abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 28 mei 2014 @ 12:39:56 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_140464665
Er moet een nieuwe Europese commissie komen. En dus ook een opvolger van Barosso. Juncker wil erg graag maar eerst afwachten of die draagvlak heeft, Herman van Rompuy moet daarmee aan de slag.

Ook interessant wie de opvolger van Neelie Kroes wordt. De naam Frans Timmermans ging rond.

quote:
http://www.gva.be/nieuws/(...)pvolger-barroso.aspx
De Europese staatshoofden en regeringsleiders hebben hun Raadsvoorzitter Herman Van Rompuy een mandaat gegeven om consultaties op te starten met het Europees Parlement over de strategische prioriteiten van de Europese Unie en de opvolging van José Manuel Barroso aan het hoofd van de Europese Commissie. Dat heeft Van Rompuy dinsdag aangekondigd na afloop van een beraad over het resultaat van de Europese verkiezingen.

Van Rompuy zal de komende weken discreet overleg plegen met de leiders van de politieke fracties van het nieuw verkozen Europees Parlement en met staatshoofden en regeringsleiders. Daarnaast gaat de Belg ook gesprekken voeren met onder meer EVP-boegbeeld Jean-Claude Juncker, die als topkandidaat van de grootste politieke partij mag proberen om alvast in het Europese halfrond een voldoende groot draagvlak voor zijn benoeming te vinden.

Europees beleid

De brede consultatieronde gaat niet enkel over de opvolging van Barroso, maar ook over de strategische prioriteiten van Europa voor de komende vijf jaren. Hij lijstte al enkele prioriteiten op: groei en werkgelegenheid, een goed functionerende economische en monetaire unie, klimaatverandering, een eengemaakte energiemarkt en het indijken van de afhankelijkheid van buitenlandse leveranciers, het vrij verkeer van personen en de strijd tegen illegale immigratie en misdaad.

Op de Europese top van 26 en 27 juni zal Van Rompuy bij de staatshoofden en regeringsleiders verslag doen van zijn opdracht. Het komt uiteindelijk hen toe om met een gekwalificeerde meerderheid een kandidaat voor te dragen die de komende vijf jaar de Europese Commissie moet leiden. Die kandidaat moet vervolgens de zegen krijgen van een absolute meerderheid van de Europarlementsleden.

Lastige klus

Voor Van Rompuy wordt de klus één van de laatste, maar allicht ook één van de moeilijkste uit zijn Europese carrière. De benoeming van de nieuwe Europese topjobs -ook de functies van Van Rompuy zelf en buitenlandvertegenwoordigster Catherine Ashton zijn binnenkort vacant- vormt immers een kluwen van institutionele, partijpolitieke en nationale belangen.

Zo wil het Europees Parlement absoluut dat de topjob in het Berlaymontgebouw wordt toevertrouwd aan één van de spitzenkandidaten die de politieke partijen in de verkiezingscampagne op het schild hebben gehesen. Dat principe is veel minder evident voor regeringsleiders, niet enkel voor de Britse premier David Cameron, maar ook voor sommige leiders van EVP-signatuur.

Samenwerking

Van Rompuy lanceerde alvast een oproep aan de Europese instellingen om constructief samen te werken om de komende jaren de strategische doelstellingen van Europa waar te maken. "Dit vereist een gemeenchappelijk begrip van wat best op Europees niveau wordt gedaan en wat best op nationaal niveau wordt gedaan", aldus de Europese Raadsvoorzitter.

De Europese leiders blikten dinsdagavond ook terug op de voorbije Europese verkiezingen. Die werden in onder meer Frankrijk en Groot-Brittannië gekenmerkt door een nieuwe opstoot van populistische en extremistische partijen, maar Van Rompuy stelde ook vast dat die tendensen in andere landen afwezig bleven. "Uiteraard verschilt de situatie in elk land, met een mix van continuïteit en verandering", luidde het.

Oekraïne

Naast de Europese stembusslag werden ook de Oekraïense presidentsverkiezingen van 25 mei tegen het licht gehouden. De Europese leiders riepen Rusland op samen te werken met het nieuwe bewind in Kiev, voort te zetten met de terugtrekking van de troepen aan de grenzen en ervoor te zorgen dat separatisten en wapens niet langer de grens met Oekraïne kunnen oversteken. Nieuwe economische sancties tegen Rusland liggen er momenteel niet op tafel.
quote:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140527_01122095
Machtsstrijd om EU-topjob barst al los

Herman Van Rompuy kreeg van de Europese Raad een mandaat om een opvolger voor José Manuel Barroso te zoeken. Het Europees Parlement eiste dat ‘formateurschap’ op, maar bijt in het zand.
epa/afp

Wie wordt de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie? Die heikele vraag stond gisterenavond een eerste keer op het menu van de 28 staats- en regeringsleiders, die in Brussel bijeenkwamen voor een informele lunch.

