abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140270310
Als ik in de US ben dan stamp ik mezelf vol met iets wat bij mij een goddelijke status heeft bereikt:

The Apple fritter!

Niet zo'n prefab starbucks ding maar zoiets offf deze

Ik ben ze nog nooit echt tegengekomen in Nederland. Dat is ook niet zo gek denk ik omdat wij helemaal geen donuts shops hebben die ze zelf maken. Of heb ik wat gemist? (en ja ik wet dat Dunkin plannen heeft :-))

Wie is zo'n unit wel eens ergens tegengekomen? :)
pi_140270771
Wij hebben dit:
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_140271229
Ligt dat niet gewoon bij de makro in de vriezer?

Van copenrath en weise
De sleutel naar deze ondertitel is kwijt. Probeer jij hem te vinden?
  Moderator vrijdag 23 mei 2014 @ 09:38:37 #4
9859 crew  Karina
Woman
pi_140271300
Ik zal maar niet zeggen waar ik het op vind lijken als ik dat plaatje bekijk :')
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_140271346
zoiets misschien?

mateloos populair, zo rond oud en nieuw.

bij deze draait mijn maag zich al bij voorbaat 2 slagen om, en krijg ik spontaan last van m'n kiezen, van de suiker.

[ Bericht 29% gewijzigd door marc0871 op 23-05-2014 09:47:28 ]
pi_140272248
Zijn het een soort appel(olie)bollen?
pi_140272797
neh het lijkt niet op de foto's die jullie posten :-) (no offence)

Het klopt dat het er alles behalve aantrekkelijk uitziet maar god wat zijn die krengen lekker. Het is een kruising tussen een soort wafel en een donut. De textuur van een donut en de vorm van een wafel. Vaak zit er een karamel laagje overheen en stukjes appel aan de binnenkant. Het is verder natuurlijk, zo slecht als kan, gefrituurd. Rudolph heeft iets geprobeerd te maken maaaaar dat is het NET niet :-) + dat ik gewoon zo'n ding ergens kant en klaar wil kopen.

Ik laat de vraag graag open staan :)
pi_140272869
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 10:46 schreef kloink het volgende:
neh het lijkt niet op de foto's die jullie posten :-) (no offence)

Het klopt dat het er alles behalve aantrekkelijk uitziet maar god wat zijn die krengen lekker. Het is een kruising tussen een soort wafel en een donut. De textuur van een donut en de vorm van een wafel. Vaak zit er een karamel laagje overheen en stukjes appel aan de binnenkant. Het is verder natuurlijk, zo slecht als kan, gefrituurd. Rudolph heeft iets geprobeerd te maken maaaaar dat is het NET niet :-) + dat ik gewoon zo'n ding ergens kant en klaar wil kopen.

Ik laat de vraag graag open staan :)
Jij bedoelt iets in de richting van dit recept, denk ik:
http://www.seasonsandsuppers.ca/apple-fritters-yeast-donuts/

Ik heb ze nog nooit te koop gezien in Nederland, ik ken ze vooral van Amerikaanse foodblogs.

Binnenkort maar eens proberen te maken. :)
Let me see you stripped down to the bone
  vrijdag 23 mei 2014 @ 10:51:23 #10
221912 minilot
Nancy boy
pi_140272911
Nog een recept:

Het lijkt me wel wat! :9
pi_140272934
alleen bij de starbucks gezien en die zouden heul lekker zijn, naar horen zeggen.
pi_140272973
Starbucks daar liggen ze soms (vreemd genoeg) maar die zijn vrij taai en droog en worden natuurlijk een paar dagen eerder gemaakt of komen rechtstreeks uit de vriezer. Sja...waar je in Amerika overal echte donutshops hebt die de hele dag doorbakken heb je die niet in Nederland. Althans..ik kan er geen vinden.
  vrijdag 23 mei 2014 @ 14:28:13 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_140279062
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 09:09 schreef DroogDok het volgende:
Wij hebben dit:
[ afbeelding ]
Dudok wordt hopeloos overschat
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_140280349
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 14:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik heb er één keer gegeten. Het smaakte alsof ik weer even mijn oma's keuken in was gelopen. Vond het een behoorlijke teleurstelling.

Anyhow, apple fritters klinken wel goed. :9
  vrijdag 23 mei 2014 @ 15:37:21 #15
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_140281135
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 14:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het ging mij niet persé om dudok appeltaart, meer om appeltaart in het algemeen. Ziet er een stuk beter uit dan die kleffe hap waar TS mee aankomt.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_140284685
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 15:09 schreef Myraela het volgende:

Ik heb er één keer gegeten. Het smaakte alsof ik weer even mijn oma's keuken in was gelopen. Vond het een behoorlijke teleurstelling.

Wat een mooie wending in het verhaal :D

Kan je verder niet helpen, TS, maar ben wel benieuwd of iemand weet of je het in Nederland ook kan krijgen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 23 mei 2014 @ 17:40:01 #17
221912 minilot
Nancy boy
pi_140284793
Appeltaart, daar hou ik juist niet van. Die droge taartkorst die er vaak onder zit: bleh.
Appels in een luchtig beslagje daarentegen, gefrituurd en voorzien van een karamellaagje: da's toch veel lekkerder?

Ik overweeg mijn eerstvolgende vrije dag eens te besteden aan het maken van deze dingen, en dan poep ik er meteen wel een 'Appelfritters a la mini'-fototopic uit, voor de liefhebbers. ;)
  vrijdag 23 mei 2014 @ 17:43:54 #18
45206 Pietverdriet
pi_140284962
Mensen geven appeltaart veel te veel korst, moet juist een dunne krokante korst zijn, harde wener deeg.
On Topic, mij lijkt het ook wel lekker. Beslag met zure appels, frituren en dan suiker erover
pi_140309809
Ik denk dat ik het toch ook maar eens moet proberen zelf te maken.

dit ziet er wel erg profie uit en dan is het deeg nog niet gemaakt. Dus daar eerst iets goeds op verzinnen.

Verder vraag ik me af wat het effect zal zijn als ik het in zonnebloem olie maak. Lijkt me niet zo verstandig om het in de frituurpan te mieteren waar ook al patat in gezwommen heeft. En een liter zonnebloem olie kost geen fluit dus is nog wel te doen.
  zaterdag 24 mei 2014 @ 12:46:16 #20
244933 trovey
Nachtoele
pi_140309907
Als ik google op het recept lijken me het eerder een variatie op een appelbeignet. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  zaterdag 24 mei 2014 @ 14:38:25 #21
313458 Zonnetje1981
always look on the bright side
pi_140312436
quote:
Oehh, zodra m'n nieuwe eettafel er is ga ik dit eens maken voor t eerste etentje :9
pi_140317468
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 14:38 schreef Zonnetje1981 het volgende:

[..]

Oehh, zodra m'n nieuwe eettafel er is ga ik dit eens maken voor t eerste etentje :9
dat is wel een enorme omweg om je nieuwe eettafel nieuws wereldkundig in te maken ;)
  zaterdag 24 mei 2014 @ 18:05:28 #23
313458 Zonnetje1981
always look on the bright side
pi_140318228
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 17:38 schreef kloink het volgende:

[..]

dat is wel een enorme omweg om je nieuwe eettafel nieuws wereldkundig in te maken ;)
Kan ik er naar uit kijken, tafel zou vorige week eindelijk geleverd worden, is er vertraging bij de leverancier....nu 28 juli pas... -O-
  zaterdag 24 mei 2014 @ 18:08:09 #24
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_140318304
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 10:54 schreef kloink het volgende:
Starbucks daar liggen ze soms (vreemd genoeg) maar die zijn vrij taai en droog en worden natuurlijk een paar dagen eerder gemaakt of komen rechtstreeks uit de vriezer. Sja...waar je in Amerika overal echte donutshops hebt die de hele dag doorbakken heb je die niet in Nederland. Althans..ik kan er geen vinden.
welkom in nederland
pi_140324124
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 17:38 schreef kloink het volgende:

[..]

wachten op iets wat je graag wilt hebben is een drama ;(

Die appelfritters lijken me erg lekker

[ Bericht 9% gewijzigd door Sorella op 24-05-2014 22:48:29 ]
pi_140362113
ZO! .....als ik ze nergens kan kopen dan maak ik ze gewoon zelf :)

Is het gelukt? Mwaaaaa....ik kreeg sterk de indruk dat het 31 december was en ik een soort van oliebol/appelflap aan het maken was. Zo rook het en zo smaakt het eigenlijk ook wel een beetje. Super lekker maar niet Applefritter zoals ik hem in de US had :-). Nog even wat finetunen dus ;)

Ik daag jullie graag uit om het beter te kunnen :)
pi_140378143
Dit is toch gewoon een appelbeignet, maar dan een ander vormpje? Wat is hier nu in vredesnaam zo bijzonder aan?

Donuts stammen ook af van de oerhollandse Oliebol, trouwens.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_140380209
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 10:45 schreef sirdanilot het volgende:
Dit is toch gewoon een appelbeignet, maar dan een ander vormpje? Wat is hier nu in vredesnaam zo bijzonder aan?

Donuts stammen ook af van de oerhollandse Oliebol, trouwens.
Ondanks het idee misschien hetzelfde is zijn ze compleet anders van structuur en smaak. Trust me.
pi_140380372
Ik heb even voor je gegoogled.
quote:
Serve apple fritter recipe with syrup or sprinkle with powdered sugar or cinnamon sugar.
Ingredients:

1 cup sifted all-purpose flour
1/4 cup sugar
1 teaspoon salt
1 1/2 teaspoons baking powder
1/3 cup milk
1 egg
1 cup finely chopped apple
1/2 cup confectioners' sugar, sifted
quote:
Appelbeignets
100 gr bloem
Snufje zout
6 gr suiker
10 gr verse gist
175 ml melk
2 grote appels
2 eetlepels kaneelsuiker
olie (om in te frituren)
Het voornaamste verschil is dus dat appelbeignets van gistbeslag zijn, en apple fritters gerezen zijn met bakpoeder. Daarnast bevatten beignets minder suiker (zoetheid komt van appel) en fritters zijn echt zoet. Verder is het echt letterlijk precies hetzelfde, het wordt allebei gefrituurd en het is gewoon appel met deegjasje.

Dit moet echt niet zo moeilijk te maken zijn. En nee, natuurlijk kun je het nergens in NL kant en klaar kopen, je kunt in de VS ook geen kant en klare oliebollen kopen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_140381804
Er opent binnenkort trouwens een dunkin donuts in Nederland, misschien hebben ze het daar! die worden ook de hele dag door vers gebakken.
pi_140394498
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 12:02 schreef sirdanilot het volgende:
Ik heb even voor je gegoogled.

[..]

[..]

Het voornaamste verschil is dus dat appelbeignets van gistbeslag zijn, en apple fritters gerezen zijn met bakpoeder. Daarnast bevatten beignets minder suiker (zoetheid komt van appel) en fritters zijn echt zoet. Verder is het echt letterlijk precies hetzelfde, het wordt allebei gefrituurd en het is gewoon appel met deegjasje.

Dit moet echt niet zo moeilijk te maken zijn. En nee, natuurlijk kun je het nergens in NL kant en klaar kopen, je kunt in de VS ook geen kant en klare oliebollen kopen.
Zo...opgelucht met je feitjes? :O
Nogmaals..het is totaal niet te vergelijken met een appelbeignet en het is wel degelijk in Nederland te koop bij de Starbucks zoals ik al in het begin van het topic aangaf. Oordelen kan pas als je er zelf ooit 1 gegeten hebt.

@_loki I know..maar ook hier is het al van tevoren gemaakt of komt zo uit de vriezer. Ging mij om een echte donut store die ze echt zelf maakt. Blijkbaar is het er nog niet en misschien wel gat in de markt :)
  maandag 26 mei 2014 @ 19:32:08 #32
45206 Pietverdriet
pi_140395950
Hier een recept handleiding met iedere stap een foto
http://thepioneerwoman.com/cooking/2010/03/apple-fritters/
pi_140414976
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 19:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Hier een recept handleiding met iedere stap een foto
http://thepioneerwoman.com/cooking/2010/03/apple-fritters/
thanks...dit is overigens exact de manier hoe ik het gedaan heb alleen met grotere brokken en stukken appel. Dit is de makkelijke manier ;) Ik vond dit verdomd lastig om even snel te doen maar denk dat je daar meer een hardere structuur van krijgt.
  dinsdag 27 mei 2014 @ 13:58:46 #34
221912 minilot
Nancy boy
pi_140425083
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 21:57 schreef kloink het volgende:
Super lekker maar niet Applefritter zoals ik hem in de US had :-). Nog even wat finetunen dus ;)
Tof dat je ze zelfgemaakt hebt! :D

Waarin verschilden deze fritters dan precies met wat je in Amerika gegeten hebt? Dan kunnen we meedenken inzake het finetunen :)
pi_140425576
De applefritters daar hebben meer een wafelstructuur en vaak ook nog een soort van karamel vulling erin. Daarom dacht ik dat het misschien zou uitmaken als het deeg niet zacht is maar hard en dan gefrituurd worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')