Met de lift, ja. Snap ik.quote:Op woensdag 11 juni 2014 00:21 schreef HiZ het volgende:
[..]
Hij heeft wel gelijk; er is inderdaad wel magie en zo, maar de meeste mensen zijn als gewone mensen zoals wij die ook kennen in ons dagelijks leven. Als je dan zonder nadere verklaring plots ziet dat zo iemand zich 1000km op een paard kan verplaatsen binnen één dag dan is dat binnen de werkelijkheid van het verhaal een storende fout. Ned is geen magier, hij heeft geen draken om op te vliegen en ook al geen vliegend paard. Ned hoort er dus minstens een week over te doen, en eigenlijk nog wel wat langer.
Is dat een obscure term? Ben ik dan zo'n fanatieke seriekijker?quote:Op woensdag 11 juni 2014 00:23 schreef Khaleesi het volgende:
[..]
Obscure term introduceren maar niet de moeite willen doen om hem uit te leggen.![]()
Ik heb een aardig vocabulaire maar heb er nog nooit van gehoord. Zal wel iets serie-specifieks zijn ja.quote:Op woensdag 11 juni 2014 00:24 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Is dat een obscure term? Ben ik dan zo'n fanatieke seriekijker?
Het was een voorbeeld, geen feitelijk iets in de serie. Als je alles moet accepteren krijg je een soort Tibetaans sprookje waar alles wat de held zich voorneemt ook precies zo wordt uitgevoerd en leidt tot het gewenste resultaat. Dodelijk oninteressant, omdat de realiteit steeds aangepast wordt.quote:Op woensdag 11 juni 2014 00:23 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Met de lift, ja. Snap ik.
Maar Ned deed er wel meer dan een week over. Je krijgt alleen niet elke dag te zien.
Het is lastig uit te leggen, er is ook geen Nederlandse vertaling voor. Maar het komt min of meer neer op het accepteren dat sommige dingen kunnen gebeuren, die misschien wat minder geloofwaardig zijn. Bij sci-fi en fantasy is het vaak wat meer nodig.quote:Op woensdag 11 juni 2014 00:25 schreef Khaleesi het volgende:
[..]
Ik heb een aardig vocabulaire maar heb er nog nooit van gehoord. Zal wel iets serie-specifieks zijn ja.
Het kwam op mij alleszins wat hautain over..(niet de term zelf maar het niet uit willen leggen)
Ik zou voor het "opschorten van ongeloof" gaan. Het is een beetje letterlijk, maar het dekt de lading.quote:Op woensdag 11 juni 2014 00:28 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Het is lastig uit te leggen, er is ook geen Nederlandse vertaling voor. Maar het komt min of meer neer op het accepteren dat sommige dingen kunnen gebeuren, die misschien wat minder geloofwaardig zijn. Bij sci-fi en fantasy is het vaak wat meer nodig.
Nu ben ik je even kwijt.quote:Op woensdag 11 juni 2014 00:27 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het was een voorbeeld, geen feitelijk iets in de serie. Als je alles moet accepteren krijg je een soort Tibetaans sprookje waar alles wat de held zich voorneemt ook precies zo wordt uitgevoerd en leidt tot het gewenste resultaat. Dodelijk oninteressant, omdat de realiteit steeds aangepast wordt.
Okee duidelijk. Ja heb er zelf niet zo megaveel last van. Alleen toen die WW met die halfblote baby vele kilometers door de vrieskou ging rijden, ja toen had ik het wel effe moeilijk.quote:Op woensdag 11 juni 2014 00:28 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Het is lastig uit te leggen, er is ook geen Nederlandse vertaling voor. Maar het komt min of meer neer op het accepteren dat sommige dingen kunnen gebeuren, die misschien wat minder geloofwaardig zijn. Bij sci-fi en fantasy is het vaak wat meer nodig.
Het is absoluut geen obscure term, het is een engelse term, maar wel de meest gebruikte term voor het verschijnsel. Volgens mij bestaat er niet eens een nederlandse uitdrukking voor.quote:Op woensdag 11 juni 2014 00:25 schreef Khaleesi het volgende:
[..]
Ik heb een aardig vocabulaire maar heb er nog nooit van gehoord. Zal wel iets serie-specifieks zijn ja.
Het kwam op mij alleszins wat hautain over..(niet de term zelf maar het niet uit willen leggen)
Betekent het gewoon niet, het geloven van alles wat niet mogelijk is in de serie?quote:Op woensdag 11 juni 2014 00:28 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Geloofwaardig is misschien ook niet helemaal het goede woord. Geloofwaardig, mogelijk, plausibel, iets in die hoek.
Of niet mogelijk lijkt. Ik praat af en toe ook wat goed voor mezelf door te beseffen dat er een hoop gebeurt wat je niet ziet.quote:Op woensdag 11 juni 2014 00:31 schreef IsaacCuenca het volgende:
[..]
Betekent het gewoon niet, het geloven van alles wat niet mogelijk is in de serie?
Nee dat is een te onprecieze omschrijving; waar het om gaat is dat een verhaal een eigen waarheid heeft en wat er in dat verhaal gebeurt geloofwaardig moet zijn binnen die waarheid. Als een verhaal zich niet aan zijn eigen waarheid houdt, dan wordt het ongeloofwaardig.quote:Op woensdag 11 juni 2014 00:29 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Ik zou voor het "opschorten van ongeloof" gaan. Het is een beetje letterlijk, maar het dekt de lading.
Het is een term geen omschrijving. Dit wat ik citeer is een omschrijving die niet de volledige lading van de term dekt. Het opschorten van je ongeloof betekent precies dat: het tijdelijk negeren van ongelofelijke dingen. Dat slaat zowel op het gegeven dat Superman kan vliegen als dat het op het gegeven dat Superman met zijn armen van staal met 300 km/u tegen Lois Lane aan kan vliegen om haar van een val te redden zonder haar te verbrijzelen.quote:Op woensdag 11 juni 2014 00:33 schreef HiZ het volgende:
[..]
Nee dat is een te onprecieze omschrijving; waar het om gaat is dat een verhaal een eigen waarheid heeft en wat er in dat verhaal gebeurt geloofwaardig moet zijn binnen die waarheid. Als een verhaal zich niet aan zijn eigen waarheid houdt, dan wordt het ongeloofwaardig.
Het gaat ook eigenlijk voor alle verzonnen verhalen op; als je een boek schrijft over iets dat zich afspeelt tijdens de Eerste Wereldoorlog moeten de luchtgevechten zich niet afspelen tussen JSF's.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt., nadat ik dat in dit topic las. Domme fout. Dus mensen die niet gespoilerd willen worden, bij deze 😉.
quote:Op woensdag 11 juni 2014 00:42 schreef stijn_ het volgende:
Ik heb met mijn domme hoofd gezocht op google naarHopelijk zien we haar dit seizoen nog. Ik ben benieuwd wat ze daar mee gaan doen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt., nadat ik dat in dit topic las. Domme fout. Dus mensen die niet gespoilerd willen worden, bij deze 😉.“An interesting thing is a good thing.”
Zijn ze nu uitgeroeid?quote:Op woensdag 11 juni 2014 00:59 schreef Skillstorm het volgende:
Die Thenns waren trouwens ook maar lange slungels.
Sterk waren ze niet zo.
Geen idee, maar het enige voordeel wat ze in combat hadden leken hun lange armen+lange bijlen wel. En maar rondzwaaien.quote:
quote:Op dinsdag 10 juni 2014 22:04 schreef Khaleesi het volgende:
YES, extended promo!!!
De vorige was niet zo veelbelovend, deze echter!zit wel een mega spoiler in zegSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |