abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141617044
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 11:56 schreef Meike26 het volgende:
Dat weet ik, maar als je een auto koopt waarvan je weet dat er een 40 liter tank in zit, een verbruik van 1:18 en zuiniger, dan is dat toch verdomd *** als de benzine meter al bij 30km de daling inzet.. :D
Chill down zeg, de meter zet eigenlijk al vanaf 0 km de daling in, ligt allemaal aan de gevoeligeheid van de meter he. :')

En niet iedere benzinepomp zal precies even snel afslaan, dus als je 5 liter tankt kun je ook nog niet zo nauwkeurig je verbruik weten.

Adem in, adem uit, rustig aan met die rechtervoet, en na een paar keer tanken heb je een beter beeld :s)

Ik vul gewoon iedere tankbeurt in in een excelletje dat het verbruik van die tank en het verbruik sinds de aanschaf uitrekent.

[ Bericht 7% gewijzigd door quinoahipster op 27-06-2014 14:49:06 ]
pi_141617768
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 14:43 schreef quinoahipster het volgende:

[..]

Chill down zeg, de meter zet eigenlijk al vanaf 0 km de daling in, ligt allemaal aan de gevoeligeheid van de meter he. :')

En niet iedere benzinepomp zal precies even snel afslaan, dus als je 5 liter tankt kun je ook nog niet zo nauwkeurig je verbruik weten.

Adem in, adem uit, rustig aan met die rechtervoet, en na een paar keer tanken heb je een beter beeld :s)

Ik vul gewoon iedere tankbeurt in in een excelletje dat het verbruik van die tank en het verbruik sinds de aanschaf uitrekent.
Nou in dit geval was de meter behoorlijk aan een vrije val begonnen. Mijn auto zuipt behoorlijk wat meer en ik vond het ook wel bizar veel gedaald op dat korte ritje. Maar goed bij de pomp kreeg ik er met moeite hooguit 6 liter erbij.
pi_141617807
Die meter zegt toch niks :')

*O* Leve Excel *O*
  Moderator vrijdag 27 juni 2014 @ 15:15:30 #204
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_141617964
Ik doe het dus to-taal niet. Geef lekker gas wanneer ik daar zin in heb, trek vlot op wanneer ik daar zin in heb, ook in hoge toeren soms doortrekken (maar moet soms ook wel want autootje van mij heeft niet veel power).

Dus nee, ik let echt nauwelijks op zuinig rijden. Voordeel is wel weer dat ik niet dagelijks rijd, dus over het algemeen niet vaak hoef te tanken. Ik zou ook echt niet weten wat mijn auto verbruikt. Fabrieksopgave zegt 1 op 13,5 gemiddeld.
  vrijdag 27 juni 2014 @ 15:15:41 #205
39793 Moody
el moody
pi_141617974
Aan de ene kant snap ik zuinig rijden wel. De crisis enzo, geld overhouden. Zal best mensen helpen. Als "spelletje" snap ik het echter niet.

Ik doe er ook niet bewust aan mee, omdat moderne auto's met automaat je voor 90% al een heel eind op weg helpen :)

Aan de andere kant kost overdreven zuinig rijden je vrije tijd, iets dat me meer waard is dan die paar euro's bij de pomp.
Jaarlijstjes: '08 | '09 | '10 | '11 | '12 |
'13 |
'14
pi_141618046
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 15:10 schreef quinoahipster het volgende:
Die meter zegt toch niks :')

*O* Leve Excel *O*
Behalve als je dat ene bonnetje kwijt bent...kun je gaan gokken wat de km-stand was. :|W
Professioneel gifmenger.
  vrijdag 27 juni 2014 @ 16:34:58 #207
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_141620390
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 15:18 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Behalve als je dat ene bonnetje kwijt bent...kun je gaan gokken wat de km-stand was. :|W
Daarom zijn er van die kekke aps, kun je het aan de pomp invullen.
pi_141620708
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 15:10 schreef quinoahipster het volgende:
Die meter zegt toch niks :')

*O* Leve Excel *O*
Klopt, maar je schrikt wel. Het is hetzelfde effect als dat je net een muur hebt geschilderd. Nat ziet het er niet uit en de kleur is niet wat je had verwacht. Je baalt ontzettend van je harde werk en het geld dat er in is gaan zitten. Opgedroogd blijkt achteraf toch wel mooi te zijn geworden.
pi_141635457
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 16:47 schreef TheWhiteCowboy het volgende:

[..]

Klopt, maar je schrikt wel. Het is hetzelfde effect als dat je net een muur hebt geschilderd. Nat ziet het er niet uit en de kleur is niet wat je had verwacht. Je baalt ontzettend van je harde werk en het geld dat er in is gaan zitten. Opgedroogd blijkt achteraf toch wel mooi te zijn geworden.
Denk dat dit wel een hele mooie vergelijking is ^O^

Overigens over de auto zelf, ik begin het wagentje steeds meer te waarderen en leuk te vinden. 'Het nieuwe rijden' kon ik niet echt toepassen in de alto vanwege het hoogtoerige en zenuwachtige karakter tijdens het schakelen. De YRV is laagtoerig en heeft voldoende pit om uit 50km per uur in z'n 5 redelijk makkelijk te versnellen naar de 70 of 80 km/u. Hij rijdt een beetje als een diesel. Het Nieuwe Rijden zoals ze dat noemen is in de YRV dus wel goed mogelijk. Beetje meer uit laten rollen, niet meer zoveel afremmen op/met de koppeling. Dat soort dingen.

Morgen maar eens de Dai tussentijds volgooien en zien wat er mee gereden is. Nieuwsgierigheid wint het van mijn geduld :D
pi_141639193
Ben benieuwd.

Ik gok op 1 op 16 a 1 op 17

Kun je kijken wat je toerental bij 100 km is en bij 120km?
pi_141639509
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 10:16 schreef silenthill het volgende:
Ben benieuwd.

Ik gok op 1 op 16 a 1 op 17

Kun je kijken wat je toerental bij 100 km is en bij 120km?
Toerental bij 100km is 2800, bij 120 is het volgens mij iets van 3100. Het gekke is, dat onze oude Daihatsu Materia, ook een 1.3, een veel hoogtoeriger karakter had en al de 3500 toeren aantikte, bij slechts 100km/u. Dat was echt een nadeel van die auto. Hier zit een rustig torretje in waar het bandengeluid het motorgeluid bijna overstemt.
pi_141639516
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 17:24 schreef Meike26 het volgende:
Ben beni

[..]

Ben benieuwd naar de resultaten en naar je ervaring als (semi) Hypermiler.
-Hoe ging het?
-Hoe beviel het?
-Hoe groot acht je de kans dat je het vaker gaat doen ? :)
Nou komt ie.

-Hoe ging het? Ik hield het niet vol
-Hoe beviel het? Niet ik werd ongeduldig en ergerde me aan mijn eigen rijgedrag
-Hoe groot acht je de kans dat je het vaker gaat doen ? :) Gering

Na een km of 20 was ik het echt zat en ging over op vloeiend meerijden met de rest van het verkeer.
Ik voelde me net een bejaarde fileveroorzaker. :7

110 gereden waar je 130 mag 20 km/uur langzamer is gewoon erg irritant voor je medeweggebruikers die daardoor erg veel moeten inhalen dus van rijstrook wisselen wat een onrustig verkeersbeeld geeft.

Nederland is te druk om je eigen tempo te kunnen rijden zonder anderen te hinderen en/of gevaarlijke situaties te veroorzaken.

Mijn advies niet doen! maar meerijden met het tempo van de overige verkeersdelnemers.

:)
pi_141639645
quote:
2s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 10:42 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:

[..]

Nou komt ie.

-Hoe ging het? Ik hield het niet vol
-Hoe beviel het? Niet ik werd ongeduldig en ergerde me aan mijn eigen rijgedrag
-Hoe groot acht je de kans dat je het vaker gaat doen ? :) Gering

Na een km of 20 was ik het echt zat en ging over op vloeiend meerijden met de rest van het verkeer.
Ik voelde me net een bejaarde fileveroorzaker. :7

110 gereden waar je 130 mag 20 km/uur langzamer is gewoon erg irritant voor je medeweggebruikers die daardoor erg veel moeten inhalen dus van rijstrook wisselen wat een onrustig verkeersbeeld geeft.

Nederland is te druk om je eigen tempo te kunnen rijden zonder anderen te hinderen en/of gevaarlijke situaties te veroorzaken.

Mijn advies niet doen! maar meerijden met het tempo van de overige verkeersdelnemers.

:)
Ik herken het ergens wel, maar ook weer niet. Ik heb deze week 4 dagen gewerkt. Elke avond rond een uurtje of 8/9 over de a1 naar huis. 95 op de teller en lekker armpje laten leunen in portier en toeren. Ik trek mij er weinig van aan. Mensen hadden ruimte zat om mij in te halen, alleen als ik dus een vrachtwagen of touringcar in de spiegel zie opdoemen en dichterbij zie komen, dan geef ik wel gas bij. Voor hen is het nog het meest irritante. Als ik smorgens naar werk toe ga kom ik weinig aan hypermilen toe vanwege het vele verkeer op de a1 richting Amersfoort. Tussen Eemnes en Hoevelaken kom ik amper boven de 80/90 uit en constant remmen en weer optrekken.
Omdat de auto ook vrij smal is, rijd ik ook vooral aan de rechterkant van de rechter rijstrook (niet zo heel overdreven, maar wel uit het midden naar rechts), ook dat geeft een 'body-language' aan dat je langzaam bent en 'haal mij maar in' bij andere weggebruikers.

Ik heb tot nu toe eigenlijk nog geen rare situaties gehad, uitgelokt of iets dergelijks. Wanneer je goed vooruitkijkt en ook veel op je spiegels let, kan het naar mijn idee best. Maar misschien licht het ook wel erg aan waar je je in Nederland moet verplaatsen enz... Groot gedeelte van de randstad zou daarbij best een spelbreker kunnen zijn en dan word je denk ik inderdaad snel meegezogen met het andere verkeer.
pi_141641531
Inderdaad. Dat naar rechts aanhouden op de meest rechterbaan is al een goed signaal voor haal mij maar in.

Gelukkig zit ik zelden of nooit in spits of druk verkeer. Waardoor ik het verkeer niet hinder.
  zaterdag 28 juni 2014 @ 20:37:26 #215
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_141657883
Als ik tijdens de spits via de A7 naar huis rij, dan blijf ik gewoon op de rechterbaan. Op de linkerbaan zijn veel meer auto's dan op de rechter. Ik blijf wel achter een vrachtwagen hangen, ik doe niet mee aan dat treintjesgedoe. Want er hoeft er maar één te remmen, en de hele stoet remt af, terwijl ik op de rechterbaan dan zelfs de mensen links weer onbedoeld inhaal..

En ze schieten er niks mee op, bij het stoplicht kom ik ze weer tegen.
pi_141660538
Heb ik ook eens gedaan.

Met Renault Twingo.

Fabrieksopgave 1 op 16. Met hypermiling 3000 km lang 1 op 27, ook stadsritten. Niet slecht voor een benzineautootje, waar ik 600 euro voor betaald heb en onderhoud zelf doe.
En zelfs met lekke band 70 km gereden, voornamelijk snelweg met 120 km/h, kwam ik erachter. En bleek-ie nog zuiniger te zijn ook!

Voor wie het niet gelooft.

http://www.autoweek.nl/verbruik/10347/renault-twingo-1998
pi_141662274
Ik geloof je graag.

Heel vaak zijn de oudere auto's relatief of stukken zuiniger dan nieuwere auto's.

Vooral door het veel lichtere gewicht en de simpele techniek.

Ik heb bijvoorbeeld een Audi 80 1.6 diesel uit 1981 gereden voor 1 jaar. Gewicht 950 kilogram ongeveer.

Zat een lampje in dashboard wanneer je moest opschakelen en een lange ( overdrive 5 de versnelling.

Top 130 op teller. Bij top op snelweg in de zomer 1 op 23.

Bij 80km bijna 1 op 30.

Slechter dan 1 op 17 heb uk hem nooit gekregen. Dat was in de winter met 6 man in de auto en volle kofferbak.

Goed invoegen op snelweg was wel opletten. Had 55 pk of zoiets.
  zondag 29 juni 2014 @ 01:36:22 #218
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_141670903
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 juni 2014 20:37 schreef .Neovo. het volgende:
Als ik tijdens de spits via de A7 naar huis rij, dan blijf ik gewoon op de rechterbaan. Op de linkerbaan zijn veel meer auto's dan op de rechter. Ik blijf wel achter een vrachtwagen hangen, ik doe niet mee aan dat treintjesgedoe. Want er hoeft er maar één te remmen, en de hele stoet remt af, terwijl ik op de rechterbaan dan zelfs de mensen links weer onbedoeld inhaal..

En ze schieten er niks mee op, bij het stoplicht kom ik ze weer tegen.
Dat is meer anticiperen dan hypermilen.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  zondag 29 juni 2014 @ 02:12:02 #219
362506 Lorinser
Alles MHR.
pi_141671640
Ik heb het ook wel eens geprobeerd, echter heb ik te weinig rechtervoet controle. Rij wel heel constant waar mogelijk, maar wel vlot accelereren.

Met de Cuore neemt men automatisch aan dat het een langzaam ding is wat maar in de weg rijdt. Erg vervelend soms. Heb al menig verrast gezicht gezien..

Cuore L7 rij ik 1 op 17 mee. Voornamelijk binnendoor weggetjes.
E430 varieert van 1 op 7 tot 12. Meestal 1 op 10. 1 op 12 haal ik overigens bij ritten naar Duitsland, met soms 200+ op de klok.

Erg netjes leek me.
pi_141673138
Het laatste model cuore is 1 van de meest zuinige benzine auto's 1 op 20 a 21 wanneer je nog niet eens aan het hypermiling bent.

Tevens nog rap ook. 11 seconden naar de 100.

Jammer dat het zo slecht is afgelopen met daihatsu in Nederland.
pi_141673893
quote:
1s.gif Op zondag 29 juni 2014 04:13 schreef silenthill het volgende:
Het laatste model cuore is 1 van de meest zuinige benzine auto's 1 op 20 a 21 wanneer je nog niet eens aan het hypermiling bent.

Tevens nog rap ook. 11 seconden naar de 100.

Jammer dat het zo slecht is afgelopen met daihatsu in Nederland.
Indd, heb het altijd al een sympathiek merk gevonden. Na al eerder een Materia gereden te hebben, ook een apart bakkie, nu dus dit kleine ding. Het had ook nog een Copen kunnen worden, maar het was mij die 2500 a 3000 euro extra niet waard.
  zondag 29 juni 2014 @ 09:57:33 #222
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_141674173
Met mijn huidige rijstijl doe ik 1:18, als ik mijn best doe is dat 1:22 maar dan rij ik echt als een oude lul, achter vrachtwagens en max. 100 op de snelweg. Vind ik de moeite niet waard.
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
pi_141674175
De Copen ook aparte auto en volgens mij zeer zuinig.

Toch vind ik hypermiling ook vallen als je de meest rechterbaan pakt en Max 90 a 100 continue rijdt.

Juist door de constante snelheid verbruik je ook al een stuk mijnder.
  zondag 29 juni 2014 @ 10:43:26 #224
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_141674779
quote:
0s.gif Op zondag 29 juni 2014 01:36 schreef twiFight het volgende:

[..]

Dat is meer anticiperen dan hypermilen.
Beide. Ik hou een constante snelheid aan, rem nooit en geef ook geen gas bij.
  maandag 30 juni 2014 @ 05:18:59 #225
362506 Lorinser
Alles MHR.
pi_141713823
Ik vind mijn Cuore geweldig, vlot en wegligging van een kart(bredere banden). Erg goedkoop om te rijden en super betrouwbaar.

Olieverbruik hoor je wel eens als issue, echter zijn er voldoende uitzonderingen met hogere kilometerstanden.

Voor mensen met een krap budget ideaal, hypermilen is hij ook voor geschikt. Maar dan moet je wel je voet onder bedwang houden, vrij lastig want hij accelereert behoorlijk en brult erop los.


[ Bericht 1% gewijzigd door Lorinser op 30-06-2014 05:42:48 ]
  maandag 30 juni 2014 @ 07:32:41 #226
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_141714091
quote:
1s.gif Op maandag 30 juni 2014 05:18 schreef Lorinser het volgende:
Ik vind mijn Cuore geweldig, vlot en wegligging van een kart(bredere banden). Erg goedkoop om te rijden en super betrouwbaar.

Olieverbruik hoor je wel eens als issue, echter zijn er voldoende uitzonderingen met hogere kilometerstanden.

Voor mensen met een krap budget ideaal, hypermilen is hij ook voor geschikt. Maar dan moet je wel je voet onder bedwang houden, vrij lastig want hij accelereert behoorlijk en brult erop los.
[ afbeelding ]

ik moest lachen _O-
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_141714155
quote:
14s.gif Op maandag 30 juni 2014 07:32 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

ik moest lachen _O-
jij ook al. Wegligging van een kart. _O-
Best leuke uitvoering zo, lekker zuinig en licht en voor je gevoel vlot maar je kan ook overdrijven.
  maandag 30 juni 2014 @ 07:47:04 #228
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_141714157
quote:
1s.gif Op maandag 30 juni 2014 05:18 schreef Lorinser het volgende:
Ik vind mijn Cuore geweldig, vlot en wegligging van een kart(bredere banden). Erg goedkoop om te rijden en super betrouwbaar.

Olieverbruik hoor je wel eens als issue, echter zijn er voldoende uitzonderingen met hogere kilometerstanden.

Voor mensen met een krap budget ideaal, hypermilen is hij ook voor geschikt. Maar dan moet je wel je voet onder bedwang houden, vrij lastig want hij accelereert behoorlijk en brult erop los.
[ afbeelding ]

Ja hoor _O-
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_141714164
Een Cuore Avanzato ^O^ Leuk bumper/spoiler pakkeyje en indd met leuk sportief uitlaatje zo heb ik mij laten vertellen. Alleen het 3 cylinder blokje vond ik erg rumoerig. Daarom werd het voor mij de Alto.
pi_141714345
quote:
1s.gif Op maandag 30 juni 2014 05:18 schreef Lorinser het volgende:
Ik vind mijn Cuore geweldig, vlot en wegligging van een kart(bredere banden). Erg goedkoop om te rijden en super betrouwbaar.

Olieverbruik hoor je wel eens als issue, echter zijn er voldoende uitzonderingen met hogere kilometerstanden.

Voor mensen met een krap budget ideaal, hypermilen is hij ook voor geschikt. Maar dan moet je wel je voet onder bedwang houden, vrij lastig want hij accelereert behoorlijk en brult erop los.
[ afbeelding ]

_O-. Het karretje zal soms best lekker fris rijden, maar wegligging van een kart en er op los brullen... weet je zeker dat het helemaal goed gaat met je?
Schip ahoy!
  Moderator maandag 30 juni 2014 @ 09:59:20 #231
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_141715471
Ik heb laatst weer in een cuore gezeten, die van mn collega. Wat me vooral opviel is dat ik me een beetje ongemakkelijk voelde omdat dat ding zó smal is, dat ik voor mijn gevoel half bij hem op schoot zat :')
pi_141715859
quote:
1s.gif Op maandag 30 juni 2014 05:18 schreef Lorinser het volgende:
Ik vind mijn Cuore geweldig, vlot en wegligging van een kart(bredere banden). Erg goedkoop om te rijden en super betrouwbaar.

Olieverbruik hoor je wel eens als issue, echter zijn er voldoende uitzonderingen met hogere kilometerstanden.

Voor mensen met een krap budget ideaal, hypermilen is hij ook voor geschikt. Maar dan moet je wel je voet onder bedwang houden, vrij lastig want hij accelereert behoorlijk en brult erop los.
[ afbeelding ]

Ik rij er ook een. Dat acceleren doet ie alleen onder de 80. Brullen heb ik hem nooit horen doen, met z'n 55 pk. :')
Maar hij haalt de 160 wel hoor! :P
Professioneel gifmenger.
  dinsdag 1 juli 2014 @ 02:19:30 #233
362506 Lorinser
Alles MHR.
pi_141754021
Ik rij ook een E430, dus ik ben wel een vrij snelle auto gewend. Ik vind hem tot 110 in de 3 vrij rap ja. Een aygo/c1 kan in ieder geval niet meekomen.

Geen idee of het zo hoort, maar het klinkt echt alsof ik een mega open filter erop heb zitten. Aanzuiggeluid bij vollast dan wel te verstaan.

Betreffende wegligging, ik heb alle rubbers in het onderstel vernieuwd en rondom lagere en hardere veren. Schokdempers ook gelijk meegenomen. Rij met 175 breed, dat geeft toch echt een kartgevoel.

De foto die ik postte was van net na aankoop en nog hoog op de poten.

[ Bericht 13% gewijzigd door Lorinser op 01-07-2014 02:26:02 ]
pi_141754718
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 02:19 schreef Lorinser het volgende:
Ik rij ook een E430, dus ik ben wel een vrij snelle auto gewend. Ik vind hem tot 110 in de 3 vrij rap ja. Een aygo/c1 kan in ieder geval niet meekomen.

Geen idee of het zo hoort, maar het klinkt echt alsof ik een mega open filter erop heb zitten. Aanzuiggeluid bij vollast dan wel te verstaan.

Betreffende wegligging, ik heb alle rubbers in het onderstel vernieuwd en rondom lagere en hardere veren. Schokdempers ook gelijk meegenomen. Rij met 175 breed, dat geeft toch echt een kartgevoel.

De foto die ik postte was van net na aankoop en nog hoog op de poten.
Laat maar komen die foto's, ik ben nu al fan :D ^O^ qua ontwerp vind ik het geinige karretjes. Koplampen kijken beetje eigenwijs de wereld in, zeker ook in die Avanzato sportjas van 'm. Zelf ben ik ook wel gecharmeerd van zijn unieke broertje, de Daihatsu Trevis.

Vandaag ga ik trouwens tanken. Dan staat er circa 500km op de teller en ga ik kijken hoeveel liter er in die tank te proppen valt, hoop op zo min mogelijk :D
Schatting is dan tussen de 22 liter (zeer gunstig) tot 28 liter (redelijk), alles daarboven word ongunstig.

Edit : Het viel mee *)

Bij 497.9 km op de teller is de benzine slang er in gegaan en kreeg ik er niet meer in dan 26.3 liter. Een verbruik van 1:19 (afgerond). En dan zitten er nog een aantal sprintjes tussen en 2 a 3 keer even doorrijden op de snelweg omdat het te druk werd om te hypermilen.

*En het metertje was hard onderweg naar de reserve tank :')

[ Bericht 7% gewijzigd door Meike26 op 01-07-2014 21:55:06 ]
pi_141823264
Weer even een update... vind dit echt zo leuk om te doen :D



Vandaag kreeg ik de OBDII reader binnen. Het was even zoeken waar de aansluiting in mijn auto zat. Eenmaal gevonden en ingeplugged was het eigenlijk gelijk duidelijk en ben ik even wezen kijken welke schermpjes ik ga gebruiken of handig zijn om mijn verbruik te monitoren en nog zuiniger te rijden.


Het snelheidsmetertje gaat straks plaats maken voor een toerenmetertje. De wijzer van de verbruikmeter reageert als een huidig verbruiksmeter, het getal onder 'TripKPL' is het gemiddeld verbruik over de log-afstand. (hoe lang je rit is dat je logt...duh). Bij uit laten rollen schoot het verbruik naar beneden. Op het korte stukje dat ik reed, binnen bebouwde kom, reed ik gemiddeld 1:15 of 1:16. Door uit laten rollen en te remmen zonder koppeling (pas koppeling induwen als je naar versnelling gaat om weer te versnellen) kwam ik soms op waarden waar ik 30 a 40km op 1 liter ver kwam en dit heeft mijn gemiddelde naar 1:18.7 gebracht ^O^
  woensdag 2 juli 2014 @ 20:03:53 #236
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_141826392
Ik heb precies dezelfde ELM327 module, maar bij mij werkt het amper. Toerental en snelheid, koelvloeistof temperatuur (maar 75 graden, oeps) werken goed. Verbruik doet het bij mij niet goed. Die geeft met 80Km/u een verbruik van 20L/100KM :')

Ik laat hem niet in de auto zitten als ik uitstap, mijn accu is niet al te best en heb geen zin om 's na een dag met een lege accu te staan. Al zal het verbruik ook wel meevallen.
pi_141826838
quote:
15s.gif Op woensdag 2 juli 2014 20:03 schreef .Neovo. het volgende:
Ik heb precies dezelfde ELM327 module, maar bij mij werkt het amper. Toerental en snelheid, koelvloeistof temperatuur (maar 75 graden, oeps) werken goed. Verbruik doet het bij mij niet goed. Die geeft met 80Km/u een verbruik van 20L/100KM :')

Ik laat hem niet in de auto zitten als ik uitstap, mijn accu is niet al te best en heb geen zin om 's na een dag met een lege accu te staan. Al zal het verbruik ook wel meevallen.
Dat vroeg ik mij dus ook af, want na uitschakelen van auto blijf ik gegevens binnen krijgen.. zal toch niet dat dat kleine ... ding de accu leeg kan trekken ? :o

Qua snelheid, verbruik en toerental klopt het bij mij aardig. Misschien opnieuw callibreren ?
  woensdag 2 juli 2014 @ 21:02:14 #238
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_141828713
Snelheid, toerental en tempeatuur kloppen wel, thermostaat is niet helemaal goed meer. Die zal dus een keer moeten worden vervangen. Is niet zo'n ramp volgens mijn vader.

Kan ook zijn dat de boordcomputer het verbruik niet goed doorgeeft. Ik zal het wel eens uitzoeken.
  woensdag 2 juli 2014 @ 21:29:25 #239
56179 caspervc
Hamster, a dentist
pi_141830095
Ik doe niet aan Hypermiling, maar wel anticiperend rijden, uitrollen in versnelling en lekker 110 op de cc bij snelwegtempo. Redelijk wat stadskilometers en ik kom met de auto uit op 1:14.8 waar 1:15.9 gemiddeld als fabrieksopgaaf staat.
Vind ik toch aardig, voor een ongeblazen 1.6 met 120pk (Peugeot 1.6 VTI in een 207 SW), maar t moet beter kunnen vind ik.
Als ik echt goed op ga letten kom ik op een tankje wel richting de 1:16,5 ofzo, maar in de winter verbruikt ie toch duidelijk meer (ook op winterbanden).
Mij valt op dat ie in z'n 5 bij 130 toch 4000 toeren draait. Kan je de 5bak ook vervangen door een 6bak van Peugeot? Qua trekkracht zou het moeten kunnen

Verbruiksmonitor: http://www.autoweek.nl/ve(...)door-16-16v-vti-2008
*Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
  donderdag 3 juli 2014 @ 10:00:02 #240
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_141844108
Waarom is uitrollen in versnelling zuiniger?
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_141844308
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 10:00 schreef twiFight het volgende:
Waarom is uitrollen in versnelling zuiniger?
Moderne auto's zullen dan direct de brandstoftoevoer afsluiten. In de vrij/koppeling in, dan gaat de motor stationair draaien.
  donderdag 3 juli 2014 @ 10:26:47 #242
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_141844665
Maar in mijn ervaring rem je in de versnelling meer af (op de motor), waardoor je dus langer met het gas er op door moet rijden. In mijn ervaring kun je met de koppeling los al 2 tot 3 keer eerder het gas er af halen.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_141845534
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2014 10:26 schreef twiFight het volgende:
Maar in mijn ervaring rem je in de versnelling meer af (op de motor), waardoor je dus langer met het gas er op door moet rijden. In mijn ervaring kun je met de koppeling los al 2 tot 3 keer eerder het gas er af halen.
Dat dacht ik ook heel lang, tot ik het Nieuwe Rijden ging snappen. Bij koppeling in getrapt, zeg je eigenlijk tegen de auto, blijf maar doorwerken ik heb je krachten zodadelijk weer nodig. Bij afremmen zonder koppeling en puur op motor en remmen laat je gaspedaal dus los en geef je de motor meer rust, terwijl je hem later, als je weer gaat opschakelen, ook minder laat werken dan dat je voor een kruispunt of rotonde gaat terugschakelen van 5, 4, 3 en misschien zelfs terug naar 2. Nu rem ik veel meer af zonder koppeling en ga pas weer schakelen als ik ga versnellen.
Het gaat in het begin tegen je gevoel in, want je denkt dat je auto al snel gaat hikken en stotteren. Dat moment voel je vanzelf wel aankomen. In z'n 5 is dat bij iets van 50km/u (elke auto verschillend). Dan zou je de versnelling al kunnen kiezen van waaruit je straks gaat acceleren. Ik heb gemerkt dat de 3e versnelling in mijn auto vrij goed oppakt al bij 20/30km per uur. Terug schakelen naar z'n 3 dus, beetje uit laten rollen, remmen als het moet en weer het gas er op.

Bij verkeerslichten gaat het natuurlijk anders en daarmoet ik zelf ook nog even aan wennen. Daar trap ik ook nog te makkelijk nog op de koppeling :@
pi_141851031
quote:
1s.gif Op donderdag 3 juli 2014 11:03 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Dat dacht ik ook heel lang, tot ik het Nieuwe Rijden ging snappen. Bij koppeling in getrapt, zeg je eigenlijk tegen de auto, blijf maar doorwerken ik heb je krachten zodadelijk weer nodig. Bij afremmen zonder koppeling en puur op motor en remmen laat je gaspedaal dus los en geef je de motor meer rust, terwijl je hem later, als je weer gaat opschakelen, ook minder laat werken dan dat je voor een kruispunt of rotonde gaat terugschakelen van 5, 4, 3 en misschien zelfs terug naar 2. Nu rem ik veel meer af zonder koppeling en ga pas weer schakelen als ik ga versnellen.
Het gaat in het begin tegen je gevoel in, want je denkt dat je auto al snel gaat hikken en stotteren. Dat moment voel je vanzelf wel aankomen. In z'n 5 is dat bij iets van 50km/u (elke auto verschillend). Dan zou je de versnelling al kunnen kiezen van waaruit je straks gaat acceleren. Ik heb gemerkt dat de 3e versnelling in mijn auto vrij goed oppakt al bij 20/30km per uur. Terug schakelen naar z'n 3 dus, beetje uit laten rollen, remmen als het moet en weer het gas er op.

Bij verkeerslichten gaat het natuurlijk anders en daarmoet ik zelf ook nog even aan wennen. Daar trap ik ook nog te makkelijk nog op de koppeling :@
En daarom zijn we blij met een hybride wagen :P
Geen gezeur met koppelen en bij afremmen wordt ook nog energie teruggewonnen.

(met een prius heb je trouwens een B-mode om sterk op motor af te remmen en sterk energie terug te winnen bij heuvelaf. Normale stand is "rustig terugschakelen en energie winnen)
pi_141962309
Welke obd2 software gebruiken jullie? Ik heb geen gratis uitgebreide kunnen vinden.
Eerst denken, dan typen
pi_141962397
Torque heeft een gratis app die toch vrij uitgebreid is hoor, of gebruik je een iPhone :?
pi_141962430
Heb een usb versie, dus voor de pc. Geen Bluetooth.
Eerst denken, dan typen
pi_142045716
ik heb een Mitsubishi colt 1.3 glxi uit 1996 en reed laatst 661 kilometer op 38,84 liter. Dus reed 1 op 17. Het waren heel veel snelwegkilometers en heb veel achter vrachtwagens gereden en niet sneller dan 110. Normaal haal ik ongeveer 1 op 14. Ben iemand die altijd heel rustig rijdt en snel door schakelt. Bandenspanning heb ik 2.3 in plaats van de geadviseerde 2.1.
pi_142055598
Als je 90 zou rijden ipv 110 haal je misschien nog wel 1 op 19 a 20.

Ik heb nu met de CRX gewoon even 1 tank totaal niet aan hypermiling gedaan.

Met warm blok veel redlinen en 160 200km op korte stukken. Midden in de nacht op de snelweg.

Verbruik 1 op 10 en een hoog adrenaline gehalte. :-)

Nu weer lekker hypermiling. Straks weer veel snelweg. Buiten spits. Dus lekker 90 km op rechterbaan.

Bandenspanning 2,5 bar. Heb toch nog 8 mm profiel. Zal ook nog wel voldoende grip hebben met 195 breed, denk ik.
pi_142057990
Morgen ga ik naar een bedrijf (Jan Goud) om eventueel een cruise control in te laten bouwen.. *)
  dinsdag 8 juli 2014 @ 20:18:46 #251
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_142060150
Achteraf ingebouwde cruise controle is niet veel zuiniger, niet in mijn auto in ieder geval. Het is wel relaxter rijden, al voel ik duidelijk wanneer de auto gas geeft en weer gas terugneemt.

Waarschijnlijk moet ie even opnieuw ingeleerd worden, zelfs de snelheid vasthouden gaat niet helemaal goed (zakt wat om vervolgens weer gas te geven tot ie weer op de ingestelde snelheid zit).

Ook een achteraf ingebouwde cruisecontrol van Goldcruise.
pi_142060304
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 20:18 schreef .Neovo. het volgende:
Achteraf ingebouwde cruise controle is niet veel zuiniger, niet in mijn auto in ieder geval. Het is wel relaxter rijden, al voel ik duidelijk wanneer de auto gas geeft en weer gas terugneemt.

Waarschijnlijk moet ie even opnieuw ingeleerd worden, zelfs de snelheid vasthouden gaat niet helemaal goed (zakt wat om vervolgens weer gas te geven tot ie weer op de ingestelde snelheid zit).

Ook een achteraf ingebouwde cruisecontrol van Goldcruise.
Dank je wel, dit puntje kritiek/ervaring neem ik morgen mee en kijken wat hun reactie is... :)
  dinsdag 8 juli 2014 @ 20:38:12 #253
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_142061079
Die van mij geeft heel even vol gas als je 'm aan zet :D Iets om rekening mee te houden, nu ga ik iets harder rijden dan waar ik de CC op wil hebben, laat gas los en dan CC aan. Dan schiet 'ie niet bij voorliggers naar binnen :+
pi_142064007
Weet je toevallig welke cc je van John Gold hebt? Ze hebben diverse modellen. Van instap naar meer geavanceerd?!
  dinsdag 8 juli 2014 @ 21:32:09 #255
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_142064050
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 20:22 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Dank je wel, dit puntje kritiek/ervaring neem ik morgen mee en kijken wat hun reactie is... :)
Naja, dit is mijn ervaring. Het zou best kunnen dat als die goed "gefinetuned" wordt, die niet meer de problemen geven zoals ik heb.
  dinsdag 8 juli 2014 @ 21:54:20 #256
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_142065411
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 21:31 schreef Meike26 het volgende:
Weet je toevallig welke cc je van John Gold hebt? Ze hebben diverse modellen. Van instap naar meer geavanceerd?!
Dat weet ik zo niet, moet ik morgen even kijken. Hij zit er namelijk al enkele jaren erin.

Edit: waarschijnlijk een goldcruise ap 300 met een cm19 bedieningshendel.

[ Bericht 4% gewijzigd door .Neovo. op 08-07-2014 22:12:04 ]
pi_142111947
Vandaag dus wezen kijken voor die CC. kan er kort over zijn, hij gaat ingebouwd worden, volgende week donderdag om precies te zijn.

Ik heb ook gevraagd over de nadelen die jullie hebben genoemd, eigenlijk wat ik hoorde was een soort bekentenis dat bedrijven die hun systemen inbouwen, wel in kunnen bouwen, maar weinig tijd nemen of hebben om de cruise controle af te stellen. Dit word nogal eens onderschat.
  woensdag 9 juli 2014 @ 21:49:16 #258
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_142112633
Ik weet dus niet wie het heeft ingebouwd, het zat er namelijk al in toen ik de auto tweedehands kocht.

Waarschijnlijk heeft de fiat dealer het systeem er zelf toen ingezet, aangezien de auto daar altijd onderhouden werd.

Als ik binnenkort de tijd heb, zal ik een poging wagen of ik het ding wat kan afstellen. Anders kan ik ook nog een mailtje sturen naar die gasten van GoldCruise, misschien dat die iets weten.

Ik heb in auto's gereden met cruise control vanaf fabriek, en die werkten uitstekend. Blijft constant keurig op de snelheid zitten; bij mij zakt ie een paar km/h in snelheid, waardoor de CC weer flink wat gas bijgeeft om weer op de ingestelde snelheid te komen.

Dat is het enige probleem eigenlijk, hij heeft soms moeite om de snelheid goed vast te houden.

Wat wel lachen is bij mijn Cruise Control is dat het gaspedaal ook op en neer gaat :P. Dus als de auto optrekt gaat het gaspedaal uit zichzelf naar beneden. De eerste keer dat ik dat meemaakte schrok ik dus ook wel, aangezien het ding volgas gaf :')
pi_142115165
:D Dat ga ik straks ook ervaren ja... komt door het extra kabeltje wat er bij komt. Zolang het maar mijn gaspedaal is dat mee beweegt vind ik het niet erg.

Dat heftig door accelerenen en opnieuw oppakken is dus zover ik begrepen heb, een kwestie van afstellen. Bij Jan Goud konden ze mij verzekeren dat systeem net zo vloeiend kan werken als CC dat fabrieksaf is geleverd.
pi_142117951
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 22:42 schreef Meike26 het volgende:
:D Dat ga ik straks ook ervaren ja... komt door het extra kabeltje wat er bij komt. Zolang het maar mijn gaspedaal is dat mee beweegt vind ik het niet erg.

Dat heftig door accelerenen en opnieuw oppakken is dus zover ik begrepen heb, een kwestie van afstellen. Bij Jan Goud konden ze mij verzekeren dat systeem net zo vloeiend kan werken als CC dat fabrieksaf is geleverd.
Af fabriek cc werkt meestal een stuk beter omdat bij elektronische gasklephuizen dat veel beter werkt (na my2002 meestal). Ouderwets met een kabel werkt zowiezo minder goed.
life happens while you're pusing the throttle.
  woensdag 9 juli 2014 @ 23:57:27 #261
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_142119018
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2014 23:36 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

Af fabriek cc werkt meestal een stuk beter omdat bij elektronische gasklephuizen dat veel beter werkt (na my2002 meestal). Ouderwets met een kabel werkt zowiezo minder goed.
Ik heb een ouderwetse kabel, maar op dat toefje plank na werkt het perfect. Ook bij hoogtewisselingen reageert het snel genoeg om de snelheid vast te houden. Ingebouwd door de dealer bij aflevering 16 jaar geleden, dus het is goed mogelijk dat er iets niet meer jofel is of afgesteld moet worden.

OT: vanmiddag volgegooid en vanaf dat moment rustig aan gedaan. Eens kijken of ik dat een tank vol kan houden.
pi_142128636
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2014 23:57 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Ik heb een ouderwetse kabel, maar op dat toefje plank na werkt het perfect. Ook bij hoogtewisselingen reageert het snel genoeg om de snelheid vast te houden. Ingebouwd door de dealer bij aflevering 16 jaar geleden, dus het is goed mogelijk dat er iets niet meer jofel is of afgesteld moet worden.

OT: vanmiddag volgegooid en vanaf dat moment rustig aan gedaan. Eens kijken of ik dat een tank vol kan houden.
Maar dat 'toefje plank' moet dus wel anders in te stellen zijn en comfortabeler + zuiniger met verbruik. Volgende week weet ik meer hierover. :)
pi_142131115
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2014 23:57 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Ik heb een ouderwetse kabel, maar op dat toefje plank na werkt het perfect. Ook bij hoogtewisselingen reageert het snel genoeg om de snelheid vast te houden. Ingebouwd door de dealer bij aflevering 16 jaar geleden, dus het is goed mogelijk dat er iets niet meer jofel is of afgesteld moet worden.

OT: vanmiddag volgegooid en vanaf dat moment rustig aan gedaan. Eens kijken of ik dat een tank vol kan houden.
true, maar ik vind de electronische variant een stuk fijner moet ik zeggen :)

on-topic,
gisteren maar eens opgelet bij het tanken, 310km op 43 liter gas :')
life happens while you're pusing the throttle.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')