quote:http://www.gva.be/nieuws/(...)pvolger-barroso.aspx
De Europese staatshoofden en regeringsleiders hebben hun Raadsvoorzitter Herman Van Rompuy een mandaat gegeven om consultaties op te starten met het Europees Parlement over de strategische prioriteiten van de Europese Unie en de opvolging van José Manuel Barroso aan het hoofd van de Europese Commissie. Dat heeft Van Rompuy dinsdag aangekondigd na afloop van een beraad over het resultaat van de Europese verkiezingen.
Van Rompuy zal de komende weken discreet overleg plegen met de leiders van de politieke fracties van het nieuw verkozen Europees Parlement en met staatshoofden en regeringsleiders. Daarnaast gaat de Belg ook gesprekken voeren met onder meer EVP-boegbeeld Jean-Claude Juncker, die als topkandidaat van de grootste politieke partij mag proberen om alvast in het Europese halfrond een voldoende groot draagvlak voor zijn benoeming te vinden.
Europees beleid
De brede consultatieronde gaat niet enkel over de opvolging van Barroso, maar ook over de strategische prioriteiten van Europa voor de komende vijf jaren. Hij lijstte al enkele prioriteiten op: groei en werkgelegenheid, een goed functionerende economische en monetaire unie, klimaatverandering, een eengemaakte energiemarkt en het indijken van de afhankelijkheid van buitenlandse leveranciers, het vrij verkeer van personen en de strijd tegen illegale immigratie en misdaad.
Op de Europese top van 26 en 27 juni zal Van Rompuy bij de staatshoofden en regeringsleiders verslag doen van zijn opdracht. Het komt uiteindelijk hen toe om met een gekwalificeerde meerderheid een kandidaat voor te dragen die de komende vijf jaar de Europese Commissie moet leiden. Die kandidaat moet vervolgens de zegen krijgen van een absolute meerderheid van de Europarlementsleden.
Lastige klus
Voor Van Rompuy wordt de klus één van de laatste, maar allicht ook één van de moeilijkste uit zijn Europese carrière. De benoeming van de nieuwe Europese topjobs -ook de functies van Van Rompuy zelf en buitenlandvertegenwoordigster Catherine Ashton zijn binnenkort vacant- vormt immers een kluwen van institutionele, partijpolitieke en nationale belangen.
Zo wil het Europees Parlement absoluut dat de topjob in het Berlaymontgebouw wordt toevertrouwd aan één van de spitzenkandidaten die de politieke partijen in de verkiezingscampagne op het schild hebben gehesen. Dat principe is veel minder evident voor regeringsleiders, niet enkel voor de Britse premier David Cameron, maar ook voor sommige leiders van EVP-signatuur.
Samenwerking
Van Rompuy lanceerde alvast een oproep aan de Europese instellingen om constructief samen te werken om de komende jaren de strategische doelstellingen van Europa waar te maken. "Dit vereist een gemeenchappelijk begrip van wat best op Europees niveau wordt gedaan en wat best op nationaal niveau wordt gedaan", aldus de Europese Raadsvoorzitter.
De Europese leiders blikten dinsdagavond ook terug op de voorbije Europese verkiezingen. Die werden in onder meer Frankrijk en Groot-Brittannië gekenmerkt door een nieuwe opstoot van populistische en extremistische partijen, maar Van Rompuy stelde ook vast dat die tendensen in andere landen afwezig bleven. "Uiteraard verschilt de situatie in elk land, met een mix van continuïteit en verandering", luidde het.
Oekraïne
Naast de Europese stembusslag werden ook de Oekraïense presidentsverkiezingen van 25 mei tegen het licht gehouden. De Europese leiders riepen Rusland op samen te werken met het nieuwe bewind in Kiev, voort te zetten met de terugtrekking van de troepen aan de grenzen en ervoor te zorgen dat separatisten en wapens niet langer de grens met Oekraïne kunnen oversteken. Nieuwe economische sancties tegen Rusland liggen er momenteel niet op tafel.
quote:http://www.standaard.be/cnt/dmf20140527_01122095
Machtsstrijd om EU-topjob barst al los
Herman Van Rompuy kreeg van de Europese Raad een mandaat om een opvolger voor José Manuel Barroso te zoeken. Het Europees Parlement eiste dat ‘formateurschap’ op, maar bijt in het zand.
epa/afp
Wie wordt de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie? Die heikele vraag stond gisterenavond een eerste keer op het menu van de 28 staats- en regeringsleiders, die in Brussel bijeenkwamen voor een informele lunch.
Nog voor ze aan het aperitief begonnen, hadden de fractieleiders van het Europees Parlement – onder wie Guy Verhofstadt – hen al een eisenbundel voorgeschoteld: ‘Wij vragen de Europese Raad een duidelijk mandaat te geven aan Jean-Claude Juncker om onderhandelingen te beginnen met andere politieke fracties’, zei de sociaaldemocratische fractieleider Hannes Swoboda.
Maar dat feestje ging dus niet door: de 28 besloten om de eer van het formateurschap aan Van Rompuy te geven.
Het steekspel past in de machtsstrijd tussen het Europees Parlement en de Europese Raad over de benoeming van de opvolger van Barroso.
De fractieleiders vinden dat de staats- en regeringsleiders het systeem moeten respecteren van de Spitzenkandidaten ...
Liever dat het EP het doet dan handjeklap van de regeringsleiders, wat er in de praktijk toch vaak op neerkomt dat Merkel beslist en dat de rest zich daar maar bij neer moet leggen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 13:47 schreef Weltschmerz het volgende:
Op zich ook belachelijk van het EP om met dergelijke opkomscijfers en na jaren van slaafsheid het formateurschap op te eisen.
Het zal iets genuanceerder liggen. Maar waar het omgaat is dat de voorstanders van meer EU die de verschillende fracties naar voren hebben geschoven nauwelijks draagvlak onder de Europeanen hebben, laat staan iets wat op een mandaat lijkt. Dus dan bieden de vertegenwoordigers van de nationale democratiën een betere basis.quote:Op woensdag 28 mei 2014 13:54 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Liever dat het EP het doet dan handjeklap van de regeringsleiders, wat er in de praktijk toch vaak op neerkomt dat Merkel beslist en dat de rest zich daar maar bij neer moet leggen.
Als het EP zich als schoothondje blijft gedragen zal het gros van de Europeanen nooit enige behoefte hebben om het te gebruiken als vertegenwoordiging van hun belangen. Legitimiteit krijg je niet door middel van iets wat op papier staat, dat krijg je door het te verdienen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 13:47 schreef Weltschmerz het volgende:
Op zich ook belachelijk van het EP om met dergelijke opkomscijfers en na jaren van slaafsheid het formateurschap op te eisen.
Met het Verdrag van Lissabon is ingevoerd dat de Europese Raad niet meer op eigen houtje een Commissievoorzitter mag kiezen, maar dit "Rekening houdend met de verkiezingen voor het Europees Parlement en na passende raadplegingen" moet doen. Dit is de eerste keer dat die regel van toepassing is.quote:Op woensdag 28 mei 2014 13:47 schreef Weltschmerz het volgende:
Op zich ook belachelijk van het EP om met dergelijke opkomscijfers en na jaren van slaafsheid het formateurschap op te eisen.
Dat is natuurlijk het zoveelste voorbeeld van die nonsensebepalingen waar deze schijndemocratie van aan elkaar hangt.quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:43 schreef Igen het volgende:
[..]
Met het Verdrag van Lissabon is ingevoerd dat de Europese Raad niet meer op eigen houtje een Commissievoorzitter mag kiezen, maar dit "Rekening houdend met de verkiezingen voor het Europees Parlement en na passende raadplegingen" moet doen. Dit is de eerste keer dat die regel van toepassing is.
Nee, de bedoeling is de schijn van democratie te vergroten, zonder de kiezer macht te geven, zoals die hele grondwet/verdrag.quote:En zoals je zelf ook wel weet, worden dingen vaak in eerste instantie een beetje eufemistisch in de verdragen geschreven, dus dat het EP die rol opeist is precies wat de bedoeling is.
Met veel geluk en na gepast geweld hebben we de volgende keer echte verkiezingen.quote:En met een beetje geluk verbetert de opkomst van de verkiezingen daardoor volgende keer nog verder.
Ze worden natuurlijk niet voor niks in de watten gelegd. De Europeanen kunnen ze niet gebruiken als volksvertegenwoordigers, omdat ze de overgrote meerderheid niet mogen kiezen, en ze daardoor de wil niet hebben het volk te vertegenwoordigen, en als ze dat wel zouden hebben dan hebben ze macht daarvoor nog steeds niet.quote:Op woensdag 28 mei 2014 14:15 schreef waht het volgende:
[..]
Als het EP zich als schoothondje blijft gedragen zal het gros van de Europeanen nooit enige behoefte hebben om het te gebruiken als vertegenwoordiging van hun belangen.
Een volksvertegenwoordiging die dus de macht heeft hoeft zich niet te bewijzen.quote:En inderdaad, op dit moment genieten nationale parlementen meer legitimiteit dan het EP. Wat niet moeilijk te verklaren is gezien de tijd die beide type organen hebben gehad om zich te bewijzen.
Je kan hier toch ook niet op een minister stemmen?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:17 schreef raptorix het volgende:
Oja, wanneer kan ik op ze komen stemmen? Want EU is democratie toch?
Trouwens meer of minder mongolen in dit soort commissies?
MINDER MINDER MINDER.
En dat is al schandalig genoeg, een minister heeft een belangrijke invloed op de samenleving, en daarom is het raar dat Jan en Alleman minister kan worden, net zoals dat ik geen minister kan kiezen die niet bij politiek betrokken is.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:23 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Je kan hier toch ook niet op een minister stemmen?
Ja wat wil je nou? Dat het letterlijk genomen een nonsensebepaling is, vind je niet goed. Dat het EP op z'n strepen gaat staan om het praktisch gezien geen nonsensebepaling te laten zijn, vind je ook weer niet goed. Wat wil je nou eigenlijk? Je zit gewoon te klagen om het klagen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk het zoveelste voorbeeld van die nonsensebepalingen waar deze schijndemocratie van aan elkaar hangt.
Ook weer een niet hard te maken aanname die van het slechtst mogelijke uitgaat.quote:[..]
Nee, de bedoeling is de schijn van democratie te vergroten, zonder de kiezer macht te geven, zoals die hele grondwet/verdrag.
Graag wel in jouw achtertuin, ik hoef geen bloedvergieten voor mijn deur omdat jij een eeuwige pessimist bent.quote:[..]
Met veel geluk en na gepast geweld hebben we de volgende keer echte verkiezingen.
Die praktische uitwerking vind ik ook niet ideaal, maar is nu weinig aan te doen. Het Europese politieke landschap zal eerst tot definitieve politieke partijen moeten komen die niet onderverdeeld zijn per lidstaat. Dat scenario is nog heel ver weg.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Ze worden natuurlijk niet voor niks in de watten gelegd. De Europeanen kunnen ze niet gebruiken als volksvertegenwoordigers, omdat ze de overgrote meerderheid niet mogen kiezen, en ze daardoor de wil niet hebben het volk te vertegenwoordigen, en als ze dat wel zouden hebben dan hebben ze macht daarvoor nog steeds niet.
Dat hangt natuurlijk allemaal met elkaar samen, uiteindelijk komt het neer op de mate waarin een volk de vertegenwoordiging accepteert als legitieme macht. Dat is een dynamische opinie van het volk die sowieso afhangt van wat een vertegenwoordiging uitvoert. De macht en legitimiteit van nationale parlementen zijn ook niet van de een op andere dag ontstaan, dat is een proces van decennia of zelfs eeuwen.quote:Je weet wat legitimiteit eigenlijk betekent?
[..]
Een volksvertegenwoordiging die dus de macht heeft hoeft zich niet te bewijzen.
Ach, je bent zelf vast niet lid van een politieke partij, gaat vast niet naar congressen, bent vast niet bij vaststellen partijprogrammas en vast niet bij vaststellen stemlijsten.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
En dat is al schandalig genoeg, een minister heeft een belangrijke invloed op de samenleving, en daarom is het raar dat Jan en Alleman minister kan worden, net zoals dat ik geen minister kan kiezen die niet bij politiek betrokken is.
Ik denk dat er weer zulke kleurloze, machteloze, ongeschikte, etc. figuren als Ashton en Rompuy (who are you?) worden gekozen. De regeringsleiders en de Commissarissen zijn gebaat bij marionetten.quote:Op woensdag 28 mei 2014 14:10 schreef DeJori het volgende:
Het vertrek van Van Rompuy en Ashton hoeft niemand rouwig om te zijn. Nederland zou echter wel een capabel iemand moeten sturen en niet een minister als Timmerfrans die er puur zit vanwege zijn talenkennis.
We hebben nu een soort van kolonelsregime in brussel. Wat heb je nu te klagen dan?quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:52 schreef raptorix het volgende:
Maar 1 op de 3 kiesgerechtigden is komen stemmen, kortom ik stel voor dat we ASAP uit europa en de euro stappen, lijkt me heel wat belangrijker dan een europese commissie, overigens hoop ik dat we snel een kolonels regime in Nederland krijgen zodat we in 1 keer afzijn van al die slappe knieen politici, hoop dat we nog genoeg eigen vliegtuigen hebben om de shit te lozen.
Man ga eens naar een land waar werkelijk een militaire dictatuur is.quote:Op woensdag 28 mei 2014 18:16 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
We hebben nu een soort van kolonelsregime in brussel. Wat heb je nu te klagen dan?
Of wil je alleen een kolonelsregime als dat doet wat je wil?
Het moet natuurlijk wel een stoere dictator zijn, die met z'n blote handen een beer kan doodschieten en met z'n stijve piemel een F16 kan besturen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 18:16 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
We hebben nu een soort van kolonelsregime in brussel. Wat heb je nu te klagen dan?
Of wil je alleen een kolonelsregime als dat doet wat je wil?
Ik denk dat je het anders leest dan bedoeld is. Het is makkelijk om om een sterke man of om een zakenkabinet te roepen, maar als dat vervolgens iets anders doet dan de persoon in kwestie wil slaat de stemming al snel om.quote:Op woensdag 28 mei 2014 18:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Man ga eens naar een land waar werkelijk een militaire dictatuur is.
Het zijn gewoon de nationale regeringen die bepalen wat de EC wel en niet doet. Het is niet dat die een staatsgreep gepleegd hebben.
quote:http://www.nu.nl/economie(...)omische-post-eu.html
Kabinet kijkt verder dan economische post EU
Een zware financieel-economische post in de Europese Commissie heeft de ''bijzondere interesse'' van het kabinet, maar andere posten worden op voorhand zeker niet uitgesloten.
Dat zei premier Mark Rutte woensdag op zijn wekelijkse persconferentie.
In Brussel moet na de Europese verkiezingen een nieuwe Europese Commissie - het dagelijks bestuur van de EU - worden samengesteld. In het verleden is uit kringen rond het kabinet wel vernomen dat er wordt gestreefd naar een zware functie in de financieel-economische hoek.
Als mogelijke kandidaat voor die post zingt op het Binnenhof de naam van minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën rond. Eerder deed het verhaal de ronde dat Frans Timmermans (Buitenlandse Zaken) de opvolger zou willen worden van Catherine Ashton, de EU-buitenlandchef.
"Dat is altijd een plek waar Nederland graag zit in de Commissie, maar er zijn ook andere plekken waar we graag zitten'', zei Rutte. Als mogelijke kandidaat voor die post zingt op het Binnenhof de naam van minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën rond. Die wil niet op de speculaties ingaan.
Dijsselbloem
Voormalig VVD-leider en oud-eurocommissaris Frits Bolkestein tipte Dijsselbloem (PvdA) onlangs nog als voorzitter van de Europese Commissie, als opvolger van de Portugees José Manuel Barroso. Het kabinet moet een opvolger aanwijzen voor eurocommissaris Neelie Kroes. De VVD'er wordt vermoedelijk door een PvdA'er opgevolgd.
Eerder deed het verhaal de ronde dat Frans Timmermans (Buitenlandse Zaken) de opvolger zou willen worden van Catherine Ashton, de EU-buitenlandchef. Rutte wilde niet ingaan op de vraag welke post het kabinet ambieert, omdat de "Nederlandse onderhandelingspositie daardoor verzwakt".
Het EP heeft geen strepen om op te staan, dat is het probleem. Net als bij al die andere bepalingen die eigenlijk niks bepalen. Windowdressing was het en is het, dat het EP die grondwet dat verdrag/die staatsgreep zelf heeft op illegale wijze heeft goedgekeurd betekent niet dat ze nu een mandaat hebben om er iets in te lezen wat er niet in staat.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:26 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja wat wil je nou? Dat het letterlijk genomen een nonsensebepaling is, vind je niet goed. Dat het EP op z'n strepen gaat staan om het praktisch gezien geen nonsensebepaling te laten zijn, vind je ook weer niet goed. Wat wil je nou eigenlijk? Je zit gewoon te klagen om het klagen.
Nee, het is een nuchtere constatering.quote:Ook weer een niet hard te maken aanname die van het slechtst mogelijke uitgaat.
Ik pessimist? Als ik pessimist was dan zou ik er wel in berusten dat er nou eenmaal niks anders op zit ons te onderwerpen aan de immer voortdenderende EU vol corruptelingen die onze zelfbeschikking afnemen om de belangen van het grootkapitaal te dienen en de arbeidsvoorwaarden en opgebouwde zekerheden terug te brengen tot Albanees niveau.quote:Graag wel in jouw achtertuin, ik hoef geen bloedvergieten voor mijn deur omdat jij een eeuwige pessimist bent.
De EU heeft gewoon een grondwet nodig. En dan bedoel ik niet dat broddelwerkje dat vooraf ging aan die staatsgreep van een paar jaar geleden. Het is jouw houding die maakt dat dat ver weg is. Gelukkig zijn er steeds minder mensen met zo'n slaafse houding.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:28 schreef waht het volgende:
[..]
Die praktische uitwerking vind ik ook niet ideaal, maar is nu weinig aan te doen. Het Europese politieke landschap zal eerst tot definitieve politieke partijen moeten komen die niet onderverdeeld zijn per lidstaat. Dat scenario is nog heel ver weg.
Juist daarom is het onzin om te accepteren dat er weer een soort vorstenhuis komt waar je dan weer macht van terug moet pakken.quote:Dat hangt natuurlijk allemaal met elkaar samen, uiteindelijk komt het neer op de mate waarin een volk de vertegenwoordiging accepteert als legitieme macht. Dat is een dynamische opinie van het volk die sowieso afhangt van wat een vertegenwoordiging uitvoert. De macht en legitimiteit van nationale parlementen zijn ook niet van de een op andere dag ontstaan, dat is een proces van decennia of zelfs eeuwen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |