werken omdat er gewoon te weinig vrouwen in de IT willen werken, maar als er genoeg aanbod is kun je dit soort maatregelen toch prima doen?
  zaterdag 21 juni 2014 @ 16:42:54 #15
346939 Janneke141
pi_141373300
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:42 schreef robin007bond het volgende:
Heel simpel. Vrouwen zijn nu vaak ondervertegenwoordigd omdat ze relatief meer parttime werken dan mannen. Als iedereen parttime werkt is er een gelijker speelveld.
Begrijp ik je nou goed dat je iedereen wil verplichten om minder te gaan werken?
pi_141373328
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:41 schreef Pokkelmans het volgende:
En bovendien, wat zouden de vrouwen hier er van vinden als zij enkel vanwege hun vagijn zouden worden aangenomen, en dus niet omdat zij de meest geschikte kandidaat worden geacht?
Je gaat er nu vanuit dat werkgevers compleet rationeel alle kwaliteiten van een werknemer vakkundig beoordelen. Helaas spelen stereotypes ook vaak een rol bij het aannemen van personeel en het toewijzen van functies.

Dit is gewoon een makkelijk middel zodat de werkgever in ieder geval niet enkel zijn onderbuik kan laten spreken bij het aannemen van personeel.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2014 16:44:17 ]
pi_141373366
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:42 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Begrijp ik je nou goed dat je iedereen wil verplichten om minder te gaan werken?
Dat klopt ja. :)

Er is een correlatie tussen meer werken en een vroegtijdige dood en daarnaast zijn er talloze andere argumenten voor.

https://decorrespondent.n(...)n/256758777-6ba52d30

Ik ben trouwens ook wel benieuwd wat je hiervan vindt, MrsGreen, als middel om vrouwenemancipatie te bevorderen.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2014 16:46:03 ]
  zaterdag 21 juni 2014 @ 16:45:55 #18
346939 Janneke141
pi_141373383
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:45 schreef robin007bond het volgende:
Dat klopt ja.
Tegen hetzelfde loon?
pi_141373468
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:44 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Je gaat er nu vanuit dat werkgevers compleet rationeel alle kwaliteiten van een werknemer vakkundig beoordelen. Helaas spelen stereotypes ook vaak een rol bij het aannemen van personeel en het toewijzen van functies.

Dit is gewoon een makkelijk middel zodat de werkgever in ieder geval niet enkel zijn onderbuik kan laten spreken bij het aannemen van personeel.
Een mákkelijk middel? Dwang?

En natuurlijk zullen stereotypes een rol kunnen spelen, maar die ga je echt niet op lossen door werkgevers te dwingen een bepaald percentage vrouwen in hun werknemersbestand te hebben. Hooguit worden vrouwen daardoor als minder bekwaam gerekend. Omdat zij, net als dat sommige bedrijven met een groot percentage wajongers of beperkten in hun werknemersbestand bevoordeeld worden bij aanbestedingsprocedures, quota nodig hebben om aan de bak te komen.

Dan probeer ik het nog vanuit de positie van de vrouw te bekijken. Als man zijnde zou ik mij in ieder geval behoorlijk genaaid voelen als ik ergens solliciteer, de werkgever zegt "Ah, Pokkelmans, u lijkt ons de meest geschikte kandidaat. Maar helaas moeten we Mevrouw X de vacature toebedelen, aangezien u een penis heeft."

Lekker geëmancipeerde maatregel dit. Lekker, anti-discriminatoir.
pi_141373507
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:42 schreef robin007bond het volgende:

[..]

En ach, ik denk dat het voor die grote beursgenoteerde bedrijven wel meevalt. Als het aanbod van vrouwen in de branche goed genoeg is zou ik niet weten waarom je die de voorkeur niet zou geven. Kijk, in sectoren als de IT zou het natuurlijk niet werken omdat er gewoon te weinig vrouwen in de IT willen werken, maar als er genoeg aanbod is kun je dit soort maatregelen toch prima doen?
Dat komt omdat veel vrouwen ondanks dat het in de huidige samenleving volledig geaccepteerd is dat vrouwen een fulltime baan hebben, toch vaak voor kinderen kiezen en daarom meer parttime werken.

Dit feit wordt vaak buitenbeschouwing gelaten als er naar de cijfers wordt gekeken en dat geeft een vertekend beeld
-XOXO-
pi_141373573
De bestuurlijke top bestaat voornamelijk uit hetroseksuele blanke mannen. Dus dan kunnen we voor alle andere type mensen wel een quotum gaan instellen. Ik ben niet voor dit voorstel, je moet de juiste kandidaat aanstellen, ongeacht geslacht of geaardheid.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2014 16:54:05 ]
  zaterdag 21 juni 2014 @ 16:52:37 #22
346939 Janneke141
pi_141373594
Is het enkelvoud/meervoud quotum-quota echt zo ingewikkeld?
pi_141373613
- neh -

Quota zijn per definitie walgelijke discriminatie.