Nog voor ze aan het aperitief begonnen, hadden de fractieleiders van het Europees Parlement – onder wie Guy Verhofstadt – hen al een eisenbundel voorgeschoteld: ‘Wij vragen de Europese Raad een duidelijk mandaat te geven aan Jean-Claude Juncker om onderhandelingen te beginnen met andere politieke fracties’, zei de sociaaldemocratische fractieleider Hannes Swoboda.

Maar dat feestje ging dus niet door: de 28 besloten om de eer van het formateurschap aan Van Rompuy te geven.

Het steekspel past in de machtsstrijd tussen het Europees Parlement en de Europese Raad over de benoeming van de opvolger van Barroso.

De fractieleiders vinden dat de staats- en regeringsleiders het systeem moeten respecteren van de Spitzenkandidaten ...

pi_140465089
Gaan al onze ministers opeens naar Brussel?
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_140466283
quote:
15s.gif Op woensdag 28 mei 2014 12:51 schreef waht het volgende:
Gaan al onze ministers opeens naar Brussel?
De Europese regering is noodzakelijk voor het voltrekken van de federalisatie.

pi_140466834
Op zich ook belachelijk van het EP om met dergelijke opkomscijfers en na jaren van slaafsheid het formateurschap op te eisen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_140467011
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 13:47 schreef Weltschmerz het volgende:
Op zich ook belachelijk van het EP om met dergelijke opkomscijfers en na jaren van slaafsheid het formateurschap op te eisen.
Liever dat het EP het doet dan handjeklap van de regeringsleiders, wat er in de praktijk toch vaak op neerkomt dat Merkel beslist en dat de rest zich daar maar bij neer moet leggen.
pi_140467394
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 13:54 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Liever dat het EP het doet dan handjeklap van de regeringsleiders, wat er in de praktijk toch vaak op neerkomt dat Merkel beslist en dat de rest zich daar maar bij neer moet leggen.
Het zal iets genuanceerder liggen. Maar waar het omgaat is dat de voorstanders van meer EU die de verschillende fracties naar voren hebben geschoven nauwelijks draagvlak onder de Europeanen hebben, laat staan iets wat op een mandaat lijkt. Dus dan bieden de vertegenwoordigers van de nationale democratiën een betere basis.
  woensdag 28 mei 2014 @ 14:10:40 #7
361691 DeJori
Zorgt hier voor de veiligheid
pi_140467458
Het vertrek van Van Rompuy en Ashton hoeft niemand rouwig om te zijn. Nederland zou echter wel een capabel iemand moeten sturen en niet een minister als Timmerfrans die er puur zit vanwege zijn talenkennis.
Ik ben DeJori en ik wil aangesproken worden als DeJori. Ik heb handboeien en ik heb pepperspray. Ik los dat hier op op mijn manier. Aight?
pi_140467639
quote:
Als het EP zich als schoothondje blijft gedragen zal het gros van de Europeanen nooit enige behoefte hebben om het te gebruiken als vertegenwoordiging van hun belangen. Legitimiteit krijg je niet door middel van iets wat op papier staat, dat krijg je door het te verdienen.

En inderdaad, op dit moment genieten nationale parlementen meer legitimiteit dan het EP. Wat niet moeilijk te verklaren is gezien de tijd die beide type organen hebben gehad om zich te bewijzen.
pi_140467960
Het is, wat betreft het Europees Parlement, ook gewoon een vicieuze cirkel. Geen macht omdat er geen democratische legitimiteit is en geen legitimiteit omdat er geen macht is.
pi_140467964
Balkenende, Dijsselbloem en Timmermans zijn de namen die ik voorlopig het vaakst hoor voor een Europese topfunctie. Balkenende lijkt me dan nog een redelijke optie (een ex-regeringsleider die momenteel vrij is, terwijl Dijsselbloem en Timmermans dan hun huidige ministerschap zouden moeten neerleggen), maar het zal wel een PvdA'er moeten worden omdat het al 15 jaar een VVD'er is (hoewel een CDA'er - of een D66'er, denk Henk Wijers - best recht zou doen aan de Nederlandse verkiezingsuitslag). Van Dijsselbloem ben ik fan, maar ik zou hem niet graag verliezen in Den Haag. En hoewel ik zijn naam nog niet in de media gehoord heb: waarom zou Wouter Bos niet los te weken zijn uit zijn huidige functie? Timmermans is wel goed, maar die zou dan op Buitenlands Beleid moeten komen en dat is voor Nederland niet zo'n belangrijke post. Ik kan het me haast niet voorstellen, maar wie weet probeert de PvdA anders Ad Melkert nog wel naar voren te schuiven.

Ik ben vooral ook erg nieuwsgierig op welk beleidsterrein wij een eurocommissaris krijgen. Hopelijk iets dat voor Nederland erg belangrijk is, zoals Interne Markt of (Buitenlandse) Handel en anders eventueel maar Economische en Monetaire Zaken. De voorzitter van de eurogroep behouden zal wel onmogelijk zijn, maar moet wel ons doel zijn.

Hoe dan ook, de hele poppenkast die er nu aan zit te komen zal interessant worden.

[ Bericht 6% gewijzigd door Kaas- op 28-05-2014 14:32:10 ]
pi_140470626
quote:
Met het Verdrag van Lissabon is ingevoerd dat de Europese Raad niet meer op eigen houtje een Commissievoorzitter mag kiezen, maar dit "Rekening houdend met de verkiezingen voor het Europees Parlement en na passende raadplegingen" moet doen. Dit is de eerste keer dat die regel van toepassing is.

En zoals je zelf ook wel weet, worden dingen vaak in eerste instantie een beetje eufemistisch in de verdragen geschreven, dus dat het EP die rol opeist is precies wat de bedoeling is. En met een beetje geluk verbetert de opkomst van de verkiezingen daardoor volgende keer nog verder.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-05-2014 15:44:19 ]
pi_140471899
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:43 schreef Igen het volgende:

[..]

Met het Verdrag van Lissabon is ingevoerd dat de Europese Raad niet meer op eigen houtje een Commissievoorzitter mag kiezen, maar dit "Rekening houdend met de verkiezingen voor het Europees Parlement en na passende raadplegingen" moet doen. Dit is de eerste keer dat die regel van toepassing is.
Dat is natuurlijk het zoveelste voorbeeld van die nonsensebepalingen waar deze schijndemocratie van aan elkaar hangt.

quote:
En zoals je zelf ook wel weet, worden dingen vaak in eerste instantie een beetje eufemistisch in de verdragen geschreven, dus dat het EP die rol opeist is precies wat de bedoeling is.
Nee, de bedoeling is de schijn van democratie te vergroten, zonder de kiezer macht te geven, zoals die hele grondwet/verdrag.

quote:
En met een beetje geluk verbetert de opkomst van de verkiezingen daardoor volgende keer nog verder.
Met veel geluk en na gepast geweld hebben we de volgende keer echte verkiezingen.

quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 14:15 schreef waht het volgende:

[..]

Als het EP zich als schoothondje blijft gedragen zal het gros van de Europeanen nooit enige behoefte hebben om het te gebruiken als vertegenwoordiging van hun belangen.
Ze worden natuurlijk niet voor niks in de watten gelegd. De Europeanen kunnen ze niet gebruiken als volksvertegenwoordigers, omdat ze de overgrote meerderheid niet mogen kiezen, en ze daardoor de wil niet hebben het volk te vertegenwoordigen, en als ze dat wel zouden hebben dan hebben ze macht daarvoor nog steeds niet.

Legitimiteit krijg je niet door middel van iets wat op papier staat, dat krijg je door het te verdienen.[/quote]Je weet wat legitimiteit eigenlijk betekent?

quote:
En inderdaad, op dit moment genieten nationale parlementen meer legitimiteit dan het EP. Wat niet moeilijk te verklaren is gezien de tijd die beide type organen hebben gehad om zich te bewijzen.
Een volksvertegenwoordiging die dus de macht heeft hoeft zich niet te bewijzen.
pi_140471972
Oja, wanneer kan ik op ze komen stemmen? Want EU is democratie toch?
Trouwens meer of minder mongolen in dit soort commissies?

MINDER MINDER MINDER.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 28 mei 2014 @ 16:23:47 #14
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_140472230
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:17 schreef raptorix het volgende:
Oja, wanneer kan ik op ze komen stemmen? Want EU is democratie toch?
Trouwens meer of minder mongolen in dit soort commissies?

MINDER MINDER MINDER.
Je kan hier toch ook niet op een minister stemmen?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_140472297
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:23 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Je kan hier toch ook niet op een minister stemmen?
En dat is al schandalig genoeg, een minister heeft een belangrijke invloed op de samenleving, en daarom is het raar dat Jan en Alleman minister kan worden, net zoals dat ik geen minister kan kiezen die niet bij politiek betrokken is.
pi_140472352
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:16 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk het zoveelste voorbeeld van die nonsensebepalingen waar deze schijndemocratie van aan elkaar hangt.
Ja wat wil je nou? Dat het letterlijk genomen een nonsensebepaling is, vind je niet goed. Dat het EP op z'n strepen gaat staan om het praktisch gezien geen nonsensebepaling te laten zijn, vind je ook weer niet goed. Wat wil je nou eigenlijk? Je zit gewoon te klagen om het klagen.
quote:
[..]

Nee, de bedoeling is de schijn van democratie te vergroten, zonder de kiezer macht te geven, zoals die hele grondwet/verdrag.
Ook weer een niet hard te maken aanname die van het slechtst mogelijke uitgaat.
quote:
[..]

Met veel geluk en na gepast geweld hebben we de volgende keer echte verkiezingen.
Graag wel in jouw achtertuin, ik hoef geen bloedvergieten voor mijn deur omdat jij een eeuwige pessimist bent.
pi_140472412
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:16 schreef Weltschmerz het volgende:

Ze worden natuurlijk niet voor niks in de watten gelegd. De Europeanen kunnen ze niet gebruiken als volksvertegenwoordigers, omdat ze de overgrote meerderheid niet mogen kiezen, en ze daardoor de wil niet hebben het volk te vertegenwoordigen, en als ze dat wel zouden hebben dan hebben ze macht daarvoor nog steeds niet.
Die praktische uitwerking vind ik ook niet ideaal, maar is nu weinig aan te doen. Het Europese politieke landschap zal eerst tot definitieve politieke partijen moeten komen die niet onderverdeeld zijn per lidstaat. Dat scenario is nog heel ver weg.
quote:
Je weet wat legitimiteit eigenlijk betekent?

[..]

Een volksvertegenwoordiging die dus de macht heeft hoeft zich niet te bewijzen.
Dat hangt natuurlijk allemaal met elkaar samen, uiteindelijk komt het neer op de mate waarin een volk de vertegenwoordiging accepteert als legitieme macht. Dat is een dynamische opinie van het volk die sowieso afhangt van wat een vertegenwoordiging uitvoert. De macht en legitimiteit van nationale parlementen zijn ook niet van de een op andere dag ontstaan, dat is een proces van decennia of zelfs eeuwen.
  woensdag 28 mei 2014 @ 16:31:23 #18
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_140472549
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:25 schreef raptorix het volgende:

[..]

En dat is al schandalig genoeg, een minister heeft een belangrijke invloed op de samenleving, en daarom is het raar dat Jan en Alleman minister kan worden, net zoals dat ik geen minister kan kiezen die niet bij politiek betrokken is.
Ach, je bent zelf vast niet lid van een politieke partij, gaat vast niet naar congressen, bent vast niet bij vaststellen partijprogrammas en vast niet bij vaststellen stemlijsten.
Oftewel, je hebt zelf allerlei democratische mogelijkheden om het systeem aan te passen naast het schelden op Fok. Of zijn alleen politici lui en roepen alleen die maar wat zonder echt actie te ondernemen?

Daarnaast is de minister een uitvoerend figuur die de plannen van de gekozen volksvertegenwoordiging uitvoert. Als een minister invloed heeft, is dat altijd met goedkeuring van de volksvertegenwoordigers.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_140473321
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 14:10 schreef DeJori het volgende:
Het vertrek van Van Rompuy en Ashton hoeft niemand rouwig om te zijn. Nederland zou echter wel een capabel iemand moeten sturen en niet een minister als Timmerfrans die er puur zit vanwege zijn talenkennis.
Ik denk dat er weer zulke kleurloze, machteloze, ongeschikte, etc. figuren als Ashton en Rompuy (who are you?) worden gekozen. De regeringsleiders en de Commissarissen zijn gebaat bij marionetten.
Op deze wijze blijven zij aan de touwtjes trekken :)
En mama Merkel is de baas, hetgeen nog niet eens zo slecht is voor Nederland w/
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_140476400
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:52 schreef raptorix het volgende:
Maar 1 op de 3 kiesgerechtigden is komen stemmen, kortom ik stel voor dat we ASAP uit europa en de euro stappen, lijkt me heel wat belangrijker dan een europese commissie, overigens hoop ik dat we snel een kolonels regime in Nederland krijgen zodat we in 1 keer afzijn van al die slappe knieen politici, hoop dat we nog genoeg eigen vliegtuigen hebben om de shit te lozen.
We hebben nu een soort van kolonelsregime in brussel. Wat heb je nu te klagen dan?

Of wil je alleen een kolonelsregime als dat doet wat je wil?
  woensdag 28 mei 2014 @ 18:22:42 #21
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_140476615
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 18:16 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

We hebben nu een soort van kolonelsregime in brussel. Wat heb je nu te klagen dan?

Man ga eens naar een land waar werkelijk een militaire dictatuur is.

Het zijn gewoon de nationale regeringen die bepalen wat de EC wel en niet doet. Het is niet dat die een staatsgreep gepleegd hebben.
pi_140476708
quote:

[..]

Het moet natuurlijk wel een stoere dictator zijn, die met z'n blote handen een beer kan doodschieten en met z'n stijve piemel een F16 kan besturen.

Dan schiet het natuurlijk niet op met een "dictator" als Van Rompuy die eigenlijk een oncharismatische grijze muis is, die niet meer macht heeft dan om als schoothondje van nationale regeringsleiders de pispaal te zijn van door anderen bedachte ideeën zoals die olijfolieflesjesetikettenrichtlijn.
pi_140476980
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 18:22 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Man ga eens naar een land waar werkelijk een militaire dictatuur is.

Het zijn gewoon de nationale regeringen die bepalen wat de EC wel en niet doet. Het is niet dat die een staatsgreep gepleegd hebben.
Ik denk dat je het anders leest dan bedoeld is. Het is makkelijk om om een sterke man of om een zakenkabinet te roepen, maar als dat vervolgens iets anders doet dan de persoon in kwestie wil slaat de stemming al snel om.
  woensdag 28 mei 2014 @ 18:40:17 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_140477211
Hier de inzet van Nederland

quote:
http://www.nu.nl/economie(...)omische-post-eu.html
Kabinet kijkt verder dan economische post EU

Een zware financieel-economische post in de Europese Commissie heeft de ''bijzondere interesse'' van het kabinet, maar andere posten worden op voorhand zeker niet uitgesloten.

Dat zei premier Mark Rutte woensdag op zijn wekelijkse persconferentie.

In Brussel moet na de Europese verkiezingen een nieuwe Europese Commissie - het dagelijks bestuur van de EU - worden samengesteld. In het verleden is uit kringen rond het kabinet wel vernomen dat er wordt gestreefd naar een zware functie in de financieel-economische hoek.

Als mogelijke kandidaat voor die post zingt op het Binnenhof de naam van minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën rond. Eerder deed het verhaal de ronde dat Frans Timmermans (Buitenlandse Zaken) de opvolger zou willen worden van Catherine Ashton, de EU-buitenlandchef.

"Dat is altijd een plek waar Nederland graag zit in de Commissie, maar er zijn ook andere plekken waar we graag zitten'', zei Rutte. Als mogelijke kandidaat voor die post zingt op het Binnenhof de naam van minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën rond. Die wil niet op de speculaties ingaan.

Dijsselbloem

Voormalig VVD-leider en oud-eurocommissaris Frits Bolkestein tipte Dijsselbloem (PvdA) onlangs nog als voorzitter van de Europese Commissie, als opvolger van de Portugees José Manuel Barroso. Het kabinet moet een opvolger aanwijzen voor eurocommissaris Neelie Kroes. De VVD'er wordt vermoedelijk door een PvdA'er opgevolgd.

Eerder deed het verhaal de ronde dat Frans Timmermans (Buitenlandse Zaken) de opvolger zou willen worden van Catherine Ashton, de EU-buitenlandchef. Rutte wilde niet ingaan op de vraag welke post het kabinet ambieert, omdat de "Nederlandse onderhandelingspositie daardoor verzwakt".
pi_140477410
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:26 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja wat wil je nou? Dat het letterlijk genomen een nonsensebepaling is, vind je niet goed. Dat het EP op z'n strepen gaat staan om het praktisch gezien geen nonsensebepaling te laten zijn, vind je ook weer niet goed. Wat wil je nou eigenlijk? Je zit gewoon te klagen om het klagen.
Het EP heeft geen strepen om op te staan, dat is het probleem. Net als bij al die andere bepalingen die eigenlijk niks bepalen. Windowdressing was het en is het, dat het EP die grondwet dat verdrag/die staatsgreep zelf heeft op illegale wijze heeft goedgekeurd betekent niet dat ze nu een mandaat hebben om er iets in te lezen wat er niet in staat.

quote:
Ook weer een niet hard te maken aanname die van het slechtst mogelijke uitgaat.
Nee, het is een nuchtere constatering.

quote:
Graag wel in jouw achtertuin, ik hoef geen bloedvergieten voor mijn deur omdat jij een eeuwige pessimist bent.
Ik pessimist? Als ik pessimist was dan zou ik er wel in berusten dat er nou eenmaal niks anders op zit ons te onderwerpen aan de immer voortdenderende EU vol corruptelingen die onze zelfbeschikking afnemen om de belangen van het grootkapitaal te dienen en de arbeidsvoorwaarden en opgebouwde zekerheden terug te brengen tot Albanees niveau.

Ik geloof juist in een EG die staat, ipv te moeten bewegen, met afgegrensde bevoegdheden, met een volksvertegenwoordiging die de dienst uitmaakt en de uitvoerende macht controleert, die rechtstreeks wordt verkozen op omov-basis, waarbij niet voorbepaald is op welke kandidaten je allemaal niet mag stemmen, waarbij de subsidies en vergoedingen niet gebruikt worden om steun voor die EG bij elkaar te troetelen en waarbij parlementariers die 20% korting op een nieuwe auto als gunst aannemen in de gevangenis belanden. Ik ben zelfs zo optimistisch dat het volk daarvoor gaat zorgen, zonder dat daartoe de Van Rompuys van deze wereld moeten worden vermoord.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:28 schreef waht het volgende:

[..]

Die praktische uitwerking vind ik ook niet ideaal, maar is nu weinig aan te doen. Het Europese politieke landschap zal eerst tot definitieve politieke partijen moeten komen die niet onderverdeeld zijn per lidstaat. Dat scenario is nog heel ver weg.
De EU heeft gewoon een grondwet nodig. En dan bedoel ik niet dat broddelwerkje dat vooraf ging aan die staatsgreep van een paar jaar geleden. Het is jouw houding die maakt dat dat ver weg is. Gelukkig zijn er steeds minder mensen met zo'n slaafse houding.

quote:
Dat hangt natuurlijk allemaal met elkaar samen, uiteindelijk komt het neer op de mate waarin een volk de vertegenwoordiging accepteert als legitieme macht. Dat is een dynamische opinie van het volk die sowieso afhangt van wat een vertegenwoordiging uitvoert. De macht en legitimiteit van nationale parlementen zijn ook niet van de een op andere dag ontstaan, dat is een proces van decennia of zelfs eeuwen.
Juist daarom is het onzin om te accepteren dat er weer een soort vorstenhuis komt waar je dan weer macht van terug moet pakken.
pi_140477494
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 18:47 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het EP heeft geen strepen om op te staan, dat is het probleem. Net als bij al die andere bepalingen die eigenlijk niks bepalen. Windowdressing was het en is het, dat het EP die grondwet dat verdrag/die staatsgreep zelf heeft op illegale wijze heeft goedgekeurd betekent niet dat ze nu een mandaat hebben om er iets in te lezen wat er niet in staat.
Zo gaat het altijd al. Je moet niet zo autistisch doen als het om Europees recht (of überhaupt internationaal recht) gaat. Dat is geen strikt Romeins recht maar heeft ook trekjes van common law.
quote:
[..]

Ik pessimist?
Uh, ja. Bij de POL-verkiezing 2013 heb je daar nota bene nog de eerste tweede plaats mee gewonnen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-05-2014 18:53:02 ]
  woensdag 28 mei 2014 @ 18:59:39 #27
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_140477857
Even alle doosverwensingen richting politici weggehaald
pi_140477980
quote:
1s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:31 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Ach, je bent zelf vast niet lid van een politieke partij, gaat vast niet naar congressen, bent vast niet bij vaststellen partijprogrammas en vast niet bij vaststellen stemlijsten.
Oftewel, je hebt zelf allerlei democratische mogelijkheden om het systeem aan te passen naast het schelden op Fok. Of zijn alleen politici lui en roepen alleen die maar wat zonder echt actie te ondernemen?

Daarnaast is de minister een uitvoerend figuur die de plannen van de gekozen volksvertegenwoordiging uitvoert. Als een minister invloed heeft, is dat altijd met goedkeuring van de volksvertegenwoordigers.
Praatjes voor 10, maar een minister word benoemd bij koninklijk besluit, en daarmee dus niet democratisch, voordat je nog meer bralt over mij en de democratie, ga eerst eens een lesje over staatskunde lezen.
pi_140478013
quote:

[..]

Dat zijn geen Kolonels, heb je van Rompuy wel eens gezien :') :') :') :')
pi_140478137
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 18:59 schreef Hexagon het volgende:
Even alle doosverwensingen richting politici weggehaald
En waarom dat? De europese leiders zijn nooit verkozen. Daarnaast heeft een bezet volk zich volgens het VN volkerenrecht het recht om zich te verzetten tegen de bezetter, in mijn ogen horen daar doodsbedreigingen gewoon bij.
  woensdag 28 mei 2014 @ 19:11:41 #31
322645 Voorschrift
See if I care
pi_140478298
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 19:03 schreef raptorix het volgende:

[..]

Dat zijn geen Kolonels, heb je van Rompuy wel eens gezien :') :') :') :')
Waren het maar Kolonels.

Beter dan die zelfgeilende natte dweilen wat er nu regeren en zichzelf op hun wenken bedient zonder enkele stem.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 28 mei 2014 @ 19:12:59 #32
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_140478365
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 19:07 schreef raptorix het volgende:

[..]

En waarom dat? De europese leiders zijn nooit verkozen. Daarnaast heeft een bezet volk zich volgens het VN volkerenrecht het recht om zich te verzetten tegen de bezetter, in mijn ogen horen daar doodsbedreigingen gewoon bij.
Volgens allerlei van je zelfverzonnen definities misschien.

Maar doodsverwensingen willen we hier gewoon niet.
  woensdag 28 mei 2014 @ 19:17:04 #33
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_140478569
Weer doodsverwensingen weggehaald. Ik blijf ook niet waarschuwen.
  woensdag 28 mei 2014 @ 19:17:44 #34
322645 Voorschrift
See if I care
pi_140478601
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 19:17 schreef Hexagon het volgende:
Weer doodsverwensingen weggehaald. Ik blijf ook niet waarschuwen.
Wat is dit nou voor een onzin, er stond veel meer in m'n post dan dat, dan hoef je niet meteen alles te verwijderen.

Goddomme zeg. :')
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 28 mei 2014 @ 19:21:06 #35
322645 Voorschrift
See if I care
pi_140478757
Maar goed herr diktator Hexagon, leg jij maar eens piekfijn uit als D66'er waarom het zo'n verdomd goed idee is dat er volkomen onbekende en onverkozen mensen in een van de machtigste organen van de EU plaatsnemen terwijl de verkozen kliek enkel mag vergaderen over de vorm van bananen en de kleur van tomaten?

Laatste keer dat ik keek stond de D in jouw partijnaam nog altijd voor Democraten.

Anno 2014 zijn ze van dat principe wel afgestapt me dunkt, hele landen willen opheffen, soevereiniteit opheffen, eigen belastingen uit handen geven, budgetten uit handen geven, nu zelfs in de wandelgangen spreken over pensioenen gelijktrekken (terwijl wij #1 ter wereld zijn). Landverraders zijn jullie gewoon, niks meer en niks minder.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 28 mei 2014 @ 19:25:37 #36
322645 Voorschrift
See if I care
pi_140478967
Ik ben volkomen pro-EU als het gaat om verdragen, samenwerken, handel en noem de hele reut maar op, maar dat gedwongen opdringen van ondemocratische politici die vervolgens hele landen en bevoegdheden opheffen van bevolkingen gaat mij echt veel te ver.

Dat 4e rijk kan je wat mij betreft in je reet schuiven.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_140479164
quote:
7s.gif Op woensdag 28 mei 2014 19:21 schreef Voorschrift het volgende:
Maar goed herr diktator Hexagon, leg jij maar eens piekfijn uit als D66'er waarom het zo'n verdomd goed idee is dat er volkomen onbekende en onverkozen mensen in een van de machtigste organen van de EU plaatsnemen terwijl de verkozen kliek enkel mag vergaderen over de vorm van bananen en de kleur van tomaten?
Ik ben dan wel geen D66'er maar misschien mag ik ook antwoorden: omdat die "onverkozenen" de nationale regeringsleiders en ministers zijn, die van de eurosceptici hun vetorecht moeten behouden. Verplaatsing van die bevoegdheden naar de "verkozen kliek" zien eurosceptici als verwerpelijke machtsoverdracht naar Brussel.

De PVV is daar bijvoorbeeld heel expliciet over. Die stemden bijvoorbeeld tegen een motie van het EP om voortaan niet meer in Straatsburg maar alleen nog maar in Brussel te vergaderen, aangezien de PVV van mening was dat de regeringsleiders (dat zijn de "onverkozenen") dat in de achterkamertjes zouden moeten beslissen, en niet het democratische parlement van een Brusselse 'superstaat'.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 28-05-2014 19:31:13 ]
  woensdag 28 mei 2014 @ 19:36:18 #38
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_140479476
quote:
7s.gif Op woensdag 28 mei 2014 19:21 schreef Voorschrift het volgende:

Laatste keer dat ik keek stond de D in jouw partijnaam nog altijd voor Democraten.

Anno 2014 zijn ze van dat principe wel afgestapt me dunkt, hele landen willen opheffen, soevereiniteit opheffen, eigen belastingen uit handen geven, budgetten uit handen geven, nu zelfs in de wandelgangen spreken over pensioenen gelijktrekken (terwijl wij #1 ter wereld zijn). Landverraders zijn jullie gewoon, niks meer en niks minder.
Ik vind het huidige systeem ook bepaald niet ideaal. Maar ik steun wel het idee van een Europees bestuur. Wat mij betreft komt er een directe stem voor een Europees bestuur.

Maar dat ze regeren als dictators is gewoon onjuist. Ze kunnen geen stap zetten zonder goedkeuring van nationale parlementen.
pi_140479660
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 18:50 schreef Igen het volgende:

[..]

Zo gaat het altijd al. Je moet niet zo autistisch doen als het om Europees recht (of überhaupt [quote]0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 18:50 schreef Igen het volgende:

[..]

Zo gaat het altijd al. Je moet niet zo autistisch doen als het om Europees recht (of überhaupt internationaal recht) gaat. Dat is geen strikt Romeins recht maar heeft ook trekjes van common law.
In het kader van bevoegdheidsverdeling en afgrenzing is "houdt rekening met" een volledig holle frase. Juridisch, en we hebben het hier over een juridische tekst, is dat broddelwerk. Er is namelijk op geen enkele manier een gevolg aan te verbinden. En dat is nou juist wat een juridische tekst kenmerkt.

quote:
Uh, ja. Bij de POL-verkiezing 2013 heb je daar nota bene nog de eerste tweede plaats mee gewonnen.
Die heb ik helemaal gemist. Maar mocht iedereen daar op iedereen stemmen? Telde elke stem even zwaar? Moest de uitslag geheim gehouden geworden, en moesten de mods nog beslissen wat de uitslag was en hoe die geinterpreteerd moest worden?
pi_140480317
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 19:40 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

In het kader van bevoegdheidsverdeling en afgrenzing is "houdt rekening met" een volledig holle frase. Juridisch, en we hebben het hier over een juridische tekst, is dat broddelwerk. Er is namelijk op geen enkele manier een gevolg aan te verbinden.
Eh, jawel. Het Parlement heeft immers de bevoegdheid om de benoeming af te wijzen, bijvoorbeeld als ze vinden dat aan "houdt rekening met" niet of onvoldoende is voldaan.
Een rechter zou dat in beginsel trouwens ook best kunnen. In de common law is het niks bijzonders dat wetteksten zo vaag zijn en de boel na verloop van tijd via jurisprudentie wordt bijgeslepen. Vandaar ook mijn opmerking.
  woensdag 28 mei 2014 @ 19:59:41 #41
322645 Voorschrift
See if I care
pi_140480547
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 19:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik vind het huidige systeem ook bepaald niet ideaal. Maar ik steun wel het idee van een Europees bestuur. Wat mij betreft komt er een directe stem voor een Europees bestuur.

Maar dat ze regeren als dictators is gewoon onjuist. Ze kunnen geen stap zetten zonder goedkeuring van nationale parlementen.
Dat laatste is juist hetgene wat jullie willen opheffen.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_140480640
quote:
2s.gif Op woensdag 28 mei 2014 19:59 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Volgens mij is het altijd een verschuiving geweest: afschaffing van het vetorecht van lidstaten en in plaats daarvan opwaardering van het EP van een raadgevende naar een beslissende rol.

Edit: Nu in de eurocrisis heeft men dat principe nogal laten varen bij de invoering van nieuwe verdragen zoals het ESM en dat vind ik dan ook best kwalijk.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 28-05-2014 20:03:25 ]
pi_140480747
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 19:55 schreef Igen het volgende:

[..]

Eh, jawel. Het Parlement heeft immers de bevoegdheid om de benoeming af te wijzen, bijvoorbeeld als ze vinden dat aan "houdt rekening met" niet of onvoldoende is voldaan.
Als ze de bevoegdheid hebben om hem af te wijzen, dan hou je daar rekening mee, vanwege die bevoegdheid. Niet omdat die verplichting bestaat, want die is onvoldoende bepaald om te onderscheiden tussen wat wel mag en niet mag. Die voegt helemaal niets toe.

quote:
Een rechter zou dat in beginsel trouwens ook best kunnen. In de common law is het niks bijzonders dat wetteksten zo vaag zijn en de boel na verloop van tijd via jurisprudentie wordt bijgeslepen. Vandaar ook mijn opmerking.
Klok, klepel.
  woensdag 28 mei 2014 @ 20:06:11 #44
322645 Voorschrift
See if I care
pi_140480787
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:02 schreef Igen het volgende:

[..]

Volgens mij is het altijd een verschuiving geweest: afschaffing van het vetorecht van lidstaten en in plaats daarvan opwaardering van het EP van een raadgevende naar een beslissende rol.

Edit: Nu in de eurocrisis heeft men dat principe nogal laten varen bij de invoering van nieuwe verdragen zoals het ESM en dat vind ik dan ook best kwalijk.
Zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen, ik hoef alleen maar naar m'n eigen sector te kijken ervoor. Over enkele tijd vallen wij niet meer onder DNB maar onder de ECB, geweldig allemaal. Kuch. Het enige waar je als Nederlandse bank nog over kan beslissen straks zijn de kleine banken, voor de rest valt alles onder Brussel.

Het is maar wat je een goede ontwikkeling vindt, je eigen financiële sector uitbesteden aan andere landen.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 28 mei 2014 @ 20:09:23 #45
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_140480933
quote:
2s.gif Op woensdag 28 mei 2014 19:59 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

En vervangen door direct gekozen bestuurders.
pi_140480943
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:05 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Als ze de bevoegdheid hebben om hem af te wijzen, dan hou je daar rekening mee, vanwege die bevoegdheid. Niet omdat die verplichting bestaat, want die is onvoldoende bepaald om te onderscheiden tussen wat wel mag en niet mag. Die voegt helemaal niets toe.
Ach doe toch niet zo autistisch man. Regels zijn geen dingen die alleen nut hebben als ze door een rechter langs een tot op de tiende millimeter nauwkeurig langs de meetlat kunnen worden gelegd. :')
  woensdag 28 mei 2014 @ 20:09:51 #47
322645 Voorschrift
See if I care
pi_140480950
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:09 schreef Hexagon het volgende:

[..]

En vervangen door direct gekozen bestuurders.
Want dat heb je nationaal niet wil je zeggen?
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  woensdag 28 mei 2014 @ 20:10:30 #48
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_140480981
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:09 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Want dat heb je nationaal niet wil je zeggen?
Nee, we verkiezen onze bestuurders nog niet direct nationaal gezien.
  woensdag 28 mei 2014 @ 20:12:54 #49
322645 Voorschrift
See if I care
pi_140481072
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nee, we verkiezen onze bestuurders nog niet direct nationaal gezien.
En wat schieten we er dan mee op om het in Brussel onder te brengen?
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_140481182
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 20:06 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen, ik hoef alleen maar naar m'n eigen sector te kijken ervoor. Over enkele tijd vallen wij niet meer onder DNB maar onder de ECB, geweldig allemaal. Kuch. Het enige waar je als Nederlandse bank nog over kan beslissen straks zijn de kleine banken, voor de rest valt alles onder Brussel.

Het is maar wat je een goede ontwikkeling vindt, je eigen financiële sector uitbesteden aan andere landen.
Ach, als de ECB het beter kan dan de nationale banken... En democratische controle speelt hier niet echt een rol, ik dacht dat de ECB juist heel voorbeeldig is qua politieke onafhankelijkheid en het strikte mandaat.

En zeker in de zuidelijke landen denk ik dat de ECB veel meer vertrouwd wordt dan de eigen nationale instellingen.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 28-05-2014 20:16:21 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')