hele interview op de site van de Volkskrantquote:'Overheid heeft besloten om trein te bestormen, dan moet je daar voor staan'
Op de zaterdag in juni 1977 dat militairen de treinkaping bij De Punt beëindigden, werd de patholoog-anatoom uit bed gebeld om sectie te verrichten. Voor het eerst vertelt hij wat hij zag.
'De manier waarop het ministerie van Justitie en de regering met de feiten zijn omgegaan, zit me nog altijd dwars. Ik vind het getuigen van een gebrek aan lef en allure van de overheid. Zij hebben het besluit genomen om die trein te bestormen. Dan moet je daar voor staan. Als iets niet goed is gegaan, moet je dat gewoon toegeven. Dat is hier niet gebeurd.'
Stoer manquote:Op woensdag 11 juni 2014 15:38 schreef Straatcommando. het volgende:
Jammer van de onschuldigen die gestorven zijn. Jammer dat de overheid hierover liegt. Prima dat de trein bestormd is en helemaal niet jammer dat de gijzelnemers overleden zijn.
Sommige mensen hebben het fluffie idee dat de gijzelnemers best zonder geweld hadden kunnen worden gestopt en als geweld echt nodig was dan wel op een lieve wijze. Maar 1 kogel door hun lichaam ipv 30.quote:Op woensdag 11 juni 2014 18:54 schreef starla het volgende:
Ik snap dit topic niet. Waar liegt de overheid precies over dan? Den Uyl gaf zelfs toe dat met geweld ingrijpen als nederlaag werd ervaren. Dan zijn doden of gewonden toch inherent hieraan?
Beetje spijkers op laag water zoeken dit.
Er is altijd ontkend dat men de instructie had meegegeven om zoveel mogelijk gijzelnemers te doden.quote:Op woensdag 11 juni 2014 18:54 schreef starla het volgende:
Ik snap dit topic niet. Waar liegt de overheid precies over dan?
Twee jaar eerder is de kaping van de trein in Wijster ook zonder geweld beëindigd.quote:Op woensdag 11 juni 2014 18:57 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Sommige mensen hebben het fluffie idee dat de gijzelnemers best zonder geweld hadden kunnen worden gestopt.
Hadden ze niet moeten doen, het ontkennen. Gewoon moeten zeggen: 'ja, we wilden ze doden om zoveel mogelijk onschuldige slachtoffers te sparen'.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:03 schreef Kingstown het volgende:
Er is altijd ontkend dat men de instructie had meegegeven om zoveel mogelijk gijzelnemers te doden.
Hoeveel treinkapingen zijn er na de Punt nog geweest?quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:05 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Twee jaar eerder is de kaping van de trein in Wijster ook zonder geweld beëindigd.
Het was slechts een antwoord op jouw vraag waar de overheid over gelogen heeft.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:06 schreef starla het volgende:
[..]
Hadden ze niet moeten doen, het ontkennen. Gewoon moeten zeggen: 'ja, we wilden ze doden om zoveel mogelijk onschuldige slachtoffers te sparen'.
Maar dat ze hebben gelogen...boeit me niet zoveel.
Zijn anno 2014 belangrijkere zaken dan oude Molukkers uit de sloot halen.
Een jaar later nam men een provinciehuis ipv een trein, maar dat staat verder los van jouw claim dat een kaping niet zonder geweld beëindigd kon worden, want dat klopt dus niet.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:07 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Hoeveel treinkapingen zijn er na de Punt nog geweest?
Inderdaad.. maar dat hebben ze niet gedaan.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:06 schreef starla het volgende:
[..]
Hadden ze niet moeten doen, het ontkennen. Gewoon moeten zeggen: 'ja, we wilden ze doden om zoveel mogelijk onschuldige slachtoffers te sparen'.
Ik wil geen leugenachtige overheid, helemaal niet met dit soort gewelddadige dingen. Op die manier is de overheid geen snars beter dan die kapers.quote:Maar dat ze hebben gelogen...boeit me niet zoveel.
Net zoals bijvoorbeeld de GSG9 later in datzelfde jaar, ja.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:12 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Inderdaad.. maar dat hebben ze niet gedaan.
Er was nog communicatie met de kapers dus wie weet hoe het nog kon aflopen. Maar nee, Nederland wou daadkracht laten zien.
Jij hebt dus liever een overheid die uit de doeken doet hoe men zal reageren op een gijzeling, waardoor toekomstige gijzelnemers al op voorhand weten dat er gericht op hen geschoten gaat worden, waardoor gijzelaars het uiteindelijk alleen nóg maar zwaarder zouden gekregen. Het is niet voor niets dat anti-terreur eenheden in het geheim trainen en opereren...quote:Ik wil geen leugenachtige overheid, helemaal niet met dit soort gewelddadige dingen. Op die manier is de overheid geen snars beter dan die kapers.
QFTquote:Op woensdag 11 juni 2014 19:23 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Net zoals bijvoorbeeld de GSG9 later in datzelfde jaar, ja.
[..]
Jij hebt dus liever een overheid die uit de doeken doet hoe men zal reageren op een gijzeling, waardoor toekomstige gijzelnemers al op voorhand weten dat er gericht op hen geschoten gaat worden, waardoor gijzelaars het uiteindelijk alleen nóg maar zwaarder zouden gekregen. Het is niet voor niets dat anti-terreur eenheden in het geheim trainen en opereren...
Mariniers hebben destijds aan de FBI verklaard dat het beleid was dat er tijdens de bestorming pas werd geschoten als er zekerheid was over de identiteit van de kapers.quote:Op woensdag 11 juni 2014 18:54 schreef starla het volgende:
Ik snap dit topic niet. Waar liegt de overheid precies over dan?
Het is niet voor niets dat afgelopen januari besloten is om de de insignes aan de betrokken militairen niet uit te reiken. Uit alles blijkt ondertussen dat er sprake was van executies op (deels) ongewapende mensen. Niet echt iets om trots op te zijn.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:32 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Mariniers hebben destijds aan de FBI verklaard dat het beleid was dat er tijdens de bestorming pas werd geschoten als er zekerheid was over de identiteit van de kapers.
Dat is niet in lijn met de verklaring van de destijds verantwoordelijke minister van justitie (Dries van Agt) dat mariniers uitsluitend hadden geschoten op kapers die zich door middel van een vuurwapen hebben verzet.
niet? zware wetsovertredingen... ook zwaar de officiële moraal opzij zetten. Dubbel moraal dus, achter die facade van "wij zijn rechtsstaat en met onafhankelijke rechtspraak"quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:34 schreef Elan het volgende:
Natuurlijk zijn ze bewust doodgeschoten, niks mis mee toch?
De enige fout die gemaakt is dat een aantal Molukse terroristische honden niet zijn doodgeschoten.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:37 schreef Bluesdude het volgende:
Belangrijkste ministers Den Uyl-van Agt lulden altijd over rechtsstaat en democratie en beschaving en de hele politiek lulden mee. Bewust hebben zij die rechtsstaatprincipes verraden .
En heel politiek denhaag die voelden dat wel en lulden mee.
Dit is de schijnheiligheid in de Nederlandse politiek... die ook volop speelde in de afwikkeling van de kolonisatie, waardoor dit Moilusk probleem ontstond.
Je hebt de gekozen strategie om de trein te doorzeven met kogels.... van te voren wist men dat een paar gijzelnemers en gevangenen dan worden gedood.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:38 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Het is niet voor niets dat afgelopen januari besloten is om de de insignes aan de betrokken militairen niet uit te reiken. Uit alles blijkt ondertussen dat er sprake was van executies op (deels) ongewapende mensen. Niet echt iets om trots op te zijn.
ai.... je weet niet dat het mensen waren?quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:40 schreef Raptor1985 het volgende:
[..]
De enige fout die gemaakt is dat een aantal Molukse terroristische honden niet zijn doodgeschoten.
Dan moet je geen trein kapen?quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:39 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
niet? zware wetsovertredingen... ook zwaar de officiële moraal opzij zetten. Dubbel moraal dus, achter die facade van "wij zijn rechtsstaat en met onafhankelijke rechtspraak"
Als je voor je eigen gewin onschuldigen gevangen neemt en zelfs verwond/vermoord ben je geen mens en verdien je gewoon te sterven.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ai.... je weet niet dat het mensen waren?
Speciaal voor jou met je moordlustige ideëen:quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:40 schreef Raptor1985 het volgende:
[..]
De enige fout die gemaakt is dat een aantal Molukse terroristische honden niet zijn doodgeschoten.
quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:43 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Speciaal voor jou met je moordlustige ideëen:![]()
[ afbeelding ]
Ze verdienen bijna een monument!quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:43 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Speciaal voor jou met je moordlustige ideëen:![]()
[ afbeelding ]
http://www.volkskrant.nl/(...)aar-voor-staan.dhtmlquote:Hansina U.
'Die dag heb ik gewoon professioneel mijn werk gedaan. Het was hard doorwerken, om alles af te krijgen. Toen ik die avond thuiskwam, weet ik zeker dat ik op de radio of de televisie Van Agt (minister van Justitie in 1977, red.) hoorde zeggen dat de kapers in de stress van de bevrijding waarschijnlijk op elkáár waren gaan schieten.'
'Daar werd ik echt naar van. Ik ben het nooit vergeten. Van Agt kon nog niks weten over de toedracht, want die is pas later door ons doorgebeld.' Kort daarop zou minister Van Agt in de Tweede Kamer verklaren dat de kapers wel door militairen zijn gedood, maar niet 'door een regen van kogels.'
Houthoff leest het autopsierapport dat hij schreef over de enige vrouwelijke treinkaapster: Hansina U. (22). Ze heeft 40 schotwonden, onder meer in haar schaamstreek. Volgens het rapport is ze gedood door een kogel die haar in het hart raakte en de rechterlongslagader verscheurde.
Even een quote van Wiki, weet niet of het klopt::quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
ai.... je weet niet dat het mensen waren?
Dat is dan toch een reële terroristische dreiging en niet een niet gewelddadige kaping om iets af te dwingen?quote:. Als voor 25 mei 14:00 uur deze eisen niet zouden worden ingewilligd zouden de trein en de school worden opgeblazen.
Dus je wilt het kabinet Den Uyl-van Agt vermoorden ? Er leven nog een paar mensen.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:43 schreef Raptor1985 het volgende:
[..]
Als je voor je eigen gewin onschuldigen gevangen neemt en zelfs verwond/vermoord ben je geen mens en verdien je gewoon te sterven.
quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:47 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dus je wilt het kabinet Den Uyl-van Agt vermoorden ? Er leven nog een paar mensen.
Wat is risico? Als van Agt alsnog vermoord wordt.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:50 schreef Raptor1985 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Risico van het vak.
Ow je gaat het persoonlijk maken, laat me raden. Molukker?
Dat mag je vinden, ondanks dat het onzin is. Maar dan dus alle Molukkers die er des tijds van geweten hebben ook nog maar even omleggen? Laat je nakijken...quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat is risico? Als van Agt alsnog vermoord wordt.
Je raaide mis.
Nee.. jij moet je laten nakijken. Je raaide al mis en nu begrijp je me ook fout.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:54 schreef Raptor1985 het volgende:
[..]
Dat mag je vinden, ondanks dat het onzin is. Maar dan dus alle Molukkers die er des tijds van geweten hebben ook nog maar even omleggen? Laat je nakijken...
quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:47 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dus je wilt het kabinet Den Uyl-van Agt vermoorden ? Er leven nog een paar mensen.
Nou ja. zelf vermoorden dus niet. Daar ben je te laf voor, maar je rechtvaardigt dus als iemand anders hen dood.
Afgezien dat die zogenaamde "foute" ministers helden zijn die de hoogste Nederlandse onderscheiding verdienen. en raaide? serieus?quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:58 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee.. jij moet je laten nakijken. Je raaide al mis en nu begrijp je me ook fout.
Ik heb nergens geroepen dat die foute ministers vermoord moeten worden.Maar dat is wel de consequentie van jouw mening:
NWS / FBI dacht dat treinkapers De Punt bewust werden gedood
Het gaat niet om medelijden met terroristen.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:55 schreef Brum_brum het volgende:
Waar komen opeens al deze goedpraters vandaan? Er zijn van dichtbij mensen doodgeschoten die op dat moment bezig waren met het doodsbedreigen van een trein. Met welk doel? Nederland wat meer in de richting van een oorlog te duwen met een land aan de andere kant van de wereld vanwege een belofte van een generatie voor de mensen in de trein. Hoe kun je medelijden hebben met die mensen? Het enige wat walgelijk aan de beslissing om ze te killen was de lafheid van de politici om daar niet vooruit te komen.
Opdracht geven tot moord, wat wettelijk verboden is, het parlement en het volk verkeerd voorlichten.. en jij wilt dat belonen met een onderscheiding?quote:Op woensdag 11 juni 2014 20:00 schreef Raptor1985 het volgende:
[..]
Afgezien dat die zogenaamde "foute" ministers helden zijn die de hoogste Nederlandse onderscheiding verdienen. en raaide? serieus?
Ik wil inderdaad dat er een onderscheiding komt voor mensen die terroristen vermoorden in het belang van het Nederlandse volk ja.En dat verkeerd inlichten is in elk land aan de orde van de dag dus dat neem ik maar op de koop toe.quote:Op woensdag 11 juni 2014 20:02 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Opdracht geven tot moord, wat wettelijk verboden is, het parlement en het volk verkeerd voorlichten.. en jij wilt dat belonen met een onderscheiding?
Het doel heiligt de middelen dus, bij jou . Het parlement en het volk belazeren. Mensen vermoorden, de Nederlandse rechtspraak verkrachten ... en maar braaf lullen over rechtstaat en democratie.quote:Op woensdag 11 juni 2014 20:05 schreef Raptor1985 het volgende:
[..]
Ik wil inderdaad dat er een onderscheiding komt voor mensen die terroristen vermoorden in het belang van het Nederlandse volk ja.En dat verkeerd inlichten is in elk land aan de orde van de dag dus dat neem ik maar op de koop toe.
Ik vind dat terroristen altijd en overal mogen worden omgelegd inderdaad,zonder dat er eerst toestemming aan het volk of het parlement hoeft te worden gevraagd. dus ik ben het ook niet eens met de wetgeving op dat gebied.quote:Op woensdag 11 juni 2014 20:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het doel heiligt de middelen dus, bij jou . Het parlement en het volk belazeren. Mensen vermoorden, de Nederlandse rechtspraak verkrachten ... en maar braaf lullen over rechtstaat en democratie.
We hebben het hier niet over een rechtstaat en democratie, want zulke zaken vinden plaats in luxe zetels en achter bureau's. We hebben het hier over een gijzeling, in een trein met geblindeerde ramen, met gijzelaars en gewapende gijzelnemers op onbekende plekken in die trein en een ontzettende hektiek. Daar sta je dan, met je "rechtstaat" en "democratie", waar de gijzelnemers bovendien ook volstrekt lak aan hadden.quote:Op woensdag 11 juni 2014 20:08 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het doel heiligt de middelen dus, bij jou . Het parlement en het volk belazeren. Mensen vermoorden, de Nederlandse rechtspraak verkrachten ... en maar braaf lullen over rechtstaat en democratie.
Zolang die wetgeving bestaat moet de politiek zich aanhouden, natuurlijk.quote:Op woensdag 11 juni 2014 20:13 schreef Raptor1985 het volgende:
[..]
Ik vind dat terroristen altijd en overal mogen worden omgelegd inderdaad,zonder dat er eerst toestemming aan het volk of het parlement hoeft te worden gevraagd. dus ik ben het ook niet eens met de wetgeving op dat gebied.
Ik zeg nergens dat dat jij op deze manier braaf lult. Ik had het over de Nederlandse politiekquote:En braaf lullen over rechtstaat en democratie? Waar zeg ik dat? Je moet me geen woorden in de mond proberen te leggen.
Ik verdedig Nederland, De waarden en normen,, de wetgeving over strafrecht, bestuur, de grondwetquote:Het is al erg genoeg dat je terroristen aan het verdedigen bent, je bent zelf geen haar beter.
Een geheime doctrine om Nederlandse wetten, waarden en normen opzij te zetten.quote:Op woensdag 11 juni 2014 20:26 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Er is niemand "belazerd", er is volgens een geheime doctrine te werk gegaan...
Juist ja, we moeten terroristen maar lekker hun gang laten gaan inderdaad...quote:Op woensdag 11 juni 2014 20:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zolang die wetgeving bestaat moet de politiek zich aanhouden, natuurlijk.
[..]
Ik zeg nergens dat dat jij op deze manier braaf lult. Ik had het over de Nederlandse politiek
[..]
Ik verdedig Nederland, De waarden en normen,, de wetgeving over strafrecht, bestuur, de grondwet
Ik ben geen terrorist. Eerder zit jij in die richting, met je rechtvaardigingen van moord en verkrachting van de democratie.
Dat is jouw mening. Niet de mijnequote:Op woensdag 11 juni 2014 20:34 schreef Raptor1985 het volgende:
[..]
Juist ja, we moeten terroristen maar lekker hun gang laten gaan inderdaad...
Nogmaals ga even lekker iemand anders woorden in de mond leggen. Terroristen doodschieten is NOOIT fout, maar daar denk jij anders over, prima!quote:
Waarom? Een treinkapen is nooit goed te praten. Ik ben niet rouwig om omgekomen misdadigers.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:37 schreef Bluesdude het volgende:
De belangrijkste ministers Den Uyl en van Agt lulden altijd over rechtsstaat en democratie en beschaving en de hele politiek lulde mee. Bewust hebben zij die rechtsstaatprincipes verraden .
Dit is de schijnheiligheid in de Nederlandse politiek... die ook volop speelde in de afwikkeling van de kolonisatie, waardoor dit Moluks probleem ontstond.
Kloptquote:Op woensdag 11 juni 2014 21:16 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Een treinkapen is nooit goed te praten.
De vraag is of je vndt dat een staat mensen (zonder proces) mag executeren of niet.quote:Ik ben niet rouwig om omgekomen misdadigers.
Het gaat om de verkrachting van de democratie.quote:Op woensdag 11 juni 2014 21:16 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Waarom? Een treinkapen is nooit goed te praten. Ik ben niet rouwig om omgekomen misdadigers.
Er is helemaal geen sprake van executie. Er is eerst onderhandeld. Als dat niet lukt dan moet er wat gebeuren om een einde te maken aan die kaping en daar komt geweld bij kijken. Het risico is dan dat er doden vallen. Soms is de situatie zo extreem dat het doden van een terrorist de enige optie is. Liever een terrorist dood dan een onschuldige burger.quote:Op woensdag 11 juni 2014 21:18 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Klopt
[..]
De vraag is of je vndt dat een staat mensen (zonder proces) mag executeren of niet.
Er is wel sprake van executies geweest, vandaar dat het nu nog steeds voor commotie zorgt en onlangs het idee om insignes uit te reiken aan de betrokken militairen is ingetrokken.quote:Op woensdag 11 juni 2014 21:19 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Er is helemaal geen sprake van executie. Er is eerst onderhandeld. Als dat niet lukt dan moet er wat gebeuren om een einde te maken aan die kaping en daar komt geweld bij kijken. Het risico is dan dat er doden vallen.
Die kapers waren niet ongewapend.quote:Op woensdag 11 juni 2014 21:21 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Er is wel sprake van executies geweest, vandaar dat het nu nog steeds voor commotie zorgt en onlangs het idee om insignes uit te reiken aan de betrokken militairen is ingetrokken.
Ongewapende mensen doodschieten noemen we nu eenmaal executeren.
Verdiep je eens in de materie zou ik zeggen.quote:Op woensdag 11 juni 2014 21:22 schreef JanKorteachternaam het volgende:
[..]
Die kapers waren niet ongewapend.
Een geheime doctrine om gijzelnemers niet op de hoogte te brengen van de manier van ingrijpen van de Nederlandse staat. Nogmaals, er ís niemand "belazerd"...quote:Op woensdag 11 juni 2014 20:34 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Een geheime doctrine om Nederlandse wetten, waarden en normen opzij te zetten.
En het volk en het parlement mocht niks weten. Dat is de belazerij.
Dat is Nederland. De mannen die aan zo'n vreselijke treinkaping een einde maakten, krijgen niks. De mannen die in Srebrenica toekeken, waaronder Karremans himself, kregen een speldje, een plaquette en eerherstel bij monde van Henk Kamp ('ten onrechte langere tijd in een negatief daglicht zijn gesteld').quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:38 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Het is niet voor niets dat afgelopen januari besloten is om de de insignes aan de betrokken militairen niet uit te reiken. Uit alles blijkt ondertussen dat er sprake was van executies op (deels) ongewapende mensen. Niet echt iets om trots op te zijn.
Doorzeven krijg je altijd een kick van.. denk dat ze er wel degelijk lol in hadden. Bovendien hadden ze straaljagers.. beetje ongelijke strijd.quote:Op woensdag 11 juni 2014 21:40 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Dat is Nederland. De mannen die aan zo'n vreselijke treinkaping een einde maakten, krijgen niks. De mannen die in Srebrenica toekeken, waaronder Karremans himself, kregen een speldje, een plaquette en eerherstel bij monde van Henk Kamp ('ten onrechte langere tijd in een negatief daglicht zijn gesteld').
Wat is het probleem met een insigne voor het beëindigen van de treinkaping? Die soldaten hebben die trein toch niet voor de lol doorzeefd? Ze hebben gewoon naar eer en geweten hun bevelen opgevolgd. Je gaat nu haast denken dat die mariniers een stel sadisten waren die in een kringetje hebben zitten nadenken hoe ze die Molukkers het ergst konden laten lijden, maar dat is toch helemaal de kwestie niet?
...
Karremans was afhankelijk van Franse luchtsteun, die hem uiteindelijk ontzegd werd. Als hij toen Nederlandse blauwhelmen had "opgeofferd", was het land helemaal te klein geweest. Dit was geen computerspel of Hollywoodfilm met een happy end, dit was een echte oorlog met etnische zuiveringen en Nederlandse VN-militairen, die op dat moment in een op zijn zachtst gezegd kansloze positie zaten...quote:Op woensdag 11 juni 2014 21:40 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Dat is Nederland. De mannen die aan zo'n vreselijke treinkaping een einde maakten, krijgen niks. De mannen die in Srebrenica toekeken, waaronder Karremans himself, kregen een speldje, een plaquette en eerherstel bij monde van Henk Kamp ('ten onrechte langere tijd in een negatief daglicht zijn gesteld').
Wat is het probleem met een insigne voor het beëindigen van de treinkaping? Die soldaten hebben die trein toch niet voor de lol doorzeefd? Ze hebben gewoon naar eer en geweten hun bevelen opgevolgd. Je gaat nu haast denken dat die mariniers een stel sadisten waren die in een kringetje hebben zitten nadenken hoe ze die Molukkers het ergst konden laten lijden, maar dat is toch helemaal de kwestie niet?
Als we het hebben over democratie en rechtsstaat, dan is het positief dat we blijven proberen achter de ware toedracht te komen, en is het fout geweest dat ze dit hebben proberen te verbergen. Alleen krijg je dan ook weer al dat gelul eromheen: Achgossie, die arme terroristjes werden gewoon verkeerd begrepen, je kunt ze niet door hun kop schieten alleen omdat ze kinderen ontvoerd hebben, dat is GEMEEN!
Zonder precies de details van de operatie goed te keuren, getuigt het toch wel van een enorm gebrek aan moreel kompas dat wij als land de mariniers bij De Punt in het verdomhoekje stoppen, terwijl Karremans een mooi speldje krijgt omdat het -d'awwwww- voor hem allemaal ook wel zielig was en zo.
Die Starfighters zijn ingezet om verwarring te zaaien, op dezelfde manier waarop men "flashbangs" inzet.quote:Op woensdag 11 juni 2014 21:55 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Doorzeven krijg je altijd een kick van.. denk dat ze er wel degelijk lol in hadden. Bovendien hadden ze straaljagers.. beetje ongelijke strijd.
Voor mij zou een reden zijn om die militairen geen lintje te geven dat door hun zogenaamde heldenactie ook onschuldige gijzelaars om het leven zijn gekomen.
Exact dit. Een van die mariniers was een collega van mijn vader.quote:Op woensdag 11 juni 2014 17:41 schreef __Saviour__ het volgende:
Bij zo'n actie is volpompen met kogels de meest verstandige strategie. Dood is dood, gewond kunnen ze nog terugvuren op de mariniers of burgers,
Dat is niet de vraag. De vraag is of de staat criminelen die alleen maar dood en verderf willen zaaien, en waar niet mee gepraat kan worden, mag uitschakelen.quote:Op woensdag 11 juni 2014 21:18 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Klopt
[..]
De vraag is of je vndt dat een staat mensen (zonder proces) mag executeren of niet.
Feiten verdraaien, hilarisch! Militairen hebben inderdaad een handvol kapers uitgeschakeld die uiteindelijk ongewapend waren. Maar ze waren nog steeds terroristen, bereid om te moorden (iets dat ze al bewezen hadden). Wanneer je dan een doel bestormd is jouw hoofddoel het onschadelijk maken van een terrorist. Geen vragen. 2 in de borst, daarna minimaal 1 in het hoofd. Achteraf kijk je een koe in de kont en zie je dat het gewoon een ongewapende terrorist was met directe toegang tot de ontsteking van explosieven in plaats van een gewapende terrorist met toegang tot de ontsteking van explosieven. Die mannen slapen alleen slecht om het feit dat ze een mens om het leven gebracht hebben, niet vanwege de aard van de missie.quote:Op woensdag 11 juni 2014 21:24 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Verdiep je eens in de materie zou ik zeggen.
Zelfs betrokken militairen zeggen dat ze ongewapende kapers hebben doodgeschoten, omdat ze daar opdracht toe hadden gekregen. Wat denk je waarom die info 35 jaar geheim gebleven is?
Bron?quote:Op woensdag 11 juni 2014 21:21 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Er is wel sprake van executies geweest, vandaar dat het nu nog steeds voor commotie zorgt en onlangs het idee om insignes uit te reiken aan de betrokken militairen is ingetrokken.
Ongewapende mensen doodschieten noemen we nu eenmaal executeren.
Nee, dat mag niet. Mensen hebben recht op een proces bij de rechtbank en de doodstraf is afgeschaft.quote:Op donderdag 12 juni 2014 00:57 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Dat is niet de vraag. De vraag is of de staat criminelen die alleen maar dood en verderf willen zaaien, en waar niet mee gepraat kan worden, mag uitschakelen.
En dat mogen ze.
Je hebt dit moordplan al helemaal uitgedacht ?quote:Op donderdag 12 juni 2014 01:03 schreef TheThirdMark het volgende:
Geen vragen. 2 in de borst, daarna minimaal 1 in het hoofd.
LOLquote:Op woensdag 11 juni 2014 15:12 schreef slashdotter3 het volgende:
http://www.nu.nl/binnenla(...)t-werden-gedood.html
Het Britse ministerie van Defensie en de Amerikaanse FBI veronderstelden indertijd dat Zuid-Molukse treinkapers doelbewust zijn doodgeschoten door Nederlandse mariniers bij de beëindiging van de treinkaping bij De Punt in 1977.
Dat blijkt uit tot voor kort geheime overheidsdocumenten, schrijft de Volkskrant. De kaping is woensdag 37 jaar geleden.
"Uit al het bewijs is duidelijk dat de mariniers de bedoeling hadden om de terroristen allen te doden, of zoveel als mogelijk, om achteraf problemen in de rechtbank te voorkomen", berichtte de Britse militaire attaché in Den Haag na afloop van de bestorming aan zijn superieuren.
Mariniers van de Bijzondere Bijstands Eenheid (BBE) bestormden op 11 juni 1977 een door Zuid-Molukkers gekaapte trein bij het Drentse De Punt. Twee gegijzelden en zes van de negen treinkapers kwamen daarbij om het leven. In Molukse kring is sindsdien gesteld dat de kapers doelgericht zijn gedood, schrijft de Volkskrant.
Geweldsinstructie
Minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten laat momenteel archiefonderzoek doen naar het incident. Zo wil hij weten met welke geweldsinstructie de mariniers aan de slag gingen. De uitkomst wordt voor 1 december verwacht.
De Engelsen hadden kritiek op het niveau van de Nederlanders, meldt de krant. De mariniers waren "niet echt fit", slecht getraind en zouden over te weinig wapens beschikking hebben.
Toch had men lof voor de bevrijding van de trein. Ondanks de acht doden waren de meesten van de circa vijftig gegijzelden immers levend bevrijd en dat was "een onverwacht goed resultaat".
Nee. Ons wetboek voorziet compleet in dit soort plannen. Er is geen enkele mogelijkheid tot een vreedzame oplossing. En de kans op meer moorden door deze psychopaten is 100% (ze hebben er immers al wat afgeschoten voor de lol). Dan grijp je in met maximaal geweld.quote:Op donderdag 12 juni 2014 01:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee, dat mag niet. Mensen hebben recht op een proces bij de rechtbank en de doodstraf is afgeschaft.
Het ging bij deze kaping ook niet om criminelen. En ze wilden ook niet alleen maar dood en verderf zaaien. Dat kun je dus niet gebruiken om moord goed te praten.
Nee, dat is standaard handelen voor elke dienst. En de enige manier van handelen die logisch is.quote:Op donderdag 12 juni 2014 01:26 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je hebt dit moordplan al helemaal uitgedacht ?
het is niet bekend of zij ooit iemand vermoord hebben , noch dat zij psychopatisch waren Het is dus 100 procent jouw moordlust. Je bent een terreuraanhangerquote:Op donderdag 12 juni 2014 02:02 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Nee. Ons wetboek voorziet compleet in dit soort plannen. Er is geen enkele mogelijkheid tot een vreedzame oplossing. En de kans op meer moorden door deze psychopaten is 100% (ze hebben er immers al wat afgeschoten voor de lol). Dan grijp je in met maximaal geweld.
Meest debiele opmerking van 2014, gefeliciteerd.quote:Op woensdag 11 juni 2014 22:00 schreef Pleun2011 het volgende:
Als die gijzeling was gedaan door Marokkanen dan hadden ze het wel uit hun hoofd gelaten om die te executeren.. Nederland is altijd al een laf land geweest
quote:Op donderdag 12 juni 2014 01:24 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Nee, dat mag niet. Mensen hebben recht op een proces bij de rechtbank en de doodstraf is afgeschaft.
Het ging bij deze kaping ook niet om criminelen. En ze wilden ook niet alleen maar dood en verderf zaaien. Dat kun je dus niet gebruiken om moord goed te praten.
Nee, ik zie dit ook wel. Wat ik al zei: ik eis een kamerdebat hierover én dat Rutte zijn verontschuldigingen aanbiedt.quote:Op donderdag 12 juni 2014 07:19 schreef DDDDDaaf het volgende:
De bestorming van de trein door mariniers was inderdaad een lang gekoesterde wens van dat korps, die éindelijk in vervulling ging; onschuldige Molukkers doorzeven met kogels! Ziet niemand, behalve Bluesdude, dit nu?
Laten we dan beginnen met excuses voor wat de Molukse gemeenschap de decennia daarvoor is aangedaan.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:17 schreef Raptor1985 het volgende:
Ik wil graag excuses namens de regering omdat de andere terroristen niet afgemaakt zijn! En dan bedoel ik zowel de overlevende honden van deze aanslag, als degene die de rest van de aanslagen/kapingen hebben gepleegd.
Je vind dat ik vermoord mag worden omdat ik kritiek heb op een moordsessie ?quote:Op donderdag 12 juni 2014 02:00 schreef Raptor1985 het volgende:
[..]
Jezus wat ben jij een irritant terroristen vriendje, mensen zoals jij weet van Agt wel raad mee. Mensen zoal jij verdienen hetzelfde als terroristen.
Wat mij op gegeven moment zo verbaasde was dat Marcel van Dam het eens was met deze "afwikkeling", zo begreep ik later... Nou was hij slechts staatssecretaris van volkshuisvesting (geoof ik) in het kabinet van Uyl, dus hij behoorde niet tot het triumviraat dat direct verantwoordelijk was (dat waren volgens mij met name Den Uyl, Van Agt en De Gaay Fortman), maar daarover is natuurlijk wel met iedereen over gediscussieerd. Staat me bij dat hij het later verdedigde. Als dit alles via een geheimgehouden geweldsinstructie is gebeurd, dan valt het me van hem tegen.quote:Op woensdag 11 juni 2014 19:37 schreef Bluesdude het volgende:
De belangrijkste ministers Den Uyl en van Agt lulden altijd over rechtsstaat en democratie en beschaving en de hele politiek lulde mee. Bewust hebben zij die rechtsstaatprincipes verraden .
Dit is de schijnheiligheid in de Nederlandse politiek... die ook volop speelde in de afwikkeling van de kolonisatie, waardoor dit Moluks probleem ontstond.
van Dam was de kroonprins van den Uyl .... Hij bleef loyaal aan vader Joopquote:Op donderdag 12 juni 2014 09:29 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Wat mij op gegeven moment zo verbaasde was dat Marcel van Dam het eens was met deze "afwikkeling", zo begreep ik later... Nou was hij slechts staatssecretaris van volkshuisvesting (geoof ik) in het kabinet van Uyl, dus hij behoorde niet tot het triumviraat dat direct verantwoordelijk was (dat waren volgens mij met name Den Uyl, Van Agt en De Gaay Fortman), maar daarover is natuurlijk wel met iedereen over gediscussieerd. Staat me bij dat hij het later verdedigde. Als dit alles via een geheimgehouden geweldsinstructie is gebeurd, dan valt het me van hem tegen.
http://www.ru.nl/cpg/@929132/pagina/quote:Op 10 juni 1977, toen de gegijzelden tweeënhalve week in de trein zaten, nam Van Agt, samen met vier andere ministers gemachtigd door de ministerraad, het besluit om over te gaan tot aanval:
"Eerst kregen de vijf – Den Uyl, Van Agt, De Gaay Fortman, Van der Stoel en Van Doorn – enige uitleg over het aanvalsplan
Kom net uit nachtdienst ga straks pas de linkjes lezen, maar waarom bij de Punt deze afwikkeling eigenlijk.quote:Op donderdag 12 juni 2014 09:50 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
van Dam was de kroonprins van den Uyl .... Hij bleef loyaal aan vader Joop
[..]
http://www.ru.nl/cpg/@929132/pagina/
Het was de ministers bekend dat dit plan zeker de dood van enkele terroristen zou zijn.
Den uyl sprak later over 'een executie'.
Kijk verder uit .. er is een verklaring op het internet die van een van de mariniers zou zijn.
Zij hadden de opdracht de kapers te doden. Niet gevangennemen. Volgens dit verhaal.
Ik kon nergens een goede tweede bron voor deze verklaring vinden, dus houd even een slag om de arm of dit niet een fake is van de site herstelderepubliek. Die kennelijk de bron is, zover het spoor te volgen is.
Als het wel waar is, dan moet de RMS een tape of afschrift hebben . Maar waarom zet de RMS dit dan niet op het internet.? Fishy hoor
http://www.geschiedenis24(...)Van-Agt-Den-Uyl.html
http://herstelderepubliek.wordpress.com
Nee.quote:Op donderdag 12 juni 2014 08:56 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Laten we dan beginnen met excuses voor wat de Molukse gemeenschap de decennia daarvoor is aangedaan.
Dat is inderdaad niet netjes geweest en had wel wat beter geregeld kunnen worden voor die mensen.quote:Op donderdag 12 juni 2014 08:56 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Laten we dan beginnen met excuses voor wat de Molukse gemeenschap de decennia daarvoor is aangedaan.
Laten we beginnen deze kaping gewoon een misdaad te noemen. En die kaping daarvoor ook.quote:Op donderdag 12 juni 2014 08:56 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een van de problemen in deze zaak: wees een vent en geef toe dat je de instructie hebt gegeven om de kapers met kogels uit te schakelen.quote:Op donderdag 12 juni 2014 09:58 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Kom net uit nachtdienst ga straks pas de linkjes lezen, maar waarom bij de Punt deze afwikkeling eigenlijk.
Goed er waren (uit mijn geheugen) wel gijzelaars gedood/vermoord natuurlijk. Ik kan me een foto herinneren ook.
Ik was vrij jong nog btw (15) maar in die periode van mijn 12de tot 15de staat me bij dat er wel heel veel terrorisme was. De Zwarte September. De IRA. De jonge Molukkers.
Vee gevaarlijker tijden dan nu eigenlijk. (Er vielen ook ca. 3.500 doden per jaar in het verkeer trouwens).
Maar hebben hun taak goed volbracht. Dat zeggen de Engelsen ook.quote:Op donderdag 12 juni 2014 15:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een van de problemen in deze zaak: wees een vent en geef toe dat je de instructie hebt gegeven om de kapers met kogels uit te schakelen.
Er is een ander probleem waar blijkbaar iedereen die hier reageert overheen leest: de mariniers waren slecht getraind, niet fit en beschikten over te weinig wapens (lees: niet-lethale wapens waarmee je hen mogelijk had kunnen uitschakelen zonder direct dodelijk geweld te gebruiken). Aldus de Engelsen die weten waar ze over spreken.
Het sleutelwoord wat jij weglaat is "verrassend". Dat lijkt dus wel eerder een kwestie van geluk dan van bekwaamheid te zijn geweest. Op zich is het trouwens weinig verrassend dat ze op dat moment slecht getraind en uitgerust waren aangezien die eenheid (BBE) net was opgericht (hooguit 4 jaar oud). Ze misten dus de ervaring en expertise die bijvoorbeeld de SAS en de SEALS wel hadden. De relevante vraag is of dat ze vandaag de dag wel hun mannetje zouden kunnen staan.quote:Op donderdag 12 juni 2014 15:28 schreef Globali het volgende:
[..]
Maar hebben hun taak goed volbracht. Dat zeggen de Engelsen ook.
Blijkbaar. Daar schrik ik ook van. Daarom duurde die gijzeling waarschijnlijk ook zo lang. In de UK was het anders gegaan denk ik.quote:Op donderdag 12 juni 2014 15:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat lijkt dus wel eerder een kwestie van geluk dan van bekwaamheid te zijn geweest.
Het zou mij niet verbazen dat men dat niet is. Nederland is op dat gebied gewoon geen topper. In die tijd had je gewoon de SAS erbij moeten roepen denk ik. Maar de uitkomst was hetzelfde geweest. Die mensen komen niet binnen om te praten.quote:Op donderdag 12 juni 2014 15:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het sleutelwoord wat jij weglaat is "verrassend". Dat lijkt dus wel eerder een kwestie van geluk dan van bekwaamheid te zijn geweest. Op zich is het trouwens weinig verrassend dat ze op dat moment slecht getraind en uitgerust waren aangezien die eenheid (BBE) net was opgericht (hooguit 4 jaar oud). Ze misten dus de ervaring en expertise die bijvoorbeeld de SAS en de SEALS wel hadden. De relevante vraag is of dat ze vandaag de dag wel hun mannetje zouden kunnen staan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |