abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141127306
Hallo, we staan op het punt het volgende huis te kopen:

Nu ben ik met een planning bezig. Gezien het feit dat dit mijn eerste echt grote verbouwing zal ik hier soms wat updates en vragen stellen. Eerst wat foto's:
Openslaande deuren met hardhouten kozijnen.

Badkamer:

Huidige meterkast:

Nu heb ik al 2 vraagjes:
-Wat is de logische volgorde om het elektriciteit systeem en de meterkast te vervangen? Ikzelf dacht voor het strippen een nieuwe meterkast te plaatsen met daarnaast 1 stopcontact die actief is voor het strippen van het huis. Als het huis gestript is kan ik verder met sleuven maken, pvc buizen plaatsen en kabels trekken. Is dit de juiste aanpak?

-Daarnaast is in het huis al een CV, ik ben benieuwd of deze leidingen vervangen moeten worden wanneer ik bij de openslaande deuren andere radiators wil plaatsen. De ketel moet in ieder geval vervangen worden.

edit: kostenplaatje is bijgewerkt. ik ga uit van een kostenplaatje van 75.000,-
Ik ga dit topic gebruiken om updates mbt tot het huis/klussen te posten. Daarnaast zal ik nog wel eens met vragen komen omdat ik zon grote verbouwing nog niet eerder heb aangepakt,

[ Bericht 29% gewijzigd door zikkie op 16-06-2014 09:24:20 ]
  † In Memoriam † zondag 15 juni 2014 @ 21:47:09 #2
43556 miss_dynastie
pi_141128041
Klopt het dat je het dak nergens noemt? En isolatiemateriaal?
  zondag 15 juni 2014 @ 21:48:18 #3
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_141128119
Is dubbelglas niet stukken duurder? Verder denk ik niet dat veel mensen je kunnen helpen met enkel een foto van de voorkant van het huis en een foto van een stukje kamer en badkamer. Met afmetingen zal alles een stuk duidelijker zijn.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_141128558
Het dak gaan we voor een later stadium aanpakken. Het dak zelf gaat nog wel 20 jaar mee. De afmetingen heb ik nog niet bij de hand. Het isolatiemateriaal moet ik inderdaad nog meenemen, thanks!

Kan iemand me wel antwoord geven op de vraag over de elektrisiteit en andere leidingen?

Ik zie dat ik alles ruim heb gepakt, behalve het dubbelglas. En dan hoop ik dat het dubbelglas in de huidige kozijnen past anders wordt dat nog een duur grapje.
pi_141128596
Prijsstelling slaat helemaal nergens op, zeker de eerste keer?
pi_141128652
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 21:55 schreef hoas het volgende:
Prijsstelling slaat helemaal nergens op, zeker de eerste keer?
Bedankt voor je scherpe feedback.. Dit is inderdaad de eerste keer :)
Alle hulp is welkom
pi_141128916
Oke eerst moeten wij dus maten weten en inhoud, verder zie ik scheuren onder beide vensterbanken, fundering? Ben je zo serieus geld aan kwijt.
500 euro voor een trap schilderen is niet realistisch.
Verder, kun je zelf klussen evt met hulp van'' gratis'' familie en vrienden?
  zondag 15 juni 2014 @ 22:05:05 #8
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_141129166
Een aantal posten lijkt aan de lage kant. Te beginnen met badkamer, keuken en tuin.

Begroting hangt ook sterk samen met het huis en jouw wensen.

Veel zal je op zich wel voor elkaar krijgen met de bedragen die je noemt, de vraag is alleen of de wijze waarop voldoet aan het plaatje dat je voor ogen hebt.
  zondag 15 juni 2014 @ 22:06:38 #9
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_141129255
Ga je echt dubbelglas inzulke oude kozijnen steken? Denk dat het je alsnog 3 keer zoveel kost. Sowieso schat ik je verbouwing 25% duurder.
pi_141130108
Ter informatie, ik ga het meeste zelf doen. Het leidingwerk voor water laat ik doen naar keuken, badkamer, wc wasmachine etc. Daarnaast laat ik het tegelwerk en stucwerk uitvoeren zwart door profs.

De constuctie en andere zaken willen we nog laten bekijken, zodat we niet tegen verassingen aanlopen.

Kan iemand me wel helpen met de stappenplan om het electriciteit netwerk te vervangen in combinatie met het strippen van het huis. Aangezien ik hier stroom ook voor nodig heb.
pi_141130266
quote:
1s.gif Op zondag 15 juni 2014 22:06 schreef mrPanerai het volgende:
Ga je echt dubbelglas inzulke oude kozijnen steken? Denk dat het je alsnog 3 keer zoveel kost. Sowieso schat ik je verbouwing 25% duurder.
Voor wat betreft kozijnen moet ik nog laten nakijken, hier heb ik geen verstand van. Maar als de kozijnen ook vervangen moeten worden schat ik nog een extra kosten post van 20.000 omdat het om 9 ramen gaat.
pi_141130364
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 22:05 schreef Barrah het volgende:
Een aantal posten lijkt aan de lage kant. Te beginnen met badkamer, keuken en tuin.

Begroting hangt ook sterk samen met het huis en jouw wensen.

Veel zal je op zich wel voor elkaar krijgen met de bedragen die je noemt, de vraag is alleen of de wijze waarop voldoet aan het plaatje dat je voor ogen hebt.
Opzich moet dat wel haalbaar zijn omdat ik niet zo van duur materiaal houd, het moet echter wel allemaal strak van binnen worden, daarnaast zal een ikea keuken voldoen.
pi_141132896
Waar staat dit pand? Vlaanderen/Brabant/Limburg?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_141133183
750 voor toilet gaat ook erg lastig worden. Is dit voor tegels, toilet en nieuw fonteintje? Inclusief laten tegelen etc?
pi_141134242
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 22:57 schreef blomke het volgende:
Waar staat dit pand? Vlaanderen/Brabant/Limburg?
Limburgs mooiste ;)
pi_141134312
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 23:01 schreef jasperve het volgende:
750 voor toilet gaat ook erg lastig worden. Is dit voor tegels, toilet en nieuw fonteintje? Inclusief laten tegelen etc?
In mijn ervaring zijn de wandtegels van de bouwmarkt prima voor de wc, waardoor ik 750,- kan halen.

Kan iemand me nog helpen met het stappenplan qua elektra?
pi_141135554
Ligt eraan hoe je het gaat aanpakken. Wij zijn vanaf dag 1 in het huis gaan wonen en pakken ruimte voor ruimte aan. Consequentie is dat je veel langer in de troep zit maar je houdt wel veel beter goede moed en overzicht.
1 ding, en vraag dat ook maar aan Gieliovd; weet waar je aan begint want dit huis wordt je leven en je gaat het regelmatig vervloeken. Ik weet niet of ik nog een keer aan zo'n project zou beginnen.

Anyway;
Ik heb de electra in iedere ruimte opnieuw aangelegd,ingefreesd etc, en vanaf het centraalpunt opnieuw bedraad naar de meterkast. Ik heb vervolgens in de meterkast extra draadlengte gehouden zodat ik genoeg ruimte had om aan te sluiten op de nieuwe groepenkast.
Deze groepenkast heb ik als laatste vervangen maar dat is maar net hoe jouw project loopt.

c_/
met een koekje
pi_141136452
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2014 23:41 schreef koffielepel het volgende:
Ligt eraan hoe je het gaat aanpakken. Wij zijn vanaf dag 1 in het huis gaan wonen en pakken ruimte voor ruimte aan. Consequentie is dat je veel langer in de troep zit maar je houdt wel veel beter goede moed en overzicht.
1 ding, en vraag dat ook maar aan Gieliovd; weet waar je aan begint want dit huis wordt je leven en je gaat het regelmatig vervloeken. Ik weet niet of ik nog een keer aan zo'n project zou beginnen.

Anyway;
Ik heb de electra in iedere ruimte opnieuw aangelegd,ingefreesd etc, en vanaf het centraalpunt opnieuw bedraad naar de meterkast. Ik heb vervolgens in de meterkast extra draadlengte gehouden zodat ik genoeg ruimte had om aan te sluiten op de nieuwe groepenkast.
Deze groepenkast heb ik als laatste vervangen maar dat is maar net hoe jouw project loopt.

c_/
Bedankt voor de feedback, maar wat bedoel je met dit huis wordt je leven? We hebben in de tijd dat ikeraan ga klussen gewoon onderdak. Ik ga het huis helemaal strippen en 3 volledige dagen in de week en 4 overige avonden eraan klussen met de hulp van hele handige vrienden en familie. Ik heb een planning gemaakt voor een jaar, is dat dan niet haalbaar?

Het is persoonlijk een droomhuis, dus ik hoop dat ik niet met te veel emotie ga beslissen.

[ Bericht 0% gewijzigd door zikkie op 16-06-2014 00:17:03 ]
  maandag 16 juni 2014 @ 00:44:37 #19
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_141138588
quote:
1s.gif Op zondag 15 juni 2014 22:18 schreef zikkie het volgende:

[..]

Opzich moet dat wel haalbaar zijn omdat ik niet zo van duur materiaal houd, het moet echter wel allemaal strak van binnen worden, daarnaast zal een ikea keuken voldoen.
Als je al zeker bent dat het wel haalbaar is, waarom stel je die vraag?

Een badkamer is vaak duurder dan een keuken.

Kosten tuin kunnen sterk uiteen lopen. Om hierover iets te kunnen zeggen is het nodig te weten hoe groot je tuin is en wat je wensen ongeveer zijn. Je kunt een tuin aanleggen voor een paar honderd euro (o.a. gratis dingen ritselen), als je serieus aan de slag wilt is 10k ook zomaar weg). Ik kan me voorstellen dat dit vooral een sluitpost is op de begroting van dit flinke project.

Technische onderdelen laat ik graag aan de profs over, maar ook hier is mijn eerste indruk dat je nog een flinke kluif krijgt dit allemaal binnen budget te houden zonder concessies te moeten doen.
  maandag 16 juni 2014 @ 04:13:51 #20
388308 superbly
always hot
pi_141141185
wat een vreemde badkamer
lijkt wel een kapsalon......
  maandag 16 juni 2014 @ 07:08:38 #21
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_141141597
quote:
1s.gif Op zondag 15 juni 2014 23:59 schreef zikkie het volgende:

[..]

Bedankt voor de feedback, maar wat bedoel je met dit huis wordt je leven? We hebben in de tijd dat ikeraan ga klussen gewoon onderdak. Ik ga het huis helemaal strippen en 3 volledige dagen in de week en 4 overige avonden eraan klussen met de hulp van hele handige vrienden en familie. Ik heb een planning gemaakt voor een jaar, is dat dan niet haalbaar?

En dat ga je allemaal naast een full-time baan doen?
  maandag 16 juni 2014 @ 08:07:37 #22
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_141141918
Subsidie voor je dubbel glas
http://www.dubbelglas-wee(...)ubbel-glas-2014.html
:W
Veel succes ik ben erg benieuwd hoe het gaat worden
Rayen 2½ jaar!
pi_141142808
quote:
1s.gif Op maandag 16 juni 2014 07:08 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

En dat ga je allemaal naast een full-time baan doen?
De bedoeling is dat ik het naast een full time baan doe, ik zal elke avond gaan klussen en daarnaast 3 volle dagen in de week.
pi_141142832
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 04:13 schreef superbly het volgende:
wat een vreemde badkame
Ja, er is ook gebruik gemaakt van behang in de badkamer.
pi_141143361
over de elektra, maakt niet heel veel uit.
zolang je maar alles stript
vooral als je zit met oude bedrading / pijpen. ben je beter af om alles eruit te trekken dan het aan te passen kan je het gelijk naar je zin maken en backup / reserve pijpen leggen voor data / coax .

je kan dus de oude meterkast laten zitten, en tijdelijk een aantal stopcontact maken in de meterkast en rest loskoppelen.
of alles weghalen inc meterkast ( niet de meter zelf ) en eerst meterkast opknappen en in orde maken voor de groepen kast / data / coax aansluitingen.

tip is wel voor de elektra om alles goed op papier te hebben en als je dit niet eerder hebt gedaan of niet veel weet van hebt dit in overleg te doen met een electricien, desnoods tekeningen laten maken.
groepen verdelen, vermogen per groep berekenen etc.

dit alles is uiteraard ook afhankelijk van hoe goed je deze verbouwing aanpakt..
  maandag 16 juni 2014 @ 11:30:38 #26
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_141145523
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 09:28 schreef zikkie het volgende:

[..]

De bedoeling is dat ik het naast een full time baan doe, ik zal elke avond gaan klussen en daarnaast 3 volle dagen in de week.
pfff, mispak je niet, da's een hele hoop, want je hebt natuurlijk ook nog een relatie en een sociaal leven dat je moet onderhouden.

Ik zou buiten het electra en loodgieterij echt kamer per kamer doen en die elke keer als een apart project bekijken, zo kan je motivatie uit afgewerkte delen halen.
  † In Memoriam † maandag 16 juni 2014 @ 11:36:18 #27
43556 miss_dynastie
pi_141145673
quote:
1s.gif Op zondag 15 juni 2014 23:59 schreef zikkie het volgende:

[..]

Het is persoonlijk een droomhuis, dus ik hoop dat ik niet met te veel emotie ga beslissen.
Ik denk dat je je daar niet teveel op moet verkijken. Mensen vinden het heus wel leuk om eens een dagje te helpen, maar doorgaans verslapt de interesse vrij snel. Het is niet hun ding, het is jouw ding.
  maandag 16 juni 2014 @ 13:37:02 #28
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_141149649
Ik zou even bellen met wat tv programma's. Hier zit onderhoudende televisie in.
Overal verstand van.
pi_141154537
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 13:37 schreef macondo het volgende:
Ik zou even bellen met wat tv programma's. Hier zit onderhoudende televisie in.
Wat een vertrouwen
pi_141154982
misschien nog wel een overbodige tip.

bouwkundig inspecteur meenemen.
die weet waar je goed naar moet kijken, vooral als het je "droomhuis" is
pi_141155168
quote:
2s.gif Op maandag 16 juni 2014 16:05 schreef kovenant het volgende:
misschien nog wel een overbodige tip.

bouwkundig inspecteur meenemen.
die weet waar je goed naar moet kijken, vooral als het je "droomhuis" is
Houd ik zeker rekening mee, bedankt!
pi_141160232
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 15:53 schreef zikkie het volgende:

[..]

Wat een vertrouwen
Nee hoor, maar je bent niet de eerste met zulke plannen. Ik heb het zelf ook gedaan. Het is wel erg leuk om het allemaal zelf te doen en als je handig bent geeft het veel voldoening.
Als jij er zin in hebt dan moet je het zeker doen, wij moedigen wel aan vanaf de zijlijn :Y

Overigens is water en cv ook prima te doen hoor. Alles is tegenwoordig alupex vanaf de rol, stelt niet zoveel voor allemaal. Protip: koop meteen een perstang :)

c_/
met een koekje
pi_141160350
Wel een statig huis trouwens, kan me voorstellen dat je er verliefd op wordt. Mijn handen jeuken bij dat soort foto's :P

c_/
met een koekje
pi_141161737
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 09:28 schreef zikkie het volgende:

't Is te doen, maar niet > 1/2 jaar (bij voorkeur de voorjaars- & zomermaanden). Zorg dat je min. met z'n tweeën bent en goed kunt samenwerken. Eén is de leider (jij dus) dus zorg voor goede afspraken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  PR/Manusje van alles maandag 16 juni 2014 @ 20:01:30 #35
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_141166865
Ik zou als eerste een enorme container neerzetten. Eentje van 20 kuub die een tijd kan blijven staan. Dan ALLES strippen. Vervolgens elektra en waterleidingen vernieuwen. Dan beginnen met het afbouwen per ruimte.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Moderator maandag 16 juni 2014 @ 20:36:34 #36
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_141169223
Zo op het oog zou ik zeggen dat je het niet gaat redden in een jaar tijd :); met mijn verbouwing in een kleiner pand zijn we al ruim 2 jaar bezig geweest; dat hebben we ook compleet gestript van boven tot onder. En vrijwel alles opnieuw aangelegd; al het installatiewerk (gas, water, electra), al het stuc-werk, plafonds, isoleren, plaatsen van hr beglazing.

En neem van mij aan de eerste paar weken kun je nog genoeg hulp krijgen; en daarna wordt iets al snel gebombardeerd als jou huis, en dus jou verbouwing.

Vergis je daar niet in !
Ik zou zeker alles nog eens heroverwegen; want er moet een hele hoop gebeuren !

Ik zou ook beginnen met een container plaatsen; en eerst maar eens van alles te strippen, plafonds, wanden. Alles wat per definitie gewoon weg en er dus gewoon uit moet :)
En dan vanaf de kale basis alles weer langzaam opbouwen.

En vaak ben je dan al meer tegen gekomen dan dat je van te voren gedacht had :{
pi_141169956
Een jaar valt nog te overzien, als ik daar mijn droomhuis voor terug krijg. Daarnaast hebben we ook nog wat spaarcenten moest er vakmannen ingeschakeld worden.

Maar door de meerderheid van de reacties schrikt het mij wel af eerlijk gezegd.
  PR/Manusje van alles maandag 16 juni 2014 @ 21:00:04 #38
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_141171369
Ik zou al het stucwerk en schilderwerk uitbesteden. Echt.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_141172440
Schilderen is idd leuk als je tijd over hebt of wanneer dat je enige klus is (anderzijds veel geld te besparen (maar niet op een planning van een jaar))
  Moderator maandag 16 juni 2014 @ 21:13:03 #40
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_141172595
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 20:45 schreef zikkie het volgende:
Een jaar valt nog te overzien, als ik daar mijn droomhuis voor terug krijg. Daarnaast hebben we ook nog wat spaarcenten moest er vakmannen ingeschakeld worden.

Ik vergelijk het vooral met mijn verbouwing; wat een kleiner pand betrof; in een vergelijkbare begin staat. Verouderd; ongeisoleerd; verouderd installatiewerk. Moest ook een nieuwe badkamer, toilet en keuken in.

We zijn rond september 2011 begonnen met slopen van de schoorsteen en een dragende muur; dat kun je in dit topic wel lezen : K&W / Vonkie's eerste woning ! Waar we aan het isoleren geslagen zijn !

Uiteindelijk zijn we er rond de kerstdagen 2013 ingetrokken; toen was eigenlijk alles aan de binnenkant zo goed als klaar.
K&W / Vonkie's eerste woning ! deel 7 - Bezig met de laatste loodjes !

Bijna alles hebben we zelf gedaan; behalve het tegelwerk, stukadoren van het plafond en de wanden, renoveren van de trap. We hebben wel een aannemer ingeschakeld voor het broodnodige technische adviezen en hand en span diensten ;)

Ik vind een jaar om het bewoonbaar te maken erg optimistisch :D
pi_141173245
quote:

Ik heb ons pand helpen renoveren in 5 maanden en 3 weken:

1. Stucadoren woonkamer, keuken, hal, trapopgang
2. Bovengenoemde latexen
3. Nieuw toilet beneden,
4. Nieuwe keuken, incl afwerking;
5. Nieuw leidingwerk CV (tussen bestaande radiatoren en ketel)
6. Diverse kozijn vernieuwd en gerenoveerd
7. Buitenschilderwerk;
6. Nieuw toilet beneden, incl stuccen en tegeltjes,
7. Electrisch 50% vernieuwd en 50% uitgebreid met 4 extra groepen en nieuwe groepenkast (3 dagen werk met 2 man);
8. Diverse rioolleidingen binnen en buiten vervangen en extra aangelegd.

+ alles wat ik ben vergeten de afgelopen jaren.
pi_141179214
Mooi pand w/

Afgezien van alle eerdere( en gezonde bouwkundige en financiële adviezen) ,
heb ik een tip.

Twee keer hebben wij een giga renovatie achter de rug.
En twee keer ( duurde beiden een jaar) met drie avonden werken/ klussen in de week en een volle zaterdag werken naast fulltime werken.

Je hebt tijd om te ontspannen, samen naar de film bijv. of een verjaardag en zonder schuldgevoel een avondje niks te hoeven doen.

Succes :7
  dinsdag 17 juni 2014 @ 00:05:53 #43
137360 mrPanerai
Bekende Belg!
pi_141184468
Ik heb het ook gedaan en het vergt gewoon veel van je. Ook m'n relatie stond op,het laatste onder druk, omdat je gewoon op bent.

Onderschat ook het shoppen niet, elke keer onde weg voor die en die materialen, en nog een ditje en een datje dat je mist en dan nog eens de verkeerde koopt, kost meer tijd dan je eigenlijk zou willen.
pi_141190025
quote:
1s.gif Op maandag 16 juni 2014 22:46 schreef AnneX het volgende:
Mooi pand w/

Afgezien van alle eerdere( en gezonde bouwkundige en financiële adviezen) ,
heb ik een tip.

Twee keer hebben wij een giga renovatie achter de rug.
En twee keer ( duurde beiden een jaar) met drie avonden werken/ klussen in de week en een volle zaterdag werken naast fulltime werken.

Je hebt tijd om te ontspannen, samen naar de film bijv. of een verjaardag en zonder schuldgevoel een avondje niks te hoeven doen.

Succes :7
Daar word ik al wat vrolijker van :)
Daarnaast heb ik 3 volledige dagen om te klussen en 4 overige avonden na het werk!
pi_141190044
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 00:05 schreef mrPanerai het volgende:
Ik heb het ook gedaan en het vergt gewoon veel van je. Ook m'n relatie stond op,het laatste onder druk, omdat je gewoon op bent.

Onderschat ook het shoppen niet, elke keer onde weg voor die en die materialen, en nog een ditje en een datje dat je mist en dan nog eens de verkeerde koopt, kost meer tijd dan je eigenlijk zou willen.
Dat klopt, hier gaat hier veel tijd in zitten, dat heb ik al aan de verbouwing van mijn huidige badkamer gemerkt. Gelukkig heb ik de Hornbach om de hoek waar ik snel langs kan na het werk.
pi_141190080
quote:
komt omdat iedereen gewoon weet dat er relaties door naar de klote gaan ( niet bij iedereen )
komt ook omdat er bij bijna iedereen wel mensen zijn die na 5 jaar nog steeds bezig zijn ( niet iedereen )
en omdat je er mensen gewoon aan onderdoor ziet gaan ( niet iedereen )

is al door hoop mensen gezegd, het kost enorm veel en dan niet alleen geld..
  dinsdag 17 juni 2014 @ 10:20:59 #47
57047 macondo
pi_141191643
Kan je niet een blik Polen open trekken TS? Zo pak je misschien wat snelheid.
Overal verstand van.
pi_141200537
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 10:20 schreef macondo het volgende:
Kan je niet een blik Polen open trekken TS? Zo pak je misschien wat snelheid.
Waar vind ik die? 8-)
  dinsdag 17 juni 2014 @ 15:00:01 #49
57047 macondo
pi_141200714
quote:
6s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 14:55 schreef zikkie het volgende:

[..]

Waar vind ik die? 8-)
In de supermarkt. Bij het schap goedkoop huismerk bier.
Overal verstand van.
  dinsdag 17 juni 2014 @ 15:26:11 #50
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_141201704
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 09:11 schreef zikkie het volgende:

[..]

Daar word ik al wat vrolijker van :)
Daarnaast heb ik 3 volledige dagen om te klussen en 4 overige avonden na het werk!
Dat ga je NIET volhouden. Ik werk 4 of 5 dagen in de week, gelukkig een relaxte baan.
Daarnaast ben ik een uitzonderlijk druk persoon, als je mij meer dan een 30min stil wil laten zitten wordt ik onrustig (kan bijvoorbeeld ook geen films afkijken).
Echter elke vrije dag klussen en elke vrije avond red je niet. Daar ga je kapot aan.
Je sociale leven, je relatie alles komt dan namelijk onder druk te staan.
De knutsel-smurfin hier remt me er soms gelukkig een beetje in af. Dwingt me een avondje iets samen te doen, naar vrienden te gaan of schopt me bijna mijn motor op om even het hoofd leeg te krijgen. En dat heb je echt wel nodig.
Onderschat de impact van je project niet, zoals theelepel al zei: "deze woning wordt je leven".
Ook dat jaar ga je niet redden, geloof theelepel / vonkenboer / gieliovd en mij maar. ik heb gekozen zonder deadline te werken, smurfin vind dat wat lastiger maar dit geeft jezelf veel rust. Ik heb een planning in mijn hoofd en daar blijft hij, loopt het uit hoef ik me aan niemand te verantwoorden.

Ook moet je niet teveel verwachten van vrienden, zeker niet dat ze elke week helpen.
En als je bij aanvang van de klus elke keer op hun nek zit willen ze straks niet meer, en dat is zeker niet handig als je ze echt nodig hebt. Wij hebben onderling de ongeschreven regel dat je het vraagt als er hulp nodig is en niet iedereen zomaar een dagje komt. Dus toen mijn stalen H-balk erin moest had ik de "goodwill nog niet opgebruikt", zelfde straks met de dekvloer die eruit moet en de nodige avondjes gipsplaat tegen het plafond knallen.

Qua budget wil ik je 1 tip op het hart drukken, reken alles ruim, neem dat bedrag, en doe dat X 1.3....
Al tevaak meegemaakt dat er te krap gerekent wordt. Begin je met goede en mooie materialen als basis maar is het geld aan het einde ver op. Krijg je dus alsnog een knaken-huis met dito afwerking.
Ik ben nogsteeds elke dag blij dat ik het gedaan heb. Zit er iets tegen haal ik mijn schouders op, het geld is er toch. Maar toen er iets meezat en de smurfin en ik de openslaande tuindeuren bij vrienden zagen was er ook ruimte om die erbij te doen. Het werkt zoveel relaxer. Je krijgt al genoeg stress.

Dan tenslotte nog de meterkast.
Ik had de planning alles te laten zitten en eerst leidingen en dan de kast te doen. Echter was er 1 of andere klapjosti in ons huis bezig geweest, welke bijvoorbeeld 2 groepen naar zolder had gemaakt dmv een 3 aderige kabel. Fase was fase, nul was nul, en de aarde had hij maar een extra fase van gemaakt. Die verwacht je niet |:( .
Uiteindelijk dus eerst de meterkast gesnoeid en compleet vervangen, hier alsvast de meterkast wcd aan gekoppeld en gewerkt met een haspel. Nu lekker groep voor groep aanleggen en in de MK bijprikken. Voordeel is ook dat als je over enthousiast een oude leiding doorjast met slijpen/boren/frezen je er ook geen spanning op hebt staan.

En dan nog de laatste:
Regel eerst een grote container (liefst gesloten ivm de buurt die vrolijk spullen bij jou wil dumpen).
Ik heb ondertussen de 2de 10m3 gesloten van afval.nl staan (enige die geen tijdsbeperking stelt).
Ros alles eruit, begin met een blank canvas, en hou het opgeruimd O~) dan hou je overzicht en rust.

SUCCES!!!
En niets is onmogelijk, als je zelf achter staat lukt het altijd wel *O*
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')