[ Bericht 48% gewijzigd door #ANONIEM op 21-06-2014 16:55:44 ]
Bestuur tegen de muur. Met de groeten van Ron Vlaar :W
pi_141373628
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:48 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Een mákkelijk middel? Dwang?

En natuurlijk zullen stereotypes een rol kunnen spelen, maar die ga je echt niet op lossen door werkgevers te dwingen een bepaald percentage vrouwen in hun werknemersbestand te hebben. Hooguit worden vrouwen daardoor als minder bekwaam gerekend. Omdat zij, net als dat sommige bedrijven met een groot percentage wajongers of beperkten in hun werknemersbestand bevoordeeld worden bij aanbestedingsprocedures, quota nodig hebben om aan de bak te komen.

Dan probeer ik het nog vanuit de positie van de vrouw te bekijken. Als man zijnde zou ik mij in ieder geval behoorlijk genaaid voelen als ik ergens solliciteer, de werkgever zegt "Ah, Pokkelmans, u lijkt ons de meest geschikte kandidaat. Maar helaas moeten we Mevrouw X de vacature toebedelen, aangezien u een penis heeft."

Lekker geëmancipeerde maatregel dit. Lekker, anti-discriminatoir.
Weet je wat het is. Zie even het leven als een hardloopwedstrijd, als blanke hetero man heb je haast al 100m voorsprong op de rest. Dit is simpelweg een maatregel om te zorgen dat de startposities een beetje hetzelfde blijven.

Vrouwen en bepaalde minderheden worden vaker benadeeld. Dan is het toch niet zo erg om dit keer als man 'de lul' te zijn voor een keertje om het een beetje gelijk te trekken? Als je naar de cijfers kijkt is het in ieder geval wel broodnodig.

En over het gedeelte dat je als vrouw niet op een functie wil zitten omdat het volgens het vrouwenquotum moet... Als je echt niet geschikt bent voor de functie kunnen ze prima andere vrouwen daarvoor vinden hoor. Je doet alsof het aanbod van vrouwen die dit willen heel klein is, maar volgens mij kun je genoeg vrouwen vinden die zo'n functie kunnen vervullen. :)
  zaterdag 21 juni 2014 @ 16:55:31 #25
407389 Klokov
Ya Bogatyr
pi_141373697
Een quotum in welke vorm dan ook is discriminatie.
Together We Will Live Forever
SPT / [Kettlebell #2] Simple & Sinister
pi_141373746
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:32 schreef Janneke141 het volgende:
Als dit een goed idee zou zijn dan moeten we ook onmiddellijk allochtonen-, 55+-, homo-, gehandicapten- en lelijke-mensen-quota invoeren.
Een deel daarvan is vrouw en komt dus vanzelf aan bod. Over lelijke mensen gesproken: Jette Klijnsma, die bovendien gehandicapt is.
pi_141373779
Goh, de OP is door een vrouw geschreven.
pi_141373809
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:53 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Weet je wat het is. Zie even het leven als een hardloopwedstrijd, als blanke hetero man heb je haast al 100m voorsprong op de rest. Dit is simpelweg een maatregel om te zorgen dat de startposities een beetje hetzelfde blijven.

Vrouwen en bepaalde minderheden worden vaker benadeeld. Dan is het toch niet zo erg om dit keer als man 'de lul' te zijn voor een keertje om het een beetje gelijk te trekken? Als je naar de cijfers kijkt is het in ieder geval wel broodnodig.

En over het gedeelte dat je als vrouw niet op een functie wil zitten omdat het volgens het vrouwenquotum moet... Als je echt niet geschikt bent voor de functie kunnen ze prima andere vrouwen daarvoor vinden hoor. Je doet alsof het aanbod van vrouwen die dit willen heel klein is, maar volgens mij kun je genoeg vrouwen vinden die zo'n functie kunnen vervullen. :)
Vrouwen zijn vaak niet agressief genoeg voor het bedrijfsleven. Degene die dat wel zijn hebben nu ook gewoon een topfunctie
-XOXO-
  zaterdag 21 juni 2014 @ 16:59:59 #29
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_141373833
Meh, ik vind een quotum een geinig idee maar niet uitvoerbaar.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_141373846
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:58 schreef Zolder het volgende:
Goh, de OP is door een vrouw geschreven.
Wat maakt dat nou weer uit? Zo'n topic had ik net zo goed kunnen openen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')