abonnement Unibet Coolblue
pi_141265234
En verder maar weer!! *O*
pi_141270397
Ik heb ook campenulla die al jarenlang mee gaat. Hij kan de vorst kennelijk goed hebben want komt ieder voorjaar weer op :)

Prachtige tuinbeelden weer in het vorige topic. Ik hou van korenbloem.
Zag ik daar trouwens ook Oostindische kers? Hoe laat je die omhoog groeien? Ik heb geen idee hoe ik hem zou moeten leiden en bij ons woekert hij in de nazomer altijd over een deel van het gras..
pi_141271540
Huisje in januari/februari. We kregen het in december...denk dat we 20 bootladingen met afval en puinzooi hebben weggeruimd. Stalen vaten die we moesten kapotlassen. 2 m3 aan houtblokken gehakt, verstopte afvoerpijpen, gewoon een groene bouwput.



Vanaf het huisje naar links gefotografeerd, rechts is de waterkant maar daar heb ik nu even geen foto van..dit was medio februari/maart



voortuin afgelopen week



bordertje naast de steiger zojuist met houtschilfers bedekt..



huisje van de voorkant begin april geloof ik



Links van het huisje is een veranda, deels overdekt vervolgens heb je dan een stenen pad rondom het huisje en de steiger linksachter wat ook een leuke zit is.
pi_141271891
Het huisje willen we misschien een andere kleur geven. Aan een zijkant van het huisje hebben we allemaal hortensia's geplaatst en die doen het supergoed. Betonnen stenen wil ik vervangen door mooiere stenen..rondom de betonnenstenen hebben we nu gras gezaaid. Voorlopig alles lekker laten opkomen en zien wat er komt. Heb de indruk dat de border bij de erfafscheiding bomvol is gepropt met van alles en nog wat dat elkaar verstikt dus eind van het jaar de border leeg scheppen en wat rust creëren..
pi_141272505
Leuke plek zeg _O_ LP.
Inderdaad altijd afwachten wat de vorige vewoners erin hebben gestopt.
Hopelijk heb je geen container nodig, als ik het verhaal van huis leeghalen lees.

Het huisje zelf een andere kleur? Ik zou eerst eens de kozijnen gewoon wit maken. O-)
pi_141273218
Ik zat te denken aan een licht grijsblauw huisje en witte kozijnen..even afwachten maar.
pi_141291937
Even een kort/snel vraagje (denk ik) en hopelijk weten de plantenkenners dan wel wat voorbeeldjes.

Maar: de voortuin (alleen 's ochtends zon) moet onderhanden genomen worden. Dus we gaan 't kreng helemaal leeg halen en opnieuw beplanten. Joechei.

We zijn alleen allebei geen tuinierliefhebbers, maar willen, als het er eenmaal een beetje fatsoenlijk uit ziet, wel af en toe ergens een snoeischaartje langshalen. We zijn dus op zoek naar planten die:

• Enige vorm van kleur geven (bloemen en/of bladeren)
• Relatief makkelijk te onderhouden zijn
• Het goed doen in veel schaduw
• Het goed doen bij een typisch Engels Cottage-achtig huis.

Halp! :P
Ja doei.
pi_141294212
Hortensia's en hosta's :Y
pi_141295150
alleen jammer dat de slakken hosta's zo lekker vinden.
pi_141297319
en Lavatera's O+
...
pi_141297400
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 18:48 schreef loecje het volgende:
alleen jammer dat de slakken hosta's zo lekker vinden.
potjes bier eronder, altijd een feestje de volgende ochtend :7

hoe ouder mijn hosta's worden, hoe minder de slakken er nog trek hebben ^O^
...
pi_141298162
met het gemeentegrasveld voor de deur is een potje bier niet voldoende. ik heb er al 3 staan en nog zijn
al mijn zaailingen in de voortuin opgevreten. wat niet is opgevreten is uitgegraven door de katten...

gelukkig zijn er in de achtertuin amper slakken dus de groentetuin gaat wel prima. maar de voortuin blijft saai kaal terwijl er nu een heel vlinder/bijen mengsel aan bloemen had moeten staan.
ik hoop maar dat dit gewoon een extreem jaar is door de zachte winter.
pi_141298914
En moblo...zet er ook tzt een berg geïmporteerde? bloembollen tussen ?! w/
pi_141304048
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 17:13 schreef motorbloempje het volgende:
Even een kort/snel vraagje (denk ik) en hopelijk weten de plantenkenners dan wel wat voorbeeldjes.

Maar: de voortuin (alleen 's ochtends zon) moet onderhanden genomen worden. Dus we gaan 't kreng helemaal leeg halen en opnieuw beplanten. Joechei.

We zijn alleen allebei geen tuinierliefhebbers, maar willen, als het er eenmaal een beetje fatsoenlijk uit ziet, wel af en toe ergens een snoeischaartje langshalen. We zijn dus op zoek naar planten die:

• Enige vorm van kleur geven (bloemen en/of bladeren)
• Relatief makkelijk te onderhouden zijn
• Het goed doen in veel schaduw
• Het goed doen bij een typisch Engels Cottage-achtig huis.

Halp! :P
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 18:21 schreef Sunnythesun het volgende:
Hortensia's en hosta's :Y
Was ook 't eerste dat in mij opkwam, hortensia's :Y Lekker veel natuurlijk!
En vingerhoedskruid, ook lekker cottage-achtig.
Een klimroos tegen je gevel of hek zal 't ook wel goed doen, er zijn rozen die prima op het noorden kunnen.
Gebroken hartje (Dicentra) is ook een geen-werk-cottage-achtig schaduwplantje dat in 't voorjaar maandenlang bloeit, en elk jaar een maatje groter terugkomt.
En natuurlijk bollen inderdaad!
pi_141304265
En in GB zie je heel veel grote pollen crocosmia O+ ook onderhoudsarm en prachtig :Y
pi_141309344
Ik wil weer in de tuin kunnen zitten :(
Weg met die Herfst!
pi_141309889
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 22:52 schreef Bluezz het volgende:
Ik wil weer in de tuin kunnen zitten :(
Weg met die Herfst!
jah! :( dubbele dekbedden hiero :(
...
pi_141316896
Hortensia is makkelijk. Eventueel verjongen/snoeien door in het voorjaar maximaal de helft van de stengels er tussenuit te knippen. De bloemknoppen worden al in de herfst gemaakt. Uitgebloeide bloementrossen laten zitten voor een mooi wintersilhouet.

Vingerhoedskruid is tweejarig. Dus een paar bloeiende kopen en het zaait zichzelf uit. Hele plant is giftig. Je hoeft er niets aan te doen, behalve evt. de uitgebloeide bloeiaren wegknippen. Elk bloemetje maat een goedgevuld zaaddoosje.

Lupines is dacht ik ook tweejarig. Het zaad heeft echte kou nodig, dus in warme winters zal de kans op een zelfuitgezaaide generatie niet zo groot zijn.

Crocosmia moet je opbinden. Ik zag ze tenminste in het gemeenteplantsoen eerst veranderen in manshoge zwaarden met interessante bloemenaar en toen wegens zwaarte omvallen. Het blad verkleurt mooi in de herfst en zowel de bloemenaren als de bessenaren zien er goed uit. Het breidt fors uit via wortels en bessen.

Herfstaster bloeit gloeiend lichtpaarsblauw (of in kweekkleuren). Om de paar jaar het oude hart van de uitbreidende pollen uitsteken (en weggooien).

Herfstanemoon 'Honorine Jobert' wordt vrij groot met mooie bloementrossen.

Akeleien bloeien in het voorjaar, zijn er in allerlei bloemvormen en -kleuren.

Primula's bloeien vroeg in het voorjaar, verdwijnen in de volle zon.

Fuchsia's kunnen niet tegen de brandende zon. Er zijn eenjarigen (hangende en staande en Bakker-Hillegom heeft ook met reuzenbloemen waarbij je topzwaar worden moet vrezen) en er zijn struikvormende winterharde.

Geraniums (Pelargonium, staande en hangende) kunnen ook in de schaduw en de wintergroene bodembedekkende ooievaarsbekjes (Geranium) zijn ook voor de halfschaduw.

Ik zag ooit dat er een witte klimroos is die het goed doet op het noorden.

Bodembedekker campanula, de lage blauwe klokjes die zichzelf in stand houden bloeit in voorjaar en nazomer, misschien van voorjaar t/m nazomer als het niet te veel zon krijgt. Er zijn ook hoge, ik meen dat ze Chinese klokjes heten. Ik heb ze in wit en lila blauw, in de volle zon krijgen ze ziektes. Ze vermeerderen zich via zaad en via de zode.

Aubriëtta is ook makkelijk en mooi met grote rondkruipende pollen, maar ik zag bij buren die het hadden een heleboel slakken en je wilt niet ''s avonds/'s nachts thuiskomen over een glibberend pad.

Sneeuwklokjes zijn voor de vochtige bodem. Narcissen voor de halfschaduw. Tulpen voor de zon.
Sneeuwroem en sterhyacinthjes zijn klein en blauw en zouden zich uitbreiden, maar dat heb ik zelf nog nooit gehad. Ze zouden het goed doen onder bomen.

Over de winterbloeiende winterjasmijn met gele bloemetjes zag ik tegenstrijdige informatie. In elk geval willen ze bij mij in de pot niet in de direct zomerzon staan. De stekjes daarentegen hebben wel zon nodig om op groei te komen.

Schaduw- en halfschaduwplanten zijn er genoeg.
Het grootste probleem is de combinatie van planten, zodat je van voorjaar tot in de herfst bloemen hebt (als je van bloeiende planten houdt) van planten die alle bij elkaar passen, zowel optisch als vegetatief.
pi_141317623
:D ^O^

De crocosmia's die ik her en der in het Britse landschap tegen kom waren niet heel erg hoog (misschien door het klimaat?) en vielen niet om. Ik was al verbaasd over de hoogte van de mijne hier in de tuin idd. :D
Oh en ook kom je in GB hele heggen van fuchsia tegen dus dat is zeker ook een goede tip ^O^

Het is jammer dat Moblo de vrouwenmantel er al uit getrokken heeft die ze had staan.. :|W :P ;)
  vrijdag 20 juni 2014 @ 11:54:35 #20
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_141322838
Ik mis de Liriope in bovenstaand lijstje.



Als die goed is gegroeid, heb je praktisch geen last meer van onkruid. Kan prima in de volle schaduw ook.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  vrijdag 20 juni 2014 @ 13:42:04 #21
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_141326541
Ik vond nog een aardig lijstje, niet specifiek voor schaduwtuinen echter
http://www.french-gardens.com/design/cottage-garden.php
pi_141326597
Wow! Wat aan antwoorden! Dankjulliewel! Ik ga ze op een vrij moment even allemaal rustig doorlezen en zien of ik er hier voor een vriendelijke prijs (ons ben zunig) aan kan komen. O+

:*
Ja doei.
pi_141360762
quote:
11s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 11:54 schreef Twieki het volgende:
Ik mis de Liriope in bovenstaand lijstje.

[ afbeelding ]

Als die goed is gegroeid, heb je praktisch geen last meer van onkruid. Kan prima in de volle schaduw ook.
Ken ik als liatris. Alleen deze kleur wil het hier goed doen, de witte komt amper op.
Je kan ze als plant, bloembol of zaad kopen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 13:43 schreef motorbloempje het volgende:
Wow! Wat aan antwoorden! Dankjulliewel! Ik ga ze op een vrij moment even allemaal rustig doorlezen en zien of ik er hier voor een vriendelijke prijs (ons ben zunig) aan kan komen. O+

:*
Begin met vaste planten. Die breiden vaak vanzelf uit. De gaten vul je op met de eenjarigen die hier als aanbieding erg goedkoop te krijg zijn bij de bouwmarkten (bv. 10 voor 1,29).

Schepje en zakmes mee op zwerftochten in de omgeving kan ook handig zijn.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 09:42:39 #24
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_141363847
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 01:40 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ken ik als liatris. Alleen deze kleur wil het hier goed doen, de witte komt amper op.
Je kan ze als plant, bloembol of zaad kopen.
Liatris (Lampenpoetser) is niet hetzelfde als Liriope (Leliegras).
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_141364122
We hebben besloten onze blokhut te laten schilderen, De beits die er nu op zit is niet goed dus kunnen het beter in 1 keer goed laten doen. Jullie ideetjes voor kleuren? ik dacht een grijsblauw huis met witte of met donker turqouise kozijnen.

Overigens is de grond waar het op staat veengrond en dus een zure grond. Hortensias doen het fantastisch. Verder heb ik een overvol gepropte border waar plantjes elkaar wegdrukken. Hoe diep moet je zo'n border leegscheppen zodat je weet dat alles eruit is? het lijkt wel of de vorige bewoners een soort verzamelwoede hadden.
pi_141375008
Tja, ik ben van de tijdloos witte hoogglans kozijnen.

(Andere kleuren heb ik ooit gebruikt als rood, blauw en geel) - écht écht waar! - en het ( buiten) licht slaat letterlijk deaud! o|O
Gelukkig in een werkruimte in de schuur gedaan...je mag komen kijken. :D

Buitenkant? Grijsblauw klinkt goed aan het water.

Oh, en een spade diep omspitten / afgraven is volgens mij afdoende O-)
pi_141378193
Wbt het chalet, dit vind ik zelf een mooie kleurencombi voor zo'n huisje:

Beetje scandinavische sfeer :)

Dit kan ook nog maar is misschien wat heftig voor zo'n klein huisje :+
pi_141378378
We zijn begonnen met de achtertuin. *) Wat 'dingen in potten' gekocht :') Zal straks de namen eens opzoeken en feauteaus maken. Niet dat de achtertuin nu af is, maargoed, je moet ergens beginnen :D! Oefenen, enzo. Heb zelfs met m'n handen in de aarde gezeten. :7

Het ziet er iig al een stuk minder kaal uit, al zeg ik 't zelf. In de potten die er stonden zaten troosteloze oude meukdingen, en een dood boompje, dus nu e.e.a. aan random shit gehaald en het ziet er al een stukje beter uit. O+
Ja doei.
pi_141380480
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:21 schreef motorbloempje het volgende:
We zijn begonnen met de achtertuin. *) Wat 'dingen in potten' gekocht :') Zal straks de namen eens opzoeken en feauteaus maken. Niet dat de achtertuin nu af is, maargoed, je moet ergens beginnen :D! Oefenen, enzo. Heb zelfs met m'n handen in de aarde gezeten. :7

Het ziet er iig al een stuk minder kaal uit, al zeg ik 't zelf. In de potten die er stonden zaten troosteloze oude meukdingen, en een dood boompje, dus nu e.e.a. aan random shit gehaald en het ziet er al een stukje beter uit. O+
jij praat met zoveel liefde over de tuin _O-
...
pi_141380504
Moblo en haar Engelse tuin O+
pi_141380604
Overigens.. onze tuin is nog geen jaar ingericht en ik moet al flink snoeien :D
Iemand overigens tips om ooievaarsbek/wilde geraniums wat in toom te houden? Ze maken beide nu erg lange uitlopers en groeien door de struikjes er naast heen. Dat hadden we niet afgesproken :+ Ik had gerekend op mooie pollen maar nee dus :+
Oh en de dragon groeit ook al de pan uit :9 maar dat is niet erg ;)
pi_141380654
en trouwens, leliegras :{ gaat dat ooit groeien?

hij was vorig jaar prachtig, dit jaar maar waarschijnlijk wil ik te snel, staat het stil...
...
pi_141381600
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 10:07 schreef LoveProfuzion het volgende:
We hebben besloten onze blokhut te laten schilderen, De beits die er nu op zit is niet goed dus kunnen het beter in 1 keer goed laten doen. Jullie ideetjes voor kleuren? ik dacht een grijsblauw huis met witte of met donker turqouise kozijnen.

Wij hebben ons tuinhuis donkerblauw met lichtblauwe lijsten en grijsgroene details.
Zal straks even proberen of ik vanaf mobiel een foto kan plaatsen.
pi_141382083
Nou, mobiel editen wil niet eens lukken, laat staan mobiel een plaatje plakken.
Voor wie interesse heeft: hier een fotoverslag van de bouw van ons tuinhuis.
pi_141386094
Tof zeg Gwywen! ^O^
pi_141390110
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 20:00 schreef sacha het volgende:

[..]

jij praat met zoveel liefde over de tuin _O-
Ja toch, niet dan :')

Ik hoop dat 't wat beter wordt als het er mooier uit gaat zien. 't Is nu nog echt gewoon een jungle ;(

Maar, de achtertuin:



Dit stond er eigenlijk allemaal al, en we hebben er alleen wat (die zie je nu niet..) van die standaard klimplanten bijgeplant om zo richting de bovenkant te klimmen (jaja, je verwacht 't niet..) zodat we op den duur wat meer privacy hebben. Vooral als we in de keuken / tuin staan enzo. Zittend hebben we eigenlijk sowieso geen inkijk :) Al heb ik ergens hier middenin afgelopen maart wat random zaadjes geplant van de lidl en daar is wat van uitgekomen. Geen idee wat. 8-)


Dit is wel allemaal nieuw, eigenlijk. De vorige inhoud van potten was echt om te janken. Dus hebben we er twee van die bomen ingedaan (die lichtgroene..) en links op de voorgrond is een soort klimboom. Fijn, want er zit ook zo'n geleideding.

Begint ergens op te lijken. Wil nu her en der nog wat meer kleinere potjes met plantjes/bloemetjes enzo. O+

Oh, en we moeten nog een hogedrukreiniger om die stenen te ontdoen van een laag armoede.
Ja doei.
pi_141390174
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 20:41 schreef Gwywen het volgende:
Nou, mobiel editen wil niet eens lukken, laat staan mobiel een plaatje plakken.
Voor wie interesse heeft: hier een fotoverslag van de bouw van ons tuinhuis.
O+ wow!
Ja doei.
pi_141390205
Klimhortensia is dat zo te zien, links voor. Erg mooie en fijne planten. :Y
pi_141390279
Later als ik groot ben wil ik ook zo'n tuinhuis O+
Ja doei.
pi_141390402
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:13 schreef motorbloempje het volgende:
Later als ik groot ben wil ik ook zo'n tuinhuis O+
als ik later groot ben wil ik dat zoals op de eerste foto :Y
...
  zondag 22 juni 2014 @ 10:27:29 #41
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_141400118
quote:
17s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 23:09 schreef motorbloempje het volgende:
[ afbeelding ]
Dit is wel allemaal nieuw, eigenlijk. De vorige inhoud van potten was echt om te janken. Dus hebben we er twee van die bomen ingedaan (die lichtgroene..) en links op de voorgrond is een soort klimboom. Fijn, want er zit ook zo'n geleideding.
Choisya?
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_141411135
Toen ik vanochtend de tuin in keek zag ik deze O+




En een illegaal tuinfeest gefilmd. :D wat een commotie en fanatisme!?
_O-
  zondag 22 juni 2014 @ 16:45:15 #43
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_141411236
quote:
11s.gif Op zondag 22 juni 2014 16:42 schreef Watuntrik het volgende:
Toen ik vanochtend de tuin in keek zag ik deze O+
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En een illegaal tuinfeest gefilmd. :D wat een commotie en fanatisme!?
_O-
Die papavers zien er bekend uit, heb ik jou ooit zaden gestuurd misschien? :)
pi_141411319
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 16:45 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Die papavers zien er bekend uit, heb ik jou ooit zaden gestuurd misschien? :)
Effe denken, wanneer ik me niet vergis heb ik vorig jaar een zak van 100 gram zaad van Vreekens Zaden laten komen.. Ben jij dat? :D
  zondag 22 juni 2014 @ 18:05:23 #45
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_141414116
quote:
15s.gif Op zondag 22 juni 2014 16:46 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Effe denken, wanneer ik me niet vergis heb ik vorig jaar een zak van 100 gram zaad van Vreekens Zaden laten komen.. Ben jij dat? :D
Hmmm, nee dus, maar wel grappig dat het precies dezelfde zijn als die ik in de tuin heb staan :)

Nog een vraagje trouwens aan wie het weet: de knoppen van mijn rozen worden door een of ander beestje opgevreten, welk beestje is dit en wat kan ik ertegen doen? Ik zie helemaal niks zitten namelijk, zelfs geen luisje of wat ook.
pi_141415161
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 18:05 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Hmmm, nee dus, maar wel grappig dat het precies dezelfde zijn als die ik in de tuin heb staan :)
[ afbeelding ]
Nog een vraagje trouwens aan wie het weet: de knoppen van mijn rozen worden door een of ander beestje opgevreten, welk beestje is dit en wat kan ik ertegen doen? Ik zie helemaal niks zitten namelijk, zelfs geen luisje of wat ook.
Misschien slakken :) wanneer je een bekertje met bier erin doet ingraven, zijn slakken dol op kruipen/vallen erin en de dag erna kun je controleren. Slakken erin weet je genoeg. Vogels of andere dieren kunnen dat ook flikken.
  zondag 22 juni 2014 @ 20:34:31 #47
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_141421691
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 18:33 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Misschien slakken :) wanneer je een bekertje met bier erin doet ingraven, zijn slakken dol op kruipen/vallen erin en de dag erna kun je controleren. Slakken erin weet je genoeg. Vogels of andere dieren kunnen dat ook flikken.
Moet ik speciaal een flesje bier openmaken voor die rotbeesten? :P (Zelf drinken we 't niet, hebben 't altijd alleen in huis voor de visite)
Ze kunnen ook al niet van m'n aardbeien afblijven.
Toch maar eens de kippen uit de ren laten dan, kunnen ze even de rest van de tuin slakvrij maken ;)

Edit: toch even gegoogled en het kan ook de rozenkever zijn. Plaatje erbij gezocht en inderdaad, deze zie ik geregeld in mijn tuin! Met name bij de rozen, inderdaad. }:|

[ Bericht 12% gewijzigd door Gwywen op 22-06-2014 20:37:32 (Aanvulling) ]
pi_141423231
de slakken krijgen het allergoedkoopste blikje slootwater-bier wat er er bij de winkel te krijgen is.
  zondag 22 juni 2014 @ 22:03:38 #49
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_141427323
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 21:01 schreef loecje het volgende:
de slakken krijgen het allergoedkoopste blikje slootwater-bier wat er er bij de winkel te krijgen is.
Schultenbräu? :P

Ik heb nog even verder zitten zoeken op rozenkevers, maar die lijken toch de boosdoeners. Ze leven als engerling in de grond en als ze toevallig bij je rozen in de buurt wonen, komen ze dus als volwassen insect als ze de grond uit komen als eerste je rozen tegen en beginnen die domweg te eten. (En inderdaad, alleen de rozen in een bepaald deel van mijn tuin zijn aangevreten).
Met aaltjes kunnen ze bestreden worden (de engerlingen) en die kun je bij Ecostyle bestellen, misschien ga ik dat wel doen, kost wel 17 euro maar dan heb je wel vijf miljoen aaltjes. :o
pi_141427725
Ik heb een slakkenmassagraf gemaakt met slakkenkorrels. Ik was er helemaal klaar mee. De dahlia en de lupine in de achtertuin hadden behoorlijke schade. En in de moestuin was de sla op voordat ik er aan kon beginnen.
Bierbekertjes zijn leuk maar als het af en toe regent verdunt het bier te veel en werkt het niet goed. Bovendien vind ik het opruimen van de lijken te vies. :@
  zondag 22 juni 2014 @ 22:15:34 #51
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_141428201
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 22:08 schreef Oceanonix het volgende:
Ik heb een slakkenmassagraf gemaakt met slakkenkorrels. Ik was er helemaal klaar mee. De dahlia en de lupine in de achtertuin hadden behoorlijke schade. En in de moestuin was de sla op voordat ik er aan kon beginnen.
Bierbekertjes zijn leuk maar als het af en toe regent verdunt het bier te veel en werkt het niet goed. Bovendien vind ik het opruimen van de lijken te vies. :@
En verdronken in bier lusten de kippen ze zeker ook niet meer? :P

Nee, ik houd 't ook wel bij korrels, zo veel last van slakken heb ik nou ook weer niet. Kippen zijn echt handig in dat opzicht :)
pi_141428427
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 20:41 schreef Gwywen het volgende:
Nou, mobiel editen wil niet eens lukken, laat staan mobiel een plaatje plakken.
Voor wie interesse heeft: hier een fotoverslag van de bouw van ons tuinhuis.
Ziet er superleuk uit, ik hou wel van dat vrolijke. Jammergenoeg :'( houdt mn vriend daar niet van...de middenweg is nu dat we de blokhut opnieuw laten beitsen in een middentransparant en dan de kozijnen grijsblauw willen doen, maar zoals het bij ons altijd gaat zal het eindresultaat wel weer totaal anders zijn.
pi_141428801
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 19:18 schreef Sunnythesun het volgende:
Wbt het chalet, dit vind ik zelf een mooie kleurencombi voor zo'n huisje:
[ afbeelding ]
Beetje scandinavische sfeer :)

Dit is echt mijn ideaalbeeld..schitterend.
pi_141430202
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 22:08 schreef Oceanonix het volgende:
Ik heb een slakkenmassagraf gemaakt met slakkenkorrels. Ik was er helemaal klaar mee. De dahlia en de lupine in de achtertuin hadden behoorlijke schade. En in de moestuin was de sla op voordat ik er aan kon beginnen.
Bierbekertjes zijn leuk maar als het af en toe regent verdunt het bier te veel en werkt het niet goed. Bovendien vind ik het opruimen van de lijken te vies. :@
deksel erbovenop.
zoiets als dit:


na een paar dagen gaat de hele inhoud in de goot.
pi_141430257
Oeh, niets zo vies als een slakkenmassagraf ;( in onze vorige tuin van die korrels gestrooid tegen de ladingen naaktslakken aldaar.. ieow ;(
Ja doei.
pi_141432932
Prachtige fotos allemaal hier! Ik geniet ook echt van mn tuin sinds we vorig jaar deze hebben aangelegd. Alles is zo mooi aan het bloeien! Heb alleen nu even geen foto's want fokken op phone is niet je van het.

Wat niet zo mooi bloeit is mijn lavendel is de voortuin. Hij hangt beetje slap, groeit bijna niet en er zit onder de eerste bladerenlaag tussen het verhoute gedeelte zeg maar een soort zwart rag/web met zwarte puntjes erin. Is dit schimmel of een beestje? Google vertelt me weinig. Ik heb vanmiddag maar wat antischimmelspul erin gespoten, maar ben bang dat het niet werkt... Iemand enig idee?
pi_141448485
Kan Lavendel eigenlijk in zure grond(veengrond) ik wil volgend jaar aan de voorkant van het huisje een hele strook lavendel zetten in de volle grond...oogt altijd zo mooi en klassiek.
pi_141449080
in het najaar alvast zeeer royaal kalk op die strook gooien en jaarlijks een onderhoudsdosis.
verder dat stuk grond niet bemesten.

ik ben hier ook bezig met een haagje rondom de voortuin. vorig jaar allemaal stekjes laten wortelen(low budget ;) . inmiddels is het al een klein haagje en zelfs al bloemen :D
  maandag 23 juni 2014 @ 14:19:03 #59
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_141449198
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 23:45 schreef Ooi86 het volgende:
Prachtige fotos allemaal hier! Ik geniet ook echt van mn tuin sinds we vorig jaar deze hebben aangelegd. Alles is zo mooi aan het bloeien! Heb alleen nu even geen foto's want fokken op phone is niet je van het.

Wat niet zo mooi bloeit is mijn lavendel is de voortuin. Hij hangt beetje slap, groeit bijna niet en er zit onder de eerste bladerenlaag tussen het verhoute gedeelte zeg maar een soort zwart rag/web met zwarte puntjes erin. Is dit schimmel of een beestje? Google vertelt me weinig. Ik heb vanmiddag maar wat antischimmelspul erin gespoten, maar ben bang dat het niet werkt... Iemand enig idee?
Krijgt je lavendel wel genoeg zon?
Ik heb in m'n oude tuin ook vergeefs lavendel geprobeerd, maar door de zuid-oost ligging (en dus te weinig uren zon) is het nooit aangeslagen.
In m'n huidige tuin heb ik een rand langs het huis pal op het zuiden volgezet met lavendel, zal er wel eens een foto van maken, lijkt wel Zuid-Frankrijk zo goed doet-ie het daar. :)
pi_141490831
quote:
0s.gif Op maandag 23 juni 2014 14:19 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Krijgt je lavendel wel genoeg zon?
Ik heb in m'n oude tuin ook vergeefs lavendel geprobeerd, maar door de zuid-oost ligging (en dus te weinig uren zon) is het nooit aangeslagen.
In m'n huidige tuin heb ik een rand langs het huis pal op het zuiden volgezet met lavendel, zal er wel eens een foto van maken, lijkt wel Zuid-Frankrijk zo goed doet-ie het daar. :)
Zon kan het probleem niet zijn. Hij krijgt er plenty van en aan de andere kant van de tuin staat ook een lavendel en die doet het geweldig!
  dinsdag 24 juni 2014 @ 19:54:30 #61
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_141502063
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 15:18 schreef Ooi86 het volgende:

[..]

Zon kan het probleem niet zijn. Hij krijgt er plenty van en aan de andere kant van de tuin staat ook een lavendel en die doet het geweldig!
Hm, raar, en ik neem aan dat je tuin overal dezelfde grond heeft, dus daar zal 't ook niet echt aan kunnen liggen. Toch een beestje dan? Er zijn engerlingen die aan de wortels van planten knagen, misschien is dat bij jou aan de hand. Staan er nog andere planten in de buurt van je lavendel die ook op half zeven hangen?
pi_141504328
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 19:54 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Hm, raar, en ik neem aan dat je tuin overal dezelfde grond heeft, dus daar zal 't ook niet echt aan kunnen liggen. Toch een beestje dan? Er zijn engerlingen die aan de wortels van planten knagen, misschien is dat bij jou aan de hand. Staan er nog andere planten in de buurt van je lavendel die ook op half zeven hangen?
Nee, alleen mn lavendel kijkt zielig, de rest er omheen bloeit en groeit vrolijk :')
  dinsdag 24 juni 2014 @ 21:24:24 #63
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_141507461
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 20:29 schreef Ooi86 het volgende:

[..]

Nee, alleen mn lavendel kijkt zielig, de rest er omheen bloeit en groeit vrolijk :')
Raar, vooral omdat die elders in de tuin 't wel fijn doet.
Dit vraagt om input van een expert. Rac, waar ben je? :P

Intussen: foto's!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb trouwens een fotoalbum laten maken met een heel jaar tuin, zo mooi geworden O+
pi_141511526
Ow, het tuinpad van Gwynen. _O_
Trouwens de hele tuin ^O^

Vanavond staan broesen, want morgen blijft het ook droog, zag ik.
Meestal komt er een bui, als ik water heb gegeven!

De gezaaide ( rode) papaver komt al op met een 2/3 cm.
Van de week eens uitplanten en niet te verwarren met onkruid trekken later. ~O>
pi_141517961
Gwywen mooie tuin! leuke blog ook..

ik heb overigens een rozenstruik of iets wat het zou moeten zijn vermoord...althans er komen over 7 blaadjes aan ipv 5?!?! en megalange stengels die uitlopen zonder ook maar 1 knop of bloem en nu neemt het de hele boel over, kan ik die nu ook nog gewoon snoeien en dan iets met ogen ofzo?
  woensdag 25 juni 2014 @ 09:43:48 #66
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_141524162
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 23:45 schreef Ooi86 het volgende:
Prachtige fotos allemaal hier! Ik geniet ook echt van mn tuin sinds we vorig jaar deze hebben aangelegd. Alles is zo mooi aan het bloeien! Heb alleen nu even geen foto's want fokken op phone is niet je van het.

Wat niet zo mooi bloeit is mijn lavendel is de voortuin. Hij hangt beetje slap, groeit bijna niet en er zit onder de eerste bladerenlaag tussen het verhoute gedeelte zeg maar een soort zwart rag/web met zwarte puntjes erin. Is dit schimmel of een beestje? Google vertelt me weinig. Ik heb vanmiddag maar wat antischimmelspul erin gespoten, maar ben bang dat het niet werkt... Iemand enig idee?
Wat ik me kan herinneren laatst over lavendel gelezen te hebben is dat dat zwarte komt van slecht snoeien. Lavendel moet eigenlijk 2x per jaar gesnoeid. In het voorjaar om dit zwarte te voorkomen, in het najaar voor vormbehoud. Slecht snoeien zorgt ervoor dat de plant in het midden vochtig blijft en dan sterft hij van binnenuit. Dit is dat zwarte warschijnlijk.

Lees hier meer:
http://www.bastin.nl/snoeien_lavendel.html
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
pi_141524205
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 09:43 schreef superkimmi het volgende:

[..]

Wat ik me kan herinneren laatst over lavendel gelezen te hebben is dat dat zwarte komt van slecht snoeien. Lavendel moet eigenlijk 2x per jaar gesnoeid. In het voorjaar om dit zwarte te voorkomen, in het najaar voor vormbehoud. Slecht snoeien zorgt ervoor dat de plant in het midden vochtig blijft en dan sterft hij van binnenuit. Dit is dat zwarte warschijnlijk.

Lees hier meer:
http://www.bastin.nl/snoeien_lavendel.html
Hmm, ook hier kan ik me eigenlijk weinig bij voorstellen. Heb namelijk juist goed gesnoeid volgens die 'handleiding' en ook weer precies hetzelfde als de andere lavendel die ik heb. Ach, ik hou het maar op een slecht jaar :-P

In ieder geval bedankt voor jullie raad :-)
pi_141524460
Wat leuk! lavendeldagen in julij,
Helaas een beetje ver weg.
Ik ga eens hier in de buurt opletten, of ik iets dergl. lees.

Van het 1/3 snoeien wist ik wél, de reden niet -O-

Alle rozen vind ik prachtig, alleen heb ik er geen verstand van.
Ze staan hier niet.
pi_141538270
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 juni 2014 22:23 schreef AnneX het volgende:

Meestal komt er een bui, als ik water heb gegeven!

Hehe, jij ook al :D
  zaterdag 28 juni 2014 @ 18:36:58 #70
3185 Adelante
To let it go now
pi_141652350
Heb 'n boom vol in blad moeten verplanten. Blad hangt nu volledig slap. Houd 'm goed nat, maar de een zegt dat dit goed is en de ander zegt dat de wortels kunnen wegrotten en de boom niet getriggerd wordt nieuwe wortels aan te maken.

Iemand tips/ervaringen?
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_141653820
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 18:36 schreef Adelante het volgende:
Heb 'n boom vol in blad moeten verplanten. Blad hangt nu volledig slap. Houd 'm goed nat, maar de een zegt dat dit goed is en de ander zegt dat de wortels kunnen wegrotten en de boom niet getriggerd wordt nieuwe wortels aan te maken.

Iemand tips/ervaringen?
Wij hebben met onze verhuizing een appelboom in blad meegenomen naar de nieuwe tuin. Daar zat dus ook nog een ritje in de verhuiswagen bij in.
Grote kuil gegraven en vol verse aarde gestort, na het planten goed aangestampt, paal ernaast voor de stevigheid en heel veel water gegeven, daarna nog een week of zo de tuinslang erbij gelegd met een heel dun straaltje, net geen druppels, om de boel niet te laten uitdrogen.
Al dezelfde dag begonnen de blaadjes om te krullen en in de dagen erna bruin te worden en af te vallen, een afschuwelijk gezicht en ik dacht echt dat we het boompje vermoord hadden.
Maar in het voorjaar kwam hij prachtig in blad en bloei en dat eerste jaar droeg hij zelfs al een paar appeltjes!
Laat je dus niet ontmoedigen door verdrogende blaadjes - al moet ik er wel bij zeggen dat het bij ons half september was tijdens het verplanten.
  zaterdag 28 juni 2014 @ 21:21:36 #72
3185 Adelante
To let it go now
pi_141660978
Geen niet zo maar op, dus het nieuwe voorjaar wil ik sowieso afwachten. Maar meer hoe ik het boompje (rode esdoorn) zo goed mogelijk kan supporten.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_141661986
teveel water is idd kans op rot. maar water heeft de boom de komende zomer zeker nodig.

dat de boom geen nieuwe wortels aanmaakt omdat je water geeft is gedeeltelijk waar, planten kunnen daar lui van worden. echter is de boom verplant en heeft extra water nodig om te overleven. wanneer de boom het goed doet kan je gaan minderen met water geven zodat de boom op zoek moet naar eigen water en dus getriggerd wordt om meer wortels te maken.
pi_141666527
Wat een heerlijk dagje op ons eilandje..gemaaid, besproeit, geverticuteerd, bemest, inkruip eruit gelepeld, grotere stukken onkruid eruit gerukt, gras langs mn pad is ook perfect nu, mn strong anabelle groeit de spuigaten uit, paniculate limelight begint ook al in de bloei te komen, mn vanille'-fraische ook al, de border die te druk was voor een groot deel leeggeschept....oh wat hou ik van m'n tuintje
  zondag 29 juni 2014 @ 06:19:45 #75
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_141673322
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 23:32 schreef LoveProfuzion het volgende:
Wat een heerlijk dagje op ons eilandje..gemaaid, besproeit, geverticuteerd, bemest, inkruip eruit gelepeld, grotere stukken onkruid eruit gerukt, gras langs mn pad is ook perfect nu, mn strong anabelle groeit de spuigaten uit, paniculate limelight begint ook al in de bloei te komen, mn vanille'-fraische ook al, de border die te druk was voor een groot deel leeggeschept....oh wat hou ik van m'n tuintje
Dat vraagt om foto's!! :)
pi_141675952

Dit is de aanlegsteiger, best grote steiger, meestal zetten we hier ook wat loungestoelen op bij lekker weer. De kozijnen worden in de aankomende weken grijsblauw geverfd en het huisje wordt geschuurd en dan opnieuw in de beits gezet maar dan de goede kleur:)



Veranda, links hiervan staan allemaal struikjes/boompjes waardoor we privacy hebben ivm de mensen die langsvaren, we gaan het nog wel uitdunnen. Hier staat bij lekker weer zo'n loungehoekbank en de eettafel. Het gras bij het pad hebben we helemaal ingezaaid en ben er erg blij mee. De stenen lagen er al alleen bedekt onder een dikke laag aarde dus dat was een leuke verrassing. Opgehoogd. Misschien ooit nog eens vervangen door mooie witte of zwarte terrastegels.


Voorkant. Op de foto had ik alleen het mos en de rommel nog niet bij elkaar geveegd. Weet iemand hoe die soort denne achtige struik links heet? rechts staat er ook eentje, die willen we wel laten staan de linker willen we in oktober weghalen ivm het zicht.
pi_141676840
Ook hier druk bezig met een klein paradijsje op te zetten .

Langzaam aan begint het wat te groeien en te bloeien
wou wat met insecten en vlinders in de tuin en gewoon groen en kleurrijk
en redelijk kindvriendelijk

Zit gedeelte









vijver gedeelte












stukje voor de containers
soort van vervallen schuurtje er om heen gemaakt en met hedera,s beplant

Dit word een gedeelte van ong 2 bij 2 waarbij straks een poort van eetbare witte bes en rode bes onstaat
Verders bezig met gaaspanelen zodat het opengedeelte tussen schutting en balk straks dicht is doormiddel van de hedera,s





Plank voor nest mogelijkheid gemaakt




Dan het andere gedeelte waar ik nog mee bezig ben

bruine hok is een verbouwd konijnenhok waar een kattenhok van gemaakt is met kussens en voerbak,zodat meneer als die zijn bui heeft lekker buiten kan slapen omdat ie dat fijn vind



de koffie hoek voor s,ochtends vroeg



Wilde bloemen in wording



Verders ben ik nog bezig met dit gedeelte om het naar mijn zin te krijgen

[ Bericht 24% gewijzigd door asfalthooligan op 29-06-2014 12:48:27 ]
pi_141731418
Waarom heb je een rooster over de vijver?
Worry is a misuse of imagination
pi_141731488
*ril*

die tuinkabouters ;(

*ril*

quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 18:39 schreef Probability het volgende:
Waarom heb je een rooster over de vijver?
Katten + vissen?
Ja doei.
pi_141731749
quote:
10s.gif Op maandag 30 juni 2014 18:40 schreef motorbloempje het volgende:
*ril*

die tuinkabouters ;(

*ril*

[..]

Katten + vissen?
Maak je het ze nu juist makkelijker lijkt mij
Worry is a misuse of imagination
pi_141733722
Vanwege onze dochter is er een luik op gemaakt met gegalvaniseerd vlechtijzer .
Kan er met 80 kilo met gemak op zitten nu
En vandaar ook tuinkabouters voor de kleine meid
  maandag 30 juni 2014 @ 21:10:56 #82
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_141739019
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 19:27 schreef asfalthooligan het volgende:
En vandaar ook tuinkabouters voor de kleine meid
Ik heb ook een kleine meid, blij dat zij niet van tuinkabouters houdt :P
Zij is meer van de elfjes.
Ik ben altijd nog van plan eens zoiets te maken, van ijsstokjes. O+
pi_141771831
Oh, wat leuk en simpel ziet het kabouterdeurtje eruit *;
Oh wacht, een elfendeurtje.

Had ik róde euchinea gevraagd, komen de eerste bloemen er rose uit 8)7
Ben een beetje teleurgesteld -O-
Zou het een niet-kleurvaste kweekplant zijn dan? Boeh.
pi_141775423
quote:
0s.gif Op maandag 30 juni 2014 21:10 schreef Gwywen het volgende:

Ik heb ook een kleine meid, blij dat zij niet van tuinkabouters houdt :P
Zij is meer van de elfjes.
Ik ben altijd nog van plan eens zoiets te maken, van ijsstokjes. O+
[ afbeelding ]
Leuk he!
Doet me denken aan een boom die bij het Hertenkamp staat hier in het dorp :D O+
http://paulentrudie.nl/be(...)n-bloemendaal-wonen-


En verder, weer lekker bijgelurkt, mooie inkijkjes in jullie tuinen! ^O^
pi_141775528
Ik heb een 'sneeuwwitje' gekocht. Gewoon bij de appie.
'Climbing Iceberg' heet ie officieel en ik heb visioenen van een overvolle overwoekerende schutting met grote witte rozen O+ O+ _O-

  dinsdag 1 juli 2014 @ 22:27:47 #86
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_141789870
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 19:01 schreef Bluezz het volgende:
visioenen van een overvolle overwoekerende schutting met grote witte rozen O+ O+ _O-
Nou, als ik google mag geloven... :o :Y
pi_141798255
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 22:27 schreef Gwywen het volgende:


Nou, als ik google mag geloven... :o :Y
Holy Rosie _O_
pi_141895290
Even een crosspost uit ons klustopic:

Feauteautjes van de tuin!

Voor:





Tijdens:







Achterste boeltje gaan we kijken of we dat met bijsnoeien naar ons zin kunnen krijgen. Daar staan nog best dingen in die de moeite waard zijn om te laten staan, vinden we.

Iemand een mening hierover? Vooral dus over die gele zut en die groene 'kelkachtige dingen' op de voorgrond op foto 2 van 'tijdens'?

[ Bericht 5% gewijzigd door motorbloempje op 04-07-2014 17:59:19 ]
Ja doei.
pi_141970768
Persoonlijk houd ik niet van geel.
Daar staat een mooie kleurrijke struik, dan zou ik die laten staan, moblo.
En komt er nog een paadje tevoorschijn ook w/
Verder toch een mooi perk met bodembedekkers en geen onkruid te verwijderen dan. *O*
Wat nieuwe dingen erbij, dan ben je klaar, tóch.

En eind dit jaar de bloembollen erin *O* Er is zo veel keus in kleuren en vormen.

Een paar weken terug heb ik rode papaverzaad ( uit 2011!) gezaaid, omdat ik baalde van de oranje papaver die was neergezet door de tuinman.
Niet te vinden mevrouw o|O
En vandaag van de tientallen !!! opgekomen jonge scheutjes een aantal ertussen geplant, bij de buurvrouw - in overleg- ook nog een vierkante meter en de rest weggegooid. -O-

Als het resultaat tegenvalt, kan het er altijd nog uit. (8>
  zondag 6 juli 2014 @ 23:40:13 #90
139820 mol_air
Jus ex injuria non oritur
pi_141989924
Onze tuin is komende week ook eindelijk af. Dan willen we natuurlijk graag beginnen met beplanten. Het lijkt me echter niet het meest geschikte moment om te planten, klopt dat? Moet ik wachten of kan het geen kwaad om in deze periode te planten? Of verschilt het bijvoorbeeld ook nog eens per soort?
pi_141996049
Kijk eens wat er nog verkocht wordt aan beginnend plantspul in de tuincentra.
Als het naar je zin is qua kleur en blad...

Meestal toch is het wel (laat)voorjaar ná en september vóor de nachtvorst, zodat een plant kan wortelen.
pi_141996097
Och ik heb vorig jaar eind juli mijn tuin beplant en slechts 1 struikje is niet aangeslagen. En dat was een hete zomer.. Veel sproeien was wel noodzakelijk maar het is gelukt dus ^O^
pi_142001011
De tuin bloeit goed :D

pi_142003200
Fanatiek een hele bende zaadjes besteld om mijn eigen cactussen, bonsaiboompjes en andere dingen die ik cool vond te gaan planten :D

Wel binnen, want ik heb geen tuin :'(
pi_142009034
@Rob: cacteeën opkweken uit zaad ! _O_
pi_142009155
@Dude ...inmiddels " verwilderd" en gebloeid.
Teleurstelling: de bestelde rode papaver bleek oranje.
De bestelde zonnehoed rose i.p.v. Rood -O-





Stom dat ik de foto's niet omgedraaid krijg.
Nu zie ik je in een yogapose op z'n kop - de kaars- de foto's bekijken...

(8>
pi_142087042
Ook maar weer even een fotodump, met dit grauwe weer kunnen we wel wat kleur gebruiken.
De tuin staat er echt fantastisch bij, vorig jaar rond deze tijd was het echt een puinhoop.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_142166637
Hier kan ik wel terecht met mn tuin project :D

korte situatieschets:
Afgelopen jaar huisje gekocht met toen een tuin vol bomen, struiken en hortensias:
Wat fotos die gemaakt zijn tijdens de verbouwing, helaas geen complete foto op internet staan.


En links (naast de tuinstoel) stond ook een hortensia in een bak, en daarnaast een hondenhok.
Overzichtsfoto van achter:


Vooruin:


Afgelopen half jaar al flink aan het verbouwen geweest met de volgende situatiemomenten:
Als eerste het snoeiproject:



Zoals je al ziet:
Afrastering van houtenbalken en een droogmolen midden in de tuin.

Vervolgens de herindeling.
Plan 1 was: Zand afvoeren, en alleen het verhoogde deel houden en de rest in het hard. Met het oog toen op kleine plaats vanwege de hondenhok.

Echter, het verhoogde afrastering bestond uit een betonen blok over de gehele verhoging en daarvoor hadden ze paaltjes neergezet. We hebben deze stenen palen eruit gehaald en kwamen tot de conclusie dat we daarmee de oude lijn van de tuin grotendeels aankonden houden met als leuke tussenstukje een bloembak waar de hortensia instond. Het uiteindelijke layout:






Zoals je ziet: de borders zijn grotendeels de tuin uit, en maar 1 overgehouden. De wasmolen is verplaatst naar buiten de tuin.

Hierna is het hondenhok gesloopt:


Afgelopen zondag eindelijk wat tijd besteed aan de verdere aankleding met dit als resultaat:








En de voortuin: Links van de voordeur:




Er moet nog veel gedaan worden, mijn 2 hortensias hebben voor dit jaar helaas de verplaatsing niet overleefd. Die ga ik dit najaar kort knippen en hopen volgend jaar weer terug op te komen.
Ik wil nog iets van een waterelement plaatsen en er moeten nog wintervaste planten in.

Maar tot zover is dit het eindresultaat :)
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_142166990
Hard gewerkt!
pi_142167155
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 12:31 schreef Bluezz het volgende:
Hard gewerkt!
Dank, maar zoals gezegd: nog lang niet het eind resultaat :D
wil ook nog een paar loop tegels in de tuin om de wat verdere plekken te kunnen bereiken. Nu moet ik door de tuin heen lopen.

Dus vooral vooraan op het brede stuk 3 of 4 siertegels
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  zaterdag 12 juli 2014 @ 09:25:54 #101
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_142199115
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 17:42 schreef AnneX het volgende:
Oh, wat leuk en simpel ziet het kabouterdeurtje eruit *;
Oh wacht, een elfendeurtje.

Had ik róde euchinea gevraagd, komen de eerste bloemen er rose uit 8)7
Ben een beetje teleurgesteld -O-
Zou het een niet-kleurvaste kweekplant zijn dan? Boeh.
Rood = roze? K heb nog geen rode gezien maar misschien zijn ze er wel. Wit en roze zijn de bekende kleuren. Er zijn cultivars in geel en oranje geloof ik. Heb er al eens een geprobeerd op mijn tuin maar dat werd slakkenvoer.
  Redactie Frontpage zaterdag 12 juli 2014 @ 18:57:22 #102
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_142212560
Wij hebben dahlia's in de tuin gepoot en die doen het prima ^O^ Alleen ziter op een wel steeds beestjes. Mijten misschien? Valt er iets tegen te doen?

It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
pi_142213961
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 18:57 schreef Etcetera het volgende:
Wij hebben dahlia's in de tuin gepoot en die doen het prima ^O^ Alleen ziter op een wel steeds beestjes. Mijten misschien? Valt er iets tegen te doen?

[ afbeelding ]
Luizen! :)
Ik heb gesprayd met schoonmaakmiddel + water, maar toen kreeg ik wel bruine blaadjes. Maar de luizen waren wel weg. Er is ook spul voor te koop in tuincentra/welkoop oid
pi_142215573
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 09:25 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Rood = roze? K heb nog geen rode gezien maar misschien zijn ze er wel. Wit en roze zijn de bekende kleuren. Er zijn cultivars in geel en oranje geloof ik. Heb er al eens een geprobeerd op mijn tuin maar dat werd slakkenvoer.
Mischien kan ik een pol van deze overzetten ?! (8>

Rood!
  zaterdag 12 juli 2014 @ 20:49:11 #105
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_142216987
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 20:12 schreef AnneX het volgende:

[..]

Mischien kan ik een pol van deze overzetten ?! (8>

Rood!
[ afbeelding ]
Dat lijkt me geen probleem , als je het nu doet moet je hem op een cm of 10 afknippen en natuurlijk water geven neem niet te grote pollen liever scheuren in een paar stukken , maar dat maakt niet uit over een week of wat zitten er weer nieuwe op.
Helenium is heel leuk valt alleen wel snel om bij regen of wind.
  zaterdag 12 juli 2014 @ 20:51:21 #106
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_142217089
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 18:57 schreef Etcetera het volgende:
Wij hebben dahlia's in de tuin gepoot en die doen het prima ^O^ Alleen ziter op een wel steeds beestjes. Mijten misschien? Valt er iets tegen te doen?

[ afbeelding ]
als niet de hele plant vol zit kun je ze ook even weg vegen met je vingers , of de tak weghalen die besmet is je plant gaat er niet van dood.
  zaterdag 12 juli 2014 @ 20:53:17 #107
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_142217193
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 20:12 schreef AnneX het volgende:

[..]

Mischien kan ik een pol van deze overzetten ?! (8>

Rood!
[ afbeelding ]
Lieve schat das toch geen Echinacea.
  Redactie Frontpage zaterdag 12 juli 2014 @ 21:07:21 #108
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_142217715
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 20:51 schreef rac het volgende:

[..]

als niet de hele plant vol zit kun je ze ook even weg vegen met je vingers , of de tak weghalen die besmet is je plant gaat er niet van dood.
zit praktisch overal :{
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 19:34 schreef Puala het volgende:

[..]

Luizen! :)
Ik heb gesprayd met schoonmaakmiddel + water, maar toen kreeg ik wel bruine blaadjes. Maar de luizen waren wel weg. Er is ook spul voor te koop in tuincentra/welkoop oid
ah! Zeer binnenkort even shoppen dus.
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
  Redactie Frontpage zaterdag 12 juli 2014 @ 21:09:00 #109
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_142217785
Op de dahlia ernaast zit dan weer niets trouwens 8)7
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
pi_142218174
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 20:53 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Lieve schat das toch geen Echinacea.
huh!? Is dit geen zonnehoed? poepie... B-)
pi_142218641
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 20:49 schreef rac het volgende:

[..]

Dat lijkt me geen probleem , als je het nu doet moet je hem op een cm of 10 afknippen en natuurlijk water geven neem niet te grote pollen liever scheuren in een paar stukken , maar dat maakt niet uit over een week of wat zitten er weer nieuwe op.
Helenium is heel leuk valt alleen wel snel om bij regen of wind.
Oh, ik las hieroverheen: helenium! o|O
pi_142241506
De hibiscus bloeit vroeg dit jaar!



En dit bloeit ook O+
Weet ff niet precies wat het is...
Kattenstaarten, Verbena/IJzerhard het lijkt het allemaal...

pi_142242055
Door jouw post holde ik naar achter in de tuin en ja, een voorzichtige bloem en dikke knoppen op springen in de hibiscus ( in de schaduw) .


En de 2 struikjes van dit jaar hebben dunnere knoppen.

Wat dat roze bloemetje is, geen idee.
Ik denk dat het bij al gesneuveld zou zijn :D voordat er bloemen inzaten.

Oh ja, en al 5 vijf aardbeien gesnoept uit de voortuin! :Y)
pi_142243634
Ja! Paarsche Hibiscus *O*
Bij mij staat ie op een stammetje (zo kreeg ik hem) maar het lijkt doordat ie zelf zo vol wordt steeds meer op een spillenbeen :D
  zondag 13 juli 2014 @ 18:11:03 #115
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_142248160
Ook meteen gekeken natuurlijk, maar zoals gewoonlijk zijn mijn hibiscussen weer laat... Zitten nog maar hele kleine knopjes in.

Dat roze is toch Kattenstaart?
  zondag 13 juli 2014 @ 18:42:58 #116
3185 Adelante
To let it go now
pi_142249263
Ik heb vorige week de hibiscus moeten verplaatsen. Hij is al z'n knoppen kwijt en heeft geel blad ;(
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_142251352
Onze artisjok is groter dan ik ben. :D

  zondag 13 juli 2014 @ 21:36:31 #118
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_142258545
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 19:39 schreef Oceanonix het volgende:
Onze artisjok is groter dan ik ben. :D

[ afbeelding ]
Wat ziet jouw tuin er leuk uit !
pi_142273207
Met dank aan de zachte winter. Vorig jaar hebben we tuin helemaal ingericht. De border die je hier ziet bestond vorig jaar aan het begin van het seizoen niet.
  Redactie Frontpage maandag 14 juli 2014 @ 09:15:53 #120
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_142273893
Gisteravond de luizen in de dahlia te lijf gegaan met een mixje van spiritus, afwasmiddel en water. Ben erg benieuwd hoe het zal zijn als ik vanavond van m'n werk terugkom.
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
  maandag 14 juli 2014 @ 10:10:49 #121
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_142274645
Ik heb dit jaar gelukkig heel weinig luis gezien, wel zit er zwartvlek op bijna al m'n rozen, ik spray me suf met "weerstandspray".
  maandag 14 juli 2014 @ 16:41:35 #122
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_142288311
Vandaag de familie palm maar eens een dagje buiten gezet. :P



Zijn dan wel kamerplanten, maar iemand enig idee hoe ie heet? Heb hem al 18 jaar.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_142294600
quote:
11s.gif Op maandag 14 juli 2014 16:41 schreef Twieki het volgende:
Vandaag de familie palm maar eens een dagje buiten gezet. :P

[ afbeelding ]

Zijn dan wel kamerplanten, maar iemand enig idee hoe ie heet? Heb hem al 18 jaar.
hoe heet die palm? Ik heb hem op kantoor staan. Wij noemen hem de springplant omdat hij zijn zaad nog wel eens wil wegwerpen...
  maandag 14 juli 2014 @ 21:05:09 #124
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_142298957
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 19:35 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

hoe heet die palm? Ik heb hem op kantoor staan. Wij noemen hem de springplant omdat hij zijn zaad nog wel eens wil wegwerpen...
Ja, dat is dus de vraag. Dat weet ik ook niet. :P
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_142307620
quote:
11s.gif Op maandag 14 juli 2014 16:41 schreef Twieki het volgende:
Vandaag de familie palm maar eens een dagje buiten gezet. :P

[ afbeelding ]

Zijn dan wel kamerplanten, maar iemand enig idee hoe ie heet? Heb hem al 18 jaar.
Dat vraag ik me ook al heel lang af. Het was nog niet bij me opgekomen, dat het een palm is. Maar onder palm laat hij zich ook niet vinden.
pi_142314286
Ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem. _O-
  dinsdag 15 juli 2014 @ 11:46:40 #127
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_142317937
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2014 23:49 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Dat vraag ik me ook al heel lang af. Het was nog niet bij me opgekomen, dat het een palm is. Maar onder palm laat hij zich ook niet vinden.
Ik dénk dat het een palm is. De onderste bladeren vergelen en vallen dan af, bovenin komen dan weer nieuwe bladeren. Dat is kenmerkend voor palmen.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  dinsdag 15 juli 2014 @ 19:41:31 #128
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_142333658
Als je mijn kamerplanten en mijn tuinplanten vergelijkt zou je denken dat ze door twee verschillende mensen verzorgd worden... Kamerplanten
zijn echt niet mijn ding...allemaal kwijnend :P
  dinsdag 15 juli 2014 @ 21:46:06 #129
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_142339462
quote:
11s.gif Op dinsdag 15 juli 2014 19:41 schreef Gwywen het volgende:
Als je mijn kamerplanten en mijn tuinplanten vergelijkt zou je denken dat ze door twee verschillende mensen verzorgd worden... Kamerplanten
zijn echt niet mijn ding...allemaal kwijnend :P
Ik ben ook iemand die liever buiten werkt, lekker in het zonnetje. De familie palm is dan ook, naast een makkelijke Zamioculcas, de enige plant die ik heb. Maar juist omdat deze plant zo makkelijk uit zaad is op te kweken, is het een leuke kamerplant. :)

En die grote palm, ik heb haar al 18 jaar, en ik ben nu 34. Deze palm lijkt met me mee te leven. Jaar of 10 geleden ging ik door een moeilijke periode, en dat heeft deze plant ook gemerkt. Ze was er zo slecht aan toe en hing er zo slap bij, dat ik bang was dat ze dood ging. Uiteindelijk is 't goed gekomen met een kromming in de stam. :P

En een jaar of twee geleden is ze zelfs vertakt. Sindsdien begon ze ook veel zaad weg te werpen, en velen kwamen in de grond waarin ze staat en ontkiemden daar.

Nou ik nog.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_142354674
Toen er van de iemand aankwam met een elfendeurtje hier ,ben ik ook aan de slag gegaan met dit idee.
Na wat dingen verzameld te hebben ( resten tywraps , planten steker ,ijsstokjes , takjes en restje verf)
2a 3 uur bezig geweest met 3 deurtjes

pi_142382391
Wat enorm leuk geworden, ah _O_

Dan moet ik de magnums maar eens opeten, die in de vriezer logeren B-)
en van iemand anders zijn.
pi_142383136
Hobbywinkels en crea winkels , ong 72 stokjes voor 1.50 gemiddeld
  vrijdag 18 juli 2014 @ 14:22:23 #133
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_142442239
Ik had voor de grap eens mijn vlinderstruik niet gesnoeid om te kijken hoe groot ie zou worden. Groot dus. Oh en er zit een heel bijenvolk op :')
pi_142506498
Ja die worden vaak groot. Ik snoeide ze zowat het hele jaar door en einde jaar op ong 1.00 /1.50 m .
Waren ze mooi vol en dicht vaak.
Ondertussen bij de kringloop voor 1 euro een lantaarn van 82 cm gekocht in zeer slechte staat (verroeste roosters/ dakje ,totaal geen verf er meer op , houtworm en wat latjes los.
En aangezien ik wat magie in de tuin wou ben ik dus 2 uur bezig geweest met schuurpapier wat verf en spuitbussen

Heb geen voor foto ,maar het was erg triest

Heb hem met appeltjesgroen gedaan die ik ooit gekregen had en matzwart van de action

totale kosten zijn 3 euro geweest niks dus haha

Nu volgende week nog een fontein kikker opknappen voor bij de vijver





pi_142506861
Leuk ah...wat kan je voor weinig plezier hebben hé?! w/

De oudste ( 11 jaar) hibiscus bloeit volop nu.
De twee nieuwe aanplanten heeft kleine knoppen.

Af en toe eens een aardbei tot nu toe geoogst.
Niet eens genoeg voor een beschuit. -O-
pi_142508429
Leuk dat opknappen! en dat deurtje O+
Ik zat gisteravond laat/vannacht op het balkon en keek naar onze boom en dacht hm... daar kan ook wel een kabouterdeurtje in :D

Hibiscus hier staat ook volop mooi diepblauw/paarsch te bloeien. Gooit volgens mij wel elke bloem die open is of 1 dag gebloeid heeft eraf.

Chinese boontjes hier groeien gestaag en de kerstomaatplantjes (allebei uit zaad opgekweekt) zitten vol gele bloemetjes en zijn gigagroot geworden. Dat moet wel een enorme oogst worden!
pi_142515445
Hibiscus is hier net geplant gister
Tuin begint tenminste al kleur te vertonen

















pi_142820161
Hallo Oostindischekersvanvorigjaar :W O+

  maandag 28 juli 2014 @ 20:30:38 #139
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_142825482
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 17:59 schreef Bluezz het volgende:
Hallo Oostindischekersvanvorigjaar :W O+

[ afbeelding ]
oik! :)
Heeft-ie zichzelf uitgezaaid?
Bij mij staat 't ook vol, je ziet de kippenren bijna niet meer ;)
pi_142826464
Ja zichzelf uitgezaaid. Op meerdere plekken in de tuin *O*
  dinsdag 29 juli 2014 @ 07:50:11 #141
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_142839293
quote:
1s.gif Op maandag 28 juli 2014 20:55 schreef Bluezz het volgende:
Ja zichzelf uitgezaaid. Op meerdere plekken in de tuin *O*
o, wat leuk! Dat hebben ze bij mij nog nooit gedaan, ik moest altijd opnieuw zaaien.
Maar dit jaar zie ik wel zaaddozen verschijnen dus wie weet!? :)

Weet iemand trouwens nog wat paars/wit/blauw/roze nazomerbloeiers?
Een heleboel planten zijn zo'n beetje klaar en het begint wat kaal te worden in m'n borders, alleen herfstanemoon en zonnehoed staan er momenteel prachtig bij.

quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2014 16:40 schreef AnneX het volgende:

De bestelde zonnehoed rose i.p.v. Rood -O-

ik heb bij een tuincentrum een echte rode zonnehoed gezien. Ze bestaan dus wel. Ik kan alleen vanaf mobiel geen foto uploaden, doe ik later wel even. :)

Edit: zo, nu kan ik wel een foto linken:

Bedoelde je zoiets?

[ Bericht 2% gewijzigd door Gwywen op 29-07-2014 14:14:44 ]
pi_142963126
weer ff wat omgepielt ,straks een soort doolhofje voor de kleine meid
paadje gemaakt van kapotte tegels ,wat planten verplaatst enz.
Straks als het gegroeid is is het een mooi bospadje door een kleine tuin.

Hij gaat er achterlangs en dan komt ie ergens anders weer uit

pi_143130232
Wat leuk zo'n geheim paadje, AH!
Ik heb ook een paadje gemaakt in mijn tuin waarvan je helemaal niet kunt zien waar 't naartoe gaat, een tuin mag best wat verrassingen hebben vind je ook niet?

Een andersoortige verrassing was er laatst in de vorm van een nieuwe bloem, weet iemand wat het is? Scabiosa?
  donderdag 7 augustus 2014 @ 11:25:56 #144
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_143158346
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 17:42 schreef Gwywen het volgende:
Wat leuk zo'n geheim paadje, AH!
Ik heb ook een paadje gemaakt in mijn tuin waarvan je helemaal niet kunt zien waar 't naartoe gaat, een tuin mag best wat verrassingen hebben vind je ook niet?

Een andersoortige verrassing was er laatst in de vorm van een nieuwe bloem, weet iemand wat het is? Scabiosa?
[ afbeelding ]
Het ziet er niet uit als scabiosa , misschien is het beter te zien als je de hele plant fotografeert , vooralsnog heb ik geen flauw benul
pi_143170378
quote:
1s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 11:25 schreef rac het volgende:

[..]

Het ziet er niet uit als scabiosa , misschien is het beter te zien als je de hele plant fotografeert , vooralsnog heb ik geen flauw benul
Hij is nogal ijl en er staat flink wat groen omheen dus ik weet niet of dat op een foto overkomt. Hij staat net als grasklokje in een soort rozet van sprietige groene blaadjes, en daaruit groeien lange kale stelen met deze bloemen (ong. 5 cm doorsnee).
Zou het misschien cichorei kunnen zijn?
Ik begrijp ook helemaal niet waar deze plant vandaan komt, vorig jaar stond hij er nog niet, komt zoiets zomaar aanwaaien vraag je je dan af? :)
pi_143234177
Net me even kwaad gemaakt in de tuin. Na 3 weken vakantie was het best een leuk oerwoud geworden :D Moet er nog wel eens door voor wat secuurder onkruid wieden/zevenblad bestrijden. Ik heb nu vooral uitgebloeide bloemen weg gehaald (o.a. van de vlinderstruik), de lavendel gesnoeid, paar struikjes iets bij gesnoeid, stokrozen opgebonden en ook de rozemarijn bij elkaar gebonden, die valt erg wijd uit.

Heeft iemand een idee trouwens hoe ik mijn ooievaarsbekken in toom kan houden? In de vorige tuinconfiguratie waren het gewoon mooie volle pollen, nu schieten de uitlopers alle kanten op en worden ze erg lang. Kan dat komen doordat ze te krap staan bijvoorbeeld?
  zondag 10 augustus 2014 @ 11:39:07 #147
277627 Seven.
We are Borg.
pi_143254691
Gisteren flink bezig geweest, dit jaar weinig gedaan tot dusver....

Mijn vriend is veel beter in tuinieren dan ik ben en hij noemt mij een askhole (iemand die advies vraagt en vervolgens iets anders doet haha). Dus vorig jaar tegen zijn advies in de vlinderstruik te dicht op het pad geplant. Dus we hebben nu zo'n paraplu wilgenboom opgegraven en elders geplant om plaats te maken voor de vlinderstruik. Die vlinderstruik is dit jaar trouwens wel degelijk veranderd van kleur! Voor wie het zich nog herinnert, ik had een paars/oranje bi-color vlinderstuik besteld, vorig jaar geplant en die was dus ordinair paars. Dit jaar wel degelijk een andere kleur?

Ik heb twee stekjes van de wilg genomen, zullen waarschijnlijk niks doen maar in de regel zijn wilgen heel makkelijk te stekken dus wie weet.

Klimpo drastisch terug gesnoeid.

Blauwe bes uit de volle grond gehaald en in een pot met zure grond gezet, arme ding deed het echt niet best..

Rozemarijn, lavendel en soort van zomernarcis verplaatst.

We hadden trouwens mooie tuinset gekocht maar die moest weer terug wegens verbogen frame. Tevens niet meer op voorraad dus de zoektocht begint opnieuw.
Resistance is futile.
  zondag 10 augustus 2014 @ 11:41:48 #148
277627 Seven.
We are Borg.
pi_143254765
Oh Gwywen.. Ik snap er niks van, van de stokrozen is helemaal niks opgekomen. Bizar want bij de buren stond er wel een knalroze stokroos in de tuin!

We hebben een bijzonder milde winter gehad, bij gebrek aan onder nul misschien nooit gekiemd?

Ik heb een perfect stukje grond in de voortuin waar ze prachtig zouden zijn, kurkdroog, hele dag broeierige zon, weinig voeding in de grond maar zelfs daar zijn ze niet opgekomen.
Resistance is futile.
  zondag 10 augustus 2014 @ 11:44:29 #149
277627 Seven.
We are Borg.
pi_143254829
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 16:52 schreef Sunnythesun het volgende:
Net me even kwaad gemaakt in de tuin. Na 3 weken vakantie was het best een leuk oerwoud geworden :D Moet er nog wel eens door voor wat secuurder onkruid wieden/zevenblad bestrijden. Ik heb nu vooral uitgebloeide bloemen weg gehaald (o.a. van de vlinderstruik), de lavendel gesnoeid, paar struikjes iets bij gesnoeid, stokrozen opgebonden en ook de rozemarijn bij elkaar gebonden, die valt erg wijd uit.

Heeft iemand een idee trouwens hoe ik mijn ooievaarsbekken in toom kan houden? In de vorige tuinconfiguratie waren het gewoon mooie volle pollen, nu schieten de uitlopers alle kanten op en worden ze erg lang. Kan dat komen doordat ze te krap staan bijvoorbeeld?
Rozemarijn kun je heel goed snoeien kwam ik gisteren achter. Die van mij werd erg hoog en was zo'n beetje een meter in doorsnee. Ik ben onderaan aan de buitenkant begonnen, dan blijft hij wel mooi rond maar domweg minder wijd. En dan de bovenkant.
Resistance is futile.
pi_143255056
quote:
6s.gif Op zondag 10 augustus 2014 11:44 schreef Seven. het volgende:

[..]

Rozemarijn kun je heel goed snoeien kwam ik gisteren achter. Die van mij werd erg hoog en was zo'n beetje een meter in doorsnee. Ik ben onderaan aan de buitenkant begonnen, dan blijft hij wel mooi rond maar domweg minder wijd. En dan de bovenkant.
:Y klopt, mijn vorige struik heb ik dus nooit gesnoeid afgezien van wat ik er voor het eten af knipte en dat was echt een reuzemarijn geworden :D Maar net als lavendel is het slim ze na de bloei goed terug te snoeien zodat het een compacte en jonge struik blijft.
Alleen.. deze staat nog maar krap een jaar en heeft volgens mij niet gebloeid. Plus onderaan vertakt hij meteen breed uit. Een helft is afgestorven, dat heb ik gister aan de wortel helemaal weg geknipt. De andere helft doet het goed maar heeft nog erg weinig body. Als ik aan de buitenkant ga snoeien blijft er niets over :+ Ik zal het dus eerst alleen met de toppen moeten doen denk ik om hem wat meer body te geven..
  zondag 10 augustus 2014 @ 12:08:39 #151
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_143255479
Voor wie er nog twijfelt om z'n vlinderstruik een jaartje niet te snoeien, don't :')

pi_143255597
:D gaaf!
pi_143258526
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 16:52 schreef Sunnythesun het volgende:
Net me even kwaad gemaakt in de tuin. Na 3 weken vakantie was het best een leuk oerwoud geworden :D Moet er nog wel eens door voor wat secuurder onkruid wieden/zevenblad bestrijden. Ik heb nu vooral uitgebloeide bloemen weg gehaald (o.a. van de vlinderstruik), de lavendel gesnoeid, paar struikjes iets bij gesnoeid, stokrozen opgebonden en ook de rozemarijn bij elkaar gebonden, die valt erg wijd uit.

Heeft iemand een idee trouwens hoe ik mijn ooievaarsbekken in toom kan houden? In de vorige tuinconfiguratie waren het gewoon mooie volle pollen, nu schieten de uitlopers alle kanten op en worden ze erg lang. Kan dat komen doordat ze te krap staan bijvoorbeeld?
Mijn ooievaren (olivaars zeiden de jongens vroeger :D ) beginnen flinke armen te krijgen. Mooi :Y En het past nog wel. Bovendien zie je ze in de winter niet en voor ze te groot en woest worden gaan ze al in winterstand hier.
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 10:05:25 #154
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_143331503
Wquote]0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 16:52 schreef Sunnythesun het volgende:
Net me even kwaad gemaakt in de tuin. Na 3 weken vakantie was het best een leuk oerwoud geworden :D Moet er nog wel eens door voor wat secuurder onkruid wieden/zevenblad bestrijden. Ik heb nu vooral uitgebloeide bloemen weg gehaald (o.a. van de vlinderstruik), de lavendel gesnoeid, paar struikjes iets bij gesnoeid, stokrozen opgebonden en ook de rozemarijn bij elkaar gebonden, die valt erg wijd uit.

Heeft iemand een idee trouwens hoe ik mijn ooievaarsbekken in toom kan houden? In de vorige tuinconfiguratie waren het gewoon mooie volle pollen, nu schieten de uitlopers alle kanten op en worden ze erg lang. Kan dat komen doordat ze te krap staan bijvoorbeeld?
[/quote]
Ik neem aan dat het planten zijn die je hebt mee verhuist ?

Dan is het waarschijnlijk zijn je planten nog erg jong zijn met veel groeikracht of is de grond waar in ze staan erg voedselrijk.
of staan ze donkerder dan voorheen ?
Wat sowieso een aanrader is , is deze planten na de bloei af te knippen het ziet er een paar dagen niet zo mooi uit maar daarna stukken beter met vaak nog een goede nabloei.
pi_143332426
Nee, het zijn nieuwe planten (dus idd jong).
Ik ga het proberen, dank. Ik knip ze sowieso steeds wat bij om ze in toom te houden (en de andere planten de ruimte te geven). Wie weet helpt het dan! ^O^
pi_143335810
Ik kom eigenlijk voor een vraag over m'n Camelia, maar ik wil ook m'n passiebloem even laten zien. Die doet het bizar goed. Ik heb 'em al twee keer gesnoeid dit jaar en hij blijft maar groeien. Inmiddels heeft 'ie de stokroos verzwolgen. :+



Afijn, de Camelia. Die bloeit niet. Hij is in het voorjaar van 2012 geplant en heeft toen gebloeid, net als in dat najaar. In 2013 heb ik geen bloemen meer gezien en ook dit jaar bloeit 'ie niet. Misschien wordt het eens tijd om er wat aan te gaan doen. Zou bemesting kunnen helpen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:52:37 #157
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_143342754
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 12:08 schreef Erasmo het volgende:
Voor wie er nog twijfelt om z'n vlinderstruik een jaartje niet te snoeien, don't :')

[ afbeelding ]
Dat komt ook door het warme voorjaar. Die van mij liep in maart alweer uit. Ergens in mei heb ik d'r nog anderhalve meter af geknipt, en toch bloeit ie nu alweer over de schutting.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_143346494
quote:
17s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 15:52 schreef Twieki het volgende:

[..]

Dat komt ook door het warme voorjaar. Die van mij liep in maart alweer uit. Ergens in mei heb ik d'r nog anderhalve meter af geknipt, en toch bloeit ie nu alweer over de schutting.
Ik heb er twee naast elkaar staan, allebei in april tot 70 cm afgeknipt, is de ene heel smal en hoog geworden, de andere heel breed en vrij laag gebleven. 8)7

Knippen jullie ook braaf de uitgebloeide bloemtrossen eruit? ;)
  woensdag 13 augustus 2014 @ 10:31:09 #159
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_143370652
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 10:45 schreef Sunnythesun het volgende:
Nee, het zijn nieuwe planten (dus idd jong).
Ik ga het proberen, dank. Ik knip ze sowieso steeds wat bij om ze in toom te houden (en de andere planten de ruimte te geven). Wie weet helpt het dan! ^O^
Knip ze af op een cm of 5 boven de grond je zult zien dat ze er binnen 1 week weer mooi zijn , niet een beetje bij knippen maar in een keer
  woensdag 13 augustus 2014 @ 10:41:28 #160
207400 rac
Handleiding in uitvoer
pi_143370944
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 12:41 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kom eigenlijk voor een vraag over m'n Camelia, maar ik wil ook m'n passiebloem even laten zien. Die doet het bizar goed. Ik heb 'em al twee keer gesnoeid dit jaar en hij blijft maar groeien. Inmiddels heeft 'ie de stokroos verzwolgen. :+

[ afbeelding ]

Afijn, de Camelia. Die bloeit niet. Hij is in het voorjaar van 2012 geplant en heeft toen gebloeid, net als in dat najaar. In 2013 heb ik geen bloemen meer gezien en ook dit jaar bloeit 'ie niet. Misschien wordt het eens tijd om er wat aan te gaan doen. Zou bemesting kunnen helpen?
Camelia is een winter cq voorjaars bloeier dus dat hij nu niet bloeit is niet zo vreemd.
Ook heeft deze plant behoorlijk wat moeite om goed te bloeien, dit jaar was overigens een uitzonderlijk mooi Camelia jaar ( winter 2013-2014 ) de vorst heeft geen schade veroorzaakt en ook hebben we weinig sneeuw gehad. Zorg er voor dat je Camelia in zure grond staat en het liefst niet te zonnig .
nu kun je alvast kijken of jouw Camelia al knoppen vormt.
pi_143381087
quote:
1s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 10:41 schreef rac het volgende:

[..]

Camelia is een winter cq voorjaars bloeier dus dat hij nu niet bloeit is niet zo vreemd.
Ook heeft deze plant behoorlijk wat moeite om goed te bloeien, dit jaar was overigens een uitzonderlijk mooi Camelia jaar ( winter 2013-2014 ) de vorst heeft geen schade veroorzaakt en ook hebben we weinig sneeuw gehad. Zorg er voor dat je Camelia in zure grond staat en het liefst niet te zonnig .
nu kun je alvast kijken of jouw Camelia al knoppen vormt.
De Camelia staat bij ons in de voortuin, op het westen. Na het middaguur komt de Camelia dus langzaamaan in de volle zon te staan. Daar kan ik verder niet zoveel aan doen. Kan dat de reden zijn dat 'ie niet bloeit? Ik heb wel begrepen dat de ochtendzon schadelijk is.

Hoe zorg ik voor zure grond?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_143445061
edit: vraag verplaatst naar het balkon topic.

[ Bericht 86% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2014 13:56:58 ]
pi_143927694
ondertussen in mijn zandtuin...
kolibrievlinders op de opnieuw bloeiende vlinderstruik en de spoorbloem O+



...
pi_143928042
cosmea helemaal gek geworden, is wel een meter hoog! :D

...
  donderdag 25 september 2014 @ 22:15:37 #165
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_144907770
Godver, wat is dit nou jongens? Waar blijven de foto's?

Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_145468552
ondertussen in mijn zandtuin



en 2 weken geleden...

...
pi_145472566
Wat een kleurenpracht nog joh *O*
pi_145473720
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 21:51 schreef Bluezz het volgende:
Wat een kleurenpracht nog joh *O*
:Y
...
  zondag 12 oktober 2014 @ 22:13:04 #169
3185 Adelante
To let it go now
pi_145473878
Prachtig die newbiscus :Y
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_145475337
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 22:13 schreef Adelante het volgende:
Prachtig die newbiscus :Y
mooi hè, nu alleen nog een witte zien te vinden *O*
...
  zondag 12 oktober 2014 @ 22:40:16 #171
3185 Adelante
To let it go now
pi_145475680
Als ik wist hoe ze te stekken, mocht je een stek hebben 8-)
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_145475837
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2014 22:40 schreef Adelante het volgende:
Als ik wist hoe ze te stekken, mocht je een stek hebben 8-)
oei! *O*
*op onderzoek uit gaat *
...
pi_146906903
En, hoe ver zijn jullie met het winterklaar maken van de tuin?
Ik heb de afgelopen weken flink gebruik gemaakt van het feit dat 't telkens mooi weer was in het weekend, veel uitgebloeid spul weggehaald, hagen gesnoeid, bollen geplant en struiken weggehaald. Onder de appelboom groeiden wat van die eeuwiggroene dingen die ik lelijk vind, we hebben alles eruitgehaald en er een stuk of zes, zeven van de hortensia's geplant die ik zelf afgelopen jaar gestekt had. Nu maar hopen dat ze aanslaan! Het lijkt me in elk geval een mooi gezicht, zo rond die stam.
Ik zag in een andere tuin roze herfstanemonen tussen hortensia's staan, die bloeien tegelijkertijd en kleuren ook nog eens heel mooi bij elkaar, dus ik heb er ook wat anemonen tussen gezet.
Verder vind ik het maar een kale boel en dat ik steeds om vier uur al moet stoppen omdat 't te donker wordt vind ik ook niet fijn... ;(
  zondag 23 november 2014 @ 08:07:56 #174
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_146919441
Hortensia's houden van veel water toch? Zullen die het wel goed doen zo vlak bij de appelboom?

Ik ben in de tuin met groot onderhoud bezig.
pi_146921128
hier gebeurd er weinig meer in de tuin.
er valt altijd zoveel blad dat ik vanaf de eerste bladval de boel gewoon de boel laat. in het voorjaar in 1x alles opruimen, compost erover en we zijn weer klaar voor het nieuwe jaar.

de vogels vinden het blad geweldig.
pi_146921181
Ik heb gister een bootlading met puin afgevoerd van ons landje..nog oude troep die er lag van de vorige bewoner...ook wat oude opslagbakken voor de loungekussens...verder oude boomstronken enzovoort afgevoerd, hout tot brandhout gezaagd.
Kan niet wachten op het voorjaar..nu weet ik eindelijk een beetje hoe je de tuin moet onderhouden en hoe je het gazon moet aanpakken dus aankomend jaar hoop ik dat het er allemaal wat beter uitziet.
pi_147153552
Afgelopen herfst heb ik een aantal pruimenpitten in een zakje met aarde in de ijskast gelegd. Een van die pitten is ondertussen uitgekomen en die heb ik overgeplant naar een potje.

Mijn vraag is nu of ik mijn ontkiemde pit wel in de goede richting heb geplant. Er is namelijk een 3 a 4 centimeter lange witte stengel uit gegroeid. Ik ben ervan uitgegaan dat dit de wortel is, vandaar dat ik hem naar beneden in het potje hebt geplant. Nu begin ik een beetje te twijfelen, want het zou eventueel ook het begin van de stam van het boompje kunnen zijn, dan zou ik de pit met de stengel naar boven hebben moeten planten.

Kan iemand mij vertellen of ik de pit juist heb geplant?

Dank!
pi_147153988
Weet de plant zelf niet het best welke kant hij op moet groeien?
pi_147154105
Waarschijnlijk wel. Echter heb ik hem dus om moeten potten van een zakje met aarde in de ijskast (voor de stratificatie) naar een pot. Vandaar dat ik een keuze moest maken in welke richting ik hem ging planten. Daarbij ben ik ervan uitgegaan dat de witte stengel de wortel is, die dan dus naar beneden gericht moet zijn.
pi_147154272
Geen idee, Neu.
Ooit heb ik dahlia's verkeerd om gepoot en die hebben niks gedaan.
Dusss, wat is wijsheid.
Je kan de volgende andersom poten?! en zien wat ervan komt... w/

Wat doen jullie met winterklaarmaken van de tuin? :?
Achter houd ik het grasveldje schoon van bladeren.
De verdorde Annabelle laat ik tot het voorjaar staan.
Aan de potten ben ik niet toegekomen.
De kliko was mudjevol.

In de voortuin met vakken heb ik de aardbeiplanten kort gezet en wel 50 nog groene aardbeien voor de vogels in een bergje gelegd in een schaal.
De overige verdorde staken met zaaddozen laat ik staan.
De buurman doet dat ook, voor de vogels en insecten.
Andere buren hebben alles kortgezet.

# ik was het topic kwijt!
  zondag 30 november 2014 @ 18:28:05 #181
3185 Adelante
To let it go now
pi_147155359
Oja, moet ik ook nog doen: gras ontdoen van afgevallen blad 👌
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_147157768
Ik hark regelmatig alle bladeren van het gras.
Verder de rest ook beetje vegen en hier en daar wat weghalen opruimen afknippen (hedera :( ) dat hou ik wel het hele herfstseizoen vol. Verder laat ik bladeren rondom de planten gewoon liggen.
Oh en ik heb in de moestuinbak 4 knoflooktenen gezaaid :D
pi_147158185
Ik laat zo veel mogelijk staan, om de koude wind te filteren en voor het wintersilhouet en tegen katten die denken een kaal perk als kattebak te kunnen claimen.
pi_147159025
wintersilhouette...ik benoem het tot "woord van het jaar "_O_

Tja...een buurman moest een bos doorgeschoten cosmea - ruim twee meter hoog en verwilderd- wel opruimen.
Dat zo'n bos uit een zakje zaad komt!

De andere tuin ziet er wel héel kaal uit.
Alle negen tuinen zijn eigenlijk in een verschillende staat van onderhoud eigenlijk. >:O
pi_147159744
Hier ook een wintersilhouette O+
Met aan alle hortensia's nog de uitgebloeide bloemen.
En 1 klein nieuw rose babybloemetje, waar haalt ie het vandaan :D !
Oostindische kers wat maar blijft gaan en gaan en gaan en gaan.
pi_147161488
Wintersilhouet is al een oud woord hoor! Het zou me niets verbazen als het een van de bedenksels van Koot & De Bie was.
pi_147213432
Ik ben gisteren tot een schokkende ontdekking gekomen.
In een doos met spullen van vóór onze verhuizing vond ik een geadresseerde, gefrankeerde enveloppe met papaverzaden erin. Nooit op de post gedaan dus en vergeten toen we gingen verhuizen.
Het moet haast wel voor iemand van dit topic geweest zijn.
Dus mocht er iemand al ruim 2 jaar zitten te wachten op papaverzaden: ze komen eraan!
:@
pi_147214504
Hoi? o|O :? _O-
pi_147219524
oO/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 13 februari 2015 @ 15:42:48 #190
3185 Adelante
To let it go now
pi_149635813
Wat een heerlijk weer: tuin alvast van gevallen blad ontdaan, hydrangea annabellen gesnoeid (:X) en wat zakken turf overal tussendoor gestrooid 8-)
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_149636433
Heerlijk weer idd, de winteraconieten, krokussen en narcissen steken overal de kop op O+
pi_149639569
yeah! het topic gaat weer leven! *O*
...
pi_149675422
Bij mij zijn de bollen zo laat... :{
Twee sneeuwklokjes en hier en daar groene puntjes van max 2 cm boven de grond.
Wel al twee middagen lekker bezig geweest het "wintersilhouet" weg te halen.
Vanmiddag zelfs zonder jas O+
  zaterdag 14 februari 2015 @ 23:21:14 #194
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_149680166
Hier is nog niets opgekomen. Maar heb de bollen ook erg laat geplant, begin januari ergens :@ .
Dus hopelijk komen ze überhaupt nog op :P .
ik zag wel knoppen in de hortensias. Geen idee of die niet kapotgevroren zijn paar weken terug.
pi_149680759
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 21:21 schreef Gwywen het volgende:
Bij mij zijn de bollen zo laat... :{
Twee sneeuwklokjes en hier en daar groene puntjes van max 2 cm boven de grond.
Wel al twee middagen lekker bezig geweest het "wintersilhouet" weg te halen.
Vanmiddag zelfs zonder jas O+
Half februari, midden in de winter?
pi_149695901
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 23:37 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Half februari, midden in de winter?
Ik zie overal in ons dorp al volop krokussen bloeien en tulpengroen dat al 15 cm boven de grond uitsteekt!
Bij mij zijn de puntjes hooguit een centimeter, en sinds gisteren één krokus. *O*
Geen idee wat er in mijn tuin anders is dan de rest van het dorp :?
pi_149696097
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 16:22 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik zie overal in ons dorp al volop krokussen bloeien en tulpengroen dat al 15 cm boven de grond uitsteekt!
Bij mij zijn de puntjes hooguit een centimeter, en sinds gisteren één krokus. *O*
Geen idee wat er in mijn tuin anders is dan de rest van het dorp :?
Ja, dan moet je vooral de winterbescherming verwijderen. Leuk als het in maart gaat vriezen.

Ik zie alleen nog crocussen bloeien. De puntjes van de narcissen zijn vorig jaar opgekomen.
pi_149696130
De paarse en gele krokussen staan vol in de bloei. De mini paarse lelies zijn ook al open.
Ik wacht nog even met opruimen totdat de winter echt ten einde is, wil de winterrust van de beestjes niet verstoren.
pi_149696989
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 16:26 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ja, dan moet je vooral de winterbescherming verwijderen. Leuk als het in maart gaat vriezen.

Ik heb alleen dode stengels weggehaald hoor. ;)
Lathyrus van vorig jaar en zo.
Met dit weer niks doen in de tuin kan ik echt niet.
pi_149697187
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 16:50 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik heb alleen dode stengels weggehaald hoor. ;)
Lathyrus van vorig jaar en zo.
Met dit weer niks doen in de tuin kan ik echt niet.
Die stengels zijn bewoond. De vraag is door wie, door gunstige of door schadelijke insecten.
pi_149697237
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 16:54 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Die stengels zijn bewoond. De vraag is door wie, door gunstige of door schadelijke insecten.
Ja, sorry hoor, ik kan ze er moeilijk weer aan vastplakken.
De beestjes leven vast wel verder op de composthoop.
pi_149788296
Afgelopen zomer ons nieuwe koophuis betrokken ^O^. Dat betekende de afgelopen maanden veel klussen in het huis en eigenlijk nog geen aandacht aan de tuin. En dat terwijl de relatief grote tuin aan 3 kanten juist een van de redenen was dat we deze hoekwoning gekocht hebben.
Het is nu te laat om de tuin helemaal naar onze smaak te krijgen voor deze zomer, maar we willen er toch zoveel mogelijk aan doen. (Zoals een vijver van 2x6 weghalen :') , beetje gazon in de tuin is ook leuk imho)

Maar het probleem waar we tegenaan lopen is de haag die we met de buurvrouw delen. Deze is de laatste jaren door de oude bewoner wat verwaarloosd. Hij is daardoor hoger geworden dan nodig, ik gok zo'n 220cm. Bovenin is hij nog mooi dicht, maar de onderste meter van de haag is dun geworden. Hier kijken we, vooral in de winter, redelijk makkelijk doorheen - weg privacy.
Is zo'n haag nog te redden? Ik heb het advies gekregen om hem flink terug te snoeien (tot 180/200cm) en dan zou alles weer dichter moeten groeien. Maar is dat wel zo? Het lijkt me dat je niet zo snel nieuwe aangroei onderin de heg zal krijgen.

Het liefst behoud ik de haag, een schutting hebben we al aan de andere kant en dit maakt de tuin groener.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
..non est vivere sed valere vita est ..
pi_149788546
de onderkant gaat niet meer zomaar aangroeien als je de bovenkant snoeit. met netjes bijhouden zou je de bovenkant wel voller kunnen krijgen.
misschien een border met beplanting ervoor wat de kale plekken opvult?
pi_149789820
Als de boel echt niet meer dichtgroeit is dat een optie, maar dat moeten dan meteen struikjes worden van een halve meter hoog. Dan ben ik denk ik wel aardig wat ruimte in mn border kwijt.

Onze tuin ligt op west zuid west, de border ligt dus ten noorden van de heg. Ik vraag me dan af welke planten in die schaduw een beetje gedijen.
..non est vivere sed valere vita est ..
pi_149819233
Coniferen nemen veel licht & voeding weg. Probeer te overleggen over een nieuwe haag. Het risico is wel dat je dan zelf alle oude wortelstronken uit moet graven en afvoeren.

Hier staan schaduwplanten op een rijtje: http://www.vlaamszaadhuis(...)products_per_page=10
  donderdag 19 februari 2015 @ 17:06:18 #206
441122 Tuinontwerper
Beplanting en tuinadvies
pi_149831184
Door achterin de border gebruik te maken van siergrassen, kun je snel wat meer hoogte aan de border geven, zonder veel ruimte te verliezen. De grassen zijn nogal smal en hoog, zodat je gemakkelijk de dorre plekken in de conifeer kunt bedekken. Ook in de winter blijven ze rechtop staan. Sommige zijn geschikt voor droge en beschaduwde plekken. Op de pagina -knip- beplanting staan soorten voor droge plaatsen, en soorten voor schaduw plaatsen. Succes!

[ Bericht 9% gewijzigd door Ml-etje op 20-02-2015 11:22:52 (spam) ]
Advies voor tuin, beplanting en ontwerp
pi_149834314
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 17:06 schreef Tuinontwerper het volgende:
knipperdeknip
jij spammert :N
...
  donderdag 19 februari 2015 @ 19:06:00 #208
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_149835013
quote:
13s.gif Op donderdag 19 februari 2015 18:46 schreef sacha het volgende:

[..]

jij spammert :N
Mwah, hij spammed iig bruikbaar in een actueel topic. Dat valt imho onder functioneel spammen :P
pi_149838644
We hadden een oude conifeerstruik staan in onze tuin. Deze weggehaald waardoor uiteindelijk een stuk van 15m2 is vrijgekomen...uiteindelijk willen we hier over een x aantal jaar een vlonderterras maken aangezien een deel aan de waterkant is lijkt dit ons leuk, maar dit gaan we pas doen als we de beschoeiing gaan doen en die is de komende jaren nog niet nodig.
Jullie leuke ideeën wat je ermee zou kunnen doen? Gras hebben we al genoeg, persoonlijk denken we er nu aan om er allemaal een en twee jarige plantjes neer te zetten zodat het echt een vrolijke border wordt.
pi_149918790
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 20:35 schreef LoveProfuzion het volgende:
We hadden een oude conifeerstruik staan in onze tuin. Deze weggehaald waardoor uiteindelijk een stuk van 15m2 is vrijgekomen...uiteindelijk willen we hier over een x aantal jaar een vlonderterras maken aangezien een deel aan de waterkant is lijkt dit ons leuk, maar dit gaan we pas doen als we de beschoeiing gaan doen en die is de komende jaren nog niet nodig.
Jullie leuke ideeën wat je ermee zou kunnen doen? Gras hebben we al genoeg, persoonlijk denken we er nu aan om er allemaal een en twee jarige plantjes neer te zetten zodat het echt een vrolijke border wordt.
Gemengd bloemenzaad :)
pi_149921035
Noob-vraag: ik had vorig jaar gemengd bloemzaad gezaaid, was heel asrdig opgekomen. Komt dat dit jaar weer op, of moet ik opnieuw zaaien!?
pi_149921193
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 16:03 schreef Bleie het volgende:
Noob-vraag: ik had vorig jaar gemengd bloemzaad gezaaid, was heel asrdig opgekomen. Komt dat dit jaar weer op, of moet ik opnieuw zaaien!?
Het zijn vaak bloemetjes die gemakkelijk zaad geven, dus je hebt wel kans dat er dit jaar weer het nodige opkomt. :)
pi_149922756
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 16:07 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Het zijn vaak bloemetjes die gemakkelijk zaad geven, dus je hebt wel kans dat er dit jaar weer het nodige opkomt. :)
Leuk, dank je!
pi_149924667
Zo, net 4 rozen verplant en 2 hortensia's een nieuwe plek in de tuin gegeven. Nou hopen dat het allemaal goed gaat komen.
pi_149925415
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 17:28 schreef Ooi86 het volgende:
Zo, net 4 rozen verplant en 2 hortensia's een nieuwe plek in de tuin gegeven. Nou hopen dat het allemaal goed gaat komen.
Is 't nu de goede tijd om rozen te verplanten? Ik moet er ook nog eentje op een andere plek zetten, die doet 't helemaal niet lekker waar hij nu staat.
pi_149926099
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 17:51 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Is 't nu de goede tijd om rozen te verplanten? Ik moet er ook nog eentje op een andere plek zetten, die doet 't helemaal niet lekker waar hij nu staat.
Volgens mij moeten ze er voor het voorjaar in zitten, maar niet verplanten met vorst.
pi_149926651
Wij zijn begonnen met het verplaatsen van de buxussen, ze staan in de moestuin en gaan nu naar de voortuin.
In de moes staan ze ver uit elkaar, de volgorde van herplaatsen maakt niet zoveel uit.

De eerste 2 staan op hun plek (meer passen er niet op mijn fiets... )
pi_149927471
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 18:23 schreef Oceanonix het volgende:
Wij zijn begonnen met het verplaatsen van de buxussen, ze staan in de moestuin en gaan nu naar de voortuin.
In de moes staan ze ver uit elkaar, de volgorde van herplaatsen maakt niet zoveel uit.

De eerste 2 staan op hun plek (meer passen er niet op mijn fiets... )
Haha, hoeveel ritjes worden dat in totaal?
pi_149927767
quote:
1s.gif Op zondag 22 februari 2015 18:47 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Haha, hoeveel ritjes worden dat in totaal?
ritje of 10. Heen met 4 30x30 tegels, terug met 2 buxussen.
  zondag 22 februari 2015 @ 19:00:45 #220
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_149927892
moet ook weer hoop doen alle borders spitten alles scheuren, berk 15m weghalen conifeer 20m weg halen heesters verplanten pad ophalen
pi_149929051
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 19:00 schreef kaasplankje het volgende:
conifeer 20m weg halen
Jij ook al... hoe ga jij het aanpakken?
Wij hebben het geluk dat we op een hoek wonen, we denken erover een boer te regelen die ze met z'n trekker eruit komt rijden.
Als dat gebeurd is heb ik plotseling héél veel inkijk :o maar dan kan ik eindelijk mijn beukhaag bestellen die ik al zo lang wil.
(Nee, die gemengde haag komt er dus toch niet).

Verder heb ik gigaveel te doen in de tuin, paden die veranderd moeten worden, sommige ook verplaatst of nieuw aangelegd, alles is nu stoep- of grindtegel in de tuin, het is de bedoeling dat tussen de borders kiezelpaden komen en alle paden naar het huis en de schuur toe klinkertjes.

En dan nog al het plantengedoe... :)
  zondag 22 februari 2015 @ 19:43:21 #222
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_149929267
Ik heb een motorzaag alleen werken op hoogte kan ik er niet mee. Moet ff hulp hebben om em neer te halen opzagen kan ik wel zelf. Er staan ook zeldzame struiken vlakbij dus moet wel met beleid.

Heb zelf chinese hardstenen tegels pad maar daar glijden we op uit, veel te glad. Dus komen er grindtegels in. :')
pi_149929982
Heeft iemand hier ervaringen met pioenrozen? Ik vind ze zo mooi, maar weet niet zeker of ze makkelijk te onderhouden zijn. Ik ben nogal een groen n00b.
  zondag 22 februari 2015 @ 20:19:17 #224
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_149930694
het is een makkelijke plant hij eet alst ware uit de hand
pi_149977693
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 20:03 schreef friekin_ het volgende:
Heeft iemand hier ervaringen met pioenrozen? Ik vind ze zo mooi, maar weet niet zeker of ze makkelijk te onderhouden zijn. Ik ben nogal een groen n00b.
Wordt wel kriegel van verplanten en gaat dan een paar jaar in protest. Houdt van klei en van rust.
pi_149992227
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 02:28 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Wordt wel kriegel van verplanten en gaat dan een paar jaar in protest. Houdt van klei en van rust.
Ik ga de mijne toch ook verplaatsen, want die staat op een plek waar bijna geen zon komt dus bloeien doet hij nu ook niet.
Is het voorjaar daar een goede tijd voor?
  dinsdag 24 februari 2015 @ 16:19:58 #227
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_149993923
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 19:36 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Jij ook al... hoe ga jij het aanpakken?
Wij hebben het geluk dat we op een hoek wonen, we denken erover een boer te regelen die ze met z'n trekker eruit komt rijden.
Als dat gebeurd is heb ik plotseling héél veel inkijk :o maar dan kan ik eindelijk mijn beukhaag bestellen die ik al zo lang wil.
(Nee, die gemengde haag komt er dus toch niet).

Verder heb ik gigaveel te doen in de tuin, paden die veranderd moeten worden, sommige ook verplaatst of nieuw aangelegd, alles is nu stoep- of grindtegel in de tuin, het is de bedoeling dat tussen de borders kiezelpaden komen en alle paden naar het huis en de schuur toe klinkertjes.

En dan nog al het plantengedoe... :)
Wij hebben hoge coniferen eruit gehaald door eerst zo veel mogelijk zijtakken eruit te zagen, ladder er tegenaan, touw zo hoog mogelijk vastknopen, 1 iemand touw strak trekken (niet hard aan trekken, gewoon voor zorgen dat ie strak staat), iemand anders onderaan de conifeer doorzagen en als er een redelijke hap uit is met een ruk aan het touw de boel omtrekken.

Moet je wel de ruimte hebben :P .
Heerlijk geluid ook, een boom die omgaat O+ .
pi_150002766
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 16:19 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Wij hebben hoge coniferen eruit gehaald door eerst zo veel mogelijk zijtakken eruit te zagen, ladder er tegenaan, touw zo hoog mogelijk vastknopen, 1 iemand touw strak trekken (niet hard aan trekken, gewoon voor zorgen dat ie strak staat), iemand anders onderaan de conifeer doorzagen en als er een redelijke hap uit is met een ruk aan het touw de boel omtrekken.

Moet je wel de ruimte hebben :P .
Heerlijk geluid ook, een boom die omgaat O+ .
Nou ja... niet alle bomen hoor. Maar een conifeer mag ik graag horen omgaan.
Komen op jouw manier de stronken ook mee?
  dinsdag 24 februari 2015 @ 22:19:42 #229
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_150010382
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 19:51 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Nou ja... niet alle bomen hoor. Maar een conifeer mag ik graag horen omgaan.
Komen op jouw manier de stronken ook mee?
Nope, maar die zijn bij een conifeer nog redelijk met de hand eruit te ploegen.
pi_150060693
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 februari 2015 15:36 schreef Gwywen het volgende:

[..]

Ik ga de mijne toch ook verplaatsen, want die staat op een plek waar bijna geen zon komt dus bloeien doet hij nu ook niet.
Is het voorjaar daar een goede tijd voor?
Ik denk eerder het najaar, als alles in rust wegzinkt.
pi_150061000
Alle coniferen het land uit *O* *O*
/en klimop ook >:)
pi_150111683
We hadden een hedera..die liep door de conifeer over de bomen door de heg...gelukkig eruit gekregen.
pi_150115854
Vandaag maar even de hedera en de passiebloem gesnoeid: beide onkruid :z
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_150115999
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 16:49 schreef Leipo666 het volgende:
Vandaag maar even de hedera en de passiebloem gesnoeid: beide onkruid :z
De passiebloem is wel geweldig mooi onkruid! Blijft bij ons het hele jaar groen, geeft veel bloemen (maandenlang). Afgelopen zomer hebben we zelfs passievruchten gehad. Ik ga hem morgen snoeien; dan ziet hij er wel een paar weken een beetje sneu uit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150116111
Ik ben reuzeblij, want er zitten in mijn camelia's eindelijk weer eens knoppen. Dat betekent dat ze weer gaan bloeien voor het eerst sinds twee jaar! Helaas kan ik in beide exemplaren maar één knop vinden. Ik zou wel eens willen ontdekken waarom het bloeien zo moeizaam gaat. (Ze staan op het westen.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150116266
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 16:54 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

De passiebloem is wel geweldig mooi onkruid! Blijft bij ons het hele jaar groen, geeft veel bloemen (maandenlang). Afgelopen zomer hebben we zelfs passievruchten gehad. Ik ga hem morgen snoeien; dan ziet hij er wel een paar weken een beetje sneu uit.
bij ons ook tientallen vruchten ieder jaar (helaas is deze niet eetbaar) en ook wintergroen, maar hij werd nu even TE groot ;)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_150116339
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 17:04 schreef Leipo666 het volgende:

[..]

bij ons ook tientallen vruchten ieder jaar (helaas is deze niet eetbaar) en ook wintergroen, maar hij werd nu even TE groot ;)
Hij zit bij ons aan de voorkant van het huis naast het raam (niet bij de voordeur, maar de andere kant). Al na een jaar kwam hij bij de voordeur de grond uit. Het is ongelooflijk hoe goed hij groeit. Soms bellen wildvreemden zelfs aan om te vragen wat voor plant het is en wat ik ermee doe om hem zo te laten groeien. :D

Onze laurier groeit ook als onkruid.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150130034
vanmiddag in het zonnetje begonnen met het onkruid vrij maken van de voortuin.

de achtertuin en moestuin hebben amper last van onkruid. maar de voortuin... :X
nu ongeveer 1 vierkante meter weer schoon. volgende zonnige dag weer een stukje.

Een deel van de voortuin blijft erg vochtig door de klei/veengrond. zou het helpen als ik het lage deel verder ophoog met gemeentecompost (luchtig maar weinig voeding) ? schone grond die hier in de omgeving te krijgen is is ook allemaal kleiachtig dus dat schiet niet op.
pi_150130275
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 23:05 schreef Elleska het volgende:
vanmiddag in het zonnetje begonnen met het onkruid vrij maken van de voortuin.

de achtertuin en moestuin hebben amper last van onkruid. maar de voortuin... :X
nu ongeveer 1 vierkante meter weer schoon. volgende zonnige dag weer een stukje.

Een deel van de voortuin blijft erg vochtig door de klei/veengrond. zou het helpen als ik het lage deel verder ophoog met gemeentecompost (luchtig maar weinig voeding) ? schone grond die hier in de omgeving te krijgen is is ook allemaal kleiachtig dus dat schiet niet op.
Wij hebben hier ook zo'n kleigrond en mijn opa zij dat het kon helpen om wat gaten te graven(of met een paalboor, maar die moet je maar net hebben) daar kiezels in te doen, en er dan weer een laag aarde opgooien kan helpen. Omdat er dan meer ruimte is voor het water om weg te zakken ofzo.
pi_150130762
dat soort gaten helpen maar tijdelijk. zulke gaten zaten ook in de achtertuin. gresbuizen gevuld met grind/potscherven. allemaal compleet dichtgeslipt.
een meter diep zit nog steeds klei dus dan kan het water alsnog niet weg lijkt me.

onder het terras zit nu drainage maar dat is voor de voortuin geen optie.
pi_150130784
Ah goed om te weten, dan begin ik er niet aan.
  maandag 2 maart 2015 @ 18:55:52 #242
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_150223830
Wat voor soort handschoenen zijn nou echt bestand tegen doornen van rozen?
Ik heb één roos gesnoeid en m'n handen zitten alweer onder de bulten, rotdingen komen dwars door die heavy duty handschoenen heen. :{
pi_150224091
Bij de hortensia's zitten de bloemen er nog aan (de uitgebloeide he :P ) kan dat gewoon of MOETEN ze eraf?
pi_150224124
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 18:55 schreef Gwywen het volgende:
Wat voor soort handschoenen zijn nou echt bestand tegen doornen van rozen?
Ik heb één roos gesnoeid en m'n handen zitten alweer onder de bulten, rotdingen komen dwars door die heavy duty handschoenen heen. :{
Ik heb een nieuwe roos afgelopen zomer in de grond gezet. Hij groeit lekker... moet ik m snoeien of kan ik hem gewoon met rust laten en leiden zodat ie lekker vol wordt?
pi_150225364
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 19:02 schreef Bluezz het volgende:
Bij de hortensia's zitten de bloemen er nog aan (de uitgebloeide he :P ) kan dat gewoon of MOETEN ze eraf?
ik snoei ze wel, tegelijk met de 1/3 verjongingssnoei in het voorjaar.
als je niet snoeit vallen ze er uiteindelijk vanzelf wel af. plant heeft er geen last van dus het moet niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door Elleska op 02-03-2015 22:50:25 ]
pi_150228321
ik zit alleen nog in mijn digitale tuin O+

komend weekend begin ik met opruimen en snoeien :Y
...
pi_150233392
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 19:02 schreef Bluezz het volgende:
Bij de hortensia's zitten de bloemen er nog aan (de uitgebloeide he :P ) kan dat gewoon of MOETEN ze eraf?
In het algemeen is dooie bloemen verwijderen om de bloei te bevorderen. Dat maakt bij hortensia's niets uit. De nieuwe knoppen zijn al in het najaar gevormd. Dus gewoon laten zitten als je ze wel mooi vindt en in het najaar verwijderen als je het maar zooi vindt.
  dinsdag 3 maart 2015 @ 11:35:03 #248
277627 Seven.
We are Borg.
pi_150243373
Zeg, wanneer is de tijd om hortensia's te stekken?
Resistance is futile.
  dinsdag 3 maart 2015 @ 11:36:09 #249
277627 Seven.
We are Borg.
pi_150243410
Mijn helleborus plant zich voort O+, alle dooie bladeren eruit gesnoeid en bloeit als een gek nu!
Resistance is futile.
pi_150244574
In mijn eigen tuin heb ik nog niet zo veel gedaan, maar dit weekend wel met een groep buurtbewoners ruim 400 hortensia's geplant in de wijk. Dat gaat zó mooi worden als ze van de zomer bloeien!

Ik wil eigenlijk dit jaar mijn voortuin echt fatsoeneren. Veel is het niet hoor, een bordertje van 3 meter lang en nog geen meter breed, maar het lukt me niet om er iets van te maken. Ligt op het zuidwesten, dus wordt in de zon behoorlijk heet. Lavendel doet het goed, het ligusterheggetje is na bijna 4 jaar nog steeds heel zielig. Eigenlijk wil ik die er dus uithalen, en lavendel op de erfgrens zetten, maar ik weet nog niet wat ik dan met de rest van de border wil.
pi_150244998
*O* We kunnen weer, het wordt voorjaar! Heb nu al voor het derde jaar het badkuip project met water en moerasplanten in de tuin. Dit jaar de boel eens omgegooid en verhuisd. Heeft nu al een aantal weken (verwarmd) ingedraaid en na enige metingen klaar bevonden voor bewoning. En de visjes zijn dus van hun winterverblijf van binnen weer naar buiten verhuisd. Klein beetje temperatuurdaling de komende weken is ook goed voor hun gezondheid en natuurlijk gedrag. Gaan ze weer lekker paaien na de temp stijging in mei.

Dit jaar hebben ze een uitbreiding erbij gekregen zeg maar een extra zwemetage. :D En is de eerste testopstelling gelijk geslaagd. Zo koddig nieuwsgierig als ze zijn is het door de gasten binnen een uur geïnspecteerd en goedgekeurd.

_O-

Ik werd ook meteen even enthousiast verrast door een leuke vliegshow.
De beruchte Free Willy Manoeuvre.


En een staaltje Formation Flight. O+ :P



Achter op het muurtje ga ik een kleine Aquaponic bioloog filter bouwen van 2 bloembakken gevuld met substraat, lava of akadama met daarop moeras beplanting of misschien zelfs wat kruiden en sla. Daar ga ik deze week aan beginnen te bouwen.

Wordt vervolgt. :7
  woensdag 4 maart 2015 @ 13:02:23 #252
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_150279875
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 12:29 schreef Watuntrik het volgende:
*O* We kunnen weer, het wordt voorjaar! Heb nu al voor het derde jaar het badkuip project met water en moerasplanten in de tuin. Dit jaar de boel eens omgegooid en verhuisd. Heeft nu al een aantal weken (verwarmd) ingedraaid en na enige metingen klaar bevonden voor bewoning. En de visjes zijn dus van hun winterverblijf van binnen weer naar buiten verhuisd. Klein beetje temperatuurdaling de komende weken is ook goed voor hun gezondheid en natuurlijk gedrag. Gaan ze weer lekker paaien na de temp stijging in mei.

Dit jaar hebben ze een uitbreiding erbij gekregen zeg maar een extra zwemetage. :D En is de eerste testopstelling gelijk geslaagd. Zo koddig nieuwsgierig als ze zijn is het door de gasten binnen een uur geïnspecteerd en goedgekeurd.
[ afbeelding ]
_O-

Ik werd ook meteen even enthousiast verrast door een leuke vliegshow.
De beruchte Free Willy Manoeuvre.
[ afbeelding ]

En een staaltje Formation Flight. O+ :P
[ afbeelding ]

Achter op het muurtje ga ik een kleine Aquaponic bioloog filter bouwen van 2 bloembakken gevuld met substraat, lava of akadama met daarop moeras beplanting of misschien zelfs wat kruiden en sla. Daar ga ik deze week aan beginnen te bouwen.

Wordt vervolgt. :7
Dit kan ook alleen maar een man bedenken :D _O-
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
  woensdag 4 maart 2015 @ 13:10:57 #253
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_150280106
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 12:29 schreef Watuntrik het volgende:
*O* We kunnen weer, het wordt voorjaar! Heb nu al voor het derde jaar het badkuip project met water en moerasplanten in de tuin. Dit jaar de boel eens omgegooid en verhuisd. Heeft nu al een aantal weken (verwarmd) ingedraaid en na enige metingen klaar bevonden voor bewoning. En de visjes zijn dus van hun winterverblijf van binnen weer naar buiten verhuisd. Klein beetje temperatuurdaling de komende weken is ook goed voor hun gezondheid en natuurlijk gedrag. Gaan ze weer lekker paaien na de temp stijging in mei.

Dit jaar hebben ze een uitbreiding erbij gekregen zeg maar een extra zwemetage. :D En is de eerste testopstelling gelijk geslaagd. Zo koddig nieuwsgierig als ze zijn is het door de gasten binnen een uur geïnspecteerd en goedgekeurd.
[ afbeelding ]
_O-

Ik werd ook meteen even enthousiast verrast door een leuke vliegshow.
De beruchte Free Willy Manoeuvre.
[ afbeelding ]

En een staaltje Formation Flight. O+ :P
[ afbeelding ]

Achter op het muurtje ga ik een kleine Aquaponic bioloog filter bouwen van 2 bloembakken gevuld met substraat, lava of akadama met daarop moeras beplanting of misschien zelfs wat kruiden en sla. Daar ga ik deze week aan beginnen te bouwen.

Wordt vervolgt. :7
Hoe heb je dat water erin gekregen? Is dat soort van vacuum gezogen ofzo?
ik vind het wel een gaaf effect :D .
  woensdag 4 maart 2015 @ 13:13:28 #254
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_150280179
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 13:10 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Hoe heb je dat water erin gekregen? Is dat soort van vacuum gezogen ofzo?
ik vind het wel een gaaf effect :D .
Aquarium onderwater omkeren en optillen. Of de lucht er uit zuigen.
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 4 maart 2015 @ 13:15:44 #255
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_150280243
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 11:35 schreef Seven. het volgende:
Zeg, wanneer is de tijd om hortensia's te stekken?
Kan eigenlijk altijd, maar het is er nu zeker een mooie tijd voor. Snijd of knip de stek net boven een oog en zet de stek in een potje grond (liefst turfmolm/zand) of flesje water. Binnen een paar weken moeten er wortels aan komen. Als hij in water staat en hij krijgt wortels, zet 'm dan in een pot. Na een tijdje kan hij dan de tuin in.
pi_150281361
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 13:13 schreef Pandaplint het volgende:

[..]

Aquarium onderwater omkeren en optillen. Of de lucht er uit zuigen.
Dat laatste dus :) gewoon met stukje tuinslang er in tot tegen het glas. Slang in de mond en zuigen. Kost geen moeite is maar lucht.binnen een minuut heb je het bakkie vol. Daarna even met een klein stroompompje en slangetje de overgebleven kleine belletjes weg zuigen. Dan hoef hij nog niet eens perfect waterpas te staan. Let wel dit is maar een mini bakkie van ongeveer 25 liter. Eigenlijk wou ik het met een 60 liter bak doen maar mijn test ophangconstructie met wat ik nog aan materiaal in de stal kon vinden, durfde ik even niet zwaarder te gaan.

Hoe groter de inhoud hoe meer gewicht. Dat laatste is dan ook de constructieve grens, hoe groter het gewicht hoe preciezer en steviger je moet werken. Bv niet 100% waterpas bij bv 60 kilo beetje wankel rusten op alleen de zijpanelen van 4mm glasdikte zou wel eens kunnen gaan wringen en knappen tijdens een koude nacht of warme middag of een plotselinge beweging. Ik heb hier dan wel van die isolatieschuim voor leiding gebruikt als schokdemper.
pi_150281627
hoop alleen voor je dat je waterpeil niet teveel schommelt: anders blijf je bezig met het steeds weer vullen van het bakje ;)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  woensdag 4 maart 2015 @ 14:01:37 #258
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_150281654
Een vriendin van me heeft een plantenbak staan:


Voor haar housewarming wil ze wel een plant voor in deze bak. Wat voor plant zou ik haar kunnen geven (bij voorkeur iets winterhards)
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
  woensdag 4 maart 2015 @ 14:30:33 #259
277627 Seven.
We are Borg.
pi_150282541
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 14:01 schreef Pandaplint het volgende:
Een vriendin van me heeft een plantenbak staan:
[ afbeelding ]

Voor haar housewarming wil ze wel een plant voor in deze bak. Wat voor plant zou ik haar kunnen geven (bij voorkeur iets winterhards)
En groenblijvend?

Er moet sowieso iets redelijk hoogs in, wat te denken van een bamboe? Of siergras?
Resistance is futile.
  woensdag 4 maart 2015 @ 14:32:25 #260
277627 Seven.
We are Borg.
pi_150282597
quote:
10s.gif Op woensdag 4 maart 2015 13:52 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Dat laatste dus :) gewoon met stukje tuinslang er in tot tegen het glas. Slang in de mond en zuigen. Kost geen moeite is maar lucht.binnen een minuut heb je het bakkie vol. Daarna even met een klein stroompompje en slangetje de overgebleven kleine belletjes weg zuigen. Dan hoef hij nog niet eens perfect waterpas te staan. Let wel dit is maar een mini bakkie van ongeveer 25 liter. Eigenlijk wou ik het met een 60 liter bak doen maar mijn test ophangconstructie met wat ik nog aan materiaal in de stal kon vinden, durfde ik even niet zwaarder te gaan.

Hoe groter de inhoud hoe meer gewicht. Dat laatste is dan ook de constructieve grens, hoe groter het gewicht hoe preciezer en steviger je moet werken. Bv niet 100% waterpas bij bv 60 kilo beetje wankel rusten op alleen de zijpanelen van 4mm glasdikte zou wel eens kunnen gaan wringen en knappen tijdens een koude nacht of warme middag of een plotselinge beweging. Ik heb hier dan wel van die isolatieschuim voor leiding gebruikt als schokdemper.
Leuk!! Nog mooier met een rond aquarium vind ik zelf maar dit is echt leuk geworden!
Resistance is futile.
  woensdag 4 maart 2015 @ 14:34:22 #261
277627 Seven.
We are Borg.
pi_150282664
quote:
2s.gif Op woensdag 4 maart 2015 14:30 schreef Seven. het volgende:

[..]

En groenblijvend?

Er moet sowieso iets redelijk hoogs in, wat te denken van een bamboe? Of siergras?
Trouwens, kies iets dat ongeveer een derde toevoegt aan de hoogte (drie oogt harmonieus), ik schat dat deze 1m is?
Resistance is futile.
  woensdag 4 maart 2015 @ 14:38:28 #262
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_150282822
quote:
2s.gif Op woensdag 4 maart 2015 14:30 schreef Seven. het volgende:

[..]

En groenblijvend?

Er moet sowieso iets redelijk hoogs in, wat te denken van een bamboe? Of siergras?
Als het kan?
Lavendel of een palm lijkt me wel mooi :)
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
  woensdag 4 maart 2015 @ 14:43:08 #263
277627 Seven.
We are Borg.
pi_150282960
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 14:38 schreef Pandaplint het volgende:

[..]

Als het kan?
Lavendel of een palm lijkt me wel mooi :)
Lavendel is een beetje lastig in pot, ze hebben volle zon en goeie drainage nodig. Palm ook. Doorgaans lastig om dit na te bootsen in een pot, maar het kan wel.
Resistance is futile.
  woensdag 4 maart 2015 @ 14:48:30 #264
277627 Seven.
We are Borg.
pi_150283167
Ik zou zeggen, een mooie grote buxus!
Resistance is futile.
pi_150283387
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 12:16 schreef Bleie het volgende:
In mijn eigen tuin heb ik nog niet zo veel gedaan, maar dit weekend wel met een groep buurtbewoners ruim 400 hortensia's geplant in de wijk. Dat gaat zó mooi worden als ze van de zomer bloeien!

Ik wil eigenlijk dit jaar mijn voortuin echt fatsoeneren. Veel is het niet hoor, een bordertje van 3 meter lang en nog geen meter breed, maar het lukt me niet om er iets van te maken. Ligt op het zuidwesten, dus wordt in de zon behoorlijk heet. Lavendel doet het goed, het ligusterheggetje is na bijna 4 jaar nog steeds heel zielig. Eigenlijk wil ik die er dus uithalen, en lavendel op de erfgrens zetten, maar ik weet nog niet wat ik dan met de rest van de border wil.
Foto's! Misschien kunnen we meedenken. Het kan ook wel nuttig zijn om eens door de buurt te struinen en te kijken wat je zoal bevalt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150283838
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 14:00 schreef Leipo666 het volgende:
hoop alleen voor je dat je waterpeil niet teveel schommelt: anders blijf je bezig met het steeds weer vullen van het bakje ;)
Bakkie staat ongeveer 2 cm onder de waterspiegel. Dat is ongeveer 20 liter water erboven. :) De hele handel bij elkaar is over de 300 liter/kilo. Dat zal zo snel niet schommelen en zie ik 20 liter water overnacht zo snel niet verdwijnen.

Maar ook dit zal onderhoud vergen en wanneer nodig moet water ververst moeten worden. Al is 300 liter met lage bezetting en bioloog filter redelijk lang stabiel te houden. Maar het zal wel eens gebeuren dat het aquarium weer even leeg moet bij een water wissel in de kuip. En wil het toch ook nog even proberen met 60 liter, maar eerst de constructie in de kuip verstevigen en het aquarium van extra versteviging voorzien. Vol glas bak blijft toch het mooist.
pi_150284005
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 12:29 schreef Watuntrik het volgende:
*O* We kunnen weer, het wordt voorjaar! Heb nu al voor het derde jaar het badkuip project met water en moerasplanten in de tuin. Dit jaar de boel eens omgegooid en verhuisd. Heeft nu al een aantal weken (verwarmd) ingedraaid en na enige metingen klaar bevonden voor bewoning. En de visjes zijn dus van hun winterverblijf van binnen weer naar buiten verhuisd. Klein beetje temperatuurdaling de komende weken is ook goed voor hun gezondheid en natuurlijk gedrag. Gaan ze weer lekker paaien na de temp stijging in mei.

Dit jaar hebben ze een uitbreiding erbij gekregen zeg maar een extra zwemetage. :D En is de eerste testopstelling gelijk geslaagd. Zo koddig nieuwsgierig als ze zijn is het door de gasten binnen een uur geïnspecteerd en goedgekeurd.
[ afbeelding ]
_O-

Ik werd ook meteen even enthousiast verrast door een leuke vliegshow.
De beruchte Free Willy Manoeuvre.
[ afbeelding ]

En een staaltje Formation Flight. O+ :P
[ afbeelding ]

Achter op het muurtje ga ik een kleine Aquaponic bioloog filter bouwen van 2 bloembakken gevuld met substraat, lava of akadama met daarop moeras beplanting of misschien zelfs wat kruiden en sla. Daar ga ik deze week aan beginnen te bouwen.

Wordt vervolgt. :7
Briljant! :D
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150284184
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 14:01 schreef Pandaplint het volgende:
Een vriendin van me heeft een plantenbak staan:
[ afbeelding ]

Voor haar housewarming wil ze wel een plant voor in deze bak. Wat voor plant zou ik haar kunnen geven (bij voorkeur iets winterhards)
Planten die bij mij mooi blijven in de winter, zijn de Photinia (Red Robin; die loopt mooi rood uit) en laurier (die ziet er werkelijk altijd mooi uit):



I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_150288626
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 14:01 schreef Pandaplint het volgende:
Een vriendin van me heeft een plantenbak staan:
[ afbeelding ]

Voor haar housewarming wil ze wel een plant voor in deze bak. Wat voor plant zou ik haar kunnen geven (bij voorkeur iets winterhards)
Er zijn tuincentra die extra's bieden. Bijvoorbeeld hier: http://www.tuincentrumdebruijn.nl/arrangementen

Dan heb je een mooi beplante bak met vaste planten, die afgestemd is op de lokatie (zon/schaduw, wind, tuinomgeving).

Met buxus voorzichtig zijn. Veel mensen vinden het vies stinken.
pi_150289126
Haha TC de Bruin, daar kan ik jou tegen komen?
Na de IJsheiligen ga ik daar weer plantjes halen *O*
Eerst het een en ander opruimen en schoonmaken van terras en potten.

Wat een constructie met het aquarium _O_
pi_150291487
quote:
1s.gif Op woensdag 4 maart 2015 17:44 schreef AnneX het volgende:
Haha TC de Bruin, daar kan ik jou tegen komen?
Na de IJsheiligen ga ik daar weer plantjes halen *O*
Eerst het een en ander opruimen en schoonmaken van terras en potten.

Wat een constructie met het aquarium _O_
Ik heb hun site bekijken. Ziet er erg gemotiveerd uit.
pi_150305381
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 14:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Foto's! Misschien kunnen we meedenken. Het kan ook wel nuttig zijn om eens door de buurt te struinen en te kijken wat je zoal bevalt.
Zo ligt het er nu bij:



(Vanaf de straatkant gezien. Dat voorin is zeepkruid geloof ik, deed het wel aardig vorige zomer, maar niet briljant)



(Vanaf het huis gezien: voorin is een verbernum (?), die moet blijven, want die doet het prachtig.)

Ik kijk wel om me heen door de buurt, maar dat schiet nog niet heel erg op. Bij ons in de straat hebben de meeste mensen de voortuin volledig bestraat omdat de auto er moet staan, en veel andere huizen zijn zó nieuw dat mensen nog niet erg aan de voortuin zijn toegekomen.

Ik wil in elk geval veel kleur.
  donderdag 5 maart 2015 @ 11:51:21 #273
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_150309453
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 12:16 schreef Bleie het volgende:
In mijn eigen tuin heb ik nog niet zo veel gedaan, maar dit weekend wel met een groep buurtbewoners ruim 400 hortensia's geplant in de wijk. Dat gaat zó mooi worden als ze van de zomer bloeien!

Ik wil eigenlijk dit jaar mijn voortuin echt fatsoeneren. Veel is het niet hoor, een bordertje van 3 meter lang en nog geen meter breed, maar het lukt me niet om er iets van te maken. Ligt op het zuidwesten, dus wordt in de zon behoorlijk heet. Lavendel doet het goed, het ligusterheggetje is na bijna 4 jaar nog steeds heel zielig. Eigenlijk wil ik die er dus uithalen, en lavendel op de erfgrens zetten, maar ik weet nog niet wat ik dan met de rest van de border wil.
Leuk idee maar besef je wel dat je die H. macrophylla's (denk dat je die voornamelijk staan hebt) flink moet bijwateren 's zomers, heb wel wijken gezien hier in de stad waar ook Hydrangea was aangeplant en die stonden allemaal te verdrogen. Hydrangea houd van een vochtige bodem.

[ Bericht 1% gewijzigd door kaasplankje op 05-03-2015 11:58:02 ]
  donderdag 5 maart 2015 @ 12:05:23 #274
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_150309818
quote:
2s.gif Op woensdag 4 maart 2015 14:43 schreef Seven. het volgende:

[..]

Lavendel is een beetje lastig in pot, ze hebben volle zon en goeie drainage nodig. Palm ook. Doorgaans lastig om dit na te bootsen in een pot, maar het kan wel.
Haar kennende gaat dat geen succes worden :')

quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 15:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Planten die bij mij mooi blijven in de winter, zijn de Photinia (Red Robin; die loopt mooi rood uit) en laurier (die ziet er werkelijk altijd mooi uit):

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Die eerste is misschien wel wat.
Laurier vind ik meer een plant voor in een heg :@
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
pi_150309882
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 08:14 schreef Bleie het volgende:

[..]

Zo ligt het er nu bij:

[ afbeelding ]

(Vanaf de straatkant gezien. Dat voorin is zeepkruid geloof ik, deed het wel aardig vorige zomer, maar niet briljant)

[ afbeelding ]

(Vanaf het huis gezien: voorin is een verbernum (?), die moet blijven, want die doet het prachtig.)

Ik kijk wel om me heen door de buurt, maar dat schiet nog niet heel erg op. Bij ons in de straat hebben de meeste mensen de voortuin volledig bestraat omdat de auto er moet staan, en veel andere huizen zijn zó nieuw dat mensen nog niet erg aan de voortuin zijn toegekomen.

Ik wil in elk geval veel kleur.
Viburnum?

Ik dacht aan crocosmia, die bloeit mooi samen met lavendel, kan hoog worden en moet vastgezet worden tegen omvallen. Verkleurd roodbruin totdat het verbleekt stro is.

Dat bracht me op de prairietuin. Die was een paar jaar geleden opeens mode in de tuintijdschriften. Planten wortelen diep, kunnen na de start dus ook beter zelf voor hun drinken zorgen. Ongetwijfeld vind je handige plantenlijsten als je op prairietuin zoekt.

[ Bericht 98% gewijzigd door Teslynd op 05-03-2015 12:14:30 ]
pi_150309909
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 12:29 schreef Watuntrik het volgende:
*O* We kunnen weer, het wordt voorjaar! Heb nu al voor het derde jaar het badkuip project met water en moerasplanten in de tuin. Dit jaar de boel eens omgegooid en verhuisd. Heeft nu al een aantal weken (verwarmd) ingedraaid en na enige metingen klaar bevonden voor bewoning. En de visjes zijn dus van hun winterverblijf van binnen weer naar buiten verhuisd. Klein beetje temperatuurdaling de komende weken is ook goed voor hun gezondheid en natuurlijk gedrag. Gaan ze weer lekker paaien na de temp stijging in mei.

Dit jaar hebben ze een uitbreiding erbij gekregen zeg maar een extra zwemetage. :D En is de eerste testopstelling gelijk geslaagd. Zo koddig nieuwsgierig als ze zijn is het door de gasten binnen een uur geïnspecteerd en goedgekeurd.
[ afbeelding ]
_O-

Ik werd ook meteen even enthousiast verrast door een leuke vliegshow.
De beruchte Free Willy Manoeuvre.
[ afbeelding ]

En een staaltje Formation Flight. O+ :P
[ afbeelding ]

Achter op het muurtje ga ik een kleine Aquaponic bioloog filter bouwen van 2 bloembakken gevuld met substraat, lava of akadama met daarop moeras beplanting of misschien zelfs wat kruiden en sla. Daar ga ik deze week aan beginnen te bouwen.

Wordt vervolgt. :7
Hoe ga je de VIP-box tegen zon = oververhitting & algen beschermen?
pi_150315014
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 12:08 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Hoe ga je de VIP-box tegen zon = oververhitting & algen beschermen?
Vip-box. _O- idd, mooie verwoording..

De standplaats, filtratie, voedingswaarde van het water in check houden met voldoende beplanting en de nodige W(m)etenswaardigheden en wanneer nodig waterverversingsbeurten. ;) Natuurlijk komt er een stromingspompje op de bodem van de kuip die water de vip box in omhoog pompt en circuleert om temp accumulatie onder het glas tegen te gaan. Ik heb die kuip nu nog even verwarmd met een (v)element en meet inderdaad zon 3 graden temperatuurverschil onder het glas zonder pompje.

Ik experimenteer al voor het 3e jaar nu met die kuip. Heeft 2 jaar in de volle zon gestaan en ook daar ondanks tropische temperaturen zo nu en dan geen algenprobleem gehad. Maakte toen wel gebruik van snelgroeiende nitraat behoeftige helofyten zoals de Gele Lis. Die slurpt vervend nitraat en is bij uitstek een geschikte concurrent tegen zwevende algen. En natuurlijk de nodige drijvende zoals Lelie en Gentiaan. Algen op het glas -O- , tja blijft een kwestie van poetsen en bijhouden zodat het niet uit de hand loopt.

Maar dit jaar staat hij op het terras ipv van het gras en niet de hele middag in de volle zon. Dit jaar geen Gele Lis, maar proberen ik de Moeras Gladiool. Die is mooier, wat kleiner en ranker, maar daarvoor worden het er ook meer, de nodige zaailingen van het zaad van vorig jaar staan nog binnen onder de lamp in het aquarium.

Ps. En ik gebruik dan ook een minimum aan organische vijvergrond ;) maar voor 80% een inert vijversubstraat. Teveel organisch bemeste grond, staat garant voor nitraatpieken en algen-explosies. Zelfs de Lelie kun je met een beetje aandacht goed op/in substraat laten groeien. In zo'n kleine gecontroleerde omgeving is dat gemakkelijker natuurlijk. Kijk maar eens in de aquariumafdeling, daar staan vaak dezelfde planten als bij de vijverafdeling. Bij de aquariumafdeling staan zo op steenwol en bij de vijverafdeling op grond. Dat geeft veelal de verwarring dat vijver en grond onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en de een niet zonder de ander kan. Maar dat is dus niet zo. ^O^
  vrijdag 6 maart 2015 @ 18:27:15 #278
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_150360558
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2015 19:03 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ik heb een nieuwe roos afgelopen zomer in de grond gezet. Hij groeit lekker... moet ik m snoeien of kan ik hem gewoon met rust laten en leiden zodat ie lekker vol wordt?
Ik las van de week op tuinieren.nl dat je jonge rozen beter de eerste twee jaar met rust kunt laten zodat ze eerst goed kunnen wortelen, klimrozen drie jaar.

Ik ga zo eens bijlezen in dit topic want ik ben zo bezig geweest in de tuin dat ik nauwelijks online ben geweest. Alle rozen gesnoeid en bemest, lavendel gesnoeid, zomerbloeiende clematis gesnoeid, een plantvak helemaal kaal gemaakt omdat ik daar vorig jaar heel ontevreden over was enz.
Ik ben zo hard bezig omdat de gemeente over twee weken het groenafval komt ophalen, scheelt mij weer een paar ritjes naar het groenpunt. :)
  vrijdag 6 maart 2015 @ 19:08:46 #279
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_150361696
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 11:35 schreef Seven. het volgende:
Zeg, wanneer is de tijd om hortensia's te stekken?
Mei, juni, als ze goed in het blad zitten. Takje met twee of vier blaadjes (zonder bloemknop) afknippen, blaadjes halveren en in een potje aarde steken, het jaar erna kun je ze uitplanten.:)
pi_150388473
Sooo...naar het tuincentrum voor drie nieuwe kamerplanten.
Na de winter ( en vele jaren) waren de vorige op.

Ook wat winterharde viooltjes genomen en in twee potten gezet.
De violen gingen overigens met trays tegelijk de deur uit.

Verder de hardstenen tafel geschrobt en geolied met gewoon olijfolie! Dat ziet er verzorgd uit weer.
En de stenen van het terras waren ook groen uitgeslagen en zijn nu schoon.
Het is natuurlijk nog bijna drie maanden tot IJsheiligen en mooi weer.

Het nieuwe grasveld van vorig jaar ziet er niét uit.
Hopelijk trekt het bij na verticuteren.

Wie was er nog meer druk met tuin ? B-)
pi_150388553
Uurtje bezig geweest en het ziet er meteen een stuk gezelliger uit *O*
Siergrassen afgeknipt, waren al aan het uitlopen, vlinderstruik gesnoeid, rozemarijn verplaatst en gesnoeid (hoop dat dat goed gaat), hele berg oude takjes en bladeren weggehaald enz enz. Overal komt al van alles op en dat heeft nu mooi de ruimte gekregen O+

Gras ziet er hier ook niet uit :') Vorige lente is dat goed bij getrokken, hopen dat dat nu weer gebeurt..
pi_150388782
ook weer een stukje van de voortuin onkruidvrij gemaakt. het begint alweer ergens op te lijken

vlinderstruik moet ook nog gesnoeid worden, goed dat je het zegt.
pi_150388968
Ik durf het nooit zo goed, snoeien in het algemeen, maar heb hem nu echt flink kort gezet. :)
pi_150389151
vlinderstruik snoei ik helemaal kort. dat mag elk voorjaar.
in juni nog eens toppen anders wordt de struik veel te groot en te wild voor de voortuin.
pi_150389289
" Snoeien doet groeien" is een bekende tuinkreet. *O*
pi_150389481
bij de vlinderstruik toch niet. of naja die groeit natuurlijk wel extra na de snoei, maar de struik wordt nog veel groter wanneer ik deze niet snoei.

zonder snoeien wordt de struik een meter of 3. met snoeien heb ik een compacte struik van 1,5m
pi_150406503
Morgenmiddag eens een rondje tuin doen, vooral halve bomen harken van het gras knollenveldje en wat rommel uit de grond trekken.
Ook wil ik het bankje nogmaals gaan overspuiten, in provence lichtblauw dit keer, het groen is er toch bijna af :D
pi_150413367
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 17:26 schreef AnneX het volgende:
" Snoeien doet groeien" is een bekende tuinkreet. *O*
Ja ik weet het :D maar ik ben altijd bang dat ik de plant vermoord :@
Maar.. ik begin het te leren ;)
pi_150414508
Ik heb toen we ruim 10 jaar geleden in dit huis kwamen wonen in het begin heel wat dingen (we kwamen er wonen in het kale koude december en nog nooit een tuin gehad) tot op de grond toe gesnoeid en verwijderd. Ik had geen idee wat het allemaal was maar vond het lelijk (ja duh december he) Veel van die gesnoeide planten zijn gewoon weer helemaal teruggegroeid :D
pi_150414987
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 00:19 schreef Bluezz het volgende:
Morgenmiddag eens een rondje tuin doen, vooral halve bomen harken van het gras knollenveldje en wat rommel uit de grond trekken.
Ook wil ik het bankje nogmaals gaan overspuiten, in provence lichtblauw dit keer, het groen is er toch bijna af :D
Waarschuwing: Zwaar werk !

Je kunt het gras ( laten) verticuteren.
http://huis-en-tuin.infon(...)-hoe-en-wanneer.html

Nodig zoon F. uit en vertroetel hem en vraag hem het zwaaaare werk te doen.
Het ziet er niet uit direct na afloop, nog erger zelfs en geeft prima resultaat. :7

Gewoon met de hark door het gras trekken werkt prima. w/

Provencaals blauw :D
pi_150415099
Ja de hark erdoor doe ik.
Maar ik vergeet altijd maar weer het kalken en bemesten (daar moet een aantal weken tussenzitten) zo stom 8)7
Vertikuteren doe ik in stappen met zo'n hooiprikdinges.
Het blijft een 'dingetje' zo'n tuin maar ook zennnn als je bezig bent denk je nergens aan O+

ps zoon F ziet me aankomen _O- Tis mss een werkje voor de werkster die me vertelde dat ze ook tuinonderhoud doet!
pi_150415209
Wat een stoer mens !
Jíj om het gras te prikrollen en zíj om tuinOnderhoud te doen!

Zzzennn.
Ja ! B-) werk om tegen aan te hikken!
En voldaan als het geklaard is! w/

En met een kopje thee met uitzicht op een teruggesnoeide oude Annabelle (2003).
De tuinhulp van vorig jaar gelijk gemaild, dat Zij voor 80% dode takken had en een zéer verspreid wortelstel.
Ms wordt het tijd voor een nieuwe compacte Annabelle.
Beetje zwaar werk en géen karretje én én ook wel makkelijk. :7

De grote groene kliko zit nokkie vol.

[ Bericht 18% gewijzigd door AnneX op 08-03-2015 15:54:43 ]
pi_150430680
Thuis wat lavendel, ijsbloem, dahlia's, enz ingezaaid om ze dan ergens in mei uit te kunnen planten in het stuk waar we die rotconifeer hadden staan. (in een cirkelvorm aan hetwater). Er staat nu nog een klein boompje (geen idee wat het is) en van dat boompje naar de berk komt mn hangmat te hangen met daaronder dus een bloemenzee van allemaal eenjarigen.

Wanneer moet ik mn gazon bemesten of moet ik eerst nog met kalk strooien?
pi_150484178
Kalk moet al in januari. En dan in maart de organische mest strooien en in april de compost.
pi_150484449
wat noem je organische mest? compost is toch ook organische bemesting?

hier komt het bemesten gewoon 21maart met de compostdag. kalk idd in januari.
  dinsdag 10 maart 2015 @ 21:31:04 #296
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_150510325
Wat zouden leuke planten zijn voor in mijn voortuin?
Ik wil de voortuin onderhoudsvrij dus het worden twee symmetrische buxvakken met daarin makkelijke planten.
Zelf dacht ik aan kattenkruid (Nepeta) of vrouwenmantel. Hortensia's staat al een hele rij van tegen het huis dus die vallen af. Wel wil ik iets dat lang bloeit.
Iemand nog meer ideeën?
Een combinatie van verschillende makkelijke planten die qua kleur mooi matchen kan natuurlijk ook. :)
pi_150511137
Lavendel, heide
pi_150519988
(Witte) geraniums?
pi_150520445
Lavendel en vrouwenmantel vind ik heel mooi naast elkaar :Y Paars met limegroen O+
Vrouwenmantel en een paarse (wilde) geranium kan dan ook natuurlijk :D
  woensdag 11 maart 2015 @ 11:08:55 #300
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_150523844
Of lavendel het in de voortuin zal doen weet ik eigenlijk niet, er komt niet zo heel veel zon.
Nepeta is ook wel blauw/paars maar misschien te flauw qua kleur t.o.v. de hortensia's op de achtergrond?
Ik vond op google nog dit plaatje van lavendel met witte roosjes, ik zou dan Schneewittchen kunnen gebruiken, die blijft vrij laag, ik vind het wel een mooie combi eigenlijk O+


Maar zo'n haag van hortensia's als binnenkomer vind ik óók fantastisch!

En dat kan natuurlijk weer wel heel goed icm de hortensia's die al langs de gevel groeien.

Onze voortuin is symmetrisch, pad naar de voordeur in het midden, ik wil niet dat 't te streng wordt, ik wil de symmetrie niet doorbreken maar een stijve/saaie voortuin moet 't ook niet worden.

Topic is bijna vol dus ik open zo even een nieuwe!
  woensdag 11 maart 2015 @ 11:09:09 #301
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_150523853
Op naar het volgende deel!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')