abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142164209
Nou, dat is niet helemaal waar. Voor mijn vakken geldt dat niet in ieder geval. Wij hadden nu een vacature voor maatschappijleer (omdat ik iets minder ga werken en we veel geschiedenisuren hebben waar ik me op wil concentreren) en daar kwamen veel reacties op. En heel lullig: ik heb echt aan leeftijdsdiscriminatie gedaan. Ik wil graag een jong en fris iemand die goed aansluiting heeft bij de leerlingen, die zelf ook nog wil leren en open staat daarvoor. Op mijn school (en binnen mijn sectie) zitten al genoeg oudere knarren die denken dat ze zich niet meer hoeven te ontwikkelen en die het ook slecht trekken als een jongere vrouw hen aanstuurt. Iemand van 45 viel bij mij dus echt af, zeker als er nauwelijks onderwijservaring is.

Verder ben ik het ook eens met dat het goed is eerst ook andere werkervaring op te doen. Dat heb ik zelf ook gedaan en heb op mijn 29ste toch nog voor het onderwijs gekozen. Die ervaring vind ik nu heel fijn, ook omdat docenten soms denken dat bepaalde zaken heel 'typisch' onderwijs zijn, maar ik heb zelf gezien dat in andere banen en sectoren dezelfde dingen voorkomen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 11 juli 2014 @ 11:05:44 #252
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_142164300
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 11:01 schreef Franny_G het volgende:
Die ervaring vind ik nu heel fijn, ook omdat docenten soms denken dat bepaalde zaken heel 'typisch' onderwijs zijn, maar ik heb zelf gezien dat in andere banen en sectoren dezelfde dingen voorkomen.
:Y Herkenbaar.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_142164754
Klopt, bij geschiedenis is het zelfs op je 25e al lastig om een baan als leraar te vinden volgens mij. Biologie en aardrijkskunde ook niet makkelijk. Zijn er nog meer 'overschotvakken'? Gymnastiek?
pi_142165223
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 09:55 schreef ShadyLane het volgende:
Het is gewoon een feit dat het onderwijs in komen doorgaans niet zo moeilijk is. Zeker bij tekortvakken word je met open armen ontvangen. Dus op je 45e kun je altijd nog besluiten leraar te worden. Maar probeer op je 45e maar eens het onderwijs uit te komen. Hotel California. En dan moet je dus nog 22 jaar werken.
Of geld opzij zetten.
pi_142165384
De eyeopener voor mij toen ik buiten het onderwijs ging werken was dat ik me onbewust kennelijk erg had laten beinvloeden door de publieke opinie over onderwijs vs bedrijfsleven. Je leest vaak dat een groot verschil zou zijn dat incompetentie in het onderwijs niet wordt aangepakt (hebben we allemaal vast ook wel voorbeelden van gezien) en dat er in het bedrijfsleven onmiddellijk korte metten met zulke figuren zou worden gemaakt. Ja, in het bedrijfsleven moet je Presteren, die luiwammesen van leraren zouden er onmiddellijk ten onder gaan.

Dus dat verwachtte ik. Daar klopte natuurlijk niks van :) Er werkt daar natuurlijk ook gewoon een doorsnede van gemiddeld Nederland, inclusief kantjes-er-vanaf-lopers, inclusief niet al te snuggere figuren, inclusief communicatief uitgedaagden enz. En die blijven er gewoon jaren werken, en gaan vaak ook gewoon treetjes omhoog. Ik heb nu dus niet meer de indruk dat je in het onderwijs wegkomt met een grotere mate van incompetentie dan elders. Een kleinere mate zelfs denk ik, want als in het bedrijfsleven het management je 'gedoogt' heb je verder van niemand last, in het onderwijs is er ook nog de kritische blik van leerlingen en ouders.
  vrijdag 11 juli 2014 @ 11:44:37 #256
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_142165402
Zijn er hier eigenlijk mensen die deeltijd docent zijn en deeltijd iets heel anders doen? Zelf zit ik daar namelijk wel aan te denken, bijvoorbeeld twee dagen in de week docent en drie dagen iets anders.
Bedankt Hans.
pi_142166650
Je ziet het (nog?) niet zoveel. Wel dat een docent naast een vierdaagse leraarsbaan meewerkt aan een lesmethode bijvoorbeeld, maar niet echt twee dagen werken en daarnaast drie dagen iets heel anders. Het zou mij erg leuk lijken, zo'n combi. Je mist wel veel van het 'schoolgebeuren' doordat je lastig mee kunt op werkweek of naar de middag-toneelvoorstelling of het sporttoernooi kunt komen kijken, of de debatclub kunt begeleiden, als dat valt op een dag dat je bij je andere baan zit. Maar nu er steeds meer parttimers komen in het onderwijs gaat het misschien wel gebruikelijker worden dat er ook echt kleine betrekkingsomvangen komen van twee dagen.

Verder ken ik iemand die naast haar leraarsbaan als receptioniste werkt ergens waar weinig mensen komen maar waar wel iemand moet zitten. Die doet daar betaald haar nakijkwerk. Wie een nullijn heeft moet slim zijn :)
pi_142166951
Bij mij op school gebeurt het redelijk vaak. Ik heb een paar collega's die promoveren en daarbij ook lesgeven op de universiteit. Ik heb een collega die ook (redelijk succesvol) schrijver is, collega's die betrokken zijn bij een bedrijf dat lesmateriaal ontwikkelt, een collega en ik schrijven allebei voor een lesmethode. Dramadocent die ook lesgeeft bij een jeugdtheater en zelf nog stemmenwerk doet. Het kan wel, ,maar het is wel een uitdaging om het te combineren allemaal.

Iets 'heel anders' is denk ik lastig. Vaak zie je dus dat het wel gerelateerd is aan het onderwijs of het vak. Als je iets heel anders ernaast wilt doen, moet je dat al vroeg in je loopbaan gaan doen denk ik. (Ook om de redenen die SL geeft.)
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_142167129
Ik zit er zelf over te denken om ooit (misschien over een jaar of 5) iets voor mezelf te beginnen en daarnaast een klein parttime baantje te houden voor een basisinkomen. Maar ik weet nog niet zo goed wat voor parttime baantje dat dan moet worden. Het onderwijs is op zich een interessante optie: ik vind het erg leuk om kennis over te dragen en dingen uit te leggen (al dat gezeik over PDD-NOS en zo daar heb ik dan weer niet zoveel mee). Maar ik ben bang dat onderwijs misschien wat te intensief is om naast iets anders te doen. Wat denken jullie?
pi_142167134
Ik denk ook wel dat het de toekomst is trouwens. Ofschoon er veel te zeggen is voor van die echte steunpilaren die 'getrouwd zijn met de school' en dag en nacht klaarstaan voor leerlingen en hun ouders, is dat toch wel een beetje aan het uitsterven. Enerzijds omdat er sowieso meer parttimers komen in het onderwijs, anderzijds omdat velen wel iets voelen voor een combi. Je ziet bij Eerst de Klas ook dat ze proberen afgestudeerden voor het beroep te interesseren juist door ze zo'n combi voor te schotelen.
pi_142167352
Ja, het is intensief en mensen die het doen omdat het wel makkelijk is om aan een baan te komen (in het geval van een tekortvak) onderschatten het en dat is volgens mij een enorme valkuil. Je zult sowieso een lesbevoegdheid moeten halen en je zult ook open moeten staan voor mentorschap, de pedagogische kant van het vak en je in didactiek moeten verdiepen.

Mensen die getrouwd zijn met een school sterven niet uit, volgens mij hoor. Zie ook veel jonge mensen die er voor 101 % voor gaan.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_142167572
Ik denk dat het best moet kunnen thabit, zolang je bewust ervoor gaat om tijd en energie over te houden. Je ziet heel veel dat leraren veel meer werken dan hun aanstelling aangeeft, omdat ze het gevoel hebben dat ze anders hun leerlingen tekort doen. En dan is er natuurlijk minder ruimte over voor iets ernaast.

Dat is ook waarom ik het nu niet meer doe. Drie dagen als leraar werken zou mij ideaal lijken, maar ik weet dat het bij mij niet bij die die drie dagen zou blijven. Maar ik heb gezien dat het collega's wel lukte. Je moet bewuste keuzes maken, de discipline hebben om grenzen te trekken en stevig in je schoenen staan.
pi_142167796
Echt, Franny_G? Ik meen in de loop der jaren wel een verschuiving te hebben gezien van "dat is mijn parttimedag maar natuurlijk ben ik erbij" naar "nee dan kan ik niet, dat is mijn parttimedag" en "ik heb geen oppas maar neem de kinderen gewoon mee" naar "ik heb geen oppas dus ben er niet bij". Maar dat was natuurlijk op 1 school, verre van representatief voor het hele onderwijs.
pi_142167915
Zoals mijn vorige rector vaak zei, en daar had hij volgens mij helemaal gelijk is: 'De nieuwe generatie is veel zelfbewuster en assertiever dan wij waren'

Maar dat die nieuwe generatie beter grenzen kan bewaken en meer voor zichzelf opkomt, neemt niet weg dat ze nog wel helemaal voor het onderwijs en een school kunnen gaan.

Ik bewaak mijn grenzen ook wel. Nu ik wat minder ga werken, zal ik dat ook zeker gaan doen. Mijn parttime dag ga ik heilig verklaren. Volgens mij is dat ook gezond en dus de enige manier om 'getrouwd' te blijven met de school, want dat ben ik zeker.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_142168018
Ah, dan verstaan wij wat anders onder het begrip. Ik had het over 'getrouwd met de school' als tegengestelde van 'combi lesgeven en wat anders'. Dus echt dag en nacht beschikbaar zijn als het nodig is. Dat sterft volgens mij wel uit. Ik zou het ook niet meer willen.
pi_142168213
Dat ik ook tijdens mijn ouderschapsverlof regelmatig op school ben voor overleg, eventueel met kind erbij (ik heb al borstvoeding zitten geven in de rectorskamer), geeft volgens mij wel aan dat ik met de school getrouwd ben. :') . Maar juist daarom, om het op lange termijn vol te houden, moet je grenzen bewaken. Dag en nacht klaar staan, kan gewoon niet. Alleen tijdens reizen is dat zo.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_142168608
Uiteraard is grenzen bewaken altijd nodig om dingen langere tijd vol te houden.
Maar ik verwoord kennelijk niet goed wat ik bedoel.

Een bevlogen collega die altijd fulltime of vier dagen had gewerkt werkte twee jaar lang drie dagen omdat hij een dag studieverlof had. Daarna gaf hij aan dat hij had gemerkt dat hij voor zichzelf vier dagen het minimum vond. Want met die drie dagen kreeg hij te weinig mee van wat er was voorgevallen in een klas, op het schoolplein, in een vergadering. Hij kreeg dingen niet mee, kon er daardoor niet op inspelen, rekening mee houden. Juist kleine dingen (grote worden je altijd wel verteld) die samen toch bepalend zijn.

Ander voorbeeld: mijn mentor, die ons 's avonds meenam naar een optreden van drs P, die op zaterdagochtend afsprak met twee leerlingen met problemen om in het bos te gaan wandelen. Die altijd bij alle activiteiten, optredens enz. van leerlingen was en ze er daarna in de les mee complimenteerde.

Ook zij bewaakten grenzen, anders hadden ze het niet al die jaren volgehouden. Maar school was naast werk ook zo ongeveer hun hele vrijetijdsbesteding. Dat bedoel ik met 'getrouwd met de school'. En dat sterft volgens mij uit. We gaan nu veel meer naar een combi van leraarschap met een andere baan of gewoon met niet-werkgerelateerde vrije tijd.
pi_142168760
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 12:48 schreef ShadyLane het volgende:
Ik denk dat het best moet kunnen thabit, zolang je bewust ervoor gaat om tijd en energie over te houden. Je ziet heel veel dat leraren veel meer werken dan hun aanstelling aangeeft, omdat ze het gevoel hebben dat ze anders hun leerlingen tekort doen. En dan is er natuurlijk minder ruimte over voor iets ernaast.

Dat is ook waarom ik het nu niet meer doe. Drie dagen als leraar werken zou mij ideaal lijken, maar ik weet dat het bij mij niet bij die die drie dagen zou blijven. Maar ik heb gezien dat het collega's wel lukte. Je moet bewuste keuzes maken, de discipline hebben om grenzen te trekken en stevig in je schoenen staan.
Ik zie op LinkedIn dat je nu BI consultant bent. Wat houdt dat precies in?
  vrijdag 11 juli 2014 @ 17:20:17 #269
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_142176566
bij ons word je er gewoon geacht te zijn op je parttime dag, voor dingen die onverminderd in je vaste voet zijn opgenomen zoals vergaderingen. er wordt meestal wel oppas geregeld. weet nog niet hoeveel stampij ik ga schoppen als t voor mij zo ver komt...
Kwak
pi_142177733
Als er op mijn vrije dag een rapportvergadering is, ben ik erbij. Zo vaak is dat ook niet. Andere keren moet het echt heel duidelijk zijn dat mijn aanwezigheid verplicht danwel zeer wenselijk is, wil ik er bij zijn. Ik wil mijn kind op die vrije dag die ik heb gewoon alle aandacht geven die ze verdient.

SL, ik begrijp wel wat je bedoelt, maar mijn punt is dit: zulke docenten had je vroeger en nu en dat type docent komt op elke school voor en is niet leeftijdgebonden. Vroeger waren niet alle docenten zo, nu ook niet. Ik herinner me uit mijn schooltijd ook een paar van die docenten maar ook veel docenten die niet zo waren en voor wie werk gewoon werk was. Ik zie op mijn school ook een paar jonge collega's die op die manier zich inzetten. Zij kunnen dat ook doen juist omdat ze nog jong zijn en verder 'ongebonden', als in geen gezin. De jongere generatie zit echter wel wat meer zo in elkaar dat ze wel waardering eisen voor die inzet en zich daarbij zelfbewust gedragen.

Die combi's die jij noemt, komen misschien wat meer voor, maar er zijn nog steeds veel jonge docenten die gewoon fulltime op een school willen werken. Ik heb er van de week nog een aantal gesproken tijdens de sollicitatiegesprekken. O+ .

[ Bericht 4% gewijzigd door Franny_G op 11-07-2014 21:39:45 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_142183983
Ik heb toevallig deze week op mijn vrije woensdag gewerkt omdat dat voor studenten de laatste kans was om eventueel fout geregistreerde cijfers recht te laten zetten. Verder is mijn woensdag inderdaad heilig. Een dag extra opvang voor twee kinderen is gewoon erg duur.

En ... Vakantie *O* *O* *O*
pi_142189300
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 11:01 schreef Franny_G het volgende:
Nou, dat is niet helemaal waar. Voor mijn vakken geldt dat niet in ieder geval. Wij hadden nu een vacature voor maatschappijleer (omdat ik iets minder ga werken en we veel geschiedenisuren hebben waar ik me op wil concentreren) en daar kwamen veel reacties op. En heel lullig: ik heb echt aan leeftijdsdiscriminatie gedaan. Ik wil graag een jong en fris iemand die goed aansluiting heeft bij de leerlingen, die zelf ook nog wil leren en open staat daarvoor. Op mijn school (en binnen mijn sectie) zitten al genoeg oudere knarren die denken dat ze zich niet meer hoeven te ontwikkelen en die het ook slecht trekken als een jongere vrouw hen aanstuurt. Iemand van 45 viel bij mij dus echt af, zeker als er nauwelijks onderwijservaring is.
Haha, hoe hypocriet is dit
pi_142190537
Ja, dat zal best.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_142191678
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 22:20 schreef RogerS het volgende:

[..]

Ik heb Nederlandse taal en cultuur gestudeerd (BA, nog geen MA, volgt snel), en ik kan juist heel erg veel kanten op. Ik vind het onderwijs alleen veel leuker en daarom ben ik nu docent Nederlands. Maar dat ik verder geen opties heb is echt je reinste onzin.
Je denkt misschien dat je veel kanten uitkunt, of het wordt je voor gehouden, maar je komt nog wel een keer uit die droom.

Andere vraag: hoe kan iemand met alleen BA taal en cultuur leraar Nederlands zijn?
pi_142198378
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 23:56 schreef Ill-Skillz het volgende:
Andere vraag: hoe kan iemand met alleen BA taal en cultuur leraar Nederlands zijn?
Educatieve minor.
pi_142199803
quote:
Ohja, die geven ze bij mij op de universiteit ook.
Studenten lopen dan drie maanden stage in een brugklas en tweede klas havo/vwo, krijgen vervolgens een tweedegraads bevoegdheid.
Ik vraag me af of ze zich vervolgens ook staande kunnen houden een mavo3 of 4 klas, of kader, of basis, aangezien dat ook allemaal in het tweedegraads spectrum valt.
Het devalueert nogal de vier jaar durende hbo tweedegraads opleiding.
pi_142199889
Ja, dat is echt idioot.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_142199949
Na een educatieve minor krijg je een beperkte tweedegraads bevoegdheid, om les te geven in de eerste drie leerjaren van havo/vwo en in vmbo-tl. Vmbo basis en kader vallen dus buiten de bevoegdheid.
pi_142200848
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 10:24 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Ohja, die geven ze bij mij op de universiteit ook.
Studenten lopen dan drie maanden stage in een brugklas en tweede klas havo/vwo, krijgen vervolgens een tweedegraads bevoegdheid.
Ik vraag me af of ze zich vervolgens ook staande kunnen houden een mavo3 of 4 klas, of kader, of basis, aangezien dat ook allemaal in het tweedegraads spectrum valt.
Het devalueert nogal de vier jaar durende hbo tweedegraads opleiding.
De vakinhoudelijke basis van de universitaire tweedegraads docent is anders stukken beter dan van een hbo tweedegraads opleiding. Voor mijn vakgebied weet dat ik dat de vakinhoudelijke kennis van een student die een universitaire bachelor heeft gedaan beter is dan van een student die een hbo eerstegraads opleiding heeft genoten.

Bovendien gaat de meerderheid van die universitaire tweedegraads docent door met de eerstegraadsopleiding of ze stoppen met het onderwijs.
  zaterdag 12 juli 2014 @ 11:42:43 #280
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_142201075
Spuit elf zie ik...

quote:
1s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 10:24 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Ohja, die geven ze bij mij op de universiteit ook.
Studenten lopen dan drie maanden stage in een brugklas en tweede klas havo/vwo, krijgen vervolgens een tweedegraads bevoegdheid.
Ik vraag me af of ze zich vervolgens ook staande kunnen houden een mavo3 of 4 klas, of kader, of basis, aangezien dat ook allemaal in het tweedegraads spectrum valt.
Het devalueert nogal de vier jaar durende hbo tweedegraads opleiding.
Je krijgt geen echte tweede graad. Je mag volgens mij alleen brugklassen en 2 havo/vwo lesgeven. Derde klas weet ik niet zeker. Beek van die minor studenten stromen werk direct die naar de eerstegraads heb ik het idee. Het gaat meer om vroeg vangen voor het beroep.
Kwak
pi_142201189
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 11:42 schreef kwakz0r het volgende:
Spuit elf zie ik...

[..]

Je krijgt geen echte tweede graad. Je mag volgens mij alleen brugklassen en 2 havo/vwo lesgeven. Derde klas weet ik niet zeker. Beek van die minor studenten stromen werk direct die naar de eerstegraads heb ik het idee. Het gaat meer om vroeg vangen voor het beroep.
Euh, je krijgt inderdaad wel die beperkte tweedegraadsbevoegdheid hoor...
  zaterdag 12 juli 2014 @ 11:55:59 #282
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_142201289
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 11:50 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Euh, je krijgt inderdaad wel die beperkte tweedegraadsbevoegdheid hoor...
Ja dat zeg ik toch? Dat het beperkt is? K wist alleen de exacte details niet helemaal.

Maar de reden dat ze ermee gestart zijn is vokgens mij wel om studenten zo snel mogelijk te "vangen" voor t beroep en ze de kans te geven met bevoegdheid naast een master te werken.
Kwak
pi_142201475
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 11:55 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ja dat zeg ik toch? Dat het beperkt is? K wist alleen de exacte details niet helemaal.

Maar de reden dat ze ermee gestart zijn is vokgens mij wel om studenten zo snel mogelijk te "vangen" voor t beroep en ze de kans te geven met bevoegdheid naast een master te werken.
Klopt, te snel gelezen.

En het is voor studenten ook een redelijk veilige optie om te kijken of vo wat voor ze is, zonder meteen een jaar weggegooid te hebben.
pi_142203057
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 23:56 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Je denkt misschien dat je veel kanten uitkunt, of het wordt je voor gehouden, maar je komt nog wel een keer uit die droom.

Andere vraag: hoe kan iemand met alleen BA taal en cultuur leraar Nederlands zijn?
Zoals Tochjo hierboven al zegt: educatieve minor. Ik ben gewoon bevoegd en tegelijkertijd bezig met de master (juist omdat je dan niet alleen aan het onderwijs vastzit).

Edit: de andere reacties had ik nog niet gelezen. Je bent bevoegd van klas 1 t/m 3 voor havo en vwo en klas 1 t/m 4 vmbo-tl. Dus kader en basis vallen erbuiten (de beperking dus).

Verder heb ik 3 jaar Nederlands gestudeerd, dus met vakkennis zit het prima. Ook gewoon vakdidactiek, pedagogiek etc. gehad. Ik geef les aan klas 3 mavo, havo en vwo en dat gaat prima hoor. Ik snap niet dat je zo snel je conclusie trekt.

[ Bericht 22% gewijzigd door RogerS op 12-07-2014 13:17:26 ]
pi_142206706
Oke, ik wist niet dat basis en kader erbuiten vielen. Zit mavo-4 er nou wel of niet bij?

Maar desondanks vind ik het devaluatie van de reguliere lerarenopleiding. Natuurlijk is de vakkennis op orde, maar ik heb van dichtbij meegemaakt dat mensen met een dergelijke aantekening hun eigen kunnen nogal overschatten. En dus onderuit gaan, hard. Terwijl die met een HBO 2e grader minder vaak gebeurd.

Maar het zal idd een manier zijn mensen te 'vangen' voor het onderwijs. Maar als het zo moet, schaf dan die hele HBO opleiding ook maar af, en intensiveer het minor traject tot minimaal 60 ECTS met meer praktijk. Dan heb je ook alleen nog maar academisch geschoolden voor de klas.

Veder trok ik geen conclusies over jouw specifieke vaardigheden, RogerS. Maar meer over het minortraject in zijn algemeen. No offence intended.
  zaterdag 12 juli 2014 @ 18:46:16 #286
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_142212226
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 13:11 schreef RogerS het volgende:

Edit: de andere reacties had ik nog niet gelezen. Je bent bevoegd van klas 1 t/m 3 voor havo en vwo en klas 1 t/m 4 vmbo-tl. Dus kader en basis vallen erbuiten (de beperking dus).

En het MBO valt er dus ook buiten. Overigens is en blijft het een slecht verhaal dat iemand met alleen een minor voor de klas mag staan. Vakinhoudelijk zal het allemaal wel snor zitten, maar het vakdidactische en pedagogische gedeelte wordt (weer, net als bij zij-instroom) gruwelijk onderschat.
pi_142215711
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 15:49 schreef Ill-Skillz het volgende:
Oke, ik wist niet dat basis en kader erbuiten vielen. Zit mavo-4 er nou wel of niet bij?

Maar desondanks vind ik het devaluatie van de reguliere lerarenopleiding. Natuurlijk is de vakkennis op orde, maar ik heb van dichtbij meegemaakt dat mensen met een dergelijke aantekening hun eigen kunnen nogal overschatten. En dus onderuit gaan, hard. Terwijl die met een HBO 2e grader minder vaak gebeurd.

Maar het zal idd een manier zijn mensen te 'vangen' voor het onderwijs. Maar als het zo moet, schaf dan die hele HBO opleiding ook maar af, en intensiveer het minor traject tot minimaal 60 ECTS met meer praktijk. Dan heb je ook alleen nog maar academisch geschoolden voor de klas.

Veder trok ik geen conclusies over jouw specifieke vaardigheden, RogerS. Maar meer over het minortraject in zijn algemeen. No offence intended.
Ik snap best wel dat jij (en TheSilentEnigma hierboven) er wat sceptisch tegenover staan. Ik vind zelf dat ik heel goed ben begeleid in het jaar dat ik de minor deed. En er werd best wel veel van studenten verwacht (ook op pedagogisch vlak en de vakdidactiek). Natuurlijk heb je niet zoveel ervaring als iemand die klaar is met de HBO-opleiding, maar ik vind dat je het ook pas echt gaat leren als je daadwerkelijk zelf les mag gaan geven. Ik leer nog steeds elke dag wat bij. En de eerstegraads opleiding volgt ook nog (hoewel je ook kan besluiten het hierbij te laten).

Ik ben het wel met je eens dat de kans op 'onderuit' gaan groter is met het traject dat ik heb gevolgd. Maar met goede begeleiding kom je een heel eind. :-)

Edit: mavo 4 zit er wel bij ja.
pi_142243508
Even een vraag aan de mensen die een docentenopleiding aan het hbo volgen of hebben gevolgd. Ik begrijp van een vriend van me dat er een bepaalde tegemoetkoming bestaat voor aankomend docenten, maar ik kan er alleen niets over vinden. Weet iemand hoe dat zit?
pi_142251509
Is prille leeftijd problematisch geweest aan het begin van jullie carrière als leraar?
  zondag 13 juli 2014 @ 21:56:51 #290
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_142259762
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 19:42 schreef DonnieDarkno het volgende:
Is prille leeftijd problematisch geweest aan het begin van jullie carrière als leraar?
In mijn eerste onderwijsbaan was ik 23 en mijn leerlingen waren 14-18. Ik heb het nooit als een probleem ervaren, hoewel ik zeker in het begin wel merkte dat ik minder natuurlijk overwicht had dan oudere, meer ervaren collega's. Het is belangrijk om te investeren in goede, solide lessen en een goede, professionele band met leerlingen.
Ik had weleens het idee dat ik als 'jonkie' mij naar ouders toe meer moest bewijzen dan naar de leerlingen zelf.
  zondag 13 juli 2014 @ 23:05:31 #291
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_142264274
Ook lekker voor de beeldvorming over de sector.

quote:
Leerling merkt weinig van extra geld

Leerlingen merken maar weinig van het extra geld dat het bestuur van de school eind vorig jaar heeft gekregen.
Dat blijkt uit een enquête van de NOS onder basisscholen en middelbare scholen.
Onderwijsinstellingen mochten de in totaal 650 miljoen euro in principe vrij besteden volgens het Herfstakkoord dat regeringspartijen PvdA, VVD sloten met oppositiepartijen SGP, ChristenUnie en D66. Maar het kabinet wilde wel dat het geld ten goede zou komen aan de kwaliteit van het onderwijs. De extra miljoenen zouden het mogelijk maken om het onderwijs te verbeteren met bijvoorbeeld het aantrekken van jonge leerkrachten en het verkleinen van de klassen.
Maar veel scholen laten weten dat ze het geld niet meteen hebben kunnen uitgeven aan beter onderwijs, omdat er nog andere nijpende problemen waren. Ruim 80 procent van de door de NOS bevraagde scholen heeft in ieder geval een deel van het geld op de spaarrekening gezet of heeft het gebruikt om tekorten weg te werken.
Volgens staatssecretaris Dekker levert het NOS-onderzoek geen verrassingen op: „Kabinet en Kamer hebben er bewust voor gekozen het extra geld van het Herfstakkoord niet aan allerlei bijzondere voorwaarden te verbinden.”
De reacties eronder zijn weer bijzonder hoogstaand, trouwens.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_142268589
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 juli 2014 10:24 schreef Ill-Skillz het volgende:

[..]

Ohja, die geven ze bij mij op de universiteit ook.
Studenten lopen dan drie maanden stage in een brugklas en tweede klas havo/vwo, krijgen vervolgens een tweedegraads bevoegdheid.
Ik vraag me af of ze zich vervolgens ook staande kunnen houden een mavo3 of 4 klas, of kader, of basis, aangezien dat ook allemaal in het tweedegraads spectrum valt.
Het devalueert nogal de vier jaar durende hbo tweedegraads opleiding.
Op dezelfde manier kun je je ook afvragen of iemand zonder universitaire opleiding geschikt is om bovenbouw vwo te doceren. Wat mij betreft zijn het verschillende specialismen en moet je van een docent niet verwachten dat-ie zowel mavo als vwo kan onderwijzen.
pi_142550224
Sinds ik op mijn huidige school werk (nu zes jaar) zijn er twee leerlingen overleden. En nu zat een oud-leerlinge, die vier jaar geleden haar diploma haalde, in het vliegtuig. Ik word hier toch zo verdrietig van. :'( . Die jonge levens in de knop gebroken.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 25 juli 2014 @ 13:36:54 #294
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_142716868
Klein vraagje, ik word niet echt wijzer van de website van de UvA en de HvA. Kan je nadat je je 2e graads hebt gehaald op een Hogeschool (bachelor lerarenopleiding 2e graads) je 1e graads halen dmv een master op de uni? Of kan dat alleen als je je bachelor op de uni hebt behaald?
  vrijdag 25 juli 2014 @ 14:02:11 #295
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_142717615
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 13:36 schreef JochemP het volgende:
Klein vraagje, ik word niet echt wijzer van de website van de UvA en de HvA. Kan je nadat je je 2e graads hebt gehaald op een Hogeschool (bachelor lerarenopleiding 2e graads) je 1e graads halen dmv een master op de uni? Of kan dat alleen als je je bachelor op de uni hebt behaald?
Er zin twee routes:

Ba HBO lerarenopleiding
Ma HBO lerarenopleiding (2 jaar, HBO master)

Of

Ba HBO lerarenopleiding
1 jaar of anderhalf jaar schakelmaster WO (je hebt alleen toegang eerstegraads met een master in het schoolvak, niet met een BA)
1 jaar of half jaar master lerarenopleiding WO (geheel duurt meestal 2 jaar samen, waarbij een deel van de schakelmaster WO misschien overlapt met de leraren master WO, je doet een persoonlijk programma en krijgt deels vrijstellingen voor de lerarenmaster.

Ook al lijkt het tweede ingewikkelder zou ik daar toch voor kiezen. Ik heb alleen maar negatieve dinren gehoord over de hva/UvA HBO master/kop opleiding eerstegraads... Ik zou kiezen voor de route via de uni...
Kwak
  vrijdag 25 juli 2014 @ 19:21:53 #296
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_142727167
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 23:05 schreef Janneke141 het volgende:
Ook lekker voor de beeldvorming over de sector.

[..]

De reacties eronder zijn weer bijzonder hoogstaand, trouwens.
Laat zo'n artikel nu eens vooral een aanleiding zijn om alsnog in te stemmen met het voorstel van de SP om de Rekenkamer te laten onderzoeken hoe onze scholen de afgelopen XY jaar ons belastinggeld hebben besteed. Er was geen goede reden om daar tegen te stemmen, behalve het voorkomen van politiek gezichtsverlies, toch stemden de PvdA, de VVD en het CDA tegen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_142851774
En omdat voor mij het einde van de vakantie weer in zicht komt, en ik het niet meer weet.

Iemand een tip voor een agenda voor komend schooljaar? Agenda voor leraren heb ik al eens gehad, het A4 formaat is mij te groot. A5 is prima, maar ik wil ook nog wat ruimte zeg maar. En ik kan het niet echt vinden.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 16:59:41 #298
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_142853234
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 16:16 schreef laiveneertiekje het volgende:
En omdat voor mij het einde van de vakantie weer in zicht komt, en ik het niet meer weet.

Iemand een tip voor een agenda voor komend schooljaar? Agenda voor leraren heb ik al eens gehad, het A4 formaat is mij te groot. A5 is prima, maar ik wil ook nog wat ruimte zeg maar. En ik kan het niet echt vinden.
Ik heb dit jaar eigenlijk alleen gewerkt met magister elo agenda voor huiswerk, een multomap als lesplanner en als notitiemap voor afspraken en nablijvers etc. en mijn google calendar voor mezelf privé. Beviel me prima, ik ga geen papieren gewone agenda meer gebruiken...
Kwak
pi_142877730
ik heb laatst in de kantoorboekhandel een agenda voor 1,5 jaar gekocht (7,50 euro).
11x16 cm (A6). Merk: "Efficiency"
lekker compact dus.
Lerarenagenda gebruik ik niet want cijfers doe ik altijd in excel. Scheelt rekenfouten.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_142888507
Ik zweer bij Moleskine, gebruik altijd hun agenda's. (Ik ben nog geen docent, maar heb wel mening over agenda's :) )
En ik heb wel het idee dat cijfers op excel makkelijk zijn! Althans, dat is wel altijd mijn plan geweest.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')