Ik vind het armoede, maar het gaat niet om "goed" of "puur" maar gewoon weten wat je met basale ingredienten kan doen.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 17:34 schreef minilot het volgende:
Hoe geobsedeerd ik tegenwoordig trouwens ook ben door koken en bakken, ik onderschrijf niettemin het idee dat er verder niks nobels aan is. Het is niks anders dan een uit de hand gelopen liefhebberij, die van mij heus niets meer maakt dan iemand die gewoon tevreden is met een Knorr Wereldgerecht.
Het hoogdravende belang dat door sommigen wordt gehecht aan 'goed' kunnen koken met 'pure' ingrediėnten, daar wordt ik altijd een beetje iebel van. Alsof het hogere wiskunde is, en wie er geen zin in heeft een achterlijke barbaar is.
Niet iedereen vindt eten boeiend, en dat geeft helemaal niks.
Dat zijn ook wel vaak de mensen bij wie je altijd gewoon mee kan eten.. wij hebben nooit te weinig eten, desnoods maken we er iets passends bij, je hebt altijd wel iets om je gerecht te vergroten.. Maar er zijn genoeg mensen waarbij je niet mee kunt eten omdat ze 6 aardappels kochten, 250 gram gehakt, en 1 courgette want dat staat op het pak.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 17:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik vind het armoede, maar het gaat niet om "goed" of "puur" maar gewoon weten wat je met basale ingredienten kan doen.
Ach, misschien ben jij wel gewoon achterlijk veel zout gewend net als half Nederland.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 17:51 schreef Nico987 het volgende:
Nee maar als je niet weet dat je een bal nodig hebt om te kunnen voetballen...
Deze was vergeten dat je zout en kruiden nodig hebt om een pasta te maken.. en iets wat op saus lijkt..
Of niet he.. en ben ik gewoon de andere helft..quote:Op vrijdag 23 mei 2014 17:54 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ach, misschien ben jij wel gewoon achterlijk veel zout gewend net als half Nederland.
De helft die niet kan koken.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 17:54 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ach, misschien ben jij wel gewoon achterlijk veel zout gewend net als half Nederland.
Alsof je klaagt als je een dag gefietst heb wat er op tafel staatquote:Op vrijdag 23 mei 2014 17:51 schreef Nico987 het volgende:
Nee maar als je niet weet dat je een bal nodig hebt om te kunnen voetballen...
Deze was vergeten dat je zout en kruiden nodig hebt om een pasta te maken.. en iets wat op saus lijkt..
en welke helft is dat? die met teveel zout of die met te weinig..quote:
Nou denk ik idd dat de sporters ook niet zouden hebben geklaagd nee.. hoewel ze niet gefietst hadden..quote:Op vrijdag 23 mei 2014 17:59 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Alsof je klaagt als je een dag gefietst heb wat er op tafel staatNa een rit van 100 km in de kou stond ik koude pasta te eten omdat ik zoveel honger had dat ik zelfs koude pasta lekker vond.
Dit vind ik dan weer onzin.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 17:53 schreef Nico987 het volgende:
Maar er zijn genoeg mensen waarbij je niet mee kunt eten omdat ze 6 aardappels kochten, 250 gram gehakt, en 1 courgette want dat staat op het pak.
De helft die er teveel zout in doet.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 17:59 schreef Nico987 het volgende:
[..]
en welke helft is dat? die met teveel zout of die met te weinig..
Mij is wel opgevallen dat wanneer ik een gerecht na wil maken uit een restaurant het vaak er meer op gaat lijken naarmate ik er meer zout bij doe..
Mijn zwager is chef (en niet bepaald een lullige) als ik hem zie koken, dan zie ik hem er ook juist vaak behoorlijk veel zout in doen..
Oh ik wel hoor, tomatensoep, aspergesoep, rundvleessoep.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 18:07 schreef Myraela het volgende:
Wat heeft dat mee eten nou met koken te maken? Ik heb altijd eten in huis, maar als ik al met koken begonnen ben maak ik het niet voor meer personen dan ik verwacht.
En ik heb geen kant en klaar eten in mijn vriezer leggen.
kom voor de grap eens langsquote:Op vrijdag 23 mei 2014 18:03 schreef Nico987 het volgende:
en je hebt ook niks in de vriezer.. stukkie vlees. zakje friet.
geen afbak broodje om dit als voorgerecht met kruidenboter voor te zetten.. je hebt toch altijd wel iets..
Als er nu iemand aan belt om mee te eten dan kan dat, afgezien van de puinhoop. En dat terwijl ik nog boodschappen moet doen..
Die gene moet niet verwachten dat die haute cuisine krijgt nee..
Ohja, ik heb nu toevallig ook nog een bak soep liggen. Maar meestal gaat dat redelijk snel op, want ik heb maar een kleine vriezer.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 18:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oh ik wel hoor, tomatensoep, aspergesoep, rundvleessoep.
Neequote:Op vrijdag 23 mei 2014 18:03 schreef Nico987 het volgende:
en je hebt ook niks in de vriezer.. stukkie vlees. zakje friet.
Klopt, moest mijn man ook leren dat saus niet iets was wat uit een pakje komtquote:Op vrijdag 23 mei 2014 18:42 schreef Oceanonix het volgende:
Toen ik op mezelf ging wonen wist ik ook niet beter dan dat pakjes het walhalla was. Ik wilde wat meer variatie en ben toen voorzichtig begonnen met sauzen zelf maken. En dat bleek helemaal niet zo moeilijk. Ik denk dat het voor velen gewoon niet beter weten.
Niet tegenover de mijne. Als er geen eigen bedrijfskantine is zoek je meestal een restaurant in de buurt op. Voor max. 7 euro heb je een prima Mittagstisch.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 17:16 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dat staat compleet tegenover de ervaringen van de mensen om mij heen.
Tsja, wat is niet kunnen koken. Ik vind dat als je een smaakvolle maaltijd met verse groente (geen zakjes) en kip/vlees/vis/bonen/whatever op tafel kan toveren zonder gebruik van pakjes & zakjes & kant en klaar stukjes vlees je al een heel eind in de goede richting zit. Maar een ander zal roepen dat je minstens allerlei kooktechnieken onder de knie moet hebben en weer een ander vindt al dat je kan koken als je geen afhaalmaaltijd haalt, maar een wereldgerecht van Knorr op tafel kan zetten. Dat laatste was ooit mijn kerstdiner, dat was al 10x meer koken dan daar normaal werd gedaan.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:33 schreef Vogeltje88 het volgende:
Tsja, wat is 'kunnen koken'? Ik heb weinig gevoel voor smaken die wel of niet met elkaar combineren, dus ik moet het heel erg hebben van gewoon recepten volgen. Maar ik maak dan wel een maaltijd zonder allerlei pakjes en zakjes, met ingrediėnten waarvan ik weet waar ze vandaan komen. In dat opzicht is koken niet moeilijker dan het volgen van de instructies op een pakje Wereldgerechten van Knorr. Wel lekkerder![]()
Het kookverhaal van velen hier komt me wel bekend voor, trouwens. Van huis uit opgegroeid met tig keer in de week gekookte aardappelen, gekookte groente en een stuk vlees. Een keer in de week rijst, een keer in de week pasta. Op kamers gegaan en daar waren in eerste instantie de wereldgerechten een uitkomst voor me, veel meer variatie. Toen ik daar ook op uitgekeken was, wat receptjes uit de Allerhande en dat soort dingen, maar dat is veelal nog met kant en klare saus ofzo. Nu is het lang leve Google.
pakjes zijn goedkoper dan iets zelf in elkaar flansenquote:Op donderdag 22 mei 2014 21:09 schreef Fer het volgende:
Zeker als je alleen of met twee bent en niet goedkoop kunt koken of boodschappen doen. Dus pakjes en kant en klaar koopt, kunnen vaak voor hetzelfde geld iets afhalen ergens.
In your dreamsquote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:52 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
pakjes zijn goedkoper dan iets zelf in elkaar flansen
Zo;n pakje vacuum verpakte macaroni bedoel je zeker.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:52 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:56 schreef Fer het volgende:
Zo;n pakje vacuum verpakte macaroni bedoel je zeker.
Kookbladen , internet , recepten opzoeken , vriendenkring. Je vriendin. Kameraden op het werk. Overal en nergensquote:Op donderdag 22 mei 2014 20:39 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Maja als je er tevreden mee bent en houd je gezond, waarom dan niet?
Ik snap de noodzaak om elke dag je uit te leven in de keuken dan weer niet zo. Waar haal je de inspiratie vandaan?
Yum yum, das een snack, geen maaltijd. Doe dan indomie ofzo, zit tenminste een fatsoenlijk portie in. Beetje gesneden paksoi erop of chinese kool, klaar.quote:
Neehoor.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:52 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Het enige probleem is dat wij eigenlijk nergens goede tomaten voor saus kunnen kopen. In blik zijn ze in Nederland vaak nog beter.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 00:27 schreef Schaapje96 het volgende:
Mijn huisgenootjes kunnen ook voor het grootste deel niet koken, maar de meesten eten 2 dagen lang de leftovers van thuis, en 2 dagen 'koken' ze kant-en-klaar eten. Ik ben altijd sneller klaar en heb lekkerder eten. Vaak krijg je dan te horen: 'Maar ik kan helemaal niet zo koken, hoe moet je nou weten wat je bij elkaar moet doen?' Of mensen die niet eens weten hoe de basiskruiden eruit zien..![]()
Voor de rest was mijn buurmeisje laatst nogal verbaasd toen bleek dat je spaghettisaus kon maken door een kilo tomaten kapot te koken. Bij haar thuis aten ze altijd gewoon die zakjes, je kookt een halve liter water, gooit er tomatenpoeder met 3 gedroogde stukjes groente bij en je gooit het op je pasta die men tot snot heeft gekookt, omdat 7 min koken al te moeilijk is om bij te houden.
Gelukkig hebben mijn papa en mama mij altijd fatsoenlijk eten voorgeschoteld en moest (mocht) ik alles op een gegeven moment zelf lekker uitproberen, waardoor ik kon koken toen ik op kamers ging.
Echt niet. Ik hoef vaak alleen maar naar de supermarkt voor wat vlees en groente, verse kruiden eventueel. Daar komt niet nog 2,50 euro bij voor een pakje waar kruidenmengseltjes en rijst of pasta in zit. Specerijen en droge ingrediėnten zoals diverse soorten pasta en rijst voldoende op voorraad hier.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:52 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Ik ben in ieder geval happy met mijn eigen kookkunsten en ook mensen die hier mee eten hebben nog nooit geklaagd, da's voor mij het belangrijkstequote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:42 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Tsja, wat is niet kunnen koken. Ik vind dat als je een smaakvolle maaltijd met verse groente (geen zakjes) en kip/vlees/vis/bonen/whatever op tafel kan toveren zonder gebruik van pakjes & zakjes & kant en klaar stukjes vlees je al een heel eind in de goede richting zit. Maar een ander zal roepen dat je minstens allerlei kooktechnieken onder de knie moet hebben en weer een ander vindt al dat je kan koken als je geen afhaalmaaltijd haalt, maar een wereldgerecht van Knorr op tafel kan zetten. Dat laatste was ooit mijn kerstdiner, dat was al 10x meer koken dan daar normaal werd gedaan.
Het is alleen duurder als je speciaal voor één maaltijd alle kruiden zou moeten gaan kopen. Anders is het nooit duurder, want vlees en groenten moet je altijd nog toevoegen.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:03 schreef Lienekien het volgende:
Dat ligt eraan wat voor pakjesmaaltijd JaniesBrownie bedoelt.
Ja, er zijn pakjesmaaltijden waar het toevoegen van verse ingrediėnten optioneel is.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:08 schreef Myraela het volgende:
[..]
Het is alleen duurder als je speciaal voor één maaltijd alle kruiden zou moeten gaan kopen. Anders is het nooit duurder, want vlees en groenten moet je altijd nog toevoegen.
als ik uit gemakszucht een keer een pakje macaronimix zooi koop en daar de ingrediėnten in gooi die op het pakje staan, ben ik toch echt goedkoper uit dan wanneer ik zelf de saus maak.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 19:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In your dreams
Zelf koken met seizoensproducten is veel goedkoper.
Heb eigen tomaten in de tuin, die zijn pas echt lekker. Maar goed, niets tegen bliktomaten, integendeelquote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:04 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Het enige probleem is dat wij eigenlijk nergens goede tomaten voor saus kunnen kopen. In blik zijn ze in Nederland vaak nog beter.
Overigens kun je wel lekkere tomatensaus maken, maar dan moet je de tomaten echt 1 a 2 weken laten rijpen in de zon in het raamkozijn, ik heb altijd iets van 2 bakjes staan rijpen hier...
Tsja, ik heb ook cherrytomaatjes, die zijn heel lekker, maar niet genoeg voor eenflinke pan saus... Je moet wat .. Ik koop van de kleinere tomaten (tasty tom ofzo), die blijven lang narijpen; daar kun je prima mee koken en hebben veel smaak. Die ouderwetse flestomaatjes of pruimtomaten met nog een paar groene plekjes, maar goddelijke smaak in saus die zie je nooit in Nederland.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb eigen tomaten in de tuin, die zijn pas echt lekker. Maar goed, niets tegen bliktomaten, integendeel
Ik gebruik in m'n sauzen nooit verse tomaten. Die tomaten hier hebben nooit echt veel smaak.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:28 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Tsja, ik heb ook cherrytomaatjes, die zijn heel lekker, maar niet genoeg voor eenflinke pan saus... Je moet wat .. Ik koop van de kleinere tomaten (tasty tom ofzo), die blijven lang narijpen; daar kun je prima mee koken en hebben veel smaak. Die ouderwetse flestomaatjes of pruimtomaten met nog een paar groene plekjes, maar goddelijke smaak in saus die zie je nooit in Nederland.
Je moet helemaal niets, maar zelf koken met seizoens groenten is goedkoper dan met pakjes voorgesneden groenten.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:24 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
als ik uit gemakszucht een keer een pakje macaronimix zooi koop en daar de ingrediėnten in gooi die op het pakje staan, ben ik toch echt goedkoper uit dan wanneer ik zelf de saus maak.
Ik kook dan ook niet enkel met seizoensgroenten. Maar goed, dat moet kennelijk ofzo?
ik ook niet, of ja, ik gooi er wel altijd verse tomaten in, maar das niet de basis.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:33 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ik gebruik in m'n sauzen nooit verse tomaten. Die tomaten hier hebben nooit echt veel smaak.
ik had het niet over pakjes voorgesneden groente, sterker nog, er zit vaak nauwelijks groente in als je zo'n kant en klaar mix koopt en puur erin gooit wat op t pakje staat. Daarom is t goedkoper.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je moet helemaal niets, maar zelf koken met seizoens groenten is goedkoper dan met pakjes voorgesneden groenten.
Dat doe ik soms wel, als ik saus nodig heb voor bij m'n met gehakt gevulde tomaten. Paar tomaten in de blender en dan in de pan tomatenpuree en een bouillonblokje erbij.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:33 schreef Myraela het volgende:
[..]
Ik gebruik in m'n sauzen nooit verse tomaten. Die tomaten hier hebben nooit echt veel smaak.
Het kan wel, maar je moet tomaten van hier gewoon in je roomkozijn zetten tot ze rijp zijn.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:33 schreef Myraela het volgende:
[..]
Aah, waar woon jij dan? Op vakantie ben ik ook meestal gewapend met m'n blikjes hoor, in sommige landen is verse groente inderdaad echt een rampquote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:04 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Het enige probleem is dat wij eigenlijk nergens goede tomaten voor saus kunnen kopen. In blik zijn ze in Nederland vaak nog beter.
Overigens kun je wel lekkere tomatensaus maken, maar dan moet je de tomaten echt 1 a 2 weken laten rijpen in de zon in het raamkozijn, ik heb altijd iets van 2 bakjes staan rijpen hier...
In Nederland zijn de tomaten kut. Amper rijp en weinig smaak. Voor een goede tomatensaus echt een drama.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 20:53 schreef Schaapje96 het volgende:
[..]
Aah, waar woon jij dan? Op vakantie ben ik ook meestal gewapend met m'n blikjes hoor, in sommige landen is verse groente inderdaad echt een ramp
Ooh ik dacht dat je in het buitenland woondequote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:09 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
In Nederland zijn de tomaten kut. Amper rijp en weinig smaak. Voor een goede tomatensaus echt een drama.
In het buitenland kook ik wat er daar te krijgen is. In Nederland ga ik graag naar de markt voor seizoensgroenten, is meestal lekkerder dan iets dat ingevlogen moet worden uit afrika ofzo (alhoewel dat ook goed kan zijn).
Wel een tijdje in italie gewoond. Daar was het eten ontelbaar keer beter dan hier. Zeker de tomaten.quote:Op vrijdag 23 mei 2014 21:11 schreef Schaapje96 het volgende:
[..]
Ooh ik dacht dat je in het buitenland woondeJa ik heb meestal tomaten van de markt en anders van oma uit de kas
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |