Nou precies, genoeg leuks met Nederlands te doen. Wij hebben bijvoorbeeld eens een debat geanalyseerd tussen Emiel Ratelband en wijlen Piet Vroon. En ik ken een docent die eens een auteur had uitgenodigd die in een Zuid-Amerikaanse gevangenis had gezeten; geweldig vonden haar leerlingen het dat hij over zijn boek kwam vertellen. Die docent had ook nog allerlei andere foefjes om de lessen interessant te maken, bijv. het vervangen van boekverslagen door quizvragen die beantwoord moesten worden zoals 'Leg in één tweet uit waar het boek over gaat' (en die vragen waren niet voor elke leerling hetzelfde).quote:Op donderdag 12 juni 2014 14:43 schreef MrTeacher het volgende:
[..]
Voor mijn gevoel is economie wel wat 'wereldser' en er is goed in te spelen op actualiteiten; er is meer te linken naar hun eigen spaarpot, de winkel en hun bijbaan etc., maar ja, dat valt eigenlijk ook van Nederlands te zeggen (brieven, televisie, debatten...).
Leuk trouwens dat je kiest voor het leraarsberoep!
Het lijkt haast revolutionair om voor te stellen dat goede docenten misschien wel gewoon meer moeten verdienen dan minder goede docenten. En wat een goede docent is, is niet alleen afhankelijk van vooropleiding. Maar hey, dan moet je salariëring aan de beoordeling van werkgevers overlaten en dan kan de overheid de boel niet meer kapotreguleren.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 12:45 schreef Janneke141 het volgende:
Ik gun jullie van harte je hogere schaal, ik herhaal die opmerking niet voor niets telkens. In mijn ogen heb je daar ook recht op én is het goed voor de kwaliteit van het onderwijs. Maar zoals het nu gaat, gaat dat ten koste van de kansen en mogelijkheden van de anderen en dat is niet fair ten opzichte van de hele goede docenten die basis- en kaderklassen door het examen slepen of in de onderbouw HV een succesvolle basis leggen voor het vervolg.
Iemand die 10 jaar over zijn studie doet heeft toch ook niet direct recht op een hoger salaris? Ik vind dat een bijzonder zwak argument in deze discussie. Collegegeld is gewoon wettelijk vastgesteld, een HBO en een WO opleiding duren beiden vrijwel altijd 240 ECTS. Dus daartussen zit geen verschil.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 12:36 schreef kwakz0r het volgende:
Weet je janneke, ik snap het wel, maar tegelijk heb ik ook achtduizend euro extra studieschuld omdat ik die eerstegraads gehaald heb, plus de extra collegegelden. Ik vind eerlijk gezegd dat daar sowieso en hogere schaal tegenover mag staan. De hele functiemix zou van mij teruggedraaid mogen worden naar de oude tweedegraads en eerstegraads schalen. Geen gedoe meer.
Dat gebeurt toch niet, dus maak ik dankbaar gebruik van de mogelijkheid die ik komend jaar heb.
Misschien ben ik een arrogante eerstegrader, maar als ik zie wat voor werkdruk en werkniveau en werkinhoud de tweedegraders in mijn sectie hebben, dan vind ik de lichtere belasting (mentaal en praktisch) wel opwegen tegen de zwaardere groepen / pedagogische belasting eerlijk gezegd...
bedoelt.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 16:07 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
En daarnaast snap ik niet echt wat je bedoeld met 'lichtere belasting (mentaal en praktisch)'' van een tweedegrader t.o.v. een eerstegrader. Kun je wat concreter zijn?
quote:Op vrijdag 13 juni 2014 16:26 schreef -J-D- het volgende:
Ik denk dat JannekeKwakz0r dat bedoelt met de praktische kant... de mentale kant moet ze zelf maar onderbouwen
Hoe zie je die objectieve beoordeling voor je?quote:Op vrijdag 13 juni 2014 15:12 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het lijkt haast revolutionair om voor te stellen dat goede docenten misschien wel gewoon meer moeten verdienen dan minder goede docenten. En wat een goede docent is, is niet alleen afhankelijk van vooropleiding. Maar hey, dan moet je salariëring aan de beoordeling van werkgevers overlaten en dan kan de overheid de boel niet meer kapotreguleren.
Veel eerstegraders komen niet direct uit de schoolbanken. Ik ook niet, heb eerst een andere baan gehad met de daarbij behorende vaste lasten.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 16:07 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Iemand die 10 jaar over zijn studie doet heeft toch ook niet direct recht op een hoger salaris? Ik vind dat een bijzonder zwak argument in deze discussie. Collegegeld is gewoon wettelijk vastgesteld, een HBO en een WO opleiding duren beiden vrijwel altijd 240 ECTS. Dus daartussen zit geen verschil.
En als dan dat ene jaartje prutsen voor je MEd. twee salarisschijven scheelt, in de hoogste trede 1200 bruto per maand, is dat wel erg snel terugverdiend.
En daarnaast snap ik niet echt wat je bedoeld met 'lichtere belasting (mentaal en praktisch)'' van een tweedegrader t.o.v. een eerstegrader. Kun je wat concreter zijn?
Anderzijds heb je het nog beter gedaan als je de schoolexamens pittiger maakte - dit uiteraard in combinatie met een degelijkere voorbereiding - hierdoor de leerlingen op het centrale examen een hoger cijfer laat halen maar dit wel ten koste van een lager SE-cijfer. Zo kan je zomaar een 5,5 krijgen in plaats van een 6,5 voor de SE en een 7,5 in plaats van een 6,5 voor het CE. Heeft die leraar het dan slecht gedaan? Dat is een retorische vraag. De leraar die de leerlingen perfect voorbereidt op het centrale examen en die oude CE-opgaves gebruikt voor SE's zal een vergelijkbaar cijfer krijgen maar heeft hij het goed gedaan? Had hij niet de plicht om wat extra stof te geven aan die helft van de leerlingen die dat nodig heeft en aankan? Vandaar mijn vraag hierboven hoe je objectief wil beoordelen hoe goed of slecht leraren het doen, op een extreme uitzondering na. Het is niet zo gemakkelijk om dit objectief te doen.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 18:43 schreef Franny_G het volgende:
Daarnaast worden docenten die in de bovenbouw lesgeven veel meer beoordeeld op hoe de leerlingen het bij het centraal examen doen. Het verschil in cijfers tussen schoolexamen en centraal examen is bijvoorbeeld een groot punt, waar de inspectie naar kijkt maar wat ook meespeelt in hoe je bij andere beoordelingen (die in de media, denk aan Elsevier en Volkskrant breed worden uitgemeten) er vanaf komt.
En ja, als je, zoals Kwak nu (), goede resultaten haalt en een mooi eindexamengemiddelde hebt, die ook nog eens niet teveel afwijkt van het schoolexamen gemiddelde, dan heb je het dus goed gedaan. Maar dat is nog best een klus. Je moet als docent niet alleen in staat zijn je leerlingen goed te motiveren, je moet ze ook klaarstomen voor het examen en ze de goede trainingen daarvoor geven.
Voor mijn vak is dit sowieso een ridicuul gegeven, en toch moet ik er aan voldoen.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 18:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Anderzijds heb je het nog beter gedaan als je de schoolexamens pittiger maakte - dit uiteraard in combinatie met een degelijkere voorbereiding - hierdoor de leerlingen op het centrale examen een hoger cijfer laat halen maar dit wel ten koste van een lager SE-cijfer. Zo kan je zomaar een 5,5 krijgen in plaats van een 6,5 voor de SE en een 7,5 in plaats van een 6,5 voor het CE. Heeft die leraar het dan slecht gedaan? Dat is een retorische vraag. De leraar die de leerlingen perfect voorbereidt op het centrale examen en die oude CE-opgaves gebruikt voor SE's zal een vergelijkbaar cijfer krijgen maar heeft hij het goed gedaan? Had hij niet de plicht om wat extra stof te geven aan die helft van de leerlingen die dat nodig heeft en aankan? Vandaar mijn vraag hierboven hoe je objectief wil beoordelen hoe goed of slecht leraren het doen, op een extreme uitzondering na. Het is niet zo gemakkelijk om dit objectief te doen.
Ik kan me voorstellen dat een dergelijk beloningsbeleid ertoe zou leiden dat leraren meer opletten om verdiepend te werken. Waarom zouden ze als ze hierdoor een groter verschil tussen het SE en het CE krijgen en dit hen geld kost?
Leerling enquêtes zijn notoir onbetrouwbaar. Voor mij geen probleem, ik ben wel geliefd en heb weinig echte uitvallers, maar voor veel leerlingen is t ook een manier van "vergelding" voor onvoldoendes etc. (ten minste, dat gaf onderzoek naar student evaluations op hoger onderwijs aan).quote:Op vrijdag 13 juni 2014 19:06 schreef Franny_G het volgende:
Dat kan toch wel?
Jij weet toch ook van jouw collega's heel goed wie wel een goede mentor is en wie niet? Wie wel oog heeft voor leerlingen en wie niet? Dat kun je allemaal nagaan, door enquêtes, vragenlijsten, zowel door leerlingen als door collega's en ouders, door docenten zelf te laten reflecteren op hun functioneren. Het kan allemaal best. Maar je moet daar wel energie in stoppen als schoolleiding en de zaken bespreekbaar maken en op tafel leggen. En door te zorgen dat er ook met elkaar, als personeel, na wordt gedacht over wat op jullie school een goede leraar is en zoveel mogelijk daarover overeenstemming proberen te bereiken.
Ik baseer me op wat recente artikelen in de online media. Maar zoals ik al zei, dat was hoger onderwijs. Ik denk dat de persoonlijke band met docenten het in het voor wel anders maakt. Op ho is er veel meer afstand.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 19:20 schreef Franny_G het volgende:
Mij valt juist altijd zo op hoe goed en genuanceerd leerlingen denken over hun docenten en hoeveel ze de docenten 'vergeven', Alleen als iemand echt geen orde heeft of er consequent een potje van maakt, zijn ze meedogenloos.
Zo'n beoordeling is natuurlijk altijd subjectief. Het streven naar objectiviteit leidt juist tot vreselijke regels zoals die van Plasterk. Het idee erachter is altijd nobel en de gevolgen die eruit voortvloeien zijn steevast ongewenst. Dat geldt niet alleen voor dit soort salarisrichtlijnen, maar ook voor bijvoorbeeld het aanscherpen van het ontslagrecht. Enerzijds bescherm je er werknemers mee, anderzijds dupeer je er werknemers mee (bijv. degenen die moeten samenwerken met een onmogelijke oude rot in het vak). Het valt voor velen moeilijk te verkroppen dat je zoiets als ontslag overlaat aan de beoordeling van een werkgever, want een werkgever zou op oneigenlijke gronden iemand kunnen ontslaan. En dat is ook zo; er zullen altijd prettige en minder prettige werkgevers zijn. Ik zou sowieso niet voor die laatste groep willen werken.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 17:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Hoe zie je die objectieve beoordeling voor je?
Met uitzondering van een paar extreme uitzonderingen natuurlijk.
Er is juist in het vmbo een grote behoefte aan docenten die niet alleen pedagogisch maar ook vakinhoudelijk sterk zijn. En die moeten misschien nog wel meer energie steken in hun methodes, want het is bijvoorbeeld lastig om vmbo-leerlingen te enthousiasmeren voor Nederlands. Daarnaast is lesgeven in het vmbo mentaal zwaarder dan lesgeven in het vwo. Ik kan echt allerlei redenen bedenken waarom juist een vmbo-docent een hoger salaris zou moeten krijgen.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 18:29 schreef kwakz0r het volgende:
Wat belasting betreft: lesgeven in de onderbouw is pedagogisch zwaarder, zeker op vmbo, maar sorry, de lesvoorbereiding en lesstof zijn echt een fluitje van een cent. Er wordt ook veel meer met methode materiaal gewerkt, althans in mijn vak.
Eigenlijk precies zoals het bij ons aan de universiteit gebeurt. Alles weegt mee. Halen je studenten niet te veel onvoldoendes? Hoe beoordeelt je werkgever je colleges? Hoe beoordelen je studenten je colleges of je begeleiding? Hoe vinden je collega's het om met je samen te werken? We werken voortdurend samen om het onderwijs beter te maken en onszelf te verbeteren en elk jaar is er een functioneringsgesprek dat niet alleen voor de vorm wordt gevoerd.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 19:06 schreef Franny_G het volgende:
enlijsten, zowel door leerlingen als door collega's en ouders, door docenten zelf te laten reflecteren op hun functioneren. Het kan allemaal best. Maar je moet daar wel energie in stoppen als schoolleiding en de zaken bespreekbaar maken en op tafel leggen. En door te zorgen dat er ook met elkaar, als personeel, na wordt gedacht over wat op jullie school een goede leraar is en zoveel mogelijk daarover overeenstemming proberen te bereiken.
Ik zeg niet dat die leerlingen niet de beste docenten verdienen, maar wat ik opmerk is dat de huidige situatie zo is dat ik het werk wat ik doe inhoudelijk en intellectueel (mentaal was ongelukkig gekozen) zwaarder vind dan het werk van mijn collega's.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 20:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er is juist in het vmbo een grote behoefte aan docenten die niet alleen pedagogisch maar ook vakinhoudelijk sterk zijn. En die moeten misschien nog wel meer energie steken in hun methodes, want het is bijvoorbeeld lastig om vmbo-leerlingen te enthousiasmeren voor Nederlands. Daarnaast is lesgeven in het vmbo mentaal zwaarder dan lesgeven in het vwo. Ik kan echt allerlei redenen bedenken waarom juist een vmbo-docent een hoger salaris zou moeten krijgen.
Ik vind het werkelijk schrijnend dat men niet inziet dat zo'n grote groep jongeren - de meerderheid van de jongeren - niet óók het beste (algemeen vormende) onderwijs verdient. Ik zie juist een groot belang in het aantrekken van hoogopgeleiden om les te geven in het vmbo.
In het hoger onderwijs is er ook wel een persoonlijke band mogelijk. Ik doceer immers studenten in het eerste jaar die ik ook in het derde jaar te zien krijg, die hun bachelorscriptie onder mijn begeleiding kunnen schrijven en later ook hun masterscriptie. Ik stop er veel moeite in om met zoveel mogelijk studenten contact te leggen voor, tijdens en na de colleges en ik probeer via mail altijd behulpzaam te zijn. Studenten herkennen dat en waarderen het ook. Ik denk dat wraak nemen voor een onvoldoende misschien eerder wraak nemen is voor een onredelijk moeilijk tentamen, maar de meeste studenten die ik spreek zijn uitstekend in staat om een onderscheid te maken tussen een onredelijk moeilijk tentamen en zelf onvoldoende voorbereid zijn.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 19:25 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ik baseer me op wat recente artikelen in de online media. Maar zoals ik al zei, dat was hoger onderwijs. Ik denk dat de persoonlijke band met docenten het in het voor wel anders maakt. Op ho is er veel meer afstand.
Ik ken niet de vmbo-docenten die jij kent, maar de vmbo-docenten die ik wél ken stoppen juist heel veel tijd en moeite in hun lessen. Omdat er bovendien in het vmbo zo weinig succesvolle methodes zijn, wordt er veel geïmproviseerd. Niet elke vmbo-docent doet dat natuurlijk; misschien doet de meerderheid het wel niet. De vmbo-docenten die ik tegenkom zijn vaak de docenten met veel aandacht voor didactiek én vakinhoud, de docenten die naar conferenties gaan, op de hoogte willen blijven van wetenschappelijk onderzoek en met elkaar in contact proberen te komen over de wijze waarop ze hun onderwijs kunnen verbeteren.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 20:33 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat die leerlingen niet de beste docenten verdienen, maar wat ik opmerk is dat de huidige situatie zo is dat ik het werk wat ik doe inhoudelijk en intellectueel (mentaal was ongelukkig gekozen) zwaarder vind dan het werk van mijn collega's.
Vanuit observatie, niet vanuit idealen of hoe het zou moeten zijn.
Die docenten kom ik inderdaad erg weinig tegen. Zoals ik al eerder probeerde te zeggen, ik ken voornamelijk mijn eigen sectiequote:Op vrijdag 13 juni 2014 20:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik ken niet de vmbo-docenten die jij kent, maar de vmbo-docenten die ik wél ken stoppen juist heel veel tijd en moeite in hun lessen. Omdat er bovendien in het vmbo zo weinig succesvolle methodes zijn, wordt er veel geïmproviseerd. Niet elke vmbo-docent doet dat natuurlijk; misschien doet de meerderheid het wel niet. De vmbo-docenten die ik tegenkom zijn vaak de docenten met veel aandacht voor didactiek én vakinhoud, de docenten die naar conferenties gaan, op de hoogte willen blijven van wetenschappelijk onderzoek en met elkaar in contact proberen te komen over de wijze waarop ze hun onderwijs kunnen verbeteren.
Ik ben het voor een deel wel eens met wat je zegt, maar toch denk ik dat dit niet alleen met het verschil tussen 1e en 2e graads docenten te maken heeft, maar ook met de intrinsieke motivatie van een docent in kwestie.quote:Op vrijdag 13 juni 2014 18:29 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Veel eerstegraders komen niet direct uit de schoolbanken. Ik ook niet, heb eerst een andere baan gehad met de daarbij behorende vaste lasten.
Dan een master doen betekent een flinke financiële klap. Doorgaans worden investeringen in studie wel degelijk teruggezien in looneisen en gemiddeld salarisniveau. Alleen in het onderwijs dus niet echt. Je wordt ook geacht daar minder mee bezig te zijn want je doet het immers voor de kinderen. Ofzo.
Wat belasting betreft: lesgeven in de onderbouw is pedagogisch zwaarder, zeker op vmbo, maar sorry, de lesvoorbereiding en lesstof zijn echt een fluitje van een cent. Er wordt ook veel meer met methode materiaal gewerkt, althans in mijn vak.
Ik vind de bovenbouw lezen intellectueel en mentaal uitdagender. Ik moet veel tijd steken in toets en materiaal ontwikkeling, en de lessen zelf vergen op dat gebied meer. Niet dat ik niks ontwikkel voor de onderbouw maar qua niveau kan ik dat in veel kortere tijd. Ook de lessen zijn veel makkelijker in dat opzicht, soms bijna en relax momentje.
Als ik zie hoe moeilijk de collega's in de onderbouw soms doen over het aanpassen en printen van wat onderbouw methode toetsen (compleet met werkverdelingen) dan is dat echt niet vergelijkbaar met wat mijn collega en ik in de bovenbouw maken en doen elke periode.
En als ik dan pleit voor vernieuwende methodes of het uitproberen van dingen en het maken van lessen, of als de school een intensief onderwijsverbeteringstraject wil invoeren kun jij wel raden wie het allemaal altijd veel te druk hebben daarvoor.
Ik klaag juist zeldenquote:Op zaterdag 14 juni 2014 10:26 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Ik ben het voor een deel wel eens met wat je zegt, maar toch denk ik dat dit niet alleen met het verschil tussen 1e en 2e graads docenten te maken heeft, maar ook met de intrinsieke motivatie van een docent in kwestie.
Wat jij noemt over jouw vakgroep, hoe terecht ook, is jouw waarneming op jouw school. Op vele andere scholen zijn er ook genoeg eerstegraders die er de kantjes vanaf lopen, niets of onvoldoende voorbereiden, geen contact maken met de leerlingen etc, geen vernieuwende onderwijsmethodes gebruiken, zich niet interesseren voor feedback of evaluatie van resultaten. Dan houdt dat argument van 'mentaal zwaarder' natuurlijk geen stand. (Alhoewel dit voor de gemotiveerde eerstegraads docent vermoedelijk wel zo is, dat ben ik met je eens)
Daarnaast blijft het voor veel 2egraders ook een onterecht gevoel wanneer zij al 10 jaar 'de moeilijkste klassen' draaien, waar veel 1e graders met een bocht omheen lopen omdat ze anders overspannen raken, ineens worden gepasseerd door een 22-jarige MEd. die even wat uurtjes in havo-4 komt geven. Niet dat dit in de praktijk heel veel gebeurd, maar op de letter gelezen had het entreerecht daar wel voor kunnen zorgen.
Ik denk dat er gewoon een goede balans moet komen tussen 1e en 2e graads werk, en dat er ook niet constant onderscheid moet worden gemaakt. Tuurlijk, een eerstegrader heeft doorgaans langer gestudeerd en weet waarschijnlijk meer van z'n vak. Maar er zijn ook tweedegraders die soms voor twee of drie vakken bevoegd zijn. Die zijn dan niet per definitie minder waard, maar soms lijkt dat wel zo.
Nu was het juist de functiemix dat daar meer balans in kon brengen. En hoewel die mix ook z'n minpunten heeft, bracht het wat meer carrièreperspectief met zich mee. Maar alsnog vind ik al dat geklaag altijd maar, van alle groepen in het onderwijs, soms wel ongelofelijk vervelend. Nooit is er iets goed... Het lijkt alsof ik er nu een beetje aan mee doe, maar ik was oprecht geïnteresseerd in je argumentatie.
Als ik actief een portfolio moest zou bijhouden, zou ik volgens mij voor eeuwig bedanken voor die LD-schaal en lekker in LB blijven. Dat is toch het verschrikkelijkste wat je een docent kunt aandoen?quote:Op dinsdag 10 juni 2014 17:40 schreef Franny_G het volgende:
Ja, dit is natuurlijk helemaal waar. Het idee is mooi, maar ze hadden er andere voorwaarden aan moeten verbinden. Zo vind ik bijvoorbeeld dat een docent in LD ook elk jaar moet 'bewijzen' dat hij daar terecht in zit. Portfolio bijhouden, echt goede functionerings- en beoordelingsgesprekken met eventueel consequenties. Overigens kunnen scholen natuurlijk dit soort voorwaarden ook zelf bedenken. Want niemand, ook een schoolleiding niet, zit te wachten op een slecht functionerende LD-er met examenklassen.
Bij portfolio gingen ook eerst mijn nekharen overeind staan, maar dat is meer de distant memory van de hel die I.CL0N heetquote:Op dinsdag 17 juni 2014 16:37 schreef Franny_G het volgende:
Waarom?
Een portfolio is niet meer dan het bewaren van zelfgemaakt/ontworpen werk dat je leerlingen hebt laten maken. Of een lessenserie, of PTA's en toetsen voor het schoolexamen e.d. Dat bewaar je toch sowieso? Ik vind dat zulke dingen en ook het reflecteren daarop (werkte het materiaal en wat zou ik eraan kunnen verbeteren) inderdaad zeker passen bij een LD-functie.
Het heeft gewoon te maken met professionaliteit en zelfontwikkeling op het gebied van vakdidactiek. Persoonlijk kan ik me niets leukers voorstellen, maar dat ligt vast aan mij.
ik ben 4 jaar geleden begonnenquote:Op dinsdag 17 juni 2014 18:33 schreef Franny_G het volgende:
Ja, ICLON moet je gewoon even achter je laten. Het slijt. Het is bij mij alweer bijna tien jaar geleden dat ik ICLON deed..
Op zich heb ik daar niet zoveel probleem mee. In mijn ervaring is een portfolio vooral een onzinnig verhaaltje over jezelf, wat vooral zich toespitst tot in het in het straatje lullen van de beoordelaar. Maar als je het meer serieus invult, dan kan ik begrijpen waar je heen wilt.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 16:37 schreef Franny_G het volgende:
Waarom?
Een portfolio is niet meer dan het bewaren van zelfgemaakt/ontworpen werk dat je leerlingen hebt laten maken. Of een lessenserie, of PTA's en toetsen voor het schoolexamen e.d. Dat bewaar je toch sowieso? Ik vind dat zulke dingen en ook het reflecteren daarop (werkte het materiaal en wat zou ik eraan kunnen verbeteren) inderdaad zeker passen bij een LD-functie.
Het heeft gewoon te maken met professionaliteit en zelfontwikkeling op het gebied van vakdidactiek. Persoonlijk kan ik me niets leukers voorstellen, maar dat ligt vast aan mij.
Stel ze gewoon hier. Antwoorden komen vanzelfquote:Op zondag 15 juni 2014 16:48 schreef maya1987 het volgende:
Hallo allemaal,
Ik ben Maya en ik ben op dit moment bezig met mijn LiO stage en hoop snel zelf aan de slag te kunnen als docentVoor een opdracht ben ik op zoek naar docenten die een aantal vragen zouden willen beantwoorden (o.a. over leren leren, het mentorschap, methoden, dat soort dingen)
Zou iemand mij willen helpen?
Dus onbevoegd, maar wel LD?quote:Op dinsdag 17 juni 2014 18:40 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik ben 4 jaar geleden begonnennu scheiden nog slechts 3500 van de 5000 woorden literatuurstudie mij van mijn diploma. iets waar ik me totaal niet toe kan zetten met 270 pagina's proefschrift nog vers in t geheugen, maar wat echt voor de zomer moet gebeuren.
alle andere studiepunten zijn sinds december eindelijk binnencombi werk/promotie/I.CL0N is niet ideaal zogezegd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 18 juni 2014 09:02 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Dus onbevoegd, maar wel LD?
bevoegd vóór de zomer, dus bevoegd LDSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Kwak
Dat is ook zo. Thanks!quote:Op dinsdag 17 juni 2014 22:08 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Stel ze gewoon hier. Antwoorden komen vanzelf
Wat voor enorme taken heb je dan wel niet?quote:Op woensdag 18 juni 2014 20:52 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Deze week mijn voorlopige normjaartaak voor volgend jaar ontvangen. Weet niet zo goed wat ik ervan moet denken; door allerlei andere taken en een verrekening van een flinke bak overuren van de afgelopen twee jaar, blijven er waarschijnlijk nog maar twee klassen over om les aan te geven.
Er komen veel interessante klussen op mijn pad, maar ik vind lesgeven juist ontzettend leuk om te doen...
^^ dat ja! ik kan me niet voorstellen hoe ik op onze school zoveel taken zou kunnen stapelenquote:Op woensdag 18 juni 2014 21:22 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Wat voor enorme taken heb je dan wel niet?
Veel in de zorg- en begeleidingshoek. Tel daarbij ca. 300 uur op die nog verrekend moesten worden, en je houdt verdomd weinig lessen over...quote:Op woensdag 18 juni 2014 21:22 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Wat voor enorme taken heb je dan wel niet?
ah ja, takenstapeling wordt actief ontmoedigd hier, en overuren meestal uitbetaald of liefst nog voorkomen.quote:Op woensdag 18 juni 2014 23:11 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Veel in de zorg- en begeleidingshoek. Tel daarbij ca. 300 uur op die nog verrekend moesten worden, en je houdt verdomd weinig lessen over...
Ik gebruik ze (40, bij 0,8 aanstelling) volledig voor betaald ouderschapsverlof. Wel fijn! Dat gezeur over dat die 50 uur ipv de 24 uur trekkingsrecht en wassen neus zijn omdat je ze bijna niet uit kan laten betalen vijf ik dan ook maar gedoequote:Op donderdag 19 juni 2014 08:32 schreef Franny_G het volgende:
Dat is wel bijzonder ja, TSE. Op de meeste scholen krijg je inderdaad maar heel weinig uren voor zulke taken en overuren worden uitbetaald e.d.
Hebben jullie wel al gehoord over de gevolgen van de nieuwe CAO mbt de werkdruk? Iedereen krijgt 50 uur om in te zetten voor werkdrukverlaging.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |