Voor een gelovige vast wel ja. Voor een ongelovige is het gewoon flauwekul.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 20:38 schreef Calhoun84 het volgende:
Dit citaat dekt voor mij de lading wel.
‘Als gelovige mag je wel geloven dat de wereld geschapen is door God. De Bijbel is echter geen bron van natuurwetenschappelijke kennis over het ontstaan van de aarde, de soorten of de mens. Het verhaal van de schepping geeft antwoord op andere vragen: wie wij als mens zijn, wat onze relatie tot God is. De Bijbel gaat over fundamentele vragen, die in 2000 jaar niet veranderd zijn, en nog altijd actueel voor ons als mensen. Het wonder van de verrijzenis van Christus is essentieel en uniek. Het is niet met onze natuurwetenschappelijke kennis te verklaren. Een moment waarop hemel en aarde elkaar ontmoet hebben.’
‘Je kunt Gods bestaan niet bewijzen: geloof berust niet op bewijs, maar op een ontmoeting. Maar geloof en verstand moeten niet gescheiden worden. Het gaat in het geloof wel om werkelijkheid. Je mag God en Gods handelen dan ook proberen te bevatten en te begrijpen, omdat we geschapen zijn naar het beeld van God.’
-Carlo Beenakker (natuurkundige)
schoorvoetend, maar toch..quote:Op zaterdag 7 juni 2014 20:44 schreef Jovatov het volgende:
De intelligente gelovigen in creationisme vind je tegenwoordig volgens mij ook bijna nog alleen maar in Amerika.
Nederlanders als Andries Knevel of een Willem Ouweneel zijn daar inmiddels wel vanaf gestapt.
Vast geen genie.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 20:38 schreef Calhoun84 het volgende:
Dit citaat dekt voor mij de lading wel.
‘Als gelovige mag je wel geloven dat de wereld geschapen is door God. De Bijbel is echter geen bron van natuurwetenschappelijke kennis over het ontstaan van de aarde, de soorten of de mens. Het verhaal van de schepping geeft antwoord op andere vragen: wie wij als mens zijn, wat onze relatie tot God is. De Bijbel gaat over fundamentele vragen, die in 2000 jaar niet veranderd zijn, en nog altijd actueel voor ons als mensen. Het wonder van de verrijzenis van Christus is essentieel en uniek. Het is niet met onze natuurwetenschappelijke kennis te verklaren. Een moment waarop hemel en aarde elkaar ontmoet hebben.’
‘Je kunt Gods bestaan niet bewijzen: geloof berust niet op bewijs, maar op een ontmoeting. Maar geloof en verstand moeten niet gescheiden worden. Het gaat in het geloof wel om werkelijkheid. Je mag God en Gods handelen dan ook proberen te bevatten en te begrijpen, omdat we geschapen zijn naar het beeld van God.’
-Carlo Beenakker (natuurkundige)
Ach, een hoogleraar theoretische natuurkunde aan de Universiteit Leiden heeft toch wel enige autoriteit.quote:
O ja? Hm oke.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 20:09 schreef nietzman het volgende:
[..]
Dit is oprecht een van de domste uitspraken die ik ooit heb gehoord. En ik kom zo af en toe in het utopia subforum.
Er is letterlijk geen enkele wetenschapper die claimt de waarheid in pacht te hebben.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 21:03 schreef Complexiteit het volgende:
[..]
Ik zie dan die rationele wetenschapsaanhanger en mij bekruipt een gevoel van, ehh.. ja, alsof je zelf ook maar enigszins de waarheid in pacht hebt.
die arts kan dat ook best van jou vinden.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 14:31 schreef CherryOnTop het volgende:
Dat je universitair afgestudeerd bent wil op zich niet zoveel zeggen, je hebt ook pretstudies die verder bar weinig met dit soort wetenschap te maken hebben. Maar ik ken bijvoorbeeld een gelovige arts, en dat snap ik inderdaad niet. Die man zou toch beter moeten weten.
als je gelovig bent uit heel veel.quote:
lolquote:Op zaterdag 7 juni 2014 21:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er is letterlijk geen enkele wetenschapper die claimt de waarheid in pacht te hebben.
Je kunt wel lachen, maar als je denkt dat wetenschap gaat om het verkondigen van "de waarheid", dan begrijp je er geen bal van.quote:
Niet onder de indruk. Vast geen genie.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 21:01 schreef Calhoun84 het volgende:
[..]
Ach, een hoogleraar theoretische natuurkunde aan de Universiteit Leiden heeft toch wel enige autoriteit.
Wetenschap is zelfs niet bezig met verzonnen creaturen.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 21:49 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
die arts kan dat ook best van jou vinden.
God bestaat gewoon. Punt.
Dan is het tochdom om niet te geloven?
Bovendien, het bestaan van een God wordt niet uitgesloten door de wetenschap.
Maar het blijft een persoonlijke illusie.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 22:00 schreef JaniesBrownie het volgende:
als je gelovig bent uit heel veel.
Het is niet dom om gelovig te zijn, het is dom om mensen om die reden dom te noemen.
Nee, dat is het dus niet.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 22:47 schreef ATON het volgende:
[..]
Maar het blijft een persoonlijke illusie.
2) volgt helemaal niet uit 1)?quote:Op zaterdag 7 juni 2014 22:58 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
1) Die mensen zijn overtuigd van het bestaan van een God.
2) God is dus geen illusie.
Voor mensen die geloven in God, bestaat hij, en is hij geen illusie.quote:
Een illusie is natuurlijk nooit een illusie voor degene die die illusie heeft. Dat lijkt me nogal een open deur.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 23:03 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Voor mensen die geloven in God, bestaat hij, en is hij geen illusie.
Zo beter?
"Beenakker is zonder enige twijfel een van de meest getalenteerde theoretisch natuurkundigen van dit moment. Op zijn vakgebied, de mesoscopische fysica, staat hij in Nederland op eenzame hoogte en ook internationaal gezien behoort hij tot de absolute top." - aldus de NWO.quote:
Het is niet bewezen dat God een illusie is.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 23:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een illusie is natuurlijk nooit een illusie voor degene die die illusie heeft. Dat lijkt me nogal een open deur.
quote:Op zaterdag 7 juni 2014 23:04 schreef Calhoun84 het volgende:
[..]
"Beenakker is zonder enige twijfel een van de meest getalenteerde theoretisch natuurkundigen van dit moment. Op zijn vakgebied, de mesoscopische fysica, staat hij in Nederland op eenzame hoogte en ook internationaal gezien behoort hij tot de absolute top." - aldus de NWO.
----> BNWquote:- aldus de NWO.
Maar voor mensen die harde feiten nodig hebben is dit niet voldoende. Ik weet ook dat God bestaat, daar is voor mij voldoende bewijs voor maar niets dat ik hard kan maken en aan anderen kan laten zien. Dat is de essentie van geloof, er zijn geen harde bewijzen maar alleen getuigenissen en persoonlijke ervaringen. En dat is ook voldoende. Een ieder die open staat voor God kan Hem vinden.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 23:07 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Het is niet bewezen dat God een illusie is.
Bovendien is het voor heel veel mensen gewoon werkelijkheid.
Beetje lullig om het dan weg te zetten als complete onzin en mensen die geloven af te doen als dom.
Daarom zei ik ook: dat kan nooit het hele verhaal zijn.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 23:07 schreef JaniesBrownie het volgende:
Beetje lullig om het dan weg te zetten als complete onzin en mensen die geloven af te doen als dom.
Nou ja, dat dus inderdaad (Hoewel ik dat laatste niet geloof, maar tochquote:Op zaterdag 7 juni 2014 23:08 schreef Calhoun84 het volgende:
[..]
Maar voor mensen die harde feiten nodig hebben is dit niet voldoende. Ik weet ook dat God bestaat, daar is voor mij voldoende bewijs voor maar niets dat ik hard kan maken en aan anderen kan laten zien. Dat is de essentie van geloof, er zijn geen harde bewijzen maar alleen getuigenissen en persoonlijke ervaringen. En dat is ook voldoende. Een ieder die open staat voor God kan Hem vinden.
Aangezien zelfs ik Hem heb gevonden moet iedereen dat kunnenquote:Op zaterdag 7 juni 2014 23:12 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Nou ja, dat dus inderdaad (Hoewel ik dat laatste niet geloof, maar toch)
Nah, ik geloof niet in God, maar ik heb wel een tijdje gehad dat ik het graag wilde, het leek me wel fijn om een God te hebben.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 23:14 schreef Calhoun84 het volgende:
[..]
Aangezien zelfs ik Hem heb gevonden moet iedereen dat kunnen![]()
Ik was niet veel anders dan de anti religieuzen op dit forum.
Dat wil nog niet zeggen dat je Hem nooit zal vindenquote:Op zaterdag 7 juni 2014 23:15 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Nah, ik geloof niet in God, maar ik heb wel een tijdje gehad dat ik het graag wilde, het leek me wel fijn om een God te hebben.
Is me alleen nooit gelukt
Niet echt, maar dank je. Mocht ik nog een keer willen proberen, zal ik ook proberen aan je tip te denkenquote:Op zaterdag 7 juni 2014 23:26 schreef Calhoun84 het volgende:
[..]
Dat wil nog niet zeggen dat je Hem nooit zal vinden![]()
Mocht je nog steeds op zoek zijn dan kan ik je de Alpha cursus aanbevelen, uiteraard heeft deze cursus een zwaar evangeliserend karakter maar bij de juiste kerk is het ook geen probleem als je ongelovig start, en dit na deze cursus nog steeds bent. Het heeft mij wel geholpen, al geloofde ik stiekem al wel toen ik eraan begon.
De wetenschap zelf heeft niets met geloof te maken. Je hebt gelijk dat sommige mensen de wetenschap benaderen zoals anderen het geloof benaderen, als onfeilbaar met een onvoorwaardelijk vertrouwen ongeacht de inhoud. Desalniettemin heeft dat alsnog niets met de wetenschap zelf te maken.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 20:13 schreef Calhoun84 het volgende:
[..]
Mensen die de wetenschap geloven denken net goed dat zij alle waarheid in pacht hebben en zijn niet anders dan waar ze christenen van betichten. Met dien verstande dat de wetenschap zijn verhaal in 2000 jaar al ontelbare keren heeft moeten aanpassen
Er zijn mensen die overtuigd zijn dat er rode olifanten bestaan. Rode olifanten zijn dus geen illusie.quote:Op zaterdag 7 juni 2014 22:58 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Nee, dat is het dus niet.
Die mensen zijn overtuigd van het bestaan van een God. God is dus geen illusie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |