Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 19 juni 2014 10:45 schreef runaway het volgende:
Ik mag nog een jaartje blijven !
(onbevoegd, 3e en 4e klassen havo/vwo)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
Gefeliciteerd! Ga je daarnaast ook nog beginnen aan de eerstegraadsopleiding of dat niet?quote:Op donderdag 19 juni 2014 10:45 schreef runaway het volgende:
Ik mag nog een jaartje blijven !
(onbevoegd, 3e en 4e klassen havo/vwo)
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 19 juni 2014 10:45 schreef runaway het volgende:
Ik mag nog een jaartje blijven !
(onbevoegd, 3e en 4e klassen havo/vwo)
quote:Op donderdag 19 juni 2014 11:19 schreef Janneke141 het volgende:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou dat wil ik wel, maar ben nu dus weer te laat! Grrr. Iedere keer hetzelfde verhaal.quote:Op donderdag 19 juni 2014 17:59 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Ga je daarnaast ook nog beginnen aan de eerstegraadsopleiding of dat niet?
Waarom gaan ze?quote:Op donderdag 19 juni 2014 09:56 schreef Janneke141 het volgende:
Pfff.
Comlete leegloop in de sectie volgend jaar. Dit ga ik niet leukvinden.
Uiteenlopende redenen.quote:
Bizar dat een school daar niet op anticipeert. Een volledige afhankelijkheid van resultaten en dan een piepjonge sectie daar neerzetten. Daar zullen ze niet blij mee zijn.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 12:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Uiteenlopende redenen.
Hoe dan ook, er staat nu nog een vacature open die natuurlijk nooit meer door iemand met bevoegdheid en/of ervaring kan worden opgevuld zo kort voor de vakantie. Ik ben bang dat onze vijfkoppige sectie volgend jaar in totaal 3 jaar ervaring heeft.
Waarom stop je niet met de normale pabo, en begin je na je P met de academische variant?quote:Op donderdag 19 juni 2014 22:14 schreef Mopsy het volgende:
Ik heb een vraagje, ik zit momenteel in het eerste jaar van de pabo. Ik heb morgen nog één tentamen en als ik die haal dan heb ik mijn propedeuse. Over drie jaar ben ik klaar met de pabo, ben dan 21 maar wil dan eigenlijk meer. Ik vind het zonde om dan al 'klaar' te zijn. Welke studies kun je achter de pabo doen? (En waarbij ik dan niet ineens het wettelijke studiegeld moet betalen van duizenden euro's :p )
Welk vak geef je?quote:Op vrijdag 20 juni 2014 12:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Uiteenlopende redenen.
Hoe dan ook, er staat nu nog een vacature open die natuurlijk nooit meer door iemand met bevoegdheid en/of ervaring kan worden opgevuld zo kort voor de vakantie. Ik ben bang dat onze vijfkoppige sectie volgend jaar in totaal 3 jaar ervaring heeft.
Wiskunde.quote:
Dat kan niet, dan moet je vwo hebben. Een propedeuse is niet goed genoeg.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 20:46 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Waarom stop je niet met de normale pabo, en begin je na je P met de academische variant?
Dit is helemaal geen revolutionaire gedachte maar zou al lang en breed moeten zijn ingevoerd. Net als dat docenten uit de vakken waarbij het aanbod schaars is gewoon een hoger (op basis van marktwaarde) salaris moeten krijgen en slecht presterende docenten gewoon de wacht kunnen worden aangezegd. En dit is inderdaad niet volledig afhankelijk van vooropleiding.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 15:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het lijkt haast revolutionair om voor te stellen dat goede docenten misschien wel gewoon meer moeten verdienen dan minder goede docenten. En wat een goede docent is, is niet alleen afhankelijk van vooropleiding. Maar hey, dan moet je salariëring aan de beoordeling van werkgevers overlaten en dan kan de overheid de boel niet meer kapotreguleren.
Tsja, dit systeem kan en gaat nooit ingevoerd worden omdat het salaris niet alleen afhangt van je functioneren, maar ook van het aantal beschikbare alternatieven.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 12:06 schreef schijngestalte het volgende:
[..]
Dit is helemaal geen revolutionaire gedachte maar zou al lang en breed moeten zijn ingevoerd. Net als dat docenten uit de vakken waarbij het aanbod schaars is gewoon een hoger (op basis van marktwaarde) salaris moeten krijgen en slecht presterende docenten gewoon de wacht kunnen worden aangezegd. En dit is inderdaad niet volledig afhankelijk van vooropleiding.
Het is jammer dat dit nauwelijks gebeurt. Competente leidinggevenden kunnen dit overigens prima beoordelen, het is immers in andere sectoren ook de gewoonste zaak van de wereld.
Een fantastische, bevlogen maar onbevoegde jonge docent heeft meer recht op LD dan de oudere maar bevoegde 50+-er die z'n lesjes uitzit op weg naar z'n pensioen. Om maar een voorbeeld te geven.
Ik zou het ook wel humor vinden om de verdeling van beschikbare LD-functies elk jaar opnieuw te herbepalen op basis van prestaties van het vorige schooljaar. Analoog met een "vaste" en "variabele" component van salarissen in het bedrijfsleven. Het hogere salaris is geen recht, maar moet je verdienen, en moet ook gewoon kunnen worden afgepakt.
Nou, ik niet. Ieder jaar een ratrace met de ellebogen wie er nu weer in de hoogste schaal mag. Dat is nooit bevorderlijk voor het onderwijs.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 12:06 schreef schijngestalte het volgende:
Ik zou het ook wel humor vinden om de verdeling van beschikbare LD-functies elk jaar opnieuw te herbepalen op basis van prestaties van het vorige schooljaar. Analoog met een "vaste" en "variabele" component van salarissen in het bedrijfsleven. Het hogere salaris is geen recht, maar moet je verdienen, en moet ook gewoon kunnen worden afgepakt.
Waarmee je dus zegt dat de "hoogste salarisschaal" dus te laag is voor deze groep. Als het salaris van de wiskunde docent "marktconform" is met zijn/haar andere alternatieven op de arbeidsmarkt vallen beide kanttekeningen weg.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:17 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Tsja, dit systeem kan en gaat nooit ingevoerd worden omdat het salaris niet alleen afhangt van je functioneren, maar ook van het aantal beschikbare alternatieven.
Als slechte eerstegraads wiskundedocent kom je nu eenmaal met veel meer weg dan als slechte geschiedenisdocent, simpelweg omdat er geen alternatieven voor handen zijn voor de wiskundedocent.
Daarnaast krijg je natuurlijk geen academicus in de exacte wetenschappen meer voor de klas als zelfs de "hoogste" salarissschaal geen zekerheid is.
Carrierebewust zijn, jezelf verbeteren en ambitieus zijn is per definitie niet bevordelijk voor het onderwijs? Waarop basseer je dat dan?quote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou, ik niet. Ieder jaar een ratrace met de ellebogen wie er nu weer in de hoogste schaal mag. Dat is nooit bevorderlijk voor het onderwijs.
Nog los van het gegeven dat het arbeidsrechtelijk helemaal niet kan.
Twee dingen: omdat het niet zo is dat als iedereen goed is, iedereen in de hoogste schaal komt, maar: alleen degenen die beter zijn dan de anderen. Dat levert ellebogenwerk op, en de aandacht die daarin gaat zitten gaat ten koste van de aandacht voor de leerling. Natuurlijk zal het voor een deel wel beter onderwijs opleveren, maar dat wordt i.m.o. teniet gedaan door de negatieve kant.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 14:04 schreef schijngestalte het volgende:
Carrierebewust zijn, jezelf verbeteren en ambitieus zijn is per definitie niet bevordelijk voor het onderwijs? Waarop basseer je dat dan?
Nee, het kan helemaal niet. Je kunt iemand niet 'zomaar' een salarisschaal naar beneden trappen aan het einde van het jaar omdat er toevallig iemand anders beter is geworden.quote:Het kan arbeidsrechtelijk overigens wel gewoon hoor, het is alleen binnen het onderwijs niet breed ingevoerd.
Ik zeg niet dat het perfect werkt, maar het is een alternatief, en ik denk ook een beter alternatief.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 14:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Twee dingen: omdat het niet zo is dat als iedereen goed is, iedereen in de hoogste schaal komt, maar: alleen degenen die beter zijn dan de anderen. Dat levert ellebogenwerk op, en de aandacht die daarin gaat zitten gaat ten koste van de aandacht voor de leerling. Natuurlijk zal het voor een deel wel beter onderwijs opleveren, maar dat wordt i.m.o. teniet gedaan door de negatieve kant.
En als tweede: het blijft een probleem dat je helemaal niet objectief kan vaststellen waarom de ene docent beter is dan de andere. Hoe vergelijk je een wiskundedocent met een sportleraar? Als de beoordeling bij de directie ligt, wat voor criteria hanteren zij dan?
Precies wat ik bedoel: LB als basissalaris en het LD-deel als "prestatiebonus", maar dan met een andere naam. En als je als sectie gezamenlijk vindt dat we het als team goed doen dan verdelen we de totale prestatiebonus onder elkaar.quote:Nee, het kan helemaal niet. Je kunt iemand niet 'zomaar' een salarisschaal naar beneden trappen aan het einde van het jaar omdat er toevallig iemand anders beter is geworden.
Je kunt wel iemand prestatiebonussen geven, maar dat staat dan weer los van de salarisschalen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |