abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141361661
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 17:17 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het is eerder een toevalligheid dat het aan een NAVO-land grenst. Geen doel op zichzelf.
Zou best eens kunnen zijn dat de ideologen van ISIS (wie zijn dat trouwens?) Huntingtons Clash of Civilizations ook hebben gelezen en dan is dat helemaal niet zo toevallig, maar een uitstekende springplank om het Westen te bereiken, en het wereldkalifaat in te stellen, dit aangevuld met de nuttige Syrië-gangers.
I´m back.
  † In Memoriam † zaterdag 21 juni 2014 @ 08:01:15 #77
137949 Disana
pi_141363073
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 00:38 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Heb ik ook gehoord op radio1, is wel scary als dit waar is.
Klopt, het was op Radio 1. Ik onthoud helaas zelden namen. Mij lijkt het overigens aannemelijk, die clubjes zijn wel barbaars maar onderhand wel door de wol geverfd in taktieken.
pi_141363183
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 02:31 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Zou best eens kunnen zijn dat de ideologen van ISIS (wie zijn dat trouwens?) Huntingtons Clash of Civilizations ook hebben gelezen en dan is dat helemaal niet zo toevallig, maar een uitstekende springplank om het Westen te bereiken, en het wereldkalifaat in te stellen, dit aangevuld met de nuttige Syrië-gangers.
Huntingtons Clash of Civilization ziet daar niet op toe. Ingevolge de boundaries van Huntington zou dit een 'innerlijke' strijd zijn. Sowieso speelt het Westen tot nu toe een marginale rol in de visie van ISIS. Het feit dat deze gang van zaken nu precies daar speelt heeft dan ook niets te maken met de geografische positie ten aanzien van het Westen (hoewel het Westen dit graag zo ziet, zodat men het een bedreiging kan noemen etc. etc.). Het heeft daarentegen alles te maken met de anarchie in zowel Syrie en Irak die zijn ontstaan na de burgeroorlog / irakoorlog. Los daarvan, sinds wanneer hanteerde Huntington de NAVO-grenzen?

[ Bericht 8% gewijzigd door Mutant01 op 21-06-2014 08:25:18 ]
Allah Al Watan Al Malik
pi_141363493
Ik denk ook eerder dat het een bijkomstigheid is dan een doel van ISIS om een land uit te kiezen wat aan een NAVO-land grenst. De anarchie die Mutant noemt en de relatief grote minderheid van Soenieten tegenover de Sjiieten lijkt mij meer aannemelijk.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 10:04:37 #80
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_141364091
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 16:21 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

In Maleisie en Oman heeft dat Britse ingrijpen wel een effect gehad.

Je kunt het nog harder spelen: bijna overal waar de Britten wat langer hebben gezeten, en een fatsoenlijke rechtstaat hebben opgetuigd, profiteert men van die infrastructuur. Terugkijkend was het niet zo'n doordachte zet om kolonieen zo snel op te geven. Plaatselijke bevolkingen hebben daar bar weinig aan gehad, omdat macht van de kolonisator werd overgeheveld aan bandieten.

Suriname komt er nu na meer dan 30 jaar zelfstandigheid (door een hoge bauxietprijs) langzaam bovenop, maar hoe veel sneller was het daar beter gegaan met verlicht Nederlands bestuur, ipv Bouterse?
Tja, indonesie is niet gedekolonialiseerd maar van kolonisator veranderd, Het is tegenwoordig een kolonie van Java.
Maar de vraag was, wat wil je met ingrijpen in Irak bereiken?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 10:23:22 #81
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_141364332
quote:
7s.gif Op woensdag 18 juni 2014 20:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Isis is ontstaan omdat Westers (vooral de US) buitenlands beleid nogal wat weerstand oproept in het buitenland. Zoals het binnenvallen van Irak waar toen geen WMD's waren en het niet ingrijpen in Syrië toen er nog door burgers werd gedemonstreerd en er nog geen radicale elementen actief waren.
rot een eind op met je misleidende disinfo.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
pi_141364563
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 10:23 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

_O- _O- _O- _O-
  zaterdag 21 juni 2014 @ 11:19:06 #83
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_141365247
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 10:23 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Doe even normaal
pi_141369948
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 15:28 schreef raptorix het volgende:
Ik zie geen enkel punt waarom wij 15000 kilometer verderop een probleem moeten oplossen, laat ze het zelf fixen.
Ook niet als het andersom zou zijn?
pi_141370851
Aversie jegens het westen is maar een klein deel van de vergelijking.

Zelfs voor de al Qaida's is dat ook maar een tussenstap, geen heilig doel.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 16:59:55 #86
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_141373832
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 11:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Doe even normaal
Nee onwaarheden op dit onderwerp posten is normaal, duidelijk weer hoor.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 17:01:28 #87
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_141373868
"Moet ingegrepen worden tegen ISIS in Irak?"

Dat kan je doen, maar dan kan je over een jaar weer.

ISIS alleen in Irak bestrijden is zoiets als in Slochteren de gaskraan dichtdraaien, maar en dorp verderop rustig door blijven pompen. Bij het bestrijden van ISIS zal een grote militaire operatie in zowel Syrië en Irak nodig zijn, anders krijg je geen grip op het gebied. Geen land wat daar nog trek in heeft.
Say what?
  zaterdag 21 juni 2014 @ 17:30:41 #88
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_141374776
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:59 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Nee onwaarheden op dit onderwerp posten is normaal, duidelijk weer hoor.
Als je vind dat het iet klopt kun je dat ook in normale woorden verkondigen
  zaterdag 21 juni 2014 @ 22:36:25 #89
359067 Leafeon672
Verzuurde twintiger
pi_141388161
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 10:22 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Het ISIS wordt nu groter gemaakt dan het werkelijk is. Een normaal leger zou niet veel moeite met ze hebben, maar Irak heeft geen normaal leger.

En daar zit 'm de kneep.

Irak heeft belang bij stabiliteit, maar Iran, de Saudi's en de Russen hebben juist belang bij destabilisatie. De Amerikanen zal het verder worst wezen, totdat de kiezer weer wat anders wil.

Vanwege die destabilisatie, en het feit dat Irak nog steeds een stammenland is (met bijbehorende "wie heeft de grootste snor"-cultuur) is het er een grote corrupte teringzooi, en soldaten zullen niet veel vechten als ze afhankelijk zijn van corruptie. Het is gemakkelijker om weg te lopen. Dat verklaart MI de opmars van ISIS.

Afijn - met wat poen en daadkracht zou de VS die klus kunnen klaren (de CIA heeft wel vaker een verdeel en heers politiek uitgevoerd), maar de poen is er niet, en de daadkracht al helemaal niet. Binnen de EU zijn ze volgens mij te dom om te poepen, dus daar hoef je het ook niet van te verwachten.

Laten uitzieken die hap.
Hoe heeft Rusland belang bij destabilisatie in Irak?
Op dinsdag 26 augustus 2014 00:04 schreef spijkerbroek het volgende:
Taalverkrachting is een misdrijf.
Op maandag 21 september 2020 18:37 zal yvonne het volgende schrijven:
Ik neuk jullie allemaal de moeder.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 22:40:56 #90
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_141388407
Laat maar, laat het kalifaat maar komen, kunnen ze zelf de mahdi voortbrengen.
  zondag 22 juni 2014 @ 01:19:49 #91
425873 Sobieski
We need JFK
pi_141395523
Zeer onverstandig dat Obama - ondanks vele waarschuwingen - soldaten uit Irak heeft teruggetrokken. Het hele opbouwproject is hierdoor mislukt. Het leger was en is nog steeds niet zelfstandig, vandaar dat hij nu besloten heeft toch weer driehonderd troepen te sturen. Het is al met al een grove fout geweest die duizenden burgers het leven heeft gekost.

Natuurlijk is het moeilijk om zo'n land te verbeteren. Het enige medicijn is dan ook een snelle secularisering die de islam daar het nakijken geeft. Helaas duurt dat nog een flinke tijd.
Israel was not created in order to disappear. It is the child of hope and the home of the brave. It can neither be broken by adversity nor demoralized by success. It carries the shield of democracy and it honors the sword of freedom.
pi_141395942
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 01:19 schreef Sobieski het volgende:
Zeer onverstandig dat Obama - ondanks vele waarschuwingen - soldaten uit Irak heeft teruggetrokken. Het hele opbouwproject is hierdoor mislukt. Het leger was en is nog steeds niet zelfstandig, vandaar dat hij nu besloten heeft toch weer driehonderd troepen te sturen. Het is al met al een grove fout geweest die duizenden burgers het leven heeft gekost.

Natuurlijk is het moeilijk om zo'n land te verbeteren. Het enige medicijn is dan ook een snelle secularisering die de islam daar het nakijken geeft. Helaas duurt dat nog een flinke tijd.
Het leger in Irak kan ISIS binnen een dag en een nacht van de aardbodem wegvegen. De oorlog daar draait niet om slagkracht maar om een interne machtsstrijd. Een optreden van Amerika of wie dan ook zou dan enorm hard backfiren.
  zondag 22 juni 2014 @ 01:40:56 #93
425873 Sobieski
We need JFK
pi_141396219
Dus functioneert het leger niet voldoende waardoor ISIS aardig wat in de melk te brokkelen heeft. Enkele soennieten binnen het Iraakse leger leggen natuurlijk maar al te graag de wapens neer. Indien geen buitenstaander wat doet, zal ISIS nog vele slachtoffers maken.
Israel was not created in order to disappear. It is the child of hope and the home of the brave. It can neither be broken by adversity nor demoralized by success. It carries the shield of democracy and it honors the sword of freedom.
pi_141400292
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 08:19 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Huntingtons Clash of Civilization ziet daar niet op toe. Ingevolge de boundaries van Huntington zou dit een 'innerlijke' strijd zijn. Sowieso speelt het Westen tot nu toe een marginale rol in de visie van ISIS. Het feit dat deze gang van zaken nu precies daar speelt heeft dan ook niets te maken met de geografische positie ten aanzien van het Westen (hoewel het Westen dit graag zo ziet, zodat men het een bedreiging kan noemen etc. etc.). Het heeft daarentegen alles te maken met de anarchie in zowel Syrie en Irak die zijn ontstaan na de burgeroorlog / irakoorlog. Los daarvan, sinds wanneer hanteerde Huntington de NAVO-grenzen?
De visie van ISIS, wat is die überhaupt dan?
Overigens een interessante observatie maakte jij, geloof ik, mensen in het M-O hangen hun identiteit niet zozeer op aan het land waarin ze wonen en de taal die ze spreken (ze spreken min of meer allen dezelfde taal immers) maar aan de religie die ze belijden, behalve de Turken dan, die dankzij Atatürk een natiestaat werden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 22-06-2014 10:50:29 ]
I´m back.
pi_141400874
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 20:34 schreef Hexagon het volgende:

Wat vinden we hier. Moet er ingegrepen worden en de Iraakse troepen worden gesteund tegen deze terreurgroep?
Terreurgroep? Is het niet gewoon een verzetsbeweging?

quote:
Naar mijn idee zou het bijzonder vervelend zijn als de Iraakse regering omver geworpen wordt door de ISIS. En verder lijkt me die groep ook niet zo heel lastig te bestrijden met moderne wapens. Wat mij betreft sturen ze vliegtuigen richting Irak om die ISIS lui vanuit de lucht terug hun hol in te jagen.
Hoe hardleers kun je zijn?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_141401141
quote:
0s.gif Op zondag 22 juni 2014 10:38 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

De visie van ISIS, wat is die überhaupt dan?
Overigens een interessante observatie maakte jij, geloof ik, mensen in het M-O hangen hun identiteit niet zozeer op aan het land waarin ze wonen en de taal die ze spreken (ze spreken min of meer allen dezelfde taal immers) maar aan de religie die ze belijden, behalve de Turken dan, die dankzij Atatürk een natiestaat werden.
Het doel van ISIS is een kalifaat stichten, de rol van het Westen is in het geheel maar een kleine bijzaak voor hen. Het Midden-Oosten is altijd al betwist gebied geweest, vol met verschillende soorten geloofsgroepen en volkeren. Dat maakt het stichten van een natiestaat een stuk moeilijker. Dezelfde problemen zie je ook in een deel van Afrika. Sowieso geldt dat de voormalige leiders, zoals een Saddam - weinig gedaan hebben aan nationbuilding - het creëren van enige mate van eenheid en identiteit binnen de samenleving.

Overigens is het een illusie om te denken dat de Turken hun identiteit niet aan religie ontlenen. Maar dat staat los van deze gehele discussie. Een natiestaat staat het ontlenen van een identiteit aan een religie ook niet in de weg.
Allah Al Watan Al Malik
  † In Memoriam † zondag 22 juni 2014 @ 14:48:23 #97
137949 Disana
pi_141407065
Ook minister Timmermans zegt dat een van de doelen van ISIS is de samenleving in het westen aan te vallen op eigen terrein.
  zondag 22 juni 2014 @ 15:03:12 #98
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_141407509
Volgens mij kunnen we rustig aan de kant blijven zitten en toekijken. Die gasten graven hun eigen graf. Als ze zo doorgaan dan nemen ze het dadelijk op tegen Irak, Syrië, Jordanië, Iran, Turkije en als de Koerden een beetje mazzel hebben Koerdistan.

En daarbij, wat is ISIS? Ik las van de week dat de harde kern van soldaten een groep van 2000 Tjsetjsenen is. Naast hen zijn er vooral veel gelegenheidsstrijders. Je ziet nu al allerlei coalities met lokale krijgsheren, bijvoorbeeld in Mosul. Het enige wat ISIS op deze manier gaat bereiken is dat Irak een paar treden op de beschavingsladder omlaag gaat en er dadelijk zo bijligt als Afghanistan. Zolang die jongens geen bezwaar hebben om in zo'n puinbak te wonen en er netjes blijven kan het mij eigenlijk weinig schelen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_141408378
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 20:34 schreef Hexagon het volgende:
Aangezien in Irak en Syrie deze terreurgroep ineens uit de hoge hoed is gekomen en een machtsovername ambieert.

http://www.volkskrant.nl/(...)strijd-om-Irak.dhtml

http://www.volkskrant.nl/(...)ranaten-vallen.dhtml

http://www.volkskrant.nl/(...)pte-USB-sticks.dhtml

Wat vinden we hier. Moet er ingegrepen worden en de Iraakse troepen worden gesteund tegen deze terreurgroep? Gezien de ISIS een zeer gevaarlijke groep is.

Naar mijn idee zou het bijzonder vervelend zijn als de Iraakse regering omver geworpen wordt door de ISIS. En verder lijkt me die groep ook niet zo heel lastig te bestrijden met moderne wapens. Wat mij betreft sturen ze vliegtuigen richting Irak om die ISIS lui vanuit de lucht terug hun hol in te jagen.
Haal ze naar Nederland...maak de 2.000.000 vol. Dat moet je wel lukken Hexagon en je Nederlandse politieke carrière is voor de rest van je leven ingekocht.

Immigratie naar Nederland:

2000 t/m 2009

aantal 1.186.197 - gemiddeld 118.629

2010 - 154.432
2011 - 162.962
2012 - 158.374
2013 - 164.772
2014 - 170.000 (verwachting)

Aantal 810.540 (opleidingsniveau: geen informatie beschikbaar)

* Totaal generaal 1.996.737 immigranten
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_141439337
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 22:36 schreef Leafeon672 het volgende:

[..]

Hoe heeft Rusland belang bij destabilisatie in Irak?
Olie, en de olieprijs. Zo lang het daar een rommeltje blijft, kan de olie niet op grote schaal geexporteerd worden, waardoor de prijs hoog blijft, wat gunstig is voor Rusland.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')