Ach, zolang je maar beetje creatief bent in je eigen vakgebied toch?quote:Op maandag 9 juni 2014 15:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik voel me soms een grote loser als ik die wiskundigen met zulke creatieve vondsten zie komen.
Die arctan herkende ik natuurlijk direct in die integraal (wie niet wie calculus heeft gehad?) maar die vervelende teller wegwerken door die eigenschap van de logaritme op die manier te gebruiken, die creatieve stap kon ik helaas niet zetten.quote:Op maandag 9 juni 2014 15:37 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ach, zolang je maar beetje creatief bent in je eigen vakgebied toch?
Zoals ik al aangaf, begon ik met een behoorlijk complexe oplossing die op wat zwaardere wiskunde gestoeld is. Die heb ik vervolgens op een aantal punten sterk vereenvoudigd om zo tot de oplossing te komen die ik in dit topic gaf. Daardoor lijkt het opeens allemaal heel creatief uit de lucht te komen vallen, maar er zit gewoon een systematische aanpak achter, die door het oppoetsen niet direct zichtbaar is.quote:Op maandag 9 juni 2014 15:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik voel me soms een grote loser als ik die wiskundigen met zulke creatieve vondsten zie komen.
Je kunt het ook andersom bekijken en denken dat die factor 1/(1 + x2) nu juist lastig is. En inderdaad is dit de afgeleide van arctan(x) zoals je zelf al had gezien. Dus, als je hebt u = arctan(x) dan is du = dx/(1 + x2). Maar u = arctan(x) is equivalent met x = tan(u) voor |u| < π/2. Voer dus eens een substitutie x = tan(u) uit, zodat je nieuwe integratie interval [0, π/4] wordt en kijk eens wat je dan krijgt. Nu maar even zelf verder puzzelen zodat je je geen loser meer voelt ...quote:Op maandag 9 juni 2014 15:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die arctan herkende ik natuurlijk direct in die integraal (wie niet wie calculus heeft gehad?) maar die vervelende teller wegwerken door die eigenschap van de logaritme op die manier te gebruiken, die creatieve stap kon ik helaas niet zetten.
quote:Op maandag 9 juni 2014 19:07 schreef LogiteX het volgende:
2 woorden 9 letters, duurt lang, wat is hier specifiek beta aan?
Pics or it didn't happen!quote:Op maandag 9 juni 2014 22:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik zag straks een interessant schouwspel buiten, de combinatie van licht stormweer met een klein stukje 'lucht' waardoorheen de zon schijnt levert fascinerende plaatjes op: lantaarnverlichtingen die aan zijn, donkere lucht, hard waaiende wind en een lichte bui in combinatie met gebouwen die door de zon worden belicht en een regenboog. Om het af te maken ook nog eens de duidelijkste bliksemflits die ik ooit gezien heb: een vertakte flits die gedurende 1-2 secondes zichtbaar was, zo een die je alleen maar op foto's ziet.
Pics!quote:Op maandag 9 juni 2014 22:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik zag straks een interessant schouwspel buiten, de combinatie van licht stormweer met een klein stukje 'lucht' waardoorheen de zon schijnt levert fascinerende plaatjes op: lantaarnverlichtingen die aan zijn, donkere lucht, hard waaiende wind en een lichte bui in combinatie met gebouwen die door de zon worden belicht en een regenboog. Om het af te maken ook nog eens de duidelijkste bliksemflits die ik ooit gezien heb: een vertakte flits die gedurende 1-2 secondes zichtbaar was, zo een die je alleen maar op foto's ziet.
Helaas geen fototoestel in de aanslag en aangezien de zon aan het ondergaan was, wat het nog mooier maakte, had ik geen tijd om dat te regelen. Soms kan je beter genieten in plaats van iets vast te leggen, ik heb het vastgelegd in mijn eigen geheugen, dat is meer dan genoeg. Maar ja, een fotograaf zou dit heel erg graag op de gevoelige plaat hebben vastgelegd.quote:
Autismegehalte is een factor 3000 hoger op de TU/e.quote:Op maandag 9 juni 2014 23:04 schreef Rezania het volgende:
Ligt het nou aan mij of zijn er meer TU/e FOK!kers dan TUD FOK!kers? Althans, het lijkt wel zo, zo vaak kom ik TU/e'ers tegen. Beetje frappant aangezien de TUD twee keer zoveel studenten heeft dan de TU/e.
Whehehequote:Op maandag 9 juni 2014 23:07 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Autismegehalte is een factor 3000 hoger op de TU/e.
quote:Op maandag 9 juni 2014 23:04 schreef Rezania het volgende:
Ligt het nou aan mij of zijn er meer TU/e FOK!kers dan TUD FOK!kers? Althans, het lijkt wel zo, zo vaak kom ik TU/e'ers tegen. Beetje frappant aangezien de TUD twee keer zoveel studenten heeft dan als de TU/e.
Het is al laat en ik ben een paar aantal biertjes verder, sorry.quote:
Mijn rooster voor deze week is vrij, practicum, vrij, college, vrij.quote:Op maandag 9 juni 2014 23:12 schreef Amoeba het volgende:
Morgen weer naar de universiteit. Geen zin ook niet he.
Morgen de hele dag, woensdag vrij (werken), donderdagochtend hoorcollege en instructie en dan 's middags je hele middag vrijhouden voor een presentatie die 1 tot 2 minuten mag duren.quote:Op maandag 9 juni 2014 23:14 schreef Rezania het volgende:
[..]
Mijn rooster voor deze week is vrij, practicum, vrij, college, vrij.Laatste college van het jaar btw.
quote:Op maandag 9 juni 2014 23:10 schreef Rezania het volgende:
[..]
Het is al laat en ik ben een paar aantal biertjes verder, sorry.
Lekker niks doen dus, nice.quote:Op maandag 9 juni 2014 23:22 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Morgen symposium + promotie, top dagje
Oh, jij hebt ook een ouderdag?quote:Op maandag 9 juni 2014 23:21 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Morgen de hele dag, woensdag vrij (werken), donderdagochtend hoorcollege en instructie en dan 's middags je hele middag vrijhouden voor een presentatie die 1 tot 2 minuten mag duren..
En vrijdag die ouderdag
Studievereniging organiseert dat bij ons ook hoor, was er vorige keer alleen nog niet van op de hoogtequote:Op maandag 9 juni 2014 23:25 schreef Rezania het volgende:
[..]
Lekker niks doen dus, nice.
[..]
Oh, jij hebt ook een ouderdag?Dacht dat wij de enige waren.
Had jij je bsa nou eigenlijk al? Ja toch?quote:Op maandag 9 juni 2014 23:45 schreef Mitsu het volgende:
Morgen de hele dag werken aan resultaten verkennen met een leuk project groepje en de rest vd week werken aan een ontwerpopdracht. Het leven is zo slecht nog niet
Nouja, wel een beetje opletten dus, maar het gros van de dag is eten, drinken en wachtenquote:
Ja ik heb m alquote:Op maandag 9 juni 2014 23:53 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Had jij je bsa nou eigenlijk al? Ja toch?
Was prima te doen toch? Ik had alleen die Markov matrices niet helemaal goed in m'n hoofd zitten dus daar wat punten laten liggen. En nu maar hopen dat ik qua notatie, definities enzo niet weer de mist in ben gegaan.quote:Op maandag 9 juni 2014 21:50 schreef Novermars het volgende:
Morgen tentamen Lineaire Algebra, bijzonder slecht geleerd dus ben benieuwd wat er gaat komen!
Echt, door dat mooie weer hier de afgelopen dagen (minus gisteren) is mijn motivatie echt 0.
Op vraag 4 na erg goed te doen, al heb ik bij die ook nog wel wat puntjes gesprokkeld. Heb alleen heel erg lopen kloten met 1a en 2c, de rest ging redelijk.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 13:14 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Was prima te doen toch? Ik had alleen die Markov matrices niet helemaal goed in m'n hoofd zitten dus daar wat punten laten liggen. En nu maar hopen dat ik qua notatie, definities enzo niet weer de mist in ben gegaan.
Ja vraag 4 was lastig inderdaad, heb daar a, d en e niet (goed) gedaan. 1a was even kut maar als je wat ging klooien met eigenwaardes kwam je wel op het goeie antwoord uit.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 15:00 schreef Novermars het volgende:
[..]
Op vraag 4 na erg goed te doen, al heb ik bij die ook nog wel wat puntjes gesprokkeld. Heb alleen heel erg lopen kloten met 1a en 2c, de rest ging redelijk.
Had jij bij 3 ook Nee, Ja, Nee en Ja?
Nu lekker Estimation en Testing leren voor donderdagJij mag lekker DE/IME/Risk Insurance doen?
quote:
Bedankt, ben er echt blij mee.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 15:13 schreef Mitsu het volgende:
[..]
Haha ja vind t ook wel kei relaxed.
[..]
Nice, gefeli!
P in 1 jaar is zooo relaxt.. Scheelt in 1 keer een boel stress en gezeik met plannen van je studie.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 15:38 schreef Rezania het volgende:
[..]
[..]
Bedankt, ben er echt blij mee.Nu nog twee tentamens en een practicum halen en ik heb mijn P-in-1, moet lukken.
Dit. Laatste kwartiel niet zoveel gedaan, maar ik loop keurig op schema.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 15:51 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
P in 1 jaar is zooo relaxt.. Scheelt in 1 keer een boel stress en gezeik met plannen van je studie.
Daarom ga ik ook nog een vak voor de tweede keer herkansen in de zomervakantie, juist om te proberen te voorkomen dat ik volgend jaar allemaal gedoe krijg met mijn planning.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 15:51 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
P in 1 jaar is zooo relaxt.. Scheelt in 1 keer een boel stress en gezeik met plannen van je studie.
De eigenwaarden bij vraag 1 waren redelijk makkelijk, viva la RRT, maar die eigenvectorenquote:Op dinsdag 10 juni 2014 15:32 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Ja vraag 4 was lastig inderdaad, heb daar a, d en e niet (goed) gedaan. 1a was even kut maar als je wat ging klooien met eigenwaardes kwam je wel op het goeie antwoord uit.2c was niet heel lastig toch? Beetje waardes van x uitproberen in de row echelon form van A zodat je 0 krijgt.
Bij 3 had ik dezelfde reeks ja, alleen wist ik niet hoe ik c moest bewijzen. Achteraf gezien was dat redelijk eenvoudig trouwens.
Nee mag multivariate gaan herkansen en ga daarna geen tentamens meer doen.
Ik ben echt jaloers. Mijn kamer is echt vol op het zuiden en het is daar nu echt niet uit te houden...quote:Op dinsdag 10 juni 2014 16:15 schreef Lilliesleaf het volgende:
Wooooop. Sinds m'n ouders verhuisd zijn hebben ze hun super airco niet meer nodig. Dus ik heb hem geclaimed voor mijn kamertje met zielig verwarmingselement wat ruk is. Nu kan ik het binnen 10 minuten koelen naar 15 graden.
Maar als je 2D wist, wist je 2C toch ook? Of heb je gewoon Null(A) genoteerd ipv L[x1, x2, x3]?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 16:07 schreef Novermars het volgende:
[..]
De eigenwaarden bij vraag 1 waren redelijk makkelijk, viva la RRT, maar die eigenvectorenVeel te lang lopen kloten daar, helaas. 2C is normaal gesproken super makkelijk, maar wat ik ook deed, ik kon maar geen lineair onafhankelijke vectoren vinden. Terwijl 2D wel super makkelijk ging
Ja, redelijk gefuckt wel. Had de vorige keer een 4 ofzo. Kwam niet uit die Lagrangians en was erg slordig geweest qua definities, notatie etc.quote:En dat is flink kut dat je multi weer moet herkansen, wat had je het afgelopen blok gehaald? *Kan eigenlijk nog steeds niet geloven dat ik multi in één keer heb gehaald*
Bij die goedkope kamer krijg je huurtoeslag, dus dan is het 310 euro per maand. Dat valt nog wel te doen.quote:
Acceptabelquote:Op dinsdag 10 juni 2014 19:36 schreef Rezania het volgende:
[..]
Bij die goedkope kamer krijg je huurtoeslag, dus dan is het 310 euro per maand. Dat valt nog wel te doen.
Veel geluk daarmee, het aanbod in Delft is nou niet echt geweldig of zo.quote:
Zeker straks met al die kutfeutenquote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:47 schreef Rezania het volgende:
[..]
Veel geluk daarmee, het aanbod in Delft is nou niet echt geweldig of zo.
quote:Op dinsdag 10 juni 2014 23:12 schreef netchip het volgende:
Had dus maar aangenomen dat de meesten dat verhaal van het atoommodel wel kende (80% waren volwassenen, ouders van de andere project-genoten die ook meededen aan dit initiatief - je verdiepen in een onderwerp), dat bleek dus niet zo te zijn..
Er zijn grenzen. Als mensen zelfs het atoommodel niet kennen dan is de presentatie niet aan hen gericht.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 23:12 schreef netchip het volgende:
Voor degenen die mij hadden geholpen bij mijn werkstuk over zonnecellen (Bram, Lilliesleaf), ik heb net mijn presentatie gehad, ging beter dan ik had verwacht.
Jammer dat ik maar 7 minuten had. Het atoommodel met de schillen van de elektronen om de atoomkern uitleggen en het principe van een halfgeleider uitleggen, en dan ook nog eens uitleggen hoe dat dan zit met de valentieband en geleidingsband, lukte niet in 7 minutenHad dus maar aangenomen dat de meesten dat verhaal van het atoommodel wel kende (80% waren volwassenen, ouders van de andere project-genoten (1e, 2e en 3e klassers) die ook meededen aan dit initiatief - je verdiepen in een onderwerp), dat bleek dus niet zo te zijn...
Mensen die ervoor hebben gestudeerd apen ook maar de trucjes na die anderen ooit hebben bedacht.quote:Ik vind het gaaf dat alles in de natuurkunde samenhangt met formules, zo kwam ik differentialen tegen om het 'built-in voltage' van een halfgeleider te bepalen - kan ik natuurlijk niet oplossen, maar wel mooi om te zien.
Alleen jammer dat zoveel voetbalaanhangers idioten zijn.quote:
Dixit Bramquote:Op dinsdag 10 juni 2014 23:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Mensen die ervoor hebben gestudeerd apen ook maar de trucjes na die anderen ooit hebben bedacht.
Lekker maar eh, een airco werkt toch alleen maar als je een kant van de airco buiten plaatst zo dat de warme lucht afgevoerd wordt? Anders heb je even lokaal koelere lucht maar netto meer warmte (arbeid levert warmte op). Hoe los je dat op? De opening uit het raam laten steken of heb je een gat in de muur gemaakt?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 16:15 schreef Lilliesleaf het volgende:
Wooooop. Sinds m'n ouders verhuisd zijn hebben ze hun super airco niet meer nodig. Dus ik heb hem geclaimed voor mijn kamertje met zielig verwarmingselement wat ruk is. Nu kan ik het binnen 10 minuten koelen naar 15 graden.
Ja oké, er zijn enkele helden die iets nieuws uitvinden en er zijn nog wat meer helden die op een creatieve manier verschillende zaken die al zijn uitgevonden door anderen op een handige manier combineren. Mijn punt was dat in veel gevallen het oplossen van een differentiaalvergelijking ofwel wel lukt en dat hiervoor dan een trucje kan worden gebruikt wat anderen al hebben bedacht ofwel dat je numerieke methodes gaat moeten toepassen. Ik wou hem even gerust stellen dat hij dit prima kan leren als hij dat zou willen, dat het niet binnen een enkeling zijn bereik ligt.quote:
Als je kijkt naar de manier waarop Thabit twee van de drie door mij gegeven integralen oploste, dan mag je dat gerust origineel noemen. Ik ben zijn methoden in ieder geval niet in de literatuur tegengekomen. Als je er in geïnteresseerd bent dan wil ik binnenkort nog wel wat andere bijzondere (en elegante) oplossingsmethoden laten zien, inclusief literatuurverwijzingen.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 23:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja oké, er zijn enkele helden die iets nieuws uitvinden en er zijn nog wat meer helden die op een creatieve manier verschillende zaken die al zijn uitgevonden door anderen op een handige manier combineren. Mijn punt was dat in veel gevallen het oplossen van een differentiaalvergelijking ofwel wel lukt en dat hiervoor dan een trucje kan worden gebruikt wat anderen al hebben bedacht ofwel dat je numerieke methodes gaat moeten toepassen.
Ik denk dat hij nog niet toe is aan het oplossen van DV's, laat staan met Laplace transformaties.quote:Terzijde @ Netchip, een bepaald type differentiaalvergelijkingen kan je ook nog met Laplace oplossen.
Zou nog wel eens een probleem kunnen zijn met die nieuwe stufi regeling.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 23:55 schreef Amoeba het volgende:
Als je een jaar je studie pauzeert, bijv. ik pak nu m'n P en ga een jaar werken en schrijf me uit bij de studie, kan ik dan daarna conform de oude regeling verder?
Dat Thabit met een creatieve oplossing kwam lijkt mij duidelijk, ik neem mijn hoed hiervoor af. Hij behoort volgens mij wel tot de meer getalenteerde mensen op dit vlak. Natuurlijk ben ik hierin geïnteresseerd.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 23:56 schreef Riparius het volgende:
[..]
Als je kijkt naar de manier waarop Thabit twee van de drie door mij gegeven integralen oploste, dan mag je dat gerust origineel noemen. Ik ben zijn methoden in ieder geval niet in de literatuur tegengekomen. Als je er in geïnteresseerd bent dan wil ik binnenkort nog wel wat andere bijzondere (en elegante) oplossingsmethoden laten zien, inclusief literatuurverwijzingen.
Iets alsquote:Op dinsdag 10 juni 2014 23:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja oké, er zijn enkele helden die iets nieuws uitvinden en er zijn nog wat meer helden die op een creatieve manier verschillende zaken die al zijn uitgevonden door anderen op een handige manier combineren. Mijn punt was dat in veel gevallen het oplossen van een differentiaalvergelijking ofwel wel lukt en dat hiervoor dan een trucje kan worden gebruikt wat anderen al hebben bedacht ofwel dat je numerieke methodes gaat moeten toepassen. Ik wou hem even gerust stellen dat hij dit prima kan leren als hij dat zou willen, dat het niet binnen een enkeling zijn bereik ligt.
Terzijde @ Netchip, een bepaald type differentiaalvergelijkingen kan je ook nog met laplace oplossen.
| 1 | max, \max, min, \min, ln, \ln, log, \log |
Op tijd inschrijven bij Duwo, dan is er niks aan de handquote:Op dinsdag 10 juni 2014 20:47 schreef Rezania het volgende:
[..]
Veel geluk daarmee, het aanbod in Delft is nou niet echt geweldig of zo.
Jup, dus x=c0 + Null(A), waar c0 natuurlijk een oplossing was.quote:Op dinsdag 10 juni 2014 18:51 schreef wimjongil het volgende:
[..]
Maar als je 2D wist, wist je 2C toch ook? Of heb je gewoon Null(A) genoteerd ipv L[x1, x2, x3]?
[..]
Ja, redelijk gefuckt wel. Had de vorige keer een 4 ofzo. Kwam niet uit die Lagrangians en was erg slordig geweest qua definities, notatie etc.
quote:Op woensdag 11 juni 2014 10:31 schreef Novermars het volgende:
tip van de dag: Sommige keywords hebben een speciaal command, zie het verschil maar:
[ code verwijderd ]
Maar je gebruikt [tex]\LaTeX[/tex], dus we zijn al trots op je!
Dat je latex gebruikte?quote:Op woensdag 11 juni 2014 10:54 schreef Anoonumos het volgende:
Daar kwam ik na 2.5 jaar wiskunde studie achter ja.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |