Ach, zolang je maar beetje creatief bent in je eigen vakgebied toch?quote:Op maandag 9 juni 2014 15:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik voel me soms een grote loser als ik die wiskundigen met zulke creatieve vondsten zie komen.
Die arctan herkende ik natuurlijk direct in die integraal (wie niet wie calculus heeft gehad?) maar die vervelende teller wegwerken door die eigenschap van de logaritme op die manier te gebruiken, die creatieve stap kon ik helaas niet zetten.quote:Op maandag 9 juni 2014 15:37 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ach, zolang je maar beetje creatief bent in je eigen vakgebied toch?
Zoals ik al aangaf, begon ik met een behoorlijk complexe oplossing die op wat zwaardere wiskunde gestoeld is. Die heb ik vervolgens op een aantal punten sterk vereenvoudigd om zo tot de oplossing te komen die ik in dit topic gaf. Daardoor lijkt het opeens allemaal heel creatief uit de lucht te komen vallen, maar er zit gewoon een systematische aanpak achter, die door het oppoetsen niet direct zichtbaar is.quote:Op maandag 9 juni 2014 15:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik voel me soms een grote loser als ik die wiskundigen met zulke creatieve vondsten zie komen.
Je kunt het ook andersom bekijken en denken dat die factor 1/(1 + x2) nu juist lastig is. En inderdaad is dit de afgeleide van arctan(x) zoals je zelf al had gezien. Dus, als je hebt u = arctan(x) dan is du = dx/(1 + x2). Maar u = arctan(x) is equivalent met x = tan(u) voor |u| < π/2. Voer dus eens een substitutie x = tan(u) uit, zodat je nieuwe integratie interval [0, π/4] wordt en kijk eens wat je dan krijgt. Nu maar even zelf verder puzzelen zodat je je geen loser meer voelt ...quote:Op maandag 9 juni 2014 15:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die arctan herkende ik natuurlijk direct in die integraal (wie niet wie calculus heeft gehad?) maar die vervelende teller wegwerken door die eigenschap van de logaritme op die manier te gebruiken, die creatieve stap kon ik helaas niet zetten.
quote:Op maandag 9 juni 2014 19:07 schreef LogiteX het volgende:
2 woorden 9 letters, duurt lang, wat is hier specifiek beta aan?
Pics or it didn't happen!quote:Op maandag 9 juni 2014 22:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik zag straks een interessant schouwspel buiten, de combinatie van licht stormweer met een klein stukje 'lucht' waardoorheen de zon schijnt levert fascinerende plaatjes op: lantaarnverlichtingen die aan zijn, donkere lucht, hard waaiende wind en een lichte bui in combinatie met gebouwen die door de zon worden belicht en een regenboog. Om het af te maken ook nog eens de duidelijkste bliksemflits die ik ooit gezien heb: een vertakte flits die gedurende 1-2 secondes zichtbaar was, zo een die je alleen maar op foto's ziet.
Pics!quote:Op maandag 9 juni 2014 22:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik zag straks een interessant schouwspel buiten, de combinatie van licht stormweer met een klein stukje 'lucht' waardoorheen de zon schijnt levert fascinerende plaatjes op: lantaarnverlichtingen die aan zijn, donkere lucht, hard waaiende wind en een lichte bui in combinatie met gebouwen die door de zon worden belicht en een regenboog. Om het af te maken ook nog eens de duidelijkste bliksemflits die ik ooit gezien heb: een vertakte flits die gedurende 1-2 secondes zichtbaar was, zo een die je alleen maar op foto's ziet.
Helaas geen fototoestel in de aanslag en aangezien de zon aan het ondergaan was, wat het nog mooier maakte, had ik geen tijd om dat te regelen. Soms kan je beter genieten in plaats van iets vast te leggen, ik heb het vastgelegd in mijn eigen geheugen, dat is meer dan genoeg. Maar ja, een fotograaf zou dit heel erg graag op de gevoelige plaat hebben vastgelegd.quote:
Autismegehalte is een factor 3000 hoger op de TU/e.quote:Op maandag 9 juni 2014 23:04 schreef Rezania het volgende:
Ligt het nou aan mij of zijn er meer TU/e FOK!kers dan TUD FOK!kers? Althans, het lijkt wel zo, zo vaak kom ik TU/e'ers tegen. Beetje frappant aangezien de TUD twee keer zoveel studenten heeft dan de TU/e.
Whehehequote:Op maandag 9 juni 2014 23:07 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Autismegehalte is een factor 3000 hoger op de TU/e.
quote:Op maandag 9 juni 2014 23:04 schreef Rezania het volgende:
Ligt het nou aan mij of zijn er meer TU/e FOK!kers dan TUD FOK!kers? Althans, het lijkt wel zo, zo vaak kom ik TU/e'ers tegen. Beetje frappant aangezien de TUD twee keer zoveel studenten heeft dan als de TU/e.
Het is al laat en ik ben een paar aantal biertjes verder, sorry.quote:
Mijn rooster voor deze week is vrij, practicum, vrij, college, vrij.quote:Op maandag 9 juni 2014 23:12 schreef Amoeba het volgende:
Morgen weer naar de universiteit. Geen zin ook niet he.
Morgen de hele dag, woensdag vrij (werken), donderdagochtend hoorcollege en instructie en dan 's middags je hele middag vrijhouden voor een presentatie die 1 tot 2 minuten mag duren.quote:Op maandag 9 juni 2014 23:14 schreef Rezania het volgende:
[..]
Mijn rooster voor deze week is vrij, practicum, vrij, college, vrij.Laatste college van het jaar btw.
quote:Op maandag 9 juni 2014 23:10 schreef Rezania het volgende:
[..]
Het is al laat en ik ben een paar aantal biertjes verder, sorry.
Lekker niks doen dus, nice.quote:Op maandag 9 juni 2014 23:22 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Morgen symposium + promotie, top dagje
Oh, jij hebt ook een ouderdag?quote:Op maandag 9 juni 2014 23:21 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Morgen de hele dag, woensdag vrij (werken), donderdagochtend hoorcollege en instructie en dan 's middags je hele middag vrijhouden voor een presentatie die 1 tot 2 minuten mag duren..
En vrijdag die ouderdag
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |