abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 10 juni 2014 @ 17:27:54 #26
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_140920631
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 08:59 schreef -J-D- het volgende:
Bah, moeder van een mentorleerling overleden na een ziekbed van een half jaar. Leek goed te komen, maar niet dus... Wat zielig! School heeft geen draaiboek dus ik volg mijn hart maar.
Dat is inderdaad het beste dat je in dat soort situaties kunt doen. Rotsituatie. Sterkte!
.
  dinsdag 10 juni 2014 @ 17:29:32 #27
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_140920673
quote:
Goed dat docenten die voornamelijk werken in bovenbouw havo en vwo extra worden beloond door het kabinet, schrijft publicist en docent Ferry Haan. Maar het onderwijs wordt er voor jaren mee dichtgetimmerd voor met name jonge docenten. En dat terwijl die fout al eens eerder is gemaakt.

Het goede nieuws is dat voor volgend jaar alle docenten die eerstegraads bevoegd zijn en voornamelijk lesgeven in de bovenbouw op havo en vwo, beloond zullen worden met de hoogste loonschaal die mogelijk is in het onderwijs. Geweldig.

Het slechte nieuws is dat deze belofte het onderwijs voor jaren gaat dichttimmeren op een manier die alleen te vergelijken is met de beruchte HOS-nota uit de jaren tachtig. Jonge docenten zullen moeten wachten op de pensionering van ouderen, voordat zij een kans krijgen, met alle gevolgen van dien.

Entreerecht
De oorzaak van het bevriezen van de onderwijsverhouding zit hem in een regel die het 'Entreerecht' heet in het onderwijs. Destijds is door PvdA-minister Ronald Plasterk dit Entreerecht uitgelegd als een carrièrekans voor onderbetaalde docenten. Het recht geeft eerstegraads docenten toegang tot (de hoogste) schaal LD, mits ze meer dan 50 procent les geven in de bovenbouw. Onthoud vooral het laatste deel uit de vorige zin.

De scholen worden voor dit extraatje van Plasterk, dat nu uitgedeeld wordt door PvdA-opvolger Bussemaker, namelijk niet voldoende gecompenseerd. Wanneer docenten naar een hoge loonschaal springen, dan worden scholen gedwongen om elders te bezuinigingen. Het gevolg laat zich raden. Scholen gaan zo veel mogelijk voorkomen dat docenten zwaarder gaan drukken op de begroting. De scholen hebben hiervoor een paar knoppen waaraan ze kunnen draaien.

Mijn voorspelling: Elke (oudere) docent die nu al in de hoogste loonschaal zit, zal gedwongen worden les te geven in de bovenbouw. Een dure docent die les geeft in de onderbouw wordt nog eens extra duur wanneer hierdoor een collega noodgedwongen een schaal promoveert. Jonge (goedkope) docenten worden aan de andere kant gedwongen om voor minstens 55 procent les te geven in de onderbouw. Zo kunnen zij geen gebruik maken van dit 'Entreerecht', dat zo prachtig boven hun hoofd hangt.

Galg of guillotine
Je kunt het de scholen straks overigens nauwelijks kwalijk nemen dat ze dergelijke beslissingen nemen. De extra middelen ontbreken simpelweg. Het is kiezen tussen de galg en de guillotine. Het ministerie van Onderwijs bevordert docenten (heel fijn), maar weigert de hogere loonkosten te financieren (minder fijn).

Met het gevaar om te technisch te worden, hebben scholen hun misère erger gemaakt door creatief te boekhouden met team- en afdelingsleiders. Deze werden een paar jaar geleden vaak als onderwijzend personeel aangemeld - wat meestal niet klopt - om te voorkomen scholen dat onmiddellijk veel docenten moesten promoveren. Door deze boekhoudkundige truc zitten veel scholen nu extra in de problemen. Er moeten bij ongewijzigd beleid volgend jaar ineens wel heel veel extra docenten naar de hoogste schaal. Scholen zullen als gevolg alles doen om de financiële gevolgen hiervan te voorkomen of te dempen.

Begrijp me niet verkeerd. Ik hoop zelf volgend jaar ook te profiteren van dit Entreerecht. Ik geef vooral les in de bovenbouw en ik ben eerstegraads bevoegd. Maar er is natuurlijk wel fundamenteel iets mis met dit automatisme. Scholen selecteren straks hun belangrijke docenten niet op kwaliteit, maar op kostprijs.

Stoeien met de onderbouw
De oudere docent die onderweg is naar zijn pensioen, krijgt de examenklassen die hij niet meer kan inspireren. De jongere docent moet jaren stoeien met de onderbouw voor hij aan de beurt is in de bovenbouw. Het is als de leerling-notaris die tot zijn vijftigste moet wachten (en verzuren) tot zijn tijd gekomen is.

De vergelijking met de HOS-nota is gemaakt. Voor wie deze niet bewust heeft meegemaakt: met de HOS-nota creëerde minister Deetman in de jaren tachtig twee docenten. De voor- en de nahosser. De voorhossers verdienden veel en veel meer dan de nahosser met gelijke kwalificaties. De HOS-wet is een van de belangrijkste redenen voor de kwalitatieve leegloop in het onderwijs. De meeste voorhossers genieten van een (riant) pensioen. De nahossers zijn tot op de dag van vandaag gefrustreerd.

Het Entreerecht kan eenzelfde waterscheiding creëren in het onderwijs. Scholen worden gedwongen om jonge talentvolle docenten de wacht aan te zeggen. Lesgeven in de bovenbouw (het meest interessante deel) is straks alleen weggelegd voor de senioren. De HOS-fout wordt gewoon nog eens dunnetjes overgedaan.

Ferry Haan is publicist en docent economie in het voortgezet onderwijs
Uit de Volkskrant.
Typisch gevalletje van 'Idee is goed, uitvoering is bagger'. Maar dat heb ik al eens eerder gezegd.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_140920989
Ja, dit is natuurlijk helemaal waar. Het idee is mooi, maar ze hadden er andere voorwaarden aan moeten verbinden. Zo vind ik bijvoorbeeld dat een docent in LD ook elk jaar moet 'bewijzen' dat hij daar terecht in zit. Portfolio bijhouden, echt goede functionerings- en beoordelingsgesprekken met eventueel consequenties. Overigens kunnen scholen natuurlijk dit soort voorwaarden ook zelf bedenken. Want niemand, ook een schoolleiding niet, zit te wachten op een slecht functionerende LD-er met examenklassen.

Dan spreek ik uit ervaring. Zit nu met ouderschapsverlof thuis tot 1 september, maar ben toch al een paar keer op school geweest of gebeld omdat mijn collega er in de bovenbouw een potje van maakt. Zo'n man dus die tegen zijn pensioen aan zit. Maar, dat kan ook zo gebeuren omdat - terwijl ik daar al een paar jaar voor waarschuw inmiddels en als sectievoorzitter doe wat ik kan - de schoolleiding maar geen stappen zet en deze man laat aanmodderen. Dan kan diezelfde schoolleiding nu wel sputteren over financiën mbt het entreerecht, maar dan moeten ze zelf ook meer eens echt werk gaan maken van een degelijk en fatsoenlijk personeelsbeleid.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 11 juni 2014 @ 08:40:46 #29
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_140944708
PFFF ik val ff in dit topic binnen.

Ik ben bezig met mijn afstudeer onderzoek afronden, maar oh wat een drama is dat zeg. Ik heb een hele relaxte 1e corrector, qua stijl lijken we veel op elkaar, we zijn niet van de verslagen, we zijn van de praktijk. Maar die man heeft dus mijn hele proces begeleid en was helemaal tevreden.

Maar nu is de 2de corrector er overheen gegaan en tjah, die is zo'n super didactische theoretische letter vreter. Wat dus betekend dat ik echt werkelijkwaar in iedere paragraaf super veel aan moet passen.

:'(

Maar er is ook iets leuks, na mijn 0,3 aanstelling van dit jaar krijg ik volgend jaar een 0,9 aanstelling!!
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
pi_140945314
Vraagje:
Onze jaarplanner is gedurende het jaar een aantal keer aangepast. Dit zorgt er voor dat er een bepaalde activiteit die eerst op maandag gepland stond, nu naar de vrijdag verplaatst is. Vrijdag is echter mijn vrije dag. Moet ik nu komen? (Het betreft geen rapportvergaderingen)

Ik kan het in de CAO nu even niet terugvinden, maar ik meen dat er wel iets over instond.
pi_140946839
quote:
15s.gif Op woensdag 11 juni 2014 09:20 schreef WHATSHESAID het volgende:
Vraagje:
Onze jaarplanner is gedurende het jaar een aantal keer aangepast. Dit zorgt er voor dat er een bepaalde activiteit die eerst op maandag gepland stond, nu naar de vrijdag verplaatst is. Vrijdag is echter mijn vrije dag. Moet ik nu komen? (Het betreft geen rapportvergaderingen)

Ik kan het in de CAO nu even niet terugvinden, maar ik meen dat er wel iets over instond.
Als het niet om rapportvergaderingen, ouderavonden e.d. gaat, hoef je niet te komen, tenzij de MR daar andere afspraken over heeft gemaakt met de schoolleiding.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_140979460
Hallo mensen, even een totaal los bericht - ik kom er spontaan in vallen. Ik had me heel wat topics geleden voorgesteld als student aan de lerarenopleiding Nederlands. Inmiddels ga ik mijn LIO-jaar in (aanstaande september) en ben ik aangenomen voor 0,4 op een m/h/v-school. Ik worstel echter met het feit dat ik op z'n zachtst gezegd geen lol in mijn vak (Nederlands) heb. De leerlingen vinden er niks aan, ik vind het lastig ze te motiveren voor iets waar ik zelf ook geen lol in beleef. Elke keer weer hetzelfde liedje: het onderwerp van de tekst, wat is een lidwoord, hoe stel je een brief op..... Er is geen pest aan, het is allemaal zo basaal :'( Begrijp me niet verkeerd, ik krijg ze gemotiveerd, maar het is een en al theater en dat is erg vermoeiend.

Daarom zit ik te denken om na mijn afstuderen een tweede bevoegdheid te halen in (waarschijnlijk) economie, met het idee dat ik dan weer iets nieuws heb. Het is meer afwisseling als ik twee vakken zou geven en ik mis het exacte bij Nederlands wel. Economie was een van mijn favoriete vakken, maar niet zozeer mijn beste vak. Een tweede gedachte was om een eerstegraadsbevoegdheid in mijn huidige vak te halen. Ik weet alleen niet of die eerstegraadsbevoegdheid dan wel de positieve stimulans geeft in mijn vak waarop ik hoop. Ik vind het contact met die kinderen namelijk wel erg leuk! Maar als ik dan naar de eerstegraadsopleidingen kijk, dan denk ik wel zoiets van: 'Pfff, weer literatuur en taalwetenschap... Ik ben blij dat ik dat niet meer hoef te doen.' Daarbij komt ook dat je in de bovenbouw havo/vwo juist heel veel tekstverklaren hebt. Juist dat wat ik absoluut niet boeiend vind :P

Lastig dit. Wat denken jullie?

[ Bericht 1% gewijzigd door MrTeacher op 12-06-2014 04:57:55 ]
  donderdag 12 juni 2014 @ 11:35:25 #33
338108 SecretStoryWous
Geld verdienen met Jort Kelder
pi_140984593
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 03:12 schreef MrTeacher het volgende:
Hallo mensen, even een totaal los bericht - ik kom er spontaan in vallen. Ik had me heel wat topics geleden voorgesteld als student aan de lerarenopleiding Nederlands. Inmiddels ga ik mijn LIO-jaar in (aanstaande september) en ben ik aangenomen voor 0,4 op een m/h/v-school. Ik worstel echter met het feit dat ik op z'n zachtst gezegd geen lol in mijn vak (Nederlands) heb. De leerlingen vinden er niks aan, ik vind het lastig ze te motiveren voor iets waar ik zelf ook geen lol in beleef. Elke keer weer hetzelfde liedje: het onderwerp van de tekst, wat is een lidwoord, hoe stel je een brief op..... Er is geen pest aan, het is allemaal zo basaal :'( Begrijp me niet verkeerd, ik krijg ze gemotiveerd, maar het is een en al theater en dat is erg vermoeiend.

Daarom zit ik te denken om na mijn afstuderen een tweede bevoegdheid te halen in (waarschijnlijk) economie, met het idee dat ik dan weer iets nieuws heb. Het is meer afwisseling als ik twee vakken zou geven en ik mis het exacte bij Nederlands wel. Economie was een van mijn favoriete vakken, maar niet zozeer mijn beste vak. Een tweede gedachte was om een eerstegraadsbevoegdheid in mijn huidige vak te halen. Ik weet alleen niet of die eerstegraadsbevoegdheid dan wel de positieve stimulans geeft in mijn vak waarop ik hoop. Ik vind het contact met die kinderen namelijk wel erg leuk! Maar als ik dan naar de eerstegraadsopleidingen kijk, dan denk ik wel zoiets van: 'Pfff, weer literatuur en taalwetenschap... Ik ben blij dat ik dat niet meer hoef te doen.' Daarbij komt ook dat je in de bovenbouw havo/vwo juist heel veel tekstverklaren hebt. Juist dat wat ik absoluut niet boeiend vind :P

Lastig dit. Wat denken jullie?
Ik zou gewoon een ander beroep kiezen dan leraar w/
Dit is gewoon raar :l
pi_140984754
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 11:35 schreef SecretStoryWous het volgende:

[..]

Ik zou gewoon een ander beroep kiezen dan leraar w/
Daar heb ik ook vaak over nagedacht, maar ik weet wel zeker dat het beroep 'docent' het is. Ik vind leerlingen erg leuk en zij vinden mij over het algemeen een fijne docent waar ze vaak een persoonlijk babbeltje mee kunnen maken. Begrijp me niet verkeerd; ik ben van mening dat je - zeker in het tweedegraadsgebied - het vooral moet hebben van het contact met de leerlingen en daar haal ik dus mijn meeste plezier ook uit. Dat zit goed. Plezier in het schoolvak lijkt mij echter ook belangrijk. Ik weet alleen niet wat dan het handigst zou zijn...

:)

(Ik ben dus geen verzuurd figuur dat totaal geen lol heeft in les geven, al komt dat misschien wel zo over in mijn eerdere post...) :)
  donderdag 12 juni 2014 @ 11:44:20 #35
338108 SecretStoryWous
Geld verdienen met Jort Kelder
pi_140984918
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 11:39 schreef MrTeacher het volgende:

[..]

Daar heb ik ook vaak over nagedacht, maar ik weet wel zeker dat het beroep 'docent' het is. Ik vind leerlingen erg leuk en zij vinden mij over het algemeen een fijne docent waar ze vaak een persoonlijk babbeltje mee kunnen maken. Begrijp me niet verkeerd; ik ben van mening dat je - zeker in het tweedegraadsgebied - het vooral moet hebben van het contact met de leerlingen en daar haal ik dus mijn meeste plezier ook uit. Dat zit goed. Plezier in het schoolvak lijkt mij echter ook belangrijk. Ik weet alleen niet wat dan het handigst zou zijn...

:)

(Ik ben dus geen verzuurd figuur dat totaal geen lol heeft in les geven, al komt dat misschien wel zo over in mijn eerdere post...) :)
Ah oke. En is les geven op een hogeschool niets voor jou dan? Daar ga je wat meer in op specifiekere onderwerpen i.p.v. alleen de standaard dingen.
Dit is gewoon raar :l
  donderdag 12 juni 2014 @ 12:50:31 #36
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_140986989
Nederlands lijkt mij ook het minst boeiende vak om te geven op de middelbare school. Ik ga na de zomervakantie beginnen met de opleiding leraar algemene economie/bedrijfseconomie, dus ik ken de exacte inhoud nog niet. Het lijkt mij echter wel dat je ook bij economie vaak dezelfde zaken gaat behandelen en ook iedere keer opnieuw dezelfde termen moet uitleggen. Uiteraard is economie wel veel leuker en kan je er wat meer kanten mee op, maar ben je niet bang dat je tegen hetzelfde probleem aanloopt?
Bedankt Hans.
pi_140990818
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 12:50 schreef bascross het volgende:
Nederlands lijkt mij ook het minst boeiende vak om te geven op de middelbare school. Ik ga na de zomervakantie beginnen met de opleiding leraar algemene economie/bedrijfseconomie, dus ik ken de exacte inhoud nog niet. Het lijkt mij echter wel dat je ook bij economie vaak dezelfde zaken gaat behandelen en ook iedere keer opnieuw dezelfde termen moet uitleggen. Uiteraard is economie wel veel leuker en kan je er wat meer kanten mee op, maar ben je niet bang dat je tegen hetzelfde probleem aanloopt?
Voor mijn gevoel is economie wel wat 'wereldser' en er is goed in te spelen op actualiteiten; er is meer te linken naar hun eigen spaarpot, de winkel en hun bijbaan etc., maar ja, dat valt eigenlijk ook van Nederlands te zeggen (brieven, televisie, debatten...).

Leuk trouwens dat je kiest voor het leraarsberoep! :)
  donderdag 12 juni 2014 @ 15:30:00 #38
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_140992299
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 14:43 schreef MrTeacher het volgende:

[..]

Voor mijn gevoel is economie wel wat 'wereldser' en er is goed in te spelen op actualiteiten; er is meer te linken naar hun eigen spaarpot, de winkel en hun bijbaan etc., maar ja, dat valt eigenlijk ook van Nederlands te zeggen (brieven, televisie, debatten...).

Leuk trouwens dat je kiest voor het leraarsberoep! :)
Dat denk ik ook en je voorbeelden wat betreft Nederlands zullen voor kinderen toch minder interessant zijn.

Ik hoop dat het leuk blijkt. :P
Bedankt Hans.
pi_141021094
quote:
2s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 17:40 schreef Franny_G het volgende:
Want niemand, ook een schoolleiding niet, zit te wachten op een slecht functionerende LD-er met examenklassen.
Leerlingen en hun ouders zitten ook niet te wachten op een slecht functionerende LB-er met examenklassen.
En dat is waarom die argumentatie tegen het entreerecht niet deugt.

Een bovenbouw-docentenbaan is een baan met grote verantwoordelijkheden waar een goede opleiding voor vereist is. Daarbij past een LD-salaris. Niet "pas als je excellent functioneert en extra coordinerende taken op je neemt". Gewoon als je normaal functioneert in zo'n veeleisende baan op academisch niveau.

En wie dat niet doet, hoort niet voor de klas, simpel. Niet met LB, niet met LD. Hij hoort er gewoon niet te staan. Je kunt het niet maken om tegen leerlingen te zeggen: "het klopt dat meneer Pietersen er een potje van maakt, maar wees gerust, we betalen hem ook niet zoveel". Daar heeft zo'n leerling helemaal niks aan. Die verdient een docent die op z'n minst normaal functioneert en voldoende is opgeleid. En je krijgt pas voldoende van zulke mensen het onderwijs in als je LD betaalt.
  vrijdag 13 juni 2014 @ 09:24:39 #40
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_141021310
Ik heb geen enkel probleem met hogere schalen voor docenten met een hogere opleiding en hogere verantwoordelijkheid. Ik heb een probleem met de wijze van financiering die tot gevolg heeft dat vmbo-docenten kansloos zijn om ooit nog hoger te komen, hoe goed ze ook zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_141021514
Ik heb helaas te weinig inzicht in de financien van scholen om te begrijpen hoe het kan dat:

- scholen tot 1985 blijkbaar voldoende financien hadden om alle eerstegraders, ook degenen die in de onderbouw lesgaven, LD te betalen
- scholen nu, terwijl het budget dat ze per leerling krijgen sindsdien enorm (veel meer dan de inflatie) is gestegen, niet voldoende geld zouden hebben om enkel die eerstegraders die voor meer dan de helft in de bovenbouw zitten LD te betalen en daarbij die tweedegraders die bovengemiddeld presteren te belonen met een hogere salarisschaal.

Totdat ik een financiele onderbouwing heb gezien die dit onwaarschijnlijke verhaal ondersteunt ben ik geneigd het te interpreteren als 'verdeel en heers'.
  vrijdag 13 juni 2014 @ 12:08:55 #42
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_141025923
Kijken naar dertig jaar geleden heeft niet zoveel zin. Het is een gegeven dat er met ingang van volgend schooljaar een groep eerstegraders in LD betaald moet worden terwijl ze nu nog in LB of LC zitten. De financiering blijft echter hetzelfde - die stijgt niet mee. Zij nemen dus een groter deel van de taart met loonkosten, waardoor er minder overblijft voor de rest.
Maar goed, aangezien jij aan de goede kant van de streep zit kom je er prima mee weg om het gedeelte dat je niet bevalt weg te zetten als een hoax. Gebeurt hier in de personeelskamer ook.

En gewoon voor de zekerheid zal ik mezelf nog even herhalen:
quote:
Ik heb geen enkel probleem met hogere schalen voor docenten met een hogere opleiding en hogere verantwoordelijkheid.
De kracht van het onderwijs valt of staat bij een goede docent. Als er extra geïnvesteerd wordt in het onderwijs is het goed als het geld dus dáár terecht komt - maar dat gebeurt nu dus niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 13 juni 2014 @ 12:36:49 #43
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_141026792
Weet je janneke, ik snap het wel, maar tegelijk heb ik ook achtduizend euro extra studieschuld omdat ik die eerstegraads gehaald heb, plus de extra collegegelden. Ik vind eerlijk gezegd dat daar sowieso en hogere schaal tegenover mag staan. De hele functiemix zou van mij teruggedraaid mogen worden naar de oude tweedegraads en eerstegraads schalen. Geen gedoe meer.

Dat gebeurt toch niet, dus maak ik dankbaar gebruik van de mogelijkheid die ik komend jaar heb.

Misschien ben ik een arrogante eerstegrader, maar als ik zie wat voor werkdruk en werkniveau en werkinhoud de tweedegraders in mijn sectie hebben, dan vind ik de lichtere belasting (mentaal en praktisch) wel opwegen tegen de zwaardere groepen / pedagogische belasting eerlijk gezegd...
Kwak
  vrijdag 13 juni 2014 @ 12:45:43 #44
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_141027075
Ik gun jullie van harte je hogere schaal, ik herhaal die opmerking niet voor niets telkens. In mijn ogen heb je daar ook recht op én is het goed voor de kwaliteit van het onderwijs. Maar zoals het nu gaat, gaat dat ten koste van de kansen en mogelijkheden van de anderen en dat is niet fair ten opzichte van de hele goede docenten die basis- en kaderklassen door het examen slepen of in de onderbouw HV een succesvolle basis leggen voor het vervolg.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_141027601
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 09:33 schreef ShadyLane het volgende:
Ik heb helaas te weinig inzicht in de financien van scholen om te begrijpen hoe het kan dat:

- scholen tot 1985 blijkbaar voldoende financien hadden om alle eerstegraders, ook degenen die in de onderbouw lesgaven, LD te betalen
- scholen nu, terwijl het budget dat ze per leerling krijgen sindsdien enorm (veel meer dan de inflatie) is gestegen, niet voldoende geld zouden hebben om enkel die eerstegraders die voor meer dan de helft in de bovenbouw zitten LD te betalen en daarbij die tweedegraders die bovengemiddeld presteren te belonen met een hogere salarisschaal.

Totdat ik een financiele onderbouwing heb gezien die dit onwaarschijnlijke verhaal ondersteunt ben ik geneigd het te interpreteren als 'verdeel en heers'.
Als de PvdA en de VVD niet het voorstel van de SP zouden hebben afgewezen, dit i.t.t. o.a. D66 en het CDA die wel instemden - om de Rekenkamer te laten onderzoeken hoe scholen ons onderwijsgeld besteden dan zouden we binnenkort weten of dat het mogelijk is om iedere goed functionerende leraar een hoger salaris te geven zonder dat er meer budget voor nodig is of dat het ten koste gaat van iets essentieels. Een gemiste kans. :{

http://www.tweedekamer.nl(...)06000&did=2014D11811
Tegen: VVD, PvdA, Groenlinks, SGP en vanVliet
Voor: SP, D66, CU, PvdD, 50Plus, CDA, PVV en Bontus
Doe er je voordeel mee bij de volgende nationale verkiezing. ;)

[ Bericht 27% gewijzigd door Bram_van_Loon op 13-06-2014 13:07:32 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_141031251
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juni 2014 09:15 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Leerlingen en hun ouders zitten ook niet te wachten op een slecht functionerende LB-er met examenklassen.
En dat is waarom die argumentatie tegen het entreerecht niet deugt.

Een bovenbouw-docentenbaan is een baan met grote verantwoordelijkheden waar een goede opleiding voor vereist is. Daarbij past een LD-salaris. Niet "pas als je excellent functioneert en extra coordinerende taken op je neemt". Gewoon als je normaal functioneert in zo'n veeleisende baan op academisch niveau.

En wie dat niet doet, hoort niet voor de klas, simpel. Niet met LB, niet met LD. Hij hoort er gewoon niet te staan. Je kunt het niet maken om tegen leerlingen te zeggen: "het klopt dat meneer Pietersen er een potje van maakt, maar wees gerust, we betalen hem ook niet zoveel". Daar heeft zo'n leerling helemaal niks aan. Die verdient een docent die op z'n minst normaal functioneert en voldoende is opgeleid. En je krijgt pas voldoende van zulke mensen het onderwijs in als je LD betaalt.
Ik ben met je eens hoor. :) . Ik wilde alleen aangeven dat als het mogelijk is om carriere te maken voor de klas er dan ook een goed personeelsbeleid gevoerd moet worden waarbij docenten beoordeeld worden en verantwoordelijk gehouden voor hun functioneren. Dat is ook van belang om te voorkomen dat iemand met LD die de hoogste trede bereikt heeft, denkt dat hij zich niet meer hoeft te ontwikkelen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_141031446
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 11:26 schreef Bleie het volgende:

[..]

*O* *O* *O*
Ja dus. Ik ben heel blij!
Wat fijn en wat goed, gefeliciteerd!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_141031709
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 08:40 schreef Mickytjuh het volgende:
PFFF ik val ff in dit topic binnen.

Ik ben bezig met mijn afstudeer onderzoek afronden, maar oh wat een drama is dat zeg. Ik heb een hele relaxte 1e corrector, qua stijl lijken we veel op elkaar, we zijn niet van de verslagen, we zijn van de praktijk. Maar die man heeft dus mijn hele proces begeleid en was helemaal tevreden.

Maar nu is de 2de corrector er overheen gegaan en tjah, die is zo'n super didactische theoretische letter vreter. Wat dus betekend dat ik echt werkelijkwaar in iedere paragraaf super veel aan moet passen.

:'(

Maar er is ook iets leuks, na mijn 0,3 aanstelling van dit jaar krijg ik volgend jaar een 0,9 aanstelling!!
Ik ga van jouw posting ook meteen in de "super didactische theoretische letter vreter"-stand.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_141031910
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 11:39 schreef MrTeacher het volgende:

[..]

Daar heb ik ook vaak over nagedacht, maar ik weet wel zeker dat het beroep 'docent' het is. Ik vind leerlingen erg leuk en zij vinden mij over het algemeen een fijne docent waar ze vaak een persoonlijk babbeltje mee kunnen maken. Begrijp me niet verkeerd; ik ben van mening dat je - zeker in het tweedegraadsgebied - het vooral moet hebben van het contact met de leerlingen en daar haal ik dus mijn meeste plezier ook uit. Dat zit goed. Plezier in het schoolvak lijkt mij echter ook belangrijk. Ik weet alleen niet wat dan het handigst zou zijn...

:)

(Ik ben dus geen verzuurd figuur dat totaal geen lol heeft in les geven, al komt dat misschien wel zo over in mijn eerdere post...) :)
Het komt op mij over alsof je je wat snel uit het veld laat slaan. Is het niet een optie voor je om uit te zoeken hoe je het vak interessanter zou kunnen maken? Je zou kunnen beginnen door een netwerk van docenten om je heen te verzamelen die eenzelfde streven hebben als jij en waar je ideeën mee uit kunt wisselen. Misschien is er een LinkedIn-groep voor docenten Nederlands? En anders kun je er een beginnen. Een oud-collega van me die gepromoveerd is, geeft Nederlands in het vmbo. Ik zou je met haar in contact kunnen brengen, want ik weet dat dit haar erg bezighoudt (dat wil zeggen, hoe je Nederlands interessant maakt voor leerlingen die er niet echt interesse in hebben).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 13 juni 2014 @ 15:01:26 #50
390376 Goldenrush
Everything is a remix.
pi_141031985
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 17:21 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Inderdaad. Overwicht heeft helemaal niks te maken met kledingkeuze.
Weet ik niet. Tijdens een presentatie is het toch ook verstandig om nette kleding aan te doen? Anders sta je daar maar lekker 'normaal'.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')