quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:56 schreef Fer het volgende:
Zo;n pakje vacuum verpakte macaroni bedoel je zeker.
Kookbladen , internet , recepten opzoeken , vriendenkring. Je vriendin. Kameraden op het werk. Overal en nergensquote:Op donderdag 22 mei 2014 20:39 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Maja als je er tevreden mee bent en houd je gezond, waarom dan niet?
Ik snap de noodzaak om elke dag je uit te leven in de keuken dan weer niet zo. Waar haal je de inspiratie vandaan?
Yum yum, das een snack, geen maaltijd. Doe dan indomie ofzo, zit tenminste een fatsoenlijk portie in. Beetje gesneden paksoi erop of chinese kool, klaar.quote:
Neehoor.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:52 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
pakjes zijn goedkoper dan iets zelf in elkaar flansen
Het enige probleem is dat wij eigenlijk nergens goede tomaten voor saus kunnen kopen. In blik zijn ze in Nederland vaak nog beter.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 00:27 schreef Schaapje96 het volgende:
Mijn huisgenootjes kunnen ook voor het grootste deel niet koken, maar de meesten eten 2 dagen lang de leftovers van thuis, en 2 dagen 'koken' ze kant-en-klaar eten. Ik ben altijd sneller klaar en heb lekkerder eten. Vaak krijg je dan te horen: 'Maar ik kan helemaal niet zo koken, hoe moet je nou weten wat je bij elkaar moet doen?' Of mensen die niet eens weten hoe de basiskruiden eruit zien..![]()
Voor de rest was mijn buurmeisje laatst nogal verbaasd toen bleek dat je spaghettisaus kon maken door een kilo tomaten kapot te koken. Bij haar thuis aten ze altijd gewoon die zakjes, je kookt een halve liter water, gooit er tomatenpoeder met 3 gedroogde stukjes groente bij en je gooit het op je pasta die men tot snot heeft gekookt, omdat 7 min koken al te moeilijk is om bij te houden.
Gelukkig hebben mijn papa en mama mij altijd fatsoenlijk eten voorgeschoteld en moest (mocht) ik alles op een gegeven moment zelf lekker uitproberen, waardoor ik kon koken toen ik op kamers ging.
Echt niet. Ik hoef vaak alleen maar naar de supermarkt voor wat vlees en groente, verse kruiden eventueel. Daar komt niet nog 2,50 euro bij voor een pakje waar kruidenmengseltjes en rijst of pasta in zit. Specerijen en droge ingrediënten zoals diverse soorten pasta en rijst voldoende op voorraad hier.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:52 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
pakjes zijn goedkoper dan iets zelf in elkaar flansen
Ik ben in ieder geval happy met mijn eigen kookkunsten en ook mensen die hier mee eten hebben nog nooit geklaagd, da's voor mij het belangrijkstequote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:42 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Tsja, wat is niet kunnen koken. Ik vind dat als je een smaakvolle maaltijd met verse groente (geen zakjes) en kip/vlees/vis/bonen/whatever op tafel kan toveren zonder gebruik van pakjes & zakjes & kant en klaar stukjes vlees je al een heel eind in de goede richting zit. Maar een ander zal roepen dat je minstens allerlei kooktechnieken onder de knie moet hebben en weer een ander vindt al dat je kan koken als je geen afhaalmaaltijd haalt, maar een wereldgerecht van Knorr op tafel kan zetten. Dat laatste was ooit mijn kerstdiner, dat was al 10x meer koken dan daar normaal werd gedaan.
Het is alleen duurder als je speciaal voor één maaltijd alle kruiden zou moeten gaan kopen. Anders is het nooit duurder, want vlees en groenten moet je altijd nog toevoegen.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:03 schreef Lienekien het volgende:
Dat ligt eraan wat voor pakjesmaaltijd JaniesBrownie bedoelt.
Ja, er zijn pakjesmaaltijden waar het toevoegen van verse ingrediënten optioneel is.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:08 schreef Myraela het volgende:
[..]
Het is alleen duurder als je speciaal voor één maaltijd alle kruiden zou moeten gaan kopen. Anders is het nooit duurder, want vlees en groenten moet je altijd nog toevoegen.
als ik uit gemakszucht een keer een pakje macaronimix zooi koop en daar de ingrediënten in gooi die op het pakje staan, ben ik toch echt goedkoper uit dan wanneer ik zelf de saus maak.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In your dreams
Zelf koken met seizoensproducten is veel goedkoper.
Heb eigen tomaten in de tuin, die zijn pas echt lekker. Maar goed, niets tegen bliktomaten, integendeelquote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:04 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Het enige probleem is dat wij eigenlijk nergens goede tomaten voor saus kunnen kopen. In blik zijn ze in Nederland vaak nog beter.
Overigens kun je wel lekkere tomatensaus maken, maar dan moet je de tomaten echt 1 a 2 weken laten rijpen in de zon in het raamkozijn, ik heb altijd iets van 2 bakjes staan rijpen hier...
Tsja, ik heb ook cherrytomaatjes, die zijn heel lekker, maar niet genoeg voor eenflinke pan saus... Je moet wat .. Ik koop van de kleinere tomaten (tasty tom ofzo), die blijven lang narijpen; daar kun je prima mee koken en hebben veel smaak. Die ouderwetse flestomaatjes of pruimtomaten met nog een paar groene plekjes, maar goddelijke smaak in saus die zie je nooit in Nederland.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb eigen tomaten in de tuin, die zijn pas echt lekker. Maar goed, niets tegen bliktomaten, integendeel
Ik gebruik in m'n sauzen nooit verse tomaten. Die tomaten hier hebben nooit echt veel smaak.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:28 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Tsja, ik heb ook cherrytomaatjes, die zijn heel lekker, maar niet genoeg voor eenflinke pan saus... Je moet wat .. Ik koop van de kleinere tomaten (tasty tom ofzo), die blijven lang narijpen; daar kun je prima mee koken en hebben veel smaak. Die ouderwetse flestomaatjes of pruimtomaten met nog een paar groene plekjes, maar goddelijke smaak in saus die zie je nooit in Nederland.
Je moet helemaal niets, maar zelf koken met seizoens groenten is goedkoper dan met pakjes voorgesneden groenten.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:24 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
als ik uit gemakszucht een keer een pakje macaronimix zooi koop en daar de ingrediënten in gooi die op het pakje staan, ben ik toch echt goedkoper uit dan wanneer ik zelf de saus maak.
Ik kook dan ook niet enkel met seizoensgroenten. Maar goed, dat moet kennelijk ofzo?
ik ook niet, of ja, ik gooi er wel altijd verse tomaten in, maar das niet de basis.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:33 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ik gebruik in m'n sauzen nooit verse tomaten. Die tomaten hier hebben nooit echt veel smaak.
ik had het niet over pakjes voorgesneden groente, sterker nog, er zit vaak nauwelijks groente in als je zo'n kant en klaar mix koopt en puur erin gooit wat op t pakje staat. Daarom is t goedkoper.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je moet helemaal niets, maar zelf koken met seizoens groenten is goedkoper dan met pakjes voorgesneden groenten.
Dat doe ik soms wel, als ik saus nodig heb voor bij m'n met gehakt gevulde tomaten. Paar tomaten in de blender en dan in de pan tomatenpuree en een bouillonblokje erbij.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:33 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ik gebruik in m'n sauzen nooit verse tomaten. Die tomaten hier hebben nooit echt veel smaak.
Het kan wel, maar je moet tomaten van hier gewoon in je roomkozijn zetten tot ze rijp zijn.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:33 schreef Myraela het volgende:
[..]
Aah, waar woon jij dan? Op vakantie ben ik ook meestal gewapend met m'n blikjes hoor, in sommige landen is verse groente inderdaad echt een rampquote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:04 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Het enige probleem is dat wij eigenlijk nergens goede tomaten voor saus kunnen kopen. In blik zijn ze in Nederland vaak nog beter.
Overigens kun je wel lekkere tomatensaus maken, maar dan moet je de tomaten echt 1 a 2 weken laten rijpen in de zon in het raamkozijn, ik heb altijd iets van 2 bakjes staan rijpen hier...
In Nederland zijn de tomaten kut. Amper rijp en weinig smaak. Voor een goede tomatensaus echt een drama.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:53 schreef Schaapje96 het volgende:
[..]
Aah, waar woon jij dan? Op vakantie ben ik ook meestal gewapend met m'n blikjes hoor, in sommige landen is verse groente inderdaad echt een ramp
Ooh ik dacht dat je in het buitenland woondequote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:09 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
In Nederland zijn de tomaten kut. Amper rijp en weinig smaak. Voor een goede tomatensaus echt een drama.
In het buitenland kook ik wat er daar te krijgen is. In Nederland ga ik graag naar de markt voor seizoensgroenten, is meestal lekkerder dan iets dat ingevlogen moet worden uit afrika ofzo (alhoewel dat ook goed kan zijn).
Wel een tijdje in italie gewoond. Daar was het eten ontelbaar keer beter dan hier. Zeker de tomaten.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:11 schreef Schaapje96 het volgende:
[..]
Ooh ik dacht dat je in het buitenland woondeJa ik heb meestal tomaten van de markt en anders van oma uit de kas
Valt tegenwoordig erg tegen, veel ziekenhuizen hebben gewoon cateringbedrijven hiervoor ingehuurd, die commercieel te werk gaan en dezelfde rotzooi voor schotelen als tenten als Subway en Bakkerij Bart enzoquote:Op vrijdag 23 mei 2014 16:53 schreef Iwanius het volgende:
Je moest eens weten hoe gezond die vaak zijn. En het je als buitenstaande maar een habbekrats koste (personeelskantine heb ik het dus over!) als je dat vergelijkt met een normale brasserie. Voor pak'm beet 7 euro max! heb je vaak keuzes uit 2 afwisselende menus,voorgerecht en een toetje. Drank is apart. Dat is erg goedkoop al zeg ik hetzelf.
[..]
Bij mij is het noodzakelijk kwaadomdat ik op de dag werk en een goed gevulde maag op de dag moet hebben wil ik een beetje functioneren. Een bammetje brood alleen zoals eind jaren 60 en 70 is verleden tijd en naar de Subway gaan en teveel betalen voor mediocre spul wat ik thuis beter maak, houd ik helemaal niet van.
Dat omschrijft het voor mij ook wel, ik vind het gewoon pure armoede.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 17:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik vind het armoede, maar het gaat niet om "goed" of "puur" maar gewoon weten wat je met basale ingredienten kan doen.
De ingrediënten zijn vaak minder ingewikkeld. En de procedure ook.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 10:37 schreef Myraela het volgende:
[..]
Wat is er anders aan een pakje volgen. Dan gewoon een recept opzoeken, de spullen halen en dat precies volgen?
Je hoeft geen recepten te kunnen verzinnen om een beetje te kunnen koken.
Ik wel hoor. Allerlei soepen, in de winter stamppotten met dingen die veel tijd kosten als stoofvlees, dat maak ik dan meteen voor 4x. Maar ook wel dingen als Nasi, opbakken daarvan gaat prima.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 18:07 schreef Myraela het volgende:
Wat heeft dat mee eten nou met koken te maken? Ik heb altijd eten in huis, maar als ik al met koken begonnen ben maak ik het niet voor meer personen dan ik verwacht.
En ik heb geen kant en klaar eten in mijn vriezer leggen.
Wat is er moeilijk aan het toevoegen van wat meer groenten, een blik tomaten en wat kruiden tov zo'n zakje?quote:Op vrijdag 23 mei 2014 23:02 schreef 2cv het volgende:
[..]
De ingrediënten zijn vaak minder ingewikkeld. En de procedure ook.
Maar je hebt een punt.
Uitvinden wat er precies bij past zonder dat het oneetbaar wordt.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 23:20 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Wat is er moeilijk aan het toevoegen van wat meer groenten, een blik tomaten en wat kruiden tov zo'n zakje?
Verenigde Staten, waar we maar 1x per twee maanden boodschappen doen.. (Of op de meest gestresste en dure manier 'clean eating' toepassen). Ben bang dat half Europa er dezelfde gewoontes op nahoud als Nederlanders, de wereld wordt gewoon steeds gemakzuchtigerquote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:27 schreef Molo het volgende:
Er zijn echt weinig landen waar door een groot deel van de bevolking zo beroerd wordt gekookt als in Nederland.
Zakje Honig voor kip kerrie smaakt vrijwel hetzelfde als zakje bobotie voor gehakt van Knorr (ik noem maar wat, koop het al jaren niet meer).
Zout met smaakstofjes en nog meer zout. Hmmmmm, lekker en gezond.
Kom op zeg, je kan toch zelf wel bedenken dat sommige mensen er gewoon niet goed in zijn dingen te bedenken? Of goed op te letten hoe het gaat met het eten bv, dat soort dingen moet je (willen) leren.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 23:20 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Wat is er moeilijk aan het toevoegen van wat meer groenten, een blik tomaten en wat kruiden tov zo'n zakje?
Dattum ongeveer.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 23:54 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Kom op zeg, je kan toch zelf wel bedenken dat sommige mensen er gewoon niet goed in zijn dingen te bedenken? Of goed op te letten hoe het gaat met het eten bv, dat soort dingen moet je (willen) leren.
Mijn dochters leren koken en ik moet ze er nog regelmatig op wijzen dat ze wel in de pan moeten kijken en roeren, want anders gaan ze op de bank zitten en bedenken ze na tien minuten: O ja, vlees!of iets dergelijks. Soms wijs ik ze er niet op en dan merken ze dat het vlees wat harder is dan de bedoeling was, of de aardappelen... (Ze koken btw alweer 4 jaar, dus het is ook niet zo dat ik ze ineens loslaat)
Als de interesse er niet is, of je bent een warhoofd, of je zíet/proeft het gewoon niet, is koken niet leuk. En als het niet leuk is, wil je de moeite al niet doen om te kijken of het combineert, of fouten te maken, want dat is, als je iets al kut víndt om te doen, helemaal balen.
Ik ben de meest inventiontest uitvoerende kok. Heb soms een vaag idee, wat ingrediënten en maak daar dan iets lekkers van. Proeven, proeven, proeven tussendoor!quote:Op zaterdag 24 mei 2014 01:47 schreef minilot het volgende:
Ik ben een extreem warhoofd! Ik kook serieus elke dag met een uitgeprint recept dat op het aanrecht ligt, dat ik dan eerst al drie keer heb doorgelezen. Zonder recept maak ik er een puinhoop van
Ik heb eigenlijk helemaal niet de indruk dat er in Nederland zo beroerd gekookt wordt. Wel dat er in Nederland flink wordt gezeurd over dit onderwerp, vooral door mensen die denken dar zij iets doen/kunnen wat 'het gewone volk' niet kan/doet.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 22:27 schreef Molo het volgende:
Paar aardappeltjes schillen en koken, eitje koken (in eierkoker want ik ben lui), asperges schillen, plak gekookte ham en gesmolten boter met wat gehakte peterselie erbij.
Dat is geen snobisme, dat zijn simpele kook skills en betekent heerlijk eten.
Groentesoep kan ook makkelijk gemaakt worden. Zak gesneden peen en uien groenten in wat olijfolie goed aanbakken, bol knoflook is stukken erbij en zachtjes door bakken tot het zacht is. Peper, worcestersaus, zout, wat rozemarijn, een courgette en twee aardappels in stukjes erbij doen. Water erop schenken en koken tot alles zacht is, staafmizer er doorheen mikken en daarna een zak spinazie erdoor roeren. Plak brood met boter erbij en klaar.
Er zijn echt weinig landen waar door een groot deel van de bevolking zo beroerd wordt gekookt als in Nederland.
Zakje Honig voor kip kerrie smaakt vrijwel hetzelfde als zakje bobotie voor gehakt van Knorr (ik noem maar wat, koop het al jaren niet meer).
Zout met smaakstofjes en nog meer zout. Hmmmmm, lekker en gezond.
Voor mijn werk kom ik regelmatig bij mensen uit allerlei lagen van de bevolking thuis en zie dan ook het koken. Tevens boodschappen doen, dat kan iedereen overigens zien als je bij je lokale supermarkt staat. Gewoon kijken wat mensen op de band mikken. Het kan aan de regio waarin ik woon liggen hoor (randstad), maar er worden toch over het algemeen vooral gemaksproducten op de band gegooid, gecombineerd met een zooi reclame vlees/vis ("kiloknallers") en light frisdrank.quote:Op zaterdag 24 mei 2014 02:04 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik heb eigenlijk helemaal niet de indruk dat er in Nederland zo beroerd gekookt wordt. Wel dat er in Nederland flink wordt gezeurd over dit onderwerp, vooral door mensen die denken dar zij iets doen/kunnen wat 'het gewone volk' niet kan/doet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